Adatok
Szabó Máté
14 bejegyzést írt és 34 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
The excavation of the No. III mass grave of the Mohács battle of 1526 has been taking place for weeks in the Mohács National Memorial Site (Sátorhely, Baranya County, Hungary). Although the Hungarian press has reported on it countless times, we still find it useful to present in more detail how this…..
Hosszú hetek óta folyik a Mohácsi Nemzeti Emlékhelyen (Sátorhely falu külterületén) a III. számú tömegsír feltárása, és bár számtalanszor adott már hírt róla a sajtó, mégis hasznosnak gondoljuk bővebben bemutatni, hogyan zajlik ez a munka, milyen kérdések mozgatják a kutatást, és nem utolsósorban,…..
Mohács blog
Eredményes két hetet tudhatunk magunk mögött, de az igazi újdonságok csak ezután várhatók…
2020.08.30 16:09:37
A sátorhelyi Mohácsi Nemzeti Emlékhely területén Dr. Bertók Gábor vezetésével 2020. augusztus 11-én kezdtük meg a III. számú tömegsír régészeti kutatását. A sír területét az 1976-os feltárás dokumentációja nyomán azonosítottuk. A feltételezett területet a földtömeg nagyobb részének eltávolítását…..
A magyar jobboldalt elemző Mi a jobb? sorozatunkban Schmidt Mária történész, egyetemi tanár, a Terror Háza főigazgatója írását olvashatják. „1789 és 1917 még dátumok, de már nem példák.” (Camus) Rövid volt a huszadik század, ahogy a…..
Néhány keresetlen szóval sikerült sokakat megbántanom. Előre bocsátom, nem ez volt a célom. Kérem őket, ne legyenek megbántva.
Őszintén szólva meglepett, hogy ennyi ember megsértődött azon, amit írtam. Ha visszanézem a most 600 kommentet, a következő dolgok miatt sértődtek meg…..
Gyakori vitatéma szakmai körökben, hogy milyen eszközt is használjunk, ha a levegőből kívánjuk vizsgálni a régészeti lelőhelyeket. Az igazság valahol ott lehet, hogy „az attól függ”. A repertoár széles, azt viszont már csak kevesen gondolják, hogy légirégészkedni…..
Szabó Máté
2012.01.12 18:30:35
Köszönjük!
@gigabursch: akik a rómaiakat követték, életformájukból adódóan nem használták az akár egész épen megmaradt romokat (max. anyag kinyerésére). Hasonló lehet a bejövő oroszokhoz, akik nem értették/használták az angol WC-t.
@Pimi: sajnos a mit szeretnénk, és a mire van lehetőség, elég távol áll jelenleg egymástól. Igyekszünk minél több technológiát alkalmazni, és az eredményeket nem pusztán régészeti szempontból értékelni. Ami viszont látható - akár a videóból is - az a "sufni tuning". Állami pénzek - támogatások szinte nincsenek, maradnak a szakmai és a - remélhetőleg erősödő - civil kapcsolatok, melyből igyekszünk erőt meríteni.
@gigabursch: akik a rómaiakat követték, életformájukból adódóan nem használták az akár egész épen megmaradt romokat (max. anyag kinyerésére). Hasonló lehet a bejövő oroszokhoz, akik nem értették/használták az angol WC-t.
@Pimi: sajnos a mit szeretnénk, és a mire van lehetőség, elég távol áll jelenleg egymástól. Igyekszünk minél több technológiát alkalmazni, és az eredményeket nem pusztán régészeti szempontból értékelni. Ami viszont látható - akár a videóból is - az a "sufni tuning". Állami pénzek - támogatások szinte nincsenek, maradnak a szakmai és a - remélhetőleg erősödő - civil kapcsolatok, melyből igyekszünk erőt meríteni.
