Regisztráció Blogot indítok
Adatok
hajléktalan kőműves

0 bejegyzést írt és 14 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Az előző két rész alapkérdésének megválaszolásához – mit tett hozzá Erdélyhez az, hogy két emberöltőnyi ideje Románia része – nézzük meg kissé részletesebben: mi történt velünk a kommunizmus alatt? Mert szerény véleményem szerint mai problémáink…..
hajléktalan kőműves 2010.09.24 12:45:59
@Tiha:
Ahogy látom, a "csomó gond és kihívás" elsősorban a magyar nyelv grammatikája (szintaxis, ortográfia) felől érkezik. Ezeket könnyen meg lehet oldani. Csak elő kell venni a "Kis magyar nyelvtan" címűt ... Egyébként mér' akar valaki eszet osztani, ha a nyelvet se' bírja? Hm?
w Folytassa, Cleo 2010.07.14 05:30:00
A szabadság szülőanyja, Franciaország elszánta magát, és megszülte a törvényt: a szabadság és a nők jogai nevében úgy határozott az alsóház, hogy mostantól Franciaországban a nőknek nincs joguk zacskót húzni a fejükre. Tilos az arc eltakarása úgy általában, de hát tudja…..
hajléktalan kőműves 2010.07.14 15:23:08
@Lord_Valdez: Én úgy látom, hogy itt a francia mintájú szekuláris(azaz radikálisan vallástalanított)demokrácia hívei állnak szemben a vélt vagy valós vallási fundamentalizmussal, aminek a burka vagy niqáb a jele a szemükben.

És igen: a szekularizmus a "nyugati" demokrácia "alapértéke", amit védenünk kell - ezzel egyetértek. Csakhogy nagyon eltérő értelmezései lehetnek, s nem biztos, hogy a francia mintát kellene ebben Európának követnie. Arra gondolok, hogy az állam lehet világi vagy szekuláris, a polgárai viszont hívők, nagyon eltérő vallási meggyőződésekkel. Valami ilyesmit láthatunk pl. Amerikában.
Mandiner blog Édentől keletre 2010.01.25 08:01:00
  Amíg Nyugdíjaséden fiatal és agg vitézei a svédpornó 69-es figuráját gyakorolják, a keleti szomszédjuk keleti fertálya épp a haza és ország közötti különbségről, az egyesülésről és a nemzeti egységről vitatkozik, némiképp meghökkenve azon, hogy az ország két…..
hajléktalan kőműves 2010.01.25 18:09:15
@Dr. Zerge:
Váu ...
hajléktalan kőműves 2010.01.25 13:09:33
@Dr. Zerge:
Nem értékelni akartam, hanem csupán leírni valamit. Igaz, hogy magyar és román nemzeti önértelmezést szembeállítottam egymással, de tőlem akkár mindkettő lehet "rossz" is. Szerkezetükben különböznek és nem minőségükben.

Persze lehet mondani, hogy a magyar nemzeti öntudat nem kevésbé defektes mint más környező népeké, s hogy majd az övék is ilyen lesz kétszáz év múlva, de szerintem van egy lényegi különbség: a magyar nemzeti öntudat olyan korban formálódott, amikor még birodalmi nép voltunk, számos nemzetiséggel Magyarország területén, de ugyanakkor saját nemzeti függetlenségünket védve az osztrákok ellen. Egyszerre lett - ha úgy tetszik - kultúrnemzeti és államnemzeti. Az osztrákot nem szerettük, de azt akartuk, hogy a nemzetiségek szeressenek minket. A környező népek esetében ez nem volt így, s ma sincs így. A románok nem is törekednek arra, hogy a magyarokat a nemzettestbe integrálják, ez inkább egy kirekesztő, s nem egy befogadó nemzetfogalom.
hajléktalan kőműves 2010.01.25 13:24:48
@tempetőfi:
Oké,oké, bízzunk tehát az apró jelekben. :) Ingyen van ...
Debreczeni Józsefet nem kell bemutatnunk a magyar olvasóknak: ő az, aki leginkább politikai romantikájáról ismert, továbbá azon értelmiségiek közé tartozik, akik képesek voltak a végsőkig kitartani Gyurcsány és a gyurcsányizmus mellett. Állandó special move-jai közé tartozik a…..
hajléktalan kőműves 2009.11.03 21:12:32
A demokrácia és a liberalizmus ellentétére két olyan kiváló, 20. századi liberális gondolkodó is felhívta a figyelmet, mint Hayek és Isaiah Berlin (vö. A liberális társadalmi rend alapelvei és A szabadság két fogalma című szövegiket). De ellenkező előjellel ugyanerre a különbségre figyelmeztetett a nemzetiszocializmus teoretikusa, Carl Schmitt is, valamikor a húszas évek derekán. (Míg az előbbiek a szabadságot féltették a többség zsarnokságától, addig utóbbi a "tiszta" demokráciát a puszta formalitássá züllött "parlamentarizmustól", azaz liberalizmustól.) Nem hiszem tehát, hogy liberalizmus és demokrácia megkülönböztetése eszmetörténeti érdekesség volna csupán, valami olyasmi, ami megtalálható volt a 19. század antidemokratikus liberalizmusában, de ma már érvényét veszítette ... Épp ellenkezőleg. Nagyon is lényeges különbség, és érdemes észben tartani. Könyörgöm: mi az, hogy liberális minimum? Egy liberális rendszer minden polgára kötelezően liberális?

Az emberi jogok nem a semmiből jönnek ugyan, elvileg - liberális álláspont szerint - az ember "méltósága" alapozza meg azokat, csakhogy a méltóságnak ez a fogalma, amire érezhetően hatással volt Kant teóriája, rettentően elvont és absztrakt. Amúgy csodálom, hogy a kommentelők közül senki nem írta le egy konzervatív honlapon Burke nevét. Ő volt az, aki a francia forradalmárok által kinyilatkoztatott állítólagos emberi jogokkal szemben védelmébe vette az angolok jogait, s aki azt írta, hogy az emberek nem élvezhetik egyszerre a polgári és nem polgári állapotok jogait. Azaz Burke, a modern konzervativizmus "atyja" azt állította, hogy a jogaink nem "természetesek" (nem emberi természetünkből fakadnak), hanem "politikaiak" vagy "történetiek". Forrásuk a hagyomány és a politikai autoritás. Érdekes, hogy Burke-nek ezeket az "elavult" nézeteit a 20. században olyan politikai gondolkodók is védelmükbe vették, mint Hannah Arendt - márpedig őt aligha nevezhetjük konzervatívnak (lásd a Totalitarizmus könyv emberi jogokkal foglalkozó alfejezetét).
   Amióta lelkéből nem verseket gyöngyöz ki Markó Béla, hanem érettünk küzsd a bukaresti vadonban, azóta felvette azt az idegesítő szokást, hogy kiír a lap széléig, és ez azért mindent elmond egy kisebbségi politikus gondolkodásmódjáról. Vagy-vagy, harmadik…..
hajléktalan kőműves 2009.09.25 09:26:10
@Dr. Zerge:

Kelet-Európáról beszéltem, nem pedig Svájcról, Egyesült Államokról stb. Itt az a gond, hogy mondhatjuk ugyan, hogy az Egyesült Államokat a nemzeti érzés tartja egybe, csakhogy az amerikai nemzet fogalma (mint ahogyan a svájci nemzet fogalma is - más értelemben persze) alapvetően mást jelent, mint pl. a magyar vagy a román nemzet fogalma. Valaki tudhatja magát teljes értelemben az amerikai nemzet tagjának, anélkül, hogy emiatt az olasz vagy ír identitását fel kellene adnia. Kérdem én, hogy ugyanez érvényes-e a román nemzet "magyar" tagjaira? (Franciaországban a bretonokat az 1800-as évek végére szinte sikerült teljes mértékben asszimilálni, bár később, a két világháború között, de különösen a múlt század hetvenes évei után föltámadt körükben a nyelvük, identitásuk felélesztésére irányuló igény. A francia állam ezt nem nézte nagy rokonszenvvel. Németország még komplexebb képlet, itt inkább le sem írom.) Szóval ne zavarjunk össze különböző dolgokat.

Másfelől pedig nem azt mondtam, hogy a nemzetállam természeti faktum, amin nem lehet (és nem kell) változtatni, hanem azt, hogy a multikulturális állam (jobban mondva az etnokulturális értelemben semleges állam, amiről a korábbi kommentben szó volt) nem biztos, hogy életképes alternatíva. A multikulturális állam - értve alatta az olyat, amely minden, a területén élő etnokulturális közösséget államalkotó tényezőnek tekint, nyelvi jogokat, autonómiát biztosít számára stb. elvileg lehetne alternatíva, de csak a jövő mondja meg majd, hogy ténylegesen az-e? Spanyolország föderális állam - más értelemben állam tehát, mint Románia. Plusz sem a baszkok, sem a katalánok nem tűnnek úgy, mint akik nagyon jól érzik magukat ebben az államban. Ugyanígy a franciák sem Kanadában. (Onnét úgy-e a multikulti modell.) S a sor folytatható ... De ha sikeresek lennének is ezek a modellek,nekem akkor is kételyeim maradnának azzal kapcsolatban, hogy Kelet-Európában miként alkalmazhatók ...
hajléktalan kőműves 2009.09.25 09:38:52
@Dr. Zerge:

Ja. És Erdély akkor volt a tolerancia földje, amikor nem létezett modern nemzet és nemzetállam ...