Adatok
Wierosssz
0 bejegyzést írt és 123 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Korábbi weblapomon volt az a rossz szokásom, hogy írásaimhoz időnként hozzátoldottam olyan fejezeteket, melyek anyaga a cikkek választott témájához csak feltételesen kapcsolódott. Ezekben főleg egyes történeti/politikai eseményekről, vagy azok utólagos értelmezéseiről fejtettem ki saját…..
Wierosssz
2022.07.20 10:45:50
"A magyar akkor teljesedik ki, ha elhagyja honát." - nem emlékszem ki mondta, lehet benne valami...
Korfu hadművelet tehát kudarcot vallott, és utólag belegondolva ez alighanem tényleg elkerülhetetlen volt. Egy ilyen hosszú ideig tartó, és ilyen nagyszabású flottafelvonulást a háború negyedik évében észrevétlenül végrehajtani szinte lehetetlen volt. A hadművelet mindenképpen lelepleződött volna,…..
A csatahajók manőverezőképességét befolyásoló torpedótalálatok leghíresebb példája nyilvánvalóan a Bismarck esete. A hatalmas hajó egyetlen találattól vált béna kacsává, és könnyű prédává az őt üldöző angol hadihajók számára. A nevezetes eseményt rengetegen feldolgozták már, s a sztori minden, a…..
Az előző posztban részletesen tárgyaltuk, hogyan bénította meg egyetlen torpedó az angolok akkor legmodernebb csatahajóját, a Prince of Wales-t. Említettem, hogy a hasonló esetek nem mentek ritkaságszámba, a különösen sebezhető hajócsavarok és kormánylapátok szinte mágnesként vonzották az ellenséges…..
Wierosssz
2021.12.28 20:33:43
@Pájer Csaba: "... minek volt prioritás mindenhol először ezeket kilőni? Mert potya célpont? Nem pazarlás - stratégiai és taktikai értelemben is - ez egy kicsit?"
Egyrészt: (némi túlzással) elveszíthetsz egy gyalogsági ezredet és rá sem bagóznak, de ha elsüllyed a csilli-villi modern csatateknő! Ez egy nyilvánvaló támadás az ellenfél egója ellen; ha a legnagyobb tűzerejű valamijét (csatahajó, erőd, stb.) bedarálod, azzal a morálját rombolod.
Másrészről: mennyi idő és pénz egy csatahajót felszerelni? És mennyibe kerül 5 "Stringbag" + 5 torpedó? Ez innen gazdasági kérdés - kis befektetéssel nagy érvágás, mégha egy csatahajó használhatósága/veszélyessége az adott helyzetben (blokád alatt a kikötőben) korlátozott ... mondjuk, ami szerintem még így is felesleges pénzkidobás volt, az a Tirpitz folyamatos piszkálása
Egyrészt: (némi túlzással) elveszíthetsz egy gyalogsági ezredet és rá sem bagóznak, de ha elsüllyed a csilli-villi modern csatateknő! Ez egy nyilvánvaló támadás az ellenfél egója ellen; ha a legnagyobb tűzerejű valamijét (csatahajó, erőd, stb.) bedarálod, azzal a morálját rombolod.
Másrészről: mennyi idő és pénz egy csatahajót felszerelni? És mennyibe kerül 5 "Stringbag" + 5 torpedó? Ez innen gazdasági kérdés - kis befektetéssel nagy érvágás, mégha egy csatahajó használhatósága/veszélyessége az adott helyzetben (blokád alatt a kikötőben) korlátozott ... mondjuk, ami szerintem még így is felesleges pénzkidobás volt, az a Tirpitz folyamatos piszkálása
A japán gépek második hulláma 11.38-kor indított támadást az angol hajók ellen. A Genzan ezred tizenhat, torpedókkal felszerelt G3M bombázója két hullámban közeledett az angolok felé. Kilenc bombázó a Prince of Wales, hét a Repulse ellen indult. A gépek a Type 91 légitorpedókkal voltak felszerelve,…..
Miközben a britek Európában a németekkel küszködtek, a Távol-Keleten a japánok egyre rámenősebben nyomultak előre, kihasználva az európai országok meggyengülését. Miután az amerikaiaknak benyalni akaró britek 1922-ben felmondták a több évtizedes múltra visszatekintő, és addig mindkét fél számára…..
A német csatacirkálók kilencedikén délután érkeztek meg Trondheimbe, ahol azonnal hozzáláttak a kárelhárításhoz. A búvárok felmérték a Scharnhorst sérüléseinek mértékét, a Huascaran és Parat műhelyhajókról érkező szakemberek pedig azonnal nekifogtak az ideiglenes javításoknak. Az rögtön nyilvánvaló…..
