Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nyelv-ész

270 bejegyzést írt és 3172 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A kétezres évek elején azért jártam rendszeresen Szegedre, mert csak ott lehetett régi budapesti villamosokkal utazni, konkrétan acélvázas ikerkocsival és Bengálival. A világ azóta szerencsére jó irányba változott: Szegeden immár modern villamosok járnak, és Budapesten is lehet Bengálival…..
nyelv-ész 2024.12.12 15:59:12
@Snake: Igen, a faültetős sztori nekem is megvan, pedig nem vagyok szegedi. Szerintem a kissé szerencsétlen 2012-es cikk leginkább arra akar rávilágítani, hogy hivatalosan nem lett elnevezve ez a közterület Európa-ligetnek - mint ahogy már a cikk címe is erre utal.
Szerencsére az SZKT-nél valaki résen volt, így megmaradt az utókornak ez a történelmi esemény :-)
nyelv-ész 2024.12.13 09:40:21
@Hamster: Az ok nagyon egyszerű: a 2. villamosnak van már Vértó nevű megállója. Közvetlen a végállomás előtti megállót így hívják.
Még novemberben vontatták ki ezt a jószágot a Deák térre. Nagy, színes, és állítólag (nem számoltam meg) kb. 1,8 millió LEGO kockából áll: Természetesen én is le akartam fotózni szállítás közben, de olyan izgatott voltam, hogy túl hamar kattintottam - még 2005-ben: A LEGO alatt ugyanis a…..
nyelv-ész 2024.12.08 19:40:35
@toto92: Gondold azt, hogy alsóvezetékes :-)
Annyira belejöttünk Jazzcoollal a kompozásba, hogy a visegrádi után gyorsan levonatoztunk Vácra, az ottanit is megnézni: Ez az átkelő méretre komolyabb a visegrádinál, első ránézésre inkább a Szántód-Tihany révhez áll közelebb. A járművek is hasonlók, ami nem annyira meglepő, mert ugyanott…..
Tavaly azért zarándokoltam el Balatonmáriafürdőre, mert a váci vízibuszok rajongójaként ki akartam próbálni azt a két példányt, ami az innen induló járatokat csinálta. Ez itt az egyikük, a Keszthely motoros: Nem meglepő módon imádtam mindkét hajót! A mai elvárásokhoz képest ugyan kicsit…..
HamPLÓ Hat kép hetvenhétből 2024.09.03 06:00:00
Az előző bejegyzésben azt írtam, hogy kicsit ráuntam a budapesti villamosokra, aztán másnap beestek ezek a képek a postafiókomba, és rájöttem, hogy mégis itt az ideje budapesti villamosokról írni :) A fotókat Karl Holzinger készítette 1977. augusztus 29-én, ami a jelek szerint egy enyhén felhős…..
nyelv-ész 2024.09.05 10:17:13
@Hamster: Igen, a végefele már nagyon kínos volt a sok, 40-50 évvel azelőtti technikára épült krehács, de azért egy Sachsenring P240, egy Skoda Felicia, az 1000MB, vagy Tatra 603 még ma is megbecsült veterán. A Trabantokat, Wartburgokat anno a szeméttelepre hordták a németek a 90-es években (oda is valók), de most vagyonokat ér egy szép állapotú kétütemű. Ez mondjuk nem a típus műszaki nagyszerűségének köszönhető, hanem valami igen kínos DDR-nosztalgiának.
2023 a Balaton újrafelfedezését jelentette számomra, ami nem ért véget a nyárral, bár augusztusban még azt hittem. A meglepően kellemes időjárás viszont azt jelentette, hogy érdemes volt néhányszor visszatérnem! Az utolsó menetrend szerinti Fonyód - Badacsony - Fonyód járat olyan élmény volt, amit…..
nyelv-ész 2024.08.05 18:31:00
@Hamster: hampage.hu/trams/hajok6/dsc_1354.jpg

Azért a RAL és CMYK kódokat ne keresse senki ehhez :-) Ez ugyanolyan megfoghatatlanul szubjektív, mint pl.: a hirtelenszőke...
Az előző évekkel ellentétben most csak egyetlen hétvége erejéig közlekedtek régimódi vonatok a balaton északi partján. Azért így írom, mert igazán régi jármű viszonylag kevés volt - de azért unatkozni így is nehéz lett volna: A 2024-es balatoni retró hétvége, első oldalDízelek ipari mennyiségben,…..
nyelv-ész 2024.07.30 14:33:02
nyelv-ész 2024.07.31 12:43:54
@Hamster: Ja, értem. Nem gondoltam volna, hogy a Csörgő azért küzd a 6 kocsival, mert már többet dolgozott, mint a Bivaly. Végül is logikus, hiszen a gép is csak ember :-)
nyelv-ész 2024.08.01 11:40:02
@SomiTomi: Nem vitatom, de ilyen ugye gőzgépnél is lehet, valamint szerintem az eredeti klasszik Csörgő fiatalabb korában sem volt valami virgonc. Zajkeltésben ellenben remekül teljesít :-)
Mikor kissrác koromban a Balcsin nyaraltunk, a tőlünk 100 méterre lévő vasút hangjára éjjel sosem ébredtem fel, amíg gőzösök szuszogtak. Mikor beindult a dízel korszak, vége lett a csendes éjszakáknak.
Tavaly írtam valami olyasmit, hogy nyáron bárhol és bármikor bele lehet futni oldtimer találkozókba, és mivel ez tényleg így van, most is szembejött egy, a változatosság kedvéért Deggendorf főterén: A Vespáról nagyjából azt tudom, amit valami filmben láttam - egy olyanban, ami annyira mély nyomot…..
nyelv-ész 2024.07.29 07:49:27
en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W800

Ez egy retro motor, a Kawa a 60-as évek angol motorjairól másolta. Messziről akár Triumphnak is lehetne vélni, de közelebbről látszik, hogy ez egy modern motor.
nyelv-ész 2024.07.29 07:52:08
@nyelv-ész: Van 650-es kistestvére is, de az is így néz ki.
Gyerek- és ifjúkoromban sokszor megtettem családdal/ismerősökkel/iskolatársakkal (mikor épp kivel) a Köln - Budapest távot. Nem rögtön a legelső alkalommal, de valamikor feltűnt Bajorország közepén az A3-as autópályán robogva, hogy "jé, ott van a Parthenón a hegyoldalban!". A sokadik alkalommal…..
HamPLÓ Csak a szokásos :) 2024.07.21 07:49:18
A Kelén nosztalgiahajó üdvözöl bennünket, ahogy elhalad mellettünk, vitorlásiskola növendékeit vontatják vissza a füredi kikötőbe, hullámok dobálnak bennünket a Jókai nosztalgiahajó fedélzetén, a Füred katamarán áll be a füredi kikötőbe, és a végén a Balaton nevű új katamaránt is látjuk egy kicsit.…..
Míg 2023 májusában-júniusában még csak véletlenszerűen szálltam vízre a Balatonon, júliusban már kitűztem magam elé a célt, miszerint az összes utasszállítást végző hajóval utazni akarok legalább egyszer. Ez igényelt némi tervezést, hiszen mindig úgy kellett az itinert elkészítenem, hogy minél több…..
Az egyik legjópofább tömegközlekedési eszköz, amivel valaha utaztam, a Lausanne-i Métro Lausanne – Ouchy volt. Ez 1877-ben egy részben föld alá épített siklóként kezdte pályafutását, aztán 1879-ben két sikló lett belőle. Pontosabban másfél: a legforgalmasabb szakaszon a meglevő vágány mellé…..
Albertfalva és Kelenvölgy határán ma négy vasúti vágány húzódik. A látszat ellenére ez igazából két vonal: a balatoni és a pécsi. Ennek történelmi okai vannak: a Budapest - Pécsi Vasút 1882-ben adta át a mai Pusztaszabolcsig húzódó vonalát. A Déli Vasút balatoni vonala ekkor már több mint két…..
nyelv-ész 2024.06.02 12:26:37
@Fradista Utazó: Igen, az állomás és a megállóhely kb. az emberek 99%-ának ugyanazt jelenti. A pályaudvart mindenki meg tudja különböztetni, mert az nagy és sok sínes, meg fedett, meg hangosbemondós, meg van vasutas bácsi, aki megmondja, miért hülyeség, ami ki van írva az indulási táblára. Fogalmilag még értelmezett a végállomás, de hogy állomás-e vagy megálló...
nyelv-ész 2024.06.02 12:33:11
@Hamster: Értem én, hogy aki vasutas, annak ez a cím egzakt.

Mindenki másnak: "Albertfalva, ami ma már nem vasútállomás, csak megálló"...

vagy rövidebben: "Albertfalva ma már csak megálló"...

esetleg: "Albert, ami ma már se nem falva, se nem állomás"...

és ugye, nem kell kitennem a szmájlikat?
nyelv-ész 2024.06.02 15:00:03
@Fradista Utazó: Kelenföld nekem most is pályaudvar, de Debrecen is, sőt, még Balatonfüred is :-) Tudom, ezzel az erővel Békásmegyer HÉV is az, mert fedett, van aluljáró, van több vágány, és hangosbemondó is :-)
Nem tudom, hogy miért, de az idei tapolcai Ikarus-találkozót nem élveztem annyira, mint a 2018-ast. Valahogy egyhangúnak találtam a felhozatalt, bár a felvonulás kétségtelenül klassz volt most is. Pedig jól indult a dolog, ahogy a vasútállomásról a helyszínre sétálás közben szembejöttek az igazán…..
nyelv-ész 2024.05.25 16:26:38
@Hamster: Nem, hát nyilván semmi kapcsolat nincs aközött, hogy egy teherautót Kázmérnak hívnak, és a tervezőjét is Kázmérnak hívják :-) Még az is lehet, hogy pont fordítva van, mint gondoljuk, és a teherautóról kapta a nevét a tervezője.
nyelv-ész 2024.05.25 17:11:49
@Hamster: Az Ikarus tervezte és gyártotta a fülkéket. Bár Finta László volt az Ikarus formatervezője, a pletykák szerint Schmiedt Kázmér a korai típusok formájába jócskán beleszólt. Nyilván innen jöhetett a mondás a Csepelben, hogy vajon mikor küldi már Kázmér az új fülkéket.
nyelv-ész 2024.05.25 22:38:04
@Hamster: Teljesen nyilvánvaló dolgokról felesleges egymást győzködni :-)
Hat év után megint lejutottam a tapolcai Ikarus-találkozóra. Nem maradtam sokáig, de azért a fő "műsorszámot", a felvonulást megnéztem. A nap sütött, a Rába hátsó hidak pedig perceken át huhogtak, ahogy elhaladt a konvoj, mi kell még? :) A fő kedvencem egyébként nem busz volt, hanem a bulldog arcú…..
nyelv-ész 2024.05.14 12:56:12
@cserepfalva: Ebben lehet valami. A MÁVAUT-szürke IK55 a gyerekkoromat idézi fel, mikor a Mátrába buszoztunk, a fiatal korosztálynak meg a piros tetszik, mert az olyan játékautós.
nyelv-ész 2024.05.16 10:15:43
@cradbox: Nincs ezen mit csodálkozni. A vidéki wellness szállodákban a vízfejű fővárosiak vannak, akik azért mennek a wellnessbe, mert a vízfejük miatt nem süllyednek el a medencében :-)

Romániáról nemrég olvastam, hogy valami 20% körül van a komfort nélküli lakások aránya, és ne gondoljuk azt, hogy csak a GDP egyedül alkalmas az életszínvonal mérésére. Szóval ezeket a "Románia megelőzött" típusú szövegeket érdemes ennek fényében értelmezni.

