Adatok
Tutitu
0 bejegyzést írt és 10 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Miközben Magyarországon sok-sok szülő arra törekszik, hogy a gyerekeit mielőbb megismertesse egy idegen nyelvvel (pl. Helen Doron angolra viszi a kisbabáját, beíratja az óvodai nyelvoktatásra, esetleg ő maga beszél vele otthon idegen nyelven), mi, a külföldön élő magyar családok,…..
Tutitu
2010.10.05 17:35:33
@Tutitu:
(Az iskolában is csak a román, egy idő után mellette a földrajz és történelem van magyarul.)
Helyesbítek: ROMÁNUL. Minden mást magyarul tanul az ember, ami jó, azért megy magyar tannyelvű iskolába/osztályba. De akkor a románt hogy szedje össze?
(Az iskolában is csak a román, egy idő után mellette a földrajz és történelem van magyarul.)
Helyesbítek: ROMÁNUL. Minden mást magyarul tanul az ember, ami jó, azért megy magyar tannyelvű iskolába/osztályba. De akkor a románt hogy szedje össze?
Felicitász blogja
Őszi-téli betegségszezon: immunerősítők és nátha elleni szerek
2010.09.27 04:43:00
(Az írást másodközlésre átvette a HVG egyik tematikus oldala, a Life & Style is.)Itt a hűvösebb idő, a náthaszezon, és nemsokára az idei influenzajárvány is. Ha éppen terhes vagy, akkor egy másik posztomat javaslom olvasásra, és ha kifejezetten a H1N1-ről akarsz olvasni, akkor…..
Tutitu
2010.09.29 13:51:47
Felicitász blogja
A korai kommunikáció jelentősége a nyelvi és érzelmi nevelésben
2010.09.29 03:10:00
A korai nyelvi fejlődésről szóló posztokat azzal a felhívással kezdtem, hogy "Beszélgess a kisbabáddal!" - ma arról lesz szó, hogy a kisbabával való korai kommunikáció miért nem egyszerűen csak "nyelvi fejlesztés", illetve miért fontos minden kisgyereknek, de…..
A tehetséges kisgyerekek szüleinek legégetőbb és legnehezebb kérdése az szokott lenni, hogy "és mi lesz most". A szülők csodálatosnak és nagyon inspirálónak élik meg a gyerek készségeit, teljesítményét, de hamarosan észreveszik - és nem is mindig örömmel -, hogy…..
Tutitu
2010.09.24 11:11:59
@pizzafutár:
Úgy vagyok vele én is, mint te: a szókincse, és érdeklődési köre és logikája szempontjából a 3 és fél éves lányom előrébb van a kortársainál, de nem igazán szocializál vele egykorúakkal. A felnőttekkel annál inkább, gördülékenyen.
Előző évben vegyes korosztályú óvodai csoportban volt, ahol a nagyon minden énekét, versét és koreográfiáját megtanulta, baártkozni is inkább a nagyokkal barátkozott, de csak kevéssel.
Most 3-4 évesekkel van egy csoportban, és amit a sok előny mellett hátránynak tartottam, az, hogy unatkozni fog. Ez benne is lesz a dologban, némileg az óvónők ellensúlyozzák meg mi itthon, viszont amiben máris hasznot vélek látni, az az, hogy felszabadultabb, mintha eddig jobban szorongott volna. Most ő a nagy és ráadásul tülekedés sincs (feleabnnyian vannak, mint az előző csoportban), ami őt amúgy nagyon irritálja.
Szóval remélem, hogy szocializálás szempontjából egy kicsit belemelegszik. Vagy nem kéne túlságosan törekedni erre sem?
Úgy vagyok vele én is, mint te: a szókincse, és érdeklődési köre és logikája szempontjából a 3 és fél éves lányom előrébb van a kortársainál, de nem igazán szocializál vele egykorúakkal. A felnőttekkel annál inkább, gördülékenyen.
Előző évben vegyes korosztályú óvodai csoportban volt, ahol a nagyon minden énekét, versét és koreográfiáját megtanulta, baártkozni is inkább a nagyokkal barátkozott, de csak kevéssel.
Most 3-4 évesekkel van egy csoportban, és amit a sok előny mellett hátránynak tartottam, az, hogy unatkozni fog. Ez benne is lesz a dologban, némileg az óvónők ellensúlyozzák meg mi itthon, viszont amiben máris hasznot vélek látni, az az, hogy felszabadultabb, mintha eddig jobban szorongott volna. Most ő a nagy és ráadásul tülekedés sincs (feleabnnyian vannak, mint az előző csoportban), ami őt amúgy nagyon irritálja.
Szóval remélem, hogy szocializálás szempontjából egy kicsit belemelegszik. Vagy nem kéne túlságosan törekedni erre sem?
Amikor valamilyen közéleti téma érzelmi viharokat kelt bennem, általában nem reagálok azonnal. Alszom rá néhányat, megpróbálom magamnak megfogalmazni, hogy pontosan mi háborított fel, és még egyszer végiggondolom az álláspontomat a tárgyról. Tulajdonképpen magát a vitát mint…..
Tutitu
2010.09.24 10:03:28
@Felicitasz:
Klassz, amit írsz, itt (Romániában, konkrétan Kolozsváron) nem tudom mikor lesz hasinló helyzet.
Az állami ovik túlzsúfoltak, főleg a magyar csoportok (törvényileg 7 és 20 fő közt lehet egy csoport létszáma, ehhez képest 30 alatt nem igen találsz, persze egy 10-20 főre tervezett teremben) és tegnap azon kaptam magam, hogy a lányom új óvodájában (amire mindjárt kitérek) azt kérdezem az óvónőtől, hogy mivel a "felvett" 35-ből 21-en visszaigazoltak közül "csak" 14 kezdett el járni, nem kell-e bezárástól tartani. Mintha legalábbis nem ez a létszám lenne egészségesebb.. csakhát megszoktuk, hogy ilyen nem szokott lenni.
Vannak az állami ovik, 6-8 csoporttal, korosztály szerint elosztva (kis, középső és nagy), kivéve a magyar csoportokat, mert abból ovinként egy szokott lenni, vegyesen, 30-35 db., 2,5-6,5 éves gyerekkel, ami számomra túlmegy a vegyes korcsoport határain (legyen vegyes, de akkor két részre osztva az említett korosztályt).
Itt pedagógus szerinti választás a legjobb stratégia, szó sincs foglalkozáslátogatásról, körbenézésről.. Beiratáskor óvatosan körbeforgatod a szemed, nem túl nyilvánvalóan, mert azt sok helyen nem veszik jó néven (Mit igényeskedsz? Örülj, hogy van hova irasd a gyereked.)
A tavaly helyről több konfliktus miatt hoztuk el (elsősorban az egyik idegbeteg óvónő - mindenhol 2 van, váltásban, az agresszív "dadák", a rengeteg -köztük verekedő, káromkodó- gyerek miatt.
A mostani a félig állami-félig katolikus ovi, ahol most indítottak kiscsoportot, és eddig bár nem minden szép és jó, de kommunikécióval minden megoldódik (nagyon szomjas a gyerek, mikor elhozzuk, miért nem adnak nekik vizet? -ami előítélet, mert sok helyen bevált gyakorlat ez, hogy ne kelljen őket vécére kísérgetni- mire kiderül, hogy kaptak vizet, csak kevesebbszer kínálták, mint amennyiszer ő inna, úgyhogy szóljon, ha szomjas -amit nem tett meg).
Így is hosszúra nyúltam, bocsi, de még annyit hozzátennék, hogy vannak még magánovik (Montessori, unitárius, református, waldorf + egy csomó román - mind jó drága (jóformán az egyik szülő keresete bánja), de amelyik tényleg jó, ott többéves várólista van, vagy csak belterjes felvétel -a meglévők kistestvérei).
Egy hete jár a lányom az új oviba, messzebb van, de meg vagyok kicsit nyugodva: jól érzi magát. Nem nagyon meséli, hogy mi volt, de eljátssza, hogy ő az ovónő és visszahallom a szavait meg a viselkedését. :)
Amiről te írsz, nagyon klassz, jó belelátni egy olyan rendszerbe. Talán lesz itt is valamikor hasonló.
Klassz, amit írsz, itt (Romániában, konkrétan Kolozsváron) nem tudom mikor lesz hasinló helyzet.
Az állami ovik túlzsúfoltak, főleg a magyar csoportok (törvényileg 7 és 20 fő közt lehet egy csoport létszáma, ehhez képest 30 alatt nem igen találsz, persze egy 10-20 főre tervezett teremben) és tegnap azon kaptam magam, hogy a lányom új óvodájában (amire mindjárt kitérek) azt kérdezem az óvónőtől, hogy mivel a "felvett" 35-ből 21-en visszaigazoltak közül "csak" 14 kezdett el járni, nem kell-e bezárástól tartani. Mintha legalábbis nem ez a létszám lenne egészségesebb.. csakhát megszoktuk, hogy ilyen nem szokott lenni.
Vannak az állami ovik, 6-8 csoporttal, korosztály szerint elosztva (kis, középső és nagy), kivéve a magyar csoportokat, mert abból ovinként egy szokott lenni, vegyesen, 30-35 db., 2,5-6,5 éves gyerekkel, ami számomra túlmegy a vegyes korcsoport határain (legyen vegyes, de akkor két részre osztva az említett korosztályt).
Itt pedagógus szerinti választás a legjobb stratégia, szó sincs foglalkozáslátogatásról, körbenézésről.. Beiratáskor óvatosan körbeforgatod a szemed, nem túl nyilvánvalóan, mert azt sok helyen nem veszik jó néven (Mit igényeskedsz? Örülj, hogy van hova irasd a gyereked.)
A tavaly helyről több konfliktus miatt hoztuk el (elsősorban az egyik idegbeteg óvónő - mindenhol 2 van, váltásban, az agresszív "dadák", a rengeteg -köztük verekedő, káromkodó- gyerek miatt.
A mostani a félig állami-félig katolikus ovi, ahol most indítottak kiscsoportot, és eddig bár nem minden szép és jó, de kommunikécióval minden megoldódik (nagyon szomjas a gyerek, mikor elhozzuk, miért nem adnak nekik vizet? -ami előítélet, mert sok helyen bevált gyakorlat ez, hogy ne kelljen őket vécére kísérgetni- mire kiderül, hogy kaptak vizet, csak kevesebbszer kínálták, mint amennyiszer ő inna, úgyhogy szóljon, ha szomjas -amit nem tett meg).
Így is hosszúra nyúltam, bocsi, de még annyit hozzátennék, hogy vannak még magánovik (Montessori, unitárius, református, waldorf + egy csomó román - mind jó drága (jóformán az egyik szülő keresete bánja), de amelyik tényleg jó, ott többéves várólista van, vagy csak belterjes felvétel -a meglévők kistestvérei).
Egy hete jár a lányom az új oviba, messzebb van, de meg vagyok kicsit nyugodva: jól érzi magát. Nem nagyon meséli, hogy mi volt, de eljátssza, hogy ő az ovónő és visszahallom a szavait meg a viselkedését. :)
Amiről te írsz, nagyon klassz, jó belelátni egy olyan rendszerbe. Talán lesz itt is valamikor hasonló.
Tutitu
2010.09.24 10:28:05
@Tutitu:
Még annyit, hogy mivel állami, annyit kell fizetni, mint ott - illetve még annyit sem, mert az ételt az egyház állja, ami ráadásul finom is.
Viszont annak ellenére, hogy állami, nem teljesen az, úgyhogy a belső felszeréltséget nem állja. Van bútor, meg néhány játék (siralmasan kevés, amit a más épületben, évek óta működő nagyobb csoportoktól hoztak el (konkrétan plüssállatok vannak, amik nem érdeklik a gyerekeket és vagy két kirakós.. de egy szál meséskönyv vagy puzzle sem), úgyhogy most szülőileg szerez ki mit tud, amit a szülői értekezlteig nehéz összehangolni.
Az egyelőre "mostoha" körülmények ellenére viszont jól elvannak, az óvónők mesélnek fejből, játszanak tárgyi játék nélkül játszhatóakat, kimennek az udvarra -ami egy nagy betonplacc :(. Az összes "választási lehetőséget" mérlegelve ez volt számunkra a legjobb megoldás, bár még korai elkiabálni. Viszont egyelőre bíztató. A baj az, hogy egyszerű polgárként nem látom, hogy bármit is tehetnék. Nem hiszek az aláírásgyűjtésben (legalábbis itt nem történik semmi tőle) sem tüntetésben. Nem értek a pályázatíráshoz. Amit tenni tudok, az a személyes tárgyi segítség (veszünk, viszünk dolgokat).
Még annyit, hogy mivel állami, annyit kell fizetni, mint ott - illetve még annyit sem, mert az ételt az egyház állja, ami ráadásul finom is.
Viszont annak ellenére, hogy állami, nem teljesen az, úgyhogy a belső felszeréltséget nem állja. Van bútor, meg néhány játék (siralmasan kevés, amit a más épületben, évek óta működő nagyobb csoportoktól hoztak el (konkrétan plüssállatok vannak, amik nem érdeklik a gyerekeket és vagy két kirakós.. de egy szál meséskönyv vagy puzzle sem), úgyhogy most szülőileg szerez ki mit tud, amit a szülői értekezlteig nehéz összehangolni.
Az egyelőre "mostoha" körülmények ellenére viszont jól elvannak, az óvónők mesélnek fejből, játszanak tárgyi játék nélkül játszhatóakat, kimennek az udvarra -ami egy nagy betonplacc :(. Az összes "választási lehetőséget" mérlegelve ez volt számunkra a legjobb megoldás, bár még korai elkiabálni. Viszont egyelőre bíztató. A baj az, hogy egyszerű polgárként nem látom, hogy bármit is tehetnék. Nem hiszek az aláírásgyűjtésben (legalábbis itt nem történik semmi tőle) sem tüntetésben. Nem értek a pályázatíráshoz. Amit tenni tudok, az a személyes tárgyi segítség (veszünk, viszünk dolgokat).
Színházban voltam tegnap este - a fiam születése óta először, és szegény férjem még azóta se, de mivel több ismerősöm is játszott a darabban, nem akartam kihagyni a lehetőséget. Jól tettem. A musical címe Into the Woods, fordítsuk talán úgy, hogy "Kerek erdő közepébe...". Stephen Sondheim és James…..
Tutitu
2010.01.10 11:59:51
A pszichológia egyik legérdekfeszítőbb területe szerintem a korai fejlődésünk tanulmányozása. "Sok van mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb" - hát ezt nap mint nap átélem a saját kisfiam mellett is. Elképesztő élmény részt venni abban a folyamatban,…..
Tutitu
2009.10.29 22:46:30
@pizzafutár: "pl. a fejen áthúzós ruhákhoz való viszonyt"
mert az mit árul el? Az enyém (2,8 éves) szinte pánikrohamot kap, ha nem sikerül egy ruhát azonnal áthúzni a fején, mintha félne, hogy beragad és akkor tépi le, akkor is, ha fáj neki.
(császárral született)
Különben sziasztok, klassz a cikk. Én is megkérdezem majd a lányomtól, de nem fűzök hozzá nagy reményeket :)
mert az mit árul el? Az enyém (2,8 éves) szinte pánikrohamot kap, ha nem sikerül egy ruhát azonnal áthúzni a fején, mintha félne, hogy beragad és akkor tépi le, akkor is, ha fáj neki.
(császárral született)
Különben sziasztok, klassz a cikk. Én is megkérdezem majd a lányomtól, de nem fűzök hozzá nagy reményeket :)
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Nálunk másabb a helyzet, Romániában szép számmal vagyunk magyarok, férjem is, én is, lányunk is magyarul tanul, a többségi nyelv viszont sajnos inkább idegennyelv. (Az iskolában is csak a román, egy idő után mellette a földrajz és történelem van magyarul.)
A románt nem akarom én tanítani neki (pont azért, amit írtál), de azt sem aakrom, ami mostanság dívik magyar körökben, ti. hogy román tannyelvű oktatásba íratjuk a gyereket.
Vannak ismerőseim, akik vagy mert vegyes házasságokból születtek, vagy mert a szülő félt, hogy a gyerek nem tanul meg jól románul - nem magyar osztályokba jártak. Az lett az eredménye, hogy tudnak magyarul beszélni, de írni nem, olvasni is nehezen és a barátaiket is szívesebben választják a románok közül, hisz azt a nyelvey uralják jobban. Ja és magyarul akcentussal beszélnek. (Pl. egyik volt tanítványom, színmagyar szülőkkel)
Úgyhogy nálunk (konkrétan a mi családunkban és a hozzánk hasonlókéban) nem az a kérdés, hogy hogyan őrizzük meg a magyarságunkat (bár tény, hogy az mindenképp némi csorbát szenved), hanem inkább az (amire még nem találtam meg a választ), hogy hogyan tanuljuk meg minél tökéletesebben az ország nyelvét ÚGY, hogy ez ne az anyanyelvünk rovására menjen.
A középutat keresem, mert a szélsőségesek adottak.