Regisztráció Blogot indítok
Adatok
SomiTomi

41 bejegyzést írt és 1965 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
1875. Kávészedők Guatemalában. A közép-amerikai országban az 1700-as évek óta termelnek gazdasági megfontolásból kávét, és jelenleg évi több mint 200 ezer tonnát termesztenek, amivel az apró ország 11. a kávétermelő országok toplistáján..
SomiTomi 2025.02.17 14:23:56
@Niebur24: Nem szokott a ló fára mászni, nem tudja, hogy kell lejönni :D
A Nemzeti Múzeum gyűjteményéből már láthattatok nálam fotókat (a régebbi sorokat belinkelem a cikk végén), ma is kizárólag a magyar történelemből, a 20. század első negyed századából válogattam. Ebbe belefért egy világháború, egy kommunista hatalomátvétel és egy ország megcsonkítása. Így az…..
Erősen hullámzó, hogy milyen gyakran járok gyermekvasutazni. 2022-ben például sokszor voltam, 2023-ban egyszer se, 2024-ben csak egyszer. Idén hamar meglett az első alkalom, kíváncsi vagyok, lesz-e folytatása. Ez attól is függ, hogy hányszor közlekedik valami érdekes masina - mint például ő: A…..
Mélyen tisztelt publikum. A cím nem véletlen. A bloggazda egy vidéki megyeszékhely kórházában várja sorsa jobbra fordulását egy bordatörés és az influenzajárvány pikáns elegyéből kifolyólag. A mai válogatás egy ősrégi bejegyzés újrázása. Fogadjátok szeretettel. A jövő héten már jó eséllyel ismét…..
SomiTomi 2025.02.03 15:21:44
@JTom: Jelen! Akarom mondani tiszteletre méltóan türelmes vagy az olvtárssal szemben
1918. Kb. 360 millió éves megkövesedett fatönk egy amerikai szénbányában..
SomiTomi 2025.01.21 22:58:25
@lac1: Kár a gőzért, még egyszer és utoljára: ez a közlekedésen felül álló általános alapelvből következik. Ha valaki áll a jármű útjában és van mód megállni előtte, akkor meg kell állni. Pont.
Minden más kérdés, pláne politikai fröcsögés irreleváns.
SomiTomi 2025.01.21 23:06:05
@Head Honcho: Rád kellett volna hallgatnom elsőre...
SomiTomi 2025.01.28 22:03:07
@tutyimutyi terminátor: Én pont fordítva nem értem a dolgot. Igen, általában véve vonat elé vagy sínekre állni hülyeség, de itt egy szinte lépésben járható iparvágányról van szó, itt vonatot simán meg lehet állítani látótávolságon belül (5mph=8km/h, összehasonlítás kedvéért a hazai szabályozás legfeljebb 15km/h sebességet enged meg olyankor, ha a vonat "látra" közlekedik). Ebben a helyzetben a mozdonyvezetőnek igenis dolga lefékezni a vonatot, ha a vágányon emberek álnak, mert ezt egyébként akkor is dolga, ha részéről elkerülhetetlen az ütközés. Mellesleg élek a gyanúperrel, hogy az említett sebességkorlátozást sem a pálya állapota indokolta, hanem hogy a kikötőben gyakori a vágányokon átjáró rakodómunkás, teherautó, targonca stb.
Persze valószínűleg nem teljesen százas az, aki az utolsó utáni pillanatig hajlandó a felé tartó vonat előtt maradni, ezt nem tagadom, de ez nem jelenti azt, hogy akkor el kell vasalni a vonattal. Pláne nem tudok mit kezdeni a mocskolódással, hogy nyerészkedőnek meg rohadéknak titulálják, mert elgázolta a vonat és kis híján belepusztult.
Valaki felemlegette itt, hogy a négyeshatos azért nem megy bele a békemenetbe, mert hogy sokan vannak és nem férnek el a járdán. Nem tudom, szokott-e Budapesten közlekedni (esetleg ajánlon a "life of a tram driver" videósorozatot a Youtube-on), ha egy ember állja el a villamos útját, lehetőség szerint azt sem gázolják el, csak erősen csengetnek rá.
2015-ben volt először év végi Nohab-hajtás, akkor hat svéd gép látogatott el Tapolcára, a rég bezárt fűtőházhoz. Egy évvel később már én is ott voltam, akkor nyolc masina tepert a különvonat elején. 2017-ben két vonat lett az egyből: az egyik négy mozdonnyal a déli, a másik négy mozdonnyal az északi…..
SomiTomi 2025.01.12 20:05:15
@Hamster: Mondjuk azt nem bántam volna én se, főleg hogy a 19-est is visszarégiesítették a '70-es évekbeli átmeneti színtervére.
A tavalyi év már történelem. Nézzük át gyorsan, miről maradtunk le, vagy ezek közül a képek közül hányra emlékszünk 2024-ből? Láttuk bármelyiket is? Időrendi sorrendben: 2024.01.02. Összedőlt házak között bicikliző asszony a japán Notóban (Tokiótól észak-nyugatra). A 7,6-os erősségű…..
SomiTomi 2025.01.05 21:46:50
@5valve: Gondolom ebbe beleszámolják, hogy most újra kell építeni egy bő 2,5 kilométeres hidat
szirszarjaim Carspotting 434 2024.12.28 10:00:00
Az idei utolsó találatok következnek - az egyik egy Toyota Supra: A Hegyalja úton fotóztam nemrég, Pest felé menet - a minőségért elnézést, de ez van, ennyit tudok. Nem sűrűn látni ilyet. A másikat nem az autóból lőttem, ezt Pestről Hatvan felé menet találtam egy OMV-kúton: Valamit mókoltak…..
SomiTomi 2025.01.02 13:20:38
@SomiTomi: rögtön javítom is magam, mert W111, de attól még király
2017 szeptemberében az osztrák szövetségi vasút linzi főműhelyének nyílt napján az egyik csarnok mellett állt ez a kék behemót: Az ÖBB 1020-as sorozata eredetileg a Német Birodalmi Vasút E 94-eseként kezdte pályafutását Németországban, ahova akkoriban Ausztria tartozott. Nehéz tehervonatok…..
1896. Felszabadított amerikai rabszolgák és leszármazottaik várnak a beszállásra a New York-i kikötőben útban Libériába. Libériát kimondottan az amerikai kontinensről és a karibi szigetekről az óhazába visszatelepülő feketék részére alapították..
SomiTomi 2024.10.23 23:32:54
@Terézágyú: Szüleim még a kétezres évek elején is építettek szerelőaknát a garázsba, aztán szerintem én többet használtam egyetemista fejjel hobbiból, mint ők. Mondjuk kicsit el is lett méretezve, mert a mellette lévő pince szintjén van a padlója, így meg létrára kell benne állni, hogy elérj bármit az autóban :D
Az előző évekkel ellentétben most csak egyetlen hétvége erejéig közlekedtek régimódi vonatok a balaton északi partján. Azért így írom, mert igazán régi jármű viszonylag kevés volt - de azért unatkozni így is nehéz lett volna: A 2024-es balatoni retró hétvége, első oldalDízelek ipari mennyiségben,…..
SomiTomi 2024.08.01 10:59:15
@nyelv-ész: Belső égésű motoroknál tényleg jellemző, hogy a kopás miatt romlik a kompresszió és egy sokat futott motor gyengélkedik az újkori önmagához képest.
A holland főváros háború utáni 30 éve meghökkentő képeken Ben van Meerendonk fotói csaknem három évtizedet ölelnek át Amszterdam mindennapjaiból. Ezekből válogattam ki a legfurcsábbakat, harmincegy képet. Nyári tematikus ismétlőválogatás, 31 képpel!  1946. november. Kerékpárosok egy játékpálya…..
SomiTomi 2024.07.25 00:37:21
@Lobo Marunga: Egy pesti válogatásba is lehetne találni ennyi villamosbalesetes képet :)
HamPLÓ Ingavonatok Dél-Budán 2024.06.13 06:00:00
2012/13-ban már rég itt voltak a piros festésű Flirtök, de még mindig elég sok V43 + vezérlőkocsis ingavonat járta a 40a és 30a vonalakat. Néhányat meg is örökítettem közülük várható eltűnésükre készülve. A videón szerintem látszik, hogy ezek a vonatok mennyivel kevésbé voltak dinamikusak, mint a…..
SomiTomi 2024.06.17 09:38:02
@Hamster: Nyilván, újkorában más volt az összehasonlítási alap, mint hatvan évvel később. A távoli jövőben majd úgyanígy fogunk értetlenkedni, hogy valaki vissza sírja azokat a vénséges Flirt motorvonatokat :)
@cserepfalva: Én azóta is kuncogok kicsit, amikor körbejár a neten egy videó, hogy nyitva maradt menet közben egy vonat ajtaja és úristen. Bezzeg amikor az utasoknak kellett becsukni és ezértt minden bemondás végén külön szóltak, akkor mintha nem lett volna ilyen veszélyes, hogy az átlag vonaton az ajtók fele tárva-nyitva lobog.
Ne becsméreld embertársad, bármilyen vélt, vagy valós sületlenséget is írt! Az egymást alpári stílusban szidalmazó, személyeskedő (akár viccesnek szánt, de mindenképpen sértő) kommenteket kimoderáljuk, az első figyelmeztető egy havi kitiltás után a második végleges kizárást jelent. Kérünk rá,…..
SomiTomi 2024.06.15 19:32:27
@JTom: Ha jól látom, "fareszgood" olvtársat sikerült véletlenül törölnöm a saját személyes Mátrixomból
HamPLÓ Fénytátra 2023.12.28 06:00:00
Az idei fényközlekedésieszköz szezonban a Fényfogas a kedvencem, de a kivilágított Tatrák is jól néznek ki. Három kocsit ragasztottak tele LED-csíkokkal, de úgy csak az 1-esen és 14-esen tudnak közlekedni, egyéb vonalakon kettesével járnak: Tavalyelőtt az aktuális Fénytatra szerelvényen a csíkok…..
Az ünnepi félezredik, DUPLA Napi érdekest látjátok. Kis híja volt, hogy nem esett egybe a 10. szülinap az 500. Napival, de sebaj, így kétszer lehet ünnepelni legalább. ;) Köszönöm az eddigi támogatóknak a felajánlásaikat! Kérlek benneteket továbbra is, hogyha megtehetitek támogassátok a blogot…..
SomiTomi 2023.12.19 22:06:14
@ZON: Martonvásáron a hetes út mellett is van hasonló járdaszéli benzinkút, igaz, kicsit jobb karban van, a bódéban még "shop" is van.
szirszarjaim Hot Wheels csemegék 2023.12.16 10:00:00
Úgy látom, pont 10 éve mutattam itt a blogon a Matchbox Ford Escortot (meg előtte és utána egy csomó másik Escortot), és most úgy hozta az élet, hogy a Lidl-ben elém ugrott néhány új Hot Wheels kisautó, köztük például ez is: Ez és az Audi is teljesen új az erősen megcsappant gyűjteményemben, és…..
SomiTomi 2023.12.19 21:39:08
1919. május 1. Lenin a Kreml falánál a május elsejei ünnepségen a Vörös téren. Utólag színezett felvétel..
SomiTomi 2023.04.24 00:26:11
@¿Qué tapas hay?: Azért írtam, hogy "talán", mert mindenféle számolás nélkül azért bajosnak tűnt a kocsi tengelynyomásával azonos nagyságrendben lévő a függőleges erőkomponens. De most előszedtem a kicsit rozsdás statikatudományom és 20°-os állásszöggel a tolóerő simán megemelné a hajtóműhöz közelebbi tengelyt (utáma persze vissza is esne, ahogy vízszinthez közelebb fordul a sugár, csak esetleg nem a sínre). Persze bizonyos távolságokat (meg az állászöget) itt most hasaltam, meg valójába nyilván tolta a kocsit valami mozdony, de azért összességében nem tűnik egy életbiztosításnak.
SomiTomi 2023.04.24 00:28:31
@SomiTomi: (most persze közben rájöttem, hogy lehet valahol elcsúsztam egy tízes szorzóval, szóval sztorno. Késő van már a matekozáshoz, majd holnap átszámolom)
SomiTomi 2023.04.24 19:35:03
@Fotósképző: Tudom én ezt jól, pont most vittem laborba egy tekercs filmet és vettem meg a következő adagot. De azért a film szemcséit én még nem nagyon hallottam képpontnak hívni, hiszen nem a digitális képeket alkotó szabályos elrendezésű valamikről van szó. Nem is tudom, a fotózásban létezett-e ez a szó a digitális technika megjelenése előtt.
1920. Benzinkút Stockholmban a Julikullenen. Manapság ÍGY fest..
SomiTomi 2023.04.16 13:24:58
"Fogalmam sincs, hogy mi a fene folyik a Berkeley sugárhajtómű laborjában" na ezen felröhögtem
@fareszjó: A Wiki szerint alapvetően ugyanazt az útvonalat járták be, mint ma, csak a vonalvezetés változott azóta sok helyen, mert hát közben azért épült ez-az (pl. az uszoda).
1888. Bölénycsontok vasúti szállításra várva a kanadai Albertában. Az észak-amerikai kontinensen a fehér ember megjelenésének idején még mintegy 60 millió bölény élt, léteztek 100-200 ezer egyedből álló csodák is! 1900-ra kevesebb mint ezer példány maradt, de mostanra már mintegy 120 ezer állatot…..
SomiTomi 2023.02.06 21:43:22
@Androsz: Valahogy úgy
"A signalman, hearing the horn and noting the speed of the 4876, phoned ahead to the station master's office.[27] 4876 negotiated several switches at speeds well over the safe limits and entered the station at around 35 to 40 miles per hour (56 to 64 km/h).[28] The train demolished the bumping post, continued through the station master's office and into the concourse,[28] where it fell through the floor into the station's basement. Thanks to the evacuation of the concourse, no one died, either in the station or aboard the train."
en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_GG1#Incidents
Bár az Ikarus 435-ös búcsújáról szóló bejegyzés - csakúgy, mint maga a típus - gyakorlatilag visszhang nélkül szállt el mindenki feje fölött, most megint egy busz következik: a BKV BPO-671 rendszámú nosztalgiabusza! Jópofák voltak ugyan a relatív öreg 200-asok az előző hetekben, meg ott volt a…..
SomiTomi 2023.02.04 18:29:50
Fú, hát nekem ez életkori hendikepp miatt mind kimaradt, majd tizenhuszon év múlva nosztalgiázok a szövetüléses, feketekapaszkodós Ikarusokon :-)
@Sam. Joe: Valamelyik nagyonúj Merci buszon készült egyszer egy kép az érintős leszállásjelzőről, amit valaki úgy megnyomott, hogy berepedt. Bár amúgy az érintős gombokat én se szeretem annyira részben azért, mert ha már kettő van egymás mellett, akkor muszáj odanézni, nem tudod tapintással megkeresni mondjuk felülről a másodikat és csak azt megynomni. Annál már csak az érintőkijelző a rosszabb, de azt szerencsére az autóipar is kezdi érteni, hogy a klímát néha muszáj a sofőrnek menet közben matatni.
1875 körül. Párizsi nyilvános vizelde..
SomiTomi 2023.01.29 16:52:56
@omron: A wikin van egy sematikus oldalnézet, meg egy kiszerelt forgóvázról is van kép, de az itt szereplő képen is jól látszik a gőzhenger által hajtott forgattyú a mozdony közepe táján.
en.wikipedia.org/wiki/Climax_locomotive
Rendkívül érdekes egyébként, hogy az amerikai erdei vasutak speciális igényeihez többféle hasonló, kardánhajtású gőzmozdony is készült, a legismertebb talán a Shay-mozdony, amin ugyanez a kardánhajtás a mozdony jobb oldalán van és a csapágytokok külső oldalán van a tengelyeket hajtó kúpkerékpár.