Regisztráció Blogot indítok
Adatok
The Glow

2 bejegyzést írt és 54 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A Super Bowl alatt, (de csak a Savannah-i tévéken) ment le egy olyan reklám, amilyenhez foghatót legutoljára akkor láttunk, amikor Klapka Görgy a 72 színű NSZK színesfilctoll-készletből random kihúzott rostírón segítségével egy A4-es lapra felírta, hogy Vámház körút 9, és a…..
Így az év vége felé lassan már megállapítható, mi volt az esztendő legnagyobb botránya. Sokáig úgy tűnt, a trafik-mutyi és a szocik bajai videóhamisítása viszi el a pálmát – aztán jött Horváth András adóellenőr és kipakolt. A NAV - most már csak volt – munkatársa nem…..
The Glow 2013.11.14 08:04:39
Leginkább áfaügyekkel foglalozó áfaszakértőként szeretnék pár gondolatot megosztani.

1.
Amiről Horváth András beszél és ír, az nem hihetetlen újdonság (ő sem állítja azt). Magyarországos az ilyen "felszívódó adózós" áfacsalásokról, körhintacsalásokról az EU-csatlakozás óta intenzíven szó van. A NAV évről évre cikkezik, nyilaktozik, stratégiázik róla, hogy ez a csalás milyen iszonyatos károkat okoz Magyarországon. Az EUban a legnagyobb tagországoktól kezdve mindeki, a Bizottság is 10+ éve azon dolgozik, hogy gátat vessenek az ilyen csalásoknak. A legerősebb nemzetközi együttműködésben próbálnak küzdeni ellene, a NAVnak kiemelt vizsgálati területei évek óta az ilyen csalások, a bíróságokon nagy számban jelentek meg ilyen ügyek.
Csak egy példa: a fordított adózást hat éve az építőiparban, majd például a üvegházgáz-kvóta kibocsátásnál, a mezőgazdasági termények kereskedelménél azért vezették be, mert ezeken a területeken sok ilyen csalás volt, amit fordított adózással akadályoznak meg. (Amúgy szerintem nem ideális megoldás, bár rövid távon és országon belül hatásos, de ez most mindegy). A belföldi összesítő jelentés szintén az ilyen csalásokat hivatott felderíteni. Szóval, valós ügyekről van szó, amire Horváth András nem elsőként, csak emlékeztetett. Az egyetlen ok, amiért az ő sztorija kapós, a korábbi sztorik meg megmaradtak szakmai körökben, hogy ő multi cégek és magyar nagyvállalatok tudatos csalására utal, és hogy a NAV ebben "benne van". Szaftos.

2.
Ő sem azt mondja, hogy a nagy kereskedelmi hálózatok (a példa kedvéért: Tesco, Auchan, akárki) csökkentik csalással az adókötelezettségüket. Az általa ismertetett sémáknál egyetlen forinttal sem csökken ezeknek a cégeknek az adókötelezettsége. Ami történik, hogy ezek a cégek a valós beszerzéseik után, valós számla ellenében, valóban kifizetett ár után, általuk valóban kifizetett áfát (a normális rendszernek megfelelően) visszakérnek. És amikor az árut eladják, az áfát szabályosan befizetik.
A próbléma ott van, hogy a Tesco/Auchan/akárki BESZÁLLÍTÓJA, vagy éppen a beszállító beszállítója nem fizeti be az áfát, amit be kellene fizetni. Az így elcsalt pénzből nincs jogosulatlan előnye a vevő cégnek, az a csaló beszállító haszna.

Horváth András úgy érzi, hogy a Tesco/Auchan/akárki, az általa valóban kifizetett áfa visszaigénylésére nem lenne jogosult, mert az egyik beszállítója (vagy annak a beszállítója) nem fizette be az áfát a NAV felé. És szerinte erről a Tesco/Auchan tudott.

