Adatok
rezgaras
0 bejegyzést írt és 145 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
![](https://m.blog.hu/pa/pangea/image/.external/.thumbs/8f4073853617e57a7704e155fdc1f0f5_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Mai írásunk ötletét - számos másikhoz hasonlóan - egy olvasónk adta, aki arra volt kíváncsi, milyen szerepet játszott "Észak és Dél" konfliktusában a két hadviselő fél vasúthálózata. A téma természetesen nem csak neki jutott eszébe, hadtörténészek és katonaföldrajzosok is foglalkoztak ezzel, na és…..
![](https://m.blog.hu/as/aszodiattila/image/.external/.thumbs/11dc7c3c43706bb218d22c2a9fd41e4f_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Az eredetileg a Science magazinból származó hír alapján több magyar sajtótermék is megírta (pl. az Index, a Telex, a HVG.hu és a Raketa.hu is), hogy „maghasadásra utaló jeleket” tapasztaltak a 35 éve balesetet szenvedett csernobili 4. reaktor romjai alatt. A téma elég "nagyot ment" a sajtóban,…..
![](https://m.blog.hu/pa/pangea/image/.external/.thumbs/0156296b6fba86634ea4c0ad7527fa4b_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A mostani bejegyzés némileg rendhagyó módon egy többszerzős apa-fia bejegyzésként született meg, ugyanis az írás hajózási vonatkozásait, illetve visszaemlékezéseit Segyevy Zoltán írta, aki közlekedésmérnöki tanulmányai során fedélzeti tiszti ágazatra specializálódott, és több évig szolgált a MAHART…..
![](https://m.blog.hu/pa/pangea/image/mobil/header.jpg?v=1398190089)
A bajkonuri szovjet űrközpontról szóló egyik gyakori anekdota, hogy az valójában több száz kilométerre fekszik a múlt rendszerbeli térképeken megjelölt helyétől, mindez pedig a szovjet dezinformációs politika egyik leglátványosabb jelensége volt. Persze, ha jobban belegondolunk, mi értelme volt…..
rezgaras
2021.02.17 23:16:32
@horrorpornó bábszínház: Nem tudok az Egyenlítőhöz a francia Guyanánál közelebb elhelyezkedő rakéta kilövő állomásról. De talán nem is érdekes: Kourou az 5,1 fokos szélességi körön van. A kilövésre a hatás nagyjából koszinuszos, 5,1 foknak 0,996. Tehát elhanyagolható a különbség az Egyenlítőhöz képest.
rezgaras
2021.02.25 17:34:48
@horrorpornó bábszínház: A Földön a szökési sebesség 28'480km/h. Ha ilyen gyorsan haladsz vízszintesen. akkor a rád ható centrifugális erő annyi, mint a gravitációs erő. (a Föld felszínén!) Ha az egyenlítő 40'000 km hosszú (lenne, ha a Föld gömb lenne), akkor az egyenlítőnél a forgási sebesség 40'000km/24óra = 1666km/h. Vagyis ha a Föld forgásával egyirányban indulsz, ez a sebesség hozzáadódik a sebességhez, annyivel kevesebbre kell felgyorsulni. Kis szögekre szerintem ebből adódik a koszinuszos csökkenés.
![](https://m.blog.hu/om/omnibusz/image/.external/.thumbs/4f5c7c779f9f064ab1db1a196268848f_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Egyre több helyen hódít teret az elektromos hajtás. Megnézzük milyen módszerekkel lehet hatékonyabb, kisebb és könnyebb hajtást készíteni...
![](https://m.blog.hu/sz/szellemvarosok/image/.external/.thumbs/5c91eef613e1a15105f0d81eb1f973dd_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A régi tatabányai buszvégállomás 2007. május végén zárt be, azóta funkció nélkül áll a város északi részén. Megnéztük, hogy néz ki ma az épület!..
rezgaras
2020.12.15 14:31:41
![](https://m.blog.hu/vo/vonatmagazin/image/.external/.thumbs/d4de274a95f700a8ad6d6c3ac3f94260_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Éppen egy héttel a nagy port kavart második észak-balatoni retró hétvége után egy újabb, némileg hasonló rendezvény csábította a vasútbarátokat és -fotósokat. Mindkét eseményen nosztalgikus járművekkel lehetett utazni, azonban a hasonlatosság ebben ki is merült. Míg a Balatonnál retró, azaz régies…..
![](https://m.blog.hu/om/omnibusz/image/.external/.thumbs/24431af0a0ad241d543cef255444fd94_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A csuklós busz régóta velünk van, . A tolócsuklós elrendezésre a padlószint csökkentése miatt volt szükség...
![](https://m.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/.external/.thumbs/bae413911003b14b206051b33191f6d6_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Ismét rendhagyó a mai válogatás. Különleges, mert egyrészről újra kizárólag magyar képeket tartalmaz az MTI Fotóarchívumából, másrészt a decemberi nagy sikerű, hasonló válogatás után most ismét teljesen szubjektíven válogattam. Csak úgy, ami megtetszett, érdekes, vagy amiről eszembe jutott…..
rezgaras
2020.04.06 16:35:55
@gigabursch: Ezt a merész kijelentést gondold át még egyszer! Olaszország 1994-ben, Franciaország 2009-ben tért át a terület-alapú rendszámról a központi rendszám használatára. A terület-alapú rendszámok nagy hátránya, hogyha egy használt autót egy másik körzetbe adnak el, akkor új rendszámot is kell kapnia. Ez megbonyolítja a nyilvántartást és sokkal gyorsabban fogyasztja a rendelkezésre álló kombinációkat.
![](https://m.blog.hu/to/toretro/image/.external/.thumbs/0f8794bcab39dba871817fd065503bd3_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A Pogány Madonnából ismert diszkóhajó valójában egy veszprémi ötlet koppintása, mely két évvel korábban született.
..
Magyar Természetvédők Szövetsége
Szigorodó szabályozás a szilárdtüzelésnél - mi lesz a kályhákkal?
2020.02.25 15:32:19
![](https://m.blog.hu/mt/mtvsz/image/.external/.thumbs/e648703ef6193e4ff19d304cbfc1d6cc_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A háztartási szilárdtüzelésű berendezéseket érintő szigorítások idén és 2022-ben lépnek életbe. A szándék jó, de állami (és EU-s) támogatással szükséges segíteni az energiaszegénységben élő háztartásokat, hogy ne kerüljenek patthelyzetbe.
Az MTVSZ Szénkivezetés programja keretében cikksorozatban…..
![](https://m.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/.external/.thumbs/b9a5b18c482636da7cbc23f61098adea_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
1931. Winston Churchill New York-i balesete után tér haza. A forgalmas Fifth Avenue-n - a fordított közlekedésről megfeledkezve - az úttestre lépve egy autó elütötte..
rezgaras
2020.01.20 19:32:31
@prokee: Apró kiegészítés. Volt a német tévében egy film az esetről. Azért nem tudták kimenteni a lakókat korábban, mert orkánszerű szél is fújt. Végül helikopterrel vitték őket el.
Az eset után egy svájci társaságot kértek fel a falu újratervezéséhez. Teljesen átalakították a folyó környékét úgy, hogy a víznek elegendő helye maradjon egy áradáskor.
Az eset után egy svájci társaságot kértek fel a falu újratervezéséhez. Teljesen átalakították a folyó környékét úgy, hogy a víznek elegendő helye maradjon egy áradáskor.
![](https://m.blog.hu/vo/vonatmagazin/image/.external/.thumbs/05f4a6b6ff380df0e8d20b5297f6ab2b_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Sorsát mégsem kerülheti el senki…
Címszereplőnket ugyan senki nem akarta megenni, de mégis megmenekült a feldarabolástól elég hosszú ideig, annak ellenére (vagy talán pont azért), hogy meglehetősen fiatalon balesetet szenvedett. De miért kellett volna egy balesetet szenvedett halat feldarabolni, és…..
![](https://m.blog.hu/ha/hazmestermedve/image/.external/.thumbs/5eb119bb6d8ce7cbfe22e214ba474ed0_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Egyre több otthont hirdetnek amerikai konyhás nappalival. Vannak jó tulajdonságai, de az éremnek mindig két oldala van, így most egy kicsit mögé nézünk ennek a típusú konyhának és kivesézzük, hogy milyen hátrányokkal jár, ha valaki ilyen lakás mellett dönt...
![](https://m.blog.hu/ku/kutyabajok/image/.external/.thumbs/16c654bf16732e7209e44fc1b061ba44_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Amikor az állatjóllét helyzetének javításáról van szó, általában az állattartási kultúra változtatása, a szigorúbb jogszabályok és a keményebb jogérvényesítés kerül szóba, mint megoldás. Viszont van egy tényező, amiről nagyon kevés szó esik. Nagyon sok múlik azon, hogy akik ezeket a problémákat a…..
![](https://m.blog.hu/ha/hamster/image/.external/.thumbs/503db6dbc8397e1f65a3d5bdd120e3d9_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
És akkor megint autózunk egy kicsit. Legutóbb elcsúsztunk a drágább jószágok felé, úgyhogy most nézzünk néhány csehszlovák remeket a rendszerváltás előttről!
Múlt hónap végén villamosokat nézni mentem Brnóba, de a síndöcögények felvonulásának körítéseként állt néhány öreg gumikerekű is a…..
![](https://m.blog.hu/az/azaramara/image/.external/.thumbs/e22ba0568f8c3345d78fc0fb84339a1f_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
„A napelemes energiatermelés a lehető legzöldebb megoldás a villamosenergia-termelés területén!” – ha annyiszor kaptunk volna 1000 forintot, ahányszor ezt a mondatot hallottuk, akkor bizony ma már az egyszeri bloggernek sem kellene a megélhetésért reggel nyolcra munkába mennie. A fenti mondatba a…..
![](https://m.blog.hu/vo/vonatmagazin/image/.external/.thumbs/3631f30ba7a715a9ed1843b5324ec0b6_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Az elmúlt év telének egyik hosszú estéjén a negyven évvel ezelőtti kiadású Csehszlovákia útikönyvemet olvasgattam. Az egymást követő oldalakon egyre érdekesebb leírásokra bukkantam, melyek azonnal felkeltették az érdeklődésemet. Elővettem a térképet, megkerestem rajta a könyvben szereplő…..
![](https://m.blog.hu/ti/timelord/image/.external/.thumbs/a51d1bcc80bf087a98394a6f58762e42_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A magyarországi vasutak téli működéséről szóló adatok az 1870-es évek elejétől szaporodnak meg. Nemcsak a magyar államigazgatás új hatóságai aktivizálták magukat (beleszólva a téli közlekedésbe), hanem már működik a MÁV, egyre jobban terjednek a vasutak.
A téli közlekedés ez idő tájt kevésbé…..
rezgaras
2019.01.14 09:50:55
@Frisnyák Zs.: Soltész József: "A Kózlekedési Múzeum M=1:5 méretarányú vasúti járműmodell gyűjteménye" c. cikke felsorolása szerint 5 hóeke és egy hóhányógép modellje van meg. De a hóekék közül a cikk írása idején egy sem volt kiállítva, csak a hóhányógép. Én sem láttam a hóeke modellek közül soha egyet sem.
![](https://m.blog.hu/om/omnibusz/image/.external/.thumbs/e04a79d32cefcdb429f7c6b3963e604f_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Az október végi 25 fokok után elkerülhetetlenül az éghajlatváltozásra gondol az ember és ezért is egyre több helyen sláger az elektromobilitás. De tudjuk-e milyen is az az egyre népszerűbb lítium-ion akksi?..
![](https://m.blog.hu/gn/gnlszinfolt/image/.external/.thumbs/dd49468cc3eab0186736037126248b20_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Ma a Mont-Blanc legkedveltebb útvonalán, a Gouter-n naponta átlag 300-500 alpinista indul el a csúcsra. A hétvégeken ez a szám elérheti az ezret is. 2019-től azonban jelentős csökkenésre kell számítani a francia állam, Saint-Gervais város, a hegyi vezetők, a csendőrség, valamint a francia alpinista…..
Filmvilág blog
Eltáncolt szerelmek - A Körhinta legendás táncjelenetének nyomában
2018.08.29 11:31:11
![](https://m.blog.hu/fi/filmvilag/image/.external/.thumbs/6fa4894198c94b050b2b9dade5ab46e6_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Fábri Zoltán három évig tanult a Képzőművészeti Főiskolán, hogy festőművész lehessen, majd 1938-ban átiratkozott a Színművészeti Akadémiára, mert a filmrendezés kezdte érdekelni. A pályamódosításban döntő tényezőnek nevezte találkozását a francia lírai realizmus alkotásaival: „Marcel Carné, René…..
![](https://m.blog.hu/ha/hamster/image/.external/.thumbs/f2d5e213494d00ddb7b2e3610424925b_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab van Donselaartól :)
A budafoki Városház téri végállomás ma sem néz ki…..
rezgaras
2018.08.27 15:34:07
@Fradista Utazó: A villamos nem számított titkosnak, csak a vasút. Egy svájci fotós elmesélte nekem, hogy vasútfotózásért többször is bekísérték az irodára. De a svájci vasutas igazolványa (nálunk legalábbis) mindig kisegítette. Azt mondta, a szocialista országoknál sokkal rosszabb volt a helyzet Olaszországban. Ott eljutott a városi fogdáig is.
![](https://m.blog.hu/ha/hajoroncsok/image/.external/.thumbs/54eeddd5b780f213703ceabc12b3eb8e_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A mai célpont egy, a közelmúltban bekövetkezett katasztrófa alanya, amely 2000 óta nyugszik jobb oldalára dőlve az Égei-tenger közepén található Párosz (Paros) partjaitól kb. 2 kilométerre. Egy olyan szomorú esemény mementója lett, amelyben 82 ember vesztette életét Görögország egyik legsúlyosabb…..
rezgaras
2018.08.16 16:38:55
@Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle)
![](https://m.blog.hu/la/latinszereto/image/.external/.thumbs/9aec82762a505e1fff31621967e8af24_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Bármennyire is természetes ma, hogy macskák élnek körülöttünk, máig sem teljesen tisztázott kérdés, hogyan terjedtek el Európában kis kedvenceink. A legvalószínűbb, hogy háziasítása Egyiptomban történt meg, majd tartása innen terjedt tovább észak felé. A kérdés tisztázására a biológia, a régészet és…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Az aradi vonal kiépítése Aradig talán nem lett volna nagy feladat, de utána a Maros völgyében nehezebb lett volna. Ott a Maros rendszeresen elönti a völgyet és a vasút töltésen megy. Ha jól tudom, egyes részei még ma is egy vágányúak. Mint közismert, a németek a 2.Vh.-ban az olajszállítást Ploiestiből Németországba úgy oldották meg, hogy Szajotól (odáig volt dupla vágány) Püspökladány - Nagyvárad - Kolozsvár felé mentek az üres tartálykocsik és Arad - Békéscsaba felé jöttek a tele vonatok.
A fiumei vonal pedig olyan nehéz vonalvezetésű, hogy egy második vágány elkészítése szinte kizárt. Szerintem legfeljebb mai technológiával, az egész vonalat alagútban vezetve elképzelhető.