Adatok
Astus
235 bejegyzést írt és 610 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
„Az elménk sosem elégedett. Túl sok étel, túl kevés étel; túl közel a falu, túl távol a falu; túl meleg van, túl hideg van. Mindig van valami. De mind a tanítónk. Ezek a feltételek, így hívjuk őket, csupán feltételek. Ez a szó segít nem énnek látni őket, nem személyesnek venni. Ha hideg az idő, az…..
A Buddha tanításának tekintendő az, ami megszabaduláshoz vezet (AN 7.83, AN 8.53), pl.: a hét felébredési tényező (SN 46.20) és az éberség négy alapja (SN 47.32). A Buddha tantásának tekintendő, ami egyezik a többi tanítással (AN 4.180), vagyis illik a négy nemes igazsághoz és felszámolja a káros…..
Hogy néz már ki?! Milyen már ez?! Normális?! Csúnya, gusztustalan, nem normális. Vidd a szemem elől! Látni sem akarom. Szép, imádnivaló, teljesen normális. Mikor láthatom újra? Tartsuk meg! Maradjon úgy!
A taszító és vonzó benyomások irtózást és sóvárgást váltanak ki, amiket annak megfelelő tettek…..
„Szenvedés vár ránk. Szenvedés öregségtől, betegségtől, illetve az egyszer mindenképp széteső testtől, avagy a haláltól, amivel elkerülhetetlenül találkozunk. De felkészültünk rá? Néha könnyű azt mondani, hogy ez természetes dolog, nemde? Az öregség természetes. A betegség természetes. A halál…..
Hét évet nőtt hajamatDicsérte büszkén anyám,A bőkezű hercegnő,És csüngtem minden szaván.
Fésülte, igazgatta.Feketéje ragyogottAz őszi nap fényében.Gondoltam: ez én vagyok.
Egy derűs napon aztánRemeték nagy seregétLátta vendégül nálunk,Minthogy megszülettem én.
Ott a Tan tábornokaMegszólított…..
ye dharmā hetuprabhavā hetuṃ teṣāṃ tathāgato hyavadatteṣāṃ ca yo nirodha evaṃvādī mahāśramaṇaḥ
Az okból lett dharmák okát a Tathágata elmondta,S azok megszűnését a nagy sramana megtanította.
Ezeket a sorokat tanította Asvadzsit (a Buddha első öt tanítványa közül az egyik)…..
„Ez nem olyan, amit remélhetsz vagy kívánhatsz. Nem olyan, amit megvehetsz. Nem olyan, amit mástól megkaphatsz. Ez olyan, amit magadnak kell gyakorolni. Amikor megjelenik az éberség, akkor vizsgálhatod a Dhammát. A Buddha bölcsességét használhatod és alkalmazhatod, illetve igazolhatod magadnak.…..
„A tudatnak azok a részei, amelyek nem segítik elő a békét és boldogságot: a kapzsiság, a harag és a zavarodottság. Ezek olyan káros mentális állapotok, amelyekhez ragaszkodunk, és amelyekkel megtöltjük az elménket. Innen ered a szenvedésünk. Mindannyian tudjuk, milyen érzés haragosnak lenni –…..
„Gabona, pénz, ezüst, arany, És egyéb vagyonod mi van; Szolgák, munkások, cselédek, És kik tőled függőn élnek: Léted tovább nélkülük halad, Mindened végül hátramarad. De amiket megcselekszel Tudattal, szóval, és testtel: Magadénak nevezheted, Magaddal azokat viszed. Veled majd csak azok mennek, És…..
Éberen testre, szóra, képzetreNevelem magam jó tettre.Nem ártani egy lénynek seA buddhák örök intelme.Ölés, lopás, paráznaságA három testi gonoszság.Beszédből négyféle a rossz:Ami hamis, vagy mi megoszt,Vagy durva, vagy felesleges.Még hármat kerül, ki eszes,És marad tiszta a tudat:Nem kapzsi, nincs…..
„Tehát a bölcsesség elengedéshez, feladáshoz, szenvtelenséghez, nem ragaszkodáshoz vezet. És az emberek folyton azt kérdik: »Jaj, ez azt jelenti, hogy a buddhizmustól száraz, robotszerű, érzéketlen leszel? « Mert papíron így hangzik. De ez csak papíron a buddhizmus, ugye? Gyakorolnod kell, hogy…..
- Kedves Luangpó, ha nincs átman, avagy nincs én, akkor ki figyeli a gondolatokat és a légzést?
- Nos, a konvencionális szinten beszélünk személyről, ugye? Azt mondjuk, van meditáló, van, aki éber a légzésre, van dhamma gyakorló, aki a Buddhát követi. A konvencionális, közönséges szinten beszélünk…..
„Ha képes vagy fenntartani az éberséged, akkor megláthatod: a harag csak egy érzés, csak egy gondolat – keletkezik és megszűnik – és akkor dönthetsz úgy, hogy elengeded. Amikor nincs éberség, a harag felmerül és olyan erősen azonosulunk vele, hogy elveszünk benne, és továbbra is csak haragos…..
Thich Nhat Hanh: Meditálni azt jelenti: hazatérni önmagadhoz. Akkor tudod, hogyan törődj a dolgokkal, amik benned történnek, és tudod, hogyan törődj a dolgokkal, amik körülötted történnek. Minden meditációs gyakorlat célja visszavinni az igazi otthonodhoz: önmagadhoz. Anélkül, hogy visszaállítanád a…..
se eleje, se velejeszenvedéssel van csak telesóvárgás az ami hajtjanyolcas úton jutsz túl rajta
A Buddha így tanította:
„Egy koron át gyűjtve egyEmbernek összes csontjaHegynyi halmot képezne,A nagy látó ezt mondta.Magadha hegyei közt,Mint Vépulla, nagy lenne,Keselyű-bércnél nagyobb,Ahogy…..
Elégedetlen vagy, mert nem az történik, amire vágysz. Hogy megszűnjön az elégedetlenség, ismerd fel az elégedetlenséget, hagyd el a vágyat, és tapasztald meg az elégedetlenség megszűnését úgy, hogy elhatározod magad a vágyódás és haraggal ártás elhagyása mellett; ezért se szóval, se tettel, se…..
Lehülyéznek és visszakézből arcon vágod. Minek szólt be? – Megsértődtél, mérges lettél, kitöltötted a haragodat a másik bántalmazásával, és helyesnek gondoltad. Lehülyéznek és visszakézből arcon vágod. Bocsánat. – Megsértődtél, mérges lettél, bántalmaztad, de utólag nem gondoltad helyesnek.…..
„A képzetlen elme hajlamos futni minden után, ami felmerül; kedvelni, nem kedvelni. Sok időt azzal töltünk, hogy igyekszünk elkerülni, ami nem tetszik, és megtölteni az elménket élményekkel, amik tetszenek – mert élvezetesek, lefoglalnak minket egy darabig. Remélhetőleg kellemesen foglalnak le. De…..
„Ha anélkül látod a dolgokat keletkezni és elmúlni, hogy értenéd vagy látnád keletkezésük és elmúlásuk mögöttes okait és feltételeit, az kétféle hibás nézethez vezethet. Az egyik, mivel nem látod az okokat és feltételeket, azt gondolhatod, hogy véletlenszerűek. Csak keletkeznek és elmúlnak; okság…..
Hátráltató: alantas beszéd (tiracchānakathā - SN 56.10, AN 10.69):- királyokról, rablókról, miniszterekről;- seregekről, fenyegetésekről, háborúkról;- ételekről, italokról, ruhákról, ágyakról;- füzérekről, illatokról;- családról, járművekről, településekről, városokról, országokról;- nőkről,…..
Māna: gőg, dölyf, kevélység, büszkeség, önteltség, önhittség, beképzeltség, felfuvalkodottság
A gőg béklyója (Ds 2.3.2:88.1 / 1116): - jobb vagyok - egyenlő vagyok - rosszabb vagyok
A gőg kilenc esete (Vb 17:1.49 / PTS vp 346): - aki jobb, azt gondolja: jobb vagyok, egyenlő vagyok, rosszabb…..
„Mindig kifogásokat találunk és azt mondjuk: »Nem tudom megcsinálni. Nem lehetek szerzetes. Nem lehetek apáca.« Mintha ez valahogy azt jelentené: »Csak szenvedek tovább. Maradok kapzsi, időnként mérges, időnként aggódó, és nem kezdek ezzel semmit.« Ne hagyd az elméd idáig csúszni! Ezért jó némi időt…..
„A csirke nem lehet kacsa, különböznek. A kacsa úszik a vízen, a csirke ül egy faágon vagy valami szénakazalon, de a csirke nem kacsa, a kacsa nem csirke. Ha azt akarod, hogy a kacsa csirke legyen, szenvedni fogsz, bosszankodni fogsz, panaszkodni. Ez olyan, mint amikor valaki azt mondja: »Nem kéne…..
„Ahogy korábban említettem: a ragaszkodás a szenvedés forrása. Tehát az elengedés nyilván nem azt jelenti, hogy nincs többé dolgod a szüleiddel, az nem lenne helyes. Ez inkább egy hozzáállás, vagy szemléletmód. Mit mondott a Buddha? Azt mondta, hogy szemlélődj: mindenki, akit szeretek és kedvelek,…..
„Egek esője édes ének Kunyhócskám kellemes, szélvédett Ott meditálok, megbékélten Hát csak zuhogjatok ti mennyek
Egek esője édes ének Kunyhócskám kellemes, szélvédett Ott meditálok, elmém békében Hát csak zuhogjatok ti mennyek
Egek esője édes ének Kunyhócskám kellemes, szélvédett Ott meditálok,…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
