Regisztráció Blogot indítok
Adatok
újember

137 bejegyzést írt és 140 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Kis hozzájárulás az odavágó szakmai-társadalmi diszkurzushoz.A realitás talaján kellene maradni, miközben a nagyobb ívű jövőképről sem mondjunk le.Jártam Erdélyben többször - igaz, elég régen és hézagosak földrajzi ismereteim, ezért elnagyoltan tudok erről gondolkodni. Tekintettel az összes lényeges…..
Die Bahnbranche sollte die nun vom Öko-Institut und namhaften Forschungsinstituten vorgelegte Studie nicht auf die leichte Schulter nehmen. Allzu leicht ließen sich entsprechende Stellungnahmen bahnaffiner Fachleute als voreingenommen abtun. Vielmehr stellt sich die Frage nach der…..
Mein heutiger Eintrag erhebt keinen Anspruch auf Vollständigkeit, schon gar nicht auf fachliche Unfehlbarkeit. Schließlich sind derzeit praktisch keine modernen Gütertriebzüge im Einsatz. Auf Basis einer mehrjährigen intensiven Auseinandersetzung möchte ich der Diskussion um alternative…..
Die vorgeschlagene Gründung eines Konsortiums steht derzeit nicht an. Ich nutze die feiertagsbedingte Arbeitsflaute, um in 2 Einträgen die Vorteile, absehbaren Grenzen, Risiken und mögliche Anwendungsfelder von Güterverkehr mittels Triebzugtechnik etwas detaillierter als bisher…..
EU, POLITIKA + Adina Vălean lehet az új közlekedési biztos Ursula von der Leyen a két új román biztosjelölt közül az 51 éves női jelölt mellett tette le a voksát. Az Orban-kormány másik jelöltje Siegfried Mureșan európai parlamenti képviselő, a kormányfő nem titkoltan őt tólta, von der Leyen…..
Es ist im benannten Zeitfenster im Kreis meiner Kontakte nicht gelungen, ein Konsortium anzuregen. Über Sondierungen bin ich bis zu unserer Abreise aus Europa nicht hinaus gekommen. Genaueres schreibe ich zur Wahrung der Diskretion und mangels Konkretem nicht nieder. Es gilt die Bemerkung: Ich bin…..
Ich sollte zaubern... In unserer Situation bleiben mir für dieses Anliegen zwei Dutzend Arbeitstage in Europa. Wer weiß, was wir mit diesem konkreten Ansatz in wenigen Wochen erreichen? Ich will sicher nicht mit dem Kopf durch die Wand, und verschwinde Mitte Oktober nicht aus der Welt. Die genaue…..
Es ist nicht einmalig, dass Außenseiter mit Insiderwissen und externer Perspektive den Anstoß zu gewichtigen Branchenentwicklungen geben.Erfolgversprechend ist, wenn sich Stakeholder mit dem entsprechenden Expertise-Mix zusammenfinden. Ohne für Innovation aufgeschlossene, potente Partner können wir…..
REAKTIVÁLÁSOK + Szövetkezik a VDV és az Allianz pro Schiene: 186 viszonylatot kell reaktiválni! Közös május végi sajtótájékoztatón arról beszélt a két közlekedési szövetség: ha valóban meg akarjuk duplázni a vasút személy- és áruszállítási teljesítményét, elengedhetetlen, hogy minden olyan…..
Verteilter Antrieb ist kein Allheilmittel für die massiven Effizienzprobleme des Schienengüterverkehrs (SGV). Doch Triebzugtechnik wird ihren Platz im SGV haben - teilweise aus ganz anderen Gründen als im SPV, nicht zuletzt lassen sich Konflikte zwischen PV+GV reduzieren dank Annäherung der…..
Nagysebességű vasúttal Kolozsvárra? Segítené valaki nekem szövegértelmezéssel??   - Szíjjártó: "Beszélgetést és folyamatos párbeszédet akarunk a határvonal és az összes technikai paraméter megismerése érdekében" - miféle határvonal? mit jelentsen ez?   - "Tavaly a…..
Ismét összegyűlt egy sor "több-mint-érdekesség". Szabályosan ki kellett sajtolni magamból az időt erre, közben szerencsénkre a hazai szakportálok sem tétlenkedtek. Ha ezekhez képest nem tudok hozzátenni, az elérhető magyar forrást linkelem, a már kimásolt német vagy angol hír összfoglalása helyett.…..
TramTrain-együttműködés Németországban .... és mifelénk? Ismét rengeteg nemzetközi hír gyűlik össze nálam. Kiemelem ezt a témát a "Kitekintő" rovatból.   Csak így érdemes, csinálni! Összefogva.   Nem asztalom a villamos (városi közlekedés), de évek óta piszkálja a…..