Wierosssz
2021.08.30 15:38:06
@apro_marosan_petergabor: hajólapát - a Bismarck fedélzetén miniumum kellett volna legyen egy olyan szakember, aki igen penge a robbantásban (pláne vízalattiban!) + egy gyakorlott búvárnak, aki megfelelően fel tudja erősíteni a cuccot a kormánylapát adott pontjára/pontjaira (figyelembe véve a germán precizitást, legyen mindjárt 2-in-1). Ráadásul a Bismarcknak meg kellett volna állnia, hogy a búvár elvégezze a munkát. Nem tűnik túl életszerű szitunak (kb. max annyira, minthogy a USS Missouri hajószakácsa egy kirúgott SEAL és éppen Steven Seagal)
Vadászfedezet: szerintem a Kriegmarine egyetlen épeszű hajózójában nem merült fel, hogy a Luftwaffe húzza majd ki őket a sz*rból. Persze elvárható lett, volna, hogy a fedezzék a csatahajó visszatérését, de ismerve a két haderőnem közti információ(nem)áramlást, nem hiszem, hogy sok jóra számítottak. Az Op. Wikinger azért masszív szájízt hagyott a német tengerészekben... Nem véletlen az sem, hogy a pocsék idő ellenére a lövegek kezelőinek sárgára kellett festeni a tornyok tetejét (ennyire bíztak a Luftwaffés srácok célazonosításában)
Vadászfedezet: szerintem a Kriegmarine egyetlen épeszű hajózójában nem merült fel, hogy a Luftwaffe húzza majd ki őket a sz*rból. Persze elvárható lett, volna, hogy a fedezzék a csatahajó visszatérését, de ismerve a két haderőnem közti információ(nem)áramlást, nem hiszem, hogy sok jóra számítottak. Az Op. Wikinger azért masszív szájízt hagyott a német tengerészekben... Nem véletlen az sem, hogy a pocsék idő ellenére a lövegek kezelőinek sárgára kellett festeni a tornyok tetejét (ennyire bíztak a Luftwaffés srácok célazonosításában)
Wierosssz
2021.09.01 18:12:03
@apro_marosan_petergabor: álló hajó = halott hajó - egy ekkora vasat leállítani, közben bevállalni, hogy egy kóbor Swordfish alakulat megtalálja, majd nulláról újra felhozni megfelelő sebességre a vasat, úgy hogy közben ott lohol a nyomában a fél Royal Navy ... Persze azt Lütjenstől kellene megkérdezni, hogy mit gondolt, a kanyarba állt hajóval hova fog eljutni. Gondolom a Valhallát célozta meg a francia partok helyett
A Glorious leválása az evakuációt végző kötelékről látszólag igen nagy könnyelműség volt, ami végzetes következményekkel járt. A szakirodalom nem egységes abban, mi volt az oka annak, hogy az anyahajót mindössze két romboló kíséretében önállóan indították vissza Scapa Flow felé. A legelterjedtebb…..
A Norvégia által nyújtott lehetőségek nem csupán a britek, hanem a németek figyelmét is felkeltették. Már az első világháború elején születtek javaslatok a norvég kikötők megszállására, ahol a német flotta kiváló támaszpontokra találhatott, és ahonnan könnyebben ki tudták volna játszani az angol…..
Wierosssz
2021.07.11 12:02:23
@bz249: "Es ez amugy mikent egyeztetheto ossze a torpedotechnika fejlodesevel? Nem a szuksegbol ereny volt az all-big-gun battleship (abbol a tavolsagbol ahonnan a rombolok engedik csak a legnagyobb kaliberu agyukkal van eselyunk a vaktaban puffogtatunknal hatekonyabb tuzvezetest alkalmazni)?"
1906-ban még kiforratlanok voltak a torpedók, lőtáv-töltet-iránytartás még inkább tartott a XVIII. szd.i szinthez. Hogy mennyire nem vették kezdetben komolyan a torpedókat, az az első generációs dreadnoughtok torpedóvédelmén is látszik (volt, de gyenge...). Jutland idejére ez már nagyot ugrott, bár akkortájt meg mintha túl is becsülték volna a fenyegetést. Gyakran paráztak a rombolók miatt akkor is, ha méretes hullámok csapkodtak...
Kezdetben sokan a tengeralattjárókat is lenézték, bár hamar nagyot koppantak, amikor '14-ben az U-12 kivonta a harcokból a Jean Bartot, az U-5 kinullázta a Léon Gambettát, majd Weddigen nyomott egy mesterhármast.
1906-ban még kiforratlanok voltak a torpedók, lőtáv-töltet-iránytartás még inkább tartott a XVIII. szd.i szinthez. Hogy mennyire nem vették kezdetben komolyan a torpedókat, az az első generációs dreadnoughtok torpedóvédelmén is látszik (volt, de gyenge...). Jutland idejére ez már nagyot ugrott, bár akkortájt meg mintha túl is becsülték volna a fenyegetést. Gyakran paráztak a rombolók miatt akkor is, ha méretes hullámok csapkodtak...
Kezdetben sokan a tengeralattjárókat is lenézték, bár hamar nagyot koppantak, amikor '14-ben az U-12 kivonta a harcokból a Jean Bartot, az U-5 kinullázta a Léon Gambettát, majd Weddigen nyomott egy mesterhármast.
Szinte történelmi közhelynek számít, hogy a háború 1939-es kitörése váratlan meglepetésként érte a teljesen felkészületlen német haditengerészetet. A német felszíni flotta 1939 szeptemberében úgyszólván nem is létezett, a Bismarck, a Tirpitz, és a Prinz Eugen még javában épült, míg a két…..
Wierosssz
2021.06.13 13:01:02
@MZoli: a 3 kilőtt torpiból 1 sem robbant fel (német ubootos oldalakon részletezik az akciót); ha robban, akkor a helyszínen lévő 10 romboló tuti kiszedi az U-56ot.
A Churchilles sztorit mindenhol kész tényként tálalják, de állítólag utólagos sztori az öreg fényezésére... (angol nyelven olvastam pár éve, próbálom majd linkelni a forrást)
A Churchilles sztorit mindenhol kész tényként tálalják, de állítólag utólagos sztori az öreg fényezésére... (angol nyelven olvastam pár éve, próbálom majd linkelni a forrást)
Wierosssz
2021.06.13 20:29:26
@MZoli: archive.org/details/churchill_engagement_diary_193910 - Churchill előjegyzési naptára (a cikket még keresem)
Wierosssz
2021.06.14 14:15:54
@MZoli: www.naval-history.net/xGM-Chrono-01BB-Nelson.htm - az HMS Nelson hajónaplójának zanzásított kivonata
Az Ark Royal vízrebocsátására alig 19 hónappal a gerincfektetés után, 1937 április 13-án került sor. A hajó keresztanyja az Admiralitás Első Lordjának, Sir Samuel Hoare-nak a felesége volt. A pezsgősüveg csak a negyedik próbálkozásra tört szét a hajó orrán, de ettől eltekintve az esemény…..
Az Ark Royal megépítésével a briteknek sikerült olyan hadihajót alkotniuk, mely a maga idejében a világszínvonalat képviselte, és hiányosságai ellenére állta az összehasonlítást bármelyik másik, korabeli anyahajóval. A gond csak az volt, hogy egy anyahajó tényleges harcértéke az általa hordozott…..
Wierosssz
2021.03.01 16:32:49
@bz249: lényegében igen, a lényeg az "elrettentés" fokozása lett volna; csak nem számoltak kb. egy tucatnyi tényezővel, ami ellenük dolgozott ... a DK-Ázsiai szöv. hadműveletek egészen Guadalcanalig bezárólag a téves helyzet felismerés és a japán képességek alulbecsülésének iskolapéldái
A húszas évek elejére a repülőgép-anyahajó már elismert hadihajótípus volt, olyannyira, hogy a washingtoni flottaszerződés is külön foglalkozott a rájuk vonatkozó korlátozásokkal. Az egyezmény értelmében az anyahajók legnagyobb vízkiszorítása 27 ezer tonna lehetett, kivéve a csatahajókból átépített…..
Wierosssz
2021.02.15 16:43:42
@savanyújóska: Sisak, meg valami kapucniféle, ami gondolom egyben fülvédő is volt. - az a kapucni a tűzálló csuklya, amit a jutlandi kordit robbanások után vezettek be először az angolok, majd a US Navy. Amúgy a hallásvédelem talán a '70-es évekig nem volt nagy divat a hadseregekben. A II.VH-ban max. az egyén döntésén múlt, hogy vattát/viaszt nyomkodott-e a fülébe. Ennek egyenesági következménye volt pl. hogy a gépészek jó része a szolgálati idő végére tuti nagyothalló volt.
A repülés az ember egyik legrégibb álma, ám gyakorlati megvalósítása sokáig lehetetlennek tűnt. Az első, még irányíthatatlan léghajók csak a XVIII., az első siklórepülők pedig a XIX. század végén tűntek fel. A mai értelemben vett repülőgépek csak a XX. század elején jelentek meg, bár az első úttörők…..
Wierosssz
2021.01.29 00:15:45
@apro_marosan_petergabor: a japán haderő képességeit sokféleképpen lehetett interpretálni Pearl Harbor előtt, de a nyugati katonai körökben átalában nem értékelték őket túl magasra. A kínaiak elleni hadjárat során nem egy egységes és jól képzett/jól felszerelt fél ellen viseltek háborút. Mandzsúriában meg speciel az szovjetek - igaz masszív veszteségek árán - elkenték a japán VI. hadsereg száját Khalinin Gol-nál.
A flottát általában megfelelően értékelték, elismerték a magas japán felkészülséget és morált, azonban a japán haditengerészeti légierő képességeit finoman szólva alulértékelték. Azt hitték, hogy a japánok alig jutottak túl a vaszonborítás-duplafedél korszakon és a legjobb gépeik max. egyszárnyas, merevfutós darabok (Kínában főleg ezeket vették be). Amikor az első generációs, hadsereg által bevetett Zerókról befutottak az első hírek a Repülő Tigrisek útján, akkor az amcsik nem tudták elhinni, hogy ez egy japán fejlesztésű és gyártású modell! Már mindenféle német vagy olasz konstrukciót képzeltek bele. (mondjuk annyi alapja volt a dolognak, hogy a japánok számos német licenszet (DB601 motor, MG151 gépágyú) és vadászgépet (He112, He100) vettek - speciel pont egyiknek sincs köze a A6M fejlesztéséhez...) Amikor ezek után összeültettek pár amcsi rep.mérnököt és eléjük tették a jelentéseket a Zero képességeiről (fegyverzet, hatótáv, manőverező képesség, sebesség), akkor a válasz ennyi volt "ezt lehetetlen megcsinálni, biztos kamu", majd ad acta tettek mindent. Aztán 1941.12.06. után realizálták, hogy mégsem "lehetetlen". Ezek mellett a legnagyobb amerikai tévedés a japán fedélzeti gépek hatótávjának általános alulbecsülése volt, ami részben hozzájárult a Pearl Harbor-i japán sikerhez is.
Amúgy a "gulagra expotálják a mérnököket" megállapítás pont telitalálat. A sztálini agyrém, miszerint ha pl. lezuhan egy repülőgép prototípusa, akkor a fejlesztőmérnököket veszik elő és szabotázs címén mennek a gulágra, nem egyszeri forgatókönyv volt. Persze a legtöbb mérnökkel ott sem répát szedettek, hanem valamely tervezési projektben dolgoztatták őket azzal a "lélekmelengető" motivációval, hogy így már nem fognak hibázni, max. egyszer...
A flottát általában megfelelően értékelték, elismerték a magas japán felkészülséget és morált, azonban a japán haditengerészeti légierő képességeit finoman szólva alulértékelték. Azt hitték, hogy a japánok alig jutottak túl a vaszonborítás-duplafedél korszakon és a legjobb gépeik max. egyszárnyas, merevfutós darabok (Kínában főleg ezeket vették be). Amikor az első generációs, hadsereg által bevetett Zerókról befutottak az első hírek a Repülő Tigrisek útján, akkor az amcsik nem tudták elhinni, hogy ez egy japán fejlesztésű és gyártású modell! Már mindenféle német vagy olasz konstrukciót képzeltek bele. (mondjuk annyi alapja volt a dolognak, hogy a japánok számos német licenszet (DB601 motor, MG151 gépágyú) és vadászgépet (He112, He100) vettek - speciel pont egyiknek sincs köze a A6M fejlesztéséhez...) Amikor ezek után összeültettek pár amcsi rep.mérnököt és eléjük tették a jelentéseket a Zero képességeiről (fegyverzet, hatótáv, manőverező képesség, sebesség), akkor a válasz ennyi volt "ezt lehetetlen megcsinálni, biztos kamu", majd ad acta tettek mindent. Aztán 1941.12.06. után realizálták, hogy mégsem "lehetetlen". Ezek mellett a legnagyobb amerikai tévedés a japán fedélzeti gépek hatótávjának általános alulbecsülése volt, ami részben hozzájárult a Pearl Harbor-i japán sikerhez is.
Amúgy a "gulagra expotálják a mérnököket" megállapítás pont telitalálat. A sztálini agyrém, miszerint ha pl. lezuhan egy repülőgép prototípusa, akkor a fejlesztőmérnököket veszik elő és szabotázs címén mennek a gulágra, nem egyszeri forgatókönyv volt. Persze a legtöbb mérnökkel ott sem répát szedettek, hanem valamely tervezési projektben dolgoztatták őket azzal a "lélekmelengető" motivációval, hogy így már nem fognak hibázni, max. egyszer...
Wierosssz
2021.01.29 22:41:24
@molnibalage: a kommentem első vagy második részére reflektálsz? Ha az elsőre, akkor igyekszem előkotorni neked a hivatkozást, mert könyvben olvastam a sztorit. Ha a másodikra: Polikarpov, Tupoljev, Petljakov csakhogy a nagyobb neveket említsem
Wierosssz
2021.02.13 18:25:43
@bz249: meg oldalanként 2x4 torpedóvetőcső ... akkor tényeg mindenre IS jó lesz vagy SEMMIRE :D
Amúgy a Lexington és a Saratoga eredeti, 8x203mm-es "főfegyverzete" is impozáns
Amúgy a Lexington és a Saratoga eredeti, 8x203mm-es "főfegyverzete" is impozáns
A három vontatón összezsúfolt kimerült, éhes, elcsüggedt tengerészek másnap reggel érkeztek meg az argentin fővárosba, ahol azonban korántsem várta őket olyan baráti fogadtatás, amilyet reméltek. Langsdorff abban bízott, az argentin hatóságok hajótöröttként fogják majd kezelni őket, és lehetővé…..
Wierosssz
2021.01.07 19:13:04
@omron: ha a parancsnok tökös, akkor behívja a srácot és először megdícséri, mert a szabályzatnak megfelelően járt el, majd lebassza, mert az első célzottal nem tudta kilőni :D Kb. mint !állítólag! Roosevelt a USS William D. Porter torpedó tisztjét, amiért egy hadgyakorlat során véletlenül indított torpedóval nem volt képes eltrafálni az Iowát, fedélzetén az elnökkel :D
Wierosssz
2021.01.09 11:56:41
@omron: nem annyira peches, mint gyakorlatlan - elméletileg az elsütő gombot nyomogathatod, ha a vetőcsöveknél az elektromos primer nincs berakva; az egyiknél bentfelejtette :D
Wierosssz
2021.01.11 02:32:43
@Flankerr: azért a Spanyol Légiót se felejtsük ki :D
Guadalcanal után itt van megint egy újabb második világháborús évforduló, amit nem szeretnék kihagyni. Különösebben ugyan nem vagyok rákattanva az évfordulókra, és nem érzem úgy, hogy minden ilyen alkalommal valami megemlékezésfélével kellene megpróbálni feldobni a blog látogatottságát, de Pearl…..
A zsebcsatahajók sorozatának harmadik, és mint utóbb kiderült, utolsó egységét 1934 június 30-án bocsátották vízre a haditengerészet Wilhelmshaven-i hajógyárában. A hajó az Admiral Graf von Spee nevet kapta, az első világháborús tengernagy után, aki a chilei Coronel közelében a háború egyetlen…..
Wierosssz
2020.12.03 10:20:43
@savanyújóska: "Laza kötelékben is meg tudták volna ezt csinálni, így ha a németek nagyon szorongatják az Exetert, a két könnyűcirkáló fedezni tudta volna, mondjuk azzal, hogy eléje állnak, vagy torpedótámadást imitálnak, magukra vonva a németek tüzelését"
Vagy, amikor látják, hogy kiesik a harcból, húznak az Exeter elé egy füstfalat ...
Vagy, amikor látják, hogy kiesik a harcból, húznak az Exeter elé egy füstfalat ...
