Adatok
Galván_Tivadar
0 bejegyzést írt és 102 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Mandiner blog
Klik, szülők, tanárok, Soros – mi lesz a közoktatás túltolt biciklijével?
2016.02.03 14:24:00
A centralizációval sokkal jobban járnak az iskolák, a tanárok, a diákok és a szülők is – ez a cél vezérelte a Klik létrehozását. A központosítási akarat intézménye 2013 szeptemberétől élesben működik, ám alig egy év alatt kiderült (maga a közoktatási ügyekért felelős államtitkár ismerte el), hogy…..
Galván_Tivadar
2016.02.04 19:33:18
Mindeközben Klebelsberg Kuno forog a sírjában...
Tegnap a baloldalon megalakult a Mesterházy-Bajnai-Gyurcsány-Fodor alkotta "álomcsapat" a Párbeszéd Magyarországért párt csendes unicumos asszisztálásával, és amíg ezen röhögcsélt mindenki.....nos, eközben Orbán Viktor megállapodott Putyinnal Magyarország történetének…..
Galván_Tivadar
2014.01.15 19:32:24
Paks II. tervezett beépített villamos teljesítménye: 2,4 GW
Éves termelés 89%-os* erőmű teljesítmény kihasználási tényezőnél : 18 711 GWh (=2,4GW*24h*365*0,89)
* Paks I. átlagos teljesítmény kihasználási tényezője a kapacitásbővítés óta, 2009-2013 között: 89% (forrás: npp.hu/download/13135/%C3%9Czemeltet%C3%A9si%20mutat%C3%B3k%202013.pdf)
Építés tervezett költsége: 3 000 000 000 000 Ft
Egyéb költségek: 3 000 000 000 000 Ft
Pár egyszerű számítás nélkülözve az inflációt és a kamatokat:
Beruházási költség megtérülése, ha a termelői árban x Ft / kWh a beruházás fedezete: (üzemeltetési költségek nélkül!)
5 Ft : 64 év
10Ft: 32 év
15Ft: 21 év
20Ft: 16 év
Képlet: év = beruházás összköltsége / ( fedezet az áramárban * éves villamos energia termelés) = 6 000 000 000 000 Ft / ( x Ft / kWh * 18 711 GWh/év * 1 000 000)
A megtérülési idő rövidül, ha a költségek csökkennek.
A beruházási költség a termelt áram árában, ha y évre osztjuk szét:
20 év: 16 Ft / kWh
30 év: 11 Ft / kWh
40 év: 8 Ft / kWh
60 év: 5,3Ft / kWh (ennyi a tervezett élettartam)
Képlet: költség az árban = beruházási költség / ( éves termelés* "futamidő ) = 6 000 000 000 000 Ft / ( 18 711 GWh / év * y év * 1 000 000)
Paks I. értékesítési átlagár 2012: 12,28 Ft / kWh (www.atomeromu.hu/rolunk)
Ebben már benne van az üzemeltetési költség és a nyereség is.
Paks II. megépítésével 500MW-ról 1200MW-ra hízna a legnagyobb hazai erőművi blokk teljesítménye. Az egységes európai villamos energiarendszer (ENTSO-E) fontos követelmény, hogy minden országnak rendelkeznie kell a legnagyobb erőművi blokkjának megfelelő teljesítményű gyorsindítású tartalék kapacitással, ami a legnagyobb blokk kiesése esetén néhány perc alatt bevethető. Ezt (az 500MW-ot) ma Magyarországon a Litér, Sajószöged, Lőrinci szekunder tartalék gázturbinás erőművek fedezik, ehhez szükség lesz még további 700MW gyorsindítású szekunder tartalék beépítésére. Szerencsésebb földrajzi helyzetű országokban ez vízerőművekkel fedezhető.
Remélem, jól számoltam... :)
Éves termelés 89%-os* erőmű teljesítmény kihasználási tényezőnél : 18 711 GWh (=2,4GW*24h*365*0,89)
* Paks I. átlagos teljesítmény kihasználási tényezője a kapacitásbővítés óta, 2009-2013 között: 89% (forrás: npp.hu/download/13135/%C3%9Czemeltet%C3%A9si%20mutat%C3%B3k%202013.pdf)
Építés tervezett költsége: 3 000 000 000 000 Ft
Egyéb költségek: 3 000 000 000 000 Ft
Pár egyszerű számítás nélkülözve az inflációt és a kamatokat:
Beruházási költség megtérülése, ha a termelői árban x Ft / kWh a beruházás fedezete: (üzemeltetési költségek nélkül!)
