Adatok
Nagy Attila Zoltán
5 bejegyzést írt és 31 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Távol áll tőlem, hogy a magyar nemzet egyik alapvető jelképével, a Szent Koronával élcelődjek - nem úgy, mint a gyöngyöspataiak. Célom az, hogy az e jelképpel tetszelgők, annak szellemiségével visszaélők kártékonyságára felhívjam a figyelmet. Éppen a minap vágták a…..
Korábban is említettem már, hogy szeretem az olyan játékokat, amik inkább a játékmenet ötletességével semmint a grafikával akarnak megnyerni. Ebbe a sorba illeszkedik a Stepping Stones is, amiben rendkívül egyszerű a célunk: az adott mezőbe el kell juttatnunk egy követ. Eleinte ez…..
A hét utolsó utolsó előtti munkanapján következzen egy kis agytorna. Az Unagi16 pontosan tizenhat darab fejtörőből áll, ennyi négy számból álló kódot kell beütnünk. Leírva rém egyszerűen hangzik, saját kútfőből próbálkozva viszont már más a leányzó fekvése,…..
Nagy Attila Zoltán
2012.11.12 12:02:59
@K0vasz: Elsőre én sem értettem. De aztán rájöttem, hogy azok a figurák pislognak. Egy-egy oszlopban kettő két szemmel pislog, egy viszont csak fél szemmel. Tehát a kacsintósak rejtik a tényleges számot. Így tényleg trükkösebb, mert szerintem sokan a számok logikáját keresik, de itt a B terv jön be.
Érdekes jelenség Masaru Emoto és az emlékező (HADO) víz teóriája.Lássuk, hogyan csinálj magadnak jótékony ivóvizet:Here are some steps you can take to prepare and drink the HADO water.Buy some mineral water. If you can find some in a glass container, that's best. The plastic…..
Nagy Attila Zoltán
2010.03.04 07:35:03
Rutinos fundibarátok ismerik már Molnár F. Árpád nevét, régi hiányossága a blognak ő, és munkássága. Önmagában a Hírháttér oldala egy életműdíjat érdemel, mára azonban a youtube aktivitásuk miatt kaptam már két egybehangzó olvasói felajánlást.A mű: Akik az egész…..
Nagy Attila Zoltán
2010.03.03 11:34:04
Ha esetleg unnátok azt a kritikát, hogy túl sok a lyuk a fosszíliakészletben, itt egy még alapvetőbb panasz:Nincsenek félig-meddig "kifejlődött" szervekkel élő lények, nem is voltak soha (lásd, minden fosszília teljesen kész, életképes, működőképes, csupán esetleg…..
Nagy Attila Zoltán
2010.02.15 17:53:43
A nap bajnoka:Állitom,hogy az evolúcionisták, a kvázi a legnagyobb hívők!Nem mellesleg,(persze nem "szórólapokon"),már be lett ismerve,hogy a darwinista/evolúcionista eszmerendszer megrendelésre készült.Oka,az uralkodó osztály(mert az mindig volt/van/lesz,mivel az…..
Az amerikai fundik egyik elöljárója volt évekig Kent Hovind, aki jelenleg börtönbüntetését tölti, és mint ilyen, a klasszikus amerikai eszménykép szerepére ma kevésbé alkalmas. Mindenesetre aktív éveiben az amerikai stílusú fundik valóban fontos, irányító személyisége…..
Nagy Attila Zoltán
2010.02.11 11:05:31
@flugi_: A relevancia problémádat sem értem. Mondjuk tegyünk fel egy konkrét példát. Valaki gyakran megcsalja a barátnőjét, ami nem is derül ki. Viszont egy idő után kiderül, a barátnője is megcsalja őt. Erre egy ismerőse megjegyzi: Ki mint vet, úgy arat.
Nos ebben az esetben a ki mint vet úgy arat között pontosan olyan racionálisan végigvezethető ok-oksági viszony van, mint a gumikarika sebessége, és meghúzásának módja között. Érthető, fizika tudományával leírható ok-oksági viszony.
A vetés és a megcsalás között pont úgy nincs releváns kapcsolat, mint a gumikarika meghúzásának módja között és a test-lélek fejlesztése között. Semmiféle, még áttételes kapcsolat sincs, nem lehet őket logikai úton megfeleltetni egymásnak.
A megcsalás és a megcsalatás között pontosan olyan ok-okozati viszony van, amelynek a pontos, racionális, logikus viszonyát nem igazán lehet leírni, bár bizonyos oksági láncokat azért meg lehet fogalmazni. A test és lélek aránya, és aközött, hogy milyen egy jó ember hasonló a viszony. Bár - mondjuk a pszichológia eszközeivel - bizonyos dolgok leírhatók, mégsem érhető tetten a teljes oksági lánc.
A ki mint vet, úgy arat ugyanúgy csak az ok-okozati viszony meglétére utal, mint a gumis példánál az arányok meghatározó jellegének meglétére utal.
Számomra a gumis példa nem kevésbé releváns, mint a ki mint vet úgy arat példaként történő felhasználása jelen esetben. Ez utóbbinál segít elgondolkodtatni, hogy vajon nem azért csalt-e meg a barátnőm, mert ez okozata annak, hogy én megcsaltam, vajon ha nem tettem volna, ma máshogy lenne? A gumis példánál azon gondolkodtat el, hogy vajon fontos-e a lélek és test fejlődésének aránya. Vajon mi van, ha az egyik erős, a másik gyenge és fordítva. Vajon ugyanúgy ítéljük-e meg az egyiket, és másikat. Vajon az igazán jó emberekben milyen ez az arány.
Persze a gumis példából nem következik, hogy a lélek fontosabb lenne, ez pusztán az arányok fontosságával húz analógiát. Az, hogy melyik a fontos, azt esetleg más példával lehetne tudatosítani. Például: Vajon melyik ember hírneve marad fent tovább? Azé, aki megnyer egy olimpiát, mert a testét tökéletesre fejlesztette, viszont a lelki, szellemi szintje átlagos? Vagy azé, akinek a lelki, szellemi fejlettsége lehetővé teszi egy tudományos elmélet megalkotását, vagy egy szép vers megírását, holott a testi állapota teljesen átlagos, sőt akár erősen átlagon aluli? Vajon miből tudunk többet felsorolni? Középkori sportolóból, harcosból, vagy középkori gondolkodóból, költőből?
Nos ebben az esetben a ki mint vet úgy arat között pontosan olyan racionálisan végigvezethető ok-oksági viszony van, mint a gumikarika sebessége, és meghúzásának módja között. Érthető, fizika tudományával leírható ok-oksági viszony.
A vetés és a megcsalás között pont úgy nincs releváns kapcsolat, mint a gumikarika meghúzásának módja között és a test-lélek fejlesztése között. Semmiféle, még áttételes kapcsolat sincs, nem lehet őket logikai úton megfeleltetni egymásnak.
A megcsalás és a megcsalatás között pontosan olyan ok-okozati viszony van, amelynek a pontos, racionális, logikus viszonyát nem igazán lehet leírni, bár bizonyos oksági láncokat azért meg lehet fogalmazni. A test és lélek aránya, és aközött, hogy milyen egy jó ember hasonló a viszony. Bár - mondjuk a pszichológia eszközeivel - bizonyos dolgok leírhatók, mégsem érhető tetten a teljes oksági lánc.
A ki mint vet, úgy arat ugyanúgy csak az ok-okozati viszony meglétére utal, mint a gumis példánál az arányok meghatározó jellegének meglétére utal.
Számomra a gumis példa nem kevésbé releváns, mint a ki mint vet úgy arat példaként történő felhasználása jelen esetben. Ez utóbbinál segít elgondolkodtatni, hogy vajon nem azért csalt-e meg a barátnőm, mert ez okozata annak, hogy én megcsaltam, vajon ha nem tettem volna, ma máshogy lenne? A gumis példánál azon gondolkodtat el, hogy vajon fontos-e a lélek és test fejlődésének aránya. Vajon mi van, ha az egyik erős, a másik gyenge és fordítva. Vajon ugyanúgy ítéljük-e meg az egyiket, és másikat. Vajon az igazán jó emberekben milyen ez az arány.
Persze a gumis példából nem következik, hogy a lélek fontosabb lenne, ez pusztán az arányok fontosságával húz analógiát. Az, hogy melyik a fontos, azt esetleg más példával lehetne tudatosítani. Például: Vajon melyik ember hírneve marad fent tovább? Azé, aki megnyer egy olimpiát, mert a testét tökéletesre fejlesztette, viszont a lelki, szellemi szintje átlagos? Vagy azé, akinek a lelki, szellemi fejlettsége lehetővé teszi egy tudományos elmélet megalkotását, vagy egy szép vers megírását, holott a testi állapota teljesen átlagos, sőt akár erősen átlagon aluli? Vajon miből tudunk többet felsorolni? Középkori sportolóból, harcosból, vagy középkori gondolkodóból, költőből?
Nagy Attila Zoltán
2010.02.11 11:17:45
@flugi_: "minden homályos dologból ókumlált lelki következtetés pont annyit ér, mint amiből a "gondolkodás" elindult"
Valószínűleg így van. Ezt bizonyos filozófiai ágak erősen ki is használták működésük közben. A szofizmus például képes arra, hogy homályos dolgokból induljon ki.
Azonban sok filozófiai ág egy-egy erős, jól körüljárt megállapításból indul ki, és erre épít tant. Vegyük például a sztoicizmust. Ennek a filozófiának a központi eleme az erény. Nagyon egyszerű egyébként meghatározni, milyen jó tulajdonságokkal kell, hogy rendelkezzen az ember. Nézd meg, milyen tulajdonságokat értékelsz a többi emberben. Amit jónak értékelsz, arról azért el lehet mondani, hogy ez bizony jó tulajdonság, amellyel ha többen rendelkeznének, akkor a világ is jobb lenne. (Pl.: udvariasság, türelem, szerénység, magabiztosság, őszinteség). Tehát ezeknek a tulajdonságoknak az önmagunkban való fejlesztése talán jobb emberré tehet minket, és így a világot is. Persze a tolvaj úgy teszi jobbá a körülményeit, hogy a világ rosszabb lesz általa. Viszont ha elismerjük, hogy az ember a világ, a társadalom része, akkor hosszútávon, nagy átlagban az jó az embernek, ami a társadalomnak is. "Ami a rajnak nem hasznos, az a méhnek sem hasznos."
Persze ennek a gondolkodásnak is vannak hibái, de úgy érzem nem "homályos" kiindulópontokból születik meg, hanem teljesen érthető következtetésekből. Persze ez kicsit olyan, mint a tudományos modell, folyamatosan egyeztetni kell a valósággal, és ez nagyon fontos. Ha ez elmarad, onnantól jönnek a mentális csapdák.
Valószínűleg így van. Ezt bizonyos filozófiai ágak erősen ki is használták működésük közben. A szofizmus például képes arra, hogy homályos dolgokból induljon ki.
Azonban sok filozófiai ág egy-egy erős, jól körüljárt megállapításból indul ki, és erre épít tant. Vegyük például a sztoicizmust. Ennek a filozófiának a központi eleme az erény. Nagyon egyszerű egyébként meghatározni, milyen jó tulajdonságokkal kell, hogy rendelkezzen az ember. Nézd meg, milyen tulajdonságokat értékelsz a többi emberben. Amit jónak értékelsz, arról azért el lehet mondani, hogy ez bizony jó tulajdonság, amellyel ha többen rendelkeznének, akkor a világ is jobb lenne. (Pl.: udvariasság, türelem, szerénység, magabiztosság, őszinteség). Tehát ezeknek a tulajdonságoknak az önmagunkban való fejlesztése talán jobb emberré tehet minket, és így a világot is. Persze a tolvaj úgy teszi jobbá a körülményeit, hogy a világ rosszabb lesz általa. Viszont ha elismerjük, hogy az ember a világ, a társadalom része, akkor hosszútávon, nagy átlagban az jó az embernek, ami a társadalomnak is. "Ami a rajnak nem hasznos, az a méhnek sem hasznos."
Persze ennek a gondolkodásnak is vannak hibái, de úgy érzem nem "homályos" kiindulópontokból születik meg, hanem teljesen érthető következtetésekből. Persze ez kicsit olyan, mint a tudományos modell, folyamatosan egyeztetni kell a valósággal, és ez nagyon fontos. Ha ez elmarad, onnantól jönnek a mentális csapdák.
Nagy Attila Zoltán
2010.02.11 18:45:23
@pounderstibbons:
A 3-as és 7-es felosztás miért zárná ki egymást? Ha azt mondom alapvetően háromféle sör létezik, palackozott, dobozos és csapolt sör, akkor van egy hármas felosztásom. Ha azt mondom, hogy létezik zöld üveges, barna üveges, műanyag palackos, dobozos, csapot, akkor már ötös felosztásról beszélek. Ha azt mondom, hogy létezik 0,33 l-es, 0,5 l-es, 0,66 l-es, 1 l-es, 1,5 l-es, 2 l-es, 5 l-es kiszerelés, ezzel már hetességet írok le. Ha ez utóbbit kombinálom az előzőkkel, azzal megint más számú részre osztom fel az egészet.
Tehát önmagában miért is zárja ki egymást a hármasság és a hetesség az emberi folyamatokban?
Vagy a boltban kapható sörök ilyen módon történő osztályozása, ezek fényében történő kezelése - mondjuk raktározás - nem bizonyítható blabla, elvetendő, értelmetlen tevékenység?
A dolgok osztályozása persze nem mindig könnyű, de a pszichológia, biológia vállalkozik rá. Ha a hetes felépítést nézem, akkor egy seb éterfizikai betegség, hiszen a fizikai test sérül, vagy annak motoros működése. Ha izomrángásom van, akkor az már nem fizikai hiányosság, hanem életműködésbeli hiányosság, tehát a hetes gondolkodást tekintve a baj a pránában van. Ha valaki klausztrofóbiás, az inkább az érzelemvilágában nyilvánul meg, ergo az asztrális jellegű (a dolog nem elhatározás jellegű, öszönös). Egy tömeggyilkos alapvetően káma-manasz jellegű problémában szenved, hiszen a vágyaival vannak a gondok. (És ezt már tudja kontrollálni.) Stb...
Persze akár gondolkodhatunk kettősségben is, ez esetben a tömeggyilkos és a klausztrofóbiás ember lelkibeteg, az izomrágásos és sebesült embernek meg testi bajai vannak.
Természetesen nincsenek éles határvonalak, de egy ilyen jellegű felosztás - ha jól definiálom a felosztás mikéntjét - teljesen elfogadható. Tulajdonképpen itt a probléma a kísérleti igazolással, hiszen nem jelenségről, hanem definíciós kérdésről, osztályozás kérdéséről van szó. Persze hogy nem fogod mondjuk az asztrált (érzelmi világot) megtalálni, ha nem értelmezed a fogalmat magát. Viszont ha pontosan definiálod, mi az asztrál lényege, akkor máris láthatod - különösebb vizsgálódás nélkül is akár -, hogy bizony van az embernek egy olyan jól meghatározható tulajdonság, cselekvéstípusa ami megfelel ennek a fogalomnak (érzelem, vagy ha más szóval mondom: asztrál).
A vallás már mást mond, ő valódi létező entitásként kezeli a lélek vagy szellem fogalmát. Mondjuk inkább úgy, hogy el tudja képzelni a lélek olyan létezését, amiben nincs test. Ha a tudományosan elfogadható szemléletet nézzük, akkor nincs lélek test nélkül, hiszen a lélek a test bizonyos szinten értelmezett működésének a neve. De ettől a lélek létezése önmagában nem cáfolódott, pusztán átértelmeződött a jelentése.
(Hozzáteszem, én nem említettem, hogy milyen értelmezésben gondolok a lélekre, de a kérdés szempontjából ez indifferens.)
Itt szerintem lényeges szempont annak definiálása, hogy mit tekintünk létezőnek. Ha a fizikailag mérhető, priori létezést vesszük alapul, úgy nincs se szépség, sem igazságosság, hiszen ezek nem mérhető, mindentől elkülönülten vizsgálható fogalmak. Pedig számomra ezek inkább létezők, és szerintem minden ember így van vele, így el kell fogadni, hogy a tudomány sokkal szűkebb körben értelmezi a létezést, mint ahogy az emberek többsége általában gondol rá. Ergo ha valami tudományos szemmel nézve nem létező dologról beszél, azért érdemes megnézni, mit is akar mondani.
Itt van egy lényeges kérdés. Sokszor látok összekapcsolódni olyan fogalmakat, amelyek amúgy nem biztos, hogy egymásból adódnak. Attól, hogy Isten nem létezik, attól még a vallás bizonyos tanításainak, útmutatásainak lehet értelme, haszna. Attól, hogy Isten nem létezik, attól még ebből nem következik, hogy a tízparancsolat egy-két törvényét ne lenne ildomos megfogadni, vagy legalábbis elgondolkodni, hogy miért pont ezek a parancsolatok vannak benne egy könyvben. Ha Isten nem létezik, akkor a Bibliát az emberek írták, akkor nézzük meg, mit is akartak üzenni ezek az emberek, mi volt benne az a tudás, amiért az egyik nemzedék továbbadta a másiknak.
Sokszor látom úgy, hogy vallási, filozófiai tanításokat az emberek anélkül vetnek el, hogy megpróbálnának belőle tanulni, pusztán csak azért, mert nem bizonyítható objektív módon az, ami benne van. Ez nem biztos, hogy jó szemlélet. A tudomány is attól fejlődött, hogy megpróbált olyan dolgokra magyarázatot találni, ami addig tudományos módon nem volt igazolható. Az említett test-lélek kettősségén át nézve - afféle "tételezzük fel egy pillanatra, hogy van ilyen kettősség" alapon - lehet olyan jelenségeket megismerni a világból, amik amúgy valóban ott vannak, mérhetők, bizonyíthatók, mégha más úton is. Végülis ez a pszichológia tudományának is az alapja.
* * *
Azt meg nem hiszem, hogy komolyan gondoltad, hogy kifejezetten örülnél, ha az emberek ostobábbak lennének körülötted, és szerinted a világ jobbá válna, ha az emberek ostobábbak lennének, mint amilyenek. De ha valóban így gondolod, akkor miért nem öntesz nem halálos mennyiségű idegmérget a legjobb barátaid, rokonaid italába? :-) Vagy netán mégsem értékeled annyira az ostobaságot, hogy ilyet tegyél?
Ha három tulajdonságot kombinálsz, akkor ne feledd el a többi lehetséges kombinációt is belevenni a számításba. (Erkölcsös és hetero kombináció, valamint erkölcstelen és homo változatot, valamint feléd és a házastársaddal folyatott szexuális viszonyt külön-külön vizsgálni.) Mert ez így félig átgondolt következtetés, ami nem következtetés.
De egyébként az erkölcsös viselkedésnek is vannak olyan aspektusai, amelyek nem biztos, hogy első blikkre jónak találtatnak, de ebben az esetben érdemes kicsit továbbgondolni, illetve újraértékelni a kiinduló megállapításokat.
És igen, valóban egész jó szofista lenne belőled. :-)
A 3-as és 7-es felosztás miért zárná ki egymást? Ha azt mondom alapvetően háromféle sör létezik, palackozott, dobozos és csapolt sör, akkor van egy hármas felosztásom. Ha azt mondom, hogy létezik zöld üveges, barna üveges, műanyag palackos, dobozos, csapot, akkor már ötös felosztásról beszélek. Ha azt mondom, hogy létezik 0,33 l-es, 0,5 l-es, 0,66 l-es, 1 l-es, 1,5 l-es, 2 l-es, 5 l-es kiszerelés, ezzel már hetességet írok le. Ha ez utóbbit kombinálom az előzőkkel, azzal megint más számú részre osztom fel az egészet.
Tehát önmagában miért is zárja ki egymást a hármasság és a hetesség az emberi folyamatokban?
Vagy a boltban kapható sörök ilyen módon történő osztályozása, ezek fényében történő kezelése - mondjuk raktározás - nem bizonyítható blabla, elvetendő, értelmetlen tevékenység?
A dolgok osztályozása persze nem mindig könnyű, de a pszichológia, biológia vállalkozik rá. Ha a hetes felépítést nézem, akkor egy seb éterfizikai betegség, hiszen a fizikai test sérül, vagy annak motoros működése. Ha izomrángásom van, akkor az már nem fizikai hiányosság, hanem életműködésbeli hiányosság, tehát a hetes gondolkodást tekintve a baj a pránában van. Ha valaki klausztrofóbiás, az inkább az érzelemvilágában nyilvánul meg, ergo az asztrális jellegű (a dolog nem elhatározás jellegű, öszönös). Egy tömeggyilkos alapvetően káma-manasz jellegű problémában szenved, hiszen a vágyaival vannak a gondok. (És ezt már tudja kontrollálni.) Stb...
Persze akár gondolkodhatunk kettősségben is, ez esetben a tömeggyilkos és a klausztrofóbiás ember lelkibeteg, az izomrágásos és sebesült embernek meg testi bajai vannak.
Természetesen nincsenek éles határvonalak, de egy ilyen jellegű felosztás - ha jól definiálom a felosztás mikéntjét - teljesen elfogadható. Tulajdonképpen itt a probléma a kísérleti igazolással, hiszen nem jelenségről, hanem definíciós kérdésről, osztályozás kérdéséről van szó. Persze hogy nem fogod mondjuk az asztrált (érzelmi világot) megtalálni, ha nem értelmezed a fogalmat magát. Viszont ha pontosan definiálod, mi az asztrál lényege, akkor máris láthatod - különösebb vizsgálódás nélkül is akár -, hogy bizony van az embernek egy olyan jól meghatározható tulajdonság, cselekvéstípusa ami megfelel ennek a fogalomnak (érzelem, vagy ha más szóval mondom: asztrál).
A vallás már mást mond, ő valódi létező entitásként kezeli a lélek vagy szellem fogalmát. Mondjuk inkább úgy, hogy el tudja képzelni a lélek olyan létezését, amiben nincs test. Ha a tudományosan elfogadható szemléletet nézzük, akkor nincs lélek test nélkül, hiszen a lélek a test bizonyos szinten értelmezett működésének a neve. De ettől a lélek létezése önmagában nem cáfolódott, pusztán átértelmeződött a jelentése.
(Hozzáteszem, én nem említettem, hogy milyen értelmezésben gondolok a lélekre, de a kérdés szempontjából ez indifferens.)
Itt szerintem lényeges szempont annak definiálása, hogy mit tekintünk létezőnek. Ha a fizikailag mérhető, priori létezést vesszük alapul, úgy nincs se szépség, sem igazságosság, hiszen ezek nem mérhető, mindentől elkülönülten vizsgálható fogalmak. Pedig számomra ezek inkább létezők, és szerintem minden ember így van vele, így el kell fogadni, hogy a tudomány sokkal szűkebb körben értelmezi a létezést, mint ahogy az emberek többsége általában gondol rá. Ergo ha valami tudományos szemmel nézve nem létező dologról beszél, azért érdemes megnézni, mit is akar mondani.
Itt van egy lényeges kérdés. Sokszor látok összekapcsolódni olyan fogalmakat, amelyek amúgy nem biztos, hogy egymásból adódnak. Attól, hogy Isten nem létezik, attól még a vallás bizonyos tanításainak, útmutatásainak lehet értelme, haszna. Attól, hogy Isten nem létezik, attól még ebből nem következik, hogy a tízparancsolat egy-két törvényét ne lenne ildomos megfogadni, vagy legalábbis elgondolkodni, hogy miért pont ezek a parancsolatok vannak benne egy könyvben. Ha Isten nem létezik, akkor a Bibliát az emberek írták, akkor nézzük meg, mit is akartak üzenni ezek az emberek, mi volt benne az a tudás, amiért az egyik nemzedék továbbadta a másiknak.
Sokszor látom úgy, hogy vallási, filozófiai tanításokat az emberek anélkül vetnek el, hogy megpróbálnának belőle tanulni, pusztán csak azért, mert nem bizonyítható objektív módon az, ami benne van. Ez nem biztos, hogy jó szemlélet. A tudomány is attól fejlődött, hogy megpróbált olyan dolgokra magyarázatot találni, ami addig tudományos módon nem volt igazolható. Az említett test-lélek kettősségén át nézve - afféle "tételezzük fel egy pillanatra, hogy van ilyen kettősség" alapon - lehet olyan jelenségeket megismerni a világból, amik amúgy valóban ott vannak, mérhetők, bizonyíthatók, mégha más úton is. Végülis ez a pszichológia tudományának is az alapja.
* * *
Azt meg nem hiszem, hogy komolyan gondoltad, hogy kifejezetten örülnél, ha az emberek ostobábbak lennének körülötted, és szerinted a világ jobbá válna, ha az emberek ostobábbak lennének, mint amilyenek. De ha valóban így gondolod, akkor miért nem öntesz nem halálos mennyiségű idegmérget a legjobb barátaid, rokonaid italába? :-) Vagy netán mégsem értékeled annyira az ostobaságot, hogy ilyet tegyél?
Ha három tulajdonságot kombinálsz, akkor ne feledd el a többi lehetséges kombinációt is belevenni a számításba. (Erkölcsös és hetero kombináció, valamint erkölcstelen és homo változatot, valamint feléd és a házastársaddal folyatott szexuális viszonyt külön-külön vizsgálni.) Mert ez így félig átgondolt következtetés, ami nem következtetés.
De egyébként az erkölcsös viselkedésnek is vannak olyan aspektusai, amelyek nem biztos, hogy első blikkre jónak találtatnak, de ebben az esetben érdemes kicsit továbbgondolni, illetve újraértékelni a kiinduló megállapításokat.
És igen, valóban egész jó szofista lenne belőled. :-)
Talán többen is nyomon követték az előző post alatti komment-vitát. Azok kedvéért, akik nem foglalkoznak tudományfilozófiával, egy rövid magyarázatot adnék a falszifikálhatóság fogalmáról.
Talán jó ötlet etimológiailag hozzálátni: a falszifikálás cáfolatot jelent, akkor…..
Nagy Attila Zoltán
2009.11.19 01:34:05
Nagy Attila Zoltán
2009.11.19 16:24:57
@flugi_: "mert mi van, ha az istendefiníciónk úgy szól, hogy nem is akar megnyilvánulni"
Ebben az esetben isten "nem létéről" beszélni is tudománytalan. Ebben az esetben a tudomány semmiféle megállapítást nem tehet az adott Istenről.
Ebben az esetben isten "nem létéről" beszélni is tudománytalan. Ebben az esetben a tudomány semmiféle megállapítást nem tehet az adott Istenről.
A fundiblog történelmi hibája, hogy még nem idézett közvetlenül Posta Imrétől, a poltikaközeli fundiság egyik kiváló példája ő, aki egy aktuális üzenettel megküzdött a mai postért:A H1N1 EGY ÉVEK ALATT GONDOSAN MEGTERVEZETT BINÁRIS KATONAI IDEGMÉREG-FEGYVER!Az USA…..
Általában a keresztények megkülönböztetik a konkrét bibliai történeteket, és a szimbolikus történeteket. A fundiság egyik jellegzetes tünete az olyan szimbolikus jelentőségű történetek szó szerint vétele, mint például Noé bárkája. Az ilyen embert elkezdik ugratni a…..
Nagy Attila Zoltán
2009.11.15 15:56:22
@bs: "csak meg kell nézni h az eukarisztia során átváltozik-e az ostya Krisztus testévé. Jééé, nem. Összes "mérsékelt" hívő ellentmond a valóságnak"
Fizikailag valóban nem változik át az ostya Krisztus testévé. Az eukarisztia lényege nem is ez. Azzal, hogy a megszentelt ostyát magadhoz veszed, egyfajta átlényegülésen mész át, ha valóban hiszel. Ezek a fogalmak nem értelmezhetők fizikai szinten (szentség, átlényegülés), ezért nem is falszifikálhatóak.
Nem nagyon tanulmányoztad a kereszténységet, igaz? Úgy érzem, hogy te "fundamentalista" ateista/materialista vagy, ami éppen úgy nem jó, mintha fundamentalista vallásos lennél.
Fizikailag valóban nem változik át az ostya Krisztus testévé. Az eukarisztia lényege nem is ez. Azzal, hogy a megszentelt ostyát magadhoz veszed, egyfajta átlényegülésen mész át, ha valóban hiszel. Ezek a fogalmak nem értelmezhetők fizikai szinten (szentség, átlényegülés), ezért nem is falszifikálhatóak.
Nem nagyon tanulmányoztad a kereszténységet, igaz? Úgy érzem, hogy te "fundamentalista" ateista/materialista vagy, ami éppen úgy nem jó, mintha fundamentalista vallásos lennél.
Nagy Attila Zoltán
2009.11.16 18:35:26
@bs:
1. Ez nem szójáték. A szavaknak jelentésük van, és úgy tűnik más és más a jelentés nálad és nálam. Nevezheted szójátéknak is, bánom is én.
2. A mérsékelt hívő valamiféle istenben hisz, ami jellegét tekintve nem különbözik attól, amilyennek azt a Biblia/Korán/Védák/stb. leírják.
Amilyen kérdéseket feltették, az azt firtatja, hogy a Bibliában állítottak igazak-e. Ez nem függ össze azzal, hogy valaki hisz-e Istenben. Tulajdonképpen semmilyen kapcsolatban nincs a kettő, pontosabban a kapcsolat egyirányú. Ha valaki hisz a Bibliában leírtakban, akkor szükséges, hogy higgyen Istenben is. Ha valaki Istenben hisz, attól még mondhatja azt, hogy amúgy a Biblia meg egy jó mesekönyv. Tulajdonképpen a kereszténység ágakra szakadása - de akár ez alá vehetjük a zsidókat sőt részben a mohamedánokat is - mind ezen fizikai szintű értelmezésből indultak. Istent mindegyik elfogadja, és nagyjából ugyanazt az istent.
Az, hogy ehetek-e disznóhúst, az nem hit kérdése, hanem felekezetiség kérdése. A két fogalmat erősen meg kell különböztetni egymástól.
Én hiszek egy világot átfogó rendező elvnek. Hiszek abban, hogy a különböző vallások tanításai ennek a rendező elvnek a leírását kísérlik meg, viszonylagos sikerrel. Hiszem azt is, hogy az intézményesült vallások, szent írások nem a valóság leírását célozzák meg, hanem Isten jellegét próbálják megmutatni. Istenét, ami egyfajta ideája a világnak, az embernek, a jóságnak, bölcsességnek, igazságnak.
Abban is hiszek, hogy ezen tanításokat nem lehet megkerülni. Egy szent könyvből, egy bölcs metaforáiból lehet erkölcsöt, etikát tanulni pl. Törvénykönyvből még soha nem tanult meg senki semmilyen erkölcsi képet. Ugyanígy nem alkalmas ilyen jellegű tanításra a tudomány.
A matematika, fizika XX. században jutott el oda, hogy olyan felfedezéseket tegyen, amelyek kezdenek egyre inkább hasonlítani a buddhizmus néhány tanítására. (Gondolok itt Gödel téltelére, a fraktálok egyszerű képletei mögött rejlő hatalmas komplexitásra, vagy a kvantummechanika néhány érdekes megfigyelésére.) A világ nem megismerhető (Gödel). A világ mégis megérthető annak teljes megismerése nélkül. A világ teljes megismerése nem vezet a teljes megértéshez. (Pl. a fraktálok működését ismerjük, egy Mandelbrot halmaz jellegzetességeit is ismerjük. Mégsem lehet pusztán a matematikai tudásunkat használva megérteni, hogyan alakíthat ki egy ilyen egyszerű képlet ilyen összetett, szabályokkal, jellegzetességekkel teli világot. Látjuk, de nem értjük meg. Tényleg olyan ez, mint szinte a semmiből teremteni a világot.)
A vallási szertartások is lényegesek. De hogy jobban érts, egy nem vallási példát hozok fel. Szinte mindenhol, ahol egy viszonylag zárt tagságú csoport hosszú idő óta működik, létezik tagavatás. Pl. én néptáncoltam, és ott is az új tagokat beavatták egy szertartás keretében. Miért? A tagavatás nélkül nem tagja amúgy az együttesnek, ha nincs tagavatás, akkor nem fog mozogni a lába? A tagavatás belül történik meg, sokkal mélyebben a tudatosságnál. Nem attól válik igazán az együttes tagjává valaki, hogy ilyen-olyan feladatokat elvégez. Valahogy mégis mindenhol létezik ez az avatás, kultúráktól, vallásoktól, a csoport jellegétől függetlenül. De hogy egy másik ilyen intézményesült szertartást mondjak: ott a házasság. Itt sem történik igazából semmi különös, a két ember ugyanúgy együtt él, mint a házasság előtt. Nem is a buli a lényeg, hiszen azt lehet csak úgy is csinálni, felesleges lenne felcímkézni. Nem is a törvény előtti elismerés a lényeg, hiszen ehhez elég lenne 2 perc alatt aláírni a papírokat mondjuk egy munkanap ebédidejében. Valahogy mégis mindenhol a világon létezik a házasság, mint szertartás. Persze mindenhol más.
Nem az a lényeg, hogy milyen szertartást vezetsz, a lényeg, hogy a szertartás ad egyfajta elmélyítést.
Akkor most én is kérdezek: Te hiszel abban, hogy a házasság bármiféle jelentőséggel bír az két ember életében? Ha igen, miben nyilvánul ez meg? Ha nem, akkor ugyanígy őrültnek tartasz minden házas embert?
1. Ez nem szójáték. A szavaknak jelentésük van, és úgy tűnik más és más a jelentés nálad és nálam. Nevezheted szójátéknak is, bánom is én.
2. A mérsékelt hívő valamiféle istenben hisz, ami jellegét tekintve nem különbözik attól, amilyennek azt a Biblia/Korán/Védák/stb. leírják.
Amilyen kérdéseket feltették, az azt firtatja, hogy a Bibliában állítottak igazak-e. Ez nem függ össze azzal, hogy valaki hisz-e Istenben. Tulajdonképpen semmilyen kapcsolatban nincs a kettő, pontosabban a kapcsolat egyirányú. Ha valaki hisz a Bibliában leírtakban, akkor szükséges, hogy higgyen Istenben is. Ha valaki Istenben hisz, attól még mondhatja azt, hogy amúgy a Biblia meg egy jó mesekönyv. Tulajdonképpen a kereszténység ágakra szakadása - de akár ez alá vehetjük a zsidókat sőt részben a mohamedánokat is - mind ezen fizikai szintű értelmezésből indultak. Istent mindegyik elfogadja, és nagyjából ugyanazt az istent.
Az, hogy ehetek-e disznóhúst, az nem hit kérdése, hanem felekezetiség kérdése. A két fogalmat erősen meg kell különböztetni egymástól.
Én hiszek egy világot átfogó rendező elvnek. Hiszek abban, hogy a különböző vallások tanításai ennek a rendező elvnek a leírását kísérlik meg, viszonylagos sikerrel. Hiszem azt is, hogy az intézményesült vallások, szent írások nem a valóság leírását célozzák meg, hanem Isten jellegét próbálják megmutatni. Istenét, ami egyfajta ideája a világnak, az embernek, a jóságnak, bölcsességnek, igazságnak.
Abban is hiszek, hogy ezen tanításokat nem lehet megkerülni. Egy szent könyvből, egy bölcs metaforáiból lehet erkölcsöt, etikát tanulni pl. Törvénykönyvből még soha nem tanult meg senki semmilyen erkölcsi képet. Ugyanígy nem alkalmas ilyen jellegű tanításra a tudomány.
A matematika, fizika XX. században jutott el oda, hogy olyan felfedezéseket tegyen, amelyek kezdenek egyre inkább hasonlítani a buddhizmus néhány tanítására. (Gondolok itt Gödel téltelére, a fraktálok egyszerű képletei mögött rejlő hatalmas komplexitásra, vagy a kvantummechanika néhány érdekes megfigyelésére.) A világ nem megismerhető (Gödel). A világ mégis megérthető annak teljes megismerése nélkül. A világ teljes megismerése nem vezet a teljes megértéshez. (Pl. a fraktálok működését ismerjük, egy Mandelbrot halmaz jellegzetességeit is ismerjük. Mégsem lehet pusztán a matematikai tudásunkat használva megérteni, hogyan alakíthat ki egy ilyen egyszerű képlet ilyen összetett, szabályokkal, jellegzetességekkel teli világot. Látjuk, de nem értjük meg. Tényleg olyan ez, mint szinte a semmiből teremteni a világot.)
A vallási szertartások is lényegesek. De hogy jobban érts, egy nem vallási példát hozok fel. Szinte mindenhol, ahol egy viszonylag zárt tagságú csoport hosszú idő óta működik, létezik tagavatás. Pl. én néptáncoltam, és ott is az új tagokat beavatták egy szertartás keretében. Miért? A tagavatás nélkül nem tagja amúgy az együttesnek, ha nincs tagavatás, akkor nem fog mozogni a lába? A tagavatás belül történik meg, sokkal mélyebben a tudatosságnál. Nem attól válik igazán az együttes tagjává valaki, hogy ilyen-olyan feladatokat elvégez. Valahogy mégis mindenhol létezik ez az avatás, kultúráktól, vallásoktól, a csoport jellegétől függetlenül. De hogy egy másik ilyen intézményesült szertartást mondjak: ott a házasság. Itt sem történik igazából semmi különös, a két ember ugyanúgy együtt él, mint a házasság előtt. Nem is a buli a lényeg, hiszen azt lehet csak úgy is csinálni, felesleges lenne felcímkézni. Nem is a törvény előtti elismerés a lényeg, hiszen ehhez elég lenne 2 perc alatt aláírni a papírokat mondjuk egy munkanap ebédidejében. Valahogy mégis mindenhol a világon létezik a házasság, mint szertartás. Persze mindenhol más.
Nem az a lényeg, hogy milyen szertartást vezetsz, a lényeg, hogy a szertartás ad egyfajta elmélyítést.
Akkor most én is kérdezek: Te hiszel abban, hogy a házasság bármiféle jelentőséggel bír az két ember életében? Ha igen, miben nyilvánul ez meg? Ha nem, akkor ugyanígy őrültnek tartasz minden házas embert?
Egy igazán egyszerű, világos, sőt, magától értetődő világvége maradt el. Próbáljuk meg együttes erővel kitalálni, hol lehet a hiba a gondolatmenetben: A marsi hegyek, teljes üzenete. Dávid az OlympusonA KOMPOZÍCIÓ MEGFEJTÉSE: A KERESZTÉNY IDŐSZÁMÍTÁS 2000-IK ÉVÉBEN…..
Nagy Attila Zoltán
2009.11.15 01:14:18
@terran: Mi az hogy átfordítja magyarra? A magyar egy ősi sumér nyelv, amit még a földönkívüliek hagyományoztak ránk. A többi nyelv meg vagy a sátán műve, vagy Xenué, vagy Bábel hagyatéka, vagy holmi sártúrók makogásából alakult ki.
Tessék szépen ezeket a _tényeket_ is figyelembe venni. :-)
Tessék szépen ezeket a _tényeket_ is figyelembe venni. :-)
Nézzünk néhány példát arra, hogy hogyan lehet egy igaz állítással hülyeséget alátámasztani. Olvasói felajánlásból származnak a mai találatok.Elsőként egy középkori eszme tömör megfogalmazása.Mivel a Biblia leírja világosan, hogy a teremtés az igaz, így nem az evolúció…..
Az igazi fundi számára nem okoz gondot a dinoszauruszok csontváza, az nem millió évekkel ezelőtt volt, hanem a teremtés 6000 évvel ezelőtti időpontja után, és írásos emlékeink is vannak a dínókról:A „sárkányként” ismert élőlényekről szóló sok történelmi…..
Részben hobbiként, részben tanulásként időm egy részében kisplasztika festéssel foglalkozom. Szóba került, hogy mi újszerűségre törekszünk, és nem eredetiségre. Mit is jelent az egyik, és mit a másik? Az újszerűség szóban benne van az új szó, tehát valami olyan fogalom…..
Sok magyarságára büszke ember mondja, milyen hatalmas is a magyar nyelv szókincse. Node mi is az a szókincs? A szókincs első megközelítésre valami olyasmit jelent, hogy az adott nyelvben használt szavak összessége. De mi is számít szónak? És mi számít magyarnak? Külön szavaknak…..
Biztos vannak, akik arra a kérdésre, hogy miért van annyi műanyag hulladék, azt válaszolnák, hogy mert kevés savas eső esik.Remélem te is érzed, hogy „egy-két apróságot” elfelejtettek figyelembe venni...
Te is azok közé tartoztál – esetleg tartozol –, akik világ életükben utálták a matematikát? Semmi baj, nyugodj meg, amiről most szó lesz, ahhoz nem kell több matematikai tudás, mint amit egy hat éves gyerek amúgy is tud. Tehát nem kell kapaszkodni, nyugodtan olvasd…..
Azt hiszem apám indította el bennem a címben feltett kérdést, merthogy mostanában furcsa szokása, hogy a rántott hús és rizs pároshoz még kenyeret is eszik. Mihez eszünk kenyeret, és mihez nem? Valahogy a főzelékféléket kenyérrel esszük. Viszont a spenótot nem szokták…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Azt hiszem nagyon profán módon próbálod megfogni az egész témakört, még ha ebből a szemszögből olyan dolgokra is világítasz rá, amit jogos kritikának érzek.
Egyrészt a Szent Koronát beavatási koronának tartják. Ehhez valahogy meg kellene fogni a beavatást, mint fogalmat, hogy pontosan mit is jelent ez a szó. Aki hisz valami természetfeletti, misztikus, spirituális dologban, annak természetesen ennek az értelmezése nem jelent gondot. De azt gondolom, hogy ez a fogalom teljesen jól megfogható akár ateista, materialista felfogással is. Ha valaki csinált már valamit legalább félprofi szinten, akkor az adott tevékenységről van olyan tudása, amit nem tud megfogalmazni, amit nem tud közvetlenül átadni. Ez olyan, mint a tánc. Ha valaki csak nézi, akkor egyszerű ütemes mozgatása a különböző testrészeknek. Ő persze érhető módon fel fogja tenni a kérdést, hogy mi ebben a pláne, mi értelme van az egésznek. Aki viszont táncos – tud annyira táncolni, hogy nem kell a mozgására koncentrálni, olyan természetes a számára a tánc, mint bárkinek a beszéd –, az valami olyan dolgot fog megélni tánc közben, amit nagyon nehéz szavakba önteni, és másnak az élményt meg ilyen módon átadni annak, aki életében nem táncolt, gyakorlatilag lehetetlen. Egyféleképpen lehet ezt a „tudást” átadni, ha a nem táncoló illetőt megtanítod táncolni, beavatod ennek a „tudománynak” a rejtelmeibe. Hogy melyik lábát tegye melyik után, azt meg tudod mutatni, azt meg tudod tanítani. De hogy mit is jelenet mindez, mi a lényege, az csak kizárólag benne születhet meg. Én azt gondolom, valahogy így lehet megfogni a beavatás fogalmát. Olyan tudás, amit csak beavatódás során, kizárólag megéléssel lehet megszerezni.
Én azt gondolom, hogy pont emiatt nem mindegy, hogy mit tanítunk a leendő uralkodónak, a népnek, mindenkinek a koronáról. Egészen más íze van, ha azt mondjuk, hogy királlyá fogunk avatni, egy olyan beavatáson fogsz átesni, ami során valóban királlyá válsz, valami olyan tudás birtokába fogsz kerülni, amit más módon nem lehet elérni. Meg egészen más íze van annak, ha azt mondjuk, hogy lesz valami díszes ünnepség a népnek, hadd örüljenek, a fejedre teszünk valami ékszert, mert az jól néz ki. Pont olyan ez, mint az esküvő. Abban is van valami misztikus, beavatási jelleg. Valahol azért mindenki érti szerintem, mi a különbség egy mai esküvő között, meg aközött, hogy a pár bemegy a hivatalba, aláír néhány hivatalos iratot, és ennek örömére elmegy egyet bulizni a rokonokkal, ismerősökkel. Szerintem még a legmélyebben materialista ember is érzi, hogy a kettő azért nem ugyanaz. Nem azért, mert Isten, vagy valami természetfölötti, spirituális erő közrejátszana, hanem nemes egyszerűséggel azért, mert nem ugyanazt éli meg, aki benne van – akár házasodóként, akár ennek tanújaként –, nem ugyanolyan súllyal.
És valahol számomra itt nyer értelmet a Szent Korona-tan. Egyrészt a fentebb leírt beavatási jellege miatt. Másrészt még egy nagyon fontos vonulata van a dolognak, ami nekem mindenképpen szimpatikus. „A Szent Korona minden hatalom és jog forrása, a legfőbb felség.” Szerintem valahol itt van a lényeg. A korona egyfajta szimbóluma a hatalomnak. Sőt több is mint szimbóluma, hiszen pont az a lényeg, hogy az egészet nem csak szimbólumként, hanem konkrétumként kell felfogni. Ha a király tudatában van annak, hogy nem ő a hatalom birtokosa, ő csak egy csatorna, amin keresztül a hatalom érvényesül, akkor – ha ennek a lényegét megérti – egészen más módon fogja a hatalmát használni. Ha tudja, hogy a hatalomnak bár ő az elsődleges megnyilvánítója, de abban ugyanúgy részesül a nép is, aki alkalmasint _jogosan_ fogja elűzni, megölni, leváltani a királyt, ha az nem az ország, hanem a saját érdekei mentén uralkodik, akkor annak azért egészen más jellege van. Ugyanígy a nép számára is lényeges ez a tanítás, hiszen a népnek – nekünk – is tudatunkban kell, hogy legyen, hogy nem alárendeltjei vagyunk az uralkodónak, hanem mellérendeltjei, viszont a királyt választjuk meg annak a személynek, akiről azt gondoljuk, hogy az ország érdekeit megfelelően képviseli a hatalma által. Így az ő döntéseit el kell fogadnunk, még ha nem is értjük, vagy nem is értünk vele egyet, kizárólag akkor nem, ha teljesen egyértelműen a király a hatalmát nem az ország érdekeinek megfelelően használja. Ebben az esetben úgymond megszűnik a kapcsolat a király és a hatalom forrása között, magyarán a király elveszíti a hatalmát.
Alapvetően kétféle államszerveződés van, a többi ezeknek a különböző változatai, esetlegesen keverékei. Az egyik az, amikor egy – esetleg több – ember kezében összpontosul a hatalom. Ezzel az a gond, hogy akinek a kezében a hatalom van, az vissza is tud élni vele, a saját érdekeinek, jellemhibáinak, neadjisten elmezavarának eszközéül használva azt. A másik uralkodási forma, mikor a hatalomból mindenki – vagy legalábbis a legtöbb ember – részesül. Ezzel is gond van, hiszen ahány ember, annyi egyéni, szűk látókörű érdek. Mert az emberek jó része tényleg szűk látókörű, nem feltétlenül látja át a dolgok mélyebb következményeit, így a tömeg mindig rosszabb döntéseket hoz, mint ha valaki olyan uralkodik, akinek megvan az ehhez való affinitása. (Az emberek többsége megszavazná az ingyen sört, nem látva át, milyen hatása lenne ennek a gazdaságra, a sörgyártásra, stb…) A történelem során váltogatták egymást ezek a formák, és erre a problémára nem igazán sikerült jó megoldást találni.
A Szent Korona-tan ebből a szempontból egy érdekes megoldást ad. Azt fogalmazza meg, hogy nem a király a hatalom feje, de nem is a nép a hatalom feje. Viszont mégis kell, hogy a hatalmi hierarchiának legyen egy csúcsa, így azt az embereken kívülre helyezi. Ez azért nem teljesen egyedi megoldás, hiszen sok kultúrában volt ugye az, hogy a király „Isten akaratából” lett király, Isten szószólója, vagy maga is kvázi isteni, félisteni rangban van. De ez túl közvetlen kijelentés, ilyen módon mégis azt a benyomást keltheti az uralkodóban, hogy ő bizony Isten jó haverja, akivel Isten minden bizonnyal elnézőbb lesz, stb… A korona nálunk egy közbeiktatott állomás, ami nem ítélkezik, nem mindenható, sőt még csak nem is „ő” a hatalom forrása, hanem ő is csak annak közvetítője, csatornája. A hatalmi hierarchiának egy olyan feje, aki jellegéből fakadóan nem tud a hatalmával közvetlenül élni, így visszaélni sem. Én azt gondolom, hogy ha a nép és a király is ezt megértve, ennek tudatában teszi a dolgát, akkor az sokkal jobban tudatosítja a tényleges viszonyukat egymáshoz.
Nem gondolom, hogy ez egyszerű jogi csűrés-csavarás lenne, sokkal inkább egy nagyon fontos dolog megtanítása, szimbolikus, mitikus formában.
Persze az, hogy milyen ezoterikus katyvaszt kreáltak az egész mögé, az teljesen más kérdés, erre nagyon szépen rávilágítottál a cikkben, de valahogy – szerintem – nem sikerült ezeket levetkőztetve megtalálni azt, hogy mi a valódi lényeg. Akik az ezoterikus, áltudományos katyvasszal nyakon öntötték szegény Szent Koronát, ők pontosan ugyanúgy félreértik a lényegét, hasonló módon mint azok, akik megpróbálják ennyire profán módon értelmezni azt. Ez pont olyan, mint a véres hurka. Lehet fennkölt ódákat is zengeni róla, úgy beszélni róla, mint Isten csodájáról, gasztronómai különlegességről, az ízvilágok tökéletesen harmonikus rendszeréről, stb… Meg lehet úgy is vélekedni róla, mint egy döglött állatról, amit a saját belébe daráltunk bele. Valahogy mindkét felfogást erősen túlzottnak, torznak érzem, és egyik sem arról szól, amit egy véres hurka elfogyasztása során megélek.
Felmerült még jópár tényleges, konkrét téma is a cikkben, amire most nem reagálnék. A fentiek tükrében azt gondolom, hogy tökéletesen lényegtelen részletkérdés, hogy most mikor és ki találta ki az egész Szent Korona-tant, ki küldte a koronát, történelmileg honnan származik a magyar nép, X. Y. hova nyilatkozott a témával kapcsolatban. Ebben is erősen egyoldalúnak tartom a megközelítésedet, de szerintem pont annyira lényegtelen, minthogy Artúr király létezett-e, Mátyás király valóban járta-e az országot álruhában, vagy ténylegesen olyanok voltak-e, amilyennek a róluk szóló mese lefesti őket. Annál lényegesebb, hogy mire világít rá a róluk szóló mese, mi az, amit meg lehet tanulni, ha az ember megpróbálja megérteni, mit is mondanak ezek a mesék, történetek valójában. A tényleges történelmi személyük ebből a szempontból teljesen indifferens kérdés, persze másik oldalról azért azt is jó tudni, hogy kik voltak ők valójában, de a tanítás az, ami itt a lényeg, a hozzájuk kötődő személyek, tárgyak csak ennek a tanításnak a hordozói, megtestesítői.