Wierosssz
2020.12.03 11:36:40
@Nancsibacsi: az erők ilyentén megosztása és használata papíron jól néz ki, de nem fog működni
- kész tényként kezeled, hogy az angolok "mindent is" tudtak a zsebcsatahajókról - nem hiszem, hogy a németek ingyenes brossúrákban lelkesen reklámozták fegyvereik pontos paramétereit; az hírszerzők persze ettől még szerezhetettek infókat, de ezek azért általánosságban gyakran pontatlannak bizonyultak
- a Graf Speenek lőtáv/tűzerő előnye volt az Exterrel szemben (meg is lett az eredménye), pláne a könnyűcirkálókkal szemben
- ahhoz, hogy "bekerítsék" a GSp-t, az angol könnyűcirkálóknak teperni kellett volna - 25 csomó (GSp aktuális vs. 32.5 csomó (Leanderek gyári átlaga, gondolom a La Plata idején nem volt már ez sem annyi) >> 14 km/h sebesség különbség úgy, hogy azért közben kell manőverezni is, tuti, ami fix
- a Leanderek Mk.IX torpedói tudtak kb. 10-13km lőtávot sebesség fűggően - ebbe a lőtávba bemerészkedni nem merészség, hanem hülyeség, figyelembe véve az ellenség tűzerejét (pl. rögtön játékba jönnek a 150mm-es ágyúk is meg a zsebcsatah. saját torpedói)
- kvázi szemből torpedót indítani a tárgyalt érában full pazarlás volt - magas a sansza, hogy vagy kikerülik, vagy extra peches szituban (pl. nincs mágneses másodgyújtó/ nem működik) nem aktivál az orrgyújtó és "lecsúszik" a hajótestről a torpedó - ráadásul oldalanként 1 legyező, majd OFF, mert a fedélzeti szárny torpedóvetőcsöveket harci körülmények között nem igazán lehet újratölteni
- a kereszttorpedózás kerülendő, mert egy eltévedő/túlfutó torpi még max. lőtávon túl is tud meglepetést okozni
- a könnyű cirkálókat egy csoportként kezelni nem feltétlenül rossz megoldás, de talán jobb megoldás lett volna az Exter+1 CL / 1 CL megosztás; a 3 felé válás csak akkor opció, ha "terelgetni" akarják a GSp-t
"A hadihajó akkor van optimálisan használva, ha nem egymás ellen harcol, hanem védtelen kereskedelmi hajókat süllyeszt el. Tudom hogy ez unalmasabb, de gazdasági szempontból ez éri meg." - nem :D Pont ezért bukta a portyázó hadviselés német megoldása. A tengeralattjárókkal és segédcirkálókkal olcsóbban megvalósítható a feladat, mint zsebcsatahajókkal és Bismarckkal. Gazdasági szempontból a GSp portyája is bukta, hiába az okozott kár (a hajó relatív értékéhez képest) és a lekötött ellenséges erőforrások (a RN-MN összkapacitásához képet nem tényező). Persze, ha a németek '39 késő nyarán 10 panzerschiff-et küldenek ki az óceánra ... !lehet! akkor !!!átmenetileg!!! besz@ratják az anglo-fr. tengerészeti erőket
- kész tényként kezeled, hogy az angolok "mindent is" tudtak a zsebcsatahajókról - nem hiszem, hogy a németek ingyenes brossúrákban lelkesen reklámozták fegyvereik pontos paramétereit; az hírszerzők persze ettől még szerezhetettek infókat, de ezek azért általánosságban gyakran pontatlannak bizonyultak
- a Graf Speenek lőtáv/tűzerő előnye volt az Exterrel szemben (meg is lett az eredménye), pláne a könnyűcirkálókkal szemben
- ahhoz, hogy "bekerítsék" a GSp-t, az angol könnyűcirkálóknak teperni kellett volna - 25 csomó (GSp aktuális vs. 32.5 csomó (Leanderek gyári átlaga, gondolom a La Plata idején nem volt már ez sem annyi) >> 14 km/h sebesség különbség úgy, hogy azért közben kell manőverezni is, tuti, ami fix
- a Leanderek Mk.IX torpedói tudtak kb. 10-13km lőtávot sebesség fűggően - ebbe a lőtávba bemerészkedni nem merészség, hanem hülyeség, figyelembe véve az ellenség tűzerejét (pl. rögtön játékba jönnek a 150mm-es ágyúk is meg a zsebcsatah. saját torpedói)
- kvázi szemből torpedót indítani a tárgyalt érában full pazarlás volt - magas a sansza, hogy vagy kikerülik, vagy extra peches szituban (pl. nincs mágneses másodgyújtó/ nem működik) nem aktivál az orrgyújtó és "lecsúszik" a hajótestről a torpedó - ráadásul oldalanként 1 legyező, majd OFF, mert a fedélzeti szárny torpedóvetőcsöveket harci körülmények között nem igazán lehet újratölteni
- a kereszttorpedózás kerülendő, mert egy eltévedő/túlfutó torpi még max. lőtávon túl is tud meglepetést okozni
- a könnyű cirkálókat egy csoportként kezelni nem feltétlenül rossz megoldás, de talán jobb megoldás lett volna az Exter+1 CL / 1 CL megosztás; a 3 felé válás csak akkor opció, ha "terelgetni" akarják a GSp-t
"A hadihajó akkor van optimálisan használva, ha nem egymás ellen harcol, hanem védtelen kereskedelmi hajókat süllyeszt el. Tudom hogy ez unalmasabb, de gazdasági szempontból ez éri meg." - nem :D Pont ezért bukta a portyázó hadviselés német megoldása. A tengeralattjárókkal és segédcirkálókkal olcsóbban megvalósítható a feladat, mint zsebcsatahajókkal és Bismarckkal. Gazdasági szempontból a GSp portyája is bukta, hiába az okozott kár (a hajó relatív értékéhez képest) és a lekötött ellenséges erőforrások (a RN-MN összkapacitásához képet nem tényező). Persze, ha a németek '39 késő nyarán 10 panzerschiff-et küldenek ki az óceánra ... !lehet! akkor !!!átmenetileg!!! besz@ratják az anglo-fr. tengerészeti erőket
Wierosssz
2020.12.03 15:25:53
@RoGeR: a kérdés jogos - ha masszív taktikai koordináció mellett, lényegében farkasfalka módjára működtetik a rendszert akkor valószínűleg '39 őszétől kb. '40 kora tavaszáig (esetleg ha nem nullázzák ki magukat a norvég kampány során, ill. Fro. bukását beleszámítva jóindulattal '40 nyaráig/őszéig) lehetett volna, vállalható(?) veszteségekkel, aratni. A konvoj rendszert a britek fokozatosan vezették be, kezdetben pl. csak a Brit szk. környékén működött, csak '40 első felében kezdték komolyabban kiterjeszteni az észak-, majd a dél-atlanti térségre.
Valószínűleg nem tettek volna hozzá a háború végkimeneteléhez így sem. Azonban ha már tengerészkedni akartak a németek, akkor a történelmi adatoknál jobbat is hozhattak volna.
A szóbajöhető típusok közül sajnos a német rombolók kiesnek gyatra tengerállóságuk és relatív kicsi hatótávjuk miatt, a könnyű cirkálókat, a Hipper- és a Scharnhorst osztályt szintén a hatótáv korlátozta volna + utóbbiaknál a kérdés, hogy érdemes-e ennyi olajat elégetni pár kósza teherhajó tengerfenékre küldésére (nincsenek még francia kikötők a németek kezében, így a nagy egységek ráadásul max. az észak-atlanti vizekre tudtak volna kimerészedni ... mondjuk Scapa Flowt megágyúzni is több értelme lett volna, mint ennek). Szerintem ami javította volna a siker esélyét: több ellátó hajó, min. +2-3 nagyhatótávú egység (pl. panzerschiff), több segédcirkáló, több, kiforrottabb és nagyobb hatótávú tengeralattjáró, tökös felső vezetés (pl. mint a szovjeteknél Kuznyecov) - tökös kapitányok (ld. a fentebb is említett Marschallt), elfelejteni a capital egységeket (már a Scharnhorst enyhe is túlzás...), jobban rágyúrni a szf.i telepítésű, nagyhatótávú tengerészeti légierőre (ebben a körbe a Graf Zeppelin pl. szintén kuka).
Részletesebb fejtegetéseket mellőzve: a helyes stratégiai koncepcióval és vezetéssel a német flotta még '39-es állapotában is többre lett volna hivatott, mint amit a történelem végül igazolt.
Valószínűleg nem tettek volna hozzá a háború végkimeneteléhez így sem. Azonban ha már tengerészkedni akartak a németek, akkor a történelmi adatoknál jobbat is hozhattak volna.
A szóbajöhető típusok közül sajnos a német rombolók kiesnek gyatra tengerállóságuk és relatív kicsi hatótávjuk miatt, a könnyű cirkálókat, a Hipper- és a Scharnhorst osztályt szintén a hatótáv korlátozta volna + utóbbiaknál a kérdés, hogy érdemes-e ennyi olajat elégetni pár kósza teherhajó tengerfenékre küldésére (nincsenek még francia kikötők a németek kezében, így a nagy egységek ráadásul max. az észak-atlanti vizekre tudtak volna kimerészedni ... mondjuk Scapa Flowt megágyúzni is több értelme lett volna, mint ennek). Szerintem ami javította volna a siker esélyét: több ellátó hajó, min. +2-3 nagyhatótávú egység (pl. panzerschiff), több segédcirkáló, több, kiforrottabb és nagyobb hatótávú tengeralattjáró, tökös felső vezetés (pl. mint a szovjeteknél Kuznyecov) - tökös kapitányok (ld. a fentebb is említett Marschallt), elfelejteni a capital egységeket (már a Scharnhorst enyhe is túlzás...), jobban rágyúrni a szf.i telepítésű, nagyhatótávú tengerészeti légierőre (ebben a körbe a Graf Zeppelin pl. szintén kuka).
Részletesebb fejtegetéseket mellőzve: a helyes stratégiai koncepcióval és vezetéssel a német flotta még '39-es állapotában is többre lett volna hivatott, mint amit a történelem végül igazolt.
A zsebcsatahajók sorozatát a német flotta vezetése eredetileg nyolc hajóra tervezte, melyekből az utolsót 1940-ben adták volna át a haditengerészetnek. Ennek megfelelően az építéseket a harmadik egység után is folytatni kívánták. A náci hatalomátvétel csak megkönnyítette a haditengerészet dolgát,…..
Wierosssz
2020.11.03 21:48:10
@bz249: ez a "lucky shot" doktrina - a kilőtt lövedékek száma és az átlagos találati arány alapján pont nem lenne logikus ilyen találatot besz*pni, feltéve, hogy jó a páncélzat elrendezése
Wierosssz
2020.11.04 18:01:15
@bz249: gondolom a Graf Spee-re célzol, de ott szinte bármely ponton ki lehetett lyukasztani úgy a hajót, hogy tuti kritikus találat legyen - gondolom a németek sem úgy gondolkodtak (a példából kiindulva), hogy az olaj-desztilláló annyira rendszerkritikus; ha úgy gondolják akkor jobban védik vagy duplikálják. A Graf Spee-s/ La Plata-s cikkben és alatt majd ez úgyis ki lesz tárgyalva, de sztem a G.Spee így is bőven hozta a kellő teljesítményt.
Azonban pl. a Scharnhorst-nak kellett egy az 1 db lutri lövés, hogy lelassuljon és elsüllyesszék az angolok. Kb. mint a Hoodnak azaz 1 véletlen telibe.
Azonban pl. a Scharnhorst-nak kellett egy az 1 db lutri lövés, hogy lelassuljon és elsüllyesszék az angolok. Kb. mint a Hoodnak azaz 1 véletlen telibe.
Wierosssz
2020.11.05 19:14:24
@bz249: a kormánylapátot bevédeni azért nem egyszerű, ráadásul nem gránát, hanem torpedó okozta a gondot mind2x. A Hiei már megint más tészta, mert ott ha jól emlékszem lövedék tette taccsra a kormányművet.
A náluk erősebb hajókkal szemben a nagy sebesség, a náluk gyorsabb hajókkal szemben pedig az erős fegyverzet jelentette a zsebcsatahajók számára a siker kulcsát. A tervezés során a 210 mm-es és a 380 mm-es űrméret között szinte minden számításba jöhető kaliber felmerült a hajók fő fegyverzeteként. A…..
Wierosssz
2020.10.29 23:31:21
@eMM2: a németek voltak olyan hülyék, hogy intenzítven tesztelték, ki lehet e lőni egy vákuumcsöves gyújtójú lövedéket egy ágyúból ...
Egyébként tartja magát az a tévhit, hogy Bastogne-nál a németek közelségi gyújtós tüzérségi gránátokat vetettek be, igazából ezt az amcsik tették. A félreértés oka valószínűleg az lehet, hogy a szokásos príma koordináció mellett az usákok megszórtak pár saját egységet is, amit valahogy mégis el kellett kenni ...
Egyébként tartja magát az a tévhit, hogy Bastogne-nál a németek közelségi gyújtós tüzérségi gránátokat vetettek be, igazából ezt az amcsik tették. A félreértés oka valószínűleg az lehet, hogy a szokásos príma koordináció mellett az usákok megszórtak pár saját egységet is, amit valahogy mégis el kellett kenni ...
Wierosssz
2020.11.02 11:59:32
@at900: így visszaolvasva full hülyeség, amit írtam :D
Tehát a lényeg: kb. 30 munkacsoport dolgozott "A német" közelségi gyújtón. Kb. mindegyik arra jutott pár teszt után, hogy az ő csöves elektronikájuk nem bírja a kilövéssel járó terhelést és a menetközbeni rotációt, így max. bombákban és rakétákban gondolkoztak tovább. Ez volt a britek véleménye is. Aztán jöttek az amcsik, akik megkapták '42-ben a brit terveket. Ők végül '44re hoztak össze valami tömeggyártható produktumot (VT gyújtó).
@omron: Miért bírta a VT a terhelést jobban? Igazából több megoldás is született pl. a csövek méretéhez (alapból kb. 1/2-2 cm-es apróságok) képest drabális üvegburkolat, illetve a vákumcső falát üveg helyett fémből készítették, de a nyerő megoldás az lett, hogy az egészet körbeöntötték műanyaggal, majd viasszal vagy olajjal kenték meg (a relatív rövid üzemidő miatt a túlhevülés nem volt tényező). Az áramot egy spéci száraz elem adta, amiben a sav nem érintkezett direktben a fémlemezekkel, hanem egy üvegampullában volt, ami a kilövés pillanatában tört el és zárta a kört.
Az usákok annyira védték a titkot, hogy a bastogne-i (szárazföldi) bevetést is külön kellett engedélyeztetni. Ez persze rögtön gyanússá teszi, hogy mennyire volt üzembiztos a cucc, ha attól féltek, nem robban fel és ellenséges kézbe jut ... (esetleg a Szövetségesek voltak csak hyper-paranoidok a Rotterdam Geräton okulva)
Tehát a lényeg: kb. 30 munkacsoport dolgozott "A német" közelségi gyújtón. Kb. mindegyik arra jutott pár teszt után, hogy az ő csöves elektronikájuk nem bírja a kilövéssel járó terhelést és a menetközbeni rotációt, így max. bombákban és rakétákban gondolkoztak tovább. Ez volt a britek véleménye is. Aztán jöttek az amcsik, akik megkapták '42-ben a brit terveket. Ők végül '44re hoztak össze valami tömeggyártható produktumot (VT gyújtó).
@omron: Miért bírta a VT a terhelést jobban? Igazából több megoldás is született pl. a csövek méretéhez (alapból kb. 1/2-2 cm-es apróságok) képest drabális üvegburkolat, illetve a vákumcső falát üveg helyett fémből készítették, de a nyerő megoldás az lett, hogy az egészet körbeöntötték műanyaggal, majd viasszal vagy olajjal kenték meg (a relatív rövid üzemidő miatt a túlhevülés nem volt tényező). Az áramot egy spéci száraz elem adta, amiben a sav nem érintkezett direktben a fémlemezekkel, hanem egy üvegampullában volt, ami a kilövés pillanatában tört el és zárta a kört.
Az usákok annyira védték a titkot, hogy a bastogne-i (szárazföldi) bevetést is külön kellett engedélyeztetni. Ez persze rögtön gyanússá teszi, hogy mennyire volt üzembiztos a cucc, ha attól féltek, nem robban fel és ellenséges kézbe jut ... (esetleg a Szövetségesek voltak csak hyper-paranoidok a Rotterdam Geräton okulva)
A zsebcsatahajók számos különleges vonással rendelkeztek, melyek építésük idején egyedivé tették őket. Legunikálisabb tulajdonságuk azonban szemmel kívülről nem volt látható, ez ugyanis a meghajtás módja volt.
A német haditengerészet ekkor már régóta kísérletezett a dízelmotorok rendszeresítésével,…..
Wierosssz
2020.10.14 16:14:06
@Cymantrene: alig vártam, hogy valaki bedobja a deltát :D Nálam detto kedvenc
Wierosssz
2020.10.29 23:18:00
@Cymantrene: „Dosis sola facit venenum.” avagy "kis mértékben méreg, nagy mértékben orvosság" :D - Ahogy egyetemen szemléltetés gyanánt megjegyezték: a konyhasó veszélyes anyag. 1 kg könnyen megölhet egy egeret. Ha ráejtünk egy zacskóval az egérre, akkor az egérnek kaput :D
Az Szent Inkvizíció előszeretettel alkalmazta a kényszer-itatást, mint vallatási módszert, borítékolható eredménnyel. Az ionegyensúly másik oldala: minden valamirevaló hajótöröttes sztoriban van minimum egy olyan szerencsétlen, aki bekattanva végül elkezdi "kiinni az óceánt", szintén borítékolható eredménnyel.
Az Szent Inkvizíció előszeretettel alkalmazta a kényszer-itatást, mint vallatási módszert, borítékolható eredménnyel. Az ionegyensúly másik oldala: minden valamirevaló hajótöröttes sztoriban van minimum egy olyan szerencsétlen, aki bekattanva végül elkezdi "kiinni az óceánt", szintén borítékolható eredménnyel.
A Zenta part felé úszó túlélői nem Castellastua felé igyekeztek, hanem a halászfalu előtt fekvő két kis sziklaszigetet – Sveta Nedelja és Katic – vették célba. Egyrészt mert ezek voltak hozzájuk a legközelebb, másrészt mert úgy vélték, ha partra szállnak, a montenegrói katonaság azonnal…..
1914 júliusában már nyilvánvaló lehetett, hogy általános európai háború van készülőben, de a bekövetkező világvégére aligha számított bárki is. Mint rendesen, ezúttal is szinte mindenki az előző háború megismétlésére készült, és úgy hitte, néhány hónapon belül döntő győzelmet aratnak. A „mire a…..
Wierosssz
2020.08.21 16:14:23
@ártéri: a Zenta sürített levegős L5a torpedói kb. 1000m-ig hordtak (feltéve, hogy nem cserélték őket le modernebb, hevített torpikra ... erre nem talátam most gyorsan infot, de valószínűtlennek tartom); a Huszár osztályon már fűtött (heater) torpedókat használtak 5-10 km közti távval, de max. lőtávnál "csak" 20 csomó körüli sebességet tudtak a halacskák
A harcérintkezés távolságát tekintve tehát max. az Ulan tudott volna sikeres támadást végrehajtani, de mivel a csatasor előtt vágott át, így a minimális távolságnál nem volt kedvező pozícióban - orrirányból érkező torpedót könnyebb kimanőverezni, illetve az akkori torpedóknak volt egy sansza, hogy hegyes szögnél nem lép működésbe az orrgyújtó, hanem "lecsúszik" a hajó oldaláról.
Másrészt, az Ulan, hogy eliszkolhasson, valószínűleg már jóval az ellenség megközelítése előtt kidobta a torpedóit. Ezzel cirka 1.3 tonnával könnyebb lett, illetve nem kockáztatta, hogy egy balszerencsés találat berobbantja a halacskák 100kilós tölteteit.
A harcérintkezés távolságát tekintve tehát max. az Ulan tudott volna sikeres támadást végrehajtani, de mivel a csatasor előtt vágott át, így a minimális távolságnál nem volt kedvező pozícióban - orrirányból érkező torpedót könnyebb kimanőverezni, illetve az akkori torpedóknak volt egy sansza, hogy hegyes szögnél nem lép működésbe az orrgyújtó, hanem "lecsúszik" a hajó oldaláról.
Másrészt, az Ulan, hogy eliszkolhasson, valószínűleg már jóval az ellenség megközelítése előtt kidobta a torpedóit. Ezzel cirka 1.3 tonnával könnyebb lett, illetve nem kockáztatta, hogy egy balszerencsés találat berobbantja a halacskák 100kilós tölteteit.
1942-re a keleti fronton elveszett a gyors győzelem reménye, és a németeknek fel kellett készülniük az elhúzódó, hosszú háborúra. Ilyen kilátások mellett az ellenfél utánpótlási vonalainak elvágása minden korábbinál nagyobb jelentőségű feladattá vált. Ezeknek az utánpótlási vonalaknak volt az egyike…..
Wierosssz
2020.08.12 15:19:30
@molnibalage: ha a Luftwaffére megpróbálják Nürnbergben ráhúzni a vizeslepedőt a 40es Blitz miatt, akkor menten be lehetett volna idézni "Bomber" Harrist tanúnak ... Ahogy pl. Dönitz MELLETT tanúskodott Nimitz. Ráadásul a Blitz kutyafüle volt a Bédekker bombázásohoz vagy a hamburgi ill drezdai tűzviharokhoz képest + Göring megtette a szívességet, hogy egyéb nagyobb disznóságai miatt már eleve elvitte a balhét
Mire Cochrane végül megérkezett Görögországba, már befutottak oda leendő flottájának első hajói is. A Perseverance 1826 május végén készült el, de csak az év végére érte el a görög kikötőket, mert hajtóművei állandóan elromlottak, és Hastings többször is kénytelen volt hosszú ideig vesztegelni az…..
A Kriegsmarine harmincas évekbeli újjáépítése késve és lassan indult csak be, s a háború kitöréséig nem hozott igazán látványos eredményeket. Ennek oka részben Hitler kezdeti óvatossága volt, mellyel igyekezett elkerülni az angolok szükségtelen provokálását. Később, miután tapasztalta a nyugati…..
Wierosssz
2020.06.15 19:52:07
@/\ngel: csak azért, mert Franco nem engedte át őket spanyol területen. Pedig azért puhatolóztak ebbe az irányba is a németek... Franconak volt annyi esze, hogy csak a szovjetek ellen küldött "önkénteseket". Ha belemászik világháborúba a polgárháborúban kivérzett spanyol gazdasággal, annak borítékolható az eredménye plusz az Ibériai-félszigetet kb. minden irányból tenger határolja, így az angolokkal atájt nem lett volna okos dolog tengelyt akasztani.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz