Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Frisnyák Zs.

0 bejegyzést írt és 109 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Néhány frissen elkészült, soha nem látott, tartalmában abszolút unikális vasúti térképet mutatok nektek. A térképeket egy jóval nagyobb projekt keretében készítettem el, tekintsétek ízelítőnek. A térképek az 1877-es magyarországi vasúthálózat jellemzői alapján készültek. A térkép a…..
Frisnyák Zs. 2019.07.06 00:20:57
@John Brennan: egyetertek, a tenyleges menetido a fontos.
@JFK-alapítótag: ok, kiprobalom szinekkel is az ertekeket.
Frisnyák Zs. 2019.07.08 19:32:36
@is: az index2 szövegkiemelés nem az én szövegem.
a vonatsebesség maximálva volt hatóságilag, nem mehettek a vonatok nyílt pályán 70-100-al. Mennyi volt a hatósági maximum? Bocs, most nem tudom előkeresni az erre vonatkozó szabályt, nem vagyok otthon.
Frisnyák Zs. 2021.04.09 11:06:42
@Deak Tamas: Szia, ez idő tájt még nem volt Orient expressz.
Láthatatlan halszafari, Árpádkori bungalósor és mesterséges gejzírek vetekedtek a tómederbe szánt közúti alagúttal és egy galamb-szigeti revüklubbal. Nagyra törő tervek a Kádár-korból.   ..
  A 19. században a Déli pályaudvar fűtőházának vízellátását a Duna biztosította. Ne arra gondoljatok, hogy a pályaudvar rácsatlakozott az ívóvízhálózatra. A víz egy önálló csővezetéken át érkezett. A Déli Vasútnak két dunai szivattyúháza működött. A régebbi szivattyú a Fő utca 5. sz. alatti…..
  Nagyszerű történet, pocsék képekkel. Bocs!   Képzeljétek el az alábbi szituációt. A 20. század elején lassan, de biztosan növekedni kezd a balatoni idegenforgalom. A városokból érkező fürdővendégek kényelemre és modern szolgáltatásokra vágynak. Kulturált nyaralóhelyeket, tiszta szállodákat,…..
Frisnyák Zs. 2019.02.15 15:02:33
@F.M.J.: Meggondoltam magam, igazad van.
Frisnyák Zs. 2019.02.17 15:04:07
@KissGecihuszár: nem találtam információt arról, hogy felszedték-e a kábelt, vagy még mindig az iszapban hever..
  A most bemutatott fotó a közelmúltban került elő, így elsőként kerül közlésre. A felvételen a Wesselényi és Izabella utcák környezét látjuk, balra az Almássy térrel, középen az egykori Magyar Színház épületével. A felvételt Král Sándor tüzérfőhadnagy készítette a Turul léghajó (=léggömb)…..
Frisnyák Zs. 2019.01.08 17:22:13
@Örökségfigyelő blog: szia, köszi az infót, az 1906 teljesen reális, el tudom fogadni. Division is eképp datálta. A képet egy aukción vásároltam.
Mindkettőtöknek köszönöm!
Frisnyák Zs. 2019.01.08 18:50:01
@Örökségfigyelő blog: az oroksegfigyelo stb. email címre gondolsz? a képet nagyfelbontásban odadom, jó ügyről van szó!
Frisnyák Zs. 2019.01.28 16:52:49
@Deak Tamas: szia, ezt én is megnéztem, de nem hozott eredményt. a kommentelők közül viszont ketten is 1906-ra tették a fotózást, és a bizonyítékaik engem meggyőztek.
  A magyarországi vasutak téli működéséről szóló adatok az 1870-es évek elejétől szaporodnak meg. Nemcsak a magyar államigazgatás új hatóságai aktivizálták magukat (beleszólva a téli közlekedésbe), hanem már működik a MÁV, egyre jobban terjednek a vasutak.  A téli közlekedés ez idő tájt kevésbé…..
Frisnyák Zs. 2019.01.13 23:44:43
@rezgaras: A Közlekedési Múzeumnak négy-öt hóeke modellje van, jól emlékszel. Emlékeim szerint ezekből egy volt kiállítva.
  Olvasom a hírt, hogy vezető nélkül ment egy szegedi villamos. Rögtön eszembe jutott a zugligeti villamos esete a 20. század elejéről. A nagy port felvert szerencsétlenség 1900 nyarán esett meg. A zugligeti villamos végállomásán egy zsúfolt, vélhetőleg kirándulókkal teli…..
Frisnyák Zs. 2016.04.09 14:01:11
@FF: Egy fegyelmezetlen és türelmetlen tömeget képzelj el, Nem találták meg, ki engedte ki a féket.
Frisnyák Zs. 2018.09.27 18:31:36
@Affeneegyemeg: Nyilván nagy volt a pánik.
1891-ig Európában nem volt egységes idő, nem léteztek időzónák. Minden település a nap járása szerinti helyi időt használta. Ez az írás arról szól, hogyan alakultak ki az időzónák és mi köze mindennek a vasúthoz. Az időeltolódásnak a vasúti közlekedés előtt nem…..
Frisnyák Zs. 2018.04.24 16:43:03
  Az alábbi karikatúra 1946-ban jelent meg az egyik élclapban. A rajz mondandóját felesleges magyaráznom, az uszítás kitervelésének a folyamatát mutatja. Van azonban két apró mozzanat, amely feltűnő. A karikaturista nem nevezi meg, melyik pártra gondol, ezt az olvasók fantáziájára bízza. Mindezen…..
Frisnyák Zs. 2018.01.26 22:07:16
@fran7: szellemes!
  A bemutatott metszetek 1848-ban jelentek meg a magyar sajtóban. A fotók 2017-ben készültek.  ..
Frisnyák Zs. 2017.09.04 22:18:53
@kugi: Szia, az Ábrázolt folyóirat c. újságban.
  A szocialista Magyarország a telefont a hatalomgyakorlás eszközének tekintették. Az állam 1962-ben a távközlés feladatát – csökkenő jelentőségű sorrendben – úgy határozta meg, hogy telefon „az államigazgatásnak, a honvédelemnek, a népgazdaság irányításának és ellenőrzésének, az egyes termelési…..
Frisnyák Zs. 2017.08.16 10:15:01
@enigma.enigmaticus: köszi az összes infót. nem tudtam a hálózatok összekapcsolásáról, kb. mikor történt ez?
  Úgy gondolom, hogy a most bemutatott fényképfelvétel nem egy a régi fotók közül, hanem kulturális örökségünk kiemelkedő vizuális emléke. A felvétel 1872-1873 téli hónapjaiban készült, akkor, amikor parasztokat nemigen fotóztak,  pláne nem szabadtéren. A fénykép valódi jelentőségét számomra mégsem…..
Frisnyák Zs. 2017.08.11 18:31:57
@Deak Tamas: szia, ez cigányzenekar?
  Két érdekes fotót mutatok 1902-ből. A felvételeket a MÁV zágrábi üzletvezetőségének ismeretlen munkatársa készítette Konjscina vasútállomás közelében. Szerkesztettem egy térképet, lássátok, hol is történt ez a vasúti baleset.   A baleset  a Csáktornya-zágrábi helyi érdekű vasút (másképpen:…..
Frisnyák Zs. 2017.08.02 20:08:21
@Deak Tamas: errol meg nem hallottam, ezen a vonalon tortent?
Frisnyák Zs. 2017.08.03 15:11:50
@Deak Tamas: kösz!
 1896-os millenniumi kiállítás emléke elhomályosítja az 1885-os országos kiállítás jelentőségét. Pedig már ekkor is bedobtak apait-anyait a kiállítás sikeréért. Nézzük, hogyan. A kiállítás főbejárata. Középen a zenepavilon, hátul az Iparcsarnok...
Frisnyák Zs. 2017.07.15 17:36:34
@Deak Tamas: Nem értek hozzá, de tetszetős magyarázat!
  Az Erzsébet híd építéséről készített fotókat már másfél éve megmutattam: http://timelord.blog.hu/2015/07/24/kepek_az_erzsebet_hid_epiteserol Mindez csak azért érdekes, mert időközben előkerült két fotó a híd terhelési próbájáról. Az újságok szerint 40 ezer ember súlyának megfelelő 130 ezer…..
Frisnyák Zs. 2016.12.07 13:18:59
@F.M.J.: Kösz, kijavítottam a linket.
  Az emeletes vasúti kocsik magyarországi históriája rövid és meglehetősen hiányos. A különleges vagont  Franciaországban találták ki - állítólag az 1850-es években -  és a Párizs környéki elővárosi forgalomban (például Párizs és Versailles között) használták. Az emeletes kocsik járatása a…..
Frisnyák Zs. 2016.12.04 11:36:35
@Palotabarát: Még jobb lenne, ha az emeletes vasúti kocsi mellett tolongnának a palotai erdei mulatozásból hazafelé tartó kéjutazók.
Frisnyák Zs. 2016.12.04 12:52:43
@Palotabarát: Nem is tudom, én ezt a képet sohasem tekintettem kéjutazósnak... inkább egy látványosságot megtekintő nézőközönségnek. Vannak adataid arról, hogy már 1848 előtt is jártak a pestiek kirándulni Palotára? Szóval úticél volt a palotai erdő?
Frisnyák Zs. 2016.12.04 13:23:28
@Palotabarát: Meggyőztél. A vasútállomás mögötti nagy épület mi lehetett?
  Rajongás nélkül szólni a most bemutatott két, finom részletekben bővelkedő ábrázolásról? Erre én képtelen vagyok. Nézzétek, micsoda perspektíva tárul elénk! A füstölgő gyárkémények, a racionális térkihasználás, az üzemcsarnokok bővülő sora - ékes bizonyítéka a vasútijármű-gyártás magyarországi…..
Frisnyák Zs. 2016.12.04 11:38:06
@advocate1: Egyetértek.
  A MÁV első, a királyi pár számára készített udvari kocsija 1871-ben készült el az Első Magyar Kocsigyárban.  A sötétzöldre festett, tetején a magyar korona fából faragott másával, és mindenféle aranyozott díszítményekkel bőven ellátott jármű hihetelenül feltünő lehetett. Nézzétek!  ..
Frisnyák Zs. 2016.11.13 18:41:08
@kugi: A végkifejlet a jól ismert, szokásos lehangoló, magyaros történet. A járművet még az első világháború előtt elvileg megszerezte a Közlekedési Múzeum, de helyhiányra hivatkozva nem hozta be az épületbe. És itt vége is van a sztorinak, nyilván valakik, valamikor szétszedték és eltüzelték.
Frisnyák Zs. 2016.11.14 14:46:19
@F.M.J.: Forgóváz szerintem későbbi találmány. A kocsiról csak az a rajz maradt fenn, amit látsz. A lépcső felhajthatóságáról nincs infó, de logikus amit írsz. A rajz alapján talán a legalsó részt fel lehetett hajtani. Ez a kényelmi megoldás nagyon is elképzelhető. Azt biztosan tudom, hogy az 1890-es években épített osztrák udvari vonatban a legalsó lépcsőfokokat fel lehetett hajtani, erről láttam egy rajzot valahol.
Frisnyák Zs. 2016.11.17 11:55:22
@¿Qué tapas hay?: igazad van, én tévedtem.
  A minta bakter című, négy rajzból és a hozzá csatlakozó költeményből álló képregény 1890-ben jelent meg az egyik élclapban, egy olyan időszakban, amikor a MÁV alkalmazottai magasabb fizetésért harcoltak morgolódtak. A rajz azt sugallmazza, a vasutasok lógnak, nem érdemelnek több zsozsót.  A…..
Frisnyák Zs. 2016.11.16 17:32:54
@Deak Tamas: Elolvastam, és nagyon tetszet! Köszi a linket. A korona és a mai forint közötti érték-kapcsolatot hogyan számoltad ki?
  Hogyan nézett ki a vasúti, vízi, közúti közlekedés összehangolása a 19. században? Mából nézve az intermodalitás kérdése, az ezzel kapcsolatos cselekvések és nem cselekvések szeretnivalóan bumfordiak. Mivel tudnám ezt bemutatni? Nektek Mohács kell. És persze nekem is.     Így nézett ki a…..
Frisnyák Zs. 2016.10.31 16:10:35
@F.M.J.: Pont ma olvastam, hogy az önürítős vasúti vagonnal az első próbakísérleteket Németországban 1899-ben tartották. A Ganz pedig 1904-ben már gyártott ilyen kocsit. Micsoda példája ez az innováció-terjedés sebességének.
A bokodi erőmű buktatóját miért nem használták?
Frisnyák Zs. 2016.11.16 17:23:22
@Deak Tamas: én nem látom ezt.
Rákóczi híd van már Magyarországon. Kettő is, ráadásul mindkettő a Tiszán. Először, 1926-ban a vásárosnaményi Tisza-hidat nevezték el II. Rákóczi Ferencről. Az 1926-ban épült híd persze már elpusztult, de emlékeim szerint az újabb hidak változatlanul őrzik a Rákóczi…..
Frisnyák Zs. 2016.10.07 17:42:39
@Péter Ágoston: ezt nem tudtam. Kösz.
  Egyszer volt, hol nem volt, 1888. december 30-a volt. A balatonszentgyörgyi állomásra rendben befutott a vonat Nagykanizsáról. Miután a szerelvény továbbment, és az állomás is elcsendesedett, két, a vonatról imént leszálló  házaló kereskedő szép sorban végig járta a szolgálatban lévő altiszteket.…..
Frisnyák Zs. 2016.09.14 13:04:51
@F.M.J.: remek a hasonlat!
Frisnyák Zs. 2016.09.29 21:58:02
@Deak Tamas: Hmmm és mégegyszer hmmm. Végül is nem kizárt, hogy néhány évtizedes bűnözői múlt után megjavult, és tisztes polgári életet élt szerető feleséggel és gyerekkel.
  Lehetne birkalegelő és kilátóhely egyben...
Frisnyák Zs. 2016.07.20 13:06:49
@F.M.J.: Igen, 1926-os humor.
Valamiért imádom a vasutat - 1913-ban, amikor először jártam Budapesten, akkor is vonattal érkeztem. Annak ellenére, hogy bosszúsan és kelletlenül léptem ki a pályaudvarról, a hosszú út emlékfoszlányai kellemesek. Évtizedeken át a vasút volt a korszerű közlekedés eszköze és jelképe a kontinensen a…..
  A most bemutatott felvételeket egy ismeretlen, valahol Budán lakó, és az utazásért élő-haló házaspár készítette 1966-ban. A fotókon egy nyugis nyaralást láthatunk. Figyeljétek meg a kerti bútorokat, a reggeliző asztalt a tejes csuporral, az elhanyagoltnak tűnő nyaralót és a vízpartot. Érdekes…..
Frisnyák Zs. 2016.06.07 15:33:21
@F.M.J.: Nem, ez nem a balatonakarattyai magaspart. Onnan tudom biztosan, hogy a diadobozban voltak más - itt nem szereplő - képek is. A fotó a mai balatonvilágosi vízkivételi mű környezetében készült. A képen hátul halványan az aligai móló látható.
Frisnyák Zs. 2016.06.08 08:18:14
@F.M.J.: Nem is tudtam, hogy volt vonalkorrekció Akarattyánál. Az omladékos partfal miatt?
Frisnyák Zs. 2016.07.01 07:36:00
@bioLarzen: Az utolsó kép miért kivétel?