3.
Ő azt mondja (mástól is hallottam már ezt, lehet, hogy igaz, de nem tudom), hogy bizonyos termékeket (pl. étolaj, cukor) szinte csak áfacsalásos eredettel lehet találni a nagy boltok polcain.
Ennek nem az az oka, hogy a Tesco/Auchan/akárki csalni akar minden áron. Hanem, hogy az egyébként áfacsaló cég 5-10%-kal (vagy többbel?) olcsóbban adhatja az árut, mint egy szabályos vállalkozás (na ja, 27% elcsalt áfából könnyű). Ennek az a következménye, hogy a piacról nagyon könnyen kiszorítják a szabályos vállalkozást. Tehát a Tesco/Auchan/akárki csak akkor vehetne szabályos eredetű árut, ha direkt a drágábbat venné meg (és ezzel mellesleg a polcairól jóval drágábban lehetne megvenni az árut, azaz inkább a másik boltban venné meg az elcsalt áfájú olcsó cuccot a vevő). De hamarosan már nem is nagyon lesz alternatíva, hiszen a folyamatos versenyhátrányban lévő esetleges nem-csaló beszállítók pár hónap, 1-2 év alatt lemorzsolódnak, csődbemennek, eltűnnek a piacról. Ezután már elvben sincs választási lehetőség.

4.
A NAV sokáig rutinszerűen próbálkozott mégis azzal a mentalitással, amit Horváth András is követel: mivel a valódi csalókat nem tudták megfogni (mire megtalálják, a cég ügyvezetője és tulajdonosa ukrán hajléktalan, a csaló cég ténylegesen nem fellelhető), ezért megkeresték azt a valóban létező, nagyobb céget a láncolatban, aki az árut (két-három értékesítéssel később) megvásárolta és szabályosan, adót fizetve eladta. A standard érvelés: nem járt el körültekintően a vevő, a csalárd cégnek valódi gazdasági teljesítménye nem lehetett, ezért a számlái után a szabályosan eljáró cég nem vonhatta volna le az áfát. Áfa (és bírságok) követelése indul.

Az Európai Bíróság részben ennek szabott gátat, amikor egy magyar panaszos ügyében kimondta: a vevőtől nem tagadható meg az áfa visszaigénylése, kivéve, ha a vevő tudott róla (vagy tudnia kellett volna róla), hogy az eladó csalt. A "tudnia kellett volna" feltétel címen viszont nem várható el olyan nyomozás, amire a normális gazdasági életben nincs lehetőség, eszköz, gyakorlat. (Egy vevő cég nem tudja a beszállítóját, sőt, a beszállító beszállítóját is ellenőrizni, fizikai raktáraiba bemenni nyomozni, nem tudja az adóbevallásait megnézni, NAV átutalásait ellenőrizni). Az Európai Bíróság azt mondta: a NAV feladata, hogy objektív bizonyítékokkal alátámassza, hogy a vevő tudott a csalásról, vagy tudnia kellett volna. Különben futhat az eladó cég után.
Nem csupán arról van szó, hogy a Zsolt lassan málló agyából ismét előkerült valami borzalom. Szerintem érdemes rákérdezni a kultúrába ivódott előfeltevésekre, hogy vajon tényleg érvényesek--e; és bizony olyan régi mítoszokat sem árt olykor felülvizsgálni,…..
The Glow 2012.08.24 07:28:19
Bayer Zsolt írásai és mondatai nagyon fel tudnak húzni engem is, és előre is jelezném, hogy a poszt végigolvasásán túl nem végeztem további háttérkutatást, de:
1./ "meg kell ölni (nem létezővé varázsolni)"
Biztos, hogy ez az egyenlőségjel helyes és korrekt? Innen olvasva inkább úgy érteném: "ignorálni kéne (nem létezővé varázsolni)". Szerintem pontosan azért használja ezt a kifejezést, mert azt akarja mondani vele: nyilván megölni, erőszakoskodni nem szabad és lehet, de kívánni lehet, hogy bár ne lennének ilyenek. Megjegyzem, a kirekesztőkkel, erőszakoskódokkal, rasszistákkal, homofóbokkal és hasonló népekkel kapcsolatban például én is valahogy így érzek: bárcsak olyan világban élnénk, ahol ne lennének ilyenek - de eszembe se jut, hogy megöljem vagy megölessem őket. De ha lenne egy dzinnem, aki kívánságra megváltoztatná a világot, hogy ilyenek ne legyenek... nehéz kérdés, lehet, hogy élnék vele. Tessék belegondolni.
Ennélfogva pedig a poszt fő állítását, az én sejtésem szerint, félreértés vagy csúsztatás. Bayer ebben az írásában szerintem nem gyilkosságra buzdít vagy azt tartja kívánatosnak.

2./ "Zsoltról amúgy is mindenki tudja, hogy egy puha lakli, akire ha csúnyábban néznek, összeszarja magát."
Ez meg fölösleges és otromba. Valamirevaló, érvelő, magyarázó írásban már csak elegancia kedvéért se szabad olyan mondatot tenni, ahol a "mindenki tudja, hogy" érv szerepelhet. Lejáratott és elhasznált kifejezés, amit sokan arra használnak, hogy az "én azt gondolom, hogy" vagy a "bár nem tudom alátámasztani, de azt szeretném, hogy" körmondatokat helyettesítsék vele látszólag hitelesebben. Másrészt pedig Bayedr Zsolt feltételezett puhaságával vagy gyávaságával érvelni nem igazán tartom relevánsnak, inkább mintha öncélú sértegetgetés lenne.
A magyar emberek egészségéért aggódó Országgyűlés “a népegészségügyileg nem hasznos élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítása és az egészséges táplálkozás előmozdítása” érdekében 2011. július 11-én elfogadta a népegészségügyi termékadóról szóló…..
Az előző posztom utáni kommentekből tanultam egy érdekes jelzőt: „szíjjártópetyai”. Ahogy ez a politikában lenni szokott, már a definíció megfejtéséhez sem mindegy, hogy honnan nézünk a szóra. Én azt mondom: a jobboldallal nem szimpatizáló kommentelő meghatározása…..
The Glow 2011.06.24 18:50:15
Gondolom, a politikus mindig sarkít, túloz. A technokrata, objektív, precíz szöveg egyben szürke, kevéssé hatásos, álmosító. A rövid, kemény, odamondott szólam meg üt. Ettől még nem szeretem a túlzásokat, de szeretik mondani őket.
Irodalmiabban: allegóriát használ. Hasonlításon alapuló gondolkodásmódot, amikor egy elvont fogalmat képszerűen jelenít meg.

Amúgy meg:
1. A magánnyugdíjpénztári járulékot az APEH szedi be. Persze. De az én bruttó, leszerződött keresetemből vonja le. Ha nem szedné le és nem vonná le, azta munkáltatóm egy az egyben nekem lenne köteles kifizezni.
2. Nem rendelkezem az mnyp számla felett. Ez is igaz. És akkor a lekötött betétben lévő pénzem se az enyém, mert nem nyúlhatok hozzá? Ráadásul az mnyp. számla befektetési módjához valamennyire már hozzá is lehetett szólni.
3. Az állami finanszírozásban űr keletkezett. Ez is igaz. Viszont harminc év múlva az állam meg örült volna, hogy nem kell annyi nyugdíjat kifizeznie. Az állam lemondott némi elvonásról most, hogy későbbiekben kevesebb költsége legyen. Ez finanszírozási lyuk az államnak, de nem önkéntes adomány az államtól nekem. Tulajdonképpen szerződés volt az állam és köztem: lekötve eltehetek pénzt magamnak későbbre, akkor most kevesebb pénzt szed be tőlem az állam járulékként, de később majd kevesebbet is kapok az államtól (nyugdíjként), hanem a félretett pénzből egészíthetem ki majd.

Szóval én úgy látom, az én pénzem volt az. Még ha olyan tulajdon is volt, amivel nem rendelkezhettem teljesen szabadon.

Rablás meg azért nem volt, mert ha nagyon akartam, megtarthattam. Csak az állam a szerződést velem egyoldalúan felülvizsgálta: rosszabb feltételek mellett tarthattam meg, vagy felmondhattam az egészet.
Meg mert nem magának tette el a pénzt bárki is, hanem közös felhasznéálásra, adósságtörlesztésre, egyebekre teszi el.

De ha igazából az állam és a komrányzat nem tartotta volna ezt magánvagyonnak, akkor nem vacakolt volna a "visszalépés lehetőségével", mint trükkel: egyszerűen megszüntette volna. Azért volt kénytelen játszani a kötelezően javasolt visszalépéssel, mert a rendszer megszüntetése valóban a magántulajdon egyértelmű sérelme lett volna, azt meg azért csak nem. Ehelyett nem sértjük, csak taszigáljuk a magántulajdont, az talán kevésbé (nyilvánvalóan) tilos.
Két éve került adásba az Éden hotel, az újkori magyar tévézés egyik legjobb realityje, aminek sem a menetébe, sem a kimenetelébe nem szóltak bele a nézői sms-ek, a játékosok egymás között döntötték el, kivel tolnak ki az adott pillanatban és hagyják pár nélkül, azaz…..
The Glow 2011.05.26 21:27:59
The Glow 2011.05.26 22:25:41
Talán ez az egyetlen megoldás a közelgő demográfiai katasztrófa és az annak hatásait előrehozó eltartotti csapda kivédésére. Radikális megoldás, de a maga korában az általános választójog vagy az amerikai polgárjogi törvény is az volt. (Fotó: syracuse.com) A hírek…..
Néhány művész megrajzolta Darth Vadert az eredeti forgatókönyvben szereplő leírás alapján. Nézzük előbb a leírást: INTERIOR: REBEL BLOCKADE RUNNER - MAIN HALLWAY. The awesome, seven-foot-tall Dark Lord of the Sith makes his way into the blinding light of the main passageway. This is…..
The Glow 2010.12.29 11:21:31
@fizetett troll: Lehet, hogy platformtalpas csizmája van beépítve. Plusz a sityak is magasan ül, esetleg.
Végre a minisztériumban is elkészült az az Excel-tábla, amelyik összevetette a kiadási és a bevételi oldalakat. Nem lesz 7%-os GDP-növekedés, túl nagy lesz a költségvetési lyuk, be kell valamivel tömni. A Véleményvezér általában rezignáltsággal veszi tudomásul a kormány…..
The Glow 2010.11.11 12:55:52
@VIII. Nagyapó: viszont a hazai kisebbecske vállalatok mekkora része él abból, hogy ezeknek a Magyarországra beruházó multiknak a beszállítója, vagy azok beszállítója? Én nem tudom a számot, de úgy rémlik, akárhányszor bármelyik kormány új beruházót talált, aki Magyarországon gyárat, üzemet csinált, mindenütt azt hangoztatták, hogy ők majd 674 új munkahelyet teremetenek, plusz a beszállítói láncolaton keresztül további 1320-nak biztosítanak megélhetést.
Megindult az ország a hétvégén, vonattal, busszal. Szokás szerint elfogytak a helyjegyek (pótjegyek), jól kaszáltak a kalauzok. Hihetetlen ostobaság: ha elfogyott a pótjegy, de még találsz helyet az IC-n, megbüntet a kalauz.Ez a Békés megyeiek keresztje. Békéscsabára ugyanis…..
Nem elég, hogy a UPC Direct nyáron kivonult Magyarországról, már számlát sem ad alapból, vagyis akár úgy is nézhetjük, hogy nettó összeget szed előfizetőitől. Pedig a számla díját 2008 óta külön felszámolják: Mint tudjátok, idén nyár óta a UPC egy luxemburgi…..
The Glow 2010.10.20 20:14:19
A UPC Direct tényleg izgalmas struktúrát használ. Áthelyezték a céget Luxemburgba (mondjuk, hogy működjön, ahhoz ténylegesen embereket, vezetést, miegyebet is ki kellett költöztetni). Az EU-s áfaszabályok szerint távközlési szolgáltatások esetén, ha a megrendelő EU-s magánszemély (vagyis nem áfaalany), akkor a szolgáltatás ott adóköteles, ahol a szolgáltatást nyújtó székhelye vagy szolgáltatással érintett telephelye van. (Egyébként már csak pár évig, ez a szabály is hamarosan változni fog). Így a cég Luxemburgban fizet áfát. Ráadásul bizony, a műsorszórás (néhány kivétellel) 3%-os áfakulcs alá esik Luxemburgban, ez az egyik apró derogáció, amit ők elértek az EU-nál. Ha áfaalanynak (cégnek) nyújtja a szolgáltatást, akkor az maga fizeti meg a magyar áfát, és köteles közösségi adószámot kérni.
Persze izgalmas kérdés, hogy miért is nincs Magyarországon telephelye a UPC Directnek. A jelek szerint lepapírozták még átálláskor a PM-mel, hogy a mindenféle magyaroszági eszközök (pl. set top boxok, egyéb berendezések, ügyfélszolgálat, miegyéb) nem telephely, hanem feltehetően alvállalkozók teljesítménye (akik feltehetően Magyarországon adóznak is). Azért így is húzós.

Hogy számlát miért nem adnak? Jó kérdés. Persze túl azon, hogy kiderülne, hogy azonos bruttó ár mellett az áfa lecsökkent 15-20 százalékponttal, a nettó bevétel meg megnőtt ugyanennyivel. Könnyen elképzelhető, hogy a luxemburgi szabályok szerint magánszemélyeknek (nem-adóalanyoknak) nyújtott szolgáltatásról nem kell számlát, csak pl. nyugtát vagy hasonlót kibocsátani. Azt hiszem, az angoloknál is ez a általános szabály.

Szóval, jópofa sturktúra. Persze kevés szolgáltató tudja ezt megtenni, hiszen olyan tevékenység kell, amihez nem kell (szinte) semmilyen fizikai jelenlét helyben, mert ha állandó telephelynek minősül a tevékenysége Magyarországon, akkor az egész költözés nem ér semmit, magyar áfával kell számlázni.
Mint arról már tudósítottunk, a Kockát és a Hibridet jegyző Vincenzo Natali már jó ideje tervezi William Gibson sokak által műfajteremtőnek nevezett Neurománcának adaptációját. Bleeding Coolnak adott interjújában most azt is bejelentette, hogy pár napja már az első…..
The Glow 2010.10.08 15:59:14
@VRbagoly:
A teljes műfajkeveredés jegyében megjegyezném, hogy az 1:1 000 000 esélyek viszont közismerten tíz esetből kilencszer bejönnek.
SF.blog Stan Lee új hősei 2010.07.26 12:38:00
Az elmúlt hétvége másról sem szólt Amerikában, mint a Comic-Conról. Stan Lee pedig bemutatta három legújabb karakterét. Vajon melyikük lesz a legsikeresebb?     A 87 éves Stan Lee, mintha nem is akarna megöregedni, még mindig teljes erőbedobással alakítja a…..
Az állami adóhatóság - a negyedévet követő 30 napon belül - közzéteszi azoknak az adózóknak a nevét, lakóhelyét/székhelyét, telephelyét, a megállapított adóhiány és jogkövetkezmény összegét, akiknek (amelyeknek) a terhére az előző negyedév során jogerőre…..
The Glow 2010.07.24 06:38:19
@ikaljan: Igen, ezt a "miért tételezzük fel, hogy az emberek csalnának" érvet mrá sokszor hallottam, de nem tudom elfogadni. Miről beszélünk? Éppen ez a poszt szól arról, hogy az APEH elkapott 219 olyan vállalkozást és magánszemélyt, akik "csaltak", nem kis összeggel, és utólag se voltak hajlandók megfizetni az adót (vagy legalábbis saját javukra komoly összegben tévedtek). Persze, hogy vannak csalók. Lehet azt mondani, hogy az APEH dolga, hogy megkeresse őket - csak az a baj, hogy az kutya nehéz feladat, a sokszázezer működő, és még több alvó vállalkozás közül kiszúrni, kik csalhatnak. Utólag. És ha meg is találják őket, akkor is baromi nehéz az igazi csalóktól beszedni a pénzt, mert azt addigra már nyomtalanul, szatyrokban, bahamai offshore cégekben, elvitték. Nincs mit beszedni.
Ez nem megoldás, ez csak örök birkózás egy kezelhetetlen problémával.

A csalók ellen nem így kell küzdeni. Hanem úgy, hogy eleve olyan szabályokat hozunk, hogy a csalóknak ne legyen lehetősége csalni, vagy legalábbis minél kevesebb esélye legyen erre. Ennyi erővel minek szerelünk zárakat az ajtóra - miért feltételezi mindneki, hogy az emberek tolvasjok? Miért kötjük engedélyhez a lőfegyverek vásárlását - miért feltételezzük, hogy az emberek rablók és gyilkosok? Miért kell a bankhitelhez jelzálogot fevenni - miért feltételezik a bankok, hogy az emberek csalók és nem fizetik vissza a hitelt?

Amúgy meg, vannak pénzforgalmi szemléletű adók. De a legtöbb, vállalkozásokra vonatkozó adórendszer nem az. Hanem a gazdasági teljesítményt, a megszolgált bevételeket adóztatja. Ezt lehet nonszensznek nevezni - valójában inkább óvatos.
De, ahogy fentebb írtam - igenis van helye, óvatosan, vigyázva olyan szabályok bevezetésének, ami szigorú keretek között lehetőséget adna az áfafizetés halasztására, ha nem jutok pénzhez. Csak hogy kreatívak legyünk, én hogyan oldanám meg:
1. aki halasztott áfafizetést akar, jelentkezzen be az APEHnél. Így nagyobb az esély, hogy a csalárd célú felhasználók lelépnek az APEH elől. Sőt, szerintem az áfabevallásban külön soron jelenteni kellene, mekkora adófizetési kötelezettséget "halaszt", tol maga előtt a vállalkozó.
2. Ugyanígy az átláthatóság kedvéért a halasztás feltétele lenne, hogy azt a számlán jelezzék.
3. Valószínűleg nem adnám meg a lehetőséget korlátlan méretű cégeknek - az igazi nagyok igenis teremtsék meg a finanszírozási hátterét a tevékenységüknek. Inkább csak kis - közepes méretű vállalkozásoknál engedném.
4. A fizetési halasztással egyidejűleg a levonási jog is halasztódna: a nem fizető megrendelő cég ne számolhassa el a levonható adót az APEHhal szemben. (Ma is van korlátozás, de csak arra, aki visszaigénylő pozícióba kerül - azt nem tiltja semmi, hogy aki egyébként értékesítései miatt fizetendő pozícióban van, a levonási jogát érvényesítse, és annyival kevesebb adót fizessen be).
5. Nem engedném nem-adóalany magánszemély vevőkkel szembeni számlákra a halasztást. A körbetartozások nem ebben a körben a legjellemzőbbek, ráadásul az ilyen vevői kör esetén a 4. pont szeirnti korlátozás amúgy se nagyon működne.
6. Megadott ideig engedném maximum a halasztást - mondjuk talán 3 vagy 6 hónapig. Ezzel párhuzamosan viszont a valóban behajthatatlannak bizonyult követelések után engedném, hogy végleg megszűnjön az áfakötelezettség. Így a vállalkozásnak lenne 6 hónapja, hogy elérje, kifizessék, vagy megpróbálja kikövetelni a neki járó pénzt.
7. Azokban az esetekben, amikor a számla kifizetése készpénzzel történik (vagyis nem lekövethető utólag, szemben mondjuk a banki utalással), szigorúbb bizonylatolást követelnék meg. Eladó, vevő írjon alá egy készpénzt átadás-átvételről szóló, szigorú számadás alá vont bizonylatot.
The Glow 2010.07.24 07:23:31
@szévike: Ahogyan többen megjegyezték fentebb: ez utólagos ellenőrzések során megállapított adóhiány. Vagyis nem folyamatosan felhalmozódott, hanem egy APEH revízió megállapította, hogy ennyivel többett kellett volna fizetnie (+bírság).
Tort ül a hülyeség az országban. És mindezt még az Alkotmányba is foglalják. A zember már nem is tudja, hogy röhögjön vagy sírjon az egészen.Az elmúlt két nap őrülete - a kormányszóvivő hazudozása, a blog-helyreigazításos agymenés és a Nemzeti Együttmködés Rendszeréről…..
The Glow 2010.07.04 10:53:00
@Öreg Sam: Ja, igen. Szóval a jóerkölcsbe ütközésnek van komoly külföldi gyakorlata. Érdemes elővenni a 801/B/2002 alkotmánybírósági határozatot (valaki megpróbálta a Ptk semmisségi szabályát alkomtányellenesnek minősíttetni). A határozat hivatkozik példaként a német polgári törvénykönyv (BGB) 138. szakaszára, a francia és belga Code Civil 6. és 1133. szakaszára, az olasz Codice Civil 1343. cikkelyére, a portugál Código Civil 281. cikkére, a scájci kötelmi jogi törvény 20. cikkellyére, a holland polgári törvénykönyv 3. könyv 40. cikkelyére.
The Glow 2010.07.04 11:19:03
@midnight coder: bár az arányok talán kicsit túlzottak, de ezzel gondolom mindneki egyetért, kivéve talán aki éppen az érintett multiban vagy alvállalkozóban érdekelt. Csak ez az alkotmánymódosítás erre a problémára nem jelent megoldást. Az ilyen ügyeket valami kemény, jól felszerelt kutató csapatnak fel kellene tárnia, és aztán tiszteséges bírósági eljárásban fel kell lépni ellenük. Az, hogy a kormányzat rámutogat emberekre, hogy "szerintem ő és ő és ő" a felelős, és ezért tűnjenek el, és a szerződésük szerint járó pénzt pedig meg sem érdemlik (annélkül, hogy valamiféle bírósági eljárásban én igazolnám, hogy miért is nem jár neki ez a pénz) - ez nekem nem tetszik.
The Glow 2010.07.04 12:23:11
@Öreg Sam: erkölcs meg izlés hasonlít, de nem ugyanaz. És nem, önmagában egy 2M feletti fizetés vagy végkielégítés nem hinném, hogy jóerkölcsbe ütközne. Ha abba ütközik, akkor a magányszférában is az lenne. Ezért is mondtam, hogy ez a szabály így elég nehezen alkalmazható.
Simon Baker sármjára sorozatot építeni igen merész vállalkozás volt a CBS részéről, hiszen ha a pali nem jön be a célközönségnek (a CBS esetében ez ugye a 30 feletti korosztály), akkor az egész koncepció mehet a kukába, menet közben ezen nem lehet változtatni, mint a Cougar…..
The Glow 2010.06.17 18:03:10
@AlexWolf: valamelyik részben volt is olyan, hogy börtönbe zárják valamiért főhősünket, neki meg kábé 1 órába és pár telefonba kerül először is bebörtönöztetni valakit, akivel beszélni akart volna; majd megszökni pillekönnyedén.
Az alábbi béna viccet azért közlöm, hogy sokadjára is rámutassak arra a veszélyre, amit a szóviccek jelentenek a szaporodóképes magyar ifjúságra nézve. Vegyük például C. Tamást, aki a csajának (!) küldte el a fenti képviccet, aminek a megfejtése persze:nagyon szeretlekMost…..
The Glow 2010.05.20 07:58:39
@MPL:
viszont az angol "at" (-nál, -nél, -kor) valóban @.
Horváth "Mégtarlósbuburaisszivesebbenszavazokmintrádteanyaszomoritó" Csaba óriásplakátokon ígérte meg, hogy május elsején mond valami orbitális marhaságot annak örömére, hogy még mindig nem vonta vissza a főpolgármester-jelöltségét az, ami a szocialista pártból…..
The Glow 2010.05.02 00:59:11
Persze hihetetlen ökörségnek tűnik az ötlet. De közben eszembe jutott egy mellékgondolat, amitől még ökörség marad az ingyenes BKV, de jópofa megközelítés szeirntem.

A lakosoknak ingyenes BKV azt jelenti, hogy azt a város (és részben az állam) fizeti 100%-ban. Hogy ezt dugódíjból vagy másból finanszírozza, az édes mindegy, hiszen a dugódíjat lehetne másra is költeni, így végső soron a dugódíjból finanszírozott BKV-t se a dugózók taratnák el, hanem az össz lakosság, akiknek meg kell fizetni azokat a költségeket, amiket a dugódíjból lehetne állni.
Vagyis: az ingyenes BKV azt jelenti, hogy az utasok helyett minden adófizető fizetné a BKV-t, akár ját BKV-val, akár nem. Ez persze igazságtalannak hangzik.

Viszont: a tömegközlekedést akarjuk preferálni a kocsiforgalom helyett, mert élhető város, meg levegő tisztaság, meg minden. Akkor meg tulajdonképpen tényleg mondhatjuk azt is, hogy mindenkinek be kell fizetni a tömegközlekedésre - aki akarja, használja ezért a pénzért; aki nem, az járjon más módszerekkel, és kvázi ezért fizet büntetést.

(Az ökörség meg azért marad ökörség, mert az adófizetők mellett vannak nem-adófizetők is, plusz városon kívüli lakosok, és a budapesti költségvetést sem csak a budapesti lakosok adják össze, hanem pl. cégek is, meg persze egy csomó pénzt az állam allokál le - szóval az egész számítás nem igazi, de azért érdekes.)
The Glow 2010.05.02 08:38:21
@Diopapa_sok: persze, igazad van. Ezért is beszéltem elsősorban budapesti költségvetési pénzről, nem államiról.
De igazából nincs sok értelme így kategorizálni a pénzeket. Érdemes abba belegondolni, budapesti adózók mennyivel járulnak hozzá a központi költségvetés bevételeihez, amit aztán X részben nem-budapestiek javára költenek el? Hiszen a fővárosi adózók abszolút és gondolom arányos részben is a legnagyobb adózók, befizetők. A költségvetést nem érdemes így nézni.
  61,44 százalékos feldolgozottságnál a fideszes Szalay Péter mindössze 8 szavazattal vezet Szanyi Tiborral szemben. 70 százalék feletti feldolgozottságnál az MSZP-s Szanyi Tibor több mint 400 szavazattal vezet Szalay Péterrel szemben. Mivel (ha volt külföldön…..
"A második fordulóig kiürülhet az államkassza"-nyilatkozta a Szijjártó gyerek. Innentől már tudjuk, hogy mi fog történni:A Fidesz a második fordulóig ezt kommunikálja majd. Esetleg még "bizonyos forrásokból értesül" is róla, hogy egy "utolsó nagy…..
Bár az állatkínzás egye nagyobb bűnnek számít és egyre jobban odafigyelnek rá hazánkban is (azért a leendő első ilyen magyar állatrendőrös műsor készítője szerintem még általánosba jár...), a Comedy Central egyik bedolgozója nem kíméletes - legalábbis bv beküldése…..
Úgy tűnik elhárultak azok a jogszabályi akadályok, amelyek lehetetlenné tették a szabályos közbeszerzések kiírását Magyarországon (ld. http://kozbesz.blog.hu/2010/02/05/kozbeszerzes_csak_szabalytalanul). Az országgyűlés ugyanis elfogadta azt módosító javaslatot, amely kiiktatta…..
The Glow 2010.02.26 16:46:27
@is: érdekes ötlet. Csak hát a minisztériumi apparátus nem csak jogszabály-előkészítő munkát végez, hanem a klasszikus végrehajtás szabályozását is. Ezzel akkor megkettőznénk az apparátus létszámát. És: ha a jogszabály-előkészítő munkát nem a végrehajtó szervek (minisztériumok) végzik, akkor elviekben a jogszabályelőkészítés még jobban elszakad a "valóságtól", elefántcsottoronyba vonul. (Elvben most a gyakorlati végrehajtási tapasztalatok alapján javasolhat törvényi módosításokat a kormányzat).
És: az országgyűlés alá rendelt apparátus végsősoron kinek a megrendelésére készítene elő jogszabályt? Mert hogy a kormánynak még csak-csak van egységes akarata, de az országgyűlésnek nincs. Minden jogszabályelőkészítő munka megkezdéséhez is szavaznia kellene a parlamentnek, hogy utasítsa a jogszabályelőkészítő apparátust a munka megkezdésére? És ki döntene az előkészítendő jogszabályszöveg részleteiről? Most ha az apparátus előkészít 5 verziót, és 70 eldöntendő kérdést, akkor a van egy döntési struktúra, ami eldönti, hogy melyik verziót támogassa a kormány a végén. (Ügyintézőtől, főosztályvezetőn keresztül, államtitkárokon át a miniszterekig; megspékelve minisztériumok közötti egyeztetésekkel, tárcaköröztetésekkel). Vagyis a kormány alá rendelt apparátus a kormány (miniszterek) politikai döntései alapján alakítgatják a javaslat szövegét. De ha az országgyűlésnek lenne alárendelve az apparátus, aki ki hozná meg az eldöntendő kérdésekben a döntést? Vagy a parlament elé 70 alternatívát terjesztene be minden törvényről az apparátus, hogy majd eldöntsék? Nem lenne valami hatékony.