Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Maga Lenin

204 bejegyzést írt és 1061 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A maratoni hosszúságú 5. rész először bemutat egy szokásos, gyakorló felszállást egy kiképzőváltozattal, majd jönnek a Lightning műszaki részletmegoldásai, beleértve a radart is. Összefoglalva csak ennyi, egyébként nettó 12 oldal és 36 37 fotó. :) A sorozat első része ITT olvasható, míg az előző…..
Maga Lenin 2022.12.02 21:47:01
@gigabursch: @5zellem: Valóban kellett egyet pótolni. 36 helyett akkor 37... :)
A már csak a 28, beágyazott kép miatt is meglehetősen tartalmas 4. rész előbb bemutatja azt az 1957-es stratégiaváltást, ami meghatározó volt nem csak a Lightning, hanem a teljes brit repülőgépipar szempontjából. Ennek kapcsán számos, extravagáns típus is szóba kerül röviden, ráadásul, a sorozatban…..
Maga Lenin 2022.11.18 07:54:00
@at900: Meg ahogy csődbe mentek a háborútól. Bár azt nem tudom, van-e példa a hadiipar értelmes mértékű és ütemű leépítésére bárhol a világon, a nagyhatalmi ambíciók meg a fegyverpiaci pozíciók megőrzésének vágya mellett az ilyen nagyívű intézkedések nem vezetnek jóra. Meg ugye amíg egy hasonló eltolódás az atomfegyverek irányába még túlélhető volt az USA sokkal nagyobb piacán, és nem volt szükség ilyen kényszer-konszolidációra, miután kiderült, hogy talán mégse csak atomháborúk lesznek, addig az angoloknál már nem nagyon volt visszaút. Az, hogy az F-15-ösök mellé Tornadot is sikerült eladni például a szaúdiaknak, amely típus eleve nem is csak angol, az a régi kapcsolatoknak meg nyilván a brutális kenőpénzeknek köszönhető. Ilyen értelemben fennmaradt a víz felett végül a BAe, mondhatjuk. De 57-ben nagy volt a félremenedzselés, a túl nagy ipart csökkenteni kellett, közben meg fél tucat vadászprogramot toltak, és a talán leginkább fontos F.155 irreális volt.
Maga Lenin 2022.11.20 11:19:09
@Galaric: Valóban nem volt kevés idő összehozni :) Azt hiszem a blog fb-csoportjában írtam korábban rövidebben arról, hogy a háttér egyre jobban kezdett érdekelni, részben azzal összefüggésben is, hogy a puszta adatok mennyire nem mondanak (szinte) semmit egy haditechnikai eszközről. Erről hosszan lesz szó pár rész múlva ebben a sorozatban. Meg a miértek amúgy is érdekesebbek sokszor bármi másnál. Többször jutott eszembe, hogy kezdetben ezt mennyire jelenítettem meg, de belegondolva akár egy Iowa, egy Legenda, egy AH-56 ismertetőbe, ezek a dolgok már azoknál is olvashatóak. Csak akkor kevéssé voltam jó a források felkutatásában, illetve az elérhető források is szűkösebbek egy-egy esetben (pl., szerintem számomra reálisan elérhető AH-56 monográfia nincs, de lehet, hogy semmilyen sincs).
A Lightningra meg annyira nagyon hatott tényleg a legtágabb politikai környezet, hogy csak na, kis túlzással, bűn lett volna azt kihagyni. (Meg talán nem nagyon olvasni magyarul az 57-es DWP-ről...) Szerintem jobban hatott, mint az F-111-esnél McNamara meg a hagyományosabb fegyverzet felértékelődése az amerikai (atom)háborús doktrínákban, vagy még sokkal jobban, mint az A-10 esetében a haderőnemek közti rivalizálás. Sőt, az admirálisok lázadása pl. ehhez képest sima epizódszerep csupán a B-36 technikai megoldásai, továbbfejlesztései tekintetében.
Szóval ezek érdekes témák :)
Maga Lenin 2022.11.26 18:31:46
@Jaktfalken: Örülök, hogy tetszik a sorozat, a kommentre viszont iszonyú nehéz reagálni :) Legjobb lenne hozzá egy J-35 kézikönyv. Ha egész konkrétan a teljesítményt nézzük, azért a Lightning fölényben van. A legkedvezőbb (ami azt hiszem a kezdeti is egyben) emelkedőképességre a J-35A-ra pusztán 6,7 km/perc van megadva, az F-re 12 km/perc. Ez a Lightningnál 15 feletti érték. Ugye a legjobb lenne egy time-to-height érték, amivel a J-35 esetében most így "kapásból" nem rendelkezem. (A kapásból azt jelenti, hogy 1 órája írom ezt a kommentet.) A Lightningnál ismert, hogy képes függőleges emelkedés közben hangsebesség fölé gyorsulni. Ezek azért valószínűleg az erőből végzett manővereknél jelentős előnyt biztosítanak, nem beszélve arról, hogy manőverezés közben a kisebb szárnyfelület is kedvezőbb lehet (persze nem minden téren). Összességében mégis aerodinamikailag fejlettebbnek tűnik a svéd gép, de hozzátenném, hogy ehhez azért részben szerencse is kellett, a korabeli ismeretek mellett lehetett volna nagy bukó is ez a bonyolult kialakítás. A hatótáv nyilvánvalóan a Lightning leggyengébb pontja.
A gazdasági adottságok talán pont nem is annyira eltérőek, még ha az angol repülőipar tapasztalata sokkal nagyobb is - bár tegyük hozzá, pont az EE esetében valójában egy új csapatról volt szó, csak a Canberra állt mögöttük ugye. A korszak meg a program teljes félremenedzselése vezetett a kis számú exporthoz.
A területszabályról épp a következő posztban lesz hosszabb rész, valójában nem volt rossz a helyzet ott sem az angolok esetében. A J-29-esnél nem látom nagy jelentőségét, hiszen eleve hangsebesség alatti típusról van szó, és láthatóan csak addig terjedt a dolog, hogy legalább nem növekedett tovább a törzsátmérő a szárnynál, csak stagnált. A J-35-ösnél nem vették figyelembe a szabályt, sem a most nézett leírások szerint, sem a rajzok alapján. Inkább talán pont a Lightninghoz hasonló a helyzet, csak egészen más módon. A J-35 alapvető kialakítása olyan, hogy viszonylag sima keresztmetszet-változást jelent eleve. De a jellegzetes szűkülést nem látni egyáltalán, sem oldalról, sem felülről.
Ezekről mind volt és még lesz is szó, pláne az adatokról.
Minden esetre, érdekes összevetés volt, sok tekintetben számomra meglepően közel áll a két gép, és sokban sokkal jobb a svéd. De talán a Lightning programjának eddig bemutatott, zaklatott történetéből ez valamelyest következik is.
A sorozat harmadik részében testet ölt a P.1, miközben – számos bizonytalanság közepette – kialakul a sorozatgyártáshoz vezető útja, és az ehhez szükséges, számos módosítás. Arról is szó lesz, hogy milyen, félig-meddig riválisnak tekinthető, hazai vadászgép-fejlesztések zajlottak az ötvenes évek…..
Maga Lenin 2022.10.31 13:19:53
@KLB80: @Galaric: @gigabursch: Örülök, hogy tetszett :)
A Lightningot bemutató sorozat második részében még a P.1 jelzés alatt folyik a fejlesztés, amit az állami szervek egyelőre még inkább egy kutatási célokat szolgáló típusként tartanak számon. A változó és minduntalan növekvő igények különféle áttervezéseket eredményeznek, melyek egy részét…..
Maga Lenin 2022.09.24 11:59:51
@gigabursch: Hízelgő, de ahhoz sokkal komolyabb munka kellett volna ;)
@Head Honcho: Igen. Más idők voltak. Akkor még évekre volt csak az atombombák ledobása, meg újdonság volt a hidegháború is, szóval jobban be volt feszülve mindenki.
Maga Lenin 2022.09.26 14:48:27
@Galaric: Igen erről sajnos sehol se írnak. De másfelől ne legyünk igazságtalanok, az akkori időkben is még jellemző volt, hogy számítási teljesítmény hiányában meg kellett építeni számos kísérleti elrendezést, komplett repülőgépet, és csak ekkor derült ki, hogy tévedtek a remeknek tűnő ötletekben.

@shadowman1: Ó pedig idáig még igazán nem szólt bele a kormány... akkor kezdődik majd csak a haddelhadd, lesz is róla bőségesen szó :)
Maga Lenin 2022.10.05 20:36:09
@at900: Örülök, hogy tetszett. Pontosan a leírt volt a cél:)
Az English Electric által tervezett, rögtön felismerhető, amolyan jellegzetesen angol formavilágú Lightning a kétszeres hangsebességre először képes vadászgépek közé tartozik. Mint ilyen, a létrejöttének története akár csavaroktól mentes is lehetne, hiszen feladata, célja látszólag világos. Ez…..
A kétrészes sorozat második részében elérkezik a történet a címadó repülőeszközhöz, egyben a blog eddigi talán leginkább titokzatos témájához. Egy fejezet bemutatja a Senior Citizen utáni, napjainkig tartó időszak kapcsolódó programjait is. Az előző rész ITT érhető el.   A harmadik nagy gyártó, a…..
Maga Lenin 2022.08.05 21:48:16
@gigabursch: @Burgermeister: Örülök, hogy tetszett :)
A "Cápás" sorozat utolsó előtti része az Egyiptomba exportált változatot, a Ka-52 eddigi üzemeltetési és bevetési tapasztalatait, végül a típus lehetséges jövőjét mutatja be. Az ismertető első része ITT, az előző pedig ITT. A nagy számú forrás belinkelése miatt nem fért be egy posztba a záró rész,…..
Maga Lenin 2022.07.21 18:51:50
@Miszter07: Ahogy a linkelt cikk is bemutatja, lehetséges, legalább bizonyos példányoknál/szériáknál és bizonyos függesztményeknél.
Köszi a linket!
Maga Lenin 2022.07.21 18:56:25
@Miszter07: Ja tényleg, még valami. A SzIVPV-52 érzékelők is ott vannak a félszárnyakon. Azokra is biztos hatással van ez, amit a War zone cikk viszont nem említ (csak az önvédelmi célúakat). Szóval az ezekre gyakorolt hatás még kellemetlenebb lehet, úgyhogy vagy nem akkora a baj, vagy a háborús helyzet miatt ezt is vállalják az oroszok (ti. a helikopter irányításának romlását a fals adatok miatt).
Maga Lenin 2022.07.25 11:55:06
@gigabursch: Köszönöm az ajánlatot, nem szükséges küldeni.
A modernwartech egy kétrészes sorozatban ered a nyomába a kifejezetten az amerikai, különleges alakulatok szállítására szolgáló repülőeszközök programjainak. Természetesen, röviden a kapcsolódó témák is szóba kerülnek.   Előfutárok Amióta a légi csapatszállítás nagy léptékben debütált a második…..
Van szerencsém bemutatni Nektek a US Navy egyik legismertebb hajóosztályát és egykori büszkeségét, az Iowákat. A hajók keletkezésének történetétől a műszaki részleteken át egészen a '90-es évekbeli világháborús szolgálatig sok mindenről lesz szó, sok leírással, képpel és adattal. Jó olvasást és…..
Maga Lenin 2022.06.26 15:33:17
@Crip Lee: Utólag nézve tényleg kissé félreérthető a szövegezés. Csak arra akart utalni, hogy voltak 356 mm-es ágyús tervek is a tervezés korai szakaszában.
A Vigilante bemutatója az utolsó részéhez ért. Ez bemutatja, hogy a vietnami háborún kívül milyen konfliktusokban vett részt az RA-5C, majd hogyan csökkent a példányszáma, egészen a kivonásig, mely jelentős űrt hagyott maga után a US Navy felderítő képességében. Végül a típus néhány, a gyártó által…..
Maga Lenin 2022.04.28 20:57:56
@gigabursch: @Galaric: @at900: Örülök, hogy tetszett :)
Maga Lenin 2022.06.01 22:39:24
@Flankerr: És még kifejezetten esztétikus formatervű is volt e folt :)
Maga Lenin 2022.06.26 11:59:32
@KLB80: Nyáron már nem biztos hogy lesz folytatás, de előkészületben van :)
További infók: facebook.com/modernwartech
Maga Lenin, a modernwartech.blog gazdája ismét megörvendeztetett egy képes összeállítással minket! Lássuk!..
Maga Lenin 2022.05.02 18:37:52
@Galaric: @hátramozdító: @enpera: @MIG-31: Örülök, hogy tetszett :)
2018. Kim Dzsongun, észak-koreai diktátor egy sikertelen interkontinentális ballisztikus rakéta tesztje után..
Ebben a részben kiderül, milyen is volt üzemeltetni a hordozók fedélzetén a Vigilante-t, és hogy milyenek voltak a Vietnam feletti bevetései. Az első rész ITT olvasható, míg az előző ITT.   Szolgálat és üzemeltetés 1961. június 16-án, a floridai Sanfordban a VAH-3 lett az első, akkor még A3J-t…..
Maga Lenin 2022.03.31 21:50:54
@Galaric: Örülök, hogy tetszett :)
Ritkán Látható Történelem interaktív előadás! Részletek a poszt végén! GYERE EL! A szokásos Napi érdekes helyett most egy felélesztett sorozat jön mára. Ennek prózai oka van, nem volt időm elkészíteni a posztot, ez pedig készen volt, és tudom, hogy ezt az összeállítást is kedvelitek. Jöjjön…..
Maga Lenin 2022.03.20 10:30:32
Maga Lenin 2022.03.21 16:57:50
@Pierr Kardán: Magyarul.
Várhatóan a jövő héten érkezik meg. Hogy kicsoda-micsoda, addig is megtippelhető. Pár barátja már tiszteletét tette a blogon korábban, nem fogja magát egyedül érezni. Elvileg a képkeresővel nem fog menni :)..
Maga Lenin 2020.08.13 23:00:48
@Tudod Te azt jól!: Hát akár lehetne, de fentebb már kiderült hogy a 949-esről lesz szó, nem a 941-esről. Bocsi ;-)
Maga Lenin 2022.03.16 21:07:13
@gigabursch: A következő sorozat előtt lehet, hogy lesz, de még nem biztos. Amúgy is nehéz ez, mert amit az A-5 ismertető előtt meg is kezdtem témát, az se valósult (még) meg. És hát ezt a bizonyos következőt sem kezdtem még el, hiszen sok munka van még az aktuális sorozaton is. Másrészt, alapvetően a Facebook csoportra költöztek az ilyen jellegű közlések, posztok - amúgy is, de mióta 20k helyett 2k az olvasószám, végképp.
www.facebook.com/modernwartech
(Ha jól emlékszem, nincs fb regisztrációd, de erre már csak azt tudom mondani, hogy nem, hogy haladni kell a korral, hanem... hát nem nem is tudom, lassan már a fb is a múltnak számít. Azért tiktokon nem leszek soha :) )
Maga Lenin 2022.03.16 21:23:55
@gigabursch: Ja egyáltalán nem kesergek már. Épp a csoportban részletesen írtam erről.
Egyébként nem hullámzik, nagyon is jól hozzák a posztok az átlagokat, régen a nagyot, most ezt a kicsit. Kifejezetten erős az illeszkedés :)
Az előző posztba már bele nem férő, két alfejezetet követően, ebben a részben a Vigilante két fázisban átalakul felderítőgéppé, azaz színre lép az A-5B-n át az RA-5C. Az e váltás mögötti, stratégiai okokon kívül a típus fegyverzetéről, valamint felderítő eszközeiről is szó lesz. Az első rész ITT…..
Maga Lenin 2022.03.14 17:33:50
@gigabursch: Igen, a kamerák hasonlóak, vagy mondhatni ugyanolyanok, csak a beszerelésük, kiegészítő felszerelésük másféle sokszor. A súrlódás miatti felmelegedés elhanyagolható volt, nem ment oly gyorsan a gép, meg egyáltalán nem éleken vagy más, jól forrósodó felületen voltak a felderítő eszközök. A hőmérsékletet egyébként egy bizonyos tartományban tartották, de ennek főleg a párásodás, párakicsapódás volt az oka. (Ezt nem említettem. Azért se, mert amúgy se volt róla szó a forrásokban, hogy ezzel a kérdéssel különösebben foglalkozni kellett volna.)
A bemutató második részében a Vigilante berepülése, majd részletes leírásának első fele következik. A sorozat kezdő része ITT olvasható.   Rekorddöntések mellett súlyos problémák A második YA3J-1 néhány hónappal később követte az elsőt, de nem sokáig, mert 1959. június 3-án, mindössze 49…..
Maga Lenin 2022.02.26 14:46:01
@molnibalage: Frissítettem a figyelmembe ajánlott hely alapján a hatósugarakat. Olcsó szöveg, de tudtam, hogy ezt a helyet meg kéne néznem, csak nem jutott eszembe a neve (a nem kevés könyvjelző között nem ötlött szembe...), aztán meg meg is feledkeztem róla. Úgyhogy köszönöm a kommentet!

@gigabursch: @Galaric: Örülök, hogy tetszett! :)
Az F-111B, és törlésének minden részlete, jó hosszan: 33 képpel és 2 videóval, mintegy 48 ezer karakterbe foglalva. A sorozat első része ITT olvasható, az előző pedig ITT. A poszt végén a folytatásra utaló, rövid mondatnak kell szerepelnie. Ha nem, akkor a hosszúsága miatt rosszul töltötte be a…..
Maga Lenin 2021.05.03 08:55:20
@Galaric: @rm40: örülök, hogy tetszik
Maga Lenin 2021.05.03 10:26:40
@gigabursch: Simán átgurulnak felette.
Maga Lenin 2022.02.18 21:40:52
@gigabursch: www.youtube.com/watch?v=jTpgLVWLUqU
Itt láthatod is, amit jkoenig mondott. Meg még egyéb részleteket :)
Hét tenger Farlövés 3. 2022.02.15 10:18:38
A csatahajók manőverezőképességét befolyásoló torpedótalálatok leghíresebb példája nyilvánvalóan a Bismarck esete. A hatalmas hajó egyetlen találattól vált béna kacsává, és könnyű prédává az őt üldöző angol hadihajók számára. A nevezetes eseményt rengetegen feldolgozták már, s a sztori minden, a…..
Maga Lenin 2022.02.17 12:52:08
Az alapfeltevés, vagyis, hogy a németek megint mennyire fajankók voltak, mintha kicsit erős lenne e konkrét esetben. (Néhány régebbi posztnál amúgy nem győztem hüledezni az azokban leírt viselkedésükön.) Van ez a részlet:
"A németek ezt látva meg sem kísérelték, hogy bejussanak a kormánykamrába. (Egyesek szerint néhány búvár lejutott a kamrába, de semmit sem tudtak lent csinálni, és végül alig tudták visszahúzni őket onnan.) "
Ez arra utal, hogy igazából lehet, hogy tényleg, objektíve megoldhatatlan volt a dolog, hiába próbálták meg. Utána az jutott eszembe, hogy a korábbi csata alatt ugye csak felülbírálták Lütjens-t, amikor a hallgatása ellenére egy alacsonyabb beosztású tiszt kiadta a tűzparancsot. Ebből meg arra gondoltam, hogy ez a rész:
"Erre azonban nem kaptak engedélyt, a mentést irányító tisztek a kormánykamrába való bejutást életveszélyesnek tartva inkább visszazárták a fedőt, a robbantást pedig állítólag maga Lütjens tiltotta meg, kijelentve: „Ilyesmivel nem veszélyeztethetjük a hajót!” ..."
ha így is volt, hát nem biztos, hogy olyan sokat jelent, hiszen ha egyszer már felülbírálták őt, akkor talán másodszor is megtették volna. Pont, ahogy szó volt róla, hogy azért a végveszély érzése csak elég nagy indok erre a 2000 fős legénységből pár embernél. Lásd még:
"A visszaemlékezések szerint a mentést irányító tisztek között heves viták zajlottak."
Mindezzel csak azt akartam mondani, hogy lehetséges, hogy az utólagos ismereteink egyszerűen hiányosak, és ott helyben, az akkor a személyzet rendelkezésére álló infók alapján nem volt mit tenni, illetve, amit lehetett, azt megtették.
Nyilván a hibák közé sorolandó a kárelhárítást illetően az említett, (valószínű) konstrukciós hiba.
Amit meg szerintem érdemes megjegyezni, hogy ha észlelik az angolok, hogy valahogy sikerült kijavítani a Bismarckot, akkor azért lehet, hogy mégiscsak akármit bevállalnak ők is. Az a 12 Swordfish is ott volt, meg hátha akkor nem röhögnek annyira a jó Winston tényleg nevetséges utasításán. Pont az itteni posztok mutatták be, hogy az angolok is mennyire a látszatra mentek rá sokszor, na ettől biztos nem tudtak volna eltekinteni ezúttal.
A Vigilante talán az egyik legjobban, de legalábbis „legtipikusabban” kinéző „vadászgép”, látszik rajta, hogy a sebességre termett. Bár az eredeti, atomcsapásmérő feladatkörében szinte nem is szolgált, első számú felderítőgépként a ’60-as, ’70-es években pótolhatatlan feladatot látott a US Navy…..
Maga Lenin 2022.01.24 22:40:44
@gigabursch: @Galaric: Jónak ígérkezik a folytatás is :)

@misinator: A Je-8 említhető még azokból az évekből, de abból ugye nem lett semmi. Nem sokra rá viszont a nagyobb radar kikényszerítette mégis a beömlő orrból való eltüntetését (csak nem alulra került, hanem kétoldalra). Nagyon emlegetik a MiG-25 inspirációját az A-5-ösből, orosz források sem cáfolják ezt, és amúgy sincs benne semmi rossz mellesleg, ha igaz, de erről majd később.

@KLB80: Nagyon örülök, hogy ilyen jól sikerült ezek szerint a témaválasztás :) Aranysas 2013/12-ben egyébként volt róla cikk, no persze a terjedelmi korlátok miatt ott számos érdekességnek nem juthatott hely, mint most a források feldolgozása közben rájöhettem.
OFF: De hát ott egyszerűen van karakterkorlát. Az meg nagyon messzire vezet, hogy ki mit vár egy ilyen újságtól. Én is vártam volna "kiskoromban" jó hosszú ismertetőket, de más meg mást vár persze. Nincs nagy kitekintésem a nyugati lapokra, de angol nyelvűek közül néhány biztos, hogy van (legalábbis volt), ami egy-egy számot nagyon nagy részben egyetlen típusnak szentelt. Szóval nem ismeretlen a dolog azért, de nyilván nem vagyok lapkiadó, nem ismerem a széles körű igényeket itthon.
Maga Lenin 2022.01.26 21:48:06
@misinator: Hmm, Je-150, Je-152... hát igen :)

@molnibalage: Hát igen, az a középső "cső" nagyon adta magát egyéb felhasználásokra is...
Maga Lenin 2022.02.13 18:20:32
@at900: A kis magasságú behatolási képesség miatt elég masszív amúgy. De a vonalai valóban fantasztikusak. A maga nemében pedig nem is épp könnyű :)
A záró részben az M-X, azaz LGM-118 Peacekeeper jelet kapott ICBM telepítési ötleteit ismertető sorozat elérkezett magához az MPS-hez, és azt mutatja be részletesen. Ezt a később mégis szükségessé váló, alternatív javaslatok követik, illetve az M-X program végeredménye. A zárás pár sorban a…..
Maga Lenin 2021.12.29 10:41:02
@Galaric: @gigabursch: Örülök, hogy tetszett az éves felhozatal! :) Mondhatni, hogy másfél téma be van már tárazva.
Viszont jeleznem kell, hogy ebben most komolyabb dolgok korántsem voltak. Ide jó grafikonok tartoznak igazából, robbanófejek számával, hatóerővel, távolsággal, nyomásnak való ellenállással és így tovább. De ez túlzás lett volna :)
Maga Lenin 2021.12.30 23:10:15
@MIG-31: Kétségtelen, hogy itt pár bekezdésben van összefoglalva, amin jó 15 évet szórakoztak, szóval nem csodálom, ha tömény. Most azonban kifejezetten rövidre akartam venni :)

Az elhelyezés talán nem volt igazán egyértelmű, bár kilogikázható. A telephelyeket mutató képen ugye kettő fekete négyzet van, az meg többször szerepel, hogy 4600 fedezék kellett első kiépítésben, és itt nem volt hozzátéve, hogy telephelyenként, szóval akkor összesen értve. Ez azt jelenti, hogy a 4600 oszlik meg e két helyszín közt. Lehetett volna valóban 200 telephely is, ez jó meglátás elvben, de ez a kiegészítő dolgok, rendszerek miatt persze totálisan irreális lett volna. Azt egy fokkal világosabbnak gondoltam volna a szövegből, hogy egy darab se épült meg.
1981. december 13. Wojciech Jaruzelski lengyel miniszterelnök és pártfőtitkár az állami televízióban kihirdeti az országban a szükségállapotot..
Maga Lenin 2021.12.19 10:13:37
@¿Qué tapas hay?: Az igen! (Tényleg, nem irónia.)
Az M-X telepítési lehetőségeit bemutató sorozat harmadik részében újra mobil megoldások következnek, de ezúttal szárazföldi mozgatással. Az első rész ITT olvasható, míg az előző ITT.   A silószerű tárolást ismét mobil megoldások követik, de ezúttal szárazföldi mozgatással. 18. Az országos…..
Maga Lenin 2021.12.07 22:33:34
@Galaric: Jó kérdés, de nem elírás. Úgy becsülték, hogy nem nagyon lehet lebuktatni a rakétákat, ami azt jelenti, hogy nagyon ritkán kell őket mozgatni. Ezért elég ilyen kevés jármű. Majd látod, hogy az MPS-nél már mennyivel több kell. ;)
Maga Lenin 2021.12.10 21:37:03
@Galaric: @at900: Eredetileg nem gondoltam bele eléggé, de úgy tűnik, ezt a medencés opciót iszonyú jónak gondolták, hiszen elég lett volna az említett, 10 jármű is. A vízhiány viszont mégis kiütötte a lehetőséget végül, de talán ha ez nincs, emellett döntöttek volna, mert az M-X MPS-nél fennálló, talán fő gond (lásd köv. rész) ezt nem kevéssé érintette. Ha valami okból kellett volna egy ilyen nagyon fifikás megoldást választani, lehet, hogy rászánják magukat a kiásós verzió tesztjeire, és akkor meg az nyer talán. De persze ez csak találgatás.
Maga Lenin 2021.12.18 11:19:26
@ranyek: @Galaric: Érdekes lenne, csak még nem láttam ilyen elemzést :) Azt nagyon figyelembe kell venni, hogy ez a sorozat is egy, majd végül már 2 db, de nyilvánosságnak, közérthetőnek szánt tanulmányból készült. Ennek a dolognak, hogy hány rakétát hova kell telepíteni, ha az ellenfélnek van x db y pontosságú és z távolságban lévő rakétája van és így tovább, ennek teljes körű számításai vannak. Túlnyomást, riasztási időt, meg még rengeteg faktort kell figyelembe venni, és nem csak logikáznak, hanem tényleg számítások készülnek. Ennek egy ilyen icipici felszínét láttam most a készítés során.
A másik ehhez, hogy az megint más, hogy legfeljebb pár tucat orosz rakétavonat volt/lett volna, vagy 2000 robbanófejnyit kell így megoldani, mint ahogy az M-X-nél eredetileg gondolták. Ha csak pár vonat van, azokat egy olyan zárt társadalmú, és hatalmas országban, mint a SzU, nem is olyan nehéz már megvédeni. Ahol belső útlevél kellett, ott azért elég nehéz lett volna lekövetni szabotőröknek ezt a néhány vonatot. Az USA esetében nem ez volt a helyzet.
A terepjáró indítójárműnél, amin a Topol van, amennyire gyorsan utánanéztem, nagyjából a dash to shelter elv van, és nem az, hogy folyton valahol kint vannak az indítók egy szibériai erdőben (de lehet, hogy nem jól néztem utána).
Szóval egyrészt igazából nem több száz rakéta szaladgált régen a végtelen tajgán, másrészt a SzU társadalma és méretei ezt lehetővé tették megbízhatóbban náluk. Végül, ha tovább folyik a hidegháború, úgy látszik, ezt az USA is megkockáztatta volna, az említettek ellenére is - de, bár gondolom, hogy mindenki tudja, mi lett az eredmény, azért a 4. részt nem spoilerezném el kommentben :)
Annyit még megismételnék, hogy amiket most leírtam, csak a felszínen látható dolgok, igen, mögé kéne tenni legalább egy-két tanulmányt, mondjuk lehetőleg orosz forrásból ugye... hát ez most így nem állt rendelkezésre :)
A japán gépek második hulláma 11.38-kor indított támadást az angol hajók ellen. A Genzan ezred tizenhat, torpedókkal felszerelt G3M bombázója két hullámban közeledett az angolok felé. Kilenc bombázó a Prince of Wales, hét a Repulse ellen indult. A gépek a Type 91 légitorpedókkal voltak felszerelve,…..
Maga Lenin 2021.12.10 19:19:40
@MZoli: Épp én is ezt akartam volna írni. Mondjuk így meg még kínosabb az ügy a briteknek.
Az M-X telepítési lehetőségeit bemutató sorozat második részében légi úton mozgatott, illetve valamilyen módon silókba telepített rakéták szerepelnek. Az előző, egyben első rész ITT olvasható. E poszt videós verziója itt nézhető meg:   Levegőben mozgatott rakéták 8. Vízirepülőgépekre…..
Maga Lenin 2021.11.28 16:01:19
@fonak71: Pontosabban az MPS-t nevezte így, mert ilyen vagy az itt említettekhez hasonló tervei neki is voltak, ha már az MPS-t elvetette. De ezt majd a 4. részben. ;)