Adatok
Helyes Írás
0 bejegyzést írt és 421 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Mandiner blog
Az ember, aki megteremtette a modern futballt (Johan Cruyff, 1947-2016)
2016.03.25 15:01:00
Kömlődi Ferenc, a Mandiner.digit szerkesztőjének írása
„Sok van, mi csodálatos, de a futballnál nincs semmi csodálatosabb.” Buddha, Darwin, Gandhi és Ray Kurzweil mellett Johan Cruyff volt az egyik példaképem. Neki köszönhetjük, hogy a futballnál tényleg nincs semmi csodálatosabb.
Johan Cruyff…..
Helyes Írás
2016.03.29 11:37:44
"... a játéktudásában csak Maradonához, Peléhez és jelenkori inkarnációjához, Lionel Messihez hasonlítható korszakos zseni Cruyff". Azért ne túlozzunk. Nagy futballista volt, de előtte és utána is voltak azért hozzá hasonlóak szerencsére szép számmal. Minden kornak megvannak a maga kiemelkedő játékosai, ő egy volt ezek közül. Pelét már csak idős korában volt szerencsém látni, nem tudom a nagyságát megítélni, de valószínűleg jelentősebb játékos volt, Maradona is, de csak a pályán, Messihez pedig nem is mérhető, ahogy pl. a brazil Ronaldóhoz sem. És még tudnék mondani néhány nagy játékost, akiket elé sorolnék, mert lenyűgözőbb teljesítményt láttam tőlük, bár az ilyen összehasonlítás természetesen szubjektív.
Mandiner blog
Meztelen európaiak, gyerekzaklatás, iráni haszon, szégyen – arab kommentek Kölnről
2016.01.11 07:15:00
Vendégszerzőnk, Sayfo Omar írása.
Az arab híradások alapvetően kiegyensúlyozottan, a tények közölésére szorítkozva tudósítanak a Kölnben történtekről. De mit gondol az esetről az arab internet népe? Tipikusnak mondható szemelvények az egyik legmeghatározóbb arab hírportál, az aljazeera.net kölni…..
Helyes Írás
2016.01.11 12:47:22
@bbjnick:
No-no. Most éppen nincs időm arra, hogy példákat hozzak az európai történelemből a nők elleni nemi erőszak eseteire, amikor hajósok, kalózok, katonák, szabadcsapatok, gyarmatosító kalandorok, stb. idegen nőkön élték ki az ösztöneiket.
Nem ok nélkül terjedt el és intézményesült a mi kultúránkban a prostitúció, amely "civilizálta" a szexuális frusztrációt.
Az Európából Amerikába kivándorlók vagy komplex közösségekként keltek útra, vagy (a 19. században) kiépített intézményrendszer egyengette az útjukat, s tág lehetőségek várták őket, ismert kultúrkörnyezetben. Egyáltalán nem hasonlítható össze a muszlimok jelenlegi helyzetével.
Egyébként eszem ágában sincs egyenlőségjelet tenni az iszlám és a keresztény alapú európai civilizáció értékvilága és alkalmazkodóképessége közé, csak éppen a tömeges szexuális frusztráció mindenütt ugyanolyan. (Szenvedés, amely tudatosan nagyon nehezen, ostoba tanfolyamokkal biztos, hogy nem kontrollálható.)
No-no. Most éppen nincs időm arra, hogy példákat hozzak az európai történelemből a nők elleni nemi erőszak eseteire, amikor hajósok, kalózok, katonák, szabadcsapatok, gyarmatosító kalandorok, stb. idegen nőkön élték ki az ösztöneiket.
Nem ok nélkül terjedt el és intézményesült a mi kultúránkban a prostitúció, amely "civilizálta" a szexuális frusztrációt.
Az Európából Amerikába kivándorlók vagy komplex közösségekként keltek útra, vagy (a 19. században) kiépített intézményrendszer egyengette az útjukat, s tág lehetőségek várták őket, ismert kultúrkörnyezetben. Egyáltalán nem hasonlítható össze a muszlimok jelenlegi helyzetével.
Egyébként eszem ágában sincs egyenlőségjelet tenni az iszlám és a keresztény alapú európai civilizáció értékvilága és alkalmazkodóképessége közé, csak éppen a tömeges szexuális frusztráció mindenütt ugyanolyan. (Szenvedés, amely tudatosan nagyon nehezen, ostoba tanfolyamokkal biztos, hogy nem kontrollálható.)
Ki figyel az adventre? A karácsonyi készülődés időszakát eluralták Ákos és Kövér László megjegyzései, valamint a Hóman-szoborról szóló vita. Utóbbiban a kilencvenes évek kultúrharca köszön vissza, az előbbiben egy, a magyar közbeszédben viszonylag újnak számító…..
Helyes Írás
2015.12.23 16:07:17
@TG69:
Mindössze az a probléma, hogy Kövér nem mondott olyat, hogy a "nőknek mi a dolguk". Egy óhajt fogalmazott meg arról, hogy milyen jó lenne, ha a"lányaink" az önmegvalósítás legmagasabb minőségének tekintenék, hogy unokákat szüljenek és neveljenek fel. A gyermekeiket azok a nők is tekinthetik az önmegvalósítás legmagasabb minőségének, akik alkotó és vezetői munkát végeznek. A kettő nem zárja ki egymást. A demográfiai helyzetre való hivatkozás pedig egy politikus részéről teljesen helyénvaló, mert a politikusok a társadalom egyensúlyáért minden szempontból felelősséget viselnek.
A politikusok soha nem mondtak olyat, hogy a nők "dolga" gyereket szülni. Akkor mi lett volna, ha valamelyik ilyet mond? Valamiért - ahogy ön is - így akarják érteni. Pedig ezzel az értelmezéssel nem lehetne megfelelni egy PISA-teszten.
Én nem érzek abban semmi "macsósat", ha azt mondom a lányomnak, hogy jó lenne, ha unokákat szülne nekem. Kinek mi a "macsó"? Valami uralkodást vagy erőszakosságot jelenthet ez az újabb kori szleng. Akkor a feleségem is "macsó", mert ő gyakrabban mond ilyet, mint én?
A dalnokot pedig hagyjuk már. Ki ő? Számomra például senki, mert egyetlen dalát nem tudnám felidézni. Nem élek vele. Kb. annyit jelent számomra, mintha a sarki hentes beszélne a női szerepekről. Ha nekem beszél meghallgatom, ez a véleménye, kalap-kabát.
Mindössze az a probléma, hogy Kövér nem mondott olyat, hogy a "nőknek mi a dolguk". Egy óhajt fogalmazott meg arról, hogy milyen jó lenne, ha a"lányaink" az önmegvalósítás legmagasabb minőségének tekintenék, hogy unokákat szüljenek és neveljenek fel. A gyermekeiket azok a nők is tekinthetik az önmegvalósítás legmagasabb minőségének, akik alkotó és vezetői munkát végeznek. A kettő nem zárja ki egymást. A demográfiai helyzetre való hivatkozás pedig egy politikus részéről teljesen helyénvaló, mert a politikusok a társadalom egyensúlyáért minden szempontból felelősséget viselnek.
A politikusok soha nem mondtak olyat, hogy a nők "dolga" gyereket szülni. Akkor mi lett volna, ha valamelyik ilyet mond? Valamiért - ahogy ön is - így akarják érteni. Pedig ezzel az értelmezéssel nem lehetne megfelelni egy PISA-teszten.
Én nem érzek abban semmi "macsósat", ha azt mondom a lányomnak, hogy jó lenne, ha unokákat szülne nekem. Kinek mi a "macsó"? Valami uralkodást vagy erőszakosságot jelenthet ez az újabb kori szleng. Akkor a feleségem is "macsó", mert ő gyakrabban mond ilyet, mint én?
A dalnokot pedig hagyjuk már. Ki ő? Számomra például senki, mert egyetlen dalát nem tudnám felidézni. Nem élek vele. Kb. annyit jelent számomra, mintha a sarki hentes beszélne a női szerepekről. Ha nekem beszél meghallgatom, ez a véleménye, kalap-kabát.
„Szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” a Budapest 2030-ig szóló fejlesztési koncepcióját tartalmazó Balázs Mór Terv, ezért azon módosítani kell – jelentette be Tarlós István főpolgármester a legutóbbi „Budapestinfón”.
Egy európai főváros vezetője 2015-ben…..
Helyes Írás
2015.12.20 00:56:51
@közösperonos átszállás:
Ó hát persze! Minden ostobaságot meg lehet magyarázni csak erősen kell hinni.
Ó hát persze! Minden ostobaságot meg lehet magyarázni csak erősen kell hinni.
Mandiner blog
Aláírásgyűjtés Magyarország ellen – működésben az „uniós demokrácia”
2015.12.01 08:41:00
Az Európai Bizottság hétfőn nyilvántartásba vette az Európai Humanista Föderáció európai polgári kezdeményezését, amely arra irányul, hogy büntessék meg Magyarországot a híres-hírhedt 7. cikk keretében Orbán „autoriter intézkedései miatt” és amiatt, ahogy a „magyar…..
Vendégszerzőnk, Békés Márton történész írása
„Az umma turizmusa a dzsihád.”(Iszlamista jelszó)
„Muszlim testvéreim [ummati], hajnalodik már, várjátok a végső győzelmet!Az Iszlám Állam az igazak véréből születik,A jámborak szent háborújából [dzsihad] ered.Ők…..
A főszereplő, a család, a lelkileg támogató, a magát mentő, a másokat segítő, a gúnyolódó, az együttérző, a nyerészkedő, a kockáztató, a szenvtelen szemlélő, az életét féltő és a szomszédét nem sajnáló − világháborús naplóban bontakozik ki egy budapesti…..
Helyes Írás
2015.11.26 11:10:27
@bbjnick:
Érdekes, ahogy megélte a tényekhez és az élettörténetekhez való viszonyát. Magam nem egészen így vagyok vele. Kezdetben a történelmi tanulmányok, könyvek olvasása során szinte mindig csalódást éreztem amiatt, hogy mennyire elnagyoltan, absztraháltan, elméletiesen közelítették meg a tárgyukat, mennyi minden maradt homályban, mennyire nem kaptam fogódzókat ahhoz, hogy belehelyezhessem magam, megidézhessem a múltat. Hiányoltam az "életet", azt szerettem volna, hogy a múltat is megközelítően úgy láthassam, mint a jelent, amelyből majd történelem lesz. (Talán ezért sem tettem nagyobb erőfeszítéseket arra, hogy történész legyek, amit máig nagyon bánok.)
Tudomásul vettem, hogy az "életet" az irodalom dolga belevinni a történelembe. Aztán rájöttem, hogy a fennmaradt személyes dokumentumok képesek átélhetőbbé tenni a múltat, de sajnos olyanok, mint egy gyertya fénye a sötét éjszakában. A történészektől megtudhatom, mégis merre vagyok, kb. mik is történhetnek szerte a területen, s a gyertya fényében látok valamit az okokból vagy a következményekből közvetlenül is. (Az a baj, hogy, visszafelé haladva egyre kevesebb személyes dokumentum létezik.)
Azután megismertem az Annales iskola szemléletét, amely a mindennapi élet jellemzőit igyekszik feltárni és ebbe helyezni a történéseket, s ennek a mi napig a "szerelmese" vagyok. A hiányérzet persze Braudel olvasása után is megvan, csak kisebb. Ezzel egyidőben Hajnal István "szociológiai" történelemszemlélete ragadott magával, s a régmúlt értelmezése kapcsán számomra máig ez a csúcs, ameddig történész eljuthat. Értem persze, hogy a "tényekhez", adatokhoz ragaszkodó történészek számára ez misztikus fantázia, csak azt gondolom, hogy lényegében ugyanaz, mint az ő nem explicit értékrendjük, amelyen keresztül a tárgyukat akaratlanul szemlélik. Hajnal pedig elénk tárja ezt is.
S a "tényekről" van egy személyes tapasztalatom is. Amikor megkaptam a történeti levéltárból a 80-as évekbeli rólam és egy bizonyos eseménysorról szóló III/III-as jelentéseket, meg voltam döbbenve. Mégpedig azon, hogy a rólam jelentő ügynökök mennyi valótlanságot, csúsztatást hordtak össze és mennyire nem ismerték, illetve nem ismerték fel azt, hogy valójában mi és hogyan zajlott a megfigyelt eseménysor kapcsán. III/III. ügyosztály nyomozói pedig egy olyan nyomozati jelentést állítottak össze az eseménysorról, amely alapvetően az ő koncepciójukat támasztja alá, annak megfelelően, hogy mit "vár" a megfigyelést elrendelő és mi fényezi őket kellőképpen a megrendelő "magas" politikus szemében. A valósághoz a jelentésnek nagyjából annyi köze volt, hogy létezett a megfigyelt eseménysor és ahhoz kapcsolódtak valamennyire a megfigyelt és további megfigyelés alá vont személyek.
A probléma pedig az, hogy a történészek számára ezek az ügynöki jelentések és nyomozati összefoglalók a történelmi "tények". Ezt tekintik valóságnak, ebből dolgoznak, ezekből rakják össze a tanulmányokat és vonják le a következtetéseket. S amikor szóvá teszem, hogy a szerintem valós tények és összefüggések ettől eltérnek, akkor az a válasz, hogy az emlékezet torzul és tendenciózussá színezi a múltat. Valóban, ilyen gyakorta előfordul. Ettől azonban az írott "tények" még nem azonosak a valósággal. S nem hiszem, hogy az én esetem egyedi lenne.
A történészi munka nagy körültekintést és bizony élettapasztalatot is kíván. A tények és az értékelések is labilisak. Egy korabeli személyes dokumentum legalább megkerülhetetlen tény, akkor is, ha a benne leírtakat vagy elmondottakat ugyancsak ellenőrizni és mérlegelni kell.
Érdekes, ahogy megélte a tényekhez és az élettörténetekhez való viszonyát. Magam nem egészen így vagyok vele. Kezdetben a történelmi tanulmányok, könyvek olvasása során szinte mindig csalódást éreztem amiatt, hogy mennyire elnagyoltan, absztraháltan, elméletiesen közelítették meg a tárgyukat, mennyi minden maradt homályban, mennyire nem kaptam fogódzókat ahhoz, hogy belehelyezhessem magam, megidézhessem a múltat. Hiányoltam az "életet", azt szerettem volna, hogy a múltat is megközelítően úgy láthassam, mint a jelent, amelyből majd történelem lesz. (Talán ezért sem tettem nagyobb erőfeszítéseket arra, hogy történész legyek, amit máig nagyon bánok.)
Tudomásul vettem, hogy az "életet" az irodalom dolga belevinni a történelembe. Aztán rájöttem, hogy a fennmaradt személyes dokumentumok képesek átélhetőbbé tenni a múltat, de sajnos olyanok, mint egy gyertya fénye a sötét éjszakában. A történészektől megtudhatom, mégis merre vagyok, kb. mik is történhetnek szerte a területen, s a gyertya fényében látok valamit az okokból vagy a következményekből közvetlenül is. (Az a baj, hogy, visszafelé haladva egyre kevesebb személyes dokumentum létezik.)
Azután megismertem az Annales iskola szemléletét, amely a mindennapi élet jellemzőit igyekszik feltárni és ebbe helyezni a történéseket, s ennek a mi napig a "szerelmese" vagyok. A hiányérzet persze Braudel olvasása után is megvan, csak kisebb. Ezzel egyidőben Hajnal István "szociológiai" történelemszemlélete ragadott magával, s a régmúlt értelmezése kapcsán számomra máig ez a csúcs, ameddig történész eljuthat. Értem persze, hogy a "tényekhez", adatokhoz ragaszkodó történészek számára ez misztikus fantázia, csak azt gondolom, hogy lényegében ugyanaz, mint az ő nem explicit értékrendjük, amelyen keresztül a tárgyukat akaratlanul szemlélik. Hajnal pedig elénk tárja ezt is.
S a "tényekről" van egy személyes tapasztalatom is. Amikor megkaptam a történeti levéltárból a 80-as évekbeli rólam és egy bizonyos eseménysorról szóló III/III-as jelentéseket, meg voltam döbbenve. Mégpedig azon, hogy a rólam jelentő ügynökök mennyi valótlanságot, csúsztatást hordtak össze és mennyire nem ismerték, illetve nem ismerték fel azt, hogy valójában mi és hogyan zajlott a megfigyelt eseménysor kapcsán. III/III. ügyosztály nyomozói pedig egy olyan nyomozati jelentést állítottak össze az eseménysorról, amely alapvetően az ő koncepciójukat támasztja alá, annak megfelelően, hogy mit "vár" a megfigyelést elrendelő és mi fényezi őket kellőképpen a megrendelő "magas" politikus szemében. A valósághoz a jelentésnek nagyjából annyi köze volt, hogy létezett a megfigyelt eseménysor és ahhoz kapcsolódtak valamennyire a megfigyelt és további megfigyelés alá vont személyek.
A probléma pedig az, hogy a történészek számára ezek az ügynöki jelentések és nyomozati összefoglalók a történelmi "tények". Ezt tekintik valóságnak, ebből dolgoznak, ezekből rakják össze a tanulmányokat és vonják le a következtetéseket. S amikor szóvá teszem, hogy a szerintem valós tények és összefüggések ettől eltérnek, akkor az a válasz, hogy az emlékezet torzul és tendenciózussá színezi a múltat. Valóban, ilyen gyakorta előfordul. Ettől azonban az írott "tények" még nem azonosak a valósággal. S nem hiszem, hogy az én esetem egyedi lenne.
A történészi munka nagy körültekintést és bizony élettapasztalatot is kíván. A tények és az értékelések is labilisak. Egy korabeli személyes dokumentum legalább megkerülhetetlen tény, akkor is, ha a benne leírtakat vagy elmondottakat ugyancsak ellenőrizni és mérlegelni kell.
Vendégszerzőnk, Szerencsés D. Márton írása
Nem féltünk eléggé
„Ha elfogadjuk az amerikai történész, John Lukacs javaslatát, hogy a huszadik század 1914-től 1989-ig tartott, akkor e történelmi időszámítás szerint mi most éppen sehol sem vagyunk” – mondta Kertész…..
Ki a felelős a párizsi vérengzésekért? Mivel az Iszlám Államnak az Egyesült Államok külpolitikája ágyazott meg, ezért végső soron az Egyesült Államok. Kinek az érdeke Európa gyengítése? Az Egyesült Államoké, mivel piacot akar. Ki küldte ránk a migránsáradatot? Mivel…..
Ferenciek tere, 1902
Kedvenc Fortepanom egyik legkedvesebb képe a fenti fotográfia: egy életkép 1902-ből, a budapesti Ferenciek teréről. Az épületek ugyanazok mint most, de a miliő, az valami egészen más. És ugyan a Ferenciek az elmúlt egy-két évben óriási fejlődésen ment…..
Helyes Írás
2015.11.23 14:20:21
Igaza van itt fentebb a kollégának. Nem mindegy hová is képzeli magát valaki a múltba. Melyik társadalmi osztályba, melyik településre.
Javaslom a szerzőnek, hogy böngéssze a Néprajzi Múzeum fantasztikus fényképgyűjteményét. Például nézze meg alaposan ezt az 1904-ben készült képet és képzelje magát ebbe az életvilágba:
public.neprajz.hu/neprajz.06.10.php?bm=1&as=1098&kv=10672188
Javaslom a szerzőnek, hogy böngéssze a Néprajzi Múzeum fantasztikus fényképgyűjteményét. Például nézze meg alaposan ezt az 1904-ben készült képet és képzelje magát ebbe az életvilágba:
public.neprajz.hu/neprajz.06.10.php?bm=1&as=1098&kv=10672188
Aláírásgyűjtögetéssel vagy semmisségi perrel menjünk neki a menekültkvótának?
A migránskrízis újabb löketet adott az aláírásgyűjtögető demokratáknak – mindkét oldalon. Magyarországon a Fidesz a kvóták ellen, az Együtt a „közös európai megoldás” mellett gyűjt…..
Soha nem éltek ilyen sokan ennyire jól a történelem során, mint manapság; pesszimizmus helyett ezért az optimizmust ajánlja mindenkinek, még a konzervatívoknak is Tim Montgomerie angol publicista, aki a Danube Institute vendége volt Budapesten. A Magyarországgal szimpatizáló…..
Mandiner blog
Szíria: geostratégiai árnyak és árnyalatok – Válasz Sógor Dánielnek
2015.09.28 15:01:00
Vendégszerzőnk, Iványi Márton arab filológus, elemző írása
Kedves Dániel!
Sokáig gondolkoztam, hogy válaszoljak-e egyes, a Sem nem arab, sem nem tavasz című interjúban megfogalmazott állításaidra, nehogy úgy tűnjön, hogy megint kívűlről, mi adzsánib (külföldiek)…..
Vendégszerzőnk, Csizmadia Ervin, a Méltányosság Politikakutató Intézet igazgatójának írása
Magyarország és Európa viszonya kapcsán háromrészes sorozatba kezdtem (első cikk; második cikk). Most, a harmadik részben kifejezetten a mai kormánnyal, illetve annak…..
Migráció és mi címmel körkérdést és cikksorozatot indít a Mandiner. Az eddig megjelent írások ezen a linken keresztül olvashatók.
*
Hetek óta az európai menekültválsággal fekszünk és kelünk, mi újságírók mindenképpen, de a látogatottsági adatok alapján az olvasók is.…..
Helyes Írás
2015.09.23 14:05:06
@Könnyen elkaptuk, uram!:
Onnan veszem, hogy én önnel ellentétben olvasok.
Az első német és osztrák felmérések már közismertek. Ezek szerint a migránsoknak legfeljebb a fele szíriai, a többi afgán, pakisztáni, iraki, kurd, indiai, sőt rengeteg a különféle észak-afrikai arab és az eritreai. (Ez egybevág a tolmácsok tapasztalataival is.) Az analfabéták aránya közel egyharmados, amely megfelel az írástudatlanság arab világban átlagos 30-40%-ának. Számos felsorolt társadalomban nem veri az eget az iskolai alapképzés színvonala sem. (A "humán fejlettségi index" statisztika szerint egyetlen arab ország sincs az első harmincban.) Ráadásul a legtöbb migráns hosszú évek óta menekülttáborokban él. A német munkaügyi miniszter 10%-ra becsüli - a jórészt valóban szíriai - munkába illeszthetők arányát.
Most viccelődhetnék a szíriai "atomtudósokról" szóló önigazoló liberálbolsi képzelgésekkel. De igazán felvilágosíthatna, honnan veszi, hogy Szíriában az átlagos iskolai végzettség magasabb, mint Magyarországon. Szíria egy főre jutó GDP-je kb. 3000 dollár volt a háború előtt, a mienk 13.000. A kötelező iskolai életkor ott 12 év volt. Az ottani felnőtt írástudatlanságot 8-9%-ra becsülték. Ez valóban sokkal jobb - az arab átlagnál. Ha az arab nyelvjárásokat önálló nyelveknek tekintjük, egész biztosan többen beszélnek idegen nyelveket, mint nálunk.
Ahogy látom, az öngyűlölet már jól megy önnek, felülművelt magyarnak. Arra azonban felhívnám a figyelmét, hogy szociológiai vizsgálatok szerint a magyar ún. "egyharmados" társadalom, azaz a társadalmunk egyharmada aluliskolázott, anómiás, mélyszegénységben élő, egészségügyi problémákkal küszködő, azaz többszörösen hátrányos helyzetű és nagy arányban funkcionális analfabéta. Jelentős részüket teszi ki sajnos a roma lakosság. Ennek sajátos történelmi okai vannak. A "kétharmad" iskolázottsági statisztikája azonban európai átlagban is igen jól mutatna.
Lehet balkánozni, félműveltezni és azt feltételezni, hogy majd a szíriai muszlim bevándorlók fogják megszüntetni a nyugati orvos- és magyar mérnökhiányt - ám mindenekelőtt mégis inkább tájékozódni és gondolkozni kellene. Mielőtt késő lesz.
Onnan veszem, hogy én önnel ellentétben olvasok.
Az első német és osztrák felmérések már közismertek. Ezek szerint a migránsoknak legfeljebb a fele szíriai, a többi afgán, pakisztáni, iraki, kurd, indiai, sőt rengeteg a különféle észak-afrikai arab és az eritreai. (Ez egybevág a tolmácsok tapasztalataival is.) Az analfabéták aránya közel egyharmados, amely megfelel az írástudatlanság arab világban átlagos 30-40%-ának. Számos felsorolt társadalomban nem veri az eget az iskolai alapképzés színvonala sem. (A "humán fejlettségi index" statisztika szerint egyetlen arab ország sincs az első harmincban.) Ráadásul a legtöbb migráns hosszú évek óta menekülttáborokban él. A német munkaügyi miniszter 10%-ra becsüli - a jórészt valóban szíriai - munkába illeszthetők arányát.
Most viccelődhetnék a szíriai "atomtudósokról" szóló önigazoló liberálbolsi képzelgésekkel. De igazán felvilágosíthatna, honnan veszi, hogy Szíriában az átlagos iskolai végzettség magasabb, mint Magyarországon. Szíria egy főre jutó GDP-je kb. 3000 dollár volt a háború előtt, a mienk 13.000. A kötelező iskolai életkor ott 12 év volt. Az ottani felnőtt írástudatlanságot 8-9%-ra becsülték. Ez valóban sokkal jobb - az arab átlagnál. Ha az arab nyelvjárásokat önálló nyelveknek tekintjük, egész biztosan többen beszélnek idegen nyelveket, mint nálunk.
Ahogy látom, az öngyűlölet már jól megy önnek, felülművelt magyarnak. Arra azonban felhívnám a figyelmét, hogy szociológiai vizsgálatok szerint a magyar ún. "egyharmados" társadalom, azaz a társadalmunk egyharmada aluliskolázott, anómiás, mélyszegénységben élő, egészségügyi problémákkal küszködő, azaz többszörösen hátrányos helyzetű és nagy arányban funkcionális analfabéta. Jelentős részüket teszi ki sajnos a roma lakosság. Ennek sajátos történelmi okai vannak. A "kétharmad" iskolázottsági statisztikája azonban európai átlagban is igen jól mutatna.
Lehet balkánozni, félműveltezni és azt feltételezni, hogy majd a szíriai muszlim bevándorlók fogják megszüntetni a nyugati orvos- és magyar mérnökhiányt - ám mindenekelőtt mégis inkább tájékozódni és gondolkozni kellene. Mielőtt késő lesz.
Vendégszerzőnk, Csizmadia Ervin, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatójának írása
A Magyarország-Európa nexus. Egy éppen száz éves szöveg
Az első cikkemben azt az állítást tettem, hogy egy történelmi megközelítés felől jobban megérthetjük a magyar…..
Migráció és mi címmel körkérdést és cikksorozatot indít a Mandiner. Az eddig megjelent írások ezen a linken keresztül olvashatók.
*
A demográfiai agresszió és Európa
AgentUngur (Mandiner) írása
Ha azt képzeljük, hogy csak az az agresszió, amikor egy hadsereg átlépi egy…..
„Wir schaffen das.” Igen, megcsináljuk? Gyurcsányi jellegű, megalapozatlan, teljesíthetetlen nagyotmondás csapdájába estek Németország vezetői? Angela Merkel német kancellár, a CDU elnöke pár napja még arról beszélt, Németország meg tudja oldani a migránsválságot, a…..
Helyes Írás
2015.09.14 12:31:49
@Furore Carcosa:
Ez egy bolsevik troll patkány, akit alighanem fizetnek is valahonnan, mert egy ideje azzal tölti a napjait, hogy a provokációival ellehetetlenítse a Mandiner blogkomment oldalait. Értelmes hozzászólásokat senkinek nincs kedve írni cinikus provokációözön közé.
Ez egy bolsevik troll patkány, akit alighanem fizetnek is valahonnan, mert egy ideje azzal tölti a napjait, hogy a provokációival ellehetetlenítse a Mandiner blogkomment oldalait. Értelmes hozzászólásokat senkinek nincs kedve írni cinikus provokációözön közé.
Helyes Írás
2015.09.14 18:39:12
@Furore Carcosa:
Nem szabad vele foglalkozni, ez nyilvánvaló. De nem önszorgalomból hülye, hanem aljas számító provokátor, akit szemtől szembe ilyen cinikus és kihívó megnyilvánulásokért egyszerűen megvernénk. Egész nap folyamatosan a Mandineren ül és minden normális hozzászólóba beleköt, kifejezetten azzal a céllal, hogy kihozza a sodrából. Ilyet csak az tud csinálni, aki meg is él belőle. Tudatosan szétzülleszti ezt az időnként egyébként is kaotikus fórumot. Nem értem, a szerkesztők hogy nem vették még észre. Az ilyeneket ki kéne vágni a fenébe.
Nem szabad vele foglalkozni, ez nyilvánvaló. De nem önszorgalomból hülye, hanem aljas számító provokátor, akit szemtől szembe ilyen cinikus és kihívó megnyilvánulásokért egyszerűen megvernénk. Egész nap folyamatosan a Mandineren ül és minden normális hozzászólóba beleköt, kifejezetten azzal a céllal, hogy kihozza a sodrából. Ilyet csak az tud csinálni, aki meg is él belőle. Tudatosan szétzülleszti ezt az időnként egyébként is kaotikus fórumot. Nem értem, a szerkesztők hogy nem vették még észre. Az ilyeneket ki kéne vágni a fenébe.
A menekültválság egyik újabb mellékjelensége, ahogy az amúgy is rossz sajtójú Magyarországot jobbról-balról pofozzák a nemzetközi médiában. Mindezt nagyon sokszor úgy, hogy szó sem esik arról: a meglévő hazai, nemzetközi és uniós jogot próbálja alkalmazni hazánk a…..
Helyes Írás
2015.09.08 16:08:34
@GNDL:
Annyi marhaságot összehord itt, hogy kukázni sem lehetne. De magának is jár a szólásszabadság. Bár átmehetne észt osztani valamelyik komcsi oldalra is.
Egy súlyos kérdést azonban fel kell tennem: ha ön szerint a migránsok "tartanak tőle, hogy itt kell maradniuk ezen a balkáni koszfészken", ha az a véleménye a mi hazánkról, hogy koszfészek, akkor ön mi a lófaszt keres még itt?
Annyi marhaságot összehord itt, hogy kukázni sem lehetne. De magának is jár a szólásszabadság. Bár átmehetne észt osztani valamelyik komcsi oldalra is.
Egy súlyos kérdést azonban fel kell tennem: ha ön szerint a migránsok "tartanak tőle, hogy itt kell maradniuk ezen a balkáni koszfészken", ha az a véleménye a mi hazánkról, hogy koszfészek, akkor ön mi a lófaszt keres még itt?
Migráció és mi címmel körkérdést és cikksorozatot indít a Mandiner: vezető magyar véleményformálókat kérdezünk meg arról, mit gondolnak az egyre forróbb témává váló migrációról és a kapcsolódó jelenségekről. Az eddig megjelent írások ezen a linken…..
Helyes Írás
2015.09.08 11:20:19
@Virág et.:
Azért ne menjünk már el ennyivel a görögök mellett. Ezt az áradatot ők fel tudnák tartóztatni, mert vízen járni eddig csak Jézus tudott. Ehelyett ők regisztrálás nélkül szervezetten elhordják az embereket a macedón határra. Aligha azért, mert "van elég bajuk". Ha kérnének, kapnának pénzt az EU-tól egy minden szempontnak megfelelő menekültügyi hivatalra is, ahol ezreket tudnának foglalkoztatni. Nyilvánvalóan szándékosan nem csinálnak semmit, ezzel akarván büntetni Németországot és a többi gazdag országot, azért, mert nem segítenek rajtuk. Ez akár kizárási ok is lehetne.
Az viszont nem indokol semmilyen "büntetést", hogy valamelyik kormány nem ért egyet az EU apparátus vagy a nagyobb országok menekültpolitikájával. Ami jelenleg abból áll, hogy fogadjunk be mindenkit és osszuk szét őket. Ez a "politika" ezer sebtől vérzik, s Orbán ellenérvei pedig bizony súlyosak és racionálisak. Minimum megtárgyalandók. S nem úgy tűnik, hogy az érveivel magára maradna.
Az Orbán-utálat nem ment fel senkit a logikus érvelő gondolkozás alól.
Azért ne menjünk már el ennyivel a görögök mellett. Ezt az áradatot ők fel tudnák tartóztatni, mert vízen járni eddig csak Jézus tudott. Ehelyett ők regisztrálás nélkül szervezetten elhordják az embereket a macedón határra. Aligha azért, mert "van elég bajuk". Ha kérnének, kapnának pénzt az EU-tól egy minden szempontnak megfelelő menekültügyi hivatalra is, ahol ezreket tudnának foglalkoztatni. Nyilvánvalóan szándékosan nem csinálnak semmit, ezzel akarván büntetni Németországot és a többi gazdag országot, azért, mert nem segítenek rajtuk. Ez akár kizárási ok is lehetne.
Az viszont nem indokol semmilyen "büntetést", hogy valamelyik kormány nem ért egyet az EU apparátus vagy a nagyobb országok menekültpolitikájával. Ami jelenleg abból áll, hogy fogadjunk be mindenkit és osszuk szét őket. Ez a "politika" ezer sebtől vérzik, s Orbán ellenérvei pedig bizony súlyosak és racionálisak. Minimum megtárgyalandók. S nem úgy tűnik, hogy az érveivel magára maradna.
Az Orbán-utálat nem ment fel senkit a logikus érvelő gondolkozás alól.
Helyes Írás
2015.09.08 11:30:13
@IdomitottFoka:
Kedves uram, nem a kormány rendel mobil WC-t, hanem egy hivatal. Ha nincs elég, meg kell kérdezni a WC-ellátásért felelős hivatalnokot, hogy mi a probléma, nem OV nyakába varrni még a sz.rt is. Jártak már a határnál újságírók inkognitóban és uniformisban is és ilyen problémát nem emlegettek, csak az új táborral kapcsolatban. Valami magyarázata biztos van a feltehetően átmeneti klozetthiánynak.
Kedves uram, nem a kormány rendel mobil WC-t, hanem egy hivatal. Ha nincs elég, meg kell kérdezni a WC-ellátásért felelős hivatalnokot, hogy mi a probléma, nem OV nyakába varrni még a sz.rt is. Jártak már a határnál újságírók inkognitóban és uniformisban is és ilyen problémát nem emlegettek, csak az új táborral kapcsolatban. Valami magyarázata biztos van a feltehetően átmeneti klozetthiánynak.
Helyes Írás
2015.09.08 12:19:44
@GNDL:
Bizonyára.
Bizonyára ilyen hülye a patás, hogy még a WC-t is ő rendeli. Ön pedig nyilvánvalóan soha életében nem dolgozott hivatalban.
Bizonyára.
Bizonyára.
Bizonyára ilyen hülye a patás, hogy még a WC-t is ő rendeli. Ön pedig nyilvánvalóan soha életében nem dolgozott hivatalban.
Bizonyára.
Újra aktivizálta magát Kim Lane Scheppele, az elmúlt fél évtized legaktívabb külföldi magyarügyi szakírója. Scheppele mostanában egyre inkább az egyszerűbb és hatásosabb orbánozásra cseréli korábbi alkotmányügyi fejtegetéseit. 2014 tavaszán például úgy nyilatkozott a…..
Helyes Írás
2015.08.26 19:53:40
Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor írása.
Egyáltalán nem teoretikus, hanem valódi kérdés: miközben a muszlim férfiak tetszés szerinti ruhát hordhatnak, a mi normáink szerint elfogadható-e, hogy a hozzájuk tartozó számos muszlim nőnek Európában is úgynevezett burkát, az egész…..
Helyes Írás
2015.08.05 20:23:03
@Lord_Valdez:
Bocsásson meg, de válaszolnom kell, mert ön ugyan deklaráltan a konzervatív, klasszikus liberalizmushoz érzi magát közel, mint jómagam, de van itt néhány radikálliberális paradigma, amely erősen SZDSZ-essé színezi a gondolkozását.
Nem, a szólásszabadság nem jelenti azt, hogy akár sértegethetjük is egymást. A szabadság és a jog is morális alapokon áll, ahogy a klasszikus liberalizmus, amely nem engedi meg a túlhatalmat, mert a hatalommal való visszaéléshez vezet, kényszerhez és akár erőszakhoz is. A véleményünk szabad kifejtéséhez nincs szükség a sértegetés lehetőségére. Ellenkezőleg. A szólásszabadságnak is morális célja van, mégpedig a konszenzus keresése, márpedig a sértegetés lehetetlenné teszi a konszenzust. (Ezen a ponton figyelmébe ajánlanám Bibó István remek filozófiai alapvetését, a Kényszer, jog, szabadság c. tanulmányt.)
Az nem erény tehát, ha nem sértegetjük egymást, hanem alap. A sértegetés személyes érzékenységtől függően akár büntethető is lenne, ha nem állt volna elő ez az aberrált internetes névtelenség, amely föloldotta a morális gátakat és létrehozta az emberiség legmocskosabb közéleti fórumát. S nem csak az undorító zsidózásra és cigányozásra gondolok. Ennél kevesebbet is perre vinnénk, ha beazonosíthatók lennének az elkövetők. S a jog kínálja is ehhez az eszközöket, amelyekkel kikényszeríthető lenne a helyes erkölcsi magatartás.
A tolerancia tehát ezen túl kezdődik és fokozatai vannak. A legelső a kíváncsiság. Miért vélekedik a másik máshogy, mint én és hová akar eljutni vele?
Nem, nincs jogom eldönteni, hogy ki hogy öltözködhet. Csakhogy én nem is erről beszéltem, ön ragaszkodik ehhez a feltételezéshez. Ebben érzek némi gyerekességet és egy jellemző paradigmát: műszaki emberek és közgazdászok legtöbbször nem ismerik fel a társadalmi kultúra jelentőségét. (Magam is közgazdász lévén, tudom, miről beszélek.)
Ha öltözködés, legyen hát öltözködés. Az öltözködést valamikor nagyon erős tradíciók szabályozták. Kifejezte a társadalmi rendekhez, rétegekhez való tartozást. Ma, a születésrendi társadalmak felbomlása után is erős szokások hatnak és ma is gyakran ezzel fejezzük ki, hogyan gondolkozunk a világról. Aligha valószínű, hogy valaha meztelenül fogunk járni az utcán. A kendő is üzenetet hordoz, de nem teszi felismerhetetlenné az embert. A fátyol sem tette felismerhetetlenné, korlátozott, időszaki viselet volt és nem a szexuális diktatúrát jelenítette meg, hanem épp ellenkező célt szolgált. A női arc teljes eltakarása is tradicionális üzenetet hordoz, olyan üzenetet, amit az Európában honos kultúrák, mindig tagadtak: a nők teljes kiszolgáltatottságát a férfiak kénye kedvének. Ez még azokban az időkben sem vált elfogadottá, amikor bizonyos tanok tételesen, vallási alapon tagadták a nők és a férfiak azonos eredetét.
Vannak összeférhetetlen tradíciók: a letakarás és az iszlám törvénykezés nem létezhet egymás mellett az európai „öltözködéssel”, gondolkozásmóddal és jogfelfogással. Vagy az egyik vagy a másik – akkor is, ha a muszlim nők és a muszlim közösségek azonosulnak a tradícióikkal. Európában nem létezhet megkövezés, gyerekházasság, házasságra kényszerítés, vérbosszú, stb.
Ön, ahogy kifejtette, azon az állásponton van, hogy a modern szekularizált ipari társadalom hamarosan szét fogja bomlasztani a muszlim tradíciókat. Létezik ez a folyamat, vannak erre példák, de rengeteg az ellenpélda, borzalmas az ellenhatás és ki tudja meddig tart ez az egész. Nem úgy zajlik, mint anno az európai reneszánsz és reformáció, pedig az is évszázadokig elhúzódott. Az iszlám tradíció csupa csapda, azoknak is igaza lehet, akik a keletkezéséből és a kulturális szerveződéséből azt olvassák ki, hogy egyének kiszakadhatnak, de a muszlim társadalmak megújulása nem lehetséges. Létérdekünk, hogy mi európaiak hittől, ideológiától függetlenül valamilyen óvatos kompromisszumra jussunk az iszlámmal való együttélésről.
Bocsásson meg, de válaszolnom kell, mert ön ugyan deklaráltan a konzervatív, klasszikus liberalizmushoz érzi magát közel, mint jómagam, de van itt néhány radikálliberális paradigma, amely erősen SZDSZ-essé színezi a gondolkozását.
Nem, a szólásszabadság nem jelenti azt, hogy akár sértegethetjük is egymást. A szabadság és a jog is morális alapokon áll, ahogy a klasszikus liberalizmus, amely nem engedi meg a túlhatalmat, mert a hatalommal való visszaéléshez vezet, kényszerhez és akár erőszakhoz is. A véleményünk szabad kifejtéséhez nincs szükség a sértegetés lehetőségére. Ellenkezőleg. A szólásszabadságnak is morális célja van, mégpedig a konszenzus keresése, márpedig a sértegetés lehetetlenné teszi a konszenzust. (Ezen a ponton figyelmébe ajánlanám Bibó István remek filozófiai alapvetését, a Kényszer, jog, szabadság c. tanulmányt.)
Az nem erény tehát, ha nem sértegetjük egymást, hanem alap. A sértegetés személyes érzékenységtől függően akár büntethető is lenne, ha nem állt volna elő ez az aberrált internetes névtelenség, amely föloldotta a morális gátakat és létrehozta az emberiség legmocskosabb közéleti fórumát. S nem csak az undorító zsidózásra és cigányozásra gondolok. Ennél kevesebbet is perre vinnénk, ha beazonosíthatók lennének az elkövetők. S a jog kínálja is ehhez az eszközöket, amelyekkel kikényszeríthető lenne a helyes erkölcsi magatartás.
A tolerancia tehát ezen túl kezdődik és fokozatai vannak. A legelső a kíváncsiság. Miért vélekedik a másik máshogy, mint én és hová akar eljutni vele?
Nem, nincs jogom eldönteni, hogy ki hogy öltözködhet. Csakhogy én nem is erről beszéltem, ön ragaszkodik ehhez a feltételezéshez. Ebben érzek némi gyerekességet és egy jellemző paradigmát: műszaki emberek és közgazdászok legtöbbször nem ismerik fel a társadalmi kultúra jelentőségét. (Magam is közgazdász lévén, tudom, miről beszélek.)
Ha öltözködés, legyen hát öltözködés. Az öltözködést valamikor nagyon erős tradíciók szabályozták. Kifejezte a társadalmi rendekhez, rétegekhez való tartozást. Ma, a születésrendi társadalmak felbomlása után is erős szokások hatnak és ma is gyakran ezzel fejezzük ki, hogyan gondolkozunk a világról. Aligha valószínű, hogy valaha meztelenül fogunk járni az utcán. A kendő is üzenetet hordoz, de nem teszi felismerhetetlenné az embert. A fátyol sem tette felismerhetetlenné, korlátozott, időszaki viselet volt és nem a szexuális diktatúrát jelenítette meg, hanem épp ellenkező célt szolgált. A női arc teljes eltakarása is tradicionális üzenetet hordoz, olyan üzenetet, amit az Európában honos kultúrák, mindig tagadtak: a nők teljes kiszolgáltatottságát a férfiak kénye kedvének. Ez még azokban az időkben sem vált elfogadottá, amikor bizonyos tanok tételesen, vallási alapon tagadták a nők és a férfiak azonos eredetét.
Vannak összeférhetetlen tradíciók: a letakarás és az iszlám törvénykezés nem létezhet egymás mellett az európai „öltözködéssel”, gondolkozásmóddal és jogfelfogással. Vagy az egyik vagy a másik – akkor is, ha a muszlim nők és a muszlim közösségek azonosulnak a tradícióikkal. Európában nem létezhet megkövezés, gyerekházasság, házasságra kényszerítés, vérbosszú, stb.
Ön, ahogy kifejtette, azon az állásponton van, hogy a modern szekularizált ipari társadalom hamarosan szét fogja bomlasztani a muszlim tradíciókat. Létezik ez a folyamat, vannak erre példák, de rengeteg az ellenpélda, borzalmas az ellenhatás és ki tudja meddig tart ez az egész. Nem úgy zajlik, mint anno az európai reneszánsz és reformáció, pedig az is évszázadokig elhúzódott. Az iszlám tradíció csupa csapda, azoknak is igaza lehet, akik a keletkezéséből és a kulturális szerveződéséből azt olvassák ki, hogy egyének kiszakadhatnak, de a muszlim társadalmak megújulása nem lehetséges. Létérdekünk, hogy mi európaiak hittől, ideológiától függetlenül valamilyen óvatos kompromisszumra jussunk az iszlámmal való együttélésről.
Helyes Írás
2015.08.05 20:50:26
@Lord_Valdez:
A másik vitáról:
Azok a példák, amelyeket ön a Fidesz politikai elitjének ellentmondásos politikai propagandájára felhoz, részben valóságosak, de csak a felszínt érintik, a mélyebben húzódó értékrendet nem.
Ha egy multi hazug, erkölcstelen módon, az alacsonyabb iskolázottságú társadalmi rétegek gátlástalan manipulációjával vívott versenyben hatalmas nyereségre tesz szert, de az ismert számviteli trükkökkel még csak nem is adózik utána, a közérdeket képviselő államnak joga van arra, hogy korrigálja a piacot és adózásra kényszerítse az ilyen piaci szereplőt. A klasszikus liberalizmus logikája szerint akár növekedési korlátokat is állíthatna az állam az oligopol piacokon. Tovább megyek: a klasszikus kapitalizmus modellje szerint korunk globalizációja tarthatatlan. Magam is tisztelem és szívesen olvasom a konzervatórium.hu-t és a Kommentár-t, de elfogadhatatlan számomra a globalizációs közgazdaságtani felfogásuk. Maradok Adam Smith, a több száz éves svájci családi vállalkozások, az átlátható méretű magántulajdon, az államilag szabályozott valódi árverseny, a sokféleség és a kézműveskultúra alapjain. A természetes monopólium és a személyes innováció túlnőheti a korlátokat, de a világban ma érrvényesülő mértéktelen jövedelemkülönbségeket korlátozni kellene, s Smith-t is korrigálnám a morális, bizalmi kapcsolatokon alapuló piac 20. századi német és észak-európai modelljével. Egyre nyilvánvalóbb, hogy meg kell állítani a Föld kizsákmányolását, s fenntartható, egyre több embert foglalkoztató gazdasági struktúrákra van szükségünk. (A rendszerváltozás hajnalán élt köztünk egy Liska Tibor nevű közgazdász. Na, az ő naiv elméleti piaci modellje magán hordozta a klasszikus kapitalizmus minden erényét a hátrányai nélkül.)
A Déli Áramlat ügyében bármilyen furcsa az én számból, Gyurcsánynak volt igaza és Orbán volt demagóg. Most neki van igaza, az oroszokkal való üzletelés hosszú távú érdekünk. Ideológia nem kell hozzá, de ha a magyar kormányfő a keleti üzleti kapcsolatok érdekében kedveskedik a helyi kiskirályoknak, abból még nem kell messzemenő ideológiai következtetéseket levonni. Az amerikai elnök és a német kancellár is ezt csinálja. Tibet elárulása nekem is nagyon fáj, nem ajánlom, hogy ezzel kapcsolatban tükörbe nézzenek. De nem mi kezdtük és nem is a mi árulásunk miatt pusztíthatja el a kínai kommunizmus a világ egyik legnagyszerűbb népét és kultúráját.
Egyébként pedig ön láthatóan szereti magát ideológiai alapon definiálni, ami persze nem baj, csak kissé mereven teszi. A bal és a jobb a politikában egyáltalán nem „kialakult” fogalom, bármit is ért ezen. Történetileg változik a tartalma, mára pedig egyre üresebb mindkettő. Nem az számít, milyen „oldalra” helyezzük magunkat, hanem az, mit tartunk elvetendőnek, mit jónak, megvalósítandónak, fontosnak, megőrzendőnek, mit gondolunk múltról, jelenről és jövőről. Pl. Bibó István a maga korában egyértelműen a baloldali politikai spektrumon helyezkedett el, miközben mai szemmel akár kereszténydemokratának is vélhetnénk s az 56-ban a participációval kapcsolatban megfogalmazott (ma, a „globalizáció” korában már vagy még szalonképtelennek minősülő) nézetei akkoriban de Gaulle nézeteivel voltak rokoníthatók. Mindannyiunk értékrendje merít a nagy európai szellemi tradíciókból és ez így van jól. A mai Fidesz valóban ellépett balra, de ennek véleményem szerint a rendszerváltozás utáni neoliberális, félgyarmati jellegű modell korrekciója a magyarázata. Vészesen tőkehiányos, eladósodott gazdaságokat nem lehet amerikai típusú piaci modell alkalmazásával felzárkóztatni. Saját felzárkózási modellt kell találnunk. Nem alkalmazható a japán, a dél-koreai, a finn vagy az ír modell, pedig ezek sikeresek voltak, ám mindegyiknek voltak utánozhatatlan sajátos történelmi vonatkozásai is.
A másik vitáról:
Azok a példák, amelyeket ön a Fidesz politikai elitjének ellentmondásos politikai propagandájára felhoz, részben valóságosak, de csak a felszínt érintik, a mélyebben húzódó értékrendet nem.
Ha egy multi hazug, erkölcstelen módon, az alacsonyabb iskolázottságú társadalmi rétegek gátlástalan manipulációjával vívott versenyben hatalmas nyereségre tesz szert, de az ismert számviteli trükkökkel még csak nem is adózik utána, a közérdeket képviselő államnak joga van arra, hogy korrigálja a piacot és adózásra kényszerítse az ilyen piaci szereplőt. A klasszikus liberalizmus logikája szerint akár növekedési korlátokat is állíthatna az állam az oligopol piacokon. Tovább megyek: a klasszikus kapitalizmus modellje szerint korunk globalizációja tarthatatlan. Magam is tisztelem és szívesen olvasom a konzervatórium.hu-t és a Kommentár-t, de elfogadhatatlan számomra a globalizációs közgazdaságtani felfogásuk. Maradok Adam Smith, a több száz éves svájci családi vállalkozások, az átlátható méretű magántulajdon, az államilag szabályozott valódi árverseny, a sokféleség és a kézműveskultúra alapjain. A természetes monopólium és a személyes innováció túlnőheti a korlátokat, de a világban ma érrvényesülő mértéktelen jövedelemkülönbségeket korlátozni kellene, s Smith-t is korrigálnám a morális, bizalmi kapcsolatokon alapuló piac 20. századi német és észak-európai modelljével. Egyre nyilvánvalóbb, hogy meg kell állítani a Föld kizsákmányolását, s fenntartható, egyre több embert foglalkoztató gazdasági struktúrákra van szükségünk. (A rendszerváltozás hajnalán élt köztünk egy Liska Tibor nevű közgazdász. Na, az ő naiv elméleti piaci modellje magán hordozta a klasszikus kapitalizmus minden erényét a hátrányai nélkül.)
A Déli Áramlat ügyében bármilyen furcsa az én számból, Gyurcsánynak volt igaza és Orbán volt demagóg. Most neki van igaza, az oroszokkal való üzletelés hosszú távú érdekünk. Ideológia nem kell hozzá, de ha a magyar kormányfő a keleti üzleti kapcsolatok érdekében kedveskedik a helyi kiskirályoknak, abból még nem kell messzemenő ideológiai következtetéseket levonni. Az amerikai elnök és a német kancellár is ezt csinálja. Tibet elárulása nekem is nagyon fáj, nem ajánlom, hogy ezzel kapcsolatban tükörbe nézzenek. De nem mi kezdtük és nem is a mi árulásunk miatt pusztíthatja el a kínai kommunizmus a világ egyik legnagyszerűbb népét és kultúráját.
Egyébként pedig ön láthatóan szereti magát ideológiai alapon definiálni, ami persze nem baj, csak kissé mereven teszi. A bal és a jobb a politikában egyáltalán nem „kialakult” fogalom, bármit is ért ezen. Történetileg változik a tartalma, mára pedig egyre üresebb mindkettő. Nem az számít, milyen „oldalra” helyezzük magunkat, hanem az, mit tartunk elvetendőnek, mit jónak, megvalósítandónak, fontosnak, megőrzendőnek, mit gondolunk múltról, jelenről és jövőről. Pl. Bibó István a maga korában egyértelműen a baloldali politikai spektrumon helyezkedett el, miközben mai szemmel akár kereszténydemokratának is vélhetnénk s az 56-ban a participációval kapcsolatban megfogalmazott (ma, a „globalizáció” korában már vagy még szalonképtelennek minősülő) nézetei akkoriban de Gaulle nézeteivel voltak rokoníthatók. Mindannyiunk értékrendje merít a nagy európai szellemi tradíciókból és ez így van jól. A mai Fidesz valóban ellépett balra, de ennek véleményem szerint a rendszerváltozás utáni neoliberális, félgyarmati jellegű modell korrekciója a magyarázata. Vészesen tőkehiányos, eladósodott gazdaságokat nem lehet amerikai típusú piaci modell alkalmazásával felzárkóztatni. Saját felzárkózási modellt kell találnunk. Nem alkalmazható a japán, a dél-koreai, a finn vagy az ír modell, pedig ezek sikeresek voltak, ám mindegyiknek voltak utánozhatatlan sajátos történelmi vonatkozásai is.
Helyes Írás
2015.08.07 20:16:09
@Irbisz:
Nincs itt semmi gond. Ha jól keresnek és jól érzik ott magukat miért kellene visszajönni? Ezért (is) léptünk be az EU-ba. A probléma ott kezdődik, ha valaki a magyarságát is el akarja hagyni, mert akkor valószínűleg nem igaz, hogy szívén viseli a magyarság sorsát.
Azt sajnálom, hogy nem összefüggőbben fejtette ki, mi a problémája a hatalommal, mert amikre utalt nem indokolják, hogy "fullasztónak" érezze a légkört, vagy egy kivételével nem is ennek a kormánynak róható fel.
G. Fodornak a "polgári Magyarország egy politikai termék volt" állítását a Fidesz politikusai, tagjai és támogatói hatalmas felháborodással fogadták. Ezek szerint ez kintről nem volt érzékelhető. A Fidesz törzsválasztói 2006 után a választási győzelemhez szükséges többletszavazatok megszerzése érdekében kényszeredettel tudomásul vették a nyugati minták alapján alkalmazott sokszor ismételt egymondatos politikai üzenetek stratégiáját, de valójában mindmáig ragaszkodnak a 98-2002 közötti polgári Magyarország gondolatrendszerhez. G. Fodor igencsak leértékelődött azóta.
A nemzeti elkötelezettséget a Fidesz törvények, intézkedések, döntések sokaságával bizonyította, sokszor túl is tolta, nem értem, hogy lehet ezt megkérdőjelezni.
A "keleti nyitás" is egy túlmarketingelt propaganda, semmi egyébről nincs szó, mint amit a nyugati országok már régóta csinálnak, csak mi nem csináltuk eddig. Az a baj, hogy nem elég sikeres.
Nem nyaljuk az oroszok seggét, ez egy rosszindulatú ellenzéki propaganda. Az orosz kapcsolat mögött részben kényszer volt (a MOL papírok ügye és a rendkívül hátrányos energiaszállítási szerződés), amelyekből ki kellett szabadulnunk, részben gazdasági érdek, amit jól keresztbe vert az Ukrajna miatti embargó. Bezzeg az USA, amely kirobbantotta az ukrán-orosz konfliktust, gátlás nélkül benyomult az orosz piacra az európai cégek helyére. Ezt pl. ön hogy értékeli?
A kormányközeli korrupció sajnos létező és súlyos probléma, bár nem minden korrupció, amire ráfogják. Ha a kormány nem támogatná a nagy mezőgazdasági üzemeket, összeomlana a magyar mezőgazdaság, mert a gazdatársadalom vékonyka, nem tudná átvenni a nagyüzemek helyét és ez nem is lenne ésszerű. A tőkehiányos mezőgazdaságban a vegyesüzemű rendszer a hatékony.
Én már elég idős vagyok és elég sokat láttam ahhoz, hogy ki merjem jelenteni, a korrupció egy bizonyos, (jelentős) mértéke középtávon kiiktathatatlan a magyar politikából. Ez is a tőkehiányos, felzárkózóban lévő társadalmak jelensége, illetve kulturális hagyomány, évszázados probléma. A társadalom hajlamos a korrupcióra, a politika pedig a társadalom része. Vannak nálunk szerencsésebb és tisztább (északi) társadalmak és vannak sokkal korruptabbak, jellemzően dél és kelet felé.
Ha a Fidesz ekkora korrupciót enged, mint most, meg fog bukni, ahogy számos kormány belebukott a korrupcióba a rendszerváltozás óta - s ez azért ígéretes. A probléma az, hogy jelenleg nincs a kormánynak ütőképes nyugatias ellenzéke.
"Az ország helyzete 20-30 éves távlatban kilátástalan" - állítja ön. Lehet, de nem amiatt, amit a kormány az elmúlt öt évben csinált, mert a szakadék széléről, a szarból húzta vissza az országot. Olyan eszközökkel, amilyenekkel tudta, ellenszélben és nemzetközi pénzügyi és politikai nyomás alatt. A pénzügypolitikája kifejezetten zseniális volt, új felzárkózási modellt azonban egyelőre nem sikerült találni, (nem is könnyű), ezért továbbra is nagyon sérülékeny a gazdaság helyzete.
A hosszú távú problémát azonban a katasztrofális demográfiai helyzet jelenti, a lassan egymilliósra duzzadó mentálisan szétesett cigányság túl lassú felzárkóztatása és a félgyarmati jellegű rendszerváltó modell továbbélése az alacsony bérekben, s a belső piac szűkösségében. Egyikről sem ez a kormány tehet.
S feltehetően idősebb lévén önnél én tovább látok visszafelé. Kb. 1975 óta egyfolytában kilátástalan az ország helyzete 20-30 éves távlatban. Azt nem állítom, hogy ez a kormány megtalálta és meg fogja találni ebből a kiutat, csak azt, hogy azóta ennek a kormánynak van erre a legjobb esélye, s ha 2002-ben nem történik az, ami történt, már sokkal előrébb tartanánk.
Azt kívánom önnek és a kint dolgozó társainak is, hogy gyűjtsenek minél több pénzt odakint, legyen minél több gyermekük a jobblétben, s legalább 10-15 év múlva fektessék be a megtakarításaikat itthon, legyenek a maguk urai, ne függjenek a hazai kormányzattól, bárki legyen is az.
Nincs itt semmi gond. Ha jól keresnek és jól érzik ott magukat miért kellene visszajönni? Ezért (is) léptünk be az EU-ba. A probléma ott kezdődik, ha valaki a magyarságát is el akarja hagyni, mert akkor valószínűleg nem igaz, hogy szívén viseli a magyarság sorsát.
Azt sajnálom, hogy nem összefüggőbben fejtette ki, mi a problémája a hatalommal, mert amikre utalt nem indokolják, hogy "fullasztónak" érezze a légkört, vagy egy kivételével nem is ennek a kormánynak róható fel.
G. Fodornak a "polgári Magyarország egy politikai termék volt" állítását a Fidesz politikusai, tagjai és támogatói hatalmas felháborodással fogadták. Ezek szerint ez kintről nem volt érzékelhető. A Fidesz törzsválasztói 2006 után a választási győzelemhez szükséges többletszavazatok megszerzése érdekében kényszeredettel tudomásul vették a nyugati minták alapján alkalmazott sokszor ismételt egymondatos politikai üzenetek stratégiáját, de valójában mindmáig ragaszkodnak a 98-2002 közötti polgári Magyarország gondolatrendszerhez. G. Fodor igencsak leértékelődött azóta.
A nemzeti elkötelezettséget a Fidesz törvények, intézkedések, döntések sokaságával bizonyította, sokszor túl is tolta, nem értem, hogy lehet ezt megkérdőjelezni.
A "keleti nyitás" is egy túlmarketingelt propaganda, semmi egyébről nincs szó, mint amit a nyugati országok már régóta csinálnak, csak mi nem csináltuk eddig. Az a baj, hogy nem elég sikeres.
Nem nyaljuk az oroszok seggét, ez egy rosszindulatú ellenzéki propaganda. Az orosz kapcsolat mögött részben kényszer volt (a MOL papírok ügye és a rendkívül hátrányos energiaszállítási szerződés), amelyekből ki kellett szabadulnunk, részben gazdasági érdek, amit jól keresztbe vert az Ukrajna miatti embargó. Bezzeg az USA, amely kirobbantotta az ukrán-orosz konfliktust, gátlás nélkül benyomult az orosz piacra az európai cégek helyére. Ezt pl. ön hogy értékeli?
A kormányközeli korrupció sajnos létező és súlyos probléma, bár nem minden korrupció, amire ráfogják. Ha a kormány nem támogatná a nagy mezőgazdasági üzemeket, összeomlana a magyar mezőgazdaság, mert a gazdatársadalom vékonyka, nem tudná átvenni a nagyüzemek helyét és ez nem is lenne ésszerű. A tőkehiányos mezőgazdaságban a vegyesüzemű rendszer a hatékony.
Én már elég idős vagyok és elég sokat láttam ahhoz, hogy ki merjem jelenteni, a korrupció egy bizonyos, (jelentős) mértéke középtávon kiiktathatatlan a magyar politikából. Ez is a tőkehiányos, felzárkózóban lévő társadalmak jelensége, illetve kulturális hagyomány, évszázados probléma. A társadalom hajlamos a korrupcióra, a politika pedig a társadalom része. Vannak nálunk szerencsésebb és tisztább (északi) társadalmak és vannak sokkal korruptabbak, jellemzően dél és kelet felé.
Ha a Fidesz ekkora korrupciót enged, mint most, meg fog bukni, ahogy számos kormány belebukott a korrupcióba a rendszerváltozás óta - s ez azért ígéretes. A probléma az, hogy jelenleg nincs a kormánynak ütőképes nyugatias ellenzéke.
"Az ország helyzete 20-30 éves távlatban kilátástalan" - állítja ön. Lehet, de nem amiatt, amit a kormány az elmúlt öt évben csinált, mert a szakadék széléről, a szarból húzta vissza az országot. Olyan eszközökkel, amilyenekkel tudta, ellenszélben és nemzetközi pénzügyi és politikai nyomás alatt. A pénzügypolitikája kifejezetten zseniális volt, új felzárkózási modellt azonban egyelőre nem sikerült találni, (nem is könnyű), ezért továbbra is nagyon sérülékeny a gazdaság helyzete.
A hosszú távú problémát azonban a katasztrofális demográfiai helyzet jelenti, a lassan egymilliósra duzzadó mentálisan szétesett cigányság túl lassú felzárkóztatása és a félgyarmati jellegű rendszerváltó modell továbbélése az alacsony bérekben, s a belső piac szűkösségében. Egyikről sem ez a kormány tehet.
S feltehetően idősebb lévén önnél én tovább látok visszafelé. Kb. 1975 óta egyfolytában kilátástalan az ország helyzete 20-30 éves távlatban. Azt nem állítom, hogy ez a kormány megtalálta és meg fogja találni ebből a kiutat, csak azt, hogy azóta ennek a kormánynak van erre a legjobb esélye, s ha 2002-ben nem történik az, ami történt, már sokkal előrébb tartanánk.
Azt kívánom önnek és a kint dolgozó társainak is, hogy gyűjtsenek minél több pénzt odakint, legyen minél több gyermekük a jobblétben, s legalább 10-15 év múlva fektessék be a megtakarításaikat itthon, legyenek a maguk urai, ne függjenek a hazai kormányzattól, bárki legyen is az.
A minap Orbán Viktor Tusványoson az egymillió-kétszázezer polgár által kitöltött konzultációs kérdőívek alapján kijelentette, hogy a „magyarok döntő többségének” nem ment el a józan esze, és a kormánnyal egyetértve ellenzi a bevándorlást.
Miközben Orbán Viktor…..
Érdekes interjút olvashatunk a Mandineren Sántha Hanga biztonságpolitikai tanácsadóval és kisebbségvédővel.
Ebben az interjúban nemcsak jó néhány teljességgel megalapozatlan állítást találunk a svéd társadalomról, de az ezekből levont, a magyar közéletre vonatkoztatott…..
Nehezen álltam meg mosolygás nélkül, amikor Andrew Duff brit liberális-föderalista EP-képviselő felvázolta nekem a nézeteit a „kétlépcsős Európáról”, ahol a magot a föderális állammá váló eurózóna alkotja, a többiek pedig „társult tagokként” vennének részt az…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz