Adatok
everyday_normalguy
0 bejegyzést írt és 213 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A tömeggyilkosság után – melyről akkor a Kaleidoscope blogon is megemlékeztünk – több mint egy évvel megszületett ítélet nagy vihart kavart. Sokan felháborodtak azon, hogy egy ilyen borzalmas bűncselekmény 33 éves elkövetője 21 év „luxus-börtönben” letöltendő…..
A Divinity blogon megjelent egy új poszt a lejáratottsága ellenére még mindig biztos, hogy sok látogatót eredményező „Másság” címmel. Több cikket olvasva a szerzőtől, és néhány konkrét kérdésben megejtett kommentváltás alapján egy meglehetősen sötét kép…..
everyday_normalguy
2012.07.30 11:10:18
@Bujdosó Marci:
Amire nem reagáltál:
1) A homofóbia egy kézzelfogható, jelentős, visszafordíthatatlan egyéni és társadalmi károkat okozó téveszme, és miben különbözik az általad említett általános eszmerendszerektől. Miért nincs homofóbia-felvilágosodás párhuzam, és miért van homofóbia-rasszizmus párhuzam logikai értelemben.
2) Értékek és hagyományok tiszteletének lehetősége nem fundamentalista keresztény alapon.
3) Előítéletek alkotásának és erősítésének összefüggései a gyűlölettel, az érintettek veszélyeztetésével, érintettek kárára mások által elkövetett cselekedetekkel, akkor is, ha az előítéleteket propagáló befolyásos emberek nemcsak nem állnak kapcsolatban a bűncselekmények elkövetőivel, de akár retorikailag (meggyőződésből vagy PR szempontok miatt) még el is határolódnak az ilyen cselekedetektől, akár megtiltandónak is nevezik azokat.
4) A homoszexualitásra vonatkozó bibliai szakaszok újraértelmezésének szükségessége a Kal és Bo_TO_nd által említette tudományágak eredményei, alapos és lelkiismeretes teológiai munka alapján.
Bár a homofób attitűdöddel kapcsolatban fenntartom a korábbi álláspontomat, azért elismerés illet meg, hogy nagyon kitartó vagy, és ahhoz képest, hogy ebben a vitában három nagyon szenvedélyes partnerrel kell lépést tartanod, a saját paradigmádon belül türelmes és nyitott vagy (ettől persze továbbra is tarthatatlan, amit gondolsz, és továbbra sincs transzparadigmatikus érv, de ez akkor is figyelemreméltó).
A multikulturális társadalomban előforduló jelenségek megítélésének nehézségeiben igazad van, bár ezekre én is utaltam a zárójeles részben. Jelen egymás mellett elbeszélés szempontjából (mert a párbeszéd – közös alapvetések hiányában, sőt, antagonisztikus alapvetések mellett továbbra is lehetetlen) a szexmentes homoszexuális életre való felszólítás és ennek támogatása egy érdekes kérdés.
Itt szerintem önmagában az alapvetés logikailag ostoba. Vegyük a katolikus katekizmust, amely szerint a homoszexuálisok Istentől a „tisztaságra” kaptak meghívást. De a papok meg az apácák nem szintén a tisztaságra kaptak meghívást? Akkor a homoszexuálisoknak kizárólag ezekből a hivatásokból szabad választaniuk? De akkor miért erősödnek az egyházban a homoszexuálisok felszentelése elleni hangok? Egyáltalán honnan tudja az egyház, hogy Isten ilyen meghívást adott? A Bibliából csak az derül ki, hogy különböző homoszexuális magatartások (főleg az – akár templomi – prostitúció, nemi erőszak) bűnösek. Ebből miért nem a prostitúció és az erőszak tilalma, illetve az egyenlő felek kölcsönös beleegyezésen és tiszteleten, alapuló szeretetkapcsolatának a megerősítése következik, miért nem ezt mondja az egyház? A válasz szerintem az, hogy a társadalmi és egyházon belüli, évszázadokon átívelő előítéletek ezt az - egyébként szövegen kívüli feltételezéseken alapuló - értelmezést támasztják alá. Történelmileg ez volt a helyzet a korábban már ennek az egymás mellett elbeszélésnek a során is említett egyéb társadalmi-politikai kérdésekkel: rabszolgaság, rasszizmus, nők elnyomása, politikai berendezkedés, SŐT: felekezetek közötti konfliktusok.
A homoszexualitás „meggyógyítására” tett kísérlet egyértelműen kuruzslás, az, aki ezt ígéri, csaló. Az exgay mozgalom legtöbb képviselője persze rafináltabb annál, hogy konkrétan ezt ígérje, gyakran inkább arról beszélnek, hogy megtanítják az ügyfeleiket együtt élni a homoszexuális hajlamaikkal, anélkül, hogy azonos nemű partnerrel közösülnének. Egy jogász tudná megmondani, hol kezdődik a csalás és veszélyeztetés büntetőjogi értelemben. Az azonban már nem jogi kérdés, hogy mi szolgálná ezeknek az embereknek a valós érdekeit. Van egy ártatlan hajlamuk, amely nem bűn, értelmes keretek között sem a lelki üdvüket, sem az egészségüket nem veszélyezteti. A boldog, őszinte párkapcsolat és szexualitás ezeknek az embereknek a számára csak úgy elérhető, ha követik ezt a hajlamukat. Ennek a hajlamnak az elnyomása a legjobb esetben „csupán” ahhoz vezet, hogy az áldozatok soha nem ismerhetik meg a párkapcsolattal és szexualitással járó örömöket, nem élhetnek teljes életet. A következmények viszont valószínűleg nem állnak meg ezen a ponton: ezeknek az alapvető indíttatásoknak az elfojtása előbb lelki, majd a hosszú távú stressz miatt testi megnyomorodáshoz vezet, extrém esetekben öngyilkossághoz, egyébként „csupán” a szokásos stresszel kapcsolatos betegségekhez (szívbetegségek, rák, stb.).
Az ilyen egészségromboló, felesleges szenvedést előidéző életvezetési tanácsok egy része akár lehet bűncselekmény is, de viszonylag kis odafigyeléssel megoldható, hogy ugyanekkora kárt okozzunk mindenféle jogi felelősség nélkül. Ahhoz hasonlítanám, amikor valakit a szűkebb vagy tágabb környezete késztet kórosan sok vagy kevés evésre (mindkettőre van példa). Ilyenkor általában a károk „egyéni döntések” alapján alakulnak ki, de a környezet felelőssége erkölcsi értelemben nyilván megkérdőjelezhetetlen és súlyos.
A kérdés az, mit tenne egy homoszexuális hajlamú ember, ha nem sulykolnák belé, hogy a homoszexualitás bűn, illetve nem járna veszélyekkel és súlyos negatív társadalmi következményekkel a nyílt homoszexualitás? Szerintem kb. azt tenné a saját neméből választott partnerekkel, amit heteroszexuálisok tesznek a saját partnereikkel: szerelembe esne, kamasz korában próbálkozna, számára tetsző embereknél kezdeményezne, némelyikükkel „járna”, aztán, ahogy egyre érne a személyisége, egyre jelentősebb és mélyebb kapcsolatai lennének, míg végül megtalálná élete párját, és vele élne boldogan, amíg meg nem halna. A legtöbb homoszexuális élete egész másképp folyik le, és örülhet, ha a húszas éveire összegyűjti a bátorságot, hogy olyan párt keressen magának, akibe tud szerelmes lenni, akivel tud úgy együtt élni, ahogy azt Isten rendelte. Általában még az első (megkésett) próbálkozásoktól számítva is hónapokig vagy évekig tart, amíg az ezzel kapcsolatos bűntudatot és félelmeket el tudja nyomni olyan mértékben, hogy normálisan tudjon élni. És ekkor kezdődik a következő nehéz időszak, amikor a már rendbe rakott életét el kell fogadtatnia a családjával és a barátaival, amikor számára addig fontos kapcsolatok szakadhatnak vagy változhatnak meg. Sokan el se jutnak odáig, hogy mondjuk a munkahelyükön is felvállalják a párkapcsolatukat, ellenkező nemű fiktív partnerről hazudoznak vagy arról, hogy miért nem találnak párt, stb. Ezt a hihetetlen mennyiségű szenvedést csak azért kell elviselniük, mert a homoszexualitással kapcsolatos előítéletek még élnek a társadalomban.
Megint oda értünk vissza, hogy Ratzinger, Szabados és Te a homoszexuálisok számára elérhető három megoldás közül (1. nyílt és boldog élet, 2. titkolózás, 3. elfojtás) a két rosszabbikat teszitek elérhetővé és a lehető legrosszabbat ajánljátok. Ez nem büntetendő, végülis a legtöbb áldozatotok a saját „szabad” döntése alapján károsítja önmagát. Az ilyen károkozásnak azonban a jogi megítélésénél sokkal súlyosabb kell, hogy legyen az erkölcsi megítélése. Ahogy már mondtam: nem lehet alku tárgya.
Amire nem reagáltál:
1) A homofóbia egy kézzelfogható, jelentős, visszafordíthatatlan egyéni és társadalmi károkat okozó téveszme, és miben különbözik az általad említett általános eszmerendszerektől. Miért nincs homofóbia-felvilágosodás párhuzam, és miért van homofóbia-rasszizmus párhuzam logikai értelemben.
2) Értékek és hagyományok tiszteletének lehetősége nem fundamentalista keresztény alapon.
3) Előítéletek alkotásának és erősítésének összefüggései a gyűlölettel, az érintettek veszélyeztetésével, érintettek kárára mások által elkövetett cselekedetekkel, akkor is, ha az előítéleteket propagáló befolyásos emberek nemcsak nem állnak kapcsolatban a bűncselekmények elkövetőivel, de akár retorikailag (meggyőződésből vagy PR szempontok miatt) még el is határolódnak az ilyen cselekedetektől, akár megtiltandónak is nevezik azokat.
4) A homoszexualitásra vonatkozó bibliai szakaszok újraértelmezésének szükségessége a Kal és Bo_TO_nd által említette tudományágak eredményei, alapos és lelkiismeretes teológiai munka alapján.
Bár a homofób attitűdöddel kapcsolatban fenntartom a korábbi álláspontomat, azért elismerés illet meg, hogy nagyon kitartó vagy, és ahhoz képest, hogy ebben a vitában három nagyon szenvedélyes partnerrel kell lépést tartanod, a saját paradigmádon belül türelmes és nyitott vagy (ettől persze továbbra is tarthatatlan, amit gondolsz, és továbbra sincs transzparadigmatikus érv, de ez akkor is figyelemreméltó).
A multikulturális társadalomban előforduló jelenségek megítélésének nehézségeiben igazad van, bár ezekre én is utaltam a zárójeles részben. Jelen egymás mellett elbeszélés szempontjából (mert a párbeszéd – közös alapvetések hiányában, sőt, antagonisztikus alapvetések mellett továbbra is lehetetlen) a szexmentes homoszexuális életre való felszólítás és ennek támogatása egy érdekes kérdés.
Itt szerintem önmagában az alapvetés logikailag ostoba. Vegyük a katolikus katekizmust, amely szerint a homoszexuálisok Istentől a „tisztaságra” kaptak meghívást. De a papok meg az apácák nem szintén a tisztaságra kaptak meghívást? Akkor a homoszexuálisoknak kizárólag ezekből a hivatásokból szabad választaniuk? De akkor miért erősödnek az egyházban a homoszexuálisok felszentelése elleni hangok? Egyáltalán honnan tudja az egyház, hogy Isten ilyen meghívást adott? A Bibliából csak az derül ki, hogy különböző homoszexuális magatartások (főleg az – akár templomi – prostitúció, nemi erőszak) bűnösek. Ebből miért nem a prostitúció és az erőszak tilalma, illetve az egyenlő felek kölcsönös beleegyezésen és tiszteleten, alapuló szeretetkapcsolatának a megerősítése következik, miért nem ezt mondja az egyház? A válasz szerintem az, hogy a társadalmi és egyházon belüli, évszázadokon átívelő előítéletek ezt az - egyébként szövegen kívüli feltételezéseken alapuló - értelmezést támasztják alá. Történelmileg ez volt a helyzet a korábban már ennek az egymás mellett elbeszélésnek a során is említett egyéb társadalmi-politikai kérdésekkel: rabszolgaság, rasszizmus, nők elnyomása, politikai berendezkedés, SŐT: felekezetek közötti konfliktusok.
A homoszexualitás „meggyógyítására” tett kísérlet egyértelműen kuruzslás, az, aki ezt ígéri, csaló. Az exgay mozgalom legtöbb képviselője persze rafináltabb annál, hogy konkrétan ezt ígérje, gyakran inkább arról beszélnek, hogy megtanítják az ügyfeleiket együtt élni a homoszexuális hajlamaikkal, anélkül, hogy azonos nemű partnerrel közösülnének. Egy jogász tudná megmondani, hol kezdődik a csalás és veszélyeztetés büntetőjogi értelemben. Az azonban már nem jogi kérdés, hogy mi szolgálná ezeknek az embereknek a valós érdekeit. Van egy ártatlan hajlamuk, amely nem bűn, értelmes keretek között sem a lelki üdvüket, sem az egészségüket nem veszélyezteti. A boldog, őszinte párkapcsolat és szexualitás ezeknek az embereknek a számára csak úgy elérhető, ha követik ezt a hajlamukat. Ennek a hajlamnak az elnyomása a legjobb esetben „csupán” ahhoz vezet, hogy az áldozatok soha nem ismerhetik meg a párkapcsolattal és szexualitással járó örömöket, nem élhetnek teljes életet. A következmények viszont valószínűleg nem állnak meg ezen a ponton: ezeknek az alapvető indíttatásoknak az elfojtása előbb lelki, majd a hosszú távú stressz miatt testi megnyomorodáshoz vezet, extrém esetekben öngyilkossághoz, egyébként „csupán” a szokásos stresszel kapcsolatos betegségekhez (szívbetegségek, rák, stb.).
Az ilyen egészségromboló, felesleges szenvedést előidéző életvezetési tanácsok egy része akár lehet bűncselekmény is, de viszonylag kis odafigyeléssel megoldható, hogy ugyanekkora kárt okozzunk mindenféle jogi felelősség nélkül. Ahhoz hasonlítanám, amikor valakit a szűkebb vagy tágabb környezete késztet kórosan sok vagy kevés evésre (mindkettőre van példa). Ilyenkor általában a károk „egyéni döntések” alapján alakulnak ki, de a környezet felelőssége erkölcsi értelemben nyilván megkérdőjelezhetetlen és súlyos.
A kérdés az, mit tenne egy homoszexuális hajlamú ember, ha nem sulykolnák belé, hogy a homoszexualitás bűn, illetve nem járna veszélyekkel és súlyos negatív társadalmi következményekkel a nyílt homoszexualitás? Szerintem kb. azt tenné a saját neméből választott partnerekkel, amit heteroszexuálisok tesznek a saját partnereikkel: szerelembe esne, kamasz korában próbálkozna, számára tetsző embereknél kezdeményezne, némelyikükkel „járna”, aztán, ahogy egyre érne a személyisége, egyre jelentősebb és mélyebb kapcsolatai lennének, míg végül megtalálná élete párját, és vele élne boldogan, amíg meg nem halna. A legtöbb homoszexuális élete egész másképp folyik le, és örülhet, ha a húszas éveire összegyűjti a bátorságot, hogy olyan párt keressen magának, akibe tud szerelmes lenni, akivel tud úgy együtt élni, ahogy azt Isten rendelte. Általában még az első (megkésett) próbálkozásoktól számítva is hónapokig vagy évekig tart, amíg az ezzel kapcsolatos bűntudatot és félelmeket el tudja nyomni olyan mértékben, hogy normálisan tudjon élni. És ekkor kezdődik a következő nehéz időszak, amikor a már rendbe rakott életét el kell fogadtatnia a családjával és a barátaival, amikor számára addig fontos kapcsolatok szakadhatnak vagy változhatnak meg. Sokan el se jutnak odáig, hogy mondjuk a munkahelyükön is felvállalják a párkapcsolatukat, ellenkező nemű fiktív partnerről hazudoznak vagy arról, hogy miért nem találnak párt, stb. Ezt a hihetetlen mennyiségű szenvedést csak azért kell elviselniük, mert a homoszexualitással kapcsolatos előítéletek még élnek a társadalomban.
Megint oda értünk vissza, hogy Ratzinger, Szabados és Te a homoszexuálisok számára elérhető három megoldás közül (1. nyílt és boldog élet, 2. titkolózás, 3. elfojtás) a két rosszabbikat teszitek elérhetővé és a lehető legrosszabbat ajánljátok. Ez nem büntetendő, végülis a legtöbb áldozatotok a saját „szabad” döntése alapján károsítja önmagát. Az ilyen károkozásnak azonban a jogi megítélésénél sokkal súlyosabb kell, hogy legyen az erkölcsi megítélése. Ahogy már mondtam: nem lehet alku tárgya.
everyday_normalguy
2012.07.30 15:56:37
@Bujdosó Marci:
1) A személyes véleményem a házasság előtti/nélküli szexről. Ennek a kérdéskörnek a bibliai hátterét nem ismerem annyira (sem), mint a homoszexualitásét. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy bűnösnek tartom azt, ha az embernek életében több emberrel is van szexuális kapcsolata. Úgy látom, el tud tartani egy darabig, amíg az ember megtalálja azt, akivel tényleg le tud élni egy életet, és ezen a területen nem lehet csak elméleti úton fejlődni (mármint arról elmélkedni, ki lenne jó társunk): meg kell ismerni lehetséges embereket, el kell mélyíteni a kapcsolatot, és amikor megvannak az érzelmi alapjai, megvan a vágy, akkor szerintem nincs akadálya a szexuális kapcsolatnak. Benne van a pakliban, hogy nem jön össze elsőre (vagy sokadikra). Az életre szóló kapcsolatban megvalósuló szexuális teljesség és exkluzivitás szerintem egy olyan tökéletes állapot, amelyre törekedni kell, de amelyet kevesen érnek el elsőre. Hangsúlyozom, hogy ez az én véleményem, és tisztában vagyok azzal, hogy a Te véleményed sokkal közelebb áll a mainstream keresztény állásponthoz. Azt még leszögezném, hogy elképzelhető olyan állapot, amikor egyszerre igaz, hogy nem szabad házasság előtt és azon kívül szexelni, és hogy a megáldott homoszexuális kapcsolatban viszont szabad - ennek az állapotnak a lehetősége teljesen független attól, hogy én mit gondolok a házasságon kívüli szexről.
2) Számozott kérdésekhez
Egyeshez: az, hogy valami számos nagy erkölcsi rendszer része, nem jelent semmit. Ezt a rasszizmusról és a nők elnyomásáról ugyanúgy el lehet mondani. A rasszizmus definíciód önkényes, a homoszexuális gyakorlat és a homoszexuális ember elválasztása pedig egy gyakori, de csak a homoszexuálisok iránt közömbös emberek igényeit kielégítő trükk. Ha a homoszexualitás – a homoszexuális elválaszthatatlan, boldogulása szempontjából alapvető tulajdonságának – elfogadását lehetetlenné teszed, ezzel a homoszexuális boldogságának a lehetőségét zárod ki. Aki ezt nem érzi át, azt talán meg lehet győzni ezzel a kettéválasztással, de én nyilván nem vagyok ilyen.
Hármashoz: azzal a felekezeti hitvallással sem volt gond, hogy a rabszolgaság elfogadható? Vagy hogy a nőnek a férje az ura? Bocs, de olyan ez a válasz, mintha nem értetted volne meg ezt a pontot.
Négyeshez: ebbe az esetben sem arról szólt az eredeti pont, amire válaszolsz. Az eredeti pont arra vonatkozott, hogy vannak olyan, alapos vizsgálatokon alapuló értelmezések, amelyek szerint a kölcsönös szereteten alapuló homoszexuális kapcsolat egyszerűen nem bűn, egyenrangú, stb. Ezek az állítások komoly történeti-filológiai érveléssel vannak alátámasztva, amelyhez a Te válaszodnak semmi köze.
3) Az utolsó bekezdésedre a négyes ponthoz írt megjegyzésem a válasz: igen, valószínű, hogy a jó, Istennek tetsző szexualitáshoz szükséges egy sor emberi késztetés elnyomása. Ugyanakkor mivel nincs olyan parancs, amely a homoszexuális párkapcsolatot, sőt házasságot tiltaná, nincs bizonyíték arra, hogy ez ezek közé tartozna (ugyanakkor vannak bizonyítékok arra, hogy a párkapcsolatban megélt szexualitás által elérhető kiteljesedés homoszexuálisok számára kizárólag homoszexuális kapcsolatban érhető el). Először Neked kéne bizonyítanod, hogy a homoszexualitás üldözésére használt bibliai szakaszok hagyományos, kevésbé szofisztikált vizsgálaton alapuló értelmezése a helyes. Ha kicsit utánanézel, kiderül számodra, hogy nem magasröptű filozófiai elemzések alapján bizonyítható, hogy nincs egyértelmű, a homoszexualitásra vonatkozó tilalom a Bibliában, hanem már a szókészlet szintjén bizonyítható, hogy egy esetben sem homoszexuális emberek kölcsönös beleegyezésen alapuló, monogám párkapcsolatairól szólnak a hírhedt szakaszok. Figyelmeztetés: ehhez nem érdemes leemelni a polcról egy mai nyelven írott fordítást. Ehhez bizony minél régebbi, holtnyelveken íródott szövegek tudós összehasonlítására van szükség… Amit bárki megtehet, az az, hogy az ilyen vizsgálatokról beszámoló szakértők tanulmányait elolvassa, és az alapján alkot véleményt.
Eleve azzal kezdtem ezt az egészet, hogy nem látom értelmét az ilyen beszélgetéseknek. Most azt hiszem, ezen a ponton ezt az elvet fogom követni. Engem ez már kicsit fáraszt, amit akartam el tudtam mondani, szerintem Te is.
1) A személyes véleményem a házasság előtti/nélküli szexről. Ennek a kérdéskörnek a bibliai hátterét nem ismerem annyira (sem), mint a homoszexualitásét. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy bűnösnek tartom azt, ha az embernek életében több emberrel is van szexuális kapcsolata. Úgy látom, el tud tartani egy darabig, amíg az ember megtalálja azt, akivel tényleg le tud élni egy életet, és ezen a területen nem lehet csak elméleti úton fejlődni (mármint arról elmélkedni, ki lenne jó társunk): meg kell ismerni lehetséges embereket, el kell mélyíteni a kapcsolatot, és amikor megvannak az érzelmi alapjai, megvan a vágy, akkor szerintem nincs akadálya a szexuális kapcsolatnak. Benne van a pakliban, hogy nem jön össze elsőre (vagy sokadikra). Az életre szóló kapcsolatban megvalósuló szexuális teljesség és exkluzivitás szerintem egy olyan tökéletes állapot, amelyre törekedni kell, de amelyet kevesen érnek el elsőre. Hangsúlyozom, hogy ez az én véleményem, és tisztában vagyok azzal, hogy a Te véleményed sokkal közelebb áll a mainstream keresztény állásponthoz. Azt még leszögezném, hogy elképzelhető olyan állapot, amikor egyszerre igaz, hogy nem szabad házasság előtt és azon kívül szexelni, és hogy a megáldott homoszexuális kapcsolatban viszont szabad - ennek az állapotnak a lehetősége teljesen független attól, hogy én mit gondolok a házasságon kívüli szexről.
2) Számozott kérdésekhez
Egyeshez: az, hogy valami számos nagy erkölcsi rendszer része, nem jelent semmit. Ezt a rasszizmusról és a nők elnyomásáról ugyanúgy el lehet mondani. A rasszizmus definíciód önkényes, a homoszexuális gyakorlat és a homoszexuális ember elválasztása pedig egy gyakori, de csak a homoszexuálisok iránt közömbös emberek igényeit kielégítő trükk. Ha a homoszexualitás – a homoszexuális elválaszthatatlan, boldogulása szempontjából alapvető tulajdonságának – elfogadását lehetetlenné teszed, ezzel a homoszexuális boldogságának a lehetőségét zárod ki. Aki ezt nem érzi át, azt talán meg lehet győzni ezzel a kettéválasztással, de én nyilván nem vagyok ilyen.
Hármashoz: azzal a felekezeti hitvallással sem volt gond, hogy a rabszolgaság elfogadható? Vagy hogy a nőnek a férje az ura? Bocs, de olyan ez a válasz, mintha nem értetted volne meg ezt a pontot.
Négyeshez: ebbe az esetben sem arról szólt az eredeti pont, amire válaszolsz. Az eredeti pont arra vonatkozott, hogy vannak olyan, alapos vizsgálatokon alapuló értelmezések, amelyek szerint a kölcsönös szereteten alapuló homoszexuális kapcsolat egyszerűen nem bűn, egyenrangú, stb. Ezek az állítások komoly történeti-filológiai érveléssel vannak alátámasztva, amelyhez a Te válaszodnak semmi köze.
3) Az utolsó bekezdésedre a négyes ponthoz írt megjegyzésem a válasz: igen, valószínű, hogy a jó, Istennek tetsző szexualitáshoz szükséges egy sor emberi késztetés elnyomása. Ugyanakkor mivel nincs olyan parancs, amely a homoszexuális párkapcsolatot, sőt házasságot tiltaná, nincs bizonyíték arra, hogy ez ezek közé tartozna (ugyanakkor vannak bizonyítékok arra, hogy a párkapcsolatban megélt szexualitás által elérhető kiteljesedés homoszexuálisok számára kizárólag homoszexuális kapcsolatban érhető el). Először Neked kéne bizonyítanod, hogy a homoszexualitás üldözésére használt bibliai szakaszok hagyományos, kevésbé szofisztikált vizsgálaton alapuló értelmezése a helyes. Ha kicsit utánanézel, kiderül számodra, hogy nem magasröptű filozófiai elemzések alapján bizonyítható, hogy nincs egyértelmű, a homoszexualitásra vonatkozó tilalom a Bibliában, hanem már a szókészlet szintjén bizonyítható, hogy egy esetben sem homoszexuális emberek kölcsönös beleegyezésen alapuló, monogám párkapcsolatairól szólnak a hírhedt szakaszok. Figyelmeztetés: ehhez nem érdemes leemelni a polcról egy mai nyelven írott fordítást. Ehhez bizony minél régebbi, holtnyelveken íródott szövegek tudós összehasonlítására van szükség… Amit bárki megtehet, az az, hogy az ilyen vizsgálatokról beszámoló szakértők tanulmányait elolvassa, és az alapján alkot véleményt.
Eleve azzal kezdtem ezt az egészet, hogy nem látom értelmét az ilyen beszélgetéseknek. Most azt hiszem, ezen a ponton ezt az elvet fogom követni. Engem ez már kicsit fáraszt, amit akartam el tudtam mondani, szerintem Te is.
Mandiner blog
Újjáéledés vagy csak vákuum a baloldal után? (Máthé Áron) – Mi a jobb? XVIII.
2012.05.23 07:01:00
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Máthé Áron történész, szociológus (Konzervatórium) írását olvashatják. A magyar politikai élet elmúlt tíz évének legfontosabb fejleményét a baloldali…..
everyday_normalguy
2012.05.23 19:34:50
Mandiner blog
A magyar modernség lehetősége (Schöpflin György) – Mi a jobb? XVII.
2012.05.22 07:01:00
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Schöpflin György európai parlamenti képviselő, a Londoni Egyetem és a Bolognai Egyetem tanárának írását olvashatják. Mi a jobb? Az együgyű válasz: az, ami nem bal,…..
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Balázs Zoltán, a Budapesti Corvinus Egyetem docensének írását olvashatják.
„Magyarázni roppant közönséges dolog, s mindig kilátástalan.” (Ottlik Géza: A drótszemüveg)
…..
everyday_normalguy
2012.05.15 11:10:32
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Bayer Zsolt (Magyar Hírlap) írását olvashatják. Amikor megkaptam a felkérést, hogy írjak valamit a magyar jobboldal elmúlt tíz évéről, nem tűnt nagyon bonyolultnak a feladat.…..
everyday_normalguy
2012.05.04 16:10:56
@B. Bíró:
A kérdést megválaszolva: az írás nagyon nagy dolgokról állapít meg nagyon keveset. Szerintem gyönyörűnek sem gyönyörű. Bayer pedig nem pazarol el semmit: pont annyit teljesít, amennyi van benne.
A kérdést megválaszolva: az írás nagyon nagy dolgokról állapít meg nagyon keveset. Szerintem gyönyörűnek sem gyönyörű. Bayer pedig nem pazarol el semmit: pont annyit teljesít, amennyi van benne.
Nagyon tanulságos elemzést közölt a Reposzt.hu az Origo egyik cikkére reagálva, mely utóbbi lényegében arról szólt, hogy míg „Két éve még leszólták az egyetemen azt a politológus hallgatót, aki a Jobbikot támogatta, most viszont már nem cikizik.” A Reposzt cikkének…..
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Megadja Gábor (Konzervatórium) írását olvashatják. Tíz év esztendő telt el a Fidesz 2002-es veresége óta. Azóta sok minden történt, olyannyira, hogy egyes…..
everyday_normalguy
2012.05.03 12:17:14
@is: Szerintem úgy is lehet gyengének találni egy szöveget, ha képes az ember az összetett mondatok és a csapongó gondolatmenet követésére.
Egy ilyen szöveg a legtöbb esetben (főleg publicisztikában) nem a kifinomult stílusa vagy mélyenszántó gondolati tartalma miatt válik bonyolulttá, hanem mert a szerző képtelen vagy lusta volt érthetőre, logikusra szerkeszteni.
Az erkölcsi dimenzió megítélésében egyetértek.
Gyakran egy olyasmi áramlatot érzékelek ezeknek a cikkeknek a hátterében, hogy "Meg akartunk élni. Sikerült. Mi elégedettek vagyunk..." Ez sem példátlan a történelemben. Ilyen az élet.
Egy ilyen szöveg a legtöbb esetben (főleg publicisztikában) nem a kifinomult stílusa vagy mélyenszántó gondolati tartalma miatt válik bonyolulttá, hanem mert a szerző képtelen vagy lusta volt érthetőre, logikusra szerkeszteni.
Az erkölcsi dimenzió megítélésében egyetértek.
Gyakran egy olyasmi áramlatot érzékelek ezeknek a cikkeknek a hátterében, hogy "Meg akartunk élni. Sikerült. Mi elégedettek vagyunk..." Ez sem példátlan a történelemben. Ilyen az élet.
A Fidesz legprominensebb képviselőinek aláírásával került a fővárosi közgyűlés elé egy nyíltan homofób indíttatású rendeletmódosító javaslat. A Magyar Országgyűlés irodaházáról a Jobbik megteheti, hogy eltávolítja az EU zászlaját. Tények, amelyek magukért beszélnek,…..
Mandiner blog
Tíz év – Tiranai lepel különkiadás (Csermely Péter) – Mi a jobb? V.
2012.05.01 09:31:00
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi dilemmáit elemző Mi a jobb? sorozatunkban Csermely Péter (Magyar Nemzet) jegyzetét olvashatják. Hurrá! Igen! Ismét hallom önt, európai értelemben vett Albán Úr, amely nagyon kedvező esemény. Kaptam egy új…..
everyday_normalguy
2012.05.01 10:52:29
everyday_normalguy
2012.05.01 10:54:16
everyday_normalguy
2012.05.01 10:55:51
Lépten-nyomon tapasztalni, hogy a jelenlegi kormánypártok igen sok rajongója egyfajta isteni uralomként fogja fel a Fidesz regnálását. Beérett sok év következetes kommunikációja, ezek az emberek azt hiszik, hogy Orbán Viktor maga a Messiás, aki kiszabadította népét az ördögnek…..
Mandiner blog
Tizenkét állítás a politikai kereszténységről (Szőnyi Szilárd) – Mi a jobb? IV.
2012.04.30 11:01:00
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi dilemmáit elemző Mi a jobb? sorozatunkban Szőnyi Szilárd (Heti Válasz) írását olvashatják. Bár személyes ízlésemtől fényévekre áll, tiszteletben tudom tartani, hogy egy kereszténydemokrata pártvezető a…..
everyday_normalguy
2012.04.30 22:30:54
Mandiner blog
Tíz éve a siker a legfájóbb hiánycikk (Lovas István) – Mi a jobb? III.
2012.04.26 07:01:00
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi dilemmáit elemző Mi a jobb? sorozatunkban Lovas István (Magyar Nemzet) írását olvashatják. „Ha el akarod érni a Holdat, célozd meg a Napot” (Patrick Nyrishema, Ruanda információs és technológiai…..
Aki ma alacsonyabbnak születik, annak az esélye arra, hogy kosárlabdában jó legyen, jóval kisebb, mint magas társaié. Aki ma soványabbnak születik, annak az esélye elhanyagolható abban a tekintetben, hogy szumóbajnok legyen. Aki ma szegény családból származik az egész világon,…..
everyday_normalguy
2012.04.25 16:34:03
@Never:
Egyrészt jó, hogy ez így megjelenik, hadd lássa Aron M, kivel kerül egy platformra.
Másrészt vajon azok a cigányok, akik a nagy szegénység, a foglalkoztatást hátráltató adó-, gazdaság- és oktatáspolitika ellenére is próbálnak tisztességesen megélni, miért maradtak ki ebből a beszámolóból?
Egyrészt jó, hogy ez így megjelenik, hadd lássa Aron M, kivel kerül egy platformra.
Másrészt vajon azok a cigányok, akik a nagy szegénység, a foglalkoztatást hátráltató adó-, gazdaság- és oktatáspolitika ellenére is próbálnak tisztességesen megélni, miért maradtak ki ebből a beszámolóból?
Az igazi mérsékelt konzervatív figyel rá, hogy nézetei ne legyenek ellenszenvesek a párbeszédváró publicisták számára, akik rajta élik ki watchdog hajlamaikat.Az igazi mérsékelt konzervatív egyrészt nem általánosít és elítéli a kollektív bűnösség elképzelését,…..
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Békés Márton (Jobbklikk) írását olvashatják. Az első tíz év 2002 és 2012 között kis túlzással és minden ezzel ellenkező, ráadásul bőséges bizonyítékkal szemben…..
Mandiner blog
Összekapaszkodásokról és bűvkörökről (Szentesi Zöldi László) – Mi a jobb? I.
2012.04.24 07:01:00
A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Szentesi Zöldi László (Magyar Hírlap) írását olvashatják. A Mandiner szerkesztőségi felkérése, hogy fogalmazzam meg gondolataimat a magyar jobboldal elmúlt tíz…..
everyday_normalguy
2012.04.24 15:13:46
@takács bálint:
A kulturális adekvátság egy nagy kérdés, és bennem is felmerül néha, hogy lehet, hogy az, amit jelenleg látunk Magyarország tulajdonképpeni optimális politikai outputja, főleg az összehasonlító értékfelmérések tükrében.
Minden értékítélet nélkül: ha valahol rendre a déli-ortodox társadalmakhoz hasonló értékminták jönnek ki, akkor lehet, hogy ott olyan a kultúra, és olyan dolgok fognak működni. Ezzel semmi gond.
Lehet, hogy csak érdekes adalék, hogy azért nem ilyennek indult a Fidesz, és mondjuk ez a cikk sem arra hivatkozik, milyen tanácsot kapott OV Franjo Tudjmantól, még a Magyar Hírlap munkatársa is (!) Helmut Kohlra hivatkozik.
Ha a kultúra szempontjából előfordulhat is, hogy valahol nem tájidegen egy nyugatos politikai kultúra, még akkor is megállja a helyét a kérdés, hogy az a fajta politikai kultúra egyébként nem vezet-e jobb élethez...
A kulturális adekvátság egy nagy kérdés, és bennem is felmerül néha, hogy lehet, hogy az, amit jelenleg látunk Magyarország tulajdonképpeni optimális politikai outputja, főleg az összehasonlító értékfelmérések tükrében.
Minden értékítélet nélkül: ha valahol rendre a déli-ortodox társadalmakhoz hasonló értékminták jönnek ki, akkor lehet, hogy ott olyan a kultúra, és olyan dolgok fognak működni. Ezzel semmi gond.
Lehet, hogy csak érdekes adalék, hogy azért nem ilyennek indult a Fidesz, és mondjuk ez a cikk sem arra hivatkozik, milyen tanácsot kapott OV Franjo Tudjmantól, még a Magyar Hírlap munkatársa is (!) Helmut Kohlra hivatkozik.
Ha a kultúra szempontjából előfordulhat is, hogy valahol nem tájidegen egy nyugatos politikai kultúra, még akkor is megállja a helyét a kérdés, hogy az a fajta politikai kultúra egyébként nem vezet-e jobb élethez...
A Konzervatórium blogon megjelent egy írás, melyre 24 óra alatt közel 200 komment érkezett. Az ott leírt véleményt itt külön is bemutatjuk.Elkeserítő, hogy a naponta előforduló újabb és újabb homofób indíttatású bűncselekmények (legutóbb pl:…..
„Sweden, a land where saying just about anything will get you into trouble” (via) Valami fura drogot szedhetnek ott fenn, a skandináv északon a Svéd Királyságban: hiába a középjobb kormány, a több évtizedes szocdem rezsimnek köszönhetően még mindig fura…..
everyday_normalguy
2012.04.17 15:25:33
@rajcsányi.gellért (ergé):
Az alább idézett rész utolsó mondata véletlenül nem jelen időben van? Ez az idézet szerintem valahogy nem azt sugallja, hogy ez egy múltbeli, befejezett kísérlet és elvetett ötlet... Ezzel szemben Carlos> felhívja a figyelmet arra, hogy a valós helyzet az eredeti cikk google translate-es fordítása szerint ez.
Nincs nagy jelentősége az egész írás szempontjából, meg ilyenek nyilván be-becsúsznak.
Amikor becsúsznak, nem lehet, hogy egyszerűbb lenne azt mondani, hogy bocs, ez tévedés volt?
Azt hiszem, nemcsak a PC, hanem bármilyen paradigma jegyében történnek hülyeségek és túlkapások. Ráadásul valószínűleg te is vágod, hogy nincs homogén PC-ista mozgalom, összeesküvés, vagy ilyen izé. Gondolom, te is találkozol például olyan kommentelőkkel a portálotokon, akiknek igazából jót tenne valamilyen PC-s érzékenyítés, vagy bármi egyéb módszer, amitől csökkenne az agressziójuk, szűklátókörűségük, ilyesmi. Ilyen az élet, emberek vagyunk...
"Egy óvodában meg is szüntették a szabad játékidőt, mivel a pedagógusok felfigyeltek arra, hogy ekkor a gyermekek maguktól „újratermelik” a „sztereotípiákat” és a hierarchiát – a szabad játék már csak ilyen, a gyerekeknek meg mint tudjuk, sosem volt érzékük a PC-hez. Veled most nem játszunk, téged most nem szeretünk. Ezért a felszabadítás nevében a gyermekek minden egyes percét szemmel tartják, hogy szabadon tartsák őket a hagyományos sztereotípiáktól."
Az alább idézett rész utolsó mondata véletlenül nem jelen időben van? Ez az idézet szerintem valahogy nem azt sugallja, hogy ez egy múltbeli, befejezett kísérlet és elvetett ötlet... Ezzel szemben Carlos> felhívja a figyelmet arra, hogy a valós helyzet az eredeti cikk google translate-es fordítása szerint ez.
Nincs nagy jelentősége az egész írás szempontjából, meg ilyenek nyilván be-becsúsznak.
Amikor becsúsznak, nem lehet, hogy egyszerűbb lenne azt mondani, hogy bocs, ez tévedés volt?
Azt hiszem, nemcsak a PC, hanem bármilyen paradigma jegyében történnek hülyeségek és túlkapások. Ráadásul valószínűleg te is vágod, hogy nincs homogén PC-ista mozgalom, összeesküvés, vagy ilyen izé. