Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Vonatos

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nekem még nem volt problémám az IC vonatok 220-as csatlakozásával. Már amikor sikerült találni:) Ellenben olvasónk nem tudta használni, mert a MÁV-nak jelezték, hogy az áram kinyírja a laptopokat, ezért utazás alatt nem lehet használni. Nem értem a takarítógépeket nem nyírja…..
Vonatos 2010.01.11 21:52:38
@atika001:
A 2008 decemberében bevetetett ütemes menetrend óta én is viszonylag gyakran járok IC-vel, mivel az általam addig használt gyorsvonatokat megszűntették. Ebből adódóan szinte már minden fajta IC kocsin utaztam, ami a 40-es vonalon előfordul, az esetek jelentős részében (mintegy 40 alkalommal) használtam is a laptopomat a különböző kocsik konnektorairól. Eddig semmilyen problémát nem tapasztaltam velük (kopp kopp).

Az általad leírtakat némiképpen kiegészíteném, illetve pontosítanám:
- a feszültség ingadozást a laptopok tápegysége viszonylag széles tartományban tolerálja. Akinek van laptopja, nézzen a tápegysége aljára, mi van írva (ennek hiányában megteszi egy újabb mobiltöltő is): 100-240V. A tűréshatárokat beleszámítva mintegy 90-255V-os tartományban működőképesek ezek az eszközök. Emiatt alkalmasak a világ bármely országában történő használatra (megfelelő csatlakozóvezetékkel). Ez a működési elvükből adódik, erről később. Meglepődnétek, ha az otthoni hálózat feszültségét megmérnétek, szinte biztos, hogy nem pontosan 230V. A szabvány plusz-mínusz 10%-ot engedélyez, az áramszolgáltatók meg inkább felfelé térnek el mint lefelé. Nálam például jelenleg 243V figyel a konnektorban. Kicsit persze sokallom, de nincs baj vele.
- ami a frekvenciát illeti, a laptop tápok szintén a működési elvükből kifolyólag a ráírt 47-63Hz helyett igen széles tartományban tudnak üzemelni, lett légyen szó egyenfeszültségről, vagy pár kilohertzről - teljesen mindegy nekik. Villamos vontatás esetén márpedig a frekvencia a hálózati 50Hz, úgyhogy ezzel sincs gond
- jelalak: ezek a tápok nem igénylik a tiszta színuszos jelalakot, sőt, maguk is igen jelentősen torzítják azt. Olyan helyen, ahol sok a számítógép (pl nálunk az egyetemen) igen ronda jelalak van a hálózaton. Még rondábbak a (főleg gagyi) invertetek és szünetmentes tápok jelalakjai, mégis vígan mennek velük a gépek.
- A hálózatból származó tranziensek viszont valóban ártalmasak lehetnek. Véleményem szerint ez ellen némiképpen védelmet nyújt egy dugaszolható túlfeszvédő, amin keresztül használva a gépet megvédi azt az esetleges ártalmas túlfeszültségektől. Én még nem szereztem be, csak natúr használtam mint említettem elég sokszor, de tervezem egy ilyen eszköz vásárlását (jól jön itthon is).
- Most akkor térjünk rá nagyvonalakban, hogy is működik egy ilyen táp: a beérkező váltakozó feszültség a szűrők után egy egyenirányító hídra kerül (ezért mindegy a frekvencia, akár DC-ről is elmegy), majd egy pufferkondenzátorba kerül. Az egyenfeszültséget ezután magas frekvencián egy FET segítségével megszaggatják, az így megszaggatott áram a ferritmagos transzformátor szekunder tekercsében feszültséget indukál, amit a túloldalon ismét egyenirányítanak, szűrnek, pufferelnek. Ez az egyenfeszültség, általában 19V kerül a gépbe (amelynek szintén van egy belső tápegysége, ami a szükséges feszültségeket előállítja, de ez már tényleg más téma).
A laptoptápok legérzékenyebb része tehát a bemeneti pufferkondenzátor és a kapcsoló FET. Ezeken múlik, hogy mi az a feszültség amit elviselnek és mi az amit már nem. A feszültségtüskéket is egyenirányítja a diódahíd, ezek energiája is bekerül a pufferkondiba, amit az vagy elvisel vagy nem. Ha zárlatos lesz és a kókány tápban nincs olvadóbiztosító, akkor a kialakuló nagy áram tönkreteheti a diódahidat is. Azon túl, hogy csúnya munkát végez, javítása egyáltalán nem költséges, egy egyszerű műszerész simán megoldja (feltéve ha nem ég el vele a NYÁK is, akkor már nehezebb dolga van).
Túlságosan elkanyarodtam az eredeti témától, ezért inkább visszatérek.
Az IC-ken általában közlekedik büfékocsi is. Ezeken ugyanazokkal a háztartási berendezésekkel találkozhat az ember, mint otthon: hűtőláda, kávéfőző, mikró, villanybojler, stb. De van ott pénztárgép, rádió is, és a kiszolgáló személyzet is minden bizonnyal ott tölti a telefonját ha lemerül. Ezek az eszközök kibírják a vasúti villamos hálózat általi igénybevételt, akkor a laptopnak is ki kell(ene).
Apropó: villamos csatlakozó. Ezek az ominózus konnektorok nem csak külalakjukban azonosak az otthoniakkal. NEM! Hanem rendszeresen föléjük van írva, hogy 220V 50Hz, hiába takarítás végett vannak ott, akkor is háztartási csatlakozók és 220V 50Hz. Ezek után az ember miért ne dughatná bele a laptopját, hiszen mind feszültségben, mind kialakításban olyan mint az otthoni. Ha meg nem olyan lenne, akkor meg vagy el kéne zárni, vagy a háztartásitól eltérő ipari csatlakozókat kellene használni.

Hogy kissé összefoglaljam az igencsak hosszúra sikeredett hozzászólásomat:
- Sima IC kocsi (termes, fülkés): Az eddigi tapasztalataim szerint semmilyen problémát nem okoz a konnektor. Viszont fontos, hogy mindenki csak saját felelősségre használja, bár problémám még nem volt vele, de ezentúl én is túlfeszvédővel fogom használni.

- 3G IC kocsi: nyugodt szívvel használható, mert el van látva a szükséges védelemmel és stabilizáló egységgel.

- Szlovák IC kocsi (Dráva/Hernád IC): nyugodtan használható a gép, mert a 230V-os hálózat inverteres és még akkumulátort is tartalmaz, így fázishatár alatt is működik!!!

Essen szó a mozdonyokról is egy kicsit, már amilyenek húztak eddig laptopozáskor:

V43: főleg 3000-es sorozat húzott eddig, de volt már 1000-es is, abból is félpantorgráf és teljes pantográf áramszedős is. Egyikkel sincs probléma, már ami az villamos ellátást illeti.

V63: egyszer volt szerencséje hozzá a laptopomnak (V63-134), de akkor stabilizált és védett 3G IC kocsin ültem. Voltak is gondok az ellátással, viszonylag gyakran kimaradozgatott, mindig indulás után, gyorsításkor: gondolom ilyenkor a védelem tiltott le, mert a Gigant igen erősen szennyezi a hálózatot, amelyet a kocsi villamos rendszere már nem tolerált. Ezért a sima, régifajta termes/fülkés kocsiban V63-as vontatás esetén nem javaslom senkinek a laptop használatot, magam sem tenném.

Taurushoz még nem volt szerencsém (nem sűrűn jár mifelénk), de arról nyugodtan használható, mert az 1500V-ja stabilizált.
Flirt-ről és a többiekről sajnos nincs információm.

Remélem, hogy mindenkinek kielégítő választ tudtam adni ebben a nem kicsit hosszú hozzászólásban.