- Emberek, van egy jó, meg rossz hírem! – hirdeti ki a hajcsár az evezősöknek a gályán. - A jó hír az, hogy holnap mindenki dupla fejadagot kap, a rossz az, hogy a kapitány vízisíelni akar! Ez a régi vicc jut az ember eszébe, arról a parlamentnek benyújtott új…..
Köztudott, hogy a Dunántúlon nagyszámú római villával számolhatunk. Ezek közül viszont viszonylag kevésről rendelkezünk részletes információval, és a légi felvételekről ismert lelőhelyek feldolgozása is várat még magára. Ugyanakkor egyre több úgynevezett roncsolásmentes…..
A római határvédelmi rendszer magyarországi szakaszának világörökségi nevezési programja során jutottam el az almásfüzitői római katonai tábor, Azaum feldolgozásához. Szegény tábor története rémmesébe illő, de a hideg veríték sajnos nem csak az eltávozott római…..
Szabó Máté
2011.01.25 11:20:55
@mbrz: ma még nem igazán kifizetődő, de ki lehet nyerni belőle a különböző fémeket.
Itt inkább az a probléma, hogy többféle veszélyes hulladék keveredett, ami a későbbi feldolgozási lehetőségeket is korlátozza. De ebben a kérdésben inkább a posztban ajánlott irodalmat érdemes olvasni (Viczián István cikkét)!
Itt inkább az a probléma, hogy többféle veszélyes hulladék keveredett, ami a későbbi feldolgozási lehetőségeket is korlátozza. De ebben a kérdésben inkább a posztban ajánlott irodalmat érdemes olvasni (Viczián István cikkét)!
Szabó Máté
2011.01.25 13:57:38
@Hullafotós: köszönöm, illetve elnézést kérek a nem teljesen közérthető megfogalmazás miatt! Ezt most pótolom is:
"Brigetiotól keletre" = Brigetio a mai Komárom-Szőny alatt található római központ (legiotábor+település) volt. Ettől keleti irányban az első segédcsapattábor fekszik a mai VII. sz. kazetta alatt.
"ripa Pannonica" = a római határvédelmi rendszer, melynek elfogadott gyűjtőneve a "limes" többek között folyami határral is rendelkezett, aminek a helyes elnevezése "ripa", vagyis part. A "ripa Pannonica" e rendszer magyarországi szakaszának Visy Zsolt régész általi elnevezése, vagyis "Pannonia folyami határa".
Otto Braasch repülései" = egykor az NSZK vadászpilótája volt, 1980 óta légirégész, a '90-es évek közepétől a Pécsi Légirégészeti Tékával szoros együttműködést ápoló kutató. A "ripa Pannonica" lelőhelyeiről nagyságrendekkel többet tudhattunk meg légifotói által.
:)
"Brigetiotól keletre" = Brigetio a mai Komárom-Szőny alatt található római központ (legiotábor+település) volt. Ettől keleti irányban az első segédcsapattábor fekszik a mai VII. sz. kazetta alatt.
"ripa Pannonica" = a római határvédelmi rendszer, melynek elfogadott gyűjtőneve a "limes" többek között folyami határral is rendelkezett, aminek a helyes elnevezése "ripa", vagyis part. A "ripa Pannonica" e rendszer magyarországi szakaszának Visy Zsolt régész általi elnevezése, vagyis "Pannonia folyami határa".
Otto Braasch repülései" = egykor az NSZK vadászpilótája volt, 1980 óta légirégész, a '90-es évek közepétől a Pécsi Légirégészeti Tékával szoros együttműködést ápoló kutató. A "ripa Pannonica" lelőhelyeiről nagyságrendekkel többet tudhattunk meg légifotói által.
:)
Szabó Máté
2011.03.22 08:11:55
@altjager: Köszönöm az igen lényeges információt, sőt örülnék, ha itt, vagy akár privát e-mailben többet megtudhatnánk/nék a pusztulásról, mert ez a folyó világörökségi nevezéshez is szükséges adat.
Előre is köszönjük!
SzM
Előre is köszönjük!
SzM
V. Fiatal Római Koros Régészek Konferenciája, Pécs 2010. november 26-28. Kerekasztal: Kő a kövön – Mit tehetünk a pusztuló dunántúli lelőhelyekért? Vita vezetője: Dr. Visy Zsolt Jegyzetek alapján összeállította: Talabér Ildikó - Szabó Máté Magyarország lelőhelyei…..
Szabó Máté
2011.01.08 10:13:05
@morganmorgan: megállítani nem lehet, a törvényi szabályozás letisztázásának célja, hogy egyáltalán eljárni lehessen pl. egy rajtakapás esetén, és ne lehessen elmismásolni a dolgot.
Az együttműködést sokkal fontosabbnak tartom én is, sajnáltam, hogy erről esett a legkevesebb szó a kerekasztal beszélgetésen... ennek oka - véleményem szerint -, hogy a régészek nagy része még nem csinált ilyet, és elzárkózó! Ha ez így van, ez nagy hiba!
A témával és lehetőségekkel kapcsolatban a Sírásók Naplójának idevonatkozó részében viszont megjegyeztem, és itt is leírom: nem hiszek az "én együttműködő vagyok, de a gonosz elérhetetlen régész miatt nincs itt semmi..."-ben, mert a mai világban nyugodtan léphetnek a CIVILEK! Létre lehet hozni egy alapítványt, kapcsolatot keresni, stb. Ehhez név, cím, telefonszám kell! Aki ezt vállalja, azt együttműködőnek tartom, ismerek is ilyeneket! Ha ez megvan, lehetséges, hogy a rendszer felállásáig le kell rakni a keresőt, de minden bizonnyal rendezett körülmények között, és többek egyetértésével lehet utána leporolni! Szóval nálam kb. ilyenekről szólna a realitás... két oldalról, de nem a másikat szidva, hanem lépéseket téve.
ps: engem, vagy Lassányi Gábort is nyugodtan meg lehet keresni együttműködés ügyében, többen meg is tették.
Az együttműködést sokkal fontosabbnak tartom én is, sajnáltam, hogy erről esett a legkevesebb szó a kerekasztal beszélgetésen... ennek oka - véleményem szerint -, hogy a régészek nagy része még nem csinált ilyet, és elzárkózó! Ha ez így van, ez nagy hiba!
A témával és lehetőségekkel kapcsolatban a Sírásók Naplójának idevonatkozó részében viszont megjegyeztem, és itt is leírom: nem hiszek az "én együttműködő vagyok, de a gonosz elérhetetlen régész miatt nincs itt semmi..."-ben, mert a mai világban nyugodtan léphetnek a CIVILEK! Létre lehet hozni egy alapítványt, kapcsolatot keresni, stb. Ehhez név, cím, telefonszám kell! Aki ezt vállalja, azt együttműködőnek tartom, ismerek is ilyeneket! Ha ez megvan, lehetséges, hogy a rendszer felállásáig le kell rakni a keresőt, de minden bizonnyal rendezett körülmények között, és többek egyetértésével lehet utána leporolni! Szóval nálam kb. ilyenekről szólna a realitás... két oldalról, de nem a másikat szidva, hanem lépéseket téve.
ps: engem, vagy Lassányi Gábort is nyugodtan meg lehet keresni együttműködés ügyében, többen meg is tették.
Szabó Máté
2011.01.12 10:25:02
@morganmorgan: A kereső lerakása ebben az esetben etikai kérdésként merült fel bennem (ez a privát véleményem). A részletekre nem kívánok itt kitérni, mert félreértésekre adhat okot.
Arra vonatkozóan, hogy kinek mi a fontos, értékes, ajánlom olvasásra a Sírásókra írt posztomat (sirasok.blog.hu/2010/01/08/mit_er_ma_ket_romai_bronz_erme).
A szándék jelzésére pedig e-mailben megtalálható vagyok (a blogon keresztül lehet írni e-mail-t is)!
Arra vonatkozóan, hogy kinek mi a fontos, értékes, ajánlom olvasásra a Sírásókra írt posztomat (sirasok.blog.hu/2010/01/08/mit_er_ma_ket_romai_bronz_erme).
A szándék jelzésére pedig e-mailben megtalálható vagyok (a blogon keresztül lehet írni e-mail-t is)!
Szabó Máté
2011.01.12 10:25:48
@Szabó Máté: sikerült elszúrni a linket, tehát helyesen: sirasok.blog.hu/2010/01/08/mit_er_ma_ket_romai_bronz_erme
Dúró Dóra (Jobbik) interpellációjára 2010. dec. 6-án került sor a parlamentben. A felszólaló és a válaszadó (Halász János - FIDESZ) véleményét javaslom a római koros kutatók álláspontjával összevetni... "DÚRÓ DÓRA (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök…..
Szabó Máté
2011.01.09 16:43:23
@Rife75: Nem biztos, hogy ennyire tájékozatlan, de maradjunk jóhiszeműek!
A Régiségbúvár oldalon olvasható annak a szakmai vitának az emlékeztetője, amely Pécsett folytattunk november végén egy konferencián a római kori lelőhelyek védelmével és azok fosztogatásával kapcsolatban. A beszélgetésben és vitában több tucat, főleg római korral…..
Szabó Máté
2010.12.28 19:56:29
@Hullafotós: Kálnoki-Gyöngyössy Márton például régész, jelenleg helyettes államtitkár... és véletlenül - hogy csak egy egész frisset említsek - Visy Zsolt jutalmazáshoz, stb. kapcsolódó előadását is hallotta.
Az már más kérdés, hogy éppen mikor mit vesznek elő, vagy tartanak fontosnak.
Többek között ezért tartunk itt, és ki tudja merre megyünk...
Az már más kérdés, hogy éppen mikor mit vesznek elő, vagy tartanak fontosnak.
Többek között ezért tartunk itt, és ki tudja merre megyünk...
Szabó Máté
2010.12.29 10:34:49
Kedves Olvasók, Kommentelők!
Két példát szeretnék felhozni:
www.szadvar.hu/
www.csobancvar.hu/magyar/oldalak/csobanci_var_gyulaffy_napok/
A várak esetében a mindannyiunk örökségéért TENNI AKARÓ CIVILEK(!) léptek! Mert látták, hogy örökségünk pusztul, mert látták, hogy az oly sokat és mindenhatóként emlegetett állambácsi, vagy a régészek, örökségvédelem képtelen tenni! Mert kevés a pénz, kevés az ember és rossz a szabályozás!
Tisztelet a kivételnek, de szeretném látni, hogy a nagymellényű, magukat az örökség megmentőjeként aposztrofáló fémkeresősök részéről mikor sikerül átbillenni a szakma és a törvények ócsárolásából valami ilyesmi irányba!
Ezt névvel, címmel, telefonszámmal, ...arccal kell vállalni, nem nickname-mel! Viszont erre lehet pénzt pályázni, amiből a veszélyeztetett lelőhelyek földjeit talán meg lehet venni, amiből támogatni lehet régészeti kutatásokat, és természetesen a szakmával is könnyebbé tehető az együttműködés!
Úgy gondolom leszögezhetjük:
- az előrelépés nem állambácsira várva fog megszületni leggyorsabban!
- aki tényleg az örökség megóvását tekinti céljának, és nem emögé bújva igyekszik tevékenységét legalizálni, az megtalálja azokat a szakmabelieket is, akik a probléma megoldásán fáradoznak!
A mocskolódás helyett javaslom vigyük el a vitát ilyen irányba, mert gyorsan ki fog derülni, hogy ki melyik oldalon áll!
Két példát szeretnék felhozni:
www.szadvar.hu/
www.csobancvar.hu/magyar/oldalak/csobanci_var_gyulaffy_napok/
A várak esetében a mindannyiunk örökségéért TENNI AKARÓ CIVILEK(!) léptek! Mert látták, hogy örökségünk pusztul, mert látták, hogy az oly sokat és mindenhatóként emlegetett állambácsi, vagy a régészek, örökségvédelem képtelen tenni! Mert kevés a pénz, kevés az ember és rossz a szabályozás!
Tisztelet a kivételnek, de szeretném látni, hogy a nagymellényű, magukat az örökség megmentőjeként aposztrofáló fémkeresősök részéről mikor sikerül átbillenni a szakma és a törvények ócsárolásából valami ilyesmi irányba!
Ezt névvel, címmel, telefonszámmal, ...arccal kell vállalni, nem nickname-mel! Viszont erre lehet pénzt pályázni, amiből a veszélyeztetett lelőhelyek földjeit talán meg lehet venni, amiből támogatni lehet régészeti kutatásokat, és természetesen a szakmával is könnyebbé tehető az együttműködés!
Úgy gondolom leszögezhetjük:
- az előrelépés nem állambácsira várva fog megszületni leggyorsabban!
- aki tényleg az örökség megóvását tekinti céljának, és nem emögé bújva igyekszik tevékenységét legalizálni, az megtalálja azokat a szakmabelieket is, akik a probléma megoldásán fáradoznak!
A mocskolódás helyett javaslom vigyük el a vitát ilyen irányba, mert gyorsan ki fog derülni, hogy ki melyik oldalon áll!
A hosszú tél és az időpontok egyeztetése után végre sikerült újra nekivágni a római határvédelmi rendszernek. Legutóbbi alkalommal egy erősen rabolt római katonai tábort és a hozzá tartozó települést jártuk be az együttműködő fémkeresősökkel. A Pécsi…..
Szabó Máté
2010.06.14 10:45:32
Szabó Máté
2010.12.14 15:52:30
@szeeem: sajnos mivel nem sok újdonság történt...
Az ünnepek előtt igyekszem viszont feltenni a Fiatal Római Koros Régészek Konferenciájának kerekasztal beszélgetési jegyzőkönyvét.
A folytatás pedig majd kiderül.
Üdv!
Máté
Az ünnepek előtt igyekszem viszont feltenni a Fiatal Római Koros Régészek Konferenciájának kerekasztal beszélgetési jegyzőkönyvét.
A folytatás pedig majd kiderül.
Üdv!
Máté
Sírásók naplója
Perkáta – Egy Árpád-kori falu és középkori kun szállás a Dunántúlon I.
2010.10.13 06:00:00
Tavaly nyár óta folyik megfeszített ütemben egy különleges középkori falu feltárása Fejér megyében, a 62-es főút Perkátát elkerülő szakaszához kapcsolódóan. A lelőhelyen szinte a teljes középkor időszakának leletei megtalálhatóak a 10.-től a 16. századig. A…..
A Pilis-Visegrádi-hegységben számos helyen találkozhatunk olyan utakkal, melyek eredete az idők homályába vész. Közöttük néhányról azt tartják, hogy még a római korban készültek. Bár ezek egy részét a Második Világháború idején régészek is dokumentálták, pontos korukat…..
Szabó Máté
2010.04.14 21:15:41
@csillagház: Köszönöm! A helyesbítés pedig kimerítő :)
Szabó Máté
2010.05.27 08:16:18
@Molay: a szóbeszéd a levegőből látható, vagyis tényleg megy ott út. A dobogókőit viszont jelenleg nehéz megmondani, hogy honnét ment és hová, helyesebben azt lehet tudni, hogy Pilisszentkereszt - Dobogókő - Két-Bükkfa-nyereg között ment, de ennek a többi úthoz csatlakozása még nem tisztázott, ahogy kora sem. Ebből kifolyólag pedig a vörösvári úttal való kapcsolata is kérdéses.
Megtörve a hideg téli napok csendjét, a terepi munka eredményei helyett a magyar régészet valós problémáiról adunk némi ízelítőt. Az írás Visy Zsolt tollából származik, a Magyar Nemzet hasábjain jelent meg.A cikk a linkre kattintva olvasható:Tiltott Terület..
Hűvösen és eredménytelenül indul a reggel. Annak ellenére, hogy négyen járjuk csatárláncban a terepet, a római útnak nyoma sincs. - Talán majd az őrtornyoknál lesz valami… - jegyezzük meg! Telefonon egyeztetünk a helyi múzeumi kollégával, aki ma fémkeresővel segíti…..
Szabó Máté
2010.01.14 11:56:17
@Iovianus:
A határvédelmi rendszer kiépítése természetesen sokkal korábbra tehető, egyes részei már az I. században is léteztek, de szisztematikus rendszerré a II. században vált.
Jelen esetben az érdekesség, hogy Aquincumtól délre, Altinumig (Kölked) a táborokon kívül főleg a késő római időszakra vonatkozóan vannak légirégészeti és terepi adataink.
A IV. századi határvédelmi rendszer stratégiai koncepciója a kutatás végére minden bizonnyal sok újdonságot fog hozni (belső erődőkkel, Csörsz-árokkal való kapcsolat és kronológia, stb.).
A dél felé "erősödő" határvédelem jelenleg Altinum miatt került homloktérbe, ott ugyanis geofizikai méréssel egy késő római erőd egyes részeit sikerült megfogni (talán Valeria tartomány székhelyének /Sopianae/ védelme indokolja a megerősítést?!).
A határvédelmi rendszer kiépítése természetesen sokkal korábbra tehető, egyes részei már az I. században is léteztek, de szisztematikus rendszerré a II. században vált.
Jelen esetben az érdekesség, hogy Aquincumtól délre, Altinumig (Kölked) a táborokon kívül főleg a késő római időszakra vonatkozóan vannak légirégészeti és terepi adataink.
A IV. századi határvédelmi rendszer stratégiai koncepciója a kutatás végére minden bizonnyal sok újdonságot fog hozni (belső erődőkkel, Csörsz-árokkal való kapcsolat és kronológia, stb.).
A dél felé "erősödő" határvédelem jelenleg Altinum miatt került homloktérbe, ott ugyanis geofizikai méréssel egy késő római erőd egyes részeit sikerült megfogni (talán Valeria tartomány székhelyének /Sopianae/ védelme indokolja a megerősítést?!).
Több mint egy éve folyik gőzerővel a Dunai-Limes (Danube-Limes) program keretén belül a ripa Pannonica kutatása. Ahhoz, hogy minden szempontból helytálló régészeti eredményeket tudjunk felmutatni az UNESCO felé a világörökségi nevezéskor, a legteljesebb vizsgálatokat kell…..
Szabó Máté
2010.01.06 10:12:31
@szeeem:
Szia!
A meghatározás helyes, valóban ilyen a Gremié is.
A provinciális alatt itt azt értik (mivel barbár területen került elő), hogy a rómaiaktól van = Pannoniából, amúgy a "provinciális" termék a helyi (mármint római tartomány) gyártást jelenti.
Szia!
A meghatározás helyes, valóban ilyen a Gremié is.
A provinciális alatt itt azt értik (mivel barbár területen került elő), hogy a rómaiaktól van = Pannoniából, amúgy a "provinciális" termék a helyi (mármint római tartomány) gyártást jelenti.
Szabó Máté
2010.01.06 16:13:15
@szeeem: a "provinciális" jelentheti azt is, hogy "gyengébb utánzat", meg azt is, hogy csak egy bizonyos térségben jellemző.
Előzőre jó példa a terra sigillata edények utánzata, másikra pl. a brigetioi vörös-sávosan festett edények (melyek itt a provinciában készültek, és korlátozott az elterjedésük is). Tárgytípustól függően lehet ez is, az is.
Fibulát is lehet importálni, és lehet helyben is készíteni, ahogy lehet egy helyi igényeket kielégítő formakincsű változat is.
Előzőre jó példa a terra sigillata edények utánzata, másikra pl. a brigetioi vörös-sávosan festett edények (melyek itt a provinciában készültek, és korlátozott az elterjedésük is). Tárgytípustól függően lehet ez is, az is.
Fibulát is lehet importálni, és lehet helyben is készíteni, ahogy lehet egy helyi igényeket kielégítő formakincsű változat is.
Egy gyönyörű, középső bronzkori ékszerkollekció került elő idén ősszel Dabas közelében, egy szántóföldön. Az apró edényben rejtőző tárgyakat Greman István, a környéket rendszeresen járó, történelem és hadtörténet iránt érdeklődő régiségbúvár találta…..
Szabó Máté
2009.12.18 21:55:43
A római határvédelmi rendszer Magyarország területére eső szakaszának kutatása több nemzetközi projekt részeként az utóbbi években lendült fel. Első fázisként, 2005-2008 között a Culture 2000 programban főleg járulékos munkák, fejlesztések zajlottak. Ezek közé tartozott a…..
Szabó Máté
2009.12.16 14:15:54
@jakab01: Igen, viszont ezt a részt jogosultsághoz fogjuk kötni. Ezt láthatják majd azok, akik részt vesznek a kutatásban.
Restaurálás után (ez részben megvan), külön bejegyzésbe kerülnek fel, remélhetőleg a közeljövőben (aztán folyamatosan).
Restaurálás után (ez részben megvan), külön bejegyzésbe kerülnek fel, remélhetőleg a közeljövőben (aztán folyamatosan).
A római határvédelmi rendszer Magyarország területére eső szakaszának kutatása több nemzetközi projekt részeként az utóbbi években lendült fel. Első fázisként, 2005-2008 között a Culture 2000 programban főleg járulékos munkák, fejlesztések zajlottak. Ezek közé tartozott a…..
Több száz síros temetőre bukkanni kivitelezés közben, váratlanul - minden beruházó rémálma. A beruházásokat megelőző feltárások tervezésénél nagy jelentőségű a régészetileg érintett helyszínek minél pontosabb előzetes azonosítása, feltérképezése, így régészeti…..
Szabó Máté
2009.09.17 14:51:55
@jakab01:
A levegőből sok dolog látható, ezeknek a nagy része nem régészet. Ami pedig régészet, konkrét azonosítás nélkül az is csak korlátozott értékkel bír. A keresendő nyomok, lelőhely-típusok ismerete nélkül könnyen melléfoghatunk!
A levegőből sok dolog látható, ezeknek a nagy része nem régészet. Ami pedig régészet, konkrét azonosítás nélkül az is csak korlátozott értékkel bír. A keresendő nyomok, lelőhely-típusok ismerete nélkül könnyen melléfoghatunk!
Szabó Máté
2009.09.30 22:46:09
@mangorlo:
A bal oldali vonal valószínűleg temetőárok, mert jól láthatóan nem vágja a sírokat és a szélsők vonalával közel párhuzamosan fut. A jobb oldali pontosan nem határozható meg, de kicsi az esély rá, hogy temetőárok legyen. Lehet esetleg egy későbbi, de ma már nem használt útnak a nyoma, amit szélessége is megerősít.
A bal oldali vonal valószínűleg temetőárok, mert jól láthatóan nem vágja a sírokat és a szélsők vonalával közel párhuzamosan fut. A jobb oldali pontosan nem határozható meg, de kicsi az esély rá, hogy temetőárok legyen. Lehet esetleg egy későbbi, de ma már nem használt útnak a nyoma, amit szélessége is megerősít.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Sajnos sokszor hiába a különböző technológia és módszer, eredményeik csak a hitelesítő ásatás során válnak érthetővé, tehát az is elképzelhető, hogy "ott van a képen", csak éppen nem tudjuk, mit kell nézni. :)