Alsó-Ausztriában a helyzet továbbra ellentmondásos. + Évtizedekre a tartomány fenntarthatóság szempontjából az élén járt, egy folyamatos kampány illetve politikai irányvonal hatására, ami a nemrég nyugdíjazott veterán politikus, Erwin Pröll hivatalba lépése után kezdődött. Ebben egymásra talált a…..
Többnyire exkluzív, jelentős hírek a világ vasútjairól MAGÁNVASÚT - SZEMÉLY + Házi rekord RegioJet-nekEllentétben a még mindig vesztességes osztrák WestBahn-nal, a legnagyobb európai magánvasút, a RegioJet vastagon nyerességes. 2018-ban újabb rekordévet könyveltek el 9,7 millió utassal (ebből 3,8…..
Nem is olyan régen még a távolsági vonatok elengedhetetlen tartozéka volt az étkezőkocsi is, ahol kényelmesen, asztalnál, étlapról válogatva kérhettünk főtt ételeket és italokat. Manapság viszont egyre ritkábban láthatunk ilyet a vonatokba sorolva. A MÁV Nosztalgia egyik étkezőkocsija (kép…..
# terjesztendő # hosszú, de rendkívül érdekes # többnyire exkluzív, jelentős hírek Miközben ezt a blogot (is) hanyagolom egy ideje, az egyedül frissen tartott VTour face oldalon 'Kitekintő' címen időnként amolyan hírcsokrokat teszem közzé. Ezek jellemzően magyarul máshol meg nem jelenő, de…..
Hatodik alkalommal indultam útra.2007-ben másodmagammal utaztunk körbe non-stop jelleggel, a legközelebb az államhatárhoz levő vaspályákon és beutazva a határ felé mutató szárnyvonalakat is. Akkor is, most is teljes áru menetjegyekkel utaztunk, közben mindig éves vasúti bérletem volt. 2007-ben…..
Váltó 150 / 140 = ? 2017.12.14 01:31:26
Hamarosan elkezdődik a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása, kibővítése, hogy a görögországi Pireusz kikötőjéből a kínai áruk, a Szaloniki-Szkopje-Nis-Belgrád-Újvidék-Szabadka útirányon és a hazai 150-es számú kelebiai vonalon, eljusson Budapestre, azon belül is Ferencvárosba, majd onnan tovább…..
újember 2018.01.11 03:51:13
Szép összefoglaló. Két érdemi észrevétel:
- Fentiektől függetlenül a 150-öst nyilván fel kell újítani, de pl. vmax. 120 és részleges kétvágányúsítás elégséges az elővárosi, helyközi és teherforgalom számára. A tehervonatok azt továbbra, hosszú távon is használhatják, a 140-esen pedig saját jogán lenne teherforgalom (főleg Szeged–Kecskemét–Budapest–Bécs) és a 150-ös kerülő útvonalaként is szolgálna, így a delták megépítése indokolt lehet forgalmi előrejelzések függvényében. Csak mert úgy hangzik, mintha a Pireusz–Pardubice konténervonatoknak a jövőben Szegeden át kellene kerülniük...
- A 142-est ebben az összefüggésben kár erőltetni. Lajosmizse és Pestszentimre között mi lenne, ha a Budapest–Belgrád EC-k ide kerülnének át? Szerintem a szintén a 140-est toló startos szakemberek nem erre gondoltak. Kezdetben a Kecskemét–Szabadka viszonylatot kellene kiépíteni, aminek a tramtraines fejlemények is nyomatékot adnak. (Szerintem a politika sem ejtette a Szeged–Baja projektet, legfeljebb most nincs előtérben, de akár a vásárhelyi tramtrain, ez is elő fog kerülni.) A rövidebb Kecskemét–Budapest útvonalat akkor érdemes, elővenni, amikor beállt az új rendszer és érett az idő egy nagyobb dobásra - akár a Budapest–Temesvár–Bukarest emelt sebességű kapcsolat létesítésére, mely közös szakaszt használna a Budapest–Belgrád EC viszonylattal. Ekkor teljesen új nyomvonalat létre kell hozni, mely többek közt Lajosmizsét is elkerüli; a jelenlegi megmaradna elővárosi célra.
újember 2018.01.28 23:19:09
@zolxy: igen igen persze nyilván (sóhaj)
Igen, ha bármi szólna amellett, hogy a teher alapiránya Szeged legyen Kelebia helyett, akkor nem lenne nagy kerülő.
Ebben a posztban most kitekintek a városhatáron túlra. Budapest szerves részét képzik az elővárosi vasútvonalak, de lenne még hova fejlődni (pl S-bahn). Most arról lesz szó, hogy a 71-es vonal északi felét, hogyan lehetne új irányba vezetni. Manapság Nógrád megyét elkerüli az összes fő vasútvonal és…..
újember 2018.01.10 03:41:37
Nagyon helyes ebben az összefüggésben a 77-es reaktiválása Vác–Hatvan viszonylatként, mert Aszód valóban nem a fő irány, de így megmarad az átszállásos kapcsolat és ennél több funkciója, értelme lesz.
Viszont ebben az aránylag bonyolulttá váló viszonylatrendszerben külön G71 talán nem szükséges, feltételezve, hogy a menetrendesek tudnak értelmes átszállásos rendszert alkotni a meglevő és új viszonylatok felhasználásával.

A nagypolitika a minap felmelegíti a Budapest–Krakkó–Varsó "nagysebességű" (gondolom: emelt sebességű) kapcsolatot. Ennek keretében elő kellene venni a Kassa–Budapest/Pozsony vasúti összeköttetést is, a 80-as vonalon azóta megalkotott kész tények ellenére. 'Mondani sem kell', legalább a síkvidéki szakaszokon vmax. 200 és 1,5 órás Bp–Mk menetidő kell, enélkül kár, hozzányúlni és ez nem könnyű menet a jelenlegi viszonylatok között. Nem vitán felüli az sem, hogy a Kassa–Pozsony viszonylat Magyarországon keresztül mennyire kívánatos és életképes. Feltétlenül számítani kéne azzal, hogy Kassa esetében Budapest épp, hogy nem a fő irány, hanem Pozsony. Ekkor viszont a 77-es szerepköre is gyökeresen átalakulna. Jelenlegi fejemmel még mindig leginkább alábbi munkamegosztást tartom leginkább életszerűnek és jövőbe mutatónak a Kassa–Pozsony összeköttetések között:
+ közvetlen IC vonatok, melyeknek Miskolc, Hatvan, Vác, Érsekújváros megállással némi kiegészítő regionális feladatot lehet adni;
+ Tátrai vonal: a prágai és az igen színvonalas belföldi gyorsvonatok mellett itt maradnak az elővárosi és helyközi vonatok, valamint az átmenő és belföldi teherforgalom java;
+ a (villamosítandó) délszlovákiai fővonalon erős, ütemes REX és személyvonati rendszert kell alkotni buszos integráció és kapcsolódó, akár határon túli reaktiválások mellett, a térségi teherforgalom mellett alternatív útvonalként is szolgál;
+ a régi Bp–Bécs fővonalra is igaz, hogy a mai 1-es fővonal tehermentesítő és kerülő útvonalaként szolgálhat, ami a szlovák pályavasutat valamelyest kárpótolná a közvetlen IC vonatok részbeni elvesztéséért, és ettől a 77-es vonal a kívánatos szolnoki fejlesztésekkel, párhuzamos átszervezésekkel, szolgáltatói szemléletváltással együtt végre az eredeti funkcióját is valamelyest betölthetné.

Ezzel együtt felmerül: ha egy ilyen rendszer beállna, akkor a Dunakanyar és a 77-es vonal egyidejű fejlesztése esetén milyen paraméterek szükségesek a félórás menetidő megtakarításhoz, és ennek keretében lehet-e abban is gondolni, hogy a viszonylag nagy emelkedő 'lapításával' a teherszállítás számára is vonzóbbá tegyük az összeköttetést?
újember 2018.01.19 13:03:11
@Tízmillió: Érdemes, különbséget tenni a lakosság és egy adott cég vagy kormány érdekei között, melyek mögött nyilván közérdek is húzódhat, kivált állami cég esetében.
A RegioJet épp pozsonyi átszállással szállította utasait Budapestről Bécsbe, aminek sikere megalapozta a közvetlen járat bevezetését. Vannak üzleti megfontolások és utasérdekek is. Ha legalább fél órával hamarabb, kényelmesen lehetnek Pozsonyban, a kassaiak többsége miért nem utazna Poprád helyett Miskolcon át? Persze ettől még nem vitán felüli, egyfelől mi a legkedvezőbb mindenkinek, másfelől a vasúttársaságok ügyfelei ténylegesen mit igényelnék, és adott esetben milyen szolgáltatást üzletileg megalapozó mértékben? Végső soron a piac fogja eldönteni, de előbb a szolgáltatók kőkemény számítások alapján. A szakpolitika kihívása az, hogy ezeket mintegy megelőlegezve hozza meg döntéseit, előre vetítve a várható, realizálható igényeket is. Míg a magyar kormány csak elódázza a Hatvan–Miskolc pálya megfelelő fejlesztését, Kassára a létező vasútvonal szanálása helyett autópályát forszíroz, és a 77-es vonallal sem számít, addig nincs miről számításokat végezni. De ha már a lengyel és magyar csúcspolitika Budapest–Krakkó–Varsó "nagysebességű" vasutat vizionál, aminek a kiépítését állítólag még januárban bejelentik, akkor ideje lenne, átgondolni a szlovákiai tétet is és szóba állni az érdekelt (vagy épp ellenérdekelt) szlovák és cseh cégekkel, kormánytényezőkkel.
Emlékeztetem: az ipoly-völgyi vasútról szóló tanulmány tartalmazott egy olyan változatot is, hogy egy új Kassa–Pozsony déli fővonal részévé váljon a viszonylat. De a miskolci útvonalnak sokkal nagyobb a realitása, ha Balassagyarmaton át létesülne egy új nyugat-keleti fővonal, ez hasonló lenne a kelebiai oldal erőltetésére Kcs–Szeged helyett.
Budapest–Besztercebánya között nyilván nincs értelme a gyarmati kitérőnek. Magának az ipoly-völgyi vasútnak van rációja nemzetközi térségi vonalként. Az átszállásos kapcsolatok számára megfelelő megoldás az integrált ütemes menetrend hatékony fordák és korszerűbb pályaoldali létesítmények mellett.
Nem teljesen világos, mit érdemes megnézni teher szempontjából, a régi bécsi fővonalat? Ott egyfelől eldöntött tény a marcheggi villamosítás mellett a szlovák oldali korszerűsítés, ami szervesen csatlakozhat Hatvan–Miskolc kiépítéséhez és a 77-es vonal sorsához. Személyközlekedés szempontjából a budapesti előváros határa mindenképp államhatáron túl. Gondolkozni lehetne a pozsonyi és budapesti elővárosi rendszerek okos összekapcsolásáról; a betétjáratokkal számítva úgy eloszolhatna a népesebb elővárosi utasközönség, hogy azonos járműkapacitással értelmesen kiszolgálható a teljes viszonylat az óránkénti átmenő vonatokkal, és ettől Érsekújvár és Párkány közt már nincs szükség külön személyvonatokra, a Start járműstratégiája és a cseh-szlovák járműipar számára is érdekes lehet egy ilyen együttműködés.
Aztán az új rendszerben Vácról kedvezőbb lehet, pozsonyi átszállással Bécsbe utazni, míg nincs új budapesti főpályaudvar. A közvetlen vonatok természetesen a hegyeshalmi oldalban maradnak, de ott meg kéne vívni az olcsó busztársaságokkal való konkurenciaharcot.
A német és nemzetközi tapasztalatok alapján a távolsági buszjáratokkal el lehet gondolkodni, meddig engedjünk teret a piaci szereplőknek és mennyire érdemes, szabályozni a távolsági forgalmat az utasérdekek túlzott megsértése nélkül? Vasút felől nézve egyértelműen az ütemes eljutás és az egységes(ebb) jegyrendszer áll az utasok érdekében, a magánszereplőket ezen keret betartása mellett kellene csak beengedni.
- Beszélgetés Bögözy Jánossy László nyugdíjas buszvezetővel - Az alábbi posztban vendégszerzőnk Babiczky Ákos beszélget példaképével, a buszvezető szakmáról, a 86 Gyors, majd később a 86-os legendás buszsofőrével...
A napokban érkezett egy jó barátom külföldről vonattal, és beszélgetve az utazásáról eszembe jutottak a „régi szép idők”. Amikor még nagyon szívesen utazgattam szerte az országban, élveztem a vonatozást, mert közben tudtam olvasni, akár dolgozni is (felkészülni előadásokra, tervezni feladatokat…..
A magyar vasúti személyszállítás kocsihiányának fenyegető nagyságát már megbecsültük, ezután okait és később következményeit is vizsgáltuk. Ma óvatos ötleteket gyűjtünk a kitörési lehetőségekre, ugyan a végleges megoldáshoz nem kell nagy fantázia, mutatunk néhány üzemeltetésre és az utasok…..
újember 2016.09.26 20:37:57
@cradbox: létezik olyan is, hogy korszerűsítés a kocsi élettartamában.
Például a (nem feláras!) szlovák gyorsvonatok esetében biztos nem a kocsik színvonalától megy el az ember kedve, legfeljebb a foghíjas menetrendtől (menetrend-szerűtlenségtől) és az ingyenesség okozta tömegnyomortól.