Regisztráció Blogot indítok
Adatok
freddo

0 bejegyzést írt és 78 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
addict Reklámtender magyar módra 2010.08.18 10:30:00
Hány ügynökséget lehet megismerni egy tender keretein belül? Ötöt? Tízet? Tizenötöt? Ugyan már, egy profi cég ennek a sokszorosára is képes! A Bosch marketingvezetői legalábbis ezt gondolták, amikor gyakorlatilag minden hazai reklámügynökséget meghívtak a július végén kiírt…..
freddo 2010.08.19 08:23:43
Mivel solesszel az élen a kommentelő megrendelőknek láthatóan nehézséget okoz a poszt értelmezése, néhány gondolat az ügynökségi oldal szempontjainak és az írás frusztrált dühének megértéséhez.

Előrebocsátom, hogy a 102 jelentkező ügynökség csak magára vethet (utolsó bekezdés). A tendereztetési eljárás során minden indulónak fel kell tudnia mérni, hogy a pályáztató minőségi reklámról alkotott fogalmai egybeesnek-e sajátjaival. Aki a Boschhoz hasonlóan tendereztet, eleve bizonyságát adja saját inkompetenciájának a reklám funkciójának és működésének megértését illetően. Aki a Boschéhoz hasonló tenderen indul, szintén.

Egy szék- és egy kreatívtender összehasonlításával könnyen belátható, miért.

A tendereztetés általános célja minél jobb minőséghez jutni minél olcsóbban. A minőség megítélésének egy szék esetében a dizájnon túl lehetnek objektív mérőszámai (mennyi súlyt bír el, mennyire tartós, stb.) az ötletnek a prezentáció időpontjában még nem. Ez logikusan azt jelenti, hogy az ötletek összehasonlításához felkészült szakemberekre van szükség, akik saját szubjektív meggyőződésükön túllépve az egyedüli releváns szempont szerint, azaz a fogyasztó fejével is meg tudják ítélni a látottakat. Ezen a téren komolyak a hiányosságok, és ez minden ügynökségi kreatív keserű tapasztalata (reklámbuzi kifakadásának megértéséhez).

Ami a székek és az ötletek esetében is objektíve összehasonlítható, az nyilván az ár. Az ár azonban a látszat ellenére is relatív fogalom: hogy sok-e vagy kevés, az határozza meg, hogy mit kapok érte. Székek esetében ez könnyen megy. Az ötletek értékét (ami megszabja, hogy az áruk magas-e) azonban nehéz meghatározni, még felkészült szakembereknek is. Egy minőségi ötlet elsöprő üzleti eredményeket hozhat. Ha például az ausztrál turisztikai hivatal álommeló kampánya 10 millió dollár bevételt hoz, az ötletért 1 millió dollár sem magas ár. Mégsem hiszem, hogy az ügynökség a tenderen 1 millió dollárra árazta volna az ötletet – bár értékét előre ismerve a megrendelő élete üzletét kötötte volna még ezen az áron is.

Székek esetében az ár tehát releváns összehasonlító szempont, mert a székek értéke a tender időpontjában is tisztán áll. A kreatív ötlet esetében az ár nem releváns összehasonlító szempont, mert a tender időpontjában értékük csak hozzávetőlegesen ítélhető meg. Aki ezt nem látja, nem érti, miért fizet voltaképp a reklámért, így a minőségi reklámról alkotott fogalmai sem lehetnek helyesek. (Ami természetesen igen távol esik solesz „az a minőségi reklám, ami a megrendelőnek tetszik” definíciójától. Ugyanakkor solesz definíciója tökéletesen igaz székekre.)

Kérdés, miként tendereztessünk kreatívot, ha a tender alapfunkciója, az árverseny eleve gátja az ügynökségek valódi összehasonlításának.

Azt hiszem, a fentiek belátásával a pályáztatóknak a versenyt szigorúan az ötletek minőségének összehasonlítására kell korlátoznia. Ez persze nem egyszerű, hiszen a fentiek fényében ez valódi szakembereket igényel, akik objektív mérőszámok hiányában is képesek felmérni egy-egy ötlet erejét. A versenyből azzal vehető ki az ár, ha a pályáztató megajánlja az árat, azaz pl. a MAKSZ díjtáblázata alapján azokat az ügynökségeket hívja meg, akik a megadott fix tarifákat elfogadják. Egy közbeszereztető állami cég ezt nem teheti meg (nem szüntetheti meg az árversenyt), de egy Boschhoz hasonló magáncég igen.

Ehhez azonban értenie kell, hogy az ár mint mérőszám csak az érték ismeretében válik objektívvé, és az ötletek értékének megítélése komoly tapasztalatot, empátiát és bölcsességet igénylő feladat – szükségszerűen szubjektív szempontok szerint.
Egyszerűen csak így emlegetik máris a Wieden+Kennedy ügynökség Old Spice-nak készített egészen lélegzetelállító kampányát. A törnétet néhány hónappal ezelőttre nyúlik vissza, amikor is adásba került egy iszonyatosan jó Old Spice szpot, amelyben a magát csak…..
freddo 2010.07.28 10:45:48
@reklámbuzi: Nehéz igazságot tenni. Vajon ki érdekelt negatív eredmények fabrikálásában?
Sok furcsa autóreklámot láttam már - itt nem feltétlenül a Robokutyra gondolok -, és az Auditól sem szokatlan egy-egy egészen újszerű megközelítés. A lófej helyett olajos autódarabbal ébredő milliomos, a Maranellóban a ferrárisokat szívató R8-as film sem tartozik a szokványos…..
addict Kreatív publicisztika 2009.11.25 21:34:00
Nem tudok elmenni szó nélkül a Kreatív Online-on megjelent írás mellett, amelyet Román Balázs, a KO főszerkesztője jegyez. Nem szeretnék belőle idézgetni, akit érdekel a reklámszakma, az már amúgy is olvasta, vagy ha még nem, akkor kattintson át oda, és olvassa el az egészet.…..
freddo 2009.11.27 07:44:33
@Chalabre: Ó hogyne. 2000-ben angol ügyvezetőnk a következő levelet küldte egy multi CEO-jának, aki aktívan részt vett a kommunikációs fejlesztésben: Dear Mr X, your comments show incompetence to an extent we cannot handle. Magyar ügyvezetők hasonló leveleiről nem tudok. :]
Nem tudom a pontos okát, -talán majd közületek valaki megmondja a tutit- de az biztos, hogy sok-sok év után a Guinness úgy döntött, hogy elérkezett az ideje, hogy elbúcsúztassák a reklámtörténelem egyik legsikeresebb kampánysorát, a "Good Things Come to those who wait"…..
freddo 2009.11.12 07:47:08
@Chalabre: Egyetértve utolsó bekezdéseddel annyit a sor védelmében megjegyeznék, hogy Angliában ez azonnali asszociáció. A Guinness kommunikációjában a csapolás rituáléja mindig központi helyet foglalt el, a Good things come to those who wait, ahogy a poszt is írja, szintén erre épült. A Bring it to life szintén a sör csapból való megszületésére utal elsősorban (értsd: csapolj egyet). Angliában ez mindenkinek teljesen világos, ahogy persze a szélesebb értelemben vett image üzenet is, amit 2000 kilométerrel odébb az előbbiek ismerete nélkül joggal gondolunk levegőben lógónak.
Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy ez a fajta reklámtechnika törvényes-e. Az biztos, hogy a bankjegyeket megrongálni nem szabad, de azt nem tudom, hogy ha ráfirkálnak, illetve - mint ebben az esetben is - rápecsételnek valamit, az érvénytelenné teszi-e a bankjegyet. Valószínűleg…..
freddo 2009.11.02 17:54:26
@portis: Biztos ez? Nekem úgy rémlik, amikor pár éve médiafelületként akartuk használni a bankjegyet, azzal dobták vissza, hogy ez bankjegyhamisítás(!). Az egyébként egész biztos, hogy a bankjegy a MNB tulajdona és kereskedelmi üzenetet csak engedéllyel nyomhatsz rá, amit eleve nem adnak meg.
Már többször felmerült a blogon a kérdés (legutóbb a Lemonade című dokumentumfilm kapcsán), meddig lehet a reklámiparban dolgozni, meddig bírja az ember komplett idegösszeomlás nélkül. Itt már hallom is a hurrogást, hogy a kreatívok megint csak kényeskednek, és jódolgukban nem…..
freddo 2009.10.23 15:00:40
@Androidus: ???

A kreativitás jelentése: kreativitás. Nem öncélú ötlet. Ráadásul mint az utolsó bekezdésben jeleztem, a működő reklámnak adott esetben még csak "kreatívnak" sem kell lennie.
Azt mondod, nincs igazam, utána indoklásként tök másról írsz. Legalábbis olyasmiről, amiben nincs köztünk vita. Persze, a csalinak a halnak kell ízlenie, nem a horgásznak. Mi köze ennek a kreativitás funkciójához?
Az utóbbit illetően egyébként meg olyannyira egyetértesz velem (első mondatod ellenére), hogy a példáddal te magad is alátámasztod (vö. csomagolásban megjelenő kreativitás).
freddo 2009.10.24 13:11:07
@Androidus: Úgy tűnik, fogalmi zavar okozza a félreértést, ezért kissé pontosabban és didaktikusabban megfogalmazom a gondolatmenetet újra (egyébként itt-ott valóban pongyola voltam, de mint szakmabelinek azt hittem a lényegi mondanivaló világos neked).

Tehát. A kreativitás az eladásösztönzésben (most nem jut eszembe jobb szó: ide értek reklámot, csomagolást, termékfejlesztést és minden gazdasági célú tevékenységet) nem egyenlő a kreativitás művészetben használt definíciójával. Az előbbi minden esetben egy számokra lefordítható célt szolgál, az utóbbi jóval absztraktabb és nem számonkérhető.

A kreativitás a REKLÁMBAN azt a célt szolgálja, hogy akkor is pozitívan viszonyulj a termékhez, amikor majd tényleges döntési helyzetben leszel. Más szóval: meg kell nyerjen magának, különben a reklám kidobott pénz, hiszen végül nem az adott termék mellett döntesz. A kreativitás általános célja az ELADÁSÖSZTÖNZÉSBEN az, hogy az embereket megnyerje a terméknek (pl. hozzácsomagolt valamivel). Kreatív tehát minden, ami ezt a célt szolgálja.

Ha egy légitársaság 10 Ft-ért tudja adni a jegyet Londonba, a KREATÍV plakát így néz ki: fehér alapon fekete fősor: 10 Ft-ért Londonba. A reklám kreativitása itt abban áll, hogy a termék kreativitását bejelenti, és nem korrumpálja (például a te fogalmaid szerinti, felesleges "kreatív" transzformációval). Az ajánlat puszta bejelentése ebben az esetben hozza az üzleti célt, tehát a gazdasági célú kommunikáció a maga logikája szerint kreatív volt.

Szó sincs artsy-fartsy layoutokról, csak akkor, ha a fenti érvek mentén üzleti eredményeket hoznak. Az irreleváns és öncélú kreatívról, amit mindenáron ki akarsz terjeszteni a reklámipar egészére, végképp nincs szó.

Az emberek azt nézik és azt olvassák, ami érdekli őket. Ez lehet akár reklám is, ha az angol definíciódnak megfelelően újszerű tehát érdekes (értsd: kreatív). Az esetek többségében az egymással versengő teljesen azonos termékeknek nincs más fegyverük az emberek figyelmének megragadására, illetve rokonszenvük elnyerésére, mint valami újat és izgalmasat mondani. A kreativitás emeli ki a terméket a zajból, és ad esélyt a túlélésre a konkurenciával szemben.

Nem akarok reklámozni senkit, de itt fenn van magyarul a
Shared beliefs: bmb.hu/mukodo_reklam. Ha nem tudtam világosan érvelni, olvasd el sokkal okosabb szakemberek megfogalmazásában.
freddo 2009.10.25 07:21:23
@Androidus: Rendben, zárjuk le a vitát. Kilátástalannak tartom, mert nem jövök rá, mi okozza a szövegértési nehézséged. Mintha nem is olvasnád, amit írok (természetesen nem ugyanazt szótagoltam).

Egyetlen dolog miatt vettem fel a kesztyűt: azok a motivációk, amiket általában a kreatívoknak tulajdonítasz, a szar kreatívok motivációi. Lehet hogy Magyarországon ezt tapasztaltad, lehet hogy a Miami Ad School erre trenírozza őket, de a felelős szakemberek a reklámiparban helyén tudják kezelni a díjakat következésképp a kreativitást is. Ezt próbáltam világossá tenni.

(A "teóriában" pedig nincs semmi légbőlkapott. Nem kreatívok találták ki a maguk igazolására körítésként, hanem pont a működő reklám szempontjai okán definiálják és használják így a kreativitás fogalmát. Javaslom tégy még egy kísérletet a megértésére, hogy legközelebb ne bélyegezz eleve "hibás motivációjú" önérvényesítő pöcsnek minden kreatívot.)
Itthon gyakorlatilag semmit sem lehet látni az Apple kommunikációjából, a boltokon kívül szinte nem is létezik a cég. Amerikában azonban kőkeményen folyik a reklámhadjárat, most éppen a Wondosw 7 nemzetközi bemutatója kapcsán. A tőlük megszokott módon ezúttal is a Mac-PC…..
freddo 2009.10.24 11:48:57
@gpetersz: Ha az első filmre írod ezt, vicces mennyire alátámasztod az igazát: pont az mondja, hogy hányszor hallottuk már ezt. Ergo a reklám pont az érved miatt nem bír szarrá válni.
freddo 2009.10.24 11:55:32
@Merras: Nemtom észrevetted-e, de egyik film sem minősíti az win7-et. Mindössze annyit mond, hogy ezt az ígéretet már sokszor hallottuk, ill. a Mac ügyfélelégedettségi mutatói általában jobbak, mint az MS-é (hogy tényleg így van-e, a mostani vita szempontjából érdektelen). Hogyan válhatna ez a kommunikáció "hiteltelenné"?
A Kreatív Magazinra felkerült egy marha jó cikk (aminek senki se az online változatát olvassa el, mert a PDF százszor élvezetesebb), melyben a média-kommunikáció következő tíz évére jósolgatnak. Túl azon, hogy tele van szórakoztató elképzelésekkel (a kommentelhető tévén…..
addict Vatera Vera reklámbosszúja 2009.10.19 11:00:00
"Tisztelt vera1974! Vera vagy V(at)era ? egy netes aukciós oldalon a fő dolog a bizalom. Kérdezem én hogy bizzak a Vatera-ban amikor ilyet látok? Pontosan mit látok, azt tudjuk? 1.Szánalmas reklámfogás? 2. Egy gyagyás túk bosszúja ? 3. Esetleg egy olyan személy, aki bevallottan…..
freddo 2009.10.23 07:51:53
@kisJack: Ha a depo.hu csinálja ezt tudatosan, grat az ötlethez és a lehetőség felismeréséhez. Igen kár a kivitelezésért, ami nem úgy gyatra ahogy azt a készítők valszeg szándékolták.
addict A KISS csak a szádban olvad 2009.10.13 10:30:00
Őszintén szólva sosem voltam egy nagy Kiss rajongó, ezzel az egész bohócszerű arcfestéssel már akkor sem tudtam nagyon mit kezdeni, amikor még irtózatosan menő volt. Éppen ez ment most meg a szívrohamtól, mert ha egy kicsit is fontos lenne számomra a KISS, most szentségtörést…..
A napokban twitteren már körbeküldtem az HBO legújabb kampányának webszájtját, ahol egy hihetetlenül látványos, eredeti és szórakoztató megoldással rukkoltak elő. A kampány központi gondolata, hogy az HBO sokkal izgalmasabb a többi csatornánál - hiszen ők a mozicsatorna - és…..
Amikor ilyen bevállalósabb reklámokat látok, mindig vérzik egy kicsit a szívem, mert tudom, hogy annak ellenére, hogy valójában tökéletesen ártalmatlanok, nálunk egy cseppnyi esélyük sem lenne arra, hogy túlverekedjék magukat az első ügyfélkörön. Attól a gondolattól, hogy a…..
A fej fölé tartott papírlapokból kirajzolódó minták gondolom mindenkinek megvannak, ha máskor nem, hát focimeccsek közvetítésekor mindenki látott már ilyet. Persze ez akkor látványos igazán, ha tengernyi ember alkotja az alakzatot. A holland HEMA internetes shopnak erre nem volt…..
A Nike igencsak jó mostanában az aktuálsi történésekhez iagzodó reklámokban. A hétvégi wimbledoni teniszcsata után, amelyet Federer minden idők leghosszabb döntőjében nyert meg, már adásba is tették a szpotot, amelyben a Nike az általa támogatott sportolókon keresztül gratulál…..
Nem szivarozom és még csak nem is dohányzom, ezért nem vagyok kompetens a dologban, és nincs kizárva, hogy tévedek. Nekem viszont nemhogy túlzásnak, de majdnemhogy ökörségnek tűnik a Davidoff legújabb kampánya, amelyben férfiakat mutatnak a gyönyör tetőpontján, amit nem a szex,…..
Lehet a Crispin Portert szeretni vagy éppen utálni, egy valamit azonban nem lehet tőlük elvitatni: kegyetlenül értenek ahhoz, hogy - gyönyörű szakkifejezéssel élve - tematizálják a reklámokról folyó párbeszédet, azaz a figyelmet magukra illetve az ügyfeleikre irányítsák, ami…..
Az eredeti: A Copy-Paste: ..
freddo 2009.06.23 09:44:46
@korn:
A Molsonhoz semmi köze. Először is nem angol, hanem francia (Fred & Farid), másodszor ez egy British Airways parafrázis, direkt utalással az eredetire (Saatchi), ami Angliában klasszikus darab:

www.youtube.com/watch?v=84hVFGi0yeU&feature=related
addict Az Audi beleköt a Ferrariba 2009.05.30 09:25:00
Az Audi igencsak brutális kinézetű és teljesítményű R8-sal nem kisebb ellenfelet választott magának, mint a ketagória egyik nagyágyúját, a Ferrarit. Ügyes húzás ez a részükről, hiszen a reklámot nézve azt az érzetet keltik, mintha az Audi ősi ellensége lenne az olaszok…..
Láttál egy reklámot, ami gyanúsan hasonlít egy már meglévőre? Úgy érzed, valaki már megint a jó öreg Ctrl+C- Ctrl+V billentyűkombinációhoz nyúlt egy kampány megalkotásánál? Akkor ne habozz, és küldd el nekem! Az AdMirrorhoz hasonlóan ugyanis elindítottam a hazai…..
Watt the fuck? Ez volt az első, ami eszembe jutott ezt a reklámot látva, amelyet egyik olvasóm osztott meg velem a minap. De még egy próbát tettem vele, hátha csak én értettem félre valamit. A múltkor, amikor egy agyzsibbasztó szóviccre épülő reklámkampány kapcsán megjegyeztem,…..
freddo 2009.05.13 16:39:01
@Ferdinand: Végighallgattam mind az 5 rádiót, és nem létezik, hogy ezt bárki akár egy nyomorult magyar versenyre benevezte volna. Az hogy shortlistes végképp kizárt. Nincs az a nyomorult zsüri, ami ezt a siralmas fost továbbjuttatná. Ezek a rádiók nem is léteznek.
freddo 2009.05.13 16:40:08
@reklámbuzi: Ez a link sem létezik.
Vajon mit gondolt volna magában Kevin Roberts, (Saatchi Worldwide CEO), a Lovemark teória kitalálója, ha a múlt héten beült volna arra az előadásra, amelyet Geszti Péter tartott többek között éppen a Lovemark elméletről?..
freddo 2009.05.09 18:21:35
freddo 2009.05.12 11:45:27
@bulgakov: jó, hogy olvassuk egymás hozzászólásait :]]
Szerintem ott törnek meg ez a kiváló elméletek mint üzleti modellek, hogy bár nagyon faszán elmondják hogy mi miként működik, a végére mégiscsak kell egy konkrét ötlet, ami a konkrét problémát megoldja. Lehet ezzel házalni meg vakítani, de ha nincs aki a odarakja az ötletet, hamar kiderül, hogy a király meztelen.