Adatok
SomiTomi
41 bejegyzést írt és 1948 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
2017 szeptemberében az osztrák szövetségi vasút linzi főműhelyének nyílt napján az egyik csarnok mellett állt ez a kék behemót:
Az ÖBB 1020-as sorozata eredetileg a Német Birodalmi Vasút E 94-eseként kezdte pályafutását Németországban, ahova akkoriban Ausztria tartozott. Nehéz tehervonatok…..
SomiTomi
2024.11.13 12:16:41
Ezt a fajta tetszetős műszert tudtommal profilműszernek nevezik, létezik vízszintes skálával is, egészen ügyes találmány. V43-asokban tudtommal szintén hasonló elrendezés volt eredetileg, csak aztán a hazai ipar abbahagyta a gyártását és a nagyjavítások alkalmával átépítették körműszerekre (amiből persze kevesebb fér el adott helyen, szóval egy-két műszer átkerült a vezetőállás hátfalára vagy valami hasonlóan értelmetlen helyre).
1896. Felszabadított amerikai rabszolgák és leszármazottaik várnak a beszállásra a New York-i kikötőben útban Libériába. Libériát kimondottan az amerikai kontinensről és a karibi szigetekről az óhazába visszatelepülő feketék részére alapították..
SomiTomi
2024.10.23 23:32:54
@Terézágyú: Szüleim még a kétezres évek elején is építettek szerelőaknát a garázsba, aztán szerintem én többet használtam egyetemista fejjel hobbiból, mint ők. Mondjuk kicsit el is lett méretezve, mert a mellette lévő pince szintjén van a padlója, így meg létrára kell benne állni, hogy elérj bármit az autóban :D
HamPLÓ
Szemesnek áll... a kijárati jelző (nem jutott értelmesebb cím az eszembe)
2024.10.04 06:00:00
A földvári vasúti megállóhelyről már többször megemlékeztem, most nézzük meg a kettővel nyugatabbra levő állomást is! Balatonszemes gyerekkorom fontos helyszíne volt: 1980-ban életem első vonatos utazása (legalábbis amire emlékszem) ide hozott! Nohab volt és fapados kocsi, nem ám Flirt, KISS, vagy…..
Az előző évekkel ellentétben most csak egyetlen hétvége erejéig közlekedtek régimódi vonatok a balaton északi partján. Azért így írom, mert igazán régi jármű viszonylag kevés volt - de azért unatkozni így is nehéz lett volna:
A 2024-es balatoni retró hétvége, első oldalDízelek ipari mennyiségben,…..
SomiTomi
2024.08.01 10:59:15
@nyelv-ész: Belső égésű motoroknál tényleg jellemző, hogy a kopás miatt romlik a kompresszió és egy sokat futott motor gyengélkedik az újkori önmagához képest.
A holland főváros háború utáni 30 éve meghökkentő képeken
Ben van Meerendonk fotói csaknem három évtizedet ölelnek át Amszterdam mindennapjaiból. Ezekből válogattam ki a legfurcsábbakat, harmincegy képet.
Nyári tematikus ismétlőválogatás, 31 képpel!
1946. november. Kerékpárosok egy játékpálya…..
SomiTomi
2024.07.25 00:37:21
@Lobo Marunga: Egy pesti válogatásba is lehetne találni ennyi villamosbalesetes képet :)
2012/13-ban már rég itt voltak a piros festésű Flirtök, de még mindig elég sok V43 + vezérlőkocsis ingavonat járta a 40a és 30a vonalakat. Néhányat meg is örökítettem közülük várható eltűnésükre készülve. A videón szerintem látszik, hogy ezek a vonatok mennyivel kevésbé voltak dinamikusak, mint a…..
SomiTomi
2024.06.17 09:38:02
@Hamster: Nyilván, újkorában más volt az összehasonlítási alap, mint hatvan évvel később. A távoli jövőben majd úgyanígy fogunk értetlenkedni, hogy valaki vissza sírja azokat a vénséges Flirt motorvonatokat :)
@cserepfalva: Én azóta is kuncogok kicsit, amikor körbejár a neten egy videó, hogy nyitva maradt menet közben egy vonat ajtaja és úristen. Bezzeg amikor az utasoknak kellett becsukni és ezértt minden bemondás végén külön szóltak, akkor mintha nem lett volna ilyen veszélyes, hogy az átlag vonaton az ajtók fele tárva-nyitva lobog.
@cserepfalva: Én azóta is kuncogok kicsit, amikor körbejár a neten egy videó, hogy nyitva maradt menet közben egy vonat ajtaja és úristen. Bezzeg amikor az utasoknak kellett becsukni és ezértt minden bemondás végén külön szóltak, akkor mintha nem lett volna ilyen veszélyes, hogy az átlag vonaton az ajtók fele tárva-nyitva lobog.
Ne becsméreld embertársad, bármilyen vélt, vagy valós sületlenséget is írt! Az egymást alpári stílusban szidalmazó, személyeskedő (akár viccesnek szánt, de mindenképpen sértő) kommenteket kimoderáljuk, az első figyelmeztető egy havi kitiltás után a második végleges kizárást jelent.
Kérünk rá,…..
SomiTomi
2024.06.15 19:32:27
@JTom: Ha jól látom, "fareszgood" olvtársat sikerült véletlenül törölnöm a saját személyes Mátrixomból
Ismét tematikus válogatás jutott mára. Magyarország 100 éve, két tucat fotón!
1897. Vasúti híd építése Alsókubinnál..
SomiTomi
2024.03.21 23:44:23
"1942. január 17-én kb. 10 óra 24 perckor az egyenes állású 424,027 sz. mozdonnyal vontatott 1207. sz.... gyorsvonat Martonvásár állomás 2. sz. vágányon való áthaladás alkalmával a kijárati váltót a 3. sz. vágányról a kalauzkocsival a daruhoz átállni szándékozó 1275. sz. vonat mozdonyára szaladt. Az összeütközés következtében az 1275. sz. vonat 61 676 sz. D kocsija pozdorjává tört, a vonat egyenes állású 323,030 sz. mozdonya a szerkocsitól elvált és a pálya bal oldalára, az anyagárokba fordult, míg szerkocsija kisikolva a pályán maradt. A 424,027 összes tengelyeivel.... kisiklott." Ezen kívül még 3 kocsi siklott, több megsérült, a pálya 19-én 6.30-ig elzáródott.
[ forum.index.hu/Article/viewArticle?a=113991560&t=9121587 ]
[ forum.index.hu/Article/viewArticle?a=113991560&t=9121587 ]
Az idei fényközlekedésieszköz szezonban a Fényfogas a kedvencem, de a kivilágított Tatrák is jól néznek ki. Három kocsit ragasztottak tele LED-csíkokkal, de úgy csak az 1-esen és 14-esen tudnak közlekedni, egyéb vonalakon kettesével járnak:
Tavalyelőtt az aktuális Fénytatra szerelvényen a csíkok…..
SomiTomi
2023.12.28 23:03:48
Az ünnepi félezredik, DUPLA Napi érdekest látjátok. Kis híja volt, hogy nem esett egybe a 10. szülinap az 500. Napival, de sebaj, így kétszer lehet ünnepelni legalább. ;)
Köszönöm az eddigi támogatóknak a felajánlásaikat! Kérlek benneteket továbbra is, hogyha megtehetitek támogassátok a blogot…..
SomiTomi
2023.12.19 22:06:14
@ZON: Martonvásáron a hetes út mellett is van hasonló járdaszéli benzinkút, igaz, kicsit jobb karban van, a bódéban még "shop" is van.
Úgy látom, pont 10 éve mutattam itt a blogon a Matchbox Ford Escortot (meg előtte és utána egy csomó másik Escortot), és most úgy hozta az élet, hogy a Lidl-ben elém ugrott néhány új Hot Wheels kisautó, köztük például ez is:
Ez és az Audi is teljesen új az erősen megcsappant gyűjteményemben, és…..
SomiTomi
2023.12.19 21:39:08
1919. május 1. Lenin a Kreml falánál a május elsejei ünnepségen a Vörös téren. Utólag színezett felvétel..
SomiTomi
2023.04.24 00:26:11
@¿Qué tapas hay?: Azért írtam, hogy "talán", mert mindenféle számolás nélkül azért bajosnak tűnt a kocsi tengelynyomásával azonos nagyságrendben lévő a függőleges erőkomponens. De most előszedtem a kicsit rozsdás statikatudományom és 20°-os állásszöggel a tolóerő simán megemelné a hajtóműhöz közelebbi tengelyt (utáma persze vissza is esne, ahogy vízszinthez közelebb fordul a sugár, csak esetleg nem a sínre). Persze bizonyos távolságokat (meg az állászöget) itt most hasaltam, meg valójába nyilván tolta a kocsit valami mozdony, de azért összességében nem tűnik egy életbiztosításnak.
SomiTomi
2023.04.24 00:28:31
@SomiTomi: (most persze közben rájöttem, hogy lehet valahol elcsúsztam egy tízes szorzóval, szóval sztorno. Késő van már a matekozáshoz, majd holnap átszámolom)
SomiTomi
2023.04.24 19:35:03
@Fotósképző: Tudom én ezt jól, pont most vittem laborba egy tekercs filmet és vettem meg a következő adagot. De azért a film szemcséit én még nem nagyon hallottam képpontnak hívni, hiszen nem a digitális képeket alkotó szabályos elrendezésű valamikről van szó. Nem is tudom, a fotózásban létezett-e ez a szó a digitális technika megjelenése előtt.
1920. Benzinkút Stockholmban a Julikullenen. Manapság ÍGY fest..
SomiTomi
2023.04.16 13:24:58
"Fogalmam sincs, hogy mi a fene folyik a Berkeley sugárhajtómű laborjában" na ezen felröhögtem
@fareszjó: A Wiki szerint alapvetően ugyanazt az útvonalat járták be, mint ma, csak a vonalvezetés változott azóta sok helyen, mert hát közben azért épült ez-az (pl. az uszoda).
@fareszjó: A Wiki szerint alapvetően ugyanazt az útvonalat járták be, mint ma, csak a vonalvezetés változott azóta sok helyen, mert hát közben azért épült ez-az (pl. az uszoda).
1888. Bölénycsontok vasúti szállításra várva a kanadai Albertában. Az észak-amerikai kontinensen a fehér ember megjelenésének idején még mintegy 60 millió bölény élt, léteztek 100-200 ezer egyedből álló csodák is! 1900-ra kevesebb mint ezer példány maradt, de mostanra már mintegy 120 ezer állatot…..
SomiTomi
2023.02.06 21:43:22
@Androsz: Valahogy úgy
"A signalman, hearing the horn and noting the speed of the 4876, phoned ahead to the station master's office.[27] 4876 negotiated several switches at speeds well over the safe limits and entered the station at around 35 to 40 miles per hour (56 to 64 km/h).[28] The train demolished the bumping post, continued through the station master's office and into the concourse,[28] where it fell through the floor into the station's basement. Thanks to the evacuation of the concourse, no one died, either in the station or aboard the train."
en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_GG1#Incidents
"A signalman, hearing the horn and noting the speed of the 4876, phoned ahead to the station master's office.[27] 4876 negotiated several switches at speeds well over the safe limits and entered the station at around 35 to 40 miles per hour (56 to 64 km/h).[28] The train demolished the bumping post, continued through the station master's office and into the concourse,[28] where it fell through the floor into the station's basement. Thanks to the evacuation of the concourse, no one died, either in the station or aboard the train."
en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_GG1#Incidents
Bár az Ikarus 435-ös búcsújáról szóló bejegyzés - csakúgy, mint maga a típus - gyakorlatilag visszhang nélkül szállt el mindenki feje fölött, most megint egy busz következik: a BKV BPO-671 rendszámú nosztalgiabusza!
Jópofák voltak ugyan a relatív öreg 200-asok az előző hetekben, meg ott volt a…..
SomiTomi
2023.02.04 18:29:50
Fú, hát nekem ez életkori hendikepp miatt mind kimaradt, majd tizenhuszon év múlva nosztalgiázok a szövetüléses, feketekapaszkodós Ikarusokon :-)
@Sam. Joe: Valamelyik nagyonúj Merci buszon készült egyszer egy kép az érintős leszállásjelzőről, amit valaki úgy megnyomott, hogy berepedt. Bár amúgy az érintős gombokat én se szeretem annyira részben azért, mert ha már kettő van egymás mellett, akkor muszáj odanézni, nem tudod tapintással megkeresni mondjuk felülről a másodikat és csak azt megynomni. Annál már csak az érintőkijelző a rosszabb, de azt szerencsére az autóipar is kezdi érteni, hogy a klímát néha muszáj a sofőrnek menet közben matatni.
@Sam. Joe: Valamelyik nagyonúj Merci buszon készült egyszer egy kép az érintős leszállásjelzőről, amit valaki úgy megnyomott, hogy berepedt. Bár amúgy az érintős gombokat én se szeretem annyira részben azért, mert ha már kettő van egymás mellett, akkor muszáj odanézni, nem tudod tapintással megkeresni mondjuk felülről a másodikat és csak azt megynomni. Annál már csak az érintőkijelző a rosszabb, de azt szerencsére az autóipar is kezdi érteni, hogy a klímát néha muszáj a sofőrnek menet közben matatni.
1875 körül. Párizsi nyilvános vizelde..
SomiTomi
2023.01.29 16:52:56
@omron: A wikin van egy sematikus oldalnézet, meg egy kiszerelt forgóvázról is van kép, de az itt szereplő képen is jól látszik a gőzhenger által hajtott forgattyú a mozdony közepe táján.
en.wikipedia.org/wiki/Climax_locomotive
Rendkívül érdekes egyébként, hogy az amerikai erdei vasutak speciális igényeihez többféle hasonló, kardánhajtású gőzmozdony is készült, a legismertebb talán a Shay-mozdony, amin ugyanez a kardánhajtás a mozdony jobb oldalán van és a csapágytokok külső oldalán van a tengelyeket hajtó kúpkerékpár.
en.wikipedia.org/wiki/Climax_locomotive
Rendkívül érdekes egyébként, hogy az amerikai erdei vasutak speciális igényeihez többféle hasonló, kardánhajtású gőzmozdony is készült, a legismertebb talán a Shay-mozdony, amin ugyanez a kardánhajtás a mozdony jobb oldalán van és a csapágytokok külső oldalán van a tengelyeket hajtó kúpkerékpár.
Sokkal több ilyet a magyar utakra!
De tényleg...
SomiTomi
2023.01.21 18:18:27
@Sam. Joe: Tévedés, ez az igen ritka szovjet-amerikai koprodukcuóban készült El Volgamino kisteherautó :-)
Szeptemberben egy közlekedésbarát ismerősöm "egyébként azt hallottad, hogy...?" jelleggel említette, hogy ha 260-as és 280-as Ikarusokat akarok fotózni, akkor most tegyem meg, mert a BKV még az ősszel kivonja őket a forgalomból. Igazából már évek óta alig találkoztam ezekkel a klasszikus…..
SomiTomi
2022.12.18 23:44:47
Bár már rég nem közlekedik ráncajtós Ikarus a BKV-nál, a 280-asok utolsó rendes üzemnapján - akárcsak egy héttel korábban, a csuklósok 7E-től való búcsújakor - ott volt a ráncajtós nosztalgiakocsi is:
A jelenléte tulajdonképpen nem volt indokolt, hiszen ez az 1986-os gyártású kocsi már 2013 óta…..
SomiTomi
2022.12.12 22:33:41
@gigabursch: Érdekes, én csak így hallottam :-)
Úgy tűnik, aktuális lett az, amit nemrég írtam a 7/173GYROS-ok kapcsán: a BKV közleményt adott ki, miszerint az Ikarus 260-as és 435-ös buszai 2022. november 11-én fognak utoljára normál üzemben közlekedni. A 280-asok, azaz a csuklósok még egy-két hétig maradnak, úgyhogy akkor majd megint írnom kell…..
SomiTomi
2022.11.12 17:19:07
Akkor még jó, hogy a héten véletlenül pont elkaptam egy 200-as menetet a 151-esen (bár az éppen egy elég diszkós felújított példány volt), távoztában lőttem is egy búcsúképet. Viszlát 200-as
@Hamster: Én pont a határon vagyok, mert még emlékszem a piros keretes buszokra magamtól is, de mire úgy igazán elkezdtem önállóan közlekedni bárhová, addigra már 233E volt a gyorsbusz.
@Hamster: Én pont a határon vagyok, mert még emlékszem a piros keretes buszokra magamtól is, de mire úgy igazán elkezdtem önállóan közlekedni bárhová, addigra már 233E volt a gyorsbusz.
Tervezgettem előre, hogy a ma, november negyedikén esedékes jubileumi 400. carspotting posztban mit mutassak, de ezek tartalmát az élet írja, így azt kapjátok, ami jut:
Hát, azt írja, hogy MG, de ugye azért sokunknak nem ez az első sziluett, ami eszünkbe jut az egykor patináns brit márka…..
SomiTomi
2022.11.09 22:03:08
@RÁJEN: A Volvó valóban egészen jól átvészelte a tulajdonosváltást, meg igazából lehet ez az MG is tök oké autó (a TC tesztben például alapvetően dícsérik), nagyon nem ítélkeznék, mert nem is láttam még közelről. De közben azért egy ilyen crossover vagy mi is ez kicsit azért megcsúfolása a kicsi, sportos kabriókról ismert márkának. De persze c'est la vie, kicsi sportos kabriókból ezek szerint már nem lehet megélni.
Már megint buszok jönnek, pontosabban csak egy, mely október 16-án fordult párat az aznapra feltámasztott piros 173-as vonalon:
A BKV 1998-ban alaposan felújított ötven Ikarus 280-ast a piros 7-es és piros 173-as járatok számára. A "7-173 GYORS" feliratot aztán valaki egyszer félreolvasta (vagy…..
SomiTomi
2022.11.02 19:55:18
@Hamster: Persze, én se gondoltam ám olyan komolyan a dolgot :)
Idén a szokásosnál több időt töltöttem a Szabadság hídon, főleg gyalog, és feltűnt, hogy a több éve tartó folyamatnak köszönhetően ez a híd immár saját jogon is attrakció lett. Már nem csak átmennek rajta a turisták a Nagycsarnoktól a Gellért szállóig, hanem fotózgatják a díszeit, a korlátot, a…..
SomiTomi
2022.10.21 17:50:20
@NAR: Ezt mondjuk én nem is tudtam, pedig egy időben elég sokat jártam át rajta biciklivel. Én is inkább a turistákat kerülgettem, mert az úttesten kölcsönösen feltartjuk egymást (hol én az autókat, hol az autók engem). Meg Pest felől érkezve fel is vezetik a járdára a biciklisávot, tehát már eleve a besorolásnál "mitakarezitt?" lenne az autósok részéről. A nagy kerékpáros és gyalogos forgalom miatt mondjuk persze finoman szólva szuboptimális állapot mindkét oldalról.
Felmerült most bennem, hogy a síneket kicsit széthúzva lehetne csak biciklisáv meg tömegközlekedés a hídon középen, de szerintem ez a híd nem annyira nélkülözhető az úthálózatból, mint a Lánchíd.
Felmerült most bennem, hogy a síneket kicsit széthúzva lehetne csak biciklisáv meg tömegközlekedés a hídon középen, de szerintem ez a híd nem annyira nélkülözhető az úthálózatból, mint a Lánchíd.
Múlt hétvégén végre ez is megtörtént: utasokat szállított az egyirányú Bengálik prototípusa, a 3720-as! A kocsit már 2018-ban láthattuk a BKV 50. születésnapján, de problémák voltak vele, úgyhogy utasokat nem szállíthatott. Mostanáig.
A járgány a Csóka utca (azaz a kelenföldi remiz) és a János…..
SomiTomi
2022.06.18 00:55:19
@gigabursch: Pont OT-s autónál nem igazán merülnek fel ezek, mert ahhoz csak a gyártáskori biztonsági előírásoknak kell megfelelni. Simán mászkálhatsz például biztonsági öv nélkül, ha olyan régi autót vizsgáztatsz le veteránként, mert egy minősített veteránnal senki nem fog úgy meg annyit közlekedni, mint egy használati tárgy státuszú autóval (és a momentán négymillió autó elenyésző része OT-s). Persze nem lesz 100.0%-ig gyári egy veteránautó sem, mert mondjuk a régi világításkapcsolókat szokás diszkréten megrelézni, hogy ne égjen le a beszerezhetetlen kapcsoló. De egy 6V-os elektromos rendszert például nem nagyon fognak 12-re alakítani, mert az úgy nem kap minősítést.
24 kockás, magyar sor jön a Nemzeti Múzeum gyűjteményéből! A milleniumi évtől a II. világháború végéig utazunk ma. A fotók jó részét digitálisan javítottam, méretük jellemzően kicsi, és többük nehezen látható volt.
1896. június 8. Milleniumi díszmenet a fővárosban..
SomiTomi
2022.06.12 15:22:40
@MostKomolyan???: Olyan szempontból hihető az időpont, hogy emlékeim szerint a háborús évek gumihiánya miatt alakítottak át normál autóbuszokat így.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz