Adatok
SomiTomi
41 bejegyzést írt és 1984 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

A 41-es villamos sokáig mostohagyermeke volt a budai tömegközlekedésnek: eredetileg Budaörsig járt, de '72-ben a belső végén visszavágták Budafok kocsiszínig, majd '77-ben a külsőn Kamaraerdőig. '93-ban sokak meglepetésére visszahosszabbították a Körtérig, aztán 2002-ben mégis el akarták vágni a…..

Kivételesen az elmúlt 30 év fotóiból!
1997. június 30. éjfél. A britek bérleti szerződésének lejártakor Hongkong egy ünnepi ceremónia kíséretében visszakerül Kínához..
SomiTomi
2025.08.04 15:18:08
@fkv.119: Mert a világ többi részén nem volt annyira bőséges és könnyen hozzáférhető faanyag, hogy megérje ebből hídszerkezetet építeni?

Nem nagyon szoktam szállodahajókat - vagy ahogy hajós ismerőseim emlegetik őket: kabinosokat - videózni, mert olyan sokáig kell tartani a kamerát, hogy az már fizikailag fárasztó, az eredmény viszont elég unalmas ehhez képest, de néha azért csak megörökítettem egyet-egyet:
A videóhoz jó sok…..
SomiTomi
2025.07.26 13:43:05
@46Laca: Jó kérdés, szerintem a Hableány akkor is felborult volna, de talán nem fordul be a Viking Sigyn elé és az nem nyomja rögtön víz alá.

Nyári ismétlőválogatás 10 éve megjelent fotókból!
1885. Buccleuch Avon, minden labradorok őse..
SomiTomi
2025.07.21 18:32:07
@Ser Baristan: Ma sem cserélik, sőt (persze van, aki igen, de az ő autóját megveszi más és hajtja még 10-15 évig). Mai autók sokkal tovább elmennek különösebb probléma nélkül, teljesen normális látvány egy huszonéves autó, akkoriban kábé örülhettek, ha ötvenezerig nem kellett motorgenerál (de lehet sokat mondok, még a nyolcvanas években sem volt szokás hatjegyű kilométerszámlálót tenni autókba). Persze sokkal egyszerűbb szerkezetek, valóban egy minimális szerszámozottsággal lehetett javítani, felújítani egy akkori autót (a Ford T például híresen igénytelen szerkezet volt pont azért, hogy a semmi közepén egy farmon is lehessen üzemeltetni), de magától sokkal kevésbé volt tartós egy akkor autó.
@gigabursch: Én is ilyesmin gondolkozom, csak azért furcsa nekem, mert egyébként meg nem tűnik annyira célgépnek. De persze lehet valami kisteherautóféle jármű, mint amivel ma is mászkálnak az útkarbantartók, csak elölről nem látszik a plató.
@gigabursch: Én is ilyesmin gondolkozom, csak azért furcsa nekem, mert egyébként meg nem tűnik annyira célgépnek. De persze lehet valami kisteherautóféle jármű, mint amivel ma is mászkálnak az útkarbantartók, csak elölről nem látszik a plató.
HamPLÓ
Lézerpisztoly hanggal robogó KISS, Flirtös Intercity, meg persze a kötelező badacsonyi Csörgő :)
2025.07.20 16:00:00

Megint egy kis déli part - északi part júniusból. Bézézni is volt szerencsém ezen a hétvégén, de azt kihagytam a videóból, csak a "nagyvadak" maradtak. A videóhoz szokásosan magyarázó feliratot is írtam, tessék olvasgatni :)
BTW, valaki nem tudja ennek a szemesi lépcsőkorlátnak a történetét?…..

Nyári válogatásunk harmadik részét láthatjátok mától, újra két tucat fotó jön!
1918. Brit Mark IV tank tapos el egy gépkocsit a torontói fegyverszünet napi ünnepségen..
SomiTomi
2025.07.14 10:48:18

Nyári válogatás, 11 évvel ezelőtti posztjaimból. KÉT TUCAT FOTÓVAL!
A nyári szünet alatt is érkeznek hétvégi Napi érdekesek, de ahogy megszokhattátok, régi fotók újraválogatásai lesznek szeptemberig. Új bejegyzések csak az Arcanumtól várhatóak kövessétek azt is figyelemmel!
Reklámmentesen néznéd a…..

Bár múltkor a Zsigulik képében láttunk pár olasz eredetű járművet a balatonfüredi Tagore sétányon rendezett oldtimer találkozóról, azért tudtak ők cifrább gépeket is alkotni:
Az előző képmutogatásnál említettem az autóskártyát; szerintem ezt a kocsit egy ilyen kártyán láttam először: a Bertone…..
SomiTomi
2025.06.12 14:05:05
@Hamster: Alapvetően a vázszerkezetből meg a (tágas beltér kedvéért) alacsony övvonalból adódott ez a formaterv, lásd totalcar.hu/magazin/szerelem/2019/02/16/igazsagot_multiplanak/
De persze nyilván meg lehetett rajzolni máshogy is a lemezeket köré, szóval nem nagyon komoly okkal néz ki úgy, de van kifogás :P
A frissített verzió mondjuk szerintem olyan unalmas lett, hogy az már-már bántóbb, mint az eredeti ronda orr.
De persze nyilván meg lehetett rajzolni máshogy is a lemezeket köré, szóval nem nagyon komoly okkal néz ki úgy, de van kifogás :P
A frissített verzió mondjuk szerintem olyan unalmas lett, hogy az már-már bántóbb, mint az eredeti ronda orr.

Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a…..
SomiTomi
2025.06.05 00:17:09
@nyelv-ész: Nyugati exportban amúgy azért kaptak néha rendes nevet a keleti blokk autói is, így lett Kockaladából (nekünk csak 2104/5/7) Lada Nova vagy Lada Riva a vasfüggöny túloldalán vagy kispolákból (126p) FSM Niki az ausztráloknál.

Tudom, hogy milyen zavaró, amikor valaki a pálya mellől akarja megmondani, hogy kinek mit kellene csinálnia a saját területén a saját pénzéből, úgyhogy ebben a bejegyzésben nem akarom megmondani a frankót, egyszerűen csak az amiatt érzett frusztrációmat szeretném kiadni magamból, hogy szép csendben…..
SomiTomi
2025.05.09 08:25:08
@Hamster: Ezzel mondjuk teljesen egyetértek. Jó lenne egy "Hajótörténeti Park" valahol, ahonnan ki is lehet hajózni a kiállított járművek működőképes részével.

Imádom, ha valóra válnak álmok. Nekem is vannak, nektek is. Zolinak valóra vált. Persze nem csak úgy magától, nem munka és befektetés nélkül, hanem úgy tisztességesen, cserébe a munkáért és a befektetésért...
SomiTomi
2025.04.20 22:21:54
@geegee: Én már eléggé lemaradtam a kazetta-korszakról (aztán felnőtt fejjel kezdtem el magnózni, mert nem vagyok normális), de pont azt akartam írni én is, hogy ezt a ceruzával tekergetést mindig furcsálltam, mert még nem láttam olyan ceruzát, amivel értelmesen működött volna. A régi fém töltőceruza viszont pont méretes, bár az nem tudom, mennyire volt elterjedt.
SomiTomi
2025.04.21 16:30:48
@geegee: Persze, ez nyilván hobbi, amúgy én is sokszor digitális forrásból hallgatok zenét, ez nyilván nem arról szól, hogy a 21. században ez lenne a zenehallgatás legjobb módja. De valamiért szeretek magnókkal babrálni és aztán kazettáról vagy magnószalagról hallgatni ugyanazt, amit Spotify-on is hallgathatnék. Biztos azért, mert a Spotify-on nincs mutatós vagy VFD kivezérlésjelző :D

1870. Porosz katonák a lerombolt Strasbourgban, a francia-porosz háborúban a város ostroma után..
SomiTomi
2025.04.15 22:33:23
@Negrogo: És ki adott neked papírt arról, hogy tudod, mit csinálsz? Csak mert az összes hülye is ezt gondolja magáról néha még azután is, hogy egy sima balra fordulásból seggel előre felment a járdára vagy felcsavarta magát egy nagykörúti öntöttvas oszlopra.
Nem mondom, hogy nincsenek túlkapásai a dolognak (meg igazából szerintem elég idétlen dolog ez így, hogy rajtuk keresztül mennek a rendőrséghez ezek a feljelentések), de szerintem a közút közlekedésre való és annak megvannak a szabályai. Aki driftelni akar, az menjen valami zárt placcra vagy fogadja el, hogy a közúton ezért megvesszőzi a hatóság, ha meglátja.
Nem mondom, hogy nincsenek túlkapásai a dolognak (meg igazából szerintem elég idétlen dolog ez így, hogy rajtuk keresztül mennek a rendőrséghez ezek a feljelentések), de szerintem a közút közlekedésre való és annak megvannak a szabályai. Aki driftelni akar, az menjen valami zárt placcra vagy fogadja el, hogy a közúton ezért megvesszőzi a hatóság, ha meglátja.
SomiTomi
2025.04.18 13:23:21
@Negrogo: Mert én hol említettem olyat, hogy 20 kört teszel? Idézd már szó szerint, légyszi.
"Amugy meg az adta a papírt, hogy [...]"
Azért remélem te is érzed, hogy ez kábé a "tudok én driftelni, ne szóljál bele" kicsit szószátyárabb megfelelője (arról nem is beszélve, hogy ezek szerint a nagy gyakorlat egy részét szintén közúton szerezted). De egyébként ha mittudomén valami versenyzői engedélyre hivatkoznál, akkor is azt mondanám, hogy a legnagyobb profik is benézik néha, ezért szokták a driftversenyeket (meg kábé minden autóversenyt) zárt pályán tartani. Nem mondom, hogy sose csinálnék ilyet, de a közút végső soron nem erre való és a többiek részéről jogos igény, hogy ne tedd ki őket tulajdonképpen felesleges kockázatnak (mert ez akkor is az, ha csak százból egyszer nem adja ki) csak mert "szereted és megteheted". Szóval ha valaki ezt beküldi a rendőröknek és ezért kapsz egy irgumburgumot, hát ilyen ez a popszakma, ha ezt a kockázatot nem vállalod, ne csináld. Tartogasd a driftnapokra
"Hozza teszem ilyenert nem buntetgetnek mas orszagban mert megcsusztatta az autojat vki."
Amúgy itthon büntetnek ezért egyáltalán? Mert az, hogy budapestiautósok feltöltötte az internetre nem egyenlő még azzal sem, hogy foglalkozik vele a hatóság, pláne hogy bárkit megbírságol. Az meg ne legyen már spicliség, hogy valaki látott valami szokatlant és ez felkerült a netre.
"Mintha ebbol lenne a legtobb baleset mert vki "driftelni" probal es benezi."
Mert ha nem ebből van a legtöbb baleset, akkor egyáltalán ne foglalkozzon vele a hatóság? Mert itt most a hatóság részéről a hatalmas munka az lenne (már ha valóban foglalkoznak ezzel), hogy kiküldik a csekket, szóval nem igazán érezném aránytalan ráfordításnak.
"Amugy meg az adta a papírt, hogy [...]"
Azért remélem te is érzed, hogy ez kábé a "tudok én driftelni, ne szóljál bele" kicsit szószátyárabb megfelelője (arról nem is beszélve, hogy ezek szerint a nagy gyakorlat egy részét szintén közúton szerezted). De egyébként ha mittudomén valami versenyzői engedélyre hivatkoznál, akkor is azt mondanám, hogy a legnagyobb profik is benézik néha, ezért szokták a driftversenyeket (meg kábé minden autóversenyt) zárt pályán tartani. Nem mondom, hogy sose csinálnék ilyet, de a közút végső soron nem erre való és a többiek részéről jogos igény, hogy ne tedd ki őket tulajdonképpen felesleges kockázatnak (mert ez akkor is az, ha csak százból egyszer nem adja ki) csak mert "szereted és megteheted". Szóval ha valaki ezt beküldi a rendőröknek és ezért kapsz egy irgumburgumot, hát ilyen ez a popszakma, ha ezt a kockázatot nem vállalod, ne csináld. Tartogasd a driftnapokra
"Hozza teszem ilyenert nem buntetgetnek mas orszagban mert megcsusztatta az autojat vki."
Amúgy itthon büntetnek ezért egyáltalán? Mert az, hogy budapestiautósok feltöltötte az internetre nem egyenlő még azzal sem, hogy foglalkozik vele a hatóság, pláne hogy bárkit megbírságol. Az meg ne legyen már spicliség, hogy valaki látott valami szokatlant és ez felkerült a netre.
"Mintha ebbol lenne a legtobb baleset mert vki "driftelni" probal es benezi."
Mert ha nem ebből van a legtöbb baleset, akkor egyáltalán ne foglalkozzon vele a hatóság? Mert itt most a hatóság részéről a hatalmas munka az lenne (már ha valóban foglalkoznak ezzel), hogy kiküldik a csekket, szóval nem igazán érezném aránytalan ráfordításnak.

A szép fehér hajók és furcsa buszok után következzék megint egy kis visszatekintés a közlekedési weboldalam elmúlt 25 évére, ezúttal sokak kedvencével, az MD motorvonattal. A weboldal készítésének első 5-6 évében nagyon ritkán fotóztam vonatokat, de ez alól pont az MDmot volt az egyik kivétel, mert…..
SomiTomi
2025.04.10 08:47:36
@Hamster: Tudom, ilyen szempontból sántít a dolog. Talán úgy lehet pontosítani, hogy az egy vezetőállásos dízelek voltak zöldek.
Retró szerintem is jó poén lenne (meg a vékonycsíkos festés amúgy tök elegáns), ha nem mittudoménhanyadik változat lenne, amitől egy sima belföldi járat úgy néz ki, mintha öt vasúttársaság dobta volna össze. Ahogy írod, az is segítene, ha egy csokorban maradnának (a mizsei vonat is van, hogy zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással közlekedik).
De akkor már szóba kerültek a vezérlők emlékezzünk meg arról is, hogy végül a papagáj Szilik is haladtak a korral és felfestették rájuk ugyanazt a 45°-os letörést, ami a vezérlőkocsikon a lámpák elrendezése miatt van úgy, a mozdonyon meg az égvilágon semmi értelme.
Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá.
Retró szerintem is jó poén lenne (meg a vékonycsíkos festés amúgy tök elegáns), ha nem mittudoménhanyadik változat lenne, amitől egy sima belföldi járat úgy néz ki, mintha öt vasúttársaság dobta volna össze. Ahogy írod, az is segítene, ha egy csokorban maradnának (a mizsei vonat is van, hogy zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással közlekedik).
De akkor már szóba kerültek a vezérlők emlékezzünk meg arról is, hogy végül a papagáj Szilik is haladtak a korral és felfestették rájuk ugyanazt a 45°-os letörést, ami a vezérlőkocsikon a lámpák elrendezése miatt van úgy, a mozdonyon meg az égvilágon semmi értelme.
Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá.

Valószínűleg mindenki azt hiszi, hogy az NDK-ban minden gyár állami tulajdonban (Volkseigener Betrieb - "VEB") volt, de érdekes módon ez nem igaz. Ennél szerintem csak az meglepőbb, hogy a szocialista egységpárton kívül további pártok is "működtek", de most nem erről szeretnék írni ebben a sebtiben…..
SomiTomi
2025.04.07 10:48:59
@nyelv-ész: Ez mintha valami ottani szokás lenne, egy Németországból romokban visszahozott Faros kapcsán rémlik, hogy úgy vadászták össze hozzá egyesével a billenthető ablakokat, mert a hazaiaktól eltérően nem mindegyik ablak volt nyitható.
SomiTomi
2025.04.07 10:58:10
@nyelv-ész: Közben előástam a cikket, amire emlékeztem, utólag az összes ablakot teliüvegre cserélték:
totalcar.hu/magazin/szerelem/ikarus55/
totalcar.hu/magazin/szerelem/ikarus55/
SomiTomi
2025.04.07 21:09:11
@Hamster: "Nem eleve úgy mentek oda?" Most megpróbáltam kicsit utána járni, archív fotók alapján nem vagy legalábbis nem az összes, a hatvanas években készült képeken még sokszor nyitható ablakokkal látni:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-G0424-0009-001,_Leipzig,_Autohof.jpg
commons.wikimedia.org/wiki/File:East_Berlin_1967_-_Ikarus_55_bus.jpg
De mondjuk ezen a képen amennyire a kis felbontás mellet látni, elég vegyes az összkép, szóval tudja a fene:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-L0626-0115,_Berlin,_Werner-Seelenbinder-Halle,_Parkplatz.jpg
"De milyen futóműveket gyártottak az NDK-ban az Ikarusokhoz?"
Ezt meg szintén, én azt se tudom kisilabizálni, melyik forrásból származik ez az infó.
Ja és közben találtam egy kicsit ezekre a gerai buszokra hasonlító panorámabuszt, amit Magyarországon egy balesetes 55-ből csináltak (bár az nem derül ki, hogy hol): oldikarus.hu/ikarus-55-66-atepites-es-egyeb-felhasznalas/
commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-G0424-0009-001,_Leipzig,_Autohof.jpg
commons.wikimedia.org/wiki/File:East_Berlin_1967_-_Ikarus_55_bus.jpg
De mondjuk ezen a képen amennyire a kis felbontás mellet látni, elég vegyes az összkép, szóval tudja a fene:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-L0626-0115,_Berlin,_Werner-Seelenbinder-Halle,_Parkplatz.jpg
"De milyen futóműveket gyártottak az NDK-ban az Ikarusokhoz?"
Ezt meg szintén, én azt se tudom kisilabizálni, melyik forrásból származik ez az infó.
Ja és közben találtam egy kicsit ezekre a gerai buszokra hasonlító panorámabuszt, amit Magyarországon egy balesetes 55-ből csináltak (bár az nem derül ki, hogy hol): oldikarus.hu/ikarus-55-66-atepites-es-egyeb-felhasznalas/

Hosszú és lapos Toyota Soarer a budaörsi Mömax parkolójából:
Na de itt van a végére egy hasonló színű Mustang is, az utcánkból:
Melyik kéne?..
SomiTomi
2025.03.30 22:32:17

Évekkel ezelőtt kezdtem el az Észbontó Szovjetunió és az Észbontó Cári Oroszország című sorozatokat. Mostanra megint összejött vagy két tucat érdekes fotó a témában, ezeket láthatjátok ma. A cári oroszországosról sem feledkeztem meg, hamarosan az is jön! A korábbi részeket ITT tudjátok…..
SomiTomi
2025.03.19 13:32:29
@manyokipeter: " És önálló élet, mert az örökítőanyaga eltér az anya és az apa örökítőanyagától. Azaz a zigóta már önálló emberi élet - előtte még nem az. Azaz innentől értelmes jogi lehetőség is embernek tekinteni. Pláne, hogy a születés eleve eléggé problémás határvonal, hiszen vannak esetek, mikor nem természetes úton születik meg a gyerek." A fogantatás jóval problémásabb határvonal, IVF-et kivéve még orvosi eszközökkel is gyakorlatilag lehetetlen észlelni az időpontját. Sőt, a megtermékenyítés még nem jelenti biztosan a magzat kifejlődését és megszületését, ugyanis meglepően nagy eséllyel (nem emlékszem a pontos számra, de 1/2 körüli nagyságrend rémlik) a megtermékenyített petesejt nem ágyazódik be a méhbe, hanem kiürül a szervezetből. Innentől kezdve szerintem a legfeljebb néhány sejtből álló csomót egy kifejlett emberi lénnyel jogilag egyenértékűnek tekinteni nem igazán értelmes megoldás.
"Egyébként meg mivel a meg nem született gyerek is ember (lásd fentebb), így ő sem ölhető meg, még ha beteg is. Mint ahogy a már megszületett beteg gyerek (Down szindrómás, rákos, stb.) sem ölhető meg csak azért, mert beteg."
Mi a helyzet akkor, ha a terhesség korai szakaszában olyan rendellenességet mutatnak ki a fejlődő magzatnál, ami miatt bizonyosan életképtelen lesz, azaz "legjobb" esetben is halva születik?
"Még jobb lenne mindenkitől. A demokrácia láthatóan tévút. Amikor egyeseknek joga van erőszakot gyakorlni mások felett, az beteg rendszert eredményez minden esetben, függetlenül attól, hogy mivel magyarázzuk az erőszakunkat."
Szüntessük meg a demokráciát.... hogy ne lehessen mások felett erőszakot gyakorolni? Ezt így pontosan hogy képzelted el, mi lenne akkor helyette?
"Egyébként meg mivel a meg nem született gyerek is ember (lásd fentebb), így ő sem ölhető meg, még ha beteg is. Mint ahogy a már megszületett beteg gyerek (Down szindrómás, rákos, stb.) sem ölhető meg csak azért, mert beteg."
Mi a helyzet akkor, ha a terhesség korai szakaszában olyan rendellenességet mutatnak ki a fejlődő magzatnál, ami miatt bizonyosan életképtelen lesz, azaz "legjobb" esetben is halva születik?
"Még jobb lenne mindenkitől. A demokrácia láthatóan tévút. Amikor egyeseknek joga van erőszakot gyakorlni mások felett, az beteg rendszert eredményez minden esetben, függetlenül attól, hogy mivel magyarázzuk az erőszakunkat."
Szüntessük meg a demokráciát.... hogy ne lehessen mások felett erőszakot gyakorolni? Ezt így pontosan hogy képzelted el, mi lenne akkor helyette?
SomiTomi
2025.03.21 00:13:49
@manyokipeter: "1. Érdekes, hogy jössz azzal, hogy mit lehet érzékelni orvosilag, de itt nem ez jut eszedbe. Holott ahogy írtam is, az orvosok által betegnek diagnosztizált és mégis megszült gyerekek 40%-a egészséges volt. Azaz az orvos nem tudja nem hogy 100, de még kevesebb eséllyel sem, hogy biztosan halva születne. Még a betegség mértékét is csak saccolja. Ha meg halva születne, akkor esélyesen meghalna már az anyaméhben. "
Egyrészt 40% még mindig azt jelenti, hogy az esetek több mint felében helyesen észleltek rendellenességet. Másrészt ezzel az egy számmal jó eséllyel elsiklasz afölött, hogy ezekben az esetekben azért döntöttek mégis a terhesség kihordása mellett, mert kevésbé volt biztos a diagnózis és/vagy enyhe rendellenességről van szó. Míg azokban az esetekben, amikor a diagnózis jól megalapozott és/vagy súlyos a rendellenesség, akkor nagyobb eséllyel dönt az anya a terhességmegszakítás mellett. A helyesen diagnosztizált magzati rendellenességek (pláne a halvaszületést okozók) így alulreprezentáltak lesznek abban a mintában, ami a diagnózis ellenére megszült gyerekekből áll (ún. túlélési torzítás).
"De ettől még a zigóta önálló emberi lény."
Pont az az alapvető és jogi értelemben is kulcsfontosságú probléma, hogy nem. Nem önálló, mert az anya nélkül képtelen életben maradni. Ezért (is) non sequitur az összes népirtásos hasonlat, amivel dobálózol.
"Jogállam. Minarchia. Ahol nem a többség akarata, hanem az alapvető emberi jogok állnak legfelül."
Azt tudod, hogy a monarchia meg a jogállam két teljesen különböző fogalom és a monarchiában ugyanúgy nem az emberi jogok állnak legfelül? Hanem az uralkodó. Azért monarchia, mert ő egyszemélyben uralkodik és pont ugyanannyira dönthet úgy, hogy tetszőleges emberi jogokat felülír, átrendez vagy nem is ír alkotmányt. Mondjuk a nemességnek vannak minfendéle előjogaik, a sok jobbágy meg többnyire örülhet, ha békén hagyják (történelmileg elég gyakori felállás). Nem is értem, mi biztosítaná szerinted monarchiában ezt az utópisztikus állapotot, hogy az emberi jogokkal semmi nem mehet szembe vagy hogy ebben a felállásban ki határozza meg az emberi jogokat és milyen alapon.
Egyrészt 40% még mindig azt jelenti, hogy az esetek több mint felében helyesen észleltek rendellenességet. Másrészt ezzel az egy számmal jó eséllyel elsiklasz afölött, hogy ezekben az esetekben azért döntöttek mégis a terhesség kihordása mellett, mert kevésbé volt biztos a diagnózis és/vagy enyhe rendellenességről van szó. Míg azokban az esetekben, amikor a diagnózis jól megalapozott és/vagy súlyos a rendellenesség, akkor nagyobb eséllyel dönt az anya a terhességmegszakítás mellett. A helyesen diagnosztizált magzati rendellenességek (pláne a halvaszületést okozók) így alulreprezentáltak lesznek abban a mintában, ami a diagnózis ellenére megszült gyerekekből áll (ún. túlélési torzítás).
"De ettől még a zigóta önálló emberi lény."
Pont az az alapvető és jogi értelemben is kulcsfontosságú probléma, hogy nem. Nem önálló, mert az anya nélkül képtelen életben maradni. Ezért (is) non sequitur az összes népirtásos hasonlat, amivel dobálózol.
"Jogállam. Minarchia. Ahol nem a többség akarata, hanem az alapvető emberi jogok állnak legfelül."
Azt tudod, hogy a monarchia meg a jogállam két teljesen különböző fogalom és a monarchiában ugyanúgy nem az emberi jogok állnak legfelül? Hanem az uralkodó. Azért monarchia, mert ő egyszemélyben uralkodik és pont ugyanannyira dönthet úgy, hogy tetszőleges emberi jogokat felülír, átrendez vagy nem is ír alkotmányt. Mondjuk a nemességnek vannak minfendéle előjogaik, a sok jobbágy meg többnyire örülhet, ha békén hagyják (történelmileg elég gyakori felállás). Nem is értem, mi biztosítaná szerinted monarchiában ezt az utópisztikus állapotot, hogy az emberi jogokkal semmi nem mehet szembe vagy hogy ebben a felállásban ki határozza meg az emberi jogokat és milyen alapon.
SomiTomi
2025.03.21 13:01:39
@ZON: Ja bocs, erről még nem is hallottam, úgyhogy elütésnek néztem. De így igazából az utolsó mondat még inkább kérdés :)

Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan…..
SomiTomi
2025.03.13 16:13:46
SomiTomi
2025.03.13 19:32:53
@Hamster: Ha nem csal az emlékezetem, akkor pont fordítva, régen az útjelző táblák általában kék, autópályán zöld színűek voltak, majd valamikor a kétezres évek elején-közepén megcserélték, hogy európai szinten egységes legyen.

1875. Kávészedők Guatemalában. A közép-amerikai országban az 1700-as évek óta termelnek gazdasági megfontolásból kávét, és jelenleg évi több mint 200 ezer tonnát termesztenek, amivel az apró ország 11. a kávétermelő országok toplistáján..
SomiTomi
2025.02.17 14:23:56
@Niebur24: Nem szokott a ló fára mászni, nem tudja, hogy kell lejönni :D

A Nemzeti Múzeum gyűjteményéből már láthattatok nálam fotókat (a régebbi sorokat belinkelem a cikk végén), ma is kizárólag a magyar történelemből, a 20. század első negyed századából válogattam. Ebbe belefért egy világháború, egy kommunista hatalomátvétel és egy ország megcsonkítása. Így az…..

Erősen hullámzó, hogy milyen gyakran járok gyermekvasutazni. 2022-ben például sokszor voltam, 2023-ban egyszer se, 2024-ben csak egyszer. Idén hamar meglett az első alkalom, kíváncsi vagyok, lesz-e folytatása. Ez attól is függ, hogy hányszor közlekedik valami érdekes masina - mint például ő:
A…..
SomiTomi
2025.02.09 13:00:06
@Hamster: Én világéletemben gépész gyerek voltam, szóval minden vonatnak a mozdony a legérdekesebb része :-)

Mélyen tisztelt publikum. A cím nem véletlen. A bloggazda egy vidéki megyeszékhely kórházában várja sorsa jobbra fordulását egy bordatörés és az influenzajárvány pikáns elegyéből kifolyólag. A mai válogatás egy ősrégi bejegyzés újrázása. Fogadjátok szeretettel. A jövő héten már jó eséllyel ismét…..
SomiTomi
2025.02.03 15:21:44
@JTom: Jelen! Akarom mondani tiszteletre méltóan türelmes vagy az olvtárssal szemben

1918. Kb. 360 millió éves megkövesedett fatönk egy amerikai szénbányában..
SomiTomi
2025.01.21 22:58:25
@lac1: Kár a gőzért, még egyszer és utoljára: ez a közlekedésen felül álló általános alapelvből következik. Ha valaki áll a jármű útjában és van mód megállni előtte, akkor meg kell állni. Pont.
Minden más kérdés, pláne politikai fröcsögés irreleváns.
Minden más kérdés, pláne politikai fröcsögés irreleváns.
SomiTomi
2025.01.21 23:06:05
@Head Honcho: Rád kellett volna hallgatnom elsőre...
SomiTomi
2025.01.28 22:03:07
@tutyimutyi terminátor: Én pont fordítva nem értem a dolgot. Igen, általában véve vonat elé vagy sínekre állni hülyeség, de itt egy szinte lépésben járható iparvágányról van szó, itt vonatot simán meg lehet állítani látótávolságon belül (5mph=8km/h, összehasonlítás kedvéért a hazai szabályozás legfeljebb 15km/h sebességet enged meg olyankor, ha a vonat "látra" közlekedik). Ebben a helyzetben a mozdonyvezetőnek igenis dolga lefékezni a vonatot, ha a vágányon emberek álnak, mert ezt egyébként akkor is dolga, ha részéről elkerülhetetlen az ütközés. Mellesleg élek a gyanúperrel, hogy az említett sebességkorlátozást sem a pálya állapota indokolta, hanem hogy a kikötőben gyakori a vágányokon átjáró rakodómunkás, teherautó, targonca stb.
Persze valószínűleg nem teljesen százas az, aki az utolsó utáni pillanatig hajlandó a felé tartó vonat előtt maradni, ezt nem tagadom, de ez nem jelenti azt, hogy akkor el kell vasalni a vonattal. Pláne nem tudok mit kezdeni a mocskolódással, hogy nyerészkedőnek meg rohadéknak titulálják, mert elgázolta a vonat és kis híján belepusztult.
Valaki felemlegette itt, hogy a négyeshatos azért nem megy bele a békemenetbe, mert hogy sokan vannak és nem férnek el a járdán. Nem tudom, szokott-e Budapesten közlekedni (esetleg ajánlon a "life of a tram driver" videósorozatot a Youtube-on), ha egy ember állja el a villamos útját, lehetőség szerint azt sem gázolják el, csak erősen csengetnek rá.
Persze valószínűleg nem teljesen százas az, aki az utolsó utáni pillanatig hajlandó a felé tartó vonat előtt maradni, ezt nem tagadom, de ez nem jelenti azt, hogy akkor el kell vasalni a vonattal. Pláne nem tudok mit kezdeni a mocskolódással, hogy nyerészkedőnek meg rohadéknak titulálják, mert elgázolta a vonat és kis híján belepusztult.
Valaki felemlegette itt, hogy a négyeshatos azért nem megy bele a békemenetbe, mert hogy sokan vannak és nem férnek el a járdán. Nem tudom, szokott-e Budapesten közlekedni (esetleg ajánlon a "life of a tram driver" videósorozatot a Youtube-on), ha egy ember állja el a villamos útját, lehetőség szerint azt sem gázolják el, csak erősen csengetnek rá.

1932. Mozgó kávéárus Londonban..

2015-ben volt először év végi Nohab-hajtás, akkor hat svéd gép látogatott el Tapolcára, a rég bezárt fűtőházhoz. Egy évvel később már én is ott voltam, akkor nyolc masina tepert a különvonat elején. 2017-ben két vonat lett az egyből: az egyik négy mozdonnyal a déli, a másik négy mozdonnyal az északi…..
SomiTomi
2025.01.12 20:05:15
@Hamster: Mondjuk azt nem bántam volna én se, főleg hogy a 19-est is visszarégiesítették a '70-es évekbeli átmeneti színtervére.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
@Hamster: Ez szerintem jó eséllyel valami NKH-s baromság lesz, gondolom az uniós csatlakozás miatti jogharmonizáció kapcsán változott a megengedett legnagyobb szélesség és azóta nagyon jól elmagyarázzák bárkinek, hogy mit miért nem lehet.