Regisztráció Blogot indítok
Adatok
David Sumner

0 bejegyzést írt és 814 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Geekblog Vasember 3. 2013.04.24 13:10:48
(spoilermentes) A Bosszúállókban Amerika Kapitány azt a kérdést vágta Tony Stark arcába, hogy mi ő a páncélja nélkül. A zseni, playboy és emberbarát milliárdos válasza ott vicces volt, de a kérdést most egy megalomán terrorista, a Mandarin teszi fel neki, és nem szavakkal, hanem…..
David Sumner 2013.04.26 05:34:39
@mrscottpilgrim: Aww.... Plusz egy fő, akinek egyértelmű. Túlságosan hozzánőtt már Stark több milliárdos és überlaza karaktere ahhoz, hogy ne térjen vissza. Meg a közönség se tudna mást elképzelni, neki meg a legnagyobb ajándék hosszú éves mellőzöttség után ez a többedik éve tartó népszerűség, miegymás. :-)
David Sumner 2020.09.20 10:08:50
@megnevezhetetlen: @mrscottpilgrim: Ez az, véletlenül se próbáljatok normális hangnemben fogalmazni. Szívesen elolvasom, sőt, be is fogadom mindkét, különböző választ, de így nem tudom, mit vártatok.
Filmek a polcról Karambol (1996) 2020.07.08 09:00:00
David Cronenberg filmjei sosem a könnyen emészthetőségükről voltak híresek, ám J.G. Ballard (A nap birodalma) könyvének a feldolgozása még tőle is súlyos volt. A vágyak megszállottságig fajuló kiélése már foglalkoztatta a testhorror korszakában, Ballard könyve pedig módot adott rá, hogy mélyebbre…..
David Sumner 2020.07.09 18:00:28
Olvastam a regényt, majd láttam a filmet, pont 10 éve. Ballard elég jól tudta, hogy a technológia rombolása nem önmagában zajlik le, az ember lealacsonyodása nélkül semmit nem érne, de ezt Cronenberg is érti. Mesterműnek egyiket sem tartom, de nagyon közel állnak hozzá, viszont azóta láttam pár remek japán újhullámos vagy későbbi filmet, amik tágabb kontextusban mutatják be, amiről a Karambol szól, vagyis szex és halál összefonódásáról, sőt, az utóbbi normalitásáról. A Go, Go, Second Time Virgin pl. ilyen zseniális élmény a kiváló Wakamatsutól, végletesen perverz és nihilista darab, a Violated Angels is, az elmúlt 20 évből a Tsukamoto-féle Vital üt nagyot, amennyire felkavarónak tűnik, ugyanannyira érzékeny és szomorú. Plusz ezek olyan vizualitással operálnak, hogy leesel a székről, eléggé rámennek a tudattalanra, de hát az ösztönvilág erről szól.

Trivia: Cannes-ban Coppola, a zsűrielnök utálta, Atom Egoyan, a honfitárs imádta, nem véletlenül köthető hozzá egy Exotica, ami hasonló ellentmondásos bizarrságokra épül. Meg kb. a film megosztó híre vezetett 24 éve a különdíjhoz, az öreg Francis talán mondta is, mert nem bírta ki az odavágást, hogy "nem volt egyöntetű a döntés". Scorsese méltatását egyszer láttam, látszik, hogy Marty és Francis közül melyikük rizikósabb szemlélete vezetett oda, hogy máig is jó/ jobb filmeket készítesen. :)
David Sumner 2020.07.09 18:02:58
@David Sumner: Ó, és '96-ban versenyzett a szintén morálisan, valóságérzékelés, sőt, hitpróba szempontjából erősen szexuális Táncos a sötétben (zseniális film), plusz a Földön egy angyal című nem túl jó Medem-filmbe is került néhány sikamlós részlet. A Fargóba már nem.
David Sumner 2020.07.09 18:05:38
@David Sumner: Táncos a sötétben (jó film) = Hullámtörés
Filmbook Fekete Dália (2006) 2016.03.11 06:00:00
A 2. Magyar Filmhét kiemelt eseménye volt, amikor az idén elhunyt Zsigmond Vilmosra emlékeztek, a Fekete Dália című filmmel, így teszünk mi is. Isten nyugosztalja a zseniális operatőrt. FIGYELEM, a következő blogbejegyzés illusztrációi nemcsak meztelenséget ábrázolnak, de…..
David Sumner 2014.05.06 23:30:37
@Santino89: A csodálatos Pókember 2 évvel ezelőtti vitájára emlékszem, ami eldurvult. Azóta szerencsére nem történt ilyesmi, és ennek szerintem mindketten örülünk.

Az viszont nemcsak unalmas rutin, de nagyon nem is csípem, amikor valakik (sejtheted, kikre gondolok) szavakat adnak a számba, és semmilyen durva dolgot nem írok velük kapcsolatban, mégis ők állítják be magukat szegény áldozatnak. Jobb, ha nem részletezem ezt. Ne mondja nekem senki, hogy én fentebb bárkivel is személyeskedtem, mert nem.
David Sumner 2014.05.12 10:11:16
@Llychllyn: Like. :-)
David Sumner 2020.07.01 18:36:31
@lonecoyote25: Elhiszem, hogy gyakran vettél már részt adaptációs, pontosabban forráshűséget számon kérő párbeszédekben. Nem is te, nem is én vagyunk az egyetlenek. Csupán a kezdeti kommentjeid kioktató, lekezelő, sértő hangnemével nem értek egyet és ezt továbbra is tartom. Csak azért, mert egy beszélgetés részedről unalmas, többször végigfutott, attól még nem érezheted magad feljogosítva arra, hogy támadó legyél.

Köszönöm.
Bár nekem örök szerelmem a mozi, de az elmúlt tíz évben nagy eséllyel jobban jártam, ha otthon maradtam sorozatot nézni, videojátékkal játszani, vagy képregényt olvasni, mintha elhúztam volna a legközelebbi multiplexbe. Akár a sorozatokat, akár a játékokat, vagy a képregényeket nézzük,…..
David Sumner 2020.01.15 13:48:40
10. Csak saját felelősségre (Nagy-Britannia, 2013) - r.: Paul Wright
9. Utoya, július 22. (Norvégia, 2018) - r.: Erik Poppe
8. Lady Macbeth (Nagy-Britannia, 2016) - r.: William Oldroyd
7. Evolúció (Franciaország, 2015) - r.: Lucile Hadzihalilovic
6. Keresztút (Németország, 2014) - r.: Dietrich Brüggemann
5. Road to Nowhere (USA, 2010) - r.: Monte Hellman
4. Beszélnünk kell Kevinről (Nagy-Britannia, 2011) - r.: Lynne Ramsay
3. Dogman (Olaszország, 2018) - r.: Matteo Garrone
2. Csak Isten bocsáthat meg (Dánia, 2013) - r.: Nicolas Winding Refn
1. A törzs (Ukrajna, 2014) - r.: Myroslav Slaboshpytskyi

A víz érintésében a szovjet ügynök fehér és férfi, vagy egyszerűen csak férfi, esetleg fehér férfi, de nem gonosz, akárcsak az öreg, homoszexuális festő, legfeljebb az adott néző (ezért nincsenek libsi vagy mezei kritikusok és az átlagnézőkről sem nyilatkozom így) gondolhatja úgy, hogy rosszul vannak megírva, netán eljátszva és del Torónál gyakran a természetfeletti biztonságosabb az emberi szörnyetegeknél (Cronos, Ördöggerinc, Faun). A Sicario globális kormányzati erőszakszervezete nagyon is létezik, akárcsak az, hogy akár innen valaki vagy egy kiugrott bérgyilkos ártatlanokat öl meg vagy tesz apátlanná a cél érdekében vagy épp karaktergyikosságra kényszerít. Utóbbihoz a valóságban gyakran még fegyver sem kell, ezek nem álproblémák. Rian Johnson pedig semmi ahhoz képest, ahogy Nicolas Winding Refn tojik az elvárásokra és igen, nem kell megfelelni a rajongóknak vagy a szélesebb értelemben vett közönségnek, mert valóban, ez képtelenség, semmi nem fog tetszeni mindenkinek. Reakciókat kell kiváltani, szigorúan a filmen keresztül, nem pedig olyanokat kiszolgálni, akik kötekednek, beszólogatnak, manipulatívvá vagy csürhévé változnak, és nem hajlandóak hásó szándék nélkül kérdezni, előítéletesek, az empátiáról pedig fogalmuk sincs. Ezek az emberek meg is érdemlik, hogy a torkukba szarjanak. Rian Johnson semmi ahhoz képest, ahogy ezt a mainstreammel köszönőviszonyban sem lévő Refn csinálja, nem szólva arról, hogy nem Johnson volt, aki bármit is tönkretett, hanem J.J. Abrams. Alkotóként csakis te vagy egyedül a saját ötleteddel, amit civilizált társadalmakban jogod van kifejezni. Senki más nem lesz rá képes, és ha ebben egy percig kételkedsz vagy el akarod fojtani, az a diktatúrák szokása.
David Sumner 2020.05.06 16:06:43
@Santino89: Bocs a késői reakcióért.

Sicario: és amikor a fináléban Bluntot fegyverrel kényszerítik az elvei feladására, az nem a globális erőszakszervezetek sajátja? Szerintem igen, úgyhogy nem látom, hogy a főszereplő szála miért lenne életszerűtlen.

Az utolsó Jedik: nem, az a bosszantó, hogy vannak olyanok, mint én, akik tényleg jó szándékkal szeretik a VIII. részt, de amikor ezt megemlítem, nem érv-ellenérv-dialógus következik, hanem az, hogy "te hülye vagy, höhö, bedőlsz a filmnek és nem veszed észre, hogy nem tiszteli a Star Wars-hagyományait, höhö" Itt kapcsolódom vissza a véleményleíráshoz, ugyanis semmi gond nincs azzal, hogy nem tetszik a film és persze, jogod is van leírni, de a fenti reakciók ijesztően valóságosak és mindent tükröznek, csak demokratikus szándékot nem. (RJ ötletét pedig félreértetted. Maga az univerzum igen, Lucas találmánya, de a folytatástrilógiához semmi köze nem volt és azok után, hogy Abrams lyukakkal tömte tele a cselekményt, Johnsonnak kellett rendet tennie, vagyis igen, a saját ötleteire támaszkodott.)
Filmek a polcról Jennifer 8 (1992) 2020.04.11 15:00:00
Az angol Bruce Robinson miután első két filmjével komoly elismeréseket szerzett úgy döntött, hogy csinál egy sorozatgyilkos utáni nyomozásról szóló hollywoodi krimit feltörekvő sztárokkal. Ennek sikerét ugródeszkaként használva kívánta megvalósítani további művészi igényű alkotásait. A témát…..
Kevés ember került olyan gyorsan piedesztálra és zakózott egyből le is róla, mint Richard Kelly. Az író-rendező mindössze 26 éves volt, amikor első komolyabb munkájával, a Donnie Darkoval letaglózta a nagyérdeműt. A majdnem idő előtt süllyesztőbe került, majd fesztiválkörútján egyre elismerőbb…..
David Sumner 2020.03.31 19:37:19
@Urfang: @Lazók György: Proyas tényleges első nagyjátékfilmje ez: www.imdb.com/title/tt0098373/?ref_=nm_flmg_dr_26 Pár éve láttam, nagyon jó cucc, szürreáliába oltott karakterdráma fantáziába menekülő számkivetettekről, nagyon emlékeztet pl. a Vincent Ward-féle Navigátorra, műfajilag totál besorolhatatlan. Jobb, mint A holló: a film szerintem egy béna akciófilm, a depresszív, delíriumos, lírai eredeti képregény, sőt, tragédia a legjobb comic, amit valaha olvastam, a Dark City bukása nyilván nem tett jót az embernek, de kultfilm lett, az Ausztráliában forgatott Garázs rockról inkább jó, mint rossz véleményeket olvastam, de az Én, a robot más tészta. Maradt volna ő a sötét hangvételnél, még Will Smith is inkább őt pártolta, nem akart viccelődni, de a stúdió ráerőltetett egy csomó poénos beszólogatást, kukázták az eredeti, Asimovhoz hű forgatókönyvet, onnantól, hogy Smith lett a főszereplő, a főzsaru is csak nyomokban lehetett traumatizált, de pl. maga Proyas is megosztotta Facebookon, hogy a robotos autósüldözést próbálta annyira valóságossá tenni, amennyire csak tudta, olyan fordulásokat, akadályokat tenni bele, ami nem tűnik annyira CGI-szagúnak. Írni is akart egy könyvet a stúdiós tapasztalatairól, de a haverjai mondták neki, ha megteszi, többé nem dolgozhat Hollywoodban. Nem írta meg, viszont a stúdiórendszerben sem dolgozott többé, és kár, hogy onnantól hiába voltak még viszonylag jónak is mondható ötletei (és a Képletben van pár, nyilván nem a befejezése, hanem pl. ahogy a halálhoz, gyászhoz viszonyul), a filmek nem álltak össze. Tőle is remélem, hogy öreg fejjel csinál még egy remek független szerzői műfajfilmet, de fogadni azért nem mernék rá. Azért az Elveszett paradicsom-adaptációja érdemelt volna egy esélyt, komolyan fontolgatták az elkészítését.
David Sumner 2020.03.31 22:26:35
@Lazók György: Még annál is szörnyűbb, hogy azóta a szuperhősfilmeket válogatás nélkül szapulja (nem mintha az Egyiptom istenei - nem láttam, de könyörgöm, csak a vak nem veszi észre - nem egyfajta szuperhősmozi lenne, de mindegy és a jelmezek meg a látvány eléggé idézik a Milton-adaptációt is..), képtelen disztingválni a hullám jobb és rosszabb darabjai között. Pl. nemrég kijött a Paddington 2., ami 100%-os RT-értékelést kapott, erre lehülyézte azt, aki a helyezést megalkotta, miközben az Aranypolgárt emlegette. Ez így túlzás. Az Aranypolgárnak megvan a helye, a maga tökéletes értékelése, ahogy a Paddingtonnak is megvan a saját stílusán belül, arról nem is szólva, hogy kár kiakadnia, mert oké, lehet, bejön sokaknak az animációs film, de sosem lesz Aranypolgár, csak egy box office-os, esetleg kritikusi one hit wonder. Emlékezetes tőle az is, hogy szerinte ma a "movie" szó kihagyható lenne és helyettesítsük be nyugodtan a "superhero"-val. Tényleg mindenben ugyanazt a konstellációt, összeesküvést látja, mint a Dark City spirálját megszállottan néző nyomozója (épp Kelly-ék mondják az audiokommentárban, hogy a becsapódó repülőgéphajtómű ábráját épp a Dark City idevágó mintája ihlette). Ha a Warner nem enged szerzőket a filmjei közelébe = szuperhősök!, Ha Lucrecia Martel passzolta a Fekete Özvegyet = Bezzeg én meg James Cameron (!) a saját vizualitásunkat érvényesítenénk, de egyébként is: Szuperhősök! Reklámozza a saját rövidfilmjeit, de érdemi munkát nem végez. Pontosabban akart valami féregjáratos filmet csinálni, amiről elmondta: "Sosem beszélek a filmjeimről, de erről igen.", ami elég gyanús a saját kirohanása után. Egyszer-kétszer én is írtam neki Face-en, sosem írt vissza. Nem voltam kötekedő, csak tisztelettel hozzátettem pár dolgot, hogy bocs, de ha ritkán is, azért készülnek még ma is A holló-típusú R-rated filmek, nem kell úgy tennie, Mr. Proyas, hogy az összes szuperhősfilm PG-13-ra kalibrált, mert ez nem igaz.
David Sumner 2020.04.02 12:00:59
@hogi: Jena Malone-t láttam élőben 2015-ben, Németországban, ahová az Angelicát kísérte. Egy tünemény.
Az, hogy Steven Spielberg és Tom Cruise közös filmet készítenek, ráadásul Philip K. Dick írása alapján, egy megvalósult álomnak tűnt, amikor bejelentették. Spielberg ugyan mióta a Schindler listájáért megkapta az Oscart, nem volt egészen a régi, de még mindig annak a mozimágusnak számított, aki a…..
David Sumner 2020.02.28 09:20:31
@David Sumner: Ja, hol valósult meg a Cthulhu hívása? Egy számomra nem ismert kis cégnél. Hol jött létre a Kamera által homályosan? (Linklater eredetileg az Ubikon dolgozott, de miután azt nem csípte és értette annyira, az A Scanner Darkly mellett döntött.) A Warner Independentnél, ahol Haneke és Clooney is rendezett és ami - tadam - ma már nem is létezik. Ma a Sony is páros lábbal rúg ki, ha egy paranoid sci-fit akarsz, nem szólva a Disney-ről, ami anno a Psychót is gusztustalannak tartotta. És akkor szedjél össze pénzt egy bahamai IT-vezérigazgatótól, forgass Portugáliában, japán technikusokkal. Nem viccelek.
David Sumner 2020.03.06 09:57:36
@Lazók György: Hétvégén láttam és tényleg jó film. Az mondjuk kérdéses, hogy a novella narrátora, vagyis az itteni hidrológussrác helyett a család szemszögéből mutatják be az eseményeket (az írásmű csak az elbeszélőn keresztül írja le nagyon tárgyilagosan a pusztulásukat, ráadásul Gardnernek ott talán lánya sincs, Stanley gyakorlatilag a film felében egy új történettel, egy családi drámával ágyazott meg a horrorfinálénak, épp ezért örültem volna, ha Del Toro period pieceként csinálja meg Az őrület hegyeit, de nagyon nem mindegy, mire költesz 150 milliót, toborzol Tom Cruise-t, James Cameront és sütsz rá R-besorolást, 3D-ben) és szerintem kiszolgáltatottabbak maradtak volna a szereplők, ha megmarad az 1890-es setting, de ettől függetlenül, bármilyen engedmény, változtatás ellenére lovecrafti. Az anya munkájának elvesztése a színtől, a kommunikációs eszközök csődje telitalálat és a kortárs miliő ellenére is érezni a teljes védtelenséget, a zárszó ("Sosem iszom a vizükből.") a finálé borzalmainak fényében tényleg van olyan nyomasztó, mint a novellában, a polgármesternős/ Cápás/ Piranhás-szál a bürokraták ignoranciájával jól kiemeli azt, hogy 1. szarnak az erdőben élő kisemberre 2. így a téboly is hamarabb el tud szabadulni. Szóval ja, a modernizációja ellenére sem tudok rá panaszkodni, zsigeri kozmikus horror, Stanley végezze csak be a Lovecraft-trilógiát és mutassa meg Val Kilmernek, hogy nem tudta tönkretenni.
David Sumner 2020.03.06 09:59:18
@David Sumner: Ja, és az összeolvadásjelenet nagyon kegyetlen, izzóan lovecrafti és a mai globális klímaváltozásos, koronavírusos időkben pláne szívettépő, úgy különösen felkavaró, hogy gyereket is megölnek vele.
Igen, megint fordítottam a sorrenden, mert elvileg ez a film volt Nic utolsó darabja, de higgyétek el, a holnap bemutatásra kerülő Left Behind sokkal ütősebb lezárása lesz a maratonnak, mint ez (amúgy a két film kb egy időben készült) .  ..
David Sumner 2020.02.29 21:27:54
Ebből akár egy remekmű is lehetett volna a halállal való szembenézésről, de a producerek elvették Schradertől a filmet, újravágták, új zenét szereztettek hozzá és digitálisan tönkretették a színvilágát. 2017-ben összevágta a valamelyest az eredeti szándékait tükröző verziót Dark címmel. Kőkemény agyterror, elborult avantgárd elmezavar: www.youtube.com/watch?v=j4RO_-rzc40 Ebból már valóban lesüt a zsenialitás, de mivel 1. az eredeti forgatókönyv elérhetetlen, a film örökre csonka marad, legalábbis addig, amíg egy napon nyilvánosságra nem kerül 2. hiába dolgozott csak DVD-munkakópiákból Schrader az új vágáshoz, a producerek még így is elegett vettek el tőle meg a régi anyagok kicsempészése szerzői jogi problémákkal járna, szóval az avantgárd cucctól is hiba teljes, csorbítatlan szerzői filmet várni.

Meg lehet, hogy ha azt látja valaki, az nem generikusan, hanem elborult művészfilmként lesz valami elvont szar. Azért én azt mondom, csekkoljátok le, mégis közelebb áll az igazi, feltétlenül remek ötlethez.
Milyen film az, ami szó szerint kinyír egy stúdiót? Aki szeretné megtudni, az feltétlenül nézze meg Renny Harlin rendezését, mely akkorát zakózott, hogy azzal a Guinness Rekordok Könyvében is helyet követelt magának. Szép teljesítmény, ami többek közt a szinte nem is létező reklámkampány, a…..
David Sumner 2020.02.05 10:45:10
Hétvégén olvastam a Crusade forgatókönyvét. Zseniális, nagyon tetszett, hogy a kereszteseket és az arabokat sem feketén vagy fehéren ábrázolta, mindkét oldalon akadtak hősök és gyilkosok is, miközben kalandfilmként is nagyon lendületes. A lovagok oldalán a főhős féltestvére, Emmich gróf (Gary Sinise) a legutálatosabb, akit a gróf egyre jobban utál a vérengzései miatt, míg az araboknál a hercegnő (Jennifer Connelly - Leilának hívják, erős verhoeveni nőalak, úgy évődik szerelmesen a főszerplővel, mint Leia hercegnő Han Solóval) apja békét kötne a Jeruzsálembe (megjegyzem, a város gyönyörűen néz ki Walon Green (Vad banda) és Gary Goldman (Total Recall) leírása alapján, de ez igaz egy francia szőlőültetvényre és egy bari-i tengerparti rabszolgaflottára is.) vonulókkal, ellentétben a szövetsége, Djarvat szerint ez képtelenség, a dühe pedig gyilkosságba és magánháborúba sodorja a népeket. mellett leginkább a főhős alakján keresztül a mítosz és a valóság ellentétére is rávilágít. Hagen nem tartja magát hősnek, csak belecsöppen az egészbe, a körülmények vagy a hazugságok, intrikák miatt látja őt úgy a legtöbb ember, mintha szent megmentő lenne, holott egyszer különösen csak a saját túlélése miatt választja ezt a nem kívánt szerepet. (A főhős és a zsidó csaló, Ari (John Turturro) közötti dinamika meglehetősen buddy movie-s, ő a kötelező vicces sidekick a hős mellett, akinek viszont helyén van az esze.) Elég meredek cucc, rögtön egy pedofil apáttal nyitunk, aztán agyagtálba dobott herékkel folytatjuk és kannibalizmus is van és a szamárba varrt, hiénák martalékának szánt Svarci is igaz, de ezek az elvakultakhoz kötődnek, maga a végső csata olyan, mint a Vad banda mexikói leszámolása szablyával, handzsárral, görögtűzzel, Szent Sír-templomos tömeghisztériával, háton cipelt, csodának vélt Szent Kereszttel, tehát a balos Verhoeven nem dicsőíti, hanem elítéli az erőszakot, maga Hagen (Schwarzi) is egy egyszerű földműves, aki csak túl akar lenni az egészen, így Schwarzi is bukott egy jó lehetőséget, mert olyan figurát játszik, akit elkapnak, bebörtönöznek, eladnak rabszolgának, a saját találékonyságára és vérére-verejtékére hagyatkozva tud csak "relucant" heróvá válni, így ez a szerep fél lábbal már az Ítéletnap depressziós zsarujához közelített volna.
David Sumner 2020.02.06 12:50:00
@Lazók György: Publikus infó, úgyhogy küldöm a forgatókönyv mind a 134 oldalát PDF-ben: stephenbatchelorblog.files.wordpress.com/2017/01/crusade.pdf

Azt hittem, hét lakat alatt őrzik, merthogy a jogok máig Schwarzinál vannak, aki anno visszavásárolta azokat egy '90-es évek végi újabb nekifutás reményében, de akkor meg 9/11 szólt közbe. És a "nála vannak" után úgy tűnt, a netre sem engedett fel semmit a kormányzó úr, de ezek szerint nincs így minimum 3 éve.
A jelentős rendezők pályafutásában egyszer eljön a pillanat, amikor minden korábbinál nagyobb kihívás elé kerülnek, amibe aztán vagy belebuknak, vagy megalkotják életük főművét. Amit Francis Ford Coppola számára az Apokalipszis most jelentett, az volt Ridley Scottnak a Szárnyas fejvadász. Egy…..
Nincs még egy olyan nevezetes magándetektívje az amerikai krimiirodalomnak, mint Philip Marlowe. Alakjában egyesül az összes tulajdonság, melyet kötni szoktunk a szakma képviselőihez. Ellentétben európai kollégáival, Marlowe a legkevésbé se úri nyomozó, és nem is akar az lenni. Konokul ragaszkodik a…..
David Sumner 2019.10.23 15:10:25
@Lazók György: Rutinmunkának már csak azért sem nevezném őket, mert azoknak pont nem sajátjuk a műfajuk piszkálása, míg a Logan Lucky egyrészt mert déli tahókat szerepeltetni egy caperben, akik nem is biztos, hogy annyira azonosulásra méltó hősök, hanem egyszerű underdogok, vagyis nem célirányos hősök, mint a rutinmunkák főszereplői, plusz ott van az Unsane, amely teljesen más irányt vesz egy szimpla elmegyógyintézetes thrillernél és inkább feminizmussal vagy toxikus maszkulinitással foglalkozik egy nem várt fordulat segítségével. Leginkább ezért mások és ezért is tudtak csak független filmek maradni. Verhoeven egyrészt készített más stúdióknak is (Sony), de ha őt kiveszem a képletből, Friedkin, Fincher (ő nem maradhat ki), Kubrick, Mann vagy akár Malick is készítettek egyéni hangú filmeket úgy, hogy közben a stúdiónak dolgozhattak közepes pénzből. Én erről a tendenciáról beszélek, ami ma egyre jobban szűkül meg persze a '70-es évek hősábrázolási örökségéről, de azon már túlléptünk.
David Sumner 2019.10.23 15:19:47
@Lazók György: 12 éve még rendben volt Zodiákust készíteni 65 millióból, és azt is meg lehet nézni, mely gyártó cégeknél: www.imdb.com/title/tt0443706/companycredits?ref_=tt_dt_co, aztán ott van a Holtodiglan, amely már jócskán a szuperhősláz közepén készült 61 millióból, ott is van A-listás stúdió (www.imdb.com/title/tt2267998/companycredits?ref_=tt_dt_co), de említhetném a szintén mid-buget, eredeti, elgondolkodtató és természetesen anyagilag bukott Ad Astrát, szintén a Foxtól.

A Robotzsaru, Az emlékmás és az Elemi ösztön mini majoröknél készültek.
David Sumner 2019.10.25 19:08:58
@Lazók György: Nem. A Robotzsaru, Az emlékmás és az Elemi ösztön gyártó stúdiói mini majorok, közük sincs a Sonyhoz, a Starship Troopersnek és az Árnyék nélkülnek van. A kockázatos projektek pedig megoszlottak: volt, ami kerülhetett stúdióhoz, volt, ami nem, de most már egyre kisebbre nyílik az olló, egyszerűen azért, mert jóformán stúdióhoz nem juthatnak el, csak nagyon szerencsés esetben.
A sors akkor harap a seggedbe, amikor a legkevésbé számítasz rá! - mondotta William Friedkin, akit aztán utolért a saját hitvallása. A pályán dokumentumfilmekkel elinduló Friedkin egyike volt a '70-es években tetőző amerikai új hullám irányadó rendezőinek. Az Oscar-gálán taroló Francia kapcsolat és…..
Az, hogy milyen egy film kezdése legalább olyan fontos, mint a befejezése. Az első benyomások itt se kevésbé meghatározóak, mint az életben. Elviekben ez még csak az ismerkedés időszaka, ám egyes filmek nem bízzák magukat a türelemjátékra és rögvest el akarnak kápráztatni. Ahelyett hát, hogy a…..
David Sumner 2019.09.27 10:40:15
@Lazók György: Én is, Az őrület határán nézésekor speciel hajlamos vagyok elfelejteni, hogy háborús dráma, mert kőkeményen az emberi gyarlóságról, a természet pusztításáról szól jobban. Gondolom, majd hasonlóan viszonyul az A Hidden Life is a Harmadik Birodalomhoz, a főszereplő a feleségét azonosítja a kitartásával és a természettel.
Vannak filmek, amik annyira közel állnak a szívünkhöz, hogy már-már személyes sértésnek tűnik, ha hozzájuk nyúlnak, pláne, ha még rosszul is csinálják! Az elszabott folytatás nem újkeletű, de Hollywood viszonylag sokáig tiszteletben tartott egy határt. Mikor az 1970-es évekkel a blockbusterek…..
David Sumner 2019.08.25 09:53:30
@Lazók György: Erről nem kaptam memót. Arról igen (miként a cikk egy jelentős része is említi), hogy Johnson netes trollokat vert vissza és blokkolt, míg az idősebb rajongók csendben maradtak. Vagy csak én tájékozódom máshonnan, nemcsak itthoni forrásokból, pl. az Indiewire-ről, ami szintén a szubverziójáért dicséri a TLJ-t. Nálunk persze megy a fanyalgás, de jobbára - ismét helyes megállapítás - neten, fiataloktól, olyanoktól is, akik fiatalok, hiába látták akár hangalámondással az Egy új reményt ('70-es évek közepén, végén, '80-as évek elején születhettek - szerintem még így sincsenek benne annyira a korban, ahhoz az USA-ban kellett volna születned 1963 körül, hogy időben, jó minőségben lásd a negyedik részt), hiába akkor voltak 10-15 évesek, amikor a Baljós árnyak kijött. Utóbbiak között nagy meglepetésemre találtam olyanokat, akik értékelték Luke 30 éves jellemváltozását, meg persze a szokásos fanyalgókat, de kicsire meg nem adok. Variálódik az életkor az elvárásokkal együtt. Hamill részben ellenkezett, mintha azt mondta volna, hogy oké, én nem így látom, de ha te igen, megcsinálom, szóval ez némileg árnyaltabb szitu. Pláne, hogy a filmet látva ritkán látok ilyen méltóságteljes, a karakter ívéhez abszolút hűen realizált, önmagát soha le nem járató öreg hőst. (A folyadékivós izé számomra oké volt, azon a bolygón ilyen emlősök élnek, Luke meg kb. a csapot nyitotta meg.)
A romantikus vígjátékok bajnoka egykor Meg Ryan volt, ám ez legalább annyira jelentett átkot a számára, mint áldást. Az 1989-es Harry és Sally megszerettette őt a nagyvilággal, egyben egy életre beskatulyázta ugyanabba a szerepkörbe. A műfaj a fénykorát élte ebben az időben, azonban Ryan…..
David Sumner 2019.08.09 08:48:17
@Csaba Turbucz: A Hetedik olyan, mint A keresztapa, és akkora klasszikussá vált a saját alműfaján belül, hogy nem tudsz már semmi újat írni róla (fel lehet túrni érte a neten magyarul, angolul is), szemben egy ritkán emlegetett Francia csókkal.
David Sumner 2019.08.09 08:49:11
@David Sumner: netet
David Sumner 2019.08.09 09:38:28
@Lazók György: Nem, igazából így is ki tudom javítani magam, ha mást nem zavar.

Persze, jöhet róla cikk, kérdés, hogy akár a hozzászólásban is tudnék-e magáról a filmről valami fontosat mondani (nem mintha bárkinek is kellene), ezért a legjobb tendencia, amit az oldal pl. most is elég jól képvisel, ha kult vagy elfeledett filmek kerülnek terítékre egy-egy klasszikus mellett, előbbiekről ugyanis nemcsak azt mondhatod el, ami kevésbé ismert vagy ritkán hallatott, de még a saját értelmezésedet is beleviheted. Onnantól pedig élőbb a cikk.
Minden gúnyolódás nélkül őszintén sajnálom az akciófilm rajongók jelen generációját. Míg mi a Die Hardon és a Halálos fegyver-filmeken nőhettünk fel, őket olyan másodrendű tömegkoszttal etetik, mint a Halálos iramban-széria. A franchise még a gigantikus költségvetéssel se tudta levetni B-filmes…..
David Sumner 2019.08.02 20:47:00
Teljesen eluralkodott az MCU piaci stratégiája, így egy újabb franchise épít univerzumot, plusz az FF volt szíves önmagát tökön szúrni a képtelenségeivel, úgyhogy duplán beütött a szar. És mivel ez a monopólium, kit érdekelnek az olyan akciófilmek, amelyekben a hős drámai szálat kap, fájdalmak érik, így vagy úgy a realizmusban gyökerezik? Nagyon ritka az ilyen. Bourne kvázi halott (sokakkal ellentétben a Jason Bourne szerintem remekül rávilágít, milyen ő középkorú remeteként a technicista CIA-világban), Nolan Sötét lovag-trilógiája csak egyszer-kétszer villan meg a Logan képében vagy webplatformra kerül (Daredevil), maga a rendező tényleg az egyetlen, aki korlátlan költségvetésből és analóg effektekkel képes bemutatni a teljes brand-szemléletnek, plusz megkapod a neobarbár (MPAA, szevasz, nincs PG-13) Mad Maxet igazi kaszkadőrökkel, helyszínekkel vagy a valódi kaszkadőrshow-n nyugvó Mission: Impossible-öket.

Ebben az évtizedben szerintem A rajtaütés-filmek, különösen a második rész jelentik a csúcs akciómozikat: van egy John Woo-i finomsággal (akciók közben ismered meg, mennyire elárulják, bántják az ázsiai hagyományok szerint egyre kegyetlenebb próbáknak kitett, végül győzedelmeskedő főhőst) felépített karakterünk, naturalista szekvenciák garmadája, a kettő remekül felel egymásra, plusz úgy dönt tabukat erőszakábrázolás terén, hogy attól minden hollywoodi pénzember összeszarná magát.
David Sumner 2019.08.04 11:59:34
@STIRLITZ: A leegyszerűsítő véleményedből is látszik, hogy nagyon félrement nálad az értelmezés. Igen, hatalmas a különbség: az első három Die Hardban McClane ember, tehát a valósághoz kötődik az akció, míg a Fast-széria, most, hogy a csúcson van, úgy gang rape-eli a fizikát, hogy csak na. Hozzáteszem, a DH a negyedikkel szintén elindult a megalomán irányba, de nem a mélyponthoz kell viszonyítani, hanem McTiernan klasszikusához.
Andrew Niccolt hamarjában a zsenik közé sorolták, de ez a csoda se tartott sokáig. Ugyan bemutatkozó filmje, a tökéletesek társadalmában játszódó Gattaca akkorát bukott, mint ide Lacháza, azon kevesek, akik mozis futása idején megnézték odáig és vissza voltak tőle. Niccol egyéni hanggal mondott el…..
Kedvelem Spike Lee munkásságát, sőt annak idején Az utolsó éjjel meghatározó élmény volt számomra: egy elképesztő erejű drámának tartom, ami minden szintjén kiválóan működik. Ha pedig Spike Lee-ről és a faji ellentétekről van szó, akkor nem szabad szó nélkül hagyni a Szemet szemért című alkotását…..
David Sumner 2019.07.25 13:45:13
Láthatóan klasszicizáltabb film, mint a Szemet szemért vagy Az utolsó éjjel és talán ez az egyetlen komoly hiábja. Spike bácsi ráhúzott egy tradicionális műfaji keretet az egyébként hangsúlyos társadalmi szatíraként működő filmjére, felült a krimi-zsarufilm vonatra, ettől függetlenül szerintem nem húzta ki a téma méregfogát, és ettől legfeljebb kevesebb benne a méreg, de még így is fáj. Kwame Ture gyűlésén pl. egyértelműen nem menti fel az afroamerikaiakat, mondván, csak azért, mert hátrányos helyzetű vagy, nem vághatsz vissza erőszakkal. És itt a kérdéskör újabb ellentmondása, ami - szerintem - a Csuklyások lényege is: David Duke-on keresztül mit ábrázol Spike Lee? A (fehér, de igazából akármilyen) privilégiumokból, jómódból fakadó tudatlanságot, amikor jó dolgodban lófaszt sem akarsz csinálni és jogosultnak érzed magad a vezető szerepre. Ismertem ilyeneket, úgyhogy ez máig is létező probléma. És hogy ez a sekélyes fasz David Duke biztosítva érezze a hatalmát, mit tesz? Felbéreli őrkutyának Felixet, a lánytestvérét, akik majd őrzik a házat. Vicsorogva, erőszakkal. Közben Mr. Duke még a nyelvtant is a saját szolgálatába állítani az "are" artikulációjával. Self-entitled dick, ahogy az angol mondaná. Érted... Ő a vezér, a kifinomult, öltönyt húz. a vagyona feltételezné a műveltségét (fuck no), közben meg erőszakos marhákból él, akik lelőnek, szúrnak, felrobbantanak, ha nem az ő játékszabályaikat követed. Ja, persze, ez a laposföld-észjárás: kialakítják a saját világukat a beteg elméjükkel ÉS FRANKÓN ELHISZIK, hogy a kék valójában piros. Torz, pszichopatológiai valóságérzékelés. De azért Duke, a film Trumpja a király... És közben? Stallworth kepesszen a saját testületében, átmenetileg legyen zűr az aktivitsta barátnőjével, és a nyomozásról sem beszélhet évtizedekig, pedig úgymond ő a lenézett fekete, mégsem akar bántani senkit, de ugye vele már a bizonyítékraktárban is lehet kötekedni. Itt nem is csak fekete-fehér ellentét van, egyszerűen az van, hogy ha belekényelmesedsz a szerepedbe, baj lesz és kimutatod a fgoad fehérjét olyanok hátrányára, akikhez egyébként bőrszíntől függetlenül közöd sem lenne - ld. Heather Heyer halálát a nagy fehér hazug öntudat és felsőbbrendűség miatt, amivel még önmagában nem is lenne zűr, de nem, rallyzni kell, vonulni, üvölteni, frontálisan elütni... mert csak, mert kényelem.
David Sumner 2019.07.25 13:51:06
@David Sumner: Plusz a charlottesville-i epilóg: részemről azt jelenti, hogy oké, humorizálj a nyomoron, de ezt sem lehet a végtelenségig, és ha 40-50 múlva is, de egyszer ki fog pattanni a sok szar, amit viccel rejtegetnek. Ó, és persze ilyen sincs, ma sem: láttam olyanokat is, akik direkt, tudatosan basztatják a gyengébbet, majd mire a gyengébb joggal felszólal, hogy "Mber!", mi a válasz? "Csak vicc volt." Aha.
Úgy tartják, hogy, aki látott egy sportfilmet, az látta az összeset. A műfajnak nem csak, hogy megvannak a jól bejáratott toposzai, hanem, mint egy öreg nagybácsi, ugyanazokat a sztorikat meséli el újra és újra. Az egyik kedvence a lecsúszott tehetség nagy visszatérése, aki esélytelensége ellenére…..
David Sumner 2019.07.16 20:05:33
@Lazók György: Mindkét oldal igaz. Változnak a rendezők is, de azt be lehet tudni a kifáradásnak, és lehet őket pótolni másokkal, függetlenül attól, hogy Reiner tényleg nem a régi, sőt. Ugyanakkor Kasdan sem hiszem, hogy Álomcsapdákat rendezne napestig, hanem - ha engednék neki - Nagy borzongás-típusú mozikat. Épp a másik kolléga mondta, hogy csinálna ő thrillert a mai napig, de ha ezt kinyögi egy A-kategóriás stúdiónál, kockázatosnak találják a tervet és inkább a komédiákat javasolják neki. Vagyis az ipar közbeszól, elsősorban nem az ő képességeikkel van a baj, vagy azzal, hogy "kell a pénz De Nirónak", hanem azzal, hogy kialakult egy nem túl kedvező tendencia, ami lehetetlenné teszi egy újabb Baseball bikák elkészítését.
David Sumner 2019.07.17 11:52:05
@David Sumner: Korrekció: a Green Book nem indie, DreamWorks és Universal gyártja-forgalmazza, és Oscarra szánt, hát olyan is a progresszívnek gondolt üzenete ellenére is...
James Bond régebb óta köztünk van, mint ameddig a hidegháború tartott. Két tucat filmje mellett nem beszéltünk még a kismillió utánzóról és a hatását mutató kémfilmek özönéről, amik azóta is kiapadhatatlanul érkeznek. A Bond-láz más filmsorozatokat is elkapott, a Fantomas visszatér és A magas szőke…..
David Sumner 2019.06.01 12:39:55
@Csaba Turbucz: Danny Boyle-nál meg is történt volna, ha ő rendezheti a jelenleg forgó 25. részt és nem távozik kreatív nézeteltérésekre (cöcöcö) hivatkozva. Két verzió van ezzel kapcsolatban.

1. Craig akarta megölni James Bondot egy végső bossfightban, utalva a visszavonulására, de Boyle szerint ez Doctor Who-s, nem ideillő megoldás, így megköszönte a munkát és felállt.

2. Boyle akarta megölni Bondot, aki a SPECTRE-ből ismert Madeleine Swann karjaiban hunyt volna el, de ezt Craig megvétózta, így Boyle megköszönte a munkát és felállt.

Igazából a megfelelő háttértörténettel bármelyik működött volna.
David Sumner 2019.06.01 17:13:40
@victor vacendak: A szememben az megy James Bond hitelességének rovására, ha túlpörgetik a kalandhős-státuszát, nem egyszer, sőt, általában paródiát faragva belőle, hol kisebb, hol nagyobb mértékben. Napestig sorolhatnám a példákat a Tűzgolyótól, a Csak kétszer élsz-től kezdve a Gyémántok...-on, Élni és halni hagyni-n, Az aranypisztolyos férfin át a Moonrakerig, a Polipkáig és a Halj meg máskor!-ig. Igaz, hogy Bond felsőosztálybeli miliőben ténykedő kormányügynök, tükrözve Ian Fleming II. világháborús hírszerzői tapasztalatain és vívmányain (kütyük) alapuló módszerét, de más a romantikus hősiesség, és ennek túlzásba vitele - jóval ritkább egy Oroszországból... és egy Aranyszem, sajnos túlsúlyba kerülnek a szimpla küldetés-filmek vagy a túlzottan ironikus darabok. Ez utóbbi nem könnyedség, csak karneváli látványosság, ami nem annyira hiheti, mint amikor Craig lélektani megalapozottságú Bondját látod - az egész pszichológia nem szól másról, minthogy azonosulj vele. Moore bohóckodásai nem.

Nem, Bond örök bemutatkozása természetesen egyáltalán nem valószerű. De ha egyszer is benyomnák a Kódnév-elméletet, az egész csak egy "easy getaway" lenne, amivel arról szólna, milyen sebezhetetlen a hős, sőt, csak egy absztrakt szuperember, bárki lehet, ha az előző meghal, annak meg nincs súlya. A Kódnév-elmélet csak egy gimmick lenne.

Ortodoxiáról csak az adott franchise kontextusában érdemes beszélni. A Bond-filmek védjegye pedig a látványos, túlzásba eső, világmentő akciók sorozata. Ez a hagyománya, ez az ortodox struktúrája, tehát ha ezt pöckölni kezdi egy Oroszország..., egy For Your Eyes Only, egy The Living Daylights vagy egy Casino Royale, az hagyománytörésnek minősül, de közben pedig olyan műfajfilmek, amelyek megőrzik a hőstípust, a Bond-filmek világjáró kalandfilm-beütését, vagyis csak transzformált zsánerfilmek minden határsértés dacára - én egy olyat látnék nagyon szívesen, ami már ezekkel sem él, vagyis revizionista, radikálisan unortodox lenne.

És igen, volt a 200 millió és a legelső zárójeles megjegyzés. Az EON/ Broccoli és Wilson, de az A-stúdiós producerek általában nem adnak ennyi pénzt ma, a Marvel-korban '60-as, '70-es éveket idéző kiábrándult ellenfilmekre és én sem fogok soha kompromisszummentes Bond-haláltáncot rendezni.
David Sumner 2019.06.01 17:15:28
@David Sumner: + újabb ortodox Bond-jegy: a félisteni rangra emelt, legyőzhetetlen főhős
A kémekről alkotott kép örökre megváltozott, amikor James Bond feltűnt a mozivásznon. A popkultúrába is egyből beépült 007-es ügynök egy fényűző világban élt, ahol egyik karjában egy szexbombát, a másikban egy Walter PPK-t szorongatva nagystílűen hajtotta végre éppen aktuális küldetését. Tette…..
David Sumner 2019.05.29 14:57:54
@Lazók György: Semmit nem tudok a pókerről, így nem tudom (és egy műfajfilmnél - hacsak nem ez a fő téma, de itt csak egy Macguffin - nem is feladat) Le Chiffre hogyan játszott. Craig és Mikkelsen hatalmi harca számít, és ha az működik, márpedig szerintem igen, akkor nem fogok mást számon kérni egy akciójelenetei mellett is taktikus thrilleren.

A repteres akció vérbeli suspense, a kínzásjelenet vége dettó, de a tekintetek, a vágás is ilyen hatást kölcsönöznek a filmnek, és tényleg nem látom, hogy miért az ilyesmi miért röhögnivaló, amikor Bondot a SPECTRE-ben egy Moore-kalandba illő autós bohóckodás közben látjuk.
David Sumner 2019.05.29 15:07:11
@Lazók György: Onnan már csak Pepper seriff hiányzott az anyósülésről a mocsárvidéki baromságaival, pedig azután, hogy Bond rájön, a féltestvére a főgonosz (kurva nagy faszság), tehát van egy drámai revelációnk, üldözik a pribékek Róma utcáin, tehát feszültségteli pillanatoknak kellene jönniük, de pont az ilyen közjátékok miatt nem jönnek és így tényleg nincs is min izgulni.
David Sumner 2019.05.29 16:59:14
@Lazók György: Tényleg csak azt tudom ismételni, hogy a jelenet feszültségépítését nem ásta alá, és a mai napig sem tudom, milyen jeleket adott Le Chiffre (tippem van, de nem kirívóak).
Filmek a polcról Üveg (2019) 2019.05.13 09:00:00
Alig maradt, aki komolyan gondolta volna, hogy az egykor zseniként üdvözölt M. Night Shyamalan számára van még visszatérés olyan bődületes lebőgések után, mint Az esemény és Az utolsó léghajlító. A mikroköltségvetésű horrorfilmekkel birodalmat kiépítő producerrel, Jason Blummal kellett összefognia,…..
David Sumner 2019.05.16 20:10:54
@Dan da Man: A kritika szubjektív műfaj, lévén a recenzált film értékelése részben a szerző elvárásaiból, preferenciáiból fakad, másrészt nem árt, ha ez a szándék hozzá is simul egy másik törekvéshez, amiről a kommentedben is szó esik. Vizsgáljuk meg, mit akar elérni a film, abból mennyit teljesít, vagyis - lévén sosincs 2 ugyanolyan darab - mennyire hiteles az adott mozi a saját kis világán belül. Igazából nem is értem, miért kifogásolod a szubjektivitást, mert a művészet eredendően az, akkor is, ha a hölgy vagy úr múzeumba megy festményeket szemrevételezni, könyvtárba olvasni, esetleg divatáruházba cipőt vásárolni. És ezzel rögtön meg is bukik az objektivitásról szóló eszmefuttatásod.

Azt hittem, ez evidencia és kár, hogy tényleg magyarázni kell, pláne a kanti szemüveg után. Nem is akarom ezt tovább ragozni, meghal egy beszélgetés, ha már erre sem jössz rá.
David Sumner 2019.05.16 20:14:43
@Dan da Man: Roger Ebert az olvasók barátja volt, igazi filmrajongó, ld. az E/1-ben írt, személyes hangvételű cikkeit és ez az irányzat máig sem halt ki az amerikai filmkritikában, elég pl. David Ehrlich és jó pár kortárs tollnok cselekményrészletező, ironikus röpkéit, amik nem biztos, hogy jó irányt jelentenek, de kis odafigyeléssel ezek az arcok még mindig el tudják rejteni a lényeget a szövegükben és nekem jó buli (rólad nem tudok), hogy míg olvasom őket, el is tudnak lazítani. Egy Criterion vagy BFI-esszé analitikusabb, az érem másik oldala, de a szakértelmük révén hasonlóan remek élményt adnak.