5 Ft : 64 év
10Ft: 32 év
15Ft: 21 év
20Ft: 16 év
Képlet: év = beruházás összköltsége / ( fedezet az áramárban * éves villamos energia termelés) = 6 000 000 000 000 Ft / ( x Ft / kWh * 18 711 GWh/év * 1 000 000)
A megtérülési idő rövidül, ha a költségek csökkennek.
A beruházási költség a termelt áram árában, ha y évre osztjuk szét:
20 év: 16 Ft / kWh
30 év: 11 Ft / kWh
40 év: 8 Ft / kWh
60 év: 5,3Ft / kWh (ennyi a tervezett élettartam)
Képlet: költség az árban = beruházási költség / ( éves termelés* "futamidő ) = 6 000 000 000 000 Ft / ( 18 711 GWh / év * y év * 1 000 000)
Paks I. értékesítési átlagár 2012: 12,28 Ft / kWh (www.atomeromu.hu/rolunk)
Ebben már benne van az üzemeltetési költség és a nyereség is.
Paks II. megépítésével 500MW-ról 1200MW-ra hízna a legnagyobb hazai erőművi blokk teljesítménye. Az egységes európai villamos energiarendszer (ENTSO-E) fontos követelmény, hogy minden országnak rendelkeznie kell a legnagyobb erőművi blokkjának megfelelő teljesítményű gyorsindítású tartalék kapacitással, ami a legnagyobb blokk kiesése esetén néhány perc alatt bevethető. Ezt (az 500MW-ot) ma Magyarországon a Litér, Sajószöged, Lőrinci szekunder tartalék gázturbinás erőművek fedezik, ehhez szükség lesz még további 700MW gyorsindítású szekunder tartalék beépítésére. Szerencsésebb földrajzi helyzetű országokban ez vízerőművekkel fedezhető.
Remélem, jól számoltam... :)
Az új-zélandi kormány közlekedésbiztonsági kisfilmje olyan, mint egy horrorfilm, amiben egy ponton reménykedsz, hogy elkerülhető a vég. De a pont nem ott van, ahol gondoljuk. Akkor már késő. Elképesztő, hogy hogyan vezetnek az emberek. Kétféleképpen osztályozom a dolgot…..
Galván_Tivadar
2014.01.11 18:40:51
@Thanathos:
Ez egy neked való oldal, ha már a fizikaórán mással foglalkoztál:
www.kisdoboz.hu/fekut/
Neked kiválóak a reflexeid, jó a gumid, lássuk mi történik 90 helyett 150-nél:
"150 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 110.83 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 20.83, a fékút 90 méter.
90 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 44.9 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 12.5, a fékút 32.4 méter.
Ha egy hirtelen eléd kerülő akadálynál 90 km/h sebességgel épp megtudtál volna állni, 150 km/h sebességgel haladva 44.9 méter megtétele után 128 km/h sebességgel ütközöl vele.
Ez az akadály szempontjából nézve körülbelül olyan, mintha egy emeletes lakóház 21. emeletéről esett volna le (64 méterről). "
Ésszel...
Ez egy neked való oldal, ha már a fizikaórán mással foglalkoztál:
www.kisdoboz.hu/fekut/
Neked kiválóak a reflexeid, jó a gumid, lássuk mi történik 90 helyett 150-nél:
"150 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 110.83 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 20.83, a fékút 90 méter.
90 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 44.9 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 12.5, a fékút 32.4 méter.
Ha egy hirtelen eléd kerülő akadálynál 90 km/h sebességgel épp megtudtál volna állni, 150 km/h sebességgel haladva 44.9 méter megtétele után 128 km/h sebességgel ütközöl vele.
Ez az akadály szempontjából nézve körülbelül olyan, mintha egy emeletes lakóház 21. emeletéről esett volna le (64 méterről). "
Ésszel...
Az Égéstér 69. adásának kommentposztja.Direktlink a letöltéshez...
Nincs elég betű ahhoz, hogy leírjam, hogy mennyire örültem annak, ami a múlt héten történt. Ezért inkább összebarkácsoltam egy videót. Így legalább te is hallhatod a hangját (bár még tömítetlen, csak odapöttyözött kipufogókkal). És láthatod, hogyan fest most; alulról,…..
Galván_Tivadar
2012.11.14 22:53:48
@Szkotti: Köszönöm, ezért kérdeztem. Nem építek itthon versenyautót, kábelsarura emlékeztetett a végük, nyilván szakmai ártalom. :)
Mínusz húszban már nincs kecmec, fagyálló nélkül baj lesz. De hogy mérjük meg a hűtőfolyadék fagyáspontját? Kapcsolódó cikkünk kommentposztja..
A katonaembert békeidőben megkörnyékező kihívások között (az unalom, az alkohol és az idióta elöljárók mellett) feltétlenül meg kell említenünk a hideget. Mindannyian fáztunk már őrszolgálatban, reggeli tornánál vagy akár a körletben is, de biztos vagyok abban, hogy…..
Galván_Tivadar
2011.11.27 00:25:02
@tiboru: Finnország, március idusa, délutáni napsütés, -10°C, nekem csak a szemem látszik ki a sok hucimuciból, körülöttem a finn kiscsajok miniszoknyában csapatnak a tükörjégen a szögesgumis biciklijük nyergében. Brr... :)
Megvan új kedvencem a bálnaautó-osztályban. Ha most kéne választanom, Audi A8, BMW7, Mercedes S osztály, vagy esetleg Lexus LS, habozás nélkül megjelölném a Jaguar XJ-t. Könnyű, sportos, jó vezetni, szép, jól össze van rakva… és 20 colos felniken fut. /40. Meglepően szűk…..
Galván_Tivadar
2011.11.14 20:24:49
@Tibi88: Ha nem tévedek akkor azért, mert az aluljáró egyben kerülethatár is és a felújítás Újpesten volt. A leírásból én is egyből tudtam, hogy ez a hely csak a Fóti úti aluljáró lehet :))
Házitroll kolléga már régóta érlelte a gondolatot, hogy kéne valami high tech katonásdi dologról írni, mígnem a múltkori REVA-poszt kommentjeiben felmerült a Predatorok feltörése. No nem arra a ragadozóra kell gondolni, amit legutóbb Antal Nimród rendezett, hanem arra, amit az…..
A repülősök és a buffosok közötti antagonisztikus ellentét, a haderőnemek értékrendje közötti különbözőség, továbbá Szögyi bajtárs közismert stílusa garancia arra, hogy még egy ilyen rövid történet is, mint a mai, alkalmas arra, hogy a dicsőséges Október novemberi…..
Galván_Tivadar
2011.11.10 22:34:32
@Galván_Tivadar: bocsánat, ez a predatoros poszthoz szántam :)
Facebookról csenve, a készítő kommentárja: "Egy csávo láncon hozta az utcán aztán oda láncolta az oszlophoz,kőzben az egészet vették kamerával" Tényleg nem lehetne máshol forgatni ezeket a szarokat? És kinek áll fel erre? Bárki lát ilyet, nyugodtan hívja a…..
Mostanra viszonylag jól el lett látva kis hazánk autópályákkal. Az hogy mennyire (nem) nőttünk fel használatukhoz, már jó pár bejegyzés témája volt. SomiTomi levele ezúttal az egyre több helyre telepített kijelzőkkel foglalkozik. Nagyon hasznosak lehetnének elvileg, én már…..
Galván_Tivadar
2011.06.01 16:17:58
Leállósáv: totalcar.hu/magazin/kozelet/autopalya09/2/#szoveg
"Az ÁAK saját, belföldi statisztikái szerint ha valaki a leállósávban áll, statisztikailag húsz percig marad életben."
"Az ÁAK saját, belföldi statisztikái szerint ha valaki a leállósávban áll, statisztikailag húsz percig marad életben."
Az Amarok tompított fényének wolframszálai pont nálunk döntöttek úgy, hogy inkább elpárolognak. Kétoldali izzócsere, egy szál spanyol nyelvű használati útmutatóval. Vélemények az azonos című írásunkról...
Galván_Tivadar
2011.04.23 18:10:03
@Ciri: Nekem az az érzésem, mintha az utóbbi időben fogyóban lennének a gagyixenonnal közlekedők, talán mégsem bír annyit, mint mondják és úgy már nem éri meg. Szerencsére!
Melyik az ideális ajtó? Biztos te is hallottad már, Nyájas, amikor a metróval utaztál, hogy "menjünk előbbre, ott jobb lesz leszállni". A tapasztaltabb utasok a leggyakrabban használt célállomási megállót már ismerik annyira jól, hogy tudják, melyik ajtón kell kiszállni…..
Péternek 30 ezer forintjába került ez a manőver. Miért kapta a büntetést? A helyes megfejtés alant:
A homáron is és sokhelyütt a neten sokan azért háborognak, hogy miért parkolnak mások igy meg úgy és hol van a rendőrség ilyenkor! Nos elárulom neked, hogy hol. Itt és lesújt…..
Tanulságos megfigyelni ebben az írásban is a azt a logikát, amely azt sugallja, hogy szinte soha senkit nem szabad megbüntetni, vagy valamiféle, büntetésnek tekinthető dologgal fenyegetni, mert az mindig igazságtalan és embertelen. Erős ingerenciám van arra, hogy olyan…..
Röviden: Nem. Sehol sem, mert a választási rendszer sajátosságai következtében, az egyéniben értelemszerűen nem nyerő LMP jelöltek a szocialistáktól és a jobbiktól vesznek el listás mandátumokat, akik szintén nem egyéni győzelmekből szereznek majd…..
...már csak maréknyian.....
Galván_Tivadar
2010.09.01 08:00:03
A szépemlékű, manapság ritkán emlegetett négyigenes népszavazás óta gyakorlatilag minden kampányban részt vettem. Igaz, az utóbbi nyolc-tíz évben, a koromra és a mozgalmi múltamra való hivatkozással csak egy-egy délutánra megyek ki kampányolni, cédulát…..
Galván_Tivadar
2010.08.31 20:03:31
@ddance: Egy 10%-os támogatottságú pártról beszélünk. A főpolgármester-jelölt állításhoz kell a 2%.
Nem értem azokat az LMP/Jobbik/MSZP szimpatizánsokat, akik a demokráciát siratják. Részt akarsz venni a demokráciában, de még nem csöngetett be a pártod? Vidd el a KC.-t magad, 2 perc utánézni a honlapjukon, hogy hol gyűjtik és biztos vagyok benne, hogy a napi útvonalodon van olyan gyűjtőhely, aminek a felkeresése másik 2 percnél többet nem igényel.
Nem értem azokat az LMP/Jobbik/MSZP szimpatizánsokat, akik a demokráciát siratják. Részt akarsz venni a demokráciában, de még nem csöngetett be a pártod? Vidd el a KC.-t magad, 2 perc utánézni a honlapjukon, hogy hol gyűjtik és biztos vagyok benne, hogy a napi útvonalodon van olyan gyűjtőhely, aminek a felkeresése másik 2 percnél többet nem igényel.
Urbanista
A környék, ahol "nem laknak prolik". Ennek a XIII. kerületi lakásnak a verses hirdetése prózában is elég érdekes lenne
2010.08.23 23:00:00
Ingatlanosirodalmi barangolásunkat a XIII. kerületben folytatjuk. A szerző, aki magát is beleköltötte a versbe, szép feszes rímekben dicséri portékáját, a végén enyhe szabadverseléssel. Mondjuk nem egy József Attila, legalábbis azt hiszem soha nem érdemli ki a munkásosztály…..
„Jajj gyerekem, hát hagyjál mán engem ezekkel a léha dolgokkal, annyi értelme sincs, mint a fába faragott pinának” – mondta nemrégiben idős, tapasztalt, 80 év fölött is szkanderbajnok, mindennapjait vadakat terelő juhászként élő ismerősünk, akinek…..
Galván_Tivadar
2010.08.18 08:12:15
Köszönjük meg Szanyi Tibor kinevezését a kampányigazgatói posztra, látszik, hogy mennyire értenek a politikához és a kampányhoz a vörös törpepártban. (Ezek szerint ők sem nézték végig az Elnök embereit) Ezek komolyan azt gondolták, mert Szanyi nyert egyéniben, meg mocskos a…..
Galván_Tivadar
2010.08.17 10:33:01
@vviktor: És tényleg, nem is gondoltam volna róla, hogy 39 éves, micsoda MILF :)
Galván_Tivadar
2010.08.17 10:39:33
@Noname Cowboy: 16 éve még nem lájkolta volna a hazai progresszió üstökösét, szóval szerintem nem királyi a sarj.
Kötött pálya
Nekünk miért nincs olyan jó interaktív térképecskénk, mint a cseheknek?
2010.08.08 12:00:00
Oké, oké, csehfóbiám, pontosabban csehfiliám van. De nekünk miért nincs olyan interaktív, mindenféle fontos információt tartalmazó turisztikai térképünk, mint a cseheknek? (Vagy van, csak nem találom?)Van persze többféle interaktív Magyarország térkép, ilyen, olyan, amolyan, de…..
Galván_Tivadar
2010.08.09 20:55:12
@adört: Reggel be sem jött, most már van google alapú térkép színes vonalakkal, vonatok nélkül a következő üzenettel:
"Az �n b�ng�sz�je nem alkalmas az alklamaz�s futtat�s�ra!
K�rem haszn�lja az Internet Explorer b�ng�sz� 7 vagy nagyobb verzi�j�t!"
I � unicode :)
Az alkalmatlan böngésző egyébként Firefox 3.6. Évek óta nem láttam ehhez hasonlót.
"Az �n b�ng�sz�je nem alkalmas az alklamaz�s futtat�s�ra!
K�rem haszn�lja az Internet Explorer b�ng�sz� 7 vagy nagyobb verzi�j�t!"
I � unicode :)
Az alkalmatlan böngésző egyébként Firefox 3.6. Évek óta nem láttam ehhez hasonlót.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz