Regisztráció Blogot indítok
Adatok
John C. Arvay

131 bejegyzést írt és 135 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
playthegame REVELATIO 2012.08.11 13:59:33
Nézőpontod határozza meg igazságaidat. Tégy csak egy lépést bármely irányba, és meglásd: az igazság véleménnyé válik, s a vélemény igazsággá...
playthegame AKTUÁLIS ADY 2011.11.23 13:44:00
 RÁTÓT ÁLLAMFÉRFIA Széll Kálmán úr, a magyar politikai élet Neukomja, eljátszotta immár kis játékait. A hipnózis nehéz álmából ébredni kezd a magyar közvélemény, s a miniszterelnök úr be fogja ide s tova látni, hogy a rátóti tehéngazdálkodás elvei nem válnak…..
playthegame EGYETLEN KÉRDÉS 2011.10.13 13:42:00
 Régóta gondolkodom valamin és megmondom őszintén, nem jutottam előrébb a megoldással az évek számának növekedésével sem. Hiába telik az idő, hiába tudok egyre többet a világról - legalábbis remélem, hogy ragad rám valami a koszon kívül is -, egyszerűen nem tudok máig…..
playthegame R. I. P. Steve 2011.10.06 16:01:00
                          "a halál a közös úticél, ami elől nincs menekvés. De ez nem baj, mert valószínűleg a halál az élet legnagyszerűbb találmánya. A tudat, hogy egyszer meghalok, segített meghozni az összes…..
playthegame ÉLETMORZSA 2011.08.08 21:27:53
  ...megyek haza (találkozó után autóval) és az Árpád hídi felüljáró alatt megállok a pirosnál (ahol ráfordulsz balra a hídra, Buda felé). Ablak lehúzva, zene bömböl - én együtt az énekessel üvöltöm a szöveget -, csaj a másik sávban a kocsijában…..
playthegame A MESTER SZAVAI 2011.07.27 00:29:00
  ... és akkor kérte az egyik tanítvány a mestert:- Kérlek, beszélj nekünk az igaz szeretetről! És a mester ezt mondta:  - Neki is vannak igazságai - hiszen máshogy nevelkedtetek, más élmények értek, más az előéletetek - és neked is vannak igazságaid.…..
playthegame FREE AS A BIRD - Liana 2011.07.19 20:10:00
 ....az álom egy szempillantás alatt ért véget, ahogy felpattantak a szempillái. A szobában még sötét volt, csak a komódon világítottak a digitális óra számai. 06:12. A függöny mögül a hajnal első fényei kukucskáltak be. Balra nézett, és a homályban a mellette fekvő…..
Douglas MacArthur, az első híresség Ray-Ban-ben   Szia Aviator tipusu napszemuveget vennék, AO Eyewear. Ez tényleg az, vagy csak valami megmarketingelt kínai brand? 17000 Ftért van itt Brnóban a General modelljuk. Fekete lencsével, arany kerettel. Gagyi? Más gyártók aviator…..
John C. Arvay 2011.06.28 01:19:19
@tóninéni: hát... lehet, hogy ray-ban-ből nincs polarizált üveges (nekem csak műanyag lencsésem van), de a randolph is üvegből készíti a polar lencsét. és mondhatom elég jó is. meg aviator is.

shop.repulonap.hu/termek/68/randolph_crewchief.html
  lose [lu:z] - (ang) 1. elvesz(í)t, 2. (el)veszteget loser ['lu:ze*] vesztes, szleng: pancser   Régen írtam lúzer sztorit, de nem azért, mintha nem lennének történeteim. Vannak, csak éppen nem akkora jelentőségűek, hogy megörökítésre méltóak lennének, vagy pedig…..
playthegame NAPI MANTRA 2011.05.13 00:49:00
  Bármennyire is foglalkoztatnak a világ dolgai, bármennyire is belemerülsz a hétköznapi szerepedbe, sose feledd honnan jöttél, ki vagy és merre tartasz...
Az előző bejegyzés egyik hozzászólása - jegyzője Foeniculum - így szól: "Azért tudod, elkeserítő, hogy ezt a gyönyörűséges zenét - Hacsaturján Spartacus balettszvitjéből a híres Adagio - úgy kell ajánlani, hogy az 'Onedin család…..
John C. Arvay 2011.05.11 01:12:22
nem egyezik a véleményünk.

először is, milyen előítéletek vannak a komolyzenével kapcsolatban a fiatalok körében? ez így nagyon sommás, épp ezért sem vitatkozni, sem egyetérteni nem lehet vele. most ez saját vélemény, és ha igen,akkor mi az alapja?

azt gondolom, hogy a muzsikusok sohasem gondolták, hogy alanyi jogon jár a közönség. lehet, hogy néhány muzsikus így gondolta, de általában nem hiszem, hogy ez kijelenthető. szintén túl sommásnak tartom ezt a véleményt, mert ugye tényként nem kezelhetjük.

régen (mikor régen?) a középosztály azért vásárolt volna bérletet, mert ez társadalmi beidegződés volt? ezt a tapasztalatot ki erősítette meg, vagy szintén csak egy véleményről van szó?

végül pedig mit jelent az, hogy bele kell hatolni a közösségek szívébe? konkrétan? hogyan? miképpen? bocs a kötözködésért, de ez kb olyan, mintha azt mondanám: legyen mindenkinek munkája. vagy legyen mindenkinek lottóötöse. konkrétum nélkül - persze szép elképzelés - de nem ér semmit, csak egy jól hangzó kis szlogen marad.

a kérdéseimet azért teszem föl, mert ha elindulunk egy úton olyan prekoncepciókat követve, amelyek nem kellőképpen alátámasztottak, akkor elmehetünk egy olyan irányba, aminek aztán végképp semmi köze a valósághoz, és úgy járunk, mint Hofi egyszerű szocialista munkásembere, aki nekiindult a nagy világreformnak: "elindultunk. mentünk. odaéertünk. nem ott vót'!"

tehát először is szeretném tudni, hogy mi támasztja alá a fenti kijelentéseket, vagy pedig azt, hogy csupán a szerző véleményéről van szó.

és, ha vélemény, akkor én is had mondjak egyet:

először is, az elmúlt 20 év alapjaiban változtatta meg a világról kialakult képünket, amit közhely szinten elmondhatunk és azt gondolom nem tévedek ebben nagyon sokat. a rendszerváltás előtt - és bátran idevehetjük az azt megelőző 20-as 30-as évek polgárosodó időszakát is - a komolyzene iránti érdeklődés egyfajta kulturális értékmérőként működött. Aki tehette, zenére taníttatta a gyerekét - nem azért, mert zenészt akart belőle faragni, hanem - mert hozzá tartozott az általános műveltséghez. Mint ahogyan az irodalom, az olvasás, a versek, a nívós heti, havilapok stb. Emlékezzünk csak arra, hányan vásárolták meg "anno" a Világirodalom Remekei c. sorozatot, vagy a Nagy Magyar Lexikont, de túlzás nélkül állítható, hogy szinte mindenkinek volt napilap-előfizetése, vagy járatott valamilyen hetilapot is, mint pl. az Ezermester, Nők lapja, Füles vagy akár a Horgász újság. Nyilván szerepe volt ebben annak is, hogy televíziós csatornából (de úgy általában szórakozási lehetőségekből) az M1-en kívül (ami hétfőnként nem is sugárzott) csak a későbbiekben - délutánonként vetítő - M2 volt fogható. A vágyott nyugati civilizáció vívmányai mégolyan messze voltak, mint Makó Jeruzsálemtől.

A 80-as években aztán valamelyest enyhült a szigor, és amikor tömegesen kezdtünk külföldre utazni, szép lassan beszivárogtak a VHS magnók, a külföldi TV csatornák, lassan elindultak az igazi zenecsatornák, és már nemcsak szombat éjjel lehetett igényes jazz-t hallgatni a Petőfin.

Had ne menjek végig ezen a 20-30 éven, de annyi szerintem mindenki számára világos, hogy a komolyzene a megjelenő vetélytársak mellett (beat-, hippi-korszak, zenei klubok, disco, külföldi zenecsatornák, Music TV, számítógép, internet stb) mindinkább háttérbe szorult, mint szórakoztatás és mint az alapvető műveltség kiegészítője, kelléke. És tegyük hozzá azt is, hogy az általános iskolai zeneoktatás színvonala is folyamatosan gyengült.

Szintén majdnem alapigazság, hogy a zenével nem születik együtt az ember, azt valamikor - kb általános iskolás kortól kezdve - magába szívja. De látensen már akkor is "szocializálódik", amikor a szülei zenei ízlését "tanulja" meg. Később, amikor a csoportszocializáció beindul, a gyerekek már elválnak a szülői ízléstől és egymástól tanulnak. Alapvető a zenei ízlésviláguk alakulásában, hogy fiatalon milyen zenéket kedvelnek meg, mert ez eléggé markánsan fogja befolyásolni a későbbi igényszintjüket. Megfigyelhető, hogy komolyzenét aktívan művelő családokban a gyerekek is jóval többen szeretik a komolyzenét, mint olyan családokban, ahol mondjuk csak zenecsatornákat hallgatnak.

Vagyis, a komolyzenét már fiatalkortól kezdve "kellene" megszerettetni a fiatalokkal (és itt nem a tizenévesekre gondolok, mert ők már akkorra kialakították a maguk zenei irányultságát). Igazából a komolyzenével együtt "kellene" felnőni ahhoz, hogy értő és szerető közönség váljon valakiből. Természetesen vannak kivételek, mert a személyes érintettséget soha nem lehet kiszámítani: van, akinek egyszerűen a kivételessége, érdekessége alapján tetszik meg akár egy hangszer, amin aztán meg akar tanulni játszani, vagy pedig bekerül egy olyan környezetbe, ahol aztán "felnő" a komolyzene szeretetéhez. És természetesen millió más eset is lehetséges, de itt most nem ez a lényeges.

És természetesen azt sem szabadna elfelejtenünk, hogy a zeneoktatásban való részvétel nem olcsó mulatság. Ha csak a zeneiskolai tandíjakra gondolok, akkor még igazából a szocializmus szintjén vagyunk, hiszen havi pár száz forint ma már nem tétel. De például egy alapszintű hangszer is többszázezres kiadás lehet (elektromos zongora 150 EFt, fuvolák, klarinétok, rézfúvós hangszerek, hegedűk árai, a gagyi 80-100 Eft-os hangszerektől elkezdve simán több millió forintig elmennek). Ehhez még vegyük hozzá, hogy egy felgyorsult, instant világban napi rendszerességgel lenne illő foglalkozni a hangszerjátékkal (merthogy egyébként nincs értelme - egész egyszerűen nem fog szépen szólni) ahhoz, hogy a gyermeknek sikerélménye legyen. És mindezeket tetézi, hogy az elméleti tárgyakat (pl szolfézs) is olyan óraszámban "erőltetik" a gyerekekre, mint a hangszeres tárgyakat. Mindezt pedig egy olyan környezetben, amikor a gyerekek számára sokkal izgalmasabb dolgok lehetnek vonzóak: rengeteg szakkör, sport, szórakozási lehetőségek, többszáz csatornás televízió, internetről letöltött filmek tömkelege, közösségi média stb, stb. És ami még borzasztóan fontos lenne, a közösségi élmény, ami komolyzenéhez kapcsolódik. Közös koncertek, közös zenélések, zenei táborok stb.

A komolyzene egyszerűen már nem vonzó a fiatalok számára, ha nem ilyen környezetben nőttek fel. Egyszerűen nem értik. Mintha nekünk - komolyzene szerető embereknek - tuc-tuc zenét kellene hallgatnunk.

És bármennyire elkeserítő is, tudomásul kell venni, hogy "Hacsaturján Spartacus balettszvitjéből a híres Adagiot - úgy kell ajánlani, hogy az 'Onedin család főcímzenéje'....." De elkeserítőbb, hogy az Onedin család zenéjére is már csak a mai 30-40-50-esek emlékeznek...

Mindez eddig csupán vélemény volt, de semmi értelme nem lenne a beszélgetésnek, ha csak arról beszélnénk, hogy mi az ami rossz, vagy nem működik. Jómagam inkább a megoldások kedvelője vagyok, de ahhoz, hogy megtaláljuk őket, előbb nem árt a problémákat megnevezni, hiszen akkor tudunk eredményeket elérni, ha őszinték vagyunk magunkhoz, és van bátorságunk változni is.

Azt gondolom, hogy a komolyzene marketingjéhez ma már többre lenne szükség, mint néhány hangzatos címre az index főoldalon. Eleve az, hogy már a komolyzenét marketingelni kell, súlyos problémákról árulkodik. Arról, hogy az életünkből egy érték (már, ha annak nevezzük - és én szívemből hiszem, hogy az) kihalóban van. Éppen ezért gondolom azt, hogy társadalmi szintű változtatásra lenne szükség, nem csupán néhány marketing eszköz bevetésére. A komolyzenész "társadalomnak" kellene felismerni, hogy ha nem nevelnek ki egy értő és a zenét szerető közönséget, akkor saját maguk fognak perifériára szorulni, mert nem lesz vásárlóerő, aki a "termékükre" vevő lenne. Kezdve a zeneiskolai oktatástól az általános iskolai ének oktatáson keresztül a magyarországi kisebb-nagyobb (népi-, fúvós-, vonós-, kamara-, szimfonikus) zenekarokon át egészen az állam által támogatott területekig. Mindenkinek fel kellene ismernie, hogy a hagyományos módszerekkel már nem lehet kellően hatékonyan felvenni a versenyt a korábban már említett "vetélytársakkal". A zeneiskoláknak nem elsősorban hivatásos zenészeket, inkább zenélni tudó, zeneszerető gyerkőcöket kellene képezni. Az általános iskolákban az együtténeklés, együttmuzsikálás örömét kellene a gyerekekben elültetni, mégpedig úgy, hogy a mai zenéből, mintegy visszafelé haladni az időben: a megszokottól haladni a szokatlan, ismeretlen, épp ezért érthetetlen felé. És ha kell, akkor a könnyűzenétől az Onedin Családon keresztül vissza a keringőkön át Mozartig és Bachig, majd tovább és tovább. És ha kell, akkor Richard Claydermann-t hallgatva, vagy a mesefilmek, ifjúsági filmek zenéjén keresztül megismerve a komolyabb műfajokat. A zenekaroknak meg be kellene vonni a kezdő zenészeket is az együtt zenélésbe, hogy megtapasztalják milyen érzés egy 70 fős társaságban egyszerre megszólaltani a hangszereket. És igen, a kisgyerekeket elvinni a MÜPA-ba, és a Operett Színházba Szépség és Szörnyeteg-et nézni. És kísérletezni az index címlapon akár a legelvetemültebb szlogenekkel is, és használni a Facebook-ot, ahogyan teszitek is.

Nincs egyszerű megoldás, aki ebbe a fába vágja a fejszéjét, az kemény küzdelemre számíthat, ahol nem garantált a siker. De szerintem ettől még nem kell kétségbe esni. A világ mindig változott és változni is fog. És lehet, hogy a komolyzene is csak egy lábjegyzet lesz valahol a történelemkönyvek tárgymutatójában. Nekünk valószínűleg fájdalmas, hogy erre haladunk, de a T-Rexnek sem volt kedve kihalni.

Egyébként valószínűleg sokkal hamarabb tönkretesszük a bolygónkat, minthogy a komolyzene eltűnne a sűllyesztőben. Akkor meg már kinek szólna Rachmanyiov II. zongoraversenyének II. tétele? (ami egyébiránt az egyik kedvencem)
Annyi vélt és valós felmondásról hallottunk, hát itt egy sokkal örömtelibb lehetőség: Woz azt állította a Reutersnek, hogy megfontolná, visszamenjen-e az Apple-höz. Persze azzal együtt, hogy Woz egy szerethető kütyümániás és tehetséges mérnök, aki Segway-jel megy vécére is,…..
John C. Arvay 2011.04.11 10:29:39
@orient: azért az sem igaz, hogy nem fagy. kétségtelen, hogy kevesebbszer, mint windows, de azért maradjunk a tényeknél.
John C. Arvay 2011.04.11 10:49:17
@orient: lehet, hogy te szemetet teszel a gépedre, én legfeljebb programokat szoktam. és képzeld, a saját mac-es alkalmazások is szoktak fagyni. de nem mennék ebbe bele, mert nem ugyan arról beszélünk.
Múlt héten írtam itt a blogon arról, hogy az iStyle-tól kapott szörnyeteg MacBook Prókat kipróbálva arra a következtetésre jutottam, hogy négy mag nem oldja meg az én problémáimat: rátettem az elérhető leggyorsabb Apple-laptopra a rendszerem, de nem tűnt el a strandlabda,…..
playthegame TÚLSÓ PART - 1 2011.04.05 03:43:00
 … az Erő hatalmas. Az életből árad, ezért nagy. Körülvesz valamennyiünket. Összeköt és megvilágosít minket. Nem az izmaidban, magadban, magad körül kell érezned az Erőt. Mindenütt: közted és köztem, a fákban, a kőben, mindenütt, igen. Az Erő ott van a föld, s a…..
playthegame TÚLSÓ PART - 2 2011.04.05 03:42:00
  kettő     Mikor ismét kinyitotta a szemét – vagy legalábbis úgy érezte, mintha a szemét nyitotta volna ki – a két ismerős már mellette állt. - Akkor most a túlvilágon vagyok? – kérdezte George. - Emberi fogalmakkal kifejezve, igen. – válaszolt…..
playthegame TÚLSÓ PART - 3 2011.04.05 03:41:00
  három     - Gyere most velem – szólt a fehér ruhás George-hoz. - Már nem kell mennem – mondta George. – Tudom, hogy nincs lábam, és ezt az alakot is csak képzelem magamnak. De mégis szükségem van valamiféle formára ahhoz, hogy Én-ként gondoljak…..
playthegame TÚLSÓ PART - 4 2011.04.05 03:40:00
  négy     John és Terry egy idahói kisváros szülészeti klinikájának folyosóján ültek egymás mellett. Terry folyamatosan a kezeit tördelte, és szinte be sem állt a szája. John néha idegesen körülnézett, mert szégyellte, hogy az asszony nem bírja türtőztetni…..
playthegame ELVESZÍTETT ÉVEK 2011.03.28 01:04:00
  Úgy emlékszem valamikor mostanában kellene, hogy legyen a sokadik éves évfolyam találkozónk. Tudod, hogy szokott lenni: összegyűlünk az iskolában, beülünk a régi termünkbe, és végig megyünk a névsoron. Mindenki elmondja hova jutott az elmúlt öt évben, kivel mi történt,…..
playthegame HANGYÁK A BOLYBAN 2011.03.27 03:39:00
    Láttál már hangyabolyt közelről? Tikkasztó nyári hőségben, mikor leheveredsz a földre és könyöködre támasztott fejjel vizslatod az előtted elterülő mezőt, ha szerencséd van előbb utóbb meglátod, hogy a szél fodrozta fűszálak mozdulatlannak tűnő…..
Én soha nem szégyelltem, hogy mim van, dolgozom keményen, abban a miliőben nőttem fel, hogy a munka nem szégyen, a munka eredményét se kell szégyellni, az ember kaparjon, gyűjtsön, építkezzen kockáról kockára. Aki erre nem képes, akinek nincs semmije, az annyit is ér. Aki nem vitte…..
John C. Arvay 2011.03.20 00:25:11
Egyszer egy gondolatkísérletemben azt állítottam: ha igazán meg akarunk ismerni egy embert, adjunk neki korlátlan hatalmat - akkor azt mondtam, adj neki lottóötöst (2 mrd forintot) -, vagy legalább egy olyan pozíciót, amitől a korlátlan hatalom érzetét kapja.

A legjobb személyiségteszt a hatalom éreztetése, mert akkor derül ki az emberről valójában kicsoda, ha azt ÉRZI, bármit megtehet. Ilyenkor mutatja meg a személyisége valódi önmagát. Nem kell megjátszania magát: nem kell bújkálni, kompromisszumokat kötni, figyelembe venni mások érdekeit; nyíltan fel lehet vállalni önmagunkat, tenni, amit szeretnénk, tenni, amiről azt hisszük megtehetjük, és amiről azt gondoljuk, nem fog számunkra következményekkel járni.

Azért jó a politika, mert megadja a lehetőséget a személyiség teszt elvégzésére. Amint valakiből politikus lesz (=vélt, de inkább valós hatalmat kap) - rögtön kiderül, hogy milyen ember is valójában. (más kérdés persze, hogy így a teszt nem önköltséges: mi, azaz az adófizetők fizetjük ki az árát)

Lázár János kitöltötte a személyiség tesztet és megbukott. Nem előszörre. Mindent megkapott, amit csak el tudott képzelni, és amire rajta kívül sok millió magyar embernek még álmában sem jut lehetősége. Bármit lép is ezután, emberileg lejáratta magát és azokat is, akik megbíztak benne.

Hogy visszalép-e, vagy sem egyre megy. Mindenképpen hulla, csak épp itt most nem más által lett azzá, hanem saját maga követett el (karakter) öngyilkosságot, amihez másnak még csak asszisztálnia sem kellett.

Politikailag lehet ugyan taktikázni, de nézzük csak meg: az "őszödi" jelző egy biztos bukás leírása, mert aki kivívta eddig magának, már nem tudott visszatérni. És ez a beszéd Lázár János őszödi beszéde volt.

Kérdés, hogy azok, akik beiratták erre a tesztre, mikor veszik észre, hogy személye annyira kínos, hogy az már az ortodox hívők számára is túl ment az ingerküszöbön. Ez a magatartás még a legbigottabb csordatagok számára is vállalhatatlan.

Lássuk be, nem a poszt bukott meg, hanem az ember, aki a posztot bitorolta: Lázár János nem frakcióvezetőként és nem polgármesterként hozott szégyent delegálóira, hanem egyetemlegesen. Nem posztjaiban, hanem személyesen.

Ha nem lép le a színről, óhatatlanul is fel fog merülni az emberekben: ha ilyen a szolga, milyen a gazda?
A kamionok előzési tilalmát a legkorlátoltabb, legostobább döntésnek tartom. És ami még rosszabb: ezzel gyakorlatilag az országutak, lakott területek közlekedésbiztonságát rontják. Hogy miért? Kommentelje az azonos című írásunkat és ennek ellenvéleményét!..
John C. Arvay 2011.03.16 10:18:42
w A gólkirály beszéde 2011.03.16 06:00:00
Európa elnöke a Nemzeti Múzeum lépcsőjén arról beszél, hogy Európa nekünk nem diktálhat.   Mint a kisgyerek, megint azt hiszi, hogy nem látják. Hogy ez megmarad belpiacon, és aztán nyugodtan felállhat Brüsszelben a pódiumra, a Strong Europe szlogen mögé, és ott előadhatja…..
John C. Arvay 2011.03.16 09:43:35
@sárkányfő: ott a pont
playthegame CSÓK 2011.03.14 21:42:00
 Van egy elméletem. Nem bizonyított, de szerintem a következtetés megállja a helyét még akkor is, ha nem mindenki ért vele egyet. Persze csak olyan tapasztalatokat tudok bizonyítékként az elmélet mögé tenni, amit a saját megfigyeléseim igazolnak. Ez azt jelenti, hogy kutatást…..
playthegame NŐNAP 2011.03.08 00:00:00
      ..
playthegame NAPOS OLDAL 2011.03.06 12:17:00
  Voltál már úgy, hogy úgy érezted, a Világ összeomlik Benned?   Amikor azt hitted, hogy mindennek vége? Úgy érezted, innen már nincs kiút, minden és mindenki összeesküdött ellened, és még azok sem értenek, akikről azt gondoltad közel állnak hozzád? Vagy csak nagyon…..