Regisztráció Blogot indítok
Adatok
fgabor87 (törölt)

0 bejegyzést írt és 123 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Nehezebb csúszós úton vezetni, mint szárazon, de azért nem lehetetlen. Kattintson néhány jó tanácsért! Vélemények azonos című írásunkról...
fgabor87 (törölt) 2010.02.14 22:46:55
@kavicsboy: gratulálok az ilyen hozzászólásokhoz, és az én IQ-m 87...
hahaha
fgabor87 (törölt) 2010.02.15 12:53:57
@BTO11: Jahh nem úgy ám. :) Most arra gondoltam, hogy idén télen.
Amúgy meg sétált pont tavaly nyár elején át előttem autópályán gyalogos halálos nyugalommal, ott az volt a para, hogy mögöttem ABS nélküli kocsi jött, és keresztbecsúszva jött utána fékezés közbe :D Mégjó, hogy tartotta a követési távolságot. Meg volt még néhány ilyen eset. Sajnos. Vakmerő előzések (nem az én részemről) pl...
fgabor87 (törölt) 2010.02.15 13:48:56
Nahh írok még pár, szerintem érdekes dolgot a vészfékezés, fékezés kapcsán.

Vészfékezés ahogyan a neve is mutatja, VÉSZhelyzetban alkalmazott fékezési technika.
Vészhelyzet: váratlan helyen és váratlan időben bekövetkezett történés, amire nem számítunk.
Versenypályán tudjuk, hogy jön a kanyar, tudjuk, hogy mikor, és milyen erővel kell majd a fékbe taposnunk. Ergo nem vészhelyzetről beszélünk, így vészfékezés sincsen.

Utcai autó ABS-el 100-ról 0-ra 2,5-3 másodperc alatt áll meg, ez idő alatt tesz meg 38-40 métert. Gyakorlatilag az autó 0,5-1 másodperc alatt eléri azt a sebességet, aminél a motor 5. sebességi fokozatban lefullad. 2,5-3 másodperc alatt pedig kuplung le, visszaváltani, kuplung fel... vészhelyzetben.... addigra meg is álltunk. Ráadásul a kormányon csak egy kezünk van, így egy esetleges ütközésnél a kezünket vállból fogja kicsavarni a kormány.
Versenypályán féktávon visszaváltás közben elég 1 kézzel fogni a kormányt, ugyanis előre tudjuk, hogy nem fog semmi olyan esemény történni, ami kiszakítaná a kezünkből a kormányt. Ha meg mégis, (defekt vagy valami tárgy a pályán, amire rámentünk) akkor ott a bukótér, kirepülünk oda.

Igen, versenypályán motorfékkel is fékezünk. Ennek 2 főbb oka van.
Első, hogy nem tehetjük meg, hogy kanyarbejáratig kinyomott kuplunggal fékezünk, majd ott hirtelen felengedjük a kuplungot, mert a tehetetlenség törvény miatt a kerekek rövid időre túl lassulnának, azaz csúszó mozgást végeznének. Ez FWD autó esetén alul, még RWD autó esetében túlkormányzottságot idézne elő a kanyar bejárati ívén, ami súlyos időveszteség.
Ezért kanyarbejáratig folyamatosan váltunk vissza, heel toe technikával (félautomata váltó esetén ebben az ECU segít), majd a kanyarbejáratban fék felenged, pici ideig motorfék, majd gáz. Így az autó egyensúlya végig egyenletes.

Másrészről mivel egy versenyen a fékek szokatlanul nagy igénybevételnek vannak kitéve, ezzel a technikával elérhető, hogy kisebb terhelést kapjanak a hajtott tengelyen lévő fékek, hiszen a motor is belead fékerőt. Ez által el tudjuk kerülni, hogy túl magas hőmérsékletre hevüljenek, ill. gyorsan elkopjanak.

Itt hozzátenném, hogy versenyautókon lehet szabályozni a fékerő nagyságát (Nm) amit úgy szokás beállítani, hogy a padlófék+motorfék a legtöbb kanyarba csúszás gördülés határára, vagy egy picit fölé kerüljenek a kerekek.
Ugye utcai autóban ha nyomunk egy acélos féket, és ráengedjük a motorféket is, az ABS többet fog leszabályozni az üzemi fékből, hiszem a kerekek fizikai tulajdonságai nem változnak meg, ugyan akkora tapadási erőt tudnak átvinni akármilyen féket is használunk.
Legyen a fék X erő, míg a motorfék Y. Ha csak fékkel fékezünk, akkor adott X erő környékén fog szabályozni az ABS, ha viszont motorfék is jelen van, akkor X-Y.
A fékút ugyan akkora lesz.

Remélem semmi lényeges infót nem hagytam ki.