Regisztráció Blogot indítok
Adatok
fab3

6 bejegyzést írt és 20 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Jezsuita bloggerek Jézus-mozaik 2010.05.12 16:45:00
A szerdai olvasmány elgondolkodtatott. (Ap Csel 17,15-18,1) Ez nem más mint a híres areupágoszi beszéd. Szent Pál fellép a sok más szónok mellett és hirdeti az evangéliumot. Amit most kiemelnék az Pál érzékenysége és finomsága. Tisztában van a helyzettel, a hallgatósággal. Erre…..
Eléggé megbolygatta az egyházat mostanság a sokfelé megjelenő visszaélések híre. Beszélgetések, találgatások, az egyház jövőjét fürkésző tekintetek, becsődölő Vatikánról és egyházmegyékről szóló hírek keltek szárnyra, és mindezt erkölcsi csődre vezetik vissza, és…..
fab3 2010.03.24 10:46:11
Érdemes összehasonlítani a pedofil botrányt a Toyota gázpedál-botrányával. Ég és föld, mégis szerintem van mit tanulni. www.origo.hu/auto/20100202-toyota-visszahivas-magyarorszagon.html
A Toyota a létező minden helyen hirdette, hogy baj van a kocsik 1-2%-val. Mégis, hogy a minőséget biztosítsa, minden kocsit visszahívott. Az ellenőrzés után, most már nagy vígan (dupla oldalas hirdetéseken) közli, igen a minőség olyan mint régen volt, sőt még jobb is!
Ehhez azonban aktív-megelőző magatartás kell szemben egy sunnyogó, magyarázgató és védekező reakciótól.
E teintetben tiszteletem a német jezsuitáké akik kezdeményező módon vállalták, hogy szembenéznek a helyzettel.
fab3 2010.03.24 10:53:48
Remélem kaleidoscope boldog látva fab3 négy szavakban nem szűkölködő, egymás utáni kommentjét...

@mezeinewsee: a kérdés, hogyan bizonytod ártatlanságod szerintem igen-igen jó. Nem sok idő és a gyanú kultúrája elérkezik hozzánk a tőlünk nyugatabbi országokból.
Nem tudom a magyar név: gyermek és ifjúságvédelem mit takar. Az biztos, hogy az angol safeguard / child protection igen komoly kérdés tőlünk nyugatabbra. Plébániák kidolgozott eljárásmódot követnek, kit hogyan milyen körülmények között viselkednek. Ez minden plébániára nézve kötelező, egyházmegyei intézmények foglalkoznak gyermek-védelemmel.
Még egy adalék: nem csak gyerekekről van szó! A külföldi terminológia, gyerekekről és sérülékeny felnőttekről beszél. Ez pedig nem értelmi sérültet jelent. Lehet az egy doktor páciense, ügyvéd védence, vagy lelki vezető vezetettje. Ezek a professzionális kapcsolatok, a hatalom asszimetriája miatt ugyanúgy homloktérbe kerültek, mint a gyermekvédelem, hiszen visszaélésre ugyanúgy alkalmat jelentenek.
fab3 2010.03.24 10:41:59
Azon is gondolkodtam, beszélhetünk-e keresztény-üldözésről, ahogyan azt a cikk írója felvetette.
Szerintem nem. Csupán politikai ellenerőről van szó. Az erő ebben az esetben az abortusszal, eutanáziával és egyéb morális korlátozásokkal jövő egyház(ak)tól jön. A társadalom örül, mert végre talált egy fogást az egyházon.
Tehát még egyszer, nem az említett moráis tartalmakról beszélek (jó-e az abortusz vagy nem), hanem a folytonos feszültségről, amit ez a különbség társadalom és egyház között kelt.

Ez a kirobbanó botrány-sorozat pedig egyfajta ellenerő, politikai válasz. Innen érthető, miért is támadják az egyházat olyan vehemensen, még ha a tényadatok nem is támasztják alá. (Ld cikk: pedofíia: nem a cölibátus az oka)

Hogy mennyire a politika játszik itt szerepet azt alátámasztja egy kérdés: miért pont a katolikus országokban szálltak rá az egyházra? Ld Írország, szemben Angliával (Pedig a katolikus egyház lélekszáma talán még nagyobb is mint a 4 milliós Ír-földdé)
A különbség, hogy Írországban van (vagy volt) hatalma a katolikus egyháznak, míg Angliában nem. Tehát az angliai esetek nem érdekesek, hiszen maga az egyház nem sok vizet zavar.
Vagyis az egyházat nem áldozatként látom, akire igazságtalanul rászálltak és jogtalalnul üldözik. Szinte lehetetlen eldönteni 'ki kezdte' és ki a felelős.
Az már csak hab a tortán, hogy eddig a keresztény-üldözés vallási-ideológiai alapon történtek (a mai olvasmány ennek a fajta üldözésnek egy ószövetségi előképe: Nebukadnezár és a három ifjú)
Jelen botrányban azonban kizárólag erkölcsi 'földi' kérdésekről van szó.
Ezekkel az ügyekkel egészen új fordulat következett be: a középkorban pápák tettek le császárokat egyházi kiközösítéssel.
Az ír példa mutatja, hogy a tendencia megfordult: a média 'tesz le' püspököket a közvéleményre gyakorolt nyomás által.
Ezt pedig csak egy erős morális öntudat mellett lehetséges. Erre vonatkozott kijelentésem, hogy a világ felnőtt erkölcsileg. Mint keresztény ha tetszik kritizálhatom, hogy ez a 'halál kultúrája' (ahogyan azt előző pápánk tette, kérdés mennyire szerencsés maga a kifejezés elnevezés). Egy dolog azonban biztos: a másikra mint egyenrangúra kell tekinteni ebben a helyzetben.
  Az utóbbi hónapban, személyes tapasztalat következtében sokat törtem a fejem:mit tegyünk a fekete báránnyal? Nem ígérem, hogy egy blogbejegyzéssel megoldatik a probléma. A kérdést viszont szívesen felvetem, és meglátjuk, mi sül ki belőle.   A kérdés…..
fab3 2010.03.21 10:06:20
Kedves Mindenki!

Mint említettem a blog témája személyes reflexióból született. A kérdés jelen pillatban nekem éles. Vannak más témák is, ez igaz. Milyen jó, hogy nem egyedül írom ezt a blogot, igaz? :)

Mind az iskolai mind az evangéliumi történetet illusztrációnak szántam. Ami az utóbbit illeti, számomra a motiváció fontos. Miért teszed azt a mit teszel? Nem érzem erőltettnek az apostolok és Jézus mentalitása közötti különbséget. Még jó, hogy nem vagyok egyedül, igaz kis_csirke ? :) Ha tetszik reaktív és proakatív kommunikáció, bár nem szeretek szakszavakkal dobálózni.
(Ez nem zárja ki, hogy az apostoloknak is jutott konstruktív szerep ebben a történetben)

Az pedig teljesen igaz, hogy az iskolai keret más, mint a mukahely, család, szabadidő, templomi közösség. Talán azt kellett volna írnom: 'Ez az én tapasztalatom erről a területről. Neked van tapasztalatod erről vagy más előbb említett területekről a fekete bárányra vonatkozóan?'

Még egyszer a poszt lényege nem az, hogy Isten Báránya fekete vagy fehér. (Ez egyébként egy szójáték és nevetni kell rajta, hahahaha... másrészt viszont a kijelentés: 'Jobb ha egy valaki hal meg a népért' a bűnbak-mechanizmusról szól, és máris a fekete báránynál vagyunk...)

A poszt lényege, hogy magán a jelenségen elgondolkozzunk, öszedobjuk tapasztalatainkat. Ilyen jellengű észrevételt szívesebben veszek mint személyeskedést és leszólást.

Még egy dolog ami talán nem jött át mindenkinek. A fekete bárány nem erkölcsi fogalomként került használatba!!!
Mint a cikkben szerepel: 'kilógnak a sorból. Viselkedésük, stílusuk, kommunikációjuk, felfogásuk vagy éppen ízlésük, életvitelük eltér a csoportban megszokottaktól.'
Ezért is nem került elő a morális téma.

Két pontot emelnék ki minek külön örültem.

1. 'A bűnt gyűlölni, a bűnöst szeretni.'
Ezzel a megfogalmazással nekem (is) komoly gondjaim vannak. Lehet, hogy csak a stílus. Számora világosabb, ha azt mondom: a viselkedést teszem szóvá (pl. haragszom és frusztrált leszek, mikor azt érzem igazságtalanság ért), mint hogy a személyt minősítsem. (pl. te szeszélyes ember vagy és nem vagy igazságos) Lélektanilag ez mindenféle képpen hasznosabb, és sztem korrektebb is.
Mire gondoltál, Tanítvány, mikor azt mondtad, a kijelentés önellentmondás?

2. Papírgalacsin és hittanóra. Sztem ez egy kiváó példa a téma illusztrációjára. A tanár először próbálja fegyelmezni a gyereket, hiába. (átfestés) Aztán próbálja tolerálni, majd csak észreveszi magát. (Tolerancia) Végül nem marad más, megszoksz vagy meszöksz alapon, a gyereket kirakják az iskolából. Na persze az utcán ő sem maradhat, így egy másik iskolába kerül... és a probléma kezdődik előről.

Ez csak egy lehetséges kimenetele az eseményeknek. E helyett, ami mellett érvelek (és ebben rendtestvéreim gazdag tapasztalatára is hivakozhatok) fontos megnézni, miért viselkedik így a gyerek. Családi háttér, személyiségzavar? Vagy egész egyszerűen csak unja magát! (Ami sokszor bizonyára többünkkel megtörtént.) Ilyenkor egyik fent említett reakció sem alkalmas.A tanárnak párbeszédbe kell lépnie, magával, a helyzettel, a diákkal. Csakis az OK megismerése vezeti után taálhatja meg, hogy mi is a helyes eszköz.

Na de már megint leragadtunk az iskolánál és pont úgy írtam, mint ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. Pedig nem az, mert ha az lenne nem született volna meg ez a blogbejegyzés. :)

Úgyhogy tessék szorgoskodni, ha már ilyen hosszú kommentet írtam. Jó lenne tapasztaltot cserélni, abból csak gazdagodhatunk.. Szép húsvéti készülődést!
Jezsuita bloggerek Halál Testvér 2010.02.11 11:15:00
Az alábbi történethez kevés kommentár is elegendő. Egy európai hospice-önkéntes vallomása egy sorsformáló találkozásról. Az írás érdekes kérdéseket vet fel elmúlásról, együttlétről, szolidaritásról. Talán nem túl erőltett a párhuzam a közelgő nagyböjttel, amely a…..
fab3 2010.02.13 23:11:12
@türkiz: Csak hogy tudjátok, itt vagyok és figyelek. A lényeggel egyetértek, csak egy-két apróság. Én csínnyán bánnék a sikeres és sikertelen szóhasználattal, különösen ha ilyen érzékeny témáról beszélünk. Olyasmit szerettem volna leírni, amit fontosnak tartok. Az, hogy stílus vagy más szempontból ez másokban máshogyan rezonál az egy másik dolog.
Mint a kommunikációban általában, itt is kétirányú közlésről beszélünk. (Még ha én is indítottam ezt el) Ez egy másik ok amiért a siker kategóriát hanyagolnám. Egy fontos dolgot írtam le, ilyen válaszok születtek. Nem érzek egyedüli személyes felelősséget, sokkal inkább egy párbeszédet látok ami most így alakult, és folyamatosan alakul minden hozzászólással.
no egy kis kitérő kerekedett ki. Mindenkinek szép vasárnapot!
fab3 2010.02.14 14:58:53
@jabbok: @türkiz:
Köszönöm szépen alapos és kedves válaszotokat.
Továbbá köszönöm a tapasztalatokat is amiket megosztottatok, halál és haldoklás kapcsán.
Elfogadom a bejegyzés stílusról mondott meglátásokat it, hogy túl 'jámbornak, ájtatosnak' találtátok. No persze az erdeti írás kontextusáról nem beszéltem és ez hiba volt. A beszámoló egy 'interjú' alapján készült, ahol két kérdés is vonatkozott a tapasztalat teológiai vonatkozásaira. Innen Jézus és Szent Benedek.

Másik ok pedig a fordításból adódó torzítás lehetett. A mondatok máshogyan gördülnek, mint az eredetiben, ezt magam is észrevettem, annak idején erre nem fordítottam nagy figyelmet.

Jabbok kivetítéses ötleteden sokat gondolkoztam. Nagy ajándék, hogy ezt sok éves tapasztalat következtében mondod, és 'tudod mit beszélsz.'
Külön köszönet a legutóbbi bejegyzés részletességéért és tartalmáért. A kivetítés és önáltatás valós veszély csakúgy mint más segítő 'helyzetben' is.
Mégis, személyesen ismervén a szerzőt és realitás-érzékét, bennem ez a kétely nem merült fel (továbbá a háttér: a leírt tapasztalat előtt már több éves hospice-önkénteskedés, illetve az inetrjú készítése előtt évek főállású Bárka-munkatársa) A már említett interjú egyik szempontja a kiemelkedő fontosságú élmény volt, amit szintén a 'ritka kivétel' lehetőséget erősíti. Ezt inkább csak miatta írtam... :) Magam részéről, szerény tapasztalatom fényében, soha nem tekintettem ezt általános érvényűnek vagy 'megszokottnak', éppen rendkívülisége adta az ötletet, hogy itt is közöljem. 'Jó, hogy ilyen is van!'-alapon.
Ezzel persze megint csak a stílusnál/nyelvezetnél vagyunk, amiről egészen világosan és kimerítően írtatok. Erre csak azt tudom mondani, hogy köszönöm, tűnődtem/tűnödök rajta. Egészen biztos, hogy nem volt haszontalan, sokat tanultam.
A sikerfilmek történetét dokumentáló szakemberek, művészettörténészek 2010-től újabb fejezetet illeszthetnek eddigi feljegyzéseik közé. Az Avatar, minden idők eddigi legnagyobb pénzügyi ráfordításával készült – és már eddig is a legnagyobb pénzügyi nyereségét…..
Apó, én tudom rólad, hogy több világrészen és sok országban dolgoztál. Engem nagyon érdekelne, hogy milyen emberekkel dolgoztál, vagy éltél együtt szívesen? Sokfajta nemzetiségű emberrel éltem és dolgoztam együtt. Bármilyen nemzetiségű emberrel tudtam együtt lenni. Akiket…..
A média égboltozata vakító fényű állócsillagok világa. Zenészek, diktátorok, futballisták, vagy netán ezek ötvözete, a nagy testvér győztesei, az élet apró incidensei mellett (válás vagy éppen egy átmeneti idegösszeroppanás) is megkapóan megközelíthetetlennek, és éppen…..
fab3 2010.01.16 11:08:09
@amancich:

Hogy honnan a rossz és miért volt Haitin földrendgés azt nem tudom.
Számomra titok, ahogyan sok más, az élet nagy kérdése is. Miért van szenvedés, történelmi és társadalmi igazstágtalanság, és lehetne sorolni.

Visszatérnék Bonne egyik korábbi oldallagos megjegyzéséhez. Isten nem a magyarázatok Istene.
Nem azért hiszek Istenben, mert az mindent megmagyaráz, hanem mert segít szembenézni a számomra megmagyarázhatatlannal. A magyarázatok Istene mellett ott az a személyes Isten, akivel élő kapcsolatban lehetek a hitben.

Ez a személyes Istenbe vetett hit késztet adhat erőt,
hogy szembenézzünk a megmagyarázhatatlannal.
Egy koncentrációs tábort tűlélt (hithű zsidó) pszichológus jut eszembe:
Az igazság az, hogy nem én teszem fel a kérdést az életnek, hanem az élet kérdez engem a mindennapokban, amire felelnem kell.
Vagy az az asszony (kersztény), aki hitébe kapaszkodva dolgozta fel hogy a 7/7 bombamerényletben elvesztette fiát.
És itt bejön a túlvilág kérdése, és hogy a fájdalomban ott a vigasz.
Ez persze hatalmas téma és messzire vezet.
Jezsuita bloggerek Öröm a köbön 2009.12.16 21:30:00
Advent Harmadik vasárnapja az öröm vasárnapja. Ez szorosan kapcsolódik karácsonyhoz, mikor másoknak szeretnénk kedvében járni, örömet okozni. Három szemponttal egészíteném ki az ajándékok okozta örömet, árnyalva ezzel az öröm szellemi természetét.   1. Az öröm…..
A Piramis annak idején még ezt egy utópiszikus sóhajnak szánta. Akkor még nem tudtuk, hogy a csoda igenis lehetséges! Jó 6 éve ugyanis piacra került a Second Life (második élet) nevű internetes valóság-szimulátor. Lényege, hogy boldog felhasználók ingyen és bérmentve képesek…..
fab3 2009.11.16 11:07:29
@Tamás7:
Két értéket találok a Second life-ban.
1. az egyik, hogy megnyithat más kulltúrák és gondolkodásmódok felé, mint a 'való' élet.
2. a másik pedig saját tapasztalat, hogy angol-tanulásban sokat segíthet a számítógép és így a Second life is.
Persze ez utóbbi kérdésessé válik, ma már a Facebook is magyar...