Adatok
újember
158 bejegyzést írt és 146 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A kezdetek
Az összeomlás kezdetének véleményem szerint a 2007-es vasútbezárások tekinthetők, amely során 14 vasútvonalat szüntettek meg, akkor még úgy tűnt ideiglenesen, ebből 6-7 milliárd forint megtakarítást remélve. Az akkor ellenzékben lévő Fidesz a vidék ellehetetlenítésével vádolta a…..
Négy éve arra vélhettük: beteljesült a Nagy Mű, azzal, hogy a Volánbuszt szőröstül-bőröstül a MÁV-Csoportba olvasztották be. Csak a minap térhettünk észhez, hogy van még tovább, amikor Lázár miniszter a Volánbusz megszűnését jelentette be.
Micsodát? Hát nem arról van szó, persze, hogy megszűnnek a…..
Rengeteg apróhír gyűlt ismét össze, amit (a nem kevesebb urgenciától és aktualitástól) közel egy éve nem osztottam meg a magyar szakmával. Az olvasóközönség messzemenő hiánya sem motivált, annál inkább ösztönöz e hírek relevanciája!! Itt az idei első nagy csokor, a leginkább még aktuális…..
Mai határaiban Magyarország sosem volt éjjeli vonatos nagyhatalom, a főváros központi elhelyezkedése miatt az ország aránylag kis mérete mellett. Viszont nem csak a dicső múltnak (lásd még: Orient Expressz), hanem földrajzi elhelyezkedésünknek köszönhetően is rendelkezünk számottevő nemzetközi…..
Összegyűlt ismét sok releváns nemzetközi hír, kivált a dízelutódlás területéről. Valamelyest immár javítja a magyar ajkú szakmai érdeklődők helyzetét a kéthetente megjelenő Magyar Vasút szaklap. Ezeket minden esetre még közzé teszem, és talán jó lenne, ha folytatom ezt a rovatot, mivel nem mindenki…..
Jó, ha az ünnep alkalom némi bensőséges gondolkodásra, alapozásra.Talán THF új vasúttörténeti sorozata is sáros, mindenesetre a napokban sűrűn van eszembe a modern vasutazás őshazája. Több ott a kérdőjel, mint az előremutató válasz, de tanítóm arra szoktatott, hogy hülye kérdés nincs nagyon...
Amit…..
Ismét számos jelentős hír gyűlt össze – részben még tavaly (vagy a tavalyi évbe visszanyúlóan), de az új év erősen rajtolt. Jellemzően a jövőnket is meghatározó fejleményekről lesz szó.
+ Egy, kettő ... akció!Bemutatta az Európai Bizottság "Stratégia a fenntartható okos mobilitásért" nevű (angol…..
Mi zajlik (és mi nem) a selyemút két oldalán? Minek is van realitása, tekintettel az előttünk álló kihívásokra és arra a valóságra, amiben élünk?
Jelenleg az borzolja a helyi vasutas társadalom kedélyét, hogy a kormány és a MÁV-menedzsment a kínai CRRC-vel karöltve képzeli el a Bz-mot állomány…..
Was China tut ist sicher nicht in jeder Hinsicht beispielhaft (nachhaltig). Jedenfalls ist der Blick über den ideologischen Zaun interessant und wesentlich.
Die EU hat sich kürzlich auf noch ambitioniertere Emissionsziele verpflichtet. Da steht die Schienen- und Speditionsbranche mit in der Pflicht…..
Jónéhány mozgalmas hét telt el az utóbbi hírcsokor óta - amit jelentősségéhez képest igen kevesen olvastak, ezért jó néven venném ezek megosztását a szakmabeliek és egyéb érdekeltek körében. Érdemes, végig olvasni - többek közt azért, mert az információ birtokában (ügyeink nagyobb fokú kölcsönös…..
Most, hogy akár észak-olasz állapotok fenyegetnek Magyarországon, talán nem kellene rágódni néhány jelentéktelen(?) vidéki vasútvonal sorsán?!Dehogynem kell. Ezentúl a víruskár okán is háromszor meg kell forgatni minden forintot. Be kéne tömni a pazarlás megannyi lyukát. Ennek egyik legjobb útja a…..
Ezt is ki kell még csorbítani: a tőlünk elcsent vonat (nem csak) országos hetilap címlapján díszeleg, mint a rendszerszintű korrupció és hatalmi arrogancia jelképe. Van elképzelésem a műveletre.
A vasút nálam sosem volt igazán érzelmi ügy. Utazási eszköz, szolgálja az embereket jól, azt' jó…..
Egyszerre rendkívül bizonytalan és ígéretes időket élünk országosan és nemzetközileg. A válság egyes szereplőket létükben fenyegeti, mások számára inkább pozitív, de legalább kezelhető kihívást jelent, vagy akár a válságenyhítő intézkedések nagy nyertesei közé tartoznak majd. Itthon nem igazán…..
Hibátlan a célkitűzés, amivel indokolják a Volánbusz MÁV-Csoporttal elrendelt nászát. Minden azon múlik, mihez kezdenek tényleg. Az eddigi hazai és nemzetközi tapasztalat nem sok jóval kecsegtet.
Nem csak az ördögöt festeném a falra. A lehetőségeket is körbe járnám és azt, hogy mi esetleg egy…..
újember
2020.07.23 05:39:27
Lényeges a pénz, de nem az első és legfontosabb.
Érdekes amit 10 éve írtam, ezekre a konkrétumokra gondoltuk akkor ugyanarról a témáról: tourhongrie.blog.hu/2011/03/10/a_nagy_integracio_es_a_tersegi_kozlekedes
Ha azt mondjuk, "hurrá, a vasút lett a gerinc" (vagy akár csak lesz) önmagában azzal, hogy a Volánbusz a MÁV-hoz kerül, ez jó esetben naív, rossz esetben tudatos félrebeszélés vagy félrevezetés. Ez a lépés se nem egyértelműen jó, se nem rossz, csupán az egyértelmű: önmagában nem ez a megoldás, a munka java még hátravan.
Érdekes amit 10 éve írtam, ezekre a konkrétumokra gondoltuk akkor ugyanarról a témáról: tourhongrie.blog.hu/2011/03/10/a_nagy_integracio_es_a_tersegi_kozlekedes
Ha azt mondjuk, "hurrá, a vasút lett a gerinc" (vagy akár csak lesz) önmagában azzal, hogy a Volánbusz a MÁV-hoz kerül, ez jó esetben naív, rossz esetben tudatos félrebeszélés vagy félrevezetés. Ez a lépés se nem egyértelműen jó, se nem rossz, csupán az egyértelmű: önmagában nem ez a megoldás, a munka java még hátravan.
Nincs sok értelme, ha a a regionális vasútközlekedésben a június 6-i agyrém helyett a "rendes" menetrend szerinti közlekedést állítják helyre. Vissza mindent, amit elvettek! Fokozatosan, ésszerűen persze - az igazi cél a fenntartható, életképes hálózat megteremtése, nem a 2007-es vagy bármilyen…..
A regionális vasútvonalak ügyében az elmúlt napokban kormányzati oldalon megszületett nyilatkozatok közül kettőt szeretnék kiemelni. Ezekből kiindulva folytatom az útkeresést, végül válaszolok a címsorra.
1. Tarlós szerint amióta MÁV igazgatósági tag, azóta nem voltak ott napirenden a regionális…..
Es ist eine gute Angewohnheit, immer wieder Resümee zu ziehen:- Wie ist das Tagewerk gelungen? Was ist unerledigt geblieben, welche Fehler sind unterlaufen und wie lassen sie sich gutmachen?- Welche Prioritäten setzen wir als Branche / Volkswirtschaft / kontinentale Gemeinschaft / individuelle…..
Zajlik az élet.... Itthon előbb a MÁV-START akkús vonatbeszerzése volt a szenzáció, hamarosan sajnos egy meglehetősen ellentmondásos, visszás fejlemény vitte a prímet: a járvány ürügyén a minisztérium részben pont azoknak a vonalaknak a forgalmát mondja le (részben buszokkal pótolja), ahol az akkús…..
Azoknak biztos nem, akik kidolgozták a legújabbkori járatritkítás részleteit. Nevével nem nagyon fogja vállalni senki. Talán vezető politikusainknak??? A botrány az, miképp és milyen ürügyekkel veszik el az eddig meghagyott vonatok többségét a korábban már kiritkított térségi vasútvonalakról.…..
újember
2020.06.03 09:07:04
újember
2020.06.04 00:48:23
@csacskó: Igen. Egyfelől a vasútnál 30-50 éves ciklusokban is kell gondolkodni, így aztán ami nincs elintézve vagy régen rossz fordulatot vett stb., még gyakran visszaköszön.
Másfelől gazdaság- és fejlesztéspolitikai téma, nagy trendek tárgya. Most is alakult bizonyos nyomás, hogy ezt a túlkapást, globális központosítást vegyük vissza valamelyest. Az is igaz, a vidéknek olykor többet alkothatná, tehetne saját magáért.
Másfelől gazdaság- és fejlesztéspolitikai téma, nagy trendek tárgya. Most is alakult bizonyos nyomás, hogy ezt a túlkapást, globális központosítást vegyük vissza valamelyest. Az is igaz, a vidéknek olykor többet alkothatná, tehetne saját magáért.
Akkumulátoros vonatok alkalmazása Magyarországon
Ki nem látott még üres vonatot egy zsúfolt közút mellett kanyargó vasútvonalon? Miért nem "szeretjük" mi magyarok a vonatokat, vagy inkább csak fényképezni szeretjük őket? Ennek oka csak részben az öreg vonatokban és az elhasználódott vasúti…..
Miközben Tarlós a vasútvonalak mihamarabbi beszántására biztatja főnökét, az államvasút akkus vonatokat venné. Az minket nem érdekel, hogy MÁVolán vagy MÁVAUT lesz a cégtáblán, vagy a továbbiakban hány cégtábla lesz. Nekünk az számít, hogyan tudunk A-B-C között utazni.
Mondhatnánk, Tarlós levele…..
újember
2020.05.20 00:11:30
@Európai téridő: csak kíváncsiságból (inkább off), nem akarom vitatni az utolsó sort, bár túl konkrét forgatókönyvét nem látom, de konkrétan Tarlós közlekedésügyi szerepvállalása miképpen segítené a titán felépítését? Egyáltalán nem látok tisztán, mi lehetett OV szándéka ezzel a sajátos kihívással, akár valamiféle sajátos bosszú is lehet?
Nem tartozom a vírushelyzet vesztesei közé. Rekordgyanús bevételű április után csupán az bánt, hogy döntően ismét nem a közlekedésügy az, ami biztosítja túlélésünk és betöltötte napjaim. Csak az alvás rovására tudom befejezni az aktuális hírcsokor fordítását, szerkesztését. Annál inkább kívánom,…..
VTour de Hongrie
Budapest–Kolozsvár–Bukarest gyors vasúti kapcsolat - ideológiamentesen
2020.03.29 11:05:06
Kis hozzájárulás az odavágó szakmai-társadalmi diszkurzushoz.A realitás talaján kellene maradni, miközben a nagyobb ívű jövőképről sem mondjunk le.Jártam Erdélyben többször - igaz, elég régen és hézagosak földrajzi ismereteim, ezért elnagyoltan tudok erről gondolkodni. Tekintettel az összes lényeges…..
Die Bahnbranche sollte die nun vom Öko-Institut und namhaften Forschungsinstituten vorgelegte Studie nicht auf die leichte Schulter nehmen. Allzu leicht ließen sich entsprechende Stellungnahmen bahnaffiner Fachleute als voreingenommen abtun.
Vielmehr stellt sich die Frage nach der…..
Mein heutiger Eintrag erhebt keinen Anspruch auf Vollständigkeit, schon gar nicht auf fachliche Unfehlbarkeit. Schließlich sind derzeit praktisch keine modernen Gütertriebzüge im Einsatz. Auf Basis einer mehrjährigen intensiven Auseinandersetzung möchte ich der Diskussion um alternative…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Jópár részletet és hibát árnyalni, kiegészíteni illetve javítani érdemes - mondjuk, mozdonyt nem toltak volna meg Tiszalöknél, motorkocsit sikerülhetett, vagy 'Orbán-kormányok és miniszterei' (többes számban, nyilván az elődökről nem megfeledve). A komoly politikai viták sokat tudnának segíteni, az álviták kevésbé. 'Legalább 20 év' óvatos megfogalmazás – igazándiból a Baross idején és a kiegyezéssel kezdődő aranykor Trianon, háborúk és kommunizmus törte meg, de legújabb kori kormányaink még az Acél Országa tervgazdaságának a korlátozott vívmányaival sem tudott élni, nem beszélve Széchenyiék és Barossék tönkre tett hagyatékáról.
Magánban ki tudnám ezeket részletezni ... a téma (az utasok + vasutasok) megérdemlik maximális figyelmünket és tiszteletünket az apróbb tényekhez való ragaszkodás által is. Magam is lelkes amatőrként kezdtem, s valójában most is az vagyok, igaz, korlátozott látásmódomba az évek során szakemberek százainak a tapasztalatai és meglátásai beépültek már.
A lényeges felismerések közé tartozik, hogy nagy általában a személy- + áruszállítás együtt biztosítja a vasút fenntarthatóságát, vagy mitől pocsékolás a politikusok "spórolása". A szeszára úgy, mint az infrára költött pénz mitől válik a lehető legtermelékenyebbé? Az integrált ütemes menetrend a közlekedés operációs rendszere, a menetrend-alapú infrafejlesztés teszi lehetővé adott véges forrás optimális fennhasználását.
Új pályán jól karbantartott régi járművel nyugodtan közlekedhetünk, de új jármű 'szántóföldön' való üzemeltetése bűn (szétverődik pillanatok alatt a méregdrága jármű).
Amennyiben ezek az alapismeretek a lakosságnál ma inkább feltételezhetők, mint a torz- és rövidlátó politikánál, ez azt is jelenti, talán nem hiába mozogtunk és kommunikáltunk a kétezres évektől fogva. A kompetens szakemberek elsősorban ezen szakmai alapelvek mentén tudnának rendet teremteni, ha a megfelelő elsőbbségekről, ennek feltételei megteremtéséről meg tudnak állapodni a politikai döntéshozókkal.