Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Astus

152 bejegyzést írt és 597 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A dzogcsen módszer csodálatos. Azt nem szabad elfelejteni, hogy mi a módszer feladata: felszámolni a káros tudati késztetéseket és berögzült hajlamokat, avagy az öt mérget - hogy a tibetieknél kedvelt felsorolást említsem - a tudatlanságot, a sóvárgást, a haragot, a büszkeséget, és az irigységet. A…..
A figyelmet akkor ragadja el valami, ha azt fontosnak véljük, olyannak, aminek jelentősége van számunkra. Ezért a belátandó a jelenségek tartalmatlan, megbízhatatlan, feltételes, s jelentéktelen mivolta, mert akkor már nincs ok beléjük kapaszkodni, rájuk támaszkodni, s nem tudják tovább táplálni a…..
Az egyhegyűség a figyelem fenntartása egy tárgyon. Ezt mindenki tudja és csinálja hétköznapi szinten, mivel ha foglalkozunk valamivel, akkor azon tartjuk a figyelmünket. Amitől a tudat képzéséhez használt módszerré válik, az az, hogy a közönséges esettel szemben nem azért tartjuk a figyelmünket…..
A hit/bizalom egyaránt a szanszkrit sraddhá (páli: szaddhá; tibeti: dépa (dad pa)), míg az áldás az adhisthána (tib.: csin-lap (byin brlabs) szó megfelelője.Az áldásnak azért feltétele a hit, mert a hit ellentéte az elutasítás, tehát csak akkor tapasztalhatóak a tanítás jó hatásai (avagy az áldása),…..
Astus 2020.01.02 08:46:23
@Jeltelen Jelölt: írhatsz a hadhazi giliszta gmail pötty com címre
"Ha mértéktartóan eszünk, alszunk, s teszünk más szükséges dolgokat, akkor nem ártanak. Ezért legyél magadra éber ezeknél, akkor nem lesznek a szenvedés forrásai. Ha tudjuk, hogyan legyünk mértéktartóak és takarékosak szükségleteinkben, akkor kényelmesen lehetünk."(The Collected Teachings of Ajahn…..
Vaszubandhu a Madhjántavibhága 5. részének 9. versében (T31n1600p474b22-23) sorolja fel azt a tíz tevékenységet, amivel a bódhiszattva a mahájána tanítást elsajátítja, avagy ahogyan a három bölcsességet (meghallgatás, értelmezés, gyakorlás) megvalósítja. Ez a tíz tevékenység a mahájána tanítások…..
Az én a cselekvő és a tapasztaló. Cselekvés és tapasztalás a hat érzékterület és az öt halmaz keretein belül történhet, így az én megállapítása ezek bármelyikével való azonosulásban vagy eltávolodásban történik. Az eltávolodás, a disszociáció, valaminek a tagadása az én viszonyában, hogy az nem én…..
Ha szó szerint nézzük, akkor a karma a saját tetted, a viselkedésed. Ha tágabban vesszük, akkor a tetteid és azok következményei. A tettek és az eredmények egyrészt jelentik azt, amit testileg, szóban, és gondolatban csinálsz, másrészt meg amit testileg, érzelmileg, és gondolatilag tapasztalsz. Ha…..
Lelketlen Béka Helyes eljárás 2018.12.30 14:03:07
Két szinten fontos nézni azt, hogy valami milyen jelentőséggel bír.A cselekedetek szintje, ami a testi és a szóbeli tetteket jelenti. Itt az első szempont, hogy ártalmas-e az adott tett, tehát másoknak okoz-e fájdalmat, bánatot, szomorúságot, keserűséget, szenvedést. Az ártó tetteket mindenképp…..
Az első kör az előírások követése. Ez annyit tesz, hogy tettekben és beszédben szándékosan és tudatosan fékezzük magunkat, nem cselekszünk vagy olyat, amivel ártanánk másoknak. Ehhez kell fegyelem, elhatározás, és odafigyelés is. Minél inkább gyakoroljuk a nem ártó cselekvést, annál jobban…..
A buddhizmus a személyiségünkből fakadó problémák megoldása. A bajok az érzelmek vezérelte tettek következményei, míg az érzelmeket a nézetek idézik elő. A nézetek az emberekről és minden egyébről meglévő vélekedéseink, melyeket igaznak és valódinak tartunk. Megvizsgálva egy vélemény mibenlétét,…..
A különbség aközött, amikor valami jó vagy rossz dolog történik egy távoli helyen ismeretlen emberekkel, és amikor velünk történik ez, hogy az előbbi esetben nincs érzelmi bevonódásunk, míg az utóbbi során nagyon is van. Ebből láthatjuk, hogy az én gondolatából miként jelennek meg az érzelmek.…..
Két kiváló okom van újra elővenni ezt a témát. Az egyik, hogy ma délelőtt a tévében egy ember "karma oldást" hírdetett, s aki betelefonál, annak ő ilyen "karma oldást" végez. A másik kedves Yoscha megjegyzése…..
Astus 2016.12.05 00:24:40
@einmann.: A karma az a saját berögződéseinkben van jelen, a világképünkben, ahogyan felfogjuk a tapasztalatainkat. Ez nem valamiféle rejtett erő vagy láthatatlan hatás a múltból. Ha változtatni akarunk a karmán, azt azzal tehetjük meg, ha a nézetünkön változtatunk. Ha pedig meg akarunk szabadulni a szamszárából, akkor fel kell hagyni a különféle nézetekhez való ragaszkodásokkal. Felismerni, hogy a nézetek mind üresek, vagyis nem többek pillanatnyi gondolatoknál, ez egy olyan belátás, ami elvezethet a ragaszkodás megszüntetéséhez. Ez nem változtatja meg a múltat, hanem megszünteti az okát a szenvedésnek.
Astus 2016.12.05 10:51:12
@einmann.: A tapasztalatoknak - legyen az tudati vagy testi - önmagukban nincs jelentésük, az a meglévő nézeteink szerint társul hozzájuk. Egy betegségről mondhatjuk azt, hogy korábbi tettek következménye, de azt, hogy miként éljük meg a betegséget, már az adott helyzetben fennálló világlátásunkon múlik. Ezzel kapcsolatban ajánlom Angulimála történetét: a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-86-oi
Astus 2016.12.07 21:39:28
@einmann.: A tapasztalatok azok, amik megjelennek a hat érzékterületen, vagyis a látvány, hang, szag, íz, tapintás, tudomás. Ezek pillanatról pillanatra változó érzéki benyomások és tudati folyamatok. Az már az értelem működése, hogy ezeket valamilyen rendszerbe teszi, összeköti korábbi emlékekkel, nevet ad nekik, és meghatároz valamilyen viszonyulást. Ezért mondom, hogy a karma a világnézetben van jelen, az értelmezési hálónkban. Ez nem jelenti, hogy bármit képzelünk, az akkor úgy van vagy úgy lesz, minthogy a világnézetünkön nem igazán változtat az, ha valamilyen kívánságot ismételgetünk magunknak. A tudat, az értelmezési háló, nem egy véletlenszerű dolog, még csak nem is a kívánságunk szerint működik, hanem, mint minden más, oksági rendszerben létezik. Csak hogy egy példát mondjuk, valamilyen apróbb szokáson is egész hosszú idő változtatni.

