Regisztráció Blogot indítok
Adatok
rezgaras

0 bejegyzést írt és 148 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Bár ezt akkor még nem lehetett előre látni, de 1776-ban egy új fejezet kezdődött a fehér ember, vagyis a görög-római-keresztény civilizáció történetében. Ezt a civilizációt mindaddig európainak nevezték, képviselői azonban ebben az évben a kontinensen kívül alapítottak új államot. Nem holmi…..
Hét tenger A helgolandi csata 02. 2025.05.09 12:47:02
1864 május kilencedikén nyugodt nap virradt a Helgoland melletti vizekre. Derűs, napos idő volt, enyhe délkeleti széllel. A dánok nem sokkal délelőtt tíz után vették észre a feléjük közeledő hajókat, míg az osztrák zászlóshajón Tegetthoff-nak valamivel később jelentették a láthatáron megpillantott…..
rezgaras 2025.05.14 19:54:55
@Oktán Pista: "Dánia ilyen mértékű megcsonkításának semmi értelme nem volt, akárcsak Elzász-Lotaringia elvételének hét évvel később."

Elszászt és Lotharingiát a Napkirály foglalta el és jóval később (talán a napóleoni reformok során?) lett "de jure" Franciaország része. Tehát lehet "visszavételnek" is nevezni - a németek úgy is tekintettek rá.

Egy mai franciának erről persze fogalma sincs. Még a történelem iránt érdeklődőknek sem. Azt is hallottam: "Elaszászban egy érdekes, a némethez kissé hasonló nyelvet beszéltek." Az elszásziak többsége pedig franciábbnak tartja magát a franciáknál és megesküszik, hogy semmi köze a németekhez.
Egy kellemesnek ígérkező koratavaszi szombaton a Dunaújváros közelében a Duna jobb partján, Budapesttől mindössze hatvan kilométerre délre, tulajdonképpen az ország szívében fekvő Rácalmásra látogattunk. A közel ötezer lakosú város az útleírások alapján sok mindent kínál a kirándulóknak: sétálhatunk…..
Az első napokban a Gipsy Moth IV. kiváló tempóban haladt az erős, időnként viharos szélben. Chichester, mint indulás után majdnem mindig, a tengeribetegséggel küszködött, két napig nem is evett semmit, de néhány nap után most is felépült. Több gondja volt a sérült lábával, mely miatt még mindig alig…..
Pangea A Dél vasútjai 2023.07.14 15:50:24
Mai írásunk ötletét - számos másikhoz hasonlóan - egy olvasónk adta, aki arra volt kíváncsi, milyen szerepet játszott "Észak és Dél" konfliktusában a két hadviselő fél vasúthálózata. A téma természetesen nem csak neki jutott eszébe, hadtörténészek és katonaföldrajzosok is foglalkoztak ezzel, na és…..
rezgaras 2023.08.08 10:45:23
@lezlidzsi84: " tervezték ezt az aradi vonalnál is "

Az aradi vonal kiépítése Aradig talán nem lett volna nagy feladat, de utána a Maros völgyében nehezebb lett volna. Ott a Maros rendszeresen elönti a völgyet és a vasút töltésen megy. Ha jól tudom, egyes részei még ma is egy vágányúak. Mint közismert, a németek a 2.Vh.-ban az olajszállítást Ploiestiből Németországba úgy oldották meg, hogy Szajotól (odáig volt dupla vágány) Püspökladány - Nagyvárad - Kolozsvár felé mentek az üres tartálykocsik és Arad - Békéscsaba felé jöttek a tele vonatok.

A fiumei vonal pedig olyan nehéz vonalvezetésű, hogy egy második vágány elkészítése szinte kizárt. Szerintem legfeljebb mai technológiával, az egész vonalat alagútban vezetve elképzelhető.
Az eredetileg a Science magazinból származó hír alapján több magyar sajtótermék is megírta (pl. az Index, a Telex, a HVG.hu és a Raketa.hu is), hogy „maghasadásra utaló jeleket” tapasztaltak a 35 éve balesetet szenvedett csernobili 4. reaktor romjai alatt. A téma elég "nagyot ment" a sajtóban,…..
A mostani bejegyzés némileg rendhagyó módon egy többszerzős apa-fia bejegyzésként született meg, ugyanis az írás hajózási vonatkozásait, illetve visszaemlékezéseit Segyevy Zoltán írta, aki közlekedésmérnöki tanulmányai során fedélzeti tiszti ágazatra specializálódott, és több évig szolgált a MAHART…..
Pangea A két Bajkonur 2021.02.07 12:33:40
A bajkonuri szovjet űrközpontról szóló egyik gyakori anekdota, hogy az valójában több száz kilométerre fekszik a múlt rendszerbeli térképeken megjelölt helyétől, mindez pedig a szovjet dezinformációs politika egyik leglátványosabb jelensége volt. Persze, ha jobban belegondolunk, mi értelme volt…..
rezgaras 2021.02.17 23:16:32
@horrorpornó bábszínház: Nem tudok az Egyenlítőhöz a francia Guyanánál közelebb elhelyezkedő rakéta kilövő állomásról. De talán nem is érdekes: Kourou az 5,1 fokos szélességi körön van. A kilövésre a hatás nagyjából koszinuszos, 5,1 foknak 0,996. Tehát elhanyagolható a különbség az Egyenlítőhöz képest.
rezgaras 2021.02.25 17:34:48
@horrorpornó bábszínház: A Földön a szökési sebesség 28'480km/h. Ha ilyen gyorsan haladsz vízszintesen. akkor a rád ható centrifugális erő annyi, mint a gravitációs erő. (a Föld felszínén!) Ha az egyenlítő 40'000 km hosszú (lenne, ha a Föld gömb lenne), akkor az egyenlítőnél a forgási sebesség 40'000km/24óra = 1666km/h. Vagyis ha a Föld forgásával egyirányban indulsz, ez a sebesség hozzáadódik a sebességhez, annyivel kevesebbre kell felgyorsulni. Kis szögekre szerintem ebből adódik a koszinuszos csökkenés.
A régi tatabányai buszvégállomás 2007. május végén zárt be, azóta funkció nélkül áll a város északi részén. Megnéztük, hogy néz ki ma az épület!..
Ismét rendhagyó a mai válogatás. Különleges, mert egyrészről újra kizárólag magyar képeket tartalmaz az MTI Fotóarchívumából, másrészt a decemberi nagy sikerű, hasonló válogatás után most ismét teljesen szubjektíven válogattam. Csak úgy, ami megtetszett, érdekes, vagy amiről eszembe jutott…..
rezgaras 2020.04.06 16:35:55
@gigabursch: Ezt a merész kijelentést gondold át még egyszer! Olaszország 1994-ben, Franciaország 2009-ben tért át a terület-alapú rendszámról a központi rendszám használatára. A terület-alapú rendszámok nagy hátránya, hogyha egy használt autót egy másik körzetbe adnak el, akkor új rendszámot is kell kapnia. Ez megbonyolítja a nyilvántartást és sokkal gyorsabban fogyasztja a rendelkezésre álló kombinációkat.
A háztartási szilárdtüzelésű berendezéseket érintő szigorítások idén és 2022-ben lépnek életbe. A szándék jó, de állami (és EU-s) támogatással szükséges segíteni az energiaszegénységben élő háztartásokat, hogy ne kerüljenek patthelyzetbe. Az MTVSZ Szénkivezetés programja keretében cikksorozatban…..
1931. Winston Churchill New York-i balesete után tér haza. A forgalmas Fifth Avenue-n - a fordított közlekedésről megfeledkezve - az úttestre lépve egy autó elütötte..
rezgaras 2020.01.20 19:32:31
@prokee: Apró kiegészítés. Volt a német tévében egy film az esetről. Azért nem tudták kimenteni a lakókat korábban, mert orkánszerű szél is fújt. Végül helikopterrel vitték őket el.

Az eset után egy svájci társaságot kértek fel a falu újratervezéséhez. Teljesen átalakították a folyó környékét úgy, hogy a víznek elegendő helye maradjon egy áradáskor.
Sorsát mégsem kerülheti el senki… Címszereplőnket ugyan senki nem akarta megenni, de mégis megmenekült a feldarabolástól elég hosszú ideig, annak ellenére (vagy talán pont azért), hogy meglehetősen fiatalon balesetet szenvedett. De miért kellett volna egy balesetet szenvedett halat feldarabolni, és…..
Az elmúlt év telének egyik hosszú estéjén a negyven évvel ezelőtti kiadású Csehszlovákia útikönyvemet olvasgattam. Az egymást követő oldalakon egyre érdekesebb leírásokra bukkantam, melyek azonnal felkeltették az érdeklődésemet. Elővettem a térképet, megkerestem rajta a könyvben szereplő…..
  A magyarországi vasutak téli működéséről szóló adatok az 1870-es évek elejétől szaporodnak meg. Nemcsak a magyar államigazgatás új hatóságai aktivizálták magukat (beleszólva a téli közlekedésbe), hanem már működik a MÁV, egyre jobban terjednek a vasutak.  A téli közlekedés ez idő tájt kevésbé…..
Az október végi 25 fokok után elkerülhetetlenül az éghajlatváltozásra gondol az ember és ezért is egyre több helyen sláger az elektromobilitás. De tudjuk-e milyen is az az egyre népszerűbb lítium-ion akksi?..
rezgaras 2019.01.09 11:42:36
Alapos, jó cikk. Nem részletez viszont egy problémát, amit mostanában mások sem nagyon emlegetnek. 8-10 évvel ezelőtt, amikor a Li-Ion aksik elterjedtek a laptopokban, telefonokban, több tesztet is publikáltak az élettartamról. Akkor nagyjából az volt az eredmény, hogy ezek az aksik az első 3 évben elveszítik a kapacításuk 20%-át, utána évente 10-15%-ot. Vagyis 5-6 év után nagyjából a felére csökken a kapacítás. (ezt is csak ideális körülmények között: nincs sem túltöltés, sem túl-kisütés és végig szobahőmérsékleten) Én ezt tekintem a rendeltetésszerű használat határának. Nyilván egy telefont manapság addigra kidobnak, többnyire egy laptopot is (ezért nem cserélhető bennük az akku). Egy autót azonban tovább szeretnénk használni. Manapság nem nagyon írnak erről a kérdésről. Néha nagyvonalúan megjegyzik, hogy "a mai, modern akkuk már jobbak", de nem olvastam friss, mértékadó cikket a témában.

Egy kWh kapacítás ára a cikk szerint 300$, egy villanyautó (nem busz!) 100km-t 16-18 kWh energiából tesz meg (klíma és fűtés nélkül!), akkor egy decens, 300km-es hatótávolsághoz durván 50kWh energiára lesz szükség. Az ehhez szükséges akku ára tehát 15'000$, egy mai kisautó teljes ára! (eladási, mert a gyártási ár ennek a fele, harmada lehet). Ha ezt az akkut 5-6 év után ki kell cserélni, az a finanszírozást erősen kérdésessé teszi. Ma villanyautóval azok járnak, akik vagy nem számolnak ennek utána, és/vagy nem érdekli őket.

Más. A töltés a buszok esetében más problémákat vet fel, mint az autóknál. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy azonos töltési és kisütési áramokat feltételezve az 1C áram kapacítás 1 órás töltési időt jelent. A buszok esetében számomra ez azt jelenti, hogy a buszt leginkább éjjel lehet tölteni, az akku kapacításnak az egész napos munkaidőre elegendőnek kell lennie - az üzemeltető nap közben ritkán engedhet meg magának egy-egy órás szünetet.

Az autóknál rosszabb a helyzet. Ma egy autópálya benzinkúton általában 6-10 autó tankol, kb. 5 percig. Ha fél óra a töltés (2C), hasonló helyzetben egyszerre 50-60 autót kell tölteni - azonos (600-800km-es) hatótávolságot feltételezve. Mert 300-400km-es hatótávolsággal kétszer ennyit, mondjuk 100-at. Ha az autók töltése fél óra alatt vesz fel 50kWh-t, az 100kW bemenő teljesítményt igényel autónként. 100 autóra 10MW-ot, minden "benzinkúton"! (csak tájékoztatóul: az oroszlányi, régi, kicsi erőmű egy-egy blokkja 50MW-os)

Szóval az ördög itt is a részletekben rejlik. Csak azokról nem a címlapokon írnak.