Regisztráció Blogot indítok
Adatok
rezgaras

0 bejegyzést írt és 124 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az elmúlt év telének egyik hosszú estéjén a negyven évvel ezelőtti kiadású Csehszlovákia útikönyvemet olvasgattam. Az egymást követő oldalakon egyre érdekesebb leírásokra bukkantam, melyek azonnal felkeltették az érdeklődésemet. Elővettem a térképet, megkerestem rajta a könyvben szereplő…..
  A magyarországi vasutak téli működéséről szóló adatok az 1870-es évek elejétől szaporodnak meg. Nemcsak a magyar államigazgatás új hatóságai aktivizálták magukat (beleszólva a téli közlekedésbe), hanem már működik a MÁV, egyre jobban terjednek a vasutak.  A téli közlekedés ez idő tájt kevésbé…..
Az október végi 25 fokok után elkerülhetetlenül az éghajlatváltozásra gondol az ember és ezért is egyre több helyen sláger az elektromobilitás. De tudjuk-e milyen is az az egyre népszerűbb lítium-ion akksi?..
rezgaras 2019.01.09 11:42:36
Alapos, jó cikk. Nem részletez viszont egy problémát, amit mostanában mások sem nagyon emlegetnek. 8-10 évvel ezelőtt, amikor a Li-Ion aksik elterjedtek a laptopokban, telefonokban, több tesztet is publikáltak az élettartamról. Akkor nagyjából az volt az eredmény, hogy ezek az aksik az első 3 évben elveszítik a kapacításuk 20%-át, utána évente 10-15%-ot. Vagyis 5-6 év után nagyjából a felére csökken a kapacítás. (ezt is csak ideális körülmények között: nincs sem túltöltés, sem túl-kisütés és végig szobahőmérsékleten) Én ezt tekintem a rendeltetésszerű használat határának. Nyilván egy telefont manapság addigra kidobnak, többnyire egy laptopot is (ezért nem cserélhető bennük az akku). Egy autót azonban tovább szeretnénk használni. Manapság nem nagyon írnak erről a kérdésről. Néha nagyvonalúan megjegyzik, hogy "a mai, modern akkuk már jobbak", de nem olvastam friss, mértékadó cikket a témában.

Egy kWh kapacítás ára a cikk szerint 300$, egy villanyautó (nem busz!) 100km-t 16-18 kWh energiából tesz meg (klíma és fűtés nélkül!), akkor egy decens, 300km-es hatótávolsághoz durván 50kWh energiára lesz szükség. Az ehhez szükséges akku ára tehát 15'000$, egy mai kisautó teljes ára! (eladási, mert a gyártási ár ennek a fele, harmada lehet). Ha ezt az akkut 5-6 év után ki kell cserélni, az a finanszírozást erősen kérdésessé teszi. Ma villanyautóval azok járnak, akik vagy nem számolnak ennek utána, és/vagy nem érdekli őket.

Más. A töltés a buszok esetében más problémákat vet fel, mint az autóknál. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy azonos töltési és kisütési áramokat feltételezve az 1C áram kapacítás 1 órás töltési időt jelent. A buszok esetében számomra ez azt jelenti, hogy a buszt leginkább éjjel lehet tölteni, az akku kapacításnak az egész napos munkaidőre elegendőnek kell lennie - az üzemeltető nap közben ritkán engedhet meg magának egy-egy órás szünetet.

Az autóknál rosszabb a helyzet. Ma egy autópálya benzinkúton általában 6-10 autó tankol, kb. 5 percig. Ha fél óra a töltés (2C), hasonló helyzetben egyszerre 50-60 autót kell tölteni - azonos (600-800km-es) hatótávolságot feltételezve. Mert 300-400km-es hatótávolsággal kétszer ennyit, mondjuk 100-at. Ha az autók töltése fél óra alatt vesz fel 50kWh-t, az 100kW bemenő teljesítményt igényel autónként. 100 autóra 10MW-ot, minden "benzinkúton"! (csak tájékoztatóul: az oroszlányi, régi, kicsi erőmű egy-egy blokkja 50MW-os)

Szóval az ördög itt is a részletekben rejlik. Csak azokról nem a címlapokon írnak.
Immár valamivel több, mint 6 éve használom a MacBookomat (MacBook Air 2012) így sajnos - ahogyan az az ilyen technikai kütyüknél lenni szokott - egyre jobban érik a csere szükségessége. Ezen gondolkozva összeszedtem pár gondolatot arról, hogy miért nem az Apple-től veszem majd a következő…..
rezgaras 2018.11.14 17:01:18
Nekem is ugyanez a gépem van (céges), de nekem sem kellene megint MacBook. Én kértem a cégnél, mert akkoriban nem nagyon volt más gép hasonló paraméterekkel: legalább 13 collos képernyő, 1,2 kilós súly és valamennyire teljesítőképes processzor (nem egy Atom-Celeron). Hozzá kell tennem, hogy a hardver szerintem még ma is megállja a helyét. De eltelt 6 év és azóta más is tudja ezt.

Ugyanakkor én Linuxot használok, nem Windowsról jöttem. A Linuxban hozzászoktam ahhoz, hogy a rendszert pár mozdulattal úgy konfigurálom, ahogy nekem a legkényelmesebb. A MacOS-t nem lehet, az Apple jobban tudja, mint te, hogy mi jó neked! Megszoksz vagy megszöksz. A Linuxhoz bárhonnét letölthetek programokat, találok hozzájuk tanácsokat. A MacBookhoz ha le akarok tölteni valamit, jön a kérdezősködés: neve, született, anyja neve... És soha nem lehet tudni, ki miért követ utána, hova küld a gép üzeneteket. Az Apple-hez biztos.

Érdekes módon, szinte csont nélkül lehetett VM-mel Ubuntut telepíteni rá! Egyedül a belső kamera nem megy. De a VM-ben a Linux programok jóval lassabban futnak. Videót nézve (olyan formátumokban, amiket az Apple valami miatt nem szeret) bizony előfordul ki-kihagyás.

6 év alatt a tápkábel már többször a szakadás határára került, pedig vigyázok rá. Mivel egyben van a tápegységgel, csak együtt lehet újat venni - egy vagyonért! Ezért szorgalmasan javítgatom és sajnálom azokat, akik erre nem vállakoznak.

Valójában a 13,3 collos képernyőt munkához kicsinek találom. Böngészéshez jó, de azt lehet egy táblagéppel is. A következő gépem nem Apple lesz, hanem egy 14 collos, másfél kilónál könnyebb notebook. Ma már van ilyen, jóval olcsóbban is, mint egy MacBook.
Ma a Mont-Blanc legkedveltebb útvonalán, a Gouter-n naponta átlag 300-500 alpinista indul el a csúcsra. A hétvégeken ez a szám elérheti az ezret is. 2019-től azonban jelentős csökkenésre kell számítani a francia állam, Saint-Gervais város, a hegyi vezetők, a csendőrség, valamint a francia alpinista…..
Fábri Zoltán három évig tanult a Képzőművészeti Főiskolán, hogy festőművész lehessen, majd 1938-ban átiratkozott a Színművészeti Akadémiára, mert a filmrendezés kezdte érdekelni. A pályamódosításban döntő tényezőnek nevezte találkozását a francia lírai realizmus alkotásaival: „Marcel Carné, René…..
HamPLÓ Végállomás, leszállás! 2018.08.26 07:00:00
Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab van Donselaartól :) A budafoki Városház téri végállomás ma sem néz ki…..
rezgaras 2018.08.27 15:34:07
@Fradista Utazó: A villamos nem számított titkosnak, csak a vasút. Egy svájci fotós elmesélte nekem, hogy vasútfotózásért többször is bekísérték az irodára. De a svájci vasutas igazolványa (nálunk legalábbis) mindig kisegítette. Azt mondta, a szocialista országoknál sokkal rosszabb volt a helyzet Olaszországban. Ott eljutott a városi fogdáig is.
A mai célpont egy, a közelmúltban bekövetkezett katasztrófa alanya, amely 2000 óta nyugszik jobb oldalára dőlve az Égei-tenger közepén található Párosz (Paros) partjaitól kb. 2 kilométerre. Egy olyan szomorú esemény mementója lett, amelyben 82 ember vesztette életét Görögország egyik legsúlyosabb…..
rezgaras 2018.08.16 16:38:55
@Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle)
Pangea Ahol a hajók meghalnak 2018.07.29 12:43:03
Minden komolyabb infrastruktúrát nélkülöző, homokos-iszapos tengerpartra futtatott sokemeletes hajótorzókon nyüzsgő munkáshad, a partot borító kaotikus fémtörmelék között fekete füsttel égő üzemanyagtócsák – ez a dél-ázsiai hajóbontók világa, némelyek szerint pokla, ahol a legtöbb kereskedelmi hajót…..
1966 nyarán, vagyis épp 52 éve tűzte műsorára a Magyar Televízió az 1942 -ben forgatott, világhírű, három Oscar díjat is bezsebelt, fekete-fehér Casablanca című romantikus drámát. A jeles eseményre emlékezve talán érdemes kicsit elgondolkodnunk a Casablanca sikerén. Mert kétségtelenül óriási sikert…..
A lenyűgöző család – ahogy a ’30-as évek amerikai sajtója Mannékat emlegette. A csúcson egy zseni, az előző bejegyzésünkben bemutatott Thomas Mann. Körülötte az árnyékából kilépni képtelen hat gyermeke. Többségük lenyűgöző tehetség, mégsem találják helyüket, küldetésüket. Nyugtalanul bolyonganak a…..
Vicces, hogy most meg a Ryanair követi a Wizzt: június közepétől csak 48 órával a járat indulása előtt tudják elvégezni az utasfelvételt a Ryananir járataira azok, akik nem vesznek maguknak ülőhelyet, jó nekik az, amit a gép dob - vagyis egy fő felett a szétültetést. A Ryanair ezt legalább…..
rezgaras 2018.05.17 11:19:13
@irdesmond: Nem a "nagyokról" írtam, az Easyjet is fapados. De abban igazad van, hogy sokszor nincs választás. Csak a legnépesebb viszonylatokon jár 2-3 fapados is, a járatok többségén csak egy van, azt kell szeretni.
Képzeld el, hogy van egyfajta netrekötött okosotthonod, robot szolgákkal, okosautód, meg úgy általában mindened "okos".  Ó milyen klassz neked... aztán egyszercsak kapsz egy zsarolóvírust. A házad, robotod, autód "sztrájkol" amíg nem fizetsz. Ez igencsak elképzelhető, mert a biztonsági problémák…..
A tuja igazi kerti örökzöld, mondom ezt rögtön kétfajta értelemben, ugyanis egyfelől ténylegesen örökzöld, vagyis az egész évben színes, lombos, így díszítő értéke folyamatos, másfelől pedig olyan örök(zöld) slágere a kerti növényeknek, hogy kis túlzással kertet se találni, ahol ne lenne tuja. Mi…..
rezgaras 2018.01.25 15:47:18
@allegro: Köszönöm. Azt hittem, nálunk azért ritka, mert nem bírja a teleket.
Trump amerikai elnök választási igérete az orosz-amerikai viszony javításáról ellehetetlenült az USA törvényhozásának és más politikai csoportoknak akciói nyomán. Az újabb szankciók Oroszország ellen, valamint az USA-ban és néhány európai állam politikájában kibontakozott oroszellenesség és az orosz…..
A valóság sokszor izgalmasabb történeteket szül, mint a legnagyobb írók fantáziája. Nem véletlenül "koppintotta" Alexandre Dumas sem rendőrségi aktákból leghíresebb regényének történetét...
Omnibusz Mi mennyi? 2017.08.22 21:32:16
A mai csodakamion kapcsán megnézzük mi micsoda a hajtástechnikában, mielőtt még mindenki be nem ugrik a kútba örömében egy-egy hangzatosabb számadat láttán.....
TINTA blog Tegezés a magyarban 2017.08.08 10:00:00
A szociolingvisztika egyik legfontosabb felismerése, hogy magához a nyelvhez hasonlóan a nyelvhasználat is rendszert alkot, amely a nyelvi rendszernél jóval érzékenyebben reagál a nyelven kívüli hatásokra. Minden nyelvben – ha a nyelvi rendszerben nem is, a nyelvhasználatban mindenképpen –…..
rezgaras 2017.08.09 15:12:20
@hullajelölt88: Tévedés. Az angolok még valóban tegeződtek pár száz évvel ezelőtt. "O Romeo, Romeo, wherefore art thou Romeo?". A magázódás a 19. szd.-ban szorította ki a tegeződést, gyakorlatilag le is váltotta. Az angolok ma már csak az Istent tegezik imádkozás alkalmával.