Adatok
hamiska
0 bejegyzést írt és 20 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

A Zugügyvéd egy korábbi hozzászólást emelt ki a bírói karral kapcsolatos érdekes gondolatok miatt. Régi közhely, hogy a szubjektivitás , és az élettapasztalat hiánya mennyire közrejátszik egy-két abszurd ítélet meghozatalában. Vajon tényleg megoldás lenne az angolszász…..

Az alábbi, kisé sután megírt levelet a Zugügyvéd azért teszi közzé, mert sokan nincsenek tisztában, hogy a blogolás jogilag igenis veszélyes lehet. Óvatlanul vagy szándékosan számos jogszabályt érinthet egy bejegyzés, a személyhez fűződő jogok megsértésétől a…..
hamiska
2006.12.02 22:35:14

A Zugügyvéd talált egy érdekes jogesetet (EBH2004. 1162) a tüntetések feloszlatásával kapcsolatban. A jogeset szerint a rendőrség és a szétzavart tüntetők közötti jogviszony közigazgatási jogviszony. A feloszlatásról a rendőrség az ügy természeténél fogva nem hozhat…..

A Zugügyvéd egy kiváló elemzést talált a Népszabadságban egy kolléga tollából a közelmúltban történ zavargások miatti letartóztatásokkal kapcsolatban. Átgondolt ügymenet, vagy cinikus automatizmus? Egyes hírek szerint mintha az utóbbi történne. Ajánlott olvasmány, ne hagyja…..

Mit tehet egy köztisztviselő, ha a jegyző minduntalan az orra alá dörgöli a politikai hovatartozását? Vagy visszaszól, és kirúgják, vagy hallgat és csendben szív. Az ügy különösen a közelgő választások fényében érdekes.
Tisztelt Zugügyvéd! Egy önkormányzatnál…..
hamiska
2006.09.25 21:57:36
Tisztelt SZaVa!
Nagyszerű tanácsokat kapott az előttem szólóktól, kár hogy sz@rt sem érnek. Ezt Önnek mint jogalkalmazónak tudnia kellene, hiszen legalább a köztisztviselőkre vonatkozó szabályokat illene ismernie. A Ktv. – Ön bizonyára tudja, ez minek a rövidítése – részletesen szabályozza a köztisztviselők összeférhetetlenségét (21.§), itt választ találhat kérdéseire. A szakasz helyes értelmezéséből kiderül, hogy a köztisztviselők számára egyáltalán nem tilos a politikai állásfoglalás, ilyen életszerűtlen követelményt, ti. hogy ne legyen politikai véleménye és ezt bizonyos körben ne fejthesse ki, nem támasztanak egyetlen köztisztviselővel szemben sem. Az egyetlen korlát, hogy a köztisztviselő pártban tisztséget nem viselhet, illetve párt nevében vagy érdekében közszereplést nem vállalhat. Tehát akár politikai pártba is beléphet, feltéve hogy az egyszerű tagságon kívül más tisztségre nem vágyik. Sőt, még egy kivételt is ismer a törvény, választásokon indulhat a köztisztviselő is, ilyenkor aztán ország-világ elé tárhatja közvetlen pártkötödését.
Ez a szabály természetesen nem csak a főnökére vonatkozik, hanem Önre is, így mindketten nyugodtan kifejthetik nézeteiket munkahelyükön, emiatt sem Önt, sem főnökét nem érheti semmilyen következmény. Nincs tehát mód arra, hogy jogszabályokra hivatkozva megtiltsa akármelyik munkatársának politikai véleményének hangoztatását. Akkor lenne lehetősége jogi lépésre, ha főnöke politikai beállítódása miatt különböztetné meg Önt hátrányosan, ilyenről azonban nem írt. Ezért aztán ha az egyik okos tanács nyomán titkos hangfelvételt készítene főnöke politikai tartalmú kijelentéseiről, azt a gyakorlatban csak annak bizonyítására használhatná föl, hogy Ön nem ismeri a saját közszolgálati jogviszonyára vonatkozó szabályokat.
Bár Ön nem említette, T. Zugügyvéd úgy konferálta föl az esetet, hogy ha visszaszól, kirúgják. Egy köztisztviselőnek vagy egy zugügyvédnek azt is illik tudnia, hogy a közszolgálati jogviszony megszüntetése alapesetben (ha nem nyugdíjas vagy nem követett el bűncselekményt) igencsak bonyolult eljárás, még akkor is, ha valós okot szolgáltat rá, pl. tök alkalmatlan a feladatra. Minimum át kellene szervezni hozzá a polgármesteri hivatalt, kétséges azonban, hogy puszta politikai nézetkülönbség miatt ezt vállalná akárki is. A legrosszabb ami Önt érheti, hogy nem kap jutalmat köztisztviselők napján, kirúgni azonban nem fogják (nem tudják), 13 havi köztisztviselői illetményét pedig mindenképpen megkapja. Talán a szajoli köztisztviselőknek sem kellett volna beszámolni kopogtatócédulájuk sorsáról, ha saját hivatásuk szabályait ismerik és alkalmazzák.
Nagyszerű tanácsokat kapott az előttem szólóktól, kár hogy sz@rt sem érnek. Ezt Önnek mint jogalkalmazónak tudnia kellene, hiszen legalább a köztisztviselőkre vonatkozó szabályokat illene ismernie. A Ktv. – Ön bizonyára tudja, ez minek a rövidítése – részletesen szabályozza a köztisztviselők összeférhetetlenségét (21.§), itt választ találhat kérdéseire. A szakasz helyes értelmezéséből kiderül, hogy a köztisztviselők számára egyáltalán nem tilos a politikai állásfoglalás, ilyen életszerűtlen követelményt, ti. hogy ne legyen politikai véleménye és ezt bizonyos körben ne fejthesse ki, nem támasztanak egyetlen köztisztviselővel szemben sem. Az egyetlen korlát, hogy a köztisztviselő pártban tisztséget nem viselhet, illetve párt nevében vagy érdekében közszereplést nem vállalhat. Tehát akár politikai pártba is beléphet, feltéve hogy az egyszerű tagságon kívül más tisztségre nem vágyik. Sőt, még egy kivételt is ismer a törvény, választásokon indulhat a köztisztviselő is, ilyenkor aztán ország-világ elé tárhatja közvetlen pártkötödését.
Ez a szabály természetesen nem csak a főnökére vonatkozik, hanem Önre is, így mindketten nyugodtan kifejthetik nézeteiket munkahelyükön, emiatt sem Önt, sem főnökét nem érheti semmilyen következmény. Nincs tehát mód arra, hogy jogszabályokra hivatkozva megtiltsa akármelyik munkatársának politikai véleményének hangoztatását. Akkor lenne lehetősége jogi lépésre, ha főnöke politikai beállítódása miatt különböztetné meg Önt hátrányosan, ilyenről azonban nem írt. Ezért aztán ha az egyik okos tanács nyomán titkos hangfelvételt készítene főnöke politikai tartalmú kijelentéseiről, azt a gyakorlatban csak annak bizonyítására használhatná föl, hogy Ön nem ismeri a saját közszolgálati jogviszonyára vonatkozó szabályokat.
Bár Ön nem említette, T. Zugügyvéd úgy konferálta föl az esetet, hogy ha visszaszól, kirúgják. Egy köztisztviselőnek vagy egy zugügyvédnek azt is illik tudnia, hogy a közszolgálati jogviszony megszüntetése alapesetben (ha nem nyugdíjas vagy nem követett el bűncselekményt) igencsak bonyolult eljárás, még akkor is, ha valós okot szolgáltat rá, pl. tök alkalmatlan a feladatra. Minimum át kellene szervezni hozzá a polgármesteri hivatalt, kétséges azonban, hogy puszta politikai nézetkülönbség miatt ezt vállalná akárki is. A legrosszabb ami Önt érheti, hogy nem kap jutalmat köztisztviselők napján, kirúgni azonban nem fogják (nem tudják), 13 havi köztisztviselői illetményét pedig mindenképpen megkapja. Talán a szajoli köztisztviselőknek sem kellett volna beszámolni kopogtatócédulájuk sorsáról, ha saját hivatásuk szabályait ismerik és alkalmazzák.

Mr. Phe, a volt elítélt osztotta meg velünk a börtönben megélt élményeit, ahol mindegy, ha már jogerősen elítéltek, vagy csak előzetesbe kerültél, egyformán szívsz, igaz, előzetesben még munkát sem vállalhatsz. Lefizetett fegyőrök, kivételezett rabok, kokózó…..

A Zugügyvéd nem hökken meg semmin, vagy mégis? Újabb kedves történettel lepett meg bennünket egy kolléga. Egy létező legenda az igazságszolgáltatás cinizmusának bugyrairól:
Kedves Zugügyvéd,
Az előzetes letartóztatást, mint a büntető eljárás sikerét biztosító…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ja igen. A bíró mint hivatalos személy akkor köteles feljelentést tenni, ha a bűncselekmény hivatali hatáskörében jutott tudomására. De ha a bíróság folyosóján vagy urambocsá’ az utcán sétálva látja a bűncselekményt, nincs feljelentési kötelezettsége. Nem árt ám időnként a Be-ben is utánanézni a dolgoknak.