Szeretném továbbá hosszasan alázni az újságírói szakmát is, de tekintve, hogy a cikk buszokról szól, inkább eltekintek tőle :-) Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy az elmúlt három évtizedben a környezetemből csak olyanok mentek el erre a pályára, akiknél nem csak az általános műveltség hiányzott, de még egy összetett mondat helyes leírása sem ment hiba nélkül.
nyelv-ész 2024.05.16 20:38:45
@KissGecihuszár: Hát lehet, hogy a cseh meg a lengyel vasutat épít, de nekünk meg minden faluban van már egy stadionunk, és most épül a második :-)
2023 májusa-júniusa még a Balatonra ráhangolódásról szólt, aztán elkapott a gépszíj: először csak mindegyik nosztalgiahajóval akartam utazni legalább egyet, aztán már minden motorhajóval is! Ez a mostani fejezet leginkább régi járművekről fog szólni - és naplementékről. Meg arról, amikor egy régi…..
nyelv-ész 2024.05.10 10:22:59
@Hamster: Sosem szerettem a hajókat. A Balcsin imádok csónakázni, de egy vitorlásnál nagyobb hajónak a közelében sem szívesen vagyok. Repülőgéppel ugyanígy vagyok. Már az emeleten is szédülök, nem hogy repülőn...
A Mahart dunai kirándulóhajóinak "szentháromsága", a Táncsics, a Rákóczi és a Hunyadi szerintem nem csak az én gyerek- és ifjúkoromnak voltak visszatérő szereplői. Utaztam rajtuk a nagyival, a gimnáziummal, haveri társaságokkal is. Igaz, akkoriban nem figyeltem, hogy konkrétan melyikre szállok fel,…..
nyelv-ész 2024.05.08 16:23:56
@toto92: Rémlik, hogy régen is volt ott valami, de emlékeim szerint folyton zárva volt. Legalábbis a 80-as, 90-es években biztosan. Azóta meg úgy látszik, nem mentem végig a lépcsőn (lusta vagyok lépcsőt mászni).

Szentendrén amúgy is nagy változások történtek az elmúlt évtizedekben. A 80-as években az egész belváros ki volt pofozva, özönlöttek a turisták, lépni sem lehetett tőlük. Volt autósmozi is, ahol sokszor premier előtti filmeket vetítettek, vagy legalábbis a budapesti premierrel egyidőben.

Aztán a rendszerváltás utáni években nagyon lepukkant, és elég sok hely bezárt. Eltelt vagy 10-15 év, mire megint felpörgött, de még mindig nem olyan, mint fénykorában.
nyelv-ész 2024.05.08 18:51:09
@Hamster: Simán lehet, hogy budapesti lakosok által ismert hely. Én viszont nem vagyok budapesti lakos :-)
HamPLÓ És ebben is van Nohab! 2024.04.26 17:00:00
A képválogatás második részében járunk néhány helyen a MOL-toronytól kezdve Nagymaroson át Esztergomig, de a végén persze megint a Balatonnál kötünk ki :) És ebben is van Nohab!A 2023-as év különböző peronokon Nagymarostól Komáromig, Kelenföldtől Révfülöpig..
nyelv-ész 2024.04.28 23:11:10
@Hamster: Ó, jajjj, ismeretlen szavak... Mi az az SK55? Továbbá a "nimbység" magyar fordítását is megköszönném.
nyelv-ész 2024.04.28 23:14:14
@Hamster: Irónia alert: Úgy hallom, Moldávia lassan megszabadul a D1-esektől. Igazán haza lehetne hozni néhányat. Mondjuk utasszállításra nem nagyon alkalmasak a negyedosztályú deszka üléseikkel meg a pottyantós vécéikkel, de valamire biztosan jók lennének :-)
A múltkori vonatos oldalról teljesen hiányoztak a svéd mozdonyok; ebben a válogatásban fel fognak bukkanni, de majd igyekszem nem túlzásba vinni őket :) Legutóbb a 2007-es vonalbezárások előtti beutazások során vonatoztam annyit Magyarországon, mint 2023-ban! Most is sokfelé találkoztam Bézével, de…..
MKK-blog A Fogasról másként 2024.04.11 11:03:26
A Széchenyi-hegyi Fogaskerekű Vasút Budapest egyik fő közlekedéstörténeti értéke és fontos turisztikai különlegessége. A világban eleve nem tolonganak a fogaskerekű vasútüzemek, Magyarországon pedig a különböző ipari vonalak megszűnése után ez maradt az utolsó a műfajban. A budapesti fogaskerekűnek…..
nyelv-ész 2024.04.13 09:47:02
@fkv.119: Nem mondod... Ezt írtam én is:

"...felesleges a megállók kihagyása, és a menetidő buszjáratokhoz erőltetése"
nyelv-ész 2024.04.13 15:46:31
@Budapest HBF: De a hegyen lakók meg hétköznap nem a Farkasréti Temetőbe akarnak menni, hanem be a városba. Ezt tényleg magyarázni kell?
Továbbá ha mondjuk negyedóránként jár fenn a hegyen, akkor az azt jelenti, hogy óránként kettő menne a Móricz felé, kettő meg a Nyugati felé. Nehogy már ne férjen be a Nagykörútra óránként két hegyivillamos...
nyelv-ész 2024.04.18 21:00:42
@Budapest HBF: De ezzel nem az utazási igényeket szolgálod ki, hanem a villamos üzem jelenlegi helyzetéhez igazítod a járatot. Ennek így semmi értelme. Mellesleg a reggeli 1-2 órányi csúcsidő az, ami gondot okozhat, a nap többi részében simán be kell férjen negyedóránként egy körúti plusz járat.
Ha amúgy is hozzá kell nyúlni a Fogas pályájához, akkor lehet több kétvágányú szakaszt csinálni, több járműkereszttel. Meg lehet hosszabbítani a peronokat is, hogy olyan hosszabb járművek is elférjenek, amelyek a nagykörúton is használható kapacitást adnak, és akkor a hegyről a Széll Kálmánra leérkező járat besorolhat, és kiválthat egy 4-es vagy egy 6-os szerelvényt. És akkor nem a Nyugatinál van az alsó végállomása, hanem például a Mester utcánál. És akkor három metróvonallal van közvetlen kapcsolata a viszonylatnak.
2023. október 23-án rajta voltam az év utolsó Fonyód - Badacsony járatán, és már a kikötéskor tudtam, hogy rajta kell majd lennem az első 2024-esen is, ... ... úgyhogy március 29-ének reggele a fonyódi mólón talált, melynek még mindig zseniális tulajdonsága, hogy egyenesen "neki van vezetve" a…..
2024 áprilisában öt éjszakán át méréseket végeztek a Szabadság hídon: a hídszerkezet villamosok általi terhelhetőségét vizsgálták. Ismert erdei körökben az az általános nézet, hogy csak a vágányok egymástól való távolsága problémás a hídon (amivel tényleg van némi gond, főleg a többi budapesti…..
nyelv-ész 2024.04.12 18:46:07
@Hamster: Ezzel tisztában vagyok, de nemrég valami főokos arra a kérdésre, hogy a KCSV helyére melyik gyártó hoz majd villanyost, ezt találta mondani. Mármint hogy megveszik a lekötött CAF-okat, aztán majd a pályát fúrják-faragják, hogy elférjen. Hogy melyik az olcsóbb, nem tisztem eldönteni, de gyanítom, hogy ha tényleg a CAF váltja a KCSV-ket, akkor ott lesz mindenféle jófajta káeurópai kendácsolás, hogy elférjen. Vagy valamelyik gazdag nagybácsi megdobja Budapestet annyi pénzzel, hogy a fél vonalat át tudják építeni.
nyelv-ész 2024.04.13 09:49:45
@cserepfalva: Ez az ajtónyitogatósdi már erősen a kendácsolás szintje. Vagy vegyenek oda alkalmas járművet, vagy építsék át úgy, hogy a CAF teljes értékű járműként tudjon közlekedni.
nyelv-ész 2024.04.14 10:22:27
@cradbox: Vannak, de ezek akkor is kényszermegoldások.
Ha a berlini U5-ös hosszabbításához, pláne a kölni földalatti stadtbahn észak-déli vonalához hasonlítjuk, nem épült sokáig a budapesti négyes metró, mégis soknak tűnt átélni. De most nem ezen akarok lamentálni, inkább csak megmutatnám, milyen volt a megnyitó napja. Azóta eltelt tíz év - ki mit lát,…..
nyelv-ész 2024.03.29 08:52:22
@cserepfalva: Na, megelőztél, én is épp ezen borzongok, hogy miért nem tud már végre kiveszni a világból ez az ocsmány brutalista stílus a pőre betonnal meg az öncélúan formált terekkel. Mintha az építészek óriásoknak terveznének metrót. És ez kap rendre építészeti díjakat? Elképesztő.
nyelv-ész 2024.04.03 22:20:09
@KissGecihuszár: A brutalista stílus lámpafénynél is brutalista marad. A beton se lesz szebb attól, hogy több fényt kap.
Egy eseménydús nap beszámolója következik 2023 szeptemberéből: utaztunk kék gőzmozdony által vontatott régi emeletes vonattal, megsüketültünk egy 424-es sípjától, láttunk különböző (cseh)szlovák gőzösöket és dízeleket, majd a vasúti múzeumból átmentünk a közlekedési vállalat nyílt napjára, ahol…..
nyelv-ész 2024.03.22 13:36:05
@Hamster: Igazából ez nem cseh specialitás. Egy régebbi angol járműről is meg lehet mondani, hogy angol, egy német vagy egy amerikai jármű szintén bír olyan jellegzetességekkel, amelyek alapján tudható, hogy honnan származik. A Ganz villamosok is jól megkülönböztethetőek pl. egy svájci gyártó azonos korú járműveitől. Most meg nem a nemzeti és gyártói sajátosságok dominálnak, hanem hogy melyik multi melyik tervezőirodát kérte fel a formatervre.
HamPLÓ A villamosok zöld rokonai 2024.03.14 06:00:00
Az "Ezres" villamosok gyerekkorom óta nagy kedvenceim, bár én már csak acélvázas kocsiszekrénnyel modernizálva ismerhettem a típust a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Aztán a kilencvenes években visszaalakítottak egyet építéskori, azaz fa szekrényvázas kivitelére, azóta ez a kocsi a…..
nyelv-ész 2024.03.16 17:50:13
@Hamster: Az M4 projektnek van még két botrányos része: az eleje, meg a vége. Lehetett volna olyan megoldás, ami a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára. Vagy elkészült volna a Bosnyák térig metróként, ésatöbbi.
Semmi bajom a metróval, ha van rá pénz. Egy Budapest méretű városnak legalább kétszer ekkora metróhálózattal kellene rendelkeznie, és mellé tisztességes agglomerációs vasúthálózattal, ami van annyira átjárható, hogy akinek nem muszáj autóznia, annak elég vonzó alternatíva legyen a tömköz.
Csak épp az látszik, hogy ahogy te is írtad, minden méter mélyvezetésű vonal rúg egyet a meglévő hálózaton fenntartás, fejlesztés terén. Úgyhogy ha lenne x méter metróra pénz, azt mondanám, legyen belőle 3x vagy 4x felszíni kötöttpályás vonal. Mert akkor legalább van valami fejlődés. Ott van például az új 23-as villamos: ugyan a hálózat egy méterrel sem lett hosszabb, de néhány kapcsolat kiépítésével máris lehetett javítani a kiszolgálás szintjén. Mondjuk az szánalmas, hogy kellett hozzá egy metrófelújítás, ami kikényszerítette, de a példa mutatja, hogy a nyögés, meg a pénztelenségre hivatkozás helyett lehet fejleszteni kevésből is.
nyelv-ész 2024.03.16 20:54:45
@Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megint jönne a szokásos ritkítás, leépülés.
Az M5 megépülésére amúgy mennyi esély van a következő negyed században? Csak azért kérdem, mert az 57-et töltöm idén, és nem tudom, megérem-e még.
nyelv-ész 2024.03.16 20:57:40
@Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb feszültség miatt, így Budaörsön buszra átszállva gyorsabban be lehetett érni.