A képzési előírások, mint nem elvenni valakinek az életét, arra szolgálnak, hogy a tudat minél kevésbé legyen lekötve külső tényezőkkel. És itt most nem a társadalmi szabályokról beszélek, hanem arról, hogy mi értelme van a buddhizmusban az előírásoknak.

Az értelmet mindennek mi adjuk meg, de mégsem mi adjuk meg. Mi adjuk meg annyiban, hogy a saját világnézetünk, a saját gondolkodási rendszerünk viszonylatában nyernek a dolgok értelmet. Másrészt nem mi adjuk meg, mivel gyakran még csak tudatában sem vagyunk a gondolatainknak, nem hogy azok rendszerének. Ezért van szükség a szemlélődésre, a meditációra, a nyugodt belső vizsgálatra. Mi több, a meditációt magát is módszeresen érdemes végezni, a megfelelő és hiteles útmutatások szerint, mert ha csak a saját fejünk után megyünk, akkor könnyedén csak a meglévő elképzeléseinket ismételgetjük minduntalan, s nem jutunk semmilyen belátásra.
A létforgatag az, amikor a fájdalmas dolgokat nem akarjuk, a kellemes dolgokat pedig akarjuk. Ez a szüntelen sóvárgás sosem ad nyugodt elégedettséget, mert minden változik pillanatról pillanatra. Ha meg akarjuk valósítani a nyugodt elégedettséget, akkor pontosan a változást kell megértenünk, és…..
Ami megszületik, az meg is hal.   De ha azt hiszed, hogy a halállal mindennek vége, akkor arra a téves következtetésre jutsz, hogy az "életet élni kell", s kiélvezni mindent, amit csak lehet. Ez a hedonista gondolkodás, ami szenvedéshez vezet. Mert minél inkább élvezeteket akarsz,…..
Lelketlen Béka A szex vajon mi? 2010.08.06 19:59:00
A szex csak ösztön? A szerelem egyszer csak beüt? A sors megver? Az élet kegyetlen? Ezek, s más hasonló sztereotípiák azok, amik mutatják, mennyire nem figyelünk oda arra, mi történik az elmében. És még ha esetleg mi magunk nem is élünk ezekkel a szófordulatokkal, nem értünk pont…..
Astus 2013.03.15 19:54:46
@B Ágnes Mogyoro: Az elköteleződés számos okból fakadhat. Lehet a másikhoz való ragaszkodás, lehet a kapcsolat eszméjéhez ragaszkodás, lehet az emlékekhez vagy jövőképekhez ragaszkodás, lehet a stabilitáshoz, állandósághoz ragaszkodás, lehet a szokásokhoz ragaszkodás, stb. Mindazonáltal az a gondolat, hogy valaki mellett elköteleződöm, egy fogalmi és érzelmi kötöttség. Ehhez a képzethez aztán társul megannyi elvárás és szabály, amikhez folyton próbáljuk hozzáigazítani a kapcsolatot. Amikor pedig az elvárások nem teljesülnek és a szabályokat áthágják, azt, mondjuk, hogy a kapcsolat tönkrement.

Valójában minden nap minden órájában újra elköteleződünk, felidézzük a kapcsolat eszméjét, s amikor valami oknál fogva kétségbe vonódik, mérlegelünk vagy egyszerűen félretesszük.

Minthogy az elköteleződés egy hamis valóságképzet, így óhatatlanul szenvedéssel is jár, mert az elvárásokat beteljesíteni és a szabályokat követni nem tudjuk, a kapcsolat időtartama alatt pedig az emberek változnak. Minél kevésbé látjuk ezt, annál inkább érthetetlenül állunk az újra és újra felmerülő nehézségek előtt.
Rengeteg érzelmünk van és ezek az érzések különböző intenzitással jelennek meg egyetlen napon belül is. De ha leegyszerűsítjük, akkor három fő érzelemről beszélhetünk: vágy, harag, érdektelenség, melyek a kellemes, kellemetlen és semleges érzéssel járnak együtt. Ami…..
A tudat alaptermészete nyugodt és éber, túl van gondolatokon és érzéseken. Erre az alaptermészetre való támaszkodás azt jelenti, hogy nem véleményekben és érzelmekben keressük a megoldásokat, az igazságot, hanem elengedjük őket. Ilyen értelemben az alaptermészetre támaszkodás…..
A madhjamaka érvelés megértéséhez fontos tisztán látni, hogy pontosan mi is az, amit cáfolnak. A tárgya az érveknek a lényegiség, az önvaló, a független lét. Ez a lényegiség az a nézet, hogy valami van önmagában, eredendően és változatlanul. Ilyen lényegiség az…..
風穴垂語云。若立一塵。家國興盛。不立一塵。家國喪亡。雪竇拈拄杖云。還有同生同死底衲僧麼。 (T48n2003, p193, b4)Fengxue beszédet tartott:- Ha felállítunk egy atomot, a haza virágzik. Ha nem állítunk fel egy atomot, a haza elpusztul.Xuedou felemelte…..
Ötféle vágy tartja fogva az embert: vágyakozás látványok, hangok, szagok, ízek és testérzetek után. Hasonlóan ötféle vágy, konkrétabb megfogalmazásban: vágyakozás gazdagság, hírnév, szex, étel-ital és alvás után. Ezek a testi vágyak, amik elégedetlenséget, fájdalmat és…..
Az elme olyan, mint az ágról ágra, fáról fára ugráló majom, ami egyik dolgot ragad meg a másik után. A gondolatok áramlanak, mint a hegyről leömlő zúgó folyó. Egyetlen pillanat alatt is tucatnyi gondolat jelenik meg és foszlik szét. De mindaddig észre sem vesszük ezt a hatalmas…..
A tapasztalati világunkat három fő részre lehet osztani: test, érzelmek, gondolatok. Ez nem hagyományos buddhista csoportosítás, viszont könnyebben érthető, hogy miről is van szó és mire figyeljünk. A következőkben a meditáció elnyugtatás (szanszkrit: samatha) és belátás…..
Mit mond a buddhizmus erről, mit mond a buddhizmus arról? Hozzá vagyunk szokva, hogy a vallások és egyéb szervezetek megmondják, hogy a tagoknak mit kell tenniük, mik a szabályok. A buddhizmusban ilyen módon nem léteznek törvények. Itt nem mondja meg senki, hogy mit kell csinálni.…..