Regisztráció Blogot indítok
Adatok
prokee

1052 bejegyzést írt és 2301 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A P70-ről szóló cikkben már említettem, mennyire gyakori tévhit, hogy a Trabant motorja egyenesen a P70-ből ered, ahogyan azt is, miért nincs ennek semmilyen műszaki, technikai, vagy akár történelmi alapja sem. Na jó, de akkor hogyan született meg a Trabant motorja? A hős NDK-s mérnökök fogtak egy…..
prokee 2023.01.28 13:29:02
@Kopasz Szuzukis: "A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre"

Rögtön az első mondatban van egy link, ott kiderül, miért nem helytálló az állításod. Semmi köze a DKW kéthengeres blokkjának a Trabanthoz.
prokee.blog.hu/2023/01/27/awz_p70_a_trabant_elodje_vagy_a_legkevesbe_ismert_audi
prokee 2023.02.05 09:13:40
@geegee: "nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból,"
Pedig ez történt. Ez egy NDK-s, lipcsei rendszám.
Én magam is láttam a nyolcvanas években NDK-s autókat D-s felségjelzéssel. Furának tűnik mai szemmel, de mivel az NDK mindig is azt tartotta magáról, hogy ő az egyetlen és igazi Németország, elképzelhető, hogy ez nem volt akkora bűn a rendszer szemében, mint gondolnánk.
OK, tudom, van egy rakás elmaradásom, igyekszem is behozni (hónapok óta készül a vízről írott), de most egy aktualitás következik, elsősorban a hozzá tartozó sztori miatt. Megjegyzés:Ez nem egy fizetett poszt, nem reklám, nem kapok jutalékot vagy más térítést a gyártótól :) Amikor a Házat…..
prokee 2021.07.16 06:55:37
@whale: Akkor így egy évvel később válaszolok is :)
Egyelőre maradunk. Sok a feladat, kevés az idő, ezért nem is születnek posztok. A ház alakul, de elég sok tennivaló van még - idénre például egy tetőjavítás kellene nagyon, és hát a fűtés is átmeneti még.
Egyszer majd felszívom magam, és megírom, hol tartunk.
prokee 2023.01.30 10:50:56
@whale: pont, mint legutóbb :) Feladat sok, idő posztolni (meg hát fotózni, videózni hozzá) jóval kevesebb :)
Tető javítva, ajtó- és ablakcserék voltak és mennek most is (tegnap pont cseréltem egy szobaajtót középen, van még hátra kettő), a lépcsőházi tetőtér egy részét hozzáépítettük a lakáshoz, szóval van akció, csak kevésbé dokumentálom :)
Facebookon kicsit több a történés:
www.facebook.com/ahazblog
- prokee - Pablo Escobar Wartburgja 2023.01.16 14:28:06
Fussunk előre: a címben semmilyen barokkos túlzás nincs, Pablo Escobarnak valóban volt egy Wartburgja. Egy szép kék, platós, 311-es púpos Wartburgja. OK, megértem a hitetlenkedést, bennem is felmerült pár kérdés ezzel kapcsolatban, a válaszok alább. Elsőre nyilván azt gondolná a tisztelt olvasó,…..
prokee 2023.01.18 08:48:57
@Fredddy: "hogy a Trabant ilyen sok helyre eljutott"
Mármint a Wartburg :)

@sóhegy049: "Az adott wareszt biztosan nem gyártották Honeckeriában?"
De, gyártották, ha más plató-kialakítással is, de ez egybehangzó beszámolók alapján határozottan egy Graciela GW.
prokee 2023.01.28 09:27:31
@pizo: lehet igazad, bár megjegyzem, a hűtőrácson nem mindig volt embléma (lásd a prospektust!), és a géptetőre is volt, ahol simán GW betűk kerültek fel (ld. katalógus), aztán volt az eredetire hasonlító, de a vár helyett GW-vel (youtu.be/izlvlhphgIU?t=42), és volt olyan is, ahol a sima eisenachi logot rakták fel (még színesben is: youtu.be/AJkn_IOg0kE?t=50).
prokee 2023.01.28 17:20:32
@pizo: Lehet, hogy az én szemem nem áll rá annyira, de a linkelt példákból nekem úgy tűnik, volt eltérő rács és azonos rács is, ahogyan embléma is.
Hogy konkrét Wartburg felirat volt-e, ebben már bizonytalan vagyok, de mintha a poszt írása közben ilyen fotót is találtam volna.
Az NDK autóiparát elsősorban a Trabantról és a Wartburgról ismerjük, és persze beugorhat még a dombnak felfelé haldokló IFA, a gyakran sík úton is halálhörgést hallató szénné pakolt Barkas. Rutinosabbaknak a Robur, Multicar, motoros alkatoknak a Simson és MZ is felbukkan, amikor elindul a keletnémet…..
prokee 2023.01.08 09:15:57
@Tommi: természetesen, lesz arról is bővebb anyag.
Ezúttal a miskolci és borsodi tájszólásokat gyűjtöttem össze egy csokorba. Remélem, ahogy én is, ti is rá fogtok csodálkozni egy-egy általatok ismert és használt tipikus borsodi szóra, kifejezésre.     ,,Nyelvészeink általában mégis legtisztább, legszebb magyar kiejtésnek a miskolc-környéki,…..
Kelet-Németország Mi az az NDK? 2021.03.18 12:48:23
Az NDK, szép hivatalos nevén a Német Demokratikus Köztársaság, a köznyelvben gyakran csak Kelet-Németország, egy 1949. október 7. és 1990. október 3. között fennállt államalakulat, amely a mai Németország öt tartományát (Mecklenburg-Elő-Pomeránia, Brandenburg, Szász-Anhalt,Türingia, Szászország) és…..
prokee 2021.03.20 20:37:44
@Kedélyes Paraszt: Én sem szimpatizálok vele, sosem lennék barátok, de ameddig nem ő hányja a mocskot másokra, addig ő marad és mások repülnek.
A vélemény szabad, akkor is, ha én vagy más nem értünk vele egyet. A nem a tárgyhoz tartozó trollkodás az nem,
A határokat én húzom meg, ebben a tekintetben nincs demokrácia. Pont, mint az NDK-ban :D
Az NDK teljes fennállása alatt az állami vasút a háború előttről megörökölt Deutsche Reichsbahn, azaz Német Birodalmi Vasút nevet használta. Viszonylag furcsa ez egy szocialista-kommunista, de főleg antiimperialista államban, és bizonyára szívesebben átnevezte volna a pártvezetés Vörös Békevasútra,…..
prokee 2021.03.19 11:13:33
@toto92: A jaltai konferencia záróokmányában az áll, hogy a zónahatárok közötti közlekedést a Deutsche reichsbahn biztosítja.

Ha átnevezék volna Vörös Békevasútra, a nyugati szövetségesek nyilván létrehoztak volna egy "új" Deutsche Reichsbahnt, és onnantól megnyerték a jogot.

(de bizarr, hogy a kommentdobozba csupa nagybetűvel lehet írni, ezt hamarosan kijavítom.)
A Mufuti az NDK egyik szimbóluma lehetne. Hangzása ellenére nem valami kedves, puha aranyhörcsög vagy nyuszika egy kelentémet meséből. Jelentése Multifunktionstisch, magyarul multifunkciós asztal. A Sonnenallee (Napsugár Sétány) című filmből szerzett "világhírnevet", de legalábbis némi ismertséget…..
Kelet-Németország Fogalmak: VEB 2021.03.18 13:37:47
Az NDK egyik jellemző kifejezése a VEB. Aki sosem járt ott, de birtokolt valamilyen keletnémet ipari terméket, legyen az akár egy hajszárító, vagy egy Trabant, könnyen találkozhatott már ezzel a rövidítéssel, amelynek természetesen nincs köze az internethez, hiszen szimpla v-vel írják. A VEB…..
Maga Lenin nicknevű vendégszerzőnktől az elmúlt években már olvashattatok egy-egy bejegyzést. A Techstory-ról és rendkívül részletes cikkeiről is ismert írónak saját oldala is van, ami nem más mint a Modernwartech. Ma a szovjet űrrepülőről láthattok sok remek fotót. A Szovjetunió úgy vélte, hogy…..
prokee 2021.02.11 10:27:28
Egy kicsit hadd beszéljek haza, talán az első magyar nyelvű írás volt a Buranról:
prokee.blog.hu/2007/09/19/buran_az_orosz_ursiklo

Azóta persze eltelt kicsit több, mint 13 év, néhány dologról többet tudunk, néhány pedig aktualitását vesztette azóta.
Külföldön ingatlant vásárolni nagy döntés, hiszen ezzel valahol végleg letesszük a garast az adott ország, város mellett – de legalábbis saját ingatlannal már nehezebb mozdulni, mint egy bérleményből. Orsiéknak (akik történetét nemrégiben olvashattátok) hat, zökkenőkkel teli évükbe telt, mire az…..
prokee 2021.01.13 15:57:00
Sokan tudják, hogy épp ma 63 éves a Trabant, 56 éves a Trabant 601, de azt már kevesebben, hogy ma 24 éves a Sachsenring Uni 1 is. Az autót, amely Németország, de talán a világ első modern felépítésű, a maihoz hasonló műszaki megoldásait alkalmazó hibridje volt, 1996 november 7-én mutatták be a…..
prokee 2020.11.09 10:44:31
@Pöff: A CNG elterjedésének legnagyobb akadálya (amennyire én ezzel képben vagyok) az, hogy nagyságrendekkel veszélyesebb a tárolása, tankolása, mint az LPG-é, vagy akár a benziné, gázolajé.
Ezért van, hogy főképp nagyvállalatoknál, közlekedési vállalatoknál elterjedt, ott nem kell a kútfejhez engedni külsősöket, csak kiképzett kollégák tankolhatnak.
prokee 2020.11.09 11:21:19
@Gazz:
Ezt persze neked, nem Pöffnek:

"Az a bizonyos hajóakku, az magyarul ólomakku, vagy NiMH?"

Gondolom, hajtóakkut akartál írni :) Nátrium-nikkel-klorid akku volt a prototípusban, a Lítium-alapú akkuk előtt ez egy viszonlyag jó alternatívának tűnt. Azóta hajtóakkumulátorként gyakorlatilag kihalt, nem versenyképes a Li-Ion technológiával, azonban háztartási energiatárolóként (elsősorban a napelemek háttérpufferjeként) mostanában fedezik fel újra, ugyanis akár 100Ah-s is lehet egyetlen cellája, ezzel elég magasan beelőz minden alternatívát.
prokee 2020.11.09 11:37:53
@Make Valamit: ez a felhasználásban valójában nem jelent gondot, egy belsőégésű motorban ettől magasabb hőmérsékletek is vannak, és mégis együtt élünk velük.
Ha viszont a hátrányokról beszélünk, egy ilyen akkut, ha nem használsz és nem tartasz üzemi hőfokon, több órányi melegítéssel tudsz újra üzembe helyezni. Emiatt sem lett volna megfelelő oviba járós úrvezetők számára, hiszen szombat-vasárnap lehűlt volna annyira, hogy hétfőn már csak a dízelt tudod használni.

Ez persze egy olyan részletkérdés, ami a prototípus -> szériagyártás folyamatát pont nem befolyásolta volna, hiszen mint látjuk, pont ebben az időszakban lett sorozatgyártásra is alkalmas például a NiMH akku. Ha az autó utcára kerül, valószínűleg már nem a NaNiCl2 akkukal történt volna meg.
Sokan ülnek most otthon, akik amúgy normális üzemben kirándulnának, utaznának. Van erre egy kiváló német kifejezést, a Fernweh, nagyjából távolvágyat jelent, magyarul azt mondanánk rá, hogy mehetnékem van. Ha neked is, de bármilyen okból beszorultál az otthonodba, megpróbálom enyhíteni. Tarts…..
Sokan ülnek most otthon, akik amúgy normális üzemben kirándulnának, utaznának. Van erre egy kiváló német kifejezést, a Fernweh, nagyjából távolvágyat jelent, magyarul azt mondanánk rá, hogy mehetnékem van. Ha neked is, de bármilyen okból beszorultál az otthonodba, megpróbálom enyhíteni. Tarts…..
prokee 2020.04.20 10:49:58
@Luighi: Viszonylag sok piramisban van - tudomásom szerint - sírkamra, szóval igen, én mondjuk elhiszem, hogy ezek az uralkodó ezekben nyugodott. Ráadásul a fent említett gróf is elhitte, és a poszt szempontjából ez az igazán releváns.
Azért köszi a keresetlen szavakat.
prokee 2020.04.20 12:30:59
@Jegkoko: viszonylag sok fotóm van onnan, de a többségén rajta vannak a fiaim, ezért nem válogattam be. Tekintsük ezt kedvcsinálónak arra az időszakra, amikor már bárki felkerekedhet és megnézheti, és annyi fotót csinál, amennyit csak szeretne :)
prokee 2020.04.20 12:39:45
@Jegkoko: a közlekedési múzeum is nagyon állat hely, ráadásul ott van az Óvárosban, szinte bele lehet botlani. A DDR-múzeum meg elmondhatatlan - a régi helyén (valószínűleg te még ott láttad) egy irodaház több emelete teli a legváratlanabb cuccokkal. Ami nagyon megragadt, az egy komplett szoba rádiókkal, magnókkal, lemezjátszókkal, de a lányomat is alig lehetett kicsalogatni a több szobányi játék közül.
A cím nem viccel, ennyire terjedelmesen és szerteágazóan valószínűleg még senki nem szedte össze a Trabantok gyártásának történetét, legalábbis ennyi oldalággal és jelentéktelen részlettel még nem találkoztam, mint ami ebben a sorozatban következik. Csikós Zsolt a Totalcar hasábjain ugyan megírta az…..
prokee 2020.03.15 10:23:53
@nyelv-ész: érintőleg igen, hiszen ez is egy kevéssé ismert oldalága a sztorinak.
1931. Winston Churchill New York-i balesete után tér haza. A forgalmas Fifth Avenue-n - a fordított közlekedésről megfeledkezve - az úttestre lépve egy autó elütötte..
Megállapíthatjuk, hogy a televíziókészülék mint olyan, jelen fejlettségi szintjénél foglalja el a legkevesebb helyet, viszont a kinézete pedig a legunalmasabb periódusba érkezett. Nézzünk pár őrült konstrukciót és különleges formát a múltból.  A legelső készülékek között nem nehéz ilyet találni,…..
A második világháború után a zwickaui autógyártás nagyjából az akkor már egyaránt az Auto Unionhoz tartozó Horch és Audi gyárak romjain épült fel. A romokat szó szerint kell érteni, a két gyárat ugyanis előbb a nyugati szövetségesek szétbombázták, aztán a maradékot a keleti szövetséges vonatra…..
prokee 2017.10.29 08:45:47
@geegee: A Passat-legendának valószínűleg semmi alapja, annak megjelenésekor azért már volt bőven ferdehátú autó, amiről meríthettek. Én láttam élőben is a Wartburg 355-öt, a B1-es Passatot pedig még bőven javítottam is, nem csak láttam. Egészen más arányú autók, csak képről hasonlítanak néhány (elég általános) részletben.

A Trabant esetében azonban legalább két eset megtörténte széles körben is elfogadott - eszerint a 603 prototípusból lett az Audi 50, majd a Polo, és ezzel közvetve a Golf is, illetve a P100 Paloma lett a DKW (Audi) F102 alapja, amiből végül az Audi 80-as (és így például a B1 Passat is) kinőtt.
prokee 2019.11.29 09:40:43
@ColT: Szerintem a Skoda és a Dacia esetében is emlékeznek rá. Ezeknél is igaz volt, hogy az alapok fejlesztésekor ha nem is élvonalbeli, de mindenképpen a kornak megfelelő műszaki színvonalú autókat gyártottak, aztán beleragadtak pár évtizedre a posványba. Ma meg korrekt, modern autókat gyártanak azonos márkanév alatt, amit boldogan vásárolnak azok, akik nem presztízst, hanem megbízható, viszonylag olcsó, nem elavult technikát vágynak.
A Ladát direkt soroltam ide, ott azért korántsem egyértelmű, hogy hol a helyük a mai autógyártásban.
Olvasom-nézem ma az egyébként örömteli hírt arról, hogy a VW megkezdi az ID.3 gyártását Zwickauban. "Ennek ellenére ez a puccos hacacáré a zwickaui Trabi-gyár sokadik újjászületéséről szól inkább, nem az autóról."   Van ebben némi tévedés, a videóban elhangzó "Szeretettel köszöntök mindenki…..
prokee 2019.11.29 09:37:29
@toncsi64: Lehet, például a poszt utolsó linkjén, itt:
prokee.blog.hu/2016/03/10/ilyen_uri_trabantot_meg_nem_lattal
Gyakran futok bele olyan régi fotókba, amelyek felkeltik az érdeklődésemet annyira, hogy megpróbálok a lehető legtöbbet megtudni róluk. Azt gondolom, ez másoknak is érdekes lehet, ezért  posztsorozatban osztom meg ezeket és a róluk megszerzett információkat. Ez itt a második ilyen, az elsőt itt…..
prokee 2019.10.31 08:41:34
@nyelv-ész: annyival akkor pontosítsuk, hogy a Tatra 603 elkészítése valóban nem egy KGST által támogatott projekt volt (ahogy a P240 sem), de bizony, amikor már készen voltak, egy KGST-döntés eredményeképp lettek a Tatrák (a P240 ellenében) az NDK és Csehszlovákia középszintű szolgálati autói.
- prokee - Képfejtő 1 2019.10.10 15:23:16
Gyakran futok bele olyan régi fotókba, amelyek felkeltik az érdeklődésemet annyira, hogy megpróbálok a lehető legtöbbet megtudni róluk. Azt gondolom, ez másoknak is érdekes lehet, ezért  posztsorozatban osztom meg ezeket és a róluk megszerzett információkat. Ez itt az első ilyen, és lesz még…..
prokee 2019.10.11 17:06:56
@Fotósképző: Nem léteznek.
Az 1991-es, 2008-as és 2012-es szász közigazgatási reformok eléggé megbolygatták ezeket, és mindkettő megszűnt(vagy beolvadt, ahogy nézzük)

Bezirk Karl-Marx-Stadt: 1991-ben Regierungsbezirk Chemnitz lett, majdnem azonos határokkal, majd
2008-ban Direktionsbezirk Chemnitz, 2012-ben pedig megszűnt, mint közigazgatási egység. Azóta a megyék nem léteznek, a szerepüket a Landesdirektion Sachsen vette át

Kreis Glauchau: 1990-1994 között Landkreis Glauchau, 1994-től Landkreis Chemnitzer Land része, 2008-tól Landkreis Zwickau része.

"Karl-Marx-Stadt megyét sokszor egyszerűen Chemnitz megyének hívták"
Dehogyis. A város 1953 előtt és 1990 után Chemnitznek hívták, közötte Karl-Marx-Stadtnak. A róla elnevezett közig.egységek mindig az aktuális nevet viselték. A köztes időszakban Chemnitznek hívni Karl-Marx-Stadtot nagyjából azzal volt egyenértékű, mint a hasonló időszakban Magyarországon a Horthy Miklós katonája vagyok c. dalt énekelni. Lehetett, csak nem volt érdemes.
prokee 2019.10.12 09:32:45
@gigabursch: nem lehet igazából egyértelműen megfeleltetni, mert a német közig. térben és időben változó szintű egységekre alkalmazta ezeket a kifejezéseket. Az NDK-ban viszont az akkori Magyarországhoz hasonló volt a leosztás, így a keletnémet Bezirk nagyjából megfelelt az akkori megyének, a Kreis pedig a járásnak.
prokee 2019.10.12 09:37:26
@geegee: javarészt dísztárgyak, festmények, étkészletek voltak befalazva.
Németország szövetségi rendszer, a szövetségi államok (pl. Szászország) a legtöbb dologban önállóan dönt, gyakorlatilag önálló országként működnek Németországon belül, bár egyes ügyekről szövetségi szinten döntenek. Közös, szövetségi szintű viszont pl. a külpolitika, a hadügy, de szövetségi államonként saját hatáskör például az oktatás, vagy -ami itt releváns- a műemlékvédelem.
Azt már bemutattam videón, micsoda szemétdomb volt mindenhol (bár valójában egy nagycsalád használati tárgyai és emlékei, csak szétdobálva). Ezek többségétől máig nem sikerült megszabadulni, az apróságok bezsákolva várják, hogy a szemétbe kerüljenek, a nagyobbak egy részét (régi, nagyrészt…..
prokee 2019.09.27 10:38:39
@whale: ez nem tartozik a blog témájához, de azért erre még válaszolok. Egyelőre ketten, nyilván a válás és a csatolt részei lezárultával lesz végleges a létszám.
Kevés olyan designer akad, akinek a szakma vitán felül elismeri tehetségét, egyedi karakterét, de ennek ellenére a nagyközönség visszafojtott sziszegéssel hátrál szinte minden alkotását látva. Ilyen, illetve ilyen volt a szeptember 16-án Karlsruhéban elhunyt Luigi…..
prokee 2019.09.17 10:14:45
@Warlimont: Colaninak volt - a Trabant mint márka meg már 10 éve nem létezett. A koncepció lényege az lett volna, hogy egyfajta átépítő készletként lehet megvenni az orrot, és felszúrni relatíve kevés munkával a meglévő Trabantra.
A hátuljánál nyilván sokkal nagyobb munka lett volna az átalakítás, ezért nem nyúlt hozzá.
Kevés információm van a projektről, de valószínűleg csak a frontális légellenállás csökkentése foglalkoztatta a Főnit.
prokee 2019.09.18 11:03:12
@Chaoyang: viszont ha elküldöd emailben (prokee kukac prokee pont de), akkor szívesen beszúrom a poszt végére.
Ház Bemutatkozás 2019.04.24 22:18:28
Szervusz, kedves blogolvasó, ez itt a Ház blog. Néhány fontos tudnivaló, elsősorban a Házról: - A Ház az Érchegységben, a volt NDK területén áll. - A Ház 1923-ban épült eredetileg kétszintes lakóépületnek. - A Házat annyira menő helyre építették, hogy több korabeli képeslapon is szerepel - igaz,…..