Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Jubatian

0 bejegyzést írt és 11 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Tavaly sokfelé jártam az országban vonattal. Az ablakon bámészkodva láttam több tucat szép és kevésbé szép állomást, megállóhelyet. Olvasónk Káptalanfüreden találkozott egy lepusztult váróval, melyet a fiatalok rendbetettek, „kifestettek”. Persze ez a hatóságoknak…..
Jubatian 2009.10.31 22:36:25
@Adani:

Egyetértek. Ezt kéne csinálni, itt kibúvik a szög a zsákból. Ha valaki utazik pl. Keletiből kifelé, Hatvan irányba, azokon a lepukkant falakon akad egy - két olyan grafitti, ami tényleg nagyon "ott van". Ha valami barom elkapná ezek készítőit, és velük akarná lekapartatni a művük, az őt minősítené (már aki ezeket el akarná távolíttatni). A Flirtre tagelőknek viszont aligha könyörülne a jónép.

Na, most ezért lehet piszok le leszek hordva, de éppen ez, amiért rühellem a "magántulajdon"t. Akinek pénze van, azt feljogosítja úgy összebarmolni akár egy egész város központját, hogy az randább, mint egy telegrafittizet Flirt. Vagy hogy ugye otthagyja azt a bizonyos várót világ csúfjára széjjelrohadni. A telkére sem építhet bárki bármit, építészeti hatóság, meg egyebek, meg van szabva mit, mennyi, elvileg ugye azért, hogy megmaradjon a jóviszony a szomszédsággal (valamelyest egységesen nézzen ki a városrész). Valakik meg közben bármit megcsinálhatnak. És a nagyböcsű törvény bötüje miatt egy büdös szavam se lehet hozzá, ha netán az én házammal szemközt akarnak pl. egy ocsmány teszkó-konténert felhúzni.

-- Ebben az esetben én, ha valaki kezét le akarnám tördelni, inkább a rendőrök / MÁV vezetőség között keresnék valakit. Még ha nekem se éppen tetszik nagyon ez a grafittipéldány. Annak a lerobbant falnak bármi festék használt. Na, az is igaz, a grafitti ilyen foglalkozás. Az elvtársak figyelhettek volna jobban. Legközelebb óvatosabbak lesznek :D
A mai naptól nem közlekednek a Nyírvidéki kisvasút szerelvényei Herminatanya - Balsa illetve Dombrád állomások között. Az "ideiglenes" szüneteltetés decemberig tart, amikor életbe lép az új menetrend, amely valószínűleg már nem számol ezzel a vasútvonallal: Kedves…..
Jubatian 2009.09.18 12:00:24
Nem tudom, milyen állapotú ez a kisvasút (az országnak ezen a részén egy kézen össze tudnám számolni, ahányszor jártam), de lehet, meg kéne gondolni dolgokat. Ha tényleg úgy van, ahogy egyesek itt említették, hogy faluközpontokon át halad a pálya, akkor azt is számításba kell venni, ha egyszer felszedik, ott többet nem (vagy csak nagyon nehezen, valami kolosszális olajválság vagy hasonló hatására) lesz vasút, így ez egyszeri döntés, miközben az ilyen adottságú pálya jól kiszolgálná az elővárosi, és a nagyvasútra ráhordó közlekedést. Régi (90-es évek) képeken láttam szerelvényeket, és ha tényleg igaz, hogy 2000 táján még tömve jártak a tisztes hosszú vonatok, akkor senki sem mondhatja, hogy a dolog elavult. Egy évtized alatt nem változnak azért számottevően a közlekedési preferenciák, már ha nem tesznek aktívan ezért a vasút lerongyolásával (szóval szerintem ma is tele lenne, ha az ezredfordulós állapotok meglennének).

Amit az országos vonalbezárásokat ábrázoló térképen láttam, az meg szerintem felháborító, ahogy van. Nem a mennyisége (lehet, ilyen rongy helyzetben nem tudunk mást tenni), hanem az elosztása miatt. Pest megyében gyakorlatilag minden vonalat megtartanak országos finanszírozással, olyat is, mint a Lajosmizsei, ahol szerintem nem közlekednek annyian, mint az eldobni ítélt Vámosgyörk - Gyöngyös vonalon (Legalábbis saját tapasztalatokból ítélve). A vasút nélkül maradó lerongyolódó vidék így akár jogosan szólhatja meg a fővárost, hogy oda persze nem röstellik borítani az adóforintokat, meg cserélni Flirtekre a Csörgő + bhv összeállításokat, miközben nekik semmi se jut (pl. vasút nélkül marad Salgótarján is, megyeszékhely; Nógrádban jószerével semmi nem marad, ha nem finanszírozzák maguknak. Ha tudják. Na, az igaz, hogy arra a pálya is valami förtelem állapotú).
Jubatian 2009.09.18 18:14:32
@Comandante en Jefe: Pont azért tettem hozzá, hogy a pálya valami förtelem állapotú. Azon már épp hogy csak lehet utazni ("Gyors"vonat mehet valami negyvennel, mert félő, hogy szétesik a csöresz alatt a sín), így most a forgalomból ítélve bezárható. De nem hiszem, hogy ha elfogadható állapotú lenne (80 - 100 pályasebesség), ne utaznának rajta elegen.

(A vidékről kihordott vasút nem feltétlen csak az utazás miatt lehet katasztrófa. A nagy tömegekben termelő létesítményeket is, melyeknek esetleg iparvágányra lenne szüksége, elriaszthatja! Távolabbi települések tiltakozhatnak egy ilyen létesítmény miatt megnövekedő, vasútra nem terelhető kamionforgalom miatt, ami meghiúsíthatja annak megvalósulását. Vannak rá szinte évente példák)

Annak meg örülnék, ha a GySEV tényleg átvenne egy adag nyugati mellékvonalat. Igen! Mutassátok meg nekik, hogy lehet normálisan is vasutat üzemeltetni!
Olvasónk évente több tízezer kilométert vonatozik Európában, Magyarországon is. A vonalbezárásokkal kapcsolatban levélben fordult Hónig Péterhez. Levelében külföldi tapasztalatait, észrevételeit osztja meg a miniszterrel: Tisztelt Hónig Péter! A MÁV tervezett…..
Jubatian 2009.09.03 14:14:39
Szerintem (a politikai okokat most mellőzve...) a nagy baj a vasúttal a közúttal szemben, hogy utóbbin közlekednek, míg előbbin nem, úgy egyszerűen megfogalmazva. Közutat muszáj építeni, a kátyúkat muszáj betömni, ha a kamionok szétgányolják, akármibe kerül is, a nép nem is szól érte (nem kerülnek az orra alá ennek költségei). Lehet csendesen borítani bele a milliárdokat (Itt az útfenntartásra gondolok most inkább, nem az autópályaépítésekre). A vasút, a mellékvonal jó dolog lenne, ha az ipar is használná (kamionok helyett): olcsóbb a vassín karbantartása, mint a betonúté (amit kellő használat mellett kb. minden télen ementálivá lyuggat a jég), kisebb a súrlódás, állandó a tempó. Ha egy ipari létesítmény vasutat venne igénybe, akkor viszont ki kell fizetnie annak minden költségét. Ha közutat (a fuvarozókkal kapcsolatos botrányokból tudhatjuk), akkor meg jóformán addig nyomja le a fuvardíjat, amíg van pofája, mivel az útkarbantartást is legföljebb a fuvarozóval nyeletnék le - sikertelenül. A vasút hozzáállása ahhoz a néhány iparvágánnyal rendelkező üzemhez, akik ezt igénybe vennék, sem mindig felhőtlen.

(A személyszállításra most nem mondok semmit, a tekintetben már elhangzott itt minden)

Ja, meg ami nem fordult még elő itt: a közlekedésbiztonság. Ha nem próbáltátok még, úgy tanulságul kocsikázzatok "körbe" az M0 - son, szerintem egy ilyen élmény után (legalább 1 karambol utáni helyszínelés is garantált az élmény teljessége kedvéért) könnyen belátjátok, miért volna jobb egy akkora árutömegnek a síneken gurulnia.
Gergely a MÁV-figyelő egyik legtermékenyebb olvasója (beküldője). Ha napvilágot lát egy érdekes közlekedési hír egyből billentyűzetet ragad és leírja véleményét, észrevételeit. Most a vonalbezárások kapcsán sem tett másképp. Megvizsgálja az egészet kormányzat, vasutas,…..
Jubatian 2009.08.29 11:11:53
Ja, és ha már 145 - 146 - os vonalak. A MÁV még rá is játszik ennek a mellékvonalnak az agyoncsapására. A vonatok ugye úgy járnak, hogy Szolnok - Kecskemét között egy vonatpár, meg Kiskunfélegyháza - Kunszentmárton között egy vonatpár. Lakiteleknél találkoznak (eddig jó; egyszer bántam is, hogy nincs fényképezőgépem: négy Bz a négy vágányon szépen egymás mellett felsorakozva, ritka már, mivel Uzsgyik is járnak arra). A hideg zuhany a jegyváltáskor jön.

Miskolc:
"Kérek jegyet Vámosgyörk - Szolnok úton át Kecskemétre". Ekkor Cegléden át kapok jegyet, 233Km - re. Ezzel cinkes felszállni a 145 - 146 - osra, mivel az 7Km - el hosszabb, kalauz megszólhat.
"Kérek jegyet Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek úton át Kecskemétre". Ekkor az állomáslista végén ott figyel Kiskunfélegyháza, jegy ára ennek megfelelően magasabb.
"Kérek jegyet Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek úton át Kecskemétre, de Kiskunfélegyháza ne legyen benne". Ez az extra kérés mire feldolgozódik a pénztárnál, kiköpi a 240Km - re szóló megfelelő jegyet, ami ugyanannyiba kerül, mint az első variáció, Cegléd felé is mehetek vele.

A poén, hogy Lakiteleken természetesen nem kell átszállni, ahogy fentebb vázoltam. A jegykiadás miért nem működik megfelelően erre a vonalra?

Másik, a 86 - os vonal (Vámosgyörk - Újszász). Elvira, kérés: Miskolc - Kecskemét. Eredmény: Legrövidebb út 243Km, 5 óra alatt (Hatvan - Szolnok - Cegléd; hacsak nincs épp valami ütemen kívüli gyors). Kérés: Miskolc - Kecskemét, érintve Jászapátit, majd Újszászt. Eredmény: Végre kiköpi nagyjából a megfelelő menetrendet (amivel 4:36 lenne a menetidő), DE. Kicsit tessék ezt a bravúros MÁV megoldást megszemlélni, hogyan is orvosolták a valószínüleg elég gyakran jelentkező "Újszászon áll a Bz 20 percet" problémát... Szakadni fogtok a röhögéstől. Absolutely no comment.
Jubatian 2009.08.29 17:25:32
@Adani:

Busz: Nuja. Amit mondtam első hsz. - ben is: összehangolás semmi. Akkor lehetne itt bezárogatni kisforgalmú vonalakat, ha úgy küldenének buszt, hogy csatlakozzon a vonat menetrendjéhez, és ne adj' Isten, meg lehessen venni rá a jegyet az indulóállomáson egyben (Legalábbis nagyobb pályaudvarokon). Lehetne olyan közlekedési koncepciót létrehozni, hogy maradjanak csak a fővonalak, de akkor a buszok hordjanak rá ezekre, és legyen is összehangolva a csatlakozó vonat indulásával a busz érkezése (Na, meg legyenek olyan menetrendek, amikkel el lehet igazodni ebben az egészben. Most ugye nézhetsz Elvirát, meg menetrendek.hu - t, ha neten keresel, aztán papír, ceruza, kombinálsz, meg remélsz, hogy majd nem késik, mert akkor cumi van)

Kecskemét van egy már évek óta jellemző "kellemes" élményem: Kmét pu - ra Bp/Szolnok felől a vonat x óra 11 percre érkezik papíron, ami a gyakorlatban x óra 13 perctől x óra 20 percig terjed. Onnan helyi busszal mennék haza, ami estefelé már óránként jár, és ugyan mikor indul a pu. mellől?: x óra 15 perckor! Eredmény: Az esetek felében üldögélek egy órát a pályaudvaron (Ja, legsűrűbben félóránként megy, akkor óra 45 - kor indul még, szóval a Szegedről jövők késik le ugyanígy). Senki nem tenné arrább ezt a nyomorult buszt öt perccel már év(tized)ek óta, így marad az ideges órakocogtatás Kecskemét határa felé a vonaton.

Lakiteleki vonat: Éppen ez az. A "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek - Kecskemét" felsoroláson minden átszállóállomás ott van. Mégis mindig el akartak küldeni Kkfélegyházára, ha nem szólok, hogy oda nem akarok menni. Ha bemondok valami Varangypusztarücsköd kategóriájú megállót Lakitelek és Kecskemét között, azt meg meg se találnák XD Ja, meg régebben a 86 - ost természetesen Elvirával leltem meg. Valami négy - öt éve még kilistázta ezeket, ha Miskolc - Kecskemétet kértem. Később már csak akkor láttam (4:36 menetidővel), ha beírtam Jászapátit az érintett állomásokhoz. Most már még Újszászt is fel kell sorolnom, ha ilyen vonatot akarok látni, és akkor is csak 6:36 menetidővel hajlandó kiadni (Beér Szolnokra pontosan a vonat, akkor nézzem meg, hogy 10 perc múlva eldöcög Ceglédre a személy, majd üldögéljek 2 órát, míg jön a következő, legalábbis Elvira szerint). Mintha a MÁV kifejezetten nem akarná, hogy bárki véletlen felszálljon azokra a bézékre, ha nem muszáj neki.
Jubatian 2009.08.29 10:40:26
@Adani:

Kecskemét - Szolnok. Na igaz, azon is végigzötyögtem párszor, mikor fölment a pumpa, miután Újszászon álldogállt a Bz húsz percet, mert az csak egy Bz, ha a fene fenét eszik, akkor is késnie kell (nem áll meg amúgy Szolnokig onnan, úgyhogy nem értem, miért nem lehet kiengedni), nehogy már jól menjen a Vámosgyörk - Szolnok vonal, és lecsúszott ugye a ceglédi csatlakozásról e miatt.

Két kocsis Bz legtöbbször, tele, még tán állnak is rajta. Pályasebesség valami negyven körül, menetidő kis híján két óra a 67 kilométerre. Mikor először utaztam rajta e minőségben, valami elkeserítő volt, amit láttam. Az előtt utoljára óvodásként kiránduláson jártam arra, és hosszú piros MDmotra (tele), meg szép állapotban lévő tőserdei váróra emlékeztem. Utóbbi most már ablakok nélkül, grafittivel bevakolva pusztul, előbbi meg tán már öt éve, ha nem több, nem jár arra (Gondolom, ama kiránduláskor még hatvan lehetett a megengedett sebesség). A pálya mentén a többi váró is ilyen állapotban.

Pedig 15 - 20 éve megtöltött a nép egy 4 kocsi + mozdony MD-t. Így lehet szépen lerohasztani egy mellékvonalat.
1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. A mellékvonalak nagyobbik felén állnának le a vonatok. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja,…..
Jubatian 2009.08.29 13:09:01
Némi "gyakorlati tapasztalat". Kecskemét és Miskolc között ingáztam sokat (egyetemistaként, havi átlag egy - két hazaút és vissza), vonaton, legtöbbször Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok úton, néha Lakitelek felé.

A megszüntetni jelölt 86 - os vonalon két óránként jár vonat, ez hétközben két Bz egység, hétvégén három, vagy egy Uzsgyi. Jellemzően Szolnok felé, vagy Vámosgyörkre utaznak vele (onnan Bp vagy Miskolc irányba átszállni), a két végponton a vonat mindig tisztesen tele volt (ülőhelyek java foglalt, néha állnak is). Nem mondható, hogy nincs kihasználva. A Gyöngyösről jövő V43 - as húzta két vagon is mindig rendes tömeget hoz és visz magával, rendszerint Bp. felé / felől utazókat. "Nem kihasznált" ??

Most jön a feketeleves, ahogy a MÁV hozzááll e vonalhoz. A pályasebesség 60Km/h végig, egy - két negyvenes lassújeltől eltekintve, a vonat gyorsabban halad itt, mint a Szolnok - Hatvan fővonalon a villany. Vámosgyörk irányból Újszászra a vonat eddig bármikor utaztam vele, pontosan érkezett meg. Innen menetrend szerint meg sem kell állnia, tíz perc alatt Szolnokon lenne a vonat, ha. Ha nem engednének mindent, ami a 120 - as vonalról késve beesik, elé. Itt pedig aztán borul minden: A 120 - asról érkező vonatokat Szolnokon bevárják a csatlakozó vonatok, ezt pedig már nem, gyakran esett úgy, hogy ahogy a Bz beparkolt Szolnokra, láttam, csattog el a ceglédi személy Utasoknak pumpa fel, aztán jön a konklúzió, szar a vonal, be kell zárni.

(Az én viszonylatomban még az is benne volt, hogy erre utazva olcsóbb volt a jegyem, meg ha éppen nem rohadtunk le Újszászon, gyorsabb is. Hatvan felé 243Km, 5 és fél óra, Vámosgyörk felé 233Km, 4 és fél óra).

A másik a 145 - 146 - os vonalak. A jegykiadás remélem, csak Miskolcról (volt évekig) gagyi erre a vonalpárra. Úgy akartam jegyet, hogy ha akarok, erre is utazhassak (+7 Km erre Cegléd helyett, így még éppen 240Km - en voltam). Kérés: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Kecskemét". Eredmény: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Cegléd - Kecskemét" jegy, 233Km (Kalauz kötekedhet Lakitelek felé). Kérés: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek - Kecskemét". Eredmény: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek - Kiskunfélegyháza - Kecskemét" jegy, 280Km körül. Bah. Kérés: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Kecskemét, de Cegléd ne legyen benne". Erre kb. 5 - 10 perc alatt kicsorog a megfelelő 240Km - es jegy. A vicc, hogy Lakiteleken nem kell átszállni! (Akkor lenne valami logika a Kiskunfélegyházára kiutalt jegyben talán, ha át kéne).

Mintha a MÁV egyáltalán nem akarná, hogy bárki a mellékvonalon utazzon, akinek nem ott van dolga. Nehogy már véletlenül több legyen az utas.

A 145 - 146 - oson régebben MD-k jártak, egy tőserdei óvodáskori kirándulásról emlékszem, tele is voltak. Rendes 4 kocsi + mozdony MDk. A megállók is emlékeim szerint rendben voltak. Ma meg... Aki jár arra, tudja hogy néz ki. Menetidő majd 2 óra a 67Km - es útra, de még így is állva is maradnak a kétkocsis Bz-n. Rohasszuk le, aztán ha már olyan szar, hogy senki se utazik rajta, kihasználatlanságra hivatkozva bezárhatjuk. Szép logika.

(Biztos vannak vonalak, melyek léte megkérdőjelezhető, ilyen tán a 127 - es például, ahol soha egy lelket nem láttam a kétkocsis Bz - ken, de ezek nyilván nem abba a csoportba tartoznak. A Bajai hidat feladni meg. Hol élnek ezek??!)