Adatok
zuccone
0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Az egervári Nádasdy-Széchenyi-várkastély felújítása
A felújított egervári várkastély nyugati homlokzata a főbejárati kapuval [forrás: facebook.com]
Mivel a nagyközönség részéről kevésbé ismert helyről és épületről van szó, kezdetnek szükséges egy történelmi összefoglaló: Egervár települése Zala…..
Kapsreiter Landbier Hell: Németország - Törökország Készüljünk erre az elődöntőre egy olyan osztrák tradicionális lagerrel, amire akár bajor földön is büszkék lennének. A sörfőzde a titkos összetételű malátakeveréket hagyománytisztelő módon főzi és 8 napos nyitott…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Nagyon nehéz kritikát írni egy „kész” épületről, a munkaközi állapotok ismeretének hiányában. Könnyen belátható, hogy ekkor a lényegi részek már el vannak takarva, a problémák jól vagy rosszul, de meg vannak oldva. Utólag visszakövetkeztetni rájuk igen nehéz, nagy gyakorlatot kíván. A cikk is mutatja, hogy egyetlen valódi műemléki problémát nem sikerült találni Egerváron, holott, mint HookNail bejegyzéséből is látszik, hemzsegtek. És itt válik torzzá az a bizonyos kép! A gyanútlan olvasó majd azt hiszi, hogy Egerváron minden rendben ment – a műemlékes-művészettörténész szerint! (A legszebb példa Kastélyos bejegyzése, aki „szakmai észrevételekről” írt, noha ilyeneket valójában nem tartalmazott a cikk.) Hiába megy vissza egy év múlva, és teszi fel a kérdést, hogy vajon „kellő hangsúlyt kap-e az épület maga?”, nem fogja tudni hitelesen megválaszolni, mert ez a kérdés legkésőbb a kivitelezéskor már eldőlt! Amit lát, az egy tálalt, kozmetikázott és retorizált állapot.
Hangsúlyozom, nem az a problémám, ha valaki nem találja meg az elásott kutyákat, hanem az, ha azt a látszatot kelti, hogy ilyenek nincsenek.
Egy polgármester szempontjai relevánsak lehetnek, de egy önmagát műemlékes művészettörténésznek nevező szakembernek elsősorban a saját szakmája követelményeinek kell megfelelnie. (És itt most nem a tárgyi tévedésekre gondolok, hanem arra a differenciált gondolkodásmódra és érzékenységre, kritikai érzékre, amit az egyetemen kell elsajátítani.)
Egy műemléki beavatkozás hiteles mérlegét felállítani óriási feladat – ezért is vállalkoznak rá ritkán azok, akik a legtöbbet tudják mondani róla. (Sajnos.) A baj az, hogy a szerző nemcsak a feladat nagyságát nem tudta felmérni, hanem a felelősséget sem, ami ezzel jár.