Regisztráció Blogot indítok
Adatok
keksz*

19 bejegyzést írt és 23 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ön tudja, hogy kire bízza az alsó tagozatos gyereke tanítását? Nagyon kényes kérdés, hiszen ez az a kivételes életszakasz, amikor a gyerek minden erejét mozgósítani lehet a tanulásra, ismeretszerzésre és képességfejlesztésre, és egyáltalán nem mindegy, hogy aki ezt a…..
keksz* 2009.05.11 13:51:25
Elnézésedet kell kérnem a támadó hangomért, legutóbbi hozzászólásaiddal csak egyetérteni tudok. Azt az egyet azonban még mindig nem értem, hogy ezekkel (az amúgy szimpatikus) végzettségekkel mit tanítottál alsóban.

Én sem álomvilágból ismerem az iskolákat, személyesen látom a katasztrofális helyzetet. Alsósokkal és felsősökkel foglalkozom a közoktatásban, illetve felsősökkel és középiskolásokkal civil keretekben (művészeti és természetvédelmi programok során).

Valóban olyan problémáról kell beszélnünk, amely túlmutat az iskolák falain, és társadalmi gondokká nőtt. A ma felnövő gyerekeknek nincs kötődési pontjuk, szocializációs mintájuk, értékátadási forrásuk (illetve ha van, az csak rosszabb, mert az torz). Ezek következtében ne lepődjünk meg azon, hogy önállótlanok, nincs kritikai érzékük, nincs önreflexiójuk és azt sem tudják, milyen értékek közül választhatnak. Mindezek okozzák a tartás nélküli felnövekvő generációt.

Talán azzal vitáznék, hogy ez a jelenség társadalmilag öröklődik (tehát hogy az ilyen szülőknek ilyen gyerekük lesz). Ritkább példa, de azért ki lehet törni, ha egy megfelelő referenciaszemély (pl. egy jó tanár) vagy referenciatárgy (pl. egy film, egy könyv) elgondolkodtatja őt.

A demokrácia pedig önmaga paródiájává vált, hiszen az emberek úgy kapnak előnyöket/jutalmakat/elismeréseket/lehetőségeket (azaz jogokat), hogy azért nem tesznek semmit...
Petőfi Sándor nevét meghallva majdnem mindenki sznobul elkezd bólogatni, és kissé affektálva dicsérni őt: „Óó, igen, Petőfi! Az egyik legnagyobb magyar költőnk…” Na és nekem pont ezzel van bajom! Ugyanis ez a bajszos fiatalúr nem volt nagyszerű ember, de még csak…..
Az esélyegyenlőség kérdésének lényege, hogy a társadalomban kialakult egyenlőtlenség átöröklődik vagy sem a generációk között. Leegyszerűsítve: egy rossz családi körülmények közé született gyermek szintén rossz körülmények között fog élni (ha felnő) vagy lesz…..
Az embernek van egy csodálatos képessége: az élete során megszerzett információkból képes felépíteni egy új egységet (gondolatot, élményt, vizuális képet, történetet, figurát stb.). Ez a végtermék ebben az összefüggésében nem létezik a valóságban, azonban az egyén…..
Negatív Gyilkos szavak 2007.10.01 12:53:00
Nem szeretem a szavakat. De a mondatokat sem, sőt lényegében az egész jelrendszertől irtózom. Pedig sokat használom, talán az átlagnál jóval többször és ügyesebben is. De csak azért, mert rászorulok, függök tőle. Legszívesebben a sarokba dobnám, meghagynám a történelemnek…..
Negatív Pedofil vagyok 2007.09.12 10:45:00
Egy képzeletbeli játékra hívom a kedves Olvasót. Kérem, olvassa el a következő beszámolót, és ítélje meg a vádlott bűnösségét. Ugyan nem lett belőle bírósági ügy, engem mégis érdekelne mások véleménye. „Pedofil vagyok. Akár ezzel is vádolhatnának! Alaptalanul.…..
Nem is olyan régen láttam a 300 című filmet, amelyet egy barátom ajánlott. Szükség is volt az ajánlásra, mert másképp meg sem néztem volna. Teljesen korrekt történet, teljesen jó megoldások. Nekem nagyon tetszett főleg ez az agyoneffektelt látványvilág. Kicsit elgondolkoztam a…..
keksz* 2007.08.28 11:38:57
Miért váltak oly kevesen hősként halhatatlanná, ha egyszer minden korban voltak hősök?

Ha elfogadom azt, hogy minden korban voltak hősök (hiszen a tetteik így távolból megnagyobbodnak a „falusiöregnénikpletykája”-szerű effektus következtében), ha elfogadom, hogy a hős egy magasabbrendű egyén, akkor jó a cikkben felvázolt magyarázat.

Annyiban egészítem ki, hogy felvázolok egy lehetséges mechanizmust arról, hogy a feltételezett 5000x hősből miért csak 2x-re emlékszünk. Legyen a neve: permanens, kollektív rosta. Ez egy szűrőrendszer, amit az egész emberiség és azon belül egyes kultúrák működtetnek. Kollektív, mert az egész kultúra dönt abban, hogy mit tart emlékezésre méltónak és permanens, mert a hős halála után megannyiszor új és új rostán esik át (pl. ha megváltozik a kultúra). Én a sajátosan európai szűrőrendszert nézem a 300-ra levetítve. Elég sok idő telt el, amiközben sokminden változott, így sok kor szűrőjén estek át a régi hősök (itt azért elég komoly szűrő maga az egyház is). Így rengeteg akadt fenn a történelmi emlékezet szitáin. Például minek emlékezzünk arra, aki a középkori Franciaországban hősként halt meg, mert Allah eszméit hirdette. A hős fogalma is relatív! A lényeg, hogy kevesen jutottak át ezen a szűrőberendezésen, és ez nem is a hősiességük fokától függ, hanem attól, hogy a történelem útjain megállják-e a helyüket. Nem az életükben kellett nagyot tenniük, hanem utána kellett megmaradniuk annak.

Persze megmarad bennem is pár kérdés: Biztos, hogy olyan nagy baj, hogy nem maradtak fenn? Van nekem szükségem rájuk? Tudnak értékeket átszármaztatni ennyi év távlatából? Egyetemes értékeket (pl. becsület, kitartás) biztos, de én meghallom ezt a XXI. századi fülemmel?
Egy szójátékkal zárva: lehet, hogy csak hallhatatlanná váltak, ezért nem lettek halhatatlanok. A kettő kizárja egymást.
keksz* 2007.08.28 11:39:52
Miért nincsenek ma hősök?

Vannak, csak álhősök. Idézőjelbe tett hősök mindig lehetnek, mert minden társadalmi, politikai, gazdasági, etikai helyzet létrehoz hősöket. Csak éppen minden hős olyan, amilyet a kora annak tart. Ez persze sokszor nem felel meg az egyetemes mércének. Konkrét példával élve a mai poszt-szocialista magyar társadalomban tényleg „hős” Győzike, mert megtestesíti a pénzügyi boldogulás, a szólásszabadság, és egyéb eszméket. De ettől ő még egyetemes mércével nem az. A „a mai világ az objektív dolgokra tanít” – pénz, birtoklás, megfogható eredmények stb. Tényleg nincs lehetőség egyéniséggé válni. Aki egyéniség, azt ellehetetlenítik.

De az egyéniség mellett szükség van még kedvező környezetre is. Ha egy tehetséges gyerek családjának nincs pénze, és beíratják egy külvárosi szegregált iskolába, akkor csak pitiáner szarjancsi lesz. Pedig lehetett volna professzor is. Spártában az volt jó, hogy megfelelő környezetet tudtak biztosítani. Nem volt bomlasztó erő. Sőt, akit a fizikai ereje nem tett alkalmassá, azt kitették a Taügetoszra. Nem foglalkoztak vele, nem áldoztak rá felesleges befektetést. Hiszen neki nem lett volna meg se a külső, és így se a belső tartása (gondoljunk a filmben a nyomorékra, akiből áruló lett). Ma sok nyomorék van (elsősorban a lelki nyomorékokra gondolok), ami szintén lehetetlenné teszi a hősök kialakulását.
Negatív A ponyvafilmekről 2007.08.20 12:34:00
  Régen kiterített ponyvákon árulták a silányabbnál silányabb minőségű könyvpróbálkozásokat – innen az elnevezése minden olyan műalkotás-utánzatnak, amely erős elnézéssel sem sorolható a szépirodalomba (a mai utódja a Romana-féle romantikus könyvek). A mai XXI.…..
Negatív Steril fuvallat 2007.08.03 11:16:00
„Mint a népmesében, ahol a Nap és a Szél veszekszik, és az utóbbi óriás fuvallatot fúj, úgy repít most is a fogyasztói társadalom mocska háborúba minket. A vegyszer-fiolák hadserege már felállt, lakásajtónk előtt sorakozik, és soha-nem-ismert erejével a végső csapásra…..
Sajnos a mai globalizálódó világban az emberi kapcsolatok egyre jobban elhidegülnek. Ennek legnagyobb károsultjai az idős emberek, a nyugdíjba vonultak, hiszen a többévezredes funkcióik (pl. felhalmozott tudás és élettapasztalat átadása) mára érvényüket vesztették. Sokak…..
A nagy port kavart, és elhíresült cikkem („A magyarságtudat-nélküliségemről”) kommentjei közt kibontakozó vitában több hozzászólásomban hozzáfűztem a bejegyzésemhez, kiegészítettem azt. A negativ.blog.hu szerkesztőjének (mocsokdream) kérésére egy külön posztban…..
Nekem nem dobban meg jobban a szívem, ha felharsan a magyar himnusz. Én nem szurkolok egy csapatnak/sportolónak csak azért, mert magyar (fontosabb, hogy mennyire ember, mennyire felkészült, sportszerű-e). Vissza kell tartanom a nevetésem, ha valaki Wass Albert-verset szaval. A magyar…..
Negatív Konstruktív negativizmus 2007.07.14 09:54:00
 „Miért nem pozitív?” – kaptuk már többször az ehhez hasonló kérdéseket a negativ.blog.hu oldal kapcsán. Ezért úgy érzem, én is egy kis magyarázattal tartozom (illett volna nekem is az első cikkeim között egyfajta „árszpoétikát” írnom). Szóval…..
Subba Zoli, a rocker 2007.07.01 05:40:00
Na hol az a programozott szinti?! El tudná valaki magyarázni, mi az isten történik a magyar tanári karral? A hülyeség most már a feésőoktatást is elérte... Dr. Gaál Zoltán, a Pannon Egyetem leköszönő rektora nem saját béna szerzeményét adja elő, hanem egyenesen AC/DC-re…..
  Na csak nem fogadja meg a tanácsot a kedves Olvasó, és (mint a kisgyerekek) csak azért is megnézi, mi van a tiltott dobozkában! Jól van! Akkor már ne hagyja abba, mert ebben a cikkben a média (újság, reklám) és az üzletek befolyásolási technikái közül csipegethet. Talán…..
  Ebben a cikkben a személyiségfejlődésben, az életkori szakaszokban és az ezekből fakadó feladatokban, szerepekben létező zavarról fejtem  ki negatív gondolataimat. Elsősorban a 18-25 év közötti ifjúkat, fiatalokat, előfelnőtteket (vagy én már nem is tudom, milyen…..
2 rövidebb esszé elgondolkoztató tartalommal!   1944, egy lengyel kis falu melletti erdő; éjjel 11-kor   A sáros avaron cammogott 3 férfi az erdő mélye felé, de az esőt hozó felhőktől nem látszott az arcuk. Kettő közülük a németek egyenruháját viselte, a harmadik,…..
  Képzeljünk el egy eltúlzott látomást egy gyárról, ahol a futószalagok mellett arctalan emberek milliói végzik megállás nélkül ugyanazt a monoton munkát. Nincs arcuk, csak egy széles mosoly (smile) a szájuk ősi helyén, amit az üzembe való belépésükkor pecsételték oda…..