Regisztráció Blogot indítok
Adatok
tom-a-hawk

0 bejegyzést írt és 23 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az útileírás második részét ma se sikerült megcsinálni, de legalább elkezdtem, ami ilyen időjárás mellett szerintem már önmagában is eredménynek könyvelhető el :) Vannak viszont képek, amik kimaradtak a villamosokra koncentráló oldal anyagából, ezeket annak idején inkább ide…..
tom-a-hawk 2013.07.30 13:39:42
Szilezia valoban a Ruhr-videkkel egy kategoria, es hozza kell adni, hogy az ipari forradalom idejen harom birodalom kezdte el itt banyaszni a szenet es gyartani az acelt. Igazabol Szilezia csak az iparvidek felere adekvat nev: a tortenelmi Szilezia az Odra folyo felso vizgyujtoje, kb a mostani nemet hatarig (a Nysa Łużycka/Neisse torkolataig). Ha valaki a terkepre nez, akkor latszik, hogy Katowice es videke aprocska resze e hatalmas teruletnek: nagyobb resze nyugatra van (Also-Szilezia Wrocław kozponttal, Opolei es Cieszyn-i Szilezia). Szilezia keleti hatara az Odra/Visztula vizvalaszto kornyeke es igy a Katowice kornyeki iparvidek ami ma a Szileziai vajdasag nevet viseli, csak felig a tortenelmi Szilezia resze. Ez a 18. sz. kozepeig osztrak volt, aztan a poroszok elhoditottak. A kornyek keleti fele nagyobb reszben a Dąbrowa-i iparvidek (Zagłębie Dąbrowskie), ami a XIX sz. elejen az Orosz Birodalom resze volt (fobb varosok: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, kicsit tavolabb Zawiercie), kisebb reszben pedig a Habsburg Birodalom hoz tartozott (Jaworzno es kornyeke, a mai Kis-Lengyelorszagi vajdasag hatara a regi osztrak hatar).
Nomarmost ahogy a harom birodalom elkezdte szipolyozni a szenet, acelt es egyebet, ugy epult ki az iparvidek mindharom resze sajat tempoban es stilusban. A legviccesebb az, hogy hiaba mar 70 eve lengyel terulet az egesz, es a nemeteket nagyreszt kitelepitettek, az emberek meg mindig a regi hatarok szerint hatarozzak meg magukat es ha tajekozatlansagbol pl. Sosnowiec-et egy helyi fule hallatara leszileziazod, akkor jo esellyel szedheted a labad mielott rossz vege lesz ;)
PTinfo Zónázó villamos Madridban 2012.03.09 08:15:00
Madridban egymástól szeparáltan két villamosüzem létezik, összesen három vonallal. Az egyikhez egy 5,4 kilométeres viszonylat, míg a másikhoz egy 8,7 illetve 13,7 kilométeres vonal tartozik. A nálunk megszokottakkal ellentétben a vonalak nem a belvárosi, sűrű forgalmú utcákon…..
PTinfo Solaris metró? 2011.10.18 20:48:00
A Solaris a buszok, trolik és villamosok után metrót és elektromos motorvonatokat is építene, jelentette be Krzysztof Olszewski egy sajtókonferencián, a kielcei Transexpo kiállításon (ahol a Solaris többek között az elektromos hajtású buszát is bemutatta) még szeptember végén.…..
PTinfo A PESA és a villamosai 2011.10.01 13:27:00
Most, hogy Szegedre is befutott az első PESA villamos, érdemes egy rövid áttekintést adni, vajon mely városok azok, ahol hasonló villamosok futnak már? Az első magyar PESAA PESA nem valami ismert név idehaza, bár a cég meglehetősen nagy múltra tekint vissza, még 1851-ben…..
Újabb vendégposzt következik, ezúttal rendszeres kommentelőnk, premium salmon ad tanácsokat, mit érdemes megnézni a környező országokban alacsonypadlós villamos ügyileg. Fogadjátok meg a tanácsát, ismerkedjetek a szomszédokkal, Aradon pl. kocsiszíni nap lesz holnap, még az az…..
A blog egyik korai bejegyzése a londoni Heathrow reptéren építeni kezdett automatikus kabinautó rendszerről szólt. Kétéves próbafutást követően - idén áprilistól már utasokkal - augusztus elején teljes valójában átadták a rendszert az utasoknak, ami ezzel a  világ első,…..
Debrecenben lebonyolították a hatodik tendert is, amit a másfél évvel ezelőtti negyedikhez hasonlóan ismét a spanyol-baszk CAF nyert, bár a kiírás a korábbiakhoz képest egész más volt. Mindenki emlékszik rá, itt, a PTinfon is megjelent, hogy a korábbi tenderek sorra buktak el a…..
Megdöbbentő jelentést tett közzé a 2010. április 10-én Szmolenszkben lezuhant Tu-154-es katasztrófájával kapcsolatban az eset kivizsgálására felállított lengyel bizottság. Az áldozatok között volt Kaczynski elnök és az ország politikai és katonai vezetésének számos tagja,…..
tom-a-hawk 2011.07.31 00:31:24
Ahogy mar a szerzo is irta, a TAWS a felujitas soran kerult bele (amit ha jol olvastam valahol, az amcsik csinaltak).

Meg egy dolog, amirol nem szolt a cikkiro, es az egyik kozvetlen oka a tragedianak (a 6 kozvetlen ok kozul az egyik): amikor vegre eldontottek, hogy megsem landolnak ("odchodzimy"), a pilota az elektronikus rendszert (ABSU, ha jol tudom) akarta e celbol hasznalni. Fotokon mutattak, egy nagy piros gomb a kormanyon, ha megnyomja, a gep automatikusan emelkedik. Igen am, de csak olyan reptereken mukodik, ahol van automata iranyito rendszer (ILS), ami Smolenskben nem volt. Amig erre a pilota rajott, vesztettek kb 5 masodpercet (amig vegre manualisan is megemelte a gepet, ami allitolag a TU-nal eleg lassan megy). Nem tudott errol az osszefuggesrol! Valszeg ezen mulott az eletuk.

A maradek 5 kozvetlen ok amugy:
- nem a legnyomasalapu (abszolut) magassagmerot, hanem a (relativ) radioalaput vettek figyelembe, igy nagyon melyre kerultek (a repter elott egy szeles volgy van, es sokaig a volgyoldal folott a relativ magassag a foldtol nem csokkent, aztan a volgy tuloldalan nagyon gyorsan kezdett emelkedni)
- nem teagaltak a TAWS Pull up! parancsara (errol mar sokat irtak az elottem szolok)
- a legiiranyito (a valosagtol elteroen) majdnem vegig azt kommunikalta, hogy a helyes leszallasi osvenyen vannak
- a legiiranyito nem tajekoztatta a gepet, hogy letertek (lefele) a leszallasi osvenyrol es tul keson adott parancsot az emelkedesre
- a szemelyzet nem megfelelo kikepzese.

Bocs ha torom a szaknyelvet, nem vagyok szakerto, de a lengyel sajto mar masfel eve ezzel vann tele, szoval itt mar mindenki tudja, mi az a TAWS es ILS...
PTinfo A Solaris nyert Jénában! 2011.07.18 08:22:00
A lengyel busz- és villamosgyártó Solaris jól csinálja a dolgokat. Miután a buszágazata Európa-szerte ismertté vált, kapva kapott az alkalmon, hogy az épp megújuló hatalmas lengyek villamosüzemek számára villamosokat szállíthasson. Varsóban még elbukott, első,  negyven…..
tom-a-hawk 2011.07.18 19:18:30
@mestska: na, ez azert eros tulzas. Minden cegnek van egy tobbe-kevesbe standard modellje, amit javasol, es ilyenkor nem mondja, hogy ujat tervezett (Alstom-Citadis, Bombardier-Flexity, PESA - Swing/Csardas stb.) Legfeljebb a dizajn ter el. Ez kenyelmes a gyartoknak is (nem kell ujat tervezni) es a vasarloknak is (a mar letezo modell mashol mar bevalt). Szoval nem ertek egyet, h ez a mondat mindig ott van, sztem inkabb az ellenkezoje az igaz.
A referenciarol fogalmam sincs, de ha igaz, h a GT6N valamilyen ujrafogalmazasa lesz a jarmu, akkor ennek lehet befolyasa a referenciara is (pl. megvettek a licenszt vagy ilyesmi, azt hallottam, h a Bombardier mar ugyse fog ilyet gyartani, de ez nem ellenorzott info :)
tom-a-hawk 2011.07.19 17:17:30
@mestska: @taksony11: valoban, azt olvastam ma, hogy az Adtranz felvasarlasa utan a GTxN/M licensze szabadon felhasznalhatova valt (hasonlo piacvedelmi okokbol, mint az emlitett Variobahn atadasa a Stadler Pankownak). Tobb infot (meg) nem talaltam, de gondolom, igy nem lesz gond a referenciaval sem. Ami tenyleg erdekel, az, hogy Debrecenbe es Miskolcra is ezt ajanljak-e majd...
tom-a-hawk 2011.07.20 10:37:06
jena.otz.de/web/jena/startseite/detail/-/specific/So-sehen-die-neuen-Jenaer-Strassenbahnen-aus-672518594

az elso kepek a tervezett villamosrol. A berendezesbol jol latszik, hogy tiszta GT6N nemi kulso kozmetikaval (Solaris-orr).
A queenslandi Gold Coast Ausztrália egyik legdinamikusabban fejlődő városa, hatszázezres népességével 2007-ben már a hatodik legnagyobb város, egyben a legnagyobb, nem székhely város címet is megszerezte a korábban azt tartó Newcastletől. A növekvő népesség és gazdasági…..
Brüsszel: Hagyományos metróval nem lehet két percre csökkenteni a követési időt, állítják Brüsszelben, így a növekvő utasigény után rohanva kénytelenek kiépíteni az automata metrót. Ezzel tudnék vitatkozni ugyan, de tény, hogy Brüsszelben zöld utat kapott az 1-es és 5-ös…..
A versaillei békeszerződések után is több eldöntetlen területi kérdés volt az egykori Monarchia területén, gondoljunk csak Sopron 1921-es népszavazására. Pár száz kilométerrel északabbra  a Tescheni-Szilézia területe (térkép) volt kérdéses, amit a frissen megalakult…..
tom-a-hawk 2011.03.04 14:23:26
@mestska: A płocki vili csak valasztasi kolbasz volt sztem (ahogy azt a lengyelek mondanak :)

Słubice es Zgorzelec nem tudom, hogy allnak, de sztem egyiknek sem elsorangu prioritas a tema...
Bár a három induló közül a spanyol CAF adta a legalacsonyabb árat, mások szerint pedig a Skoda - Vagonmas konzorcium volt a fő esélyes, végül mégis a "nevető harmadik", a Siemens és a Newag csapata nyerte a varsói metrótendert. Ezzel eldőlt, hogy ők szállíthatnak 35…..
PTinfo Spanyolok Varsóban? 2010.08.31 07:12:00
Az egyes vonal elkészültével nem állt meg az élet a varsói metróhálózaton, ahogy korábban hírt adtam én is róla, nagy erőkkel vetették bele magukat a második, kelet-nyugati vonal építésébe. (térkép a tervezett hálózatról) A teljes kiépítésben 31  km hosszú vonal…..
tom-a-hawk 2010.09.03 17:03:37
@premium salmon: No akkor:
- az energia mutato (20%) a viszonylagos fogyasztast pontozza, a legjobbhoz merve (mindket irany atlaga);
- karbantartasi mutato (20%) a kulonbozo fajta ellenorzesek, vizsgak es felujitasok kozt garantalt megtett tavolsagot pontozza, itt is a legjobbhoz merve;
- Okologia (8%) itt 3 dologert lehet pontot kapni: zart esztergarendszer (ha jol ertem) 2 p., a zajnak legalabb 3 dB-lel a szabvany (70dB) ala vitele, a kabinban merve (4 p.) es a belso ter LED vilagitasa (2 p.)
- garancia (2%): a torvenyileg garantalt 30 honap legalabb 6 honappal valo meghosszabbitasa: 2 p. (itt mindenki 36 honapot adott).