Regisztráció Blogot indítok
Adatok
cantata profana

0 bejegyzést írt és 49 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Top 15 OlaszAország 15 legszebb - kevésbé felkapott - városa      Az előző listához képest kicsit nehezebb a dolgom. Vagy könnyebb, ki tudja. Nehezebb talán, mert lényegesen több olyan települése van Olaszországnak, amelyek nem kimondottan turistacélpontok, vagy ha azok is,…..
Ha “biciklistaként” reagálnék Stump András cikkére, bizonyára a fenti címet adnám neki. Csakhogy ennek nincsen sok köze a modern közlekedéspolitikához, amivel foglalkozom, és hozzám sem - már sokszor leírtam: nem vagyok “biciklista”.  Tehát az alábbi cikk új…..
  Túl könnyű az angol, ezért nem ezzel kellene kezdeni a nyelvtanulást – áll egy oktatási államtitkárság által elkészített stratégiatervezetben, amely az Origo birtokába került. Hüledezve állunk a nyelvtanulást érintő kormányzati tervek előtt, amelyek mintha…..
cantata profana 2011.08.17 20:35:31
Európa egyik kultúrálisan legelzártabb és legtájékozatlanabb népe - sajnos - a magyar. Aki élt már külföldön, az tapasztalhatta, hogy ha egy nemzetközi társaságban megjelennek magyarok, akkor másról sem tudnak beszélni, mint amit otthon tapasztaltak és magukról (hogy milyen különleges és kivételes a magyar nép - mig a többiek kínosan mosolyognak). Nemzetköziségben lemaradtunk a legtöbb szomszéd nép mögött az elmúlt húsz évben.
Ennek egyik oka, az angol tudás hiánya. A magyarok arról tudnak, ami a magyar tv-ben magyarul megjelenik.
Miközben a világ a nemzetközi , angolul beszélő csatornákból tájékozódik és a mindennapokban a multinacionális vállalatoknál (egyre kevesebb lesz, ami nem multi) angolul beszél és ír. Egyre gyakoribb a nemzetközi házasság is, ahol a házastársak közös nyelve az angol.
A nyugat-európai országokban kötelező az iskolai angol tanitás.
(Elzártságunk másik oka, a kisebbrendűség kompenzálására kialakult "különlegességtudat").
Egyedül a fiatalok a reménység arra, hogy ez megváltozzon: fiatalok angol nyelvet feltételező világa, internet és egyebek, illetve a fiatal menedzsereknél általánossá váló angol tudás.
Abszurditás a többi nyelv hasznáról értekezni (persze, hogy van hasznuk) egy olyan országban, ahol egy nyelvet sem tudnak az iskolából kikerülő diákok.
Budapest elit iskoláiban persze lehet azon vitázni, hogy ha két nyelvet tanulnak, akkor milyen sorrendben tegyék, de amig egy "fél" nyelvet sem tanul meg a többség, addig ez értelmetlen vita és ostoba tanügyi tervezet.
Súlyos pénzbüntetésre számíthatnak az osztrák fővárosban azok, akik részegen ülnek kerékpárra. A tarifa 3600 euró, de csak annak, aki a 0,8 ezrelékes véralkoholszintet is túlteljesíti.Bécset kerékpáron járó magyaroknak érdemes figyelni arra, hogy ne kerekezzenek a járdákon…..
  Tóth Gy. László mai, a Magyar Nemzetben megjelent publicisztikája az Emberibb Parkolásért Mozgalomnak is becsületére válna. A kerékpárosokban megannyi kétkerekű Antikrisztust látó szervezet sajtóközleményei által képviselt utálat köszön vissza Tóth Gy. Critical Mass,…..
cantata profana 2011.05.30 19:57:23
Fent irta valaki: "Vagy ha valaki autóból, villamosról, rollerről biciklire száll, menten kicserélődik szerinted a személyisége?"

Igen, ez a lényeg: kicserélődik - magamon tudom.

Ha autóban ülök, betartom a KRESZt, mert be kell tartanom, nincs más választásom és az autósok agyába beleégett a legtöbb fontos szabály (nem az elsősegélycsomag, meg a tartalék izzó, meg a járdánparkolás, stb - hanem a balesetelkerüléshez fontos szabályok).

Ha bringára ülök, minden más lesz:
a legrövidebb úton megyek, ahogy éppen én biztonságosnak látom. Eszembe se jut a KRESZ, mert a kerékpáron ülve mások a szabályok. A kerékpáron szabadnak érzem magam, akárcsak a réten. Ha nem jön semmi, csak megyek, akár keresztbe is az úton, zebrán, sineken át.

Viszont ha autóban ülök, akár kihalt úton hajnalban, akkor is megállok a pirosnál.

Gyakran irják, hogy az autósok is áthágják a szabályokat. Van ilyen sok. De a lényeg: ott vannak szabályok (amit néhányan áthágnak). A biciklis számára nincsenek. A fociban is szabálytalankodnak, de milyen más lenne a foci, ha nem lenne semmi szabály.

Jól írták: ha valaki biciklire ül, megváltozik a személyisége. Ezért életveszélyes a bicikli.

Szerencsére én ezt belátom magamról és igyekszem magam kontrollálni. De ahogy olvasom, a legtöbb bringás szidja az autósokat, miközben áthajt köztük a piroson.

Persze, hiába tudjuk ezt, ettől nem lesz kevesebb a biciklisek és az életveszélyes helyzetek száma.....saját maguk viselkedésváltozásának a belátása a legtöbb bringás agyáig nem jut el.
Ez a Critical Mass és a közlekedészervezők felelőssége.
cantata profana 2011.05.30 20:08:41
@RuinDone: igen ez egy "drag race", azaz balhé, ami illegális. Eredetileg roncsautóval hajnalban, kihalt utcán, leengedett szikrázó karosszériával csinálják Bronx-ban, amig el nem viszi őket a rendőr.
Még nagyban folynak a járdamunkálatok, a piktogramok még nem kerültek föl, de a Károly körúti bicajsáv felfestésével a mai napon körbeért a Fővám tértől az Andrássy útig tartó biciklisáv! Miközben a Margit-hídon áll a bál, a Belvárosban mintha más országban járnánk. A…..
Mindegy, hogy azért szeretnél elkezdeni biciklizni a városban, hogy vehess egy menő bringát, vagy környezettudatosságból, esetleg egyszerűen csak meguntad a szomorú embereket a BKV-n: ha kezdő bringás vagy, erősen ajánlom, hogy vegyél részt egy bebiciklizésen, mert nagyban…..
cantata profana 2011.03.25 17:44:16
@kispestipeti:
pontosan az ilyen hozzáállás miatt utálják a bringásoakt a gyalogosok is és az autósok is. Szerinted a bringával mindent szabad, "ha nem zavarja" a másikat. Ilyen szabályokat nem lehet hozni. Lehet, hogy te kulturált bringás vagy és nem zavarod a gyalogosokat, de majd egy másik bringás, aki nem olyan kultúrált majd zavarni fogja (mint nemrég a József krt-on, mögötte jöttek a járdán és elküldtek egy idősebb asszonyt az anyjába, "nem látsz, b.. meg"). Mit szólnál, ha a kerékpárúton rolleresek, görkorisok, autósok, gyalogosok járnának (tömegesen, nem egy két idióta), azzal, "hogy úgy megyek, hogy ne zavarjam a bringásokat".
Vedd észre, hogy ma már a gyalogosok jobban félnek a kerékpártól, mint az autótól. Az autó kiszámitható helyen és irányban közlekedik, a bringás összevissza, ott, ahol éppen úgy gondolja, hogy nem zavar másokat. A kérdés nem az hogy ő mit gondol, hanem az, hogy mások mit gondolnak róla, amint éppen szlalomozik köztük.
Önözzelek? Magázzalak? Vagy tegezzem? – A 16. századig általános volt a tegezés. A középmagyar kor végére azonban a társadalmi változások megkövetelték, hogy a különbségek a kommunikációban is nyomatékosabban megjelenjenek, így alakultak ki a magázás formái. Amit…..
cantata profana 2011.01.06 14:58:37
Ez a sokfele forma a magyarban egyaltalan nem pozitiv.(bocsanat az ekezethianyert, kulfoldrol irok).
Nem is nyelvi kerdes elsosorban, hanem nyelvi formulakban jelentkezo tarsadalmi viszonyokrol van szo. Nem tudunk egymassal magyarul egyszeru modon beszelni.

Ennek a sokfele ala-fole rendeltsegnek a kovetkezmenye, hogy sokszor nem tudunk egyenesen szembenezve a masikkal egyszeruen koszonni sem, mert eloszor el kell donteni, hogy milyen viszonyban is allunk. lasd pl. amikor a kamaszkori csokolomozasbol atlepo ember nem tudja hogyan koszonjon a szomszed neninek es bacsinak. Azok sem tudjak, hogy mit is mondjanak a 18 eves nagylanynak. Vegtelen a peldak sora. Lasd Karinthy nagyszaru kis irasat, amikor nem emlekszik ket ember, hogy tegezodnek-e vagy magazodnak, ezert beszelnek a megszolitast kikerulve ugy, hogy "Hogy vagyunk, hogy vagyunk?". Kinjukban a vegen inkabb elkezdik anyazni egymast, ahol felszabadultan tegezodhetnek (es ezt Karinthy legalabb nyolcvan evvel ezelott irta)
Szerencsere az egyszerusodes fele halad a magyar nyelv is (kovetve az angolt). Az angolban egy tiz eves kisfiunak semmi problemaja nincs azzal, hogy koszonjon egy akarmilyen koru, akarmilyen tarsadalmi viszonyban allo embernek (akar szaz eves neni, akar tiz eves kortarsa, tegezi es Hello-val koszon).

A bonyolult magyar koszonesi rendszer is a megszolitashoz hasonlo helyzetet tukroz. Nincs egy egyszeru, sima "Hello" vagy "Hi" vagy olasz "Ciao". Magyarul egy tomor "Jonapot-ot" koszonni ismerosnek az udvariatlan (igy a boltban koszonunk). Kezd kialakulni a (furcsan hangzo, de ezt a semleges hasznalati funkciot betolto) "Udvozlom".
Mindez csak azt mutatja, hogy a 20. szazad kozepe ota atalakuloban vannak a viszonyaink es nem alakultak ki ujabb formak. Ezert szinte egyik format sem erezzuk teljesen elfogadhatonak (akar magazunk, akar onozunk, akar tegezunk, akar tetszikezunk), ha olyan valakihez beszelunk, akivel nem egyertelmu es mindennapos a kapcsolat.
A Critical Mass (CM) három éve szervezett először olyan bringás demonstrációt, ami valójában nem felvonulás, hanem a biciklisek nagy közös közlekedése. Az évente kétszer megrendezett CM ezzel közelebb kerül az eredeti célkitűzéshez, amely a demonstrációt úgy határozza…..
cantata profana 2010.09.22 11:58:41
@A csótány is ember: Te valószínűleg a hid előtti lámpára gondolsz, ahol a villamos is megy, de ott van több kereszteződés is, ott sétálok gyakran, alig van bringás, aki megáll pirosban, ha nem jön autó, nem áll meg. De nem ez a lényeg, Te vagy én mehetünk szabályosan és ésszel, de ezt nem lehet mindenkitől elvárni. Az nem szabályozás, hogy mindenki menjen a saját belátása szerint ésszel és óvatosan. Gondold el, ha az autóktat is így szabályoznák, hogy mindenki menjen a saját maga szerinti észerűség és óvatosság szerint. Mi lenne?
Egyre több az egyirányú utcában a szembemenő kerékpáros. Ő nyilván azt gondolja (mint mindenki, a legnagyobb ökör is), hogy ésszerűen megy és vigyáz magára.
cantata profana 2010.09.22 12:00:34
@A csótány is ember: Ott kereszteződés és több lámpa is van, amiről te irsz, az a hid előtti.
cantata profana 2010.09.22 12:11:46
@erol: nem az "autósok" védelmezik a járdát, hanem az az autós, aki kiszállt a kocsijából és átalakul "gyalogossá", vagyis minden "volt autós" és "volt bringás" is. Az ugyan nagy baj, hogy Pesten az autók a járdán parkolnak, más nagyvárosokban ezt nem lehetne, de ezen nehéz változtatni. Ennek ellenére ez nem veszélyforrás, mert aki a járdán gyalogol, az biztonságban érzi magát az autóktól, "itt nem üthetnek el". De ma már nem tudod mikor csapja el a kezed egy kerékpár a járdán.
Na jó, valójában Gábor csak tanítóként nevezi az önkéntes rendőröket a levelében, de esetünkben egy hölgyről van szó vagy legalábbis valami olyasmiről, ezért lett a címben tanítónéni. Különben meg önkéntes rendőrnő is lehetett volna akár.Először a korábbi szemetelős…..
cantata profana 2010.08.27 16:46:26
@Templ@r:
Abban igazat adok, hogy a magyarok nem ismerik a háromsávos közlekedés szabályait és aki lassan megy, azt hiszi hogy középen kell mennie. De háromsávos út kevés van nálunk.

@Szarazinda: irta a lényeget, hogy a külső sáv mindig 70-80-nal megy, aki pedig bent megy 130-150-nel, az nem mehet le percenként a külső sávba, veszélyes is lenne ekkora sebességváltás.
A 160-200 között nyomulók ezt be kéne lássák. Annál is inkább, mert ma már minden autó tud 200 fölött menni, és mindenki mondhatja hogy siet. Bárki levilloghatná az előtte lévőt. Sokan meg is teszik, azoknak meg nins hova menni, vagy lemegy 80 km alá vagy elkezdi ő is nyomni az előtte levőt.

Igy alakul ki a magyar autópályák kényszerüldözéses versenye (ahol mindenkinek útban van az éppen előtte haladó és szitkozódik mindenkire).
cantata profana 2010.08.27 17:06:56
@kolbászoszsömle: Ellenkezőleg, itt az ideje, hogy a magyar rendőrség is bevezesse az amerikai és más eljárást, hogy álcázott autókkal szedi ki a gyorshajtókat. Versenyezni próbálsz valakivel, hagyja magát tolni 160-170-ig, azután elkezd villogni. És ugrott a jogsi egy évre.
cantata profana 2010.08.27 21:08:35
@mr_x: @Szerintem nagyon jól csinálta a Tibi:
Értjük, hogy a kamionos miért előzi a másikat, de ők értik-e, hogy ezzel mennyivel fogják vissza a mögötte jövő személyautót?
Konkrétan 130-160 helyett percekig megy 80-nal, amig sikerül a kamionnak elmennie. Mit szólna egy kamionos, ha a személyautók eléállnának és 40-nel mennénk előtte percekig?
Nem hiszem, hogy nagyon csak a címben szereplő környékre volna jellemző az, amit Riska énekelt meg idegességében, ahol van kerékpáros is meg egyirányú utca is, ott előbb vagy utóbb összefut az ember olyan elvetemültekkel, mint a mai 2in1 történet kétkerekű szereplői. Komolyan…..
A Jobbik majálisáról szóló indexes cikket (Vona Gábor nem finnugor) olvasva jutott eszembe egy érdekes diagram, amit gyorsan elő is kerestem. 2008-ban rakták össze a holland Erasmus egyetemen Európa géntérkepét. (angol nyelvű elemzés itt) Az alábbi képen világosan latszik, hogy a…..
[FRISSÍTVE: 2010. 04. 13. 10:25]Az ilyen helyzetek miatt volt az M0 halálút, amíg nem volt középen fizikailag is elválasztva a két menetirány. Leadfoot olyan balesetnek volt szemtanúja, ami könnyen elkerülhető lett volna egy kis ész igénybevételével, meg némi odafigyeléssel.…..
cantata profana 2010.04.12 22:51:11
@eml: Jogkövető országokban az agresszív vezetőket, súlyosabb esetben, akár volt baleset, akár nem, potenciális gyilkossággal vádolhatják. Büntetik a rátapadást ("tailgating"), levillogást. Az amerikai és legtöbb európai rendszer (kivéve olaszok, német autópálya) arra épül, hogy biztonságosan tudjon vezetni egy hetven éves néni is (akár Suzukiban ül, akár BMW-ben megy 90-nel). Lehet, hogy idegesitően vezet, de ez nem ok az életveszélyt okozó szabálytalanságért. Az agresszív vezetés "reckless driving"-nak hivják, egyszerűbb esetben párezer dolláros biztosítás emelkedéssel jár, akár okozott balesetet, akár nem - ha látta álcázott rendőr. Záróvonal átlépéssel kombinálva, pláne egy koccanással már súlyos bűnesetnek számít, ha agresszívan csinálod, mert potenciálisan életet veszélyztetsz. Csak a Balkánon és nálunk megy az, hogy lesöpröm az elöttem levőket.
cantata profana 2010.04.12 23:09:42
@jelentéktelen alak: Egyetértek, én is többnyire kint vezetek, évekig az USA-ban. Ott már tényleg vicces, hogy leglassabban a Porsche-sek vezetnek, mert minden rendőr, álcázott rendőrautó őket figyeli. Egy bénán vezető nénike, akármelyik sávban megy, nem lesz semmi vele, de ha agresszív vagy, pl. villogsz, önmagában ezért leállítanak.
Pilu Kerékpárforgalmi igazolvány 2010.03.24 17:25:00
Nesztek futárok! Majd ha a választások után megállít a csendőr a Deákon, oszt’ kéri a forgalmit, nem lesz olyan mosolygós a szátok!       ..
cantata profana 2010.03.24 22:16:27
@Funkerman:
Pont az hiányzik az irásodból, amit hiányolsz: a tolerancia. A kerékpárosoknak több jogot akarsz, mint az autósoknak vagy gyalogosoknak: Nem érdekel - irod - hogy mekkora nyűg a kerékpáros a forgalomban.
Ma a keréskpárosok többsége átmegy a piroson, keresztbemegy a forgalommal, kivilágitatlan este, zebrán, járdán közlekedik (a magyar autósok barmok, de egy-két állatot leszámítva nem megy keresztbe a forgalommal és nem hajt át sötétpiroson).
Megadnád ezeket a jogokat - a te toleranciád szerint - az autósoknak is?
Jön a tavasz, nézd meg hány tizenéves gyerek fog kereszbehajtani, átlósan, pirosban a forgalommal. Nem érdekli, nem is tudja, hogy van KRESZ, egy szabályt tud: a bringás úgy megy, ahogy jólesik neki.
Kell néhány száz haláleset, azután majd módosítják a szabályokat.
Demszky Gábor és Molnár Gyula mosolyogva tandembiciklizik valamelyik választás előtti időszakban. Többek közt ez a kép is felvillant a Fidelitas mai településkonferenciáján, amelyik a két évvel ezelőtti Városálom 2010 folytatása volt, ezúttal "2 kerék - 4 kerék"…..
cantata profana 2010.02.06 22:29:12
@mestska:
Egyetértek veled, jó lenne egy Budapest kevés autóval. Akár le is lehetne zárni egész városrésszeket az autók elől. (Bécs belvárosa is erősen csillapitott, sok helyütt van ilyen). Az a kerület biztos élhetőbb lenne, sok gyalogossal, igazi járdákkal.
De a bringa ott sem a járdára való(főleg nem nálunk, ahol 20-30 km-el mennek a járdán, a Kartneren sem bringáznak) és főleg nem a nagy autóforgalmú főutakra. Ilyet életveszélyes ostobaságot sehol nem csinálnak.
Ami a legrosszabb, higy mindez világnézetté vált és a Critical Mass egy polgárjogi mozgalom álarcát ölti. Elsősorban a vezetőknek, László Jánosoknak, és a mérsékeltebbeknek kellene felébredni, hogy túlnyerték magukat, ez az egész mozgalom tévútra ment.
cantata profana 2010.02.06 23:39:35
@cinna:
Hát én sokkal-sokkal tovább éltem Londonban, mint te, meg Párizsban is, meg New Yorkban is, de ott is az emberek 99%-a nem bringával jár (leszámitva kemény bringásokat, egyetemistákat, stb). A küvárosokból, Queens-ből,Defence-ből nem járnak bringával, legfeljebb a saját városrészükben, mert ezek sokközpontú városok. Nemúgy, mint Budapest, amely centralizált, és mindenkinek be kell járni a központba dolgozni vagy másért. Ezentúl Budapest sokkal öregebb, mint akármelyik fentemlietett város, a lakosság fele 50 felett van és több, mint fele lakótelepeken lakik. Kőbányáról nem fognak bekerekezni a belvárosba, ahogy Kew Gardensből sem, legfeljebb egyetemisták, mint te.
Nem ez a lényeg, hanem az ez igy életveszélyes. Ilyen keskeny és túlzsúfolt utakon (sokkal keskenyebb sávok, mint sok más városban), az utcák többsége kétirányú (nem úgy, mint New Yorkban), biciklista négyzetek és külön biciklista jelzőlámpák nélkül, stb stb infrasturktura, arra épitve, hogy majd a bringások kierőszakolják, ez felelőtlenség és sok halálos balesettel fog járni.
Van Magyarországon egy olyan, jellegzetesen viszonylag jómódú, elveiben liberális, Budapest belső részében dolgozó, élő, magát kulturáltnak tartó embertípus, amely neheztel a Nemzeti Színházra. Neheztel: azaz nem örül neki, hogy ott és akkor és úgy épült föl, ezért dohogva…..
Autófília Anyukát csókoltatom! 2010.01.08 13:00:00
Ugyan bizonyos kultúrkörökben elcsépelt téma, de ma kiborították nálam a bilit. Békésen indult a reggel. Szép csöndben kikászálódtam a párom mellől, hajnal volt, sötét és néma csend. Kibotorkáltam a konyhába, tettem fát a kályhába, feldobtam egy jó teára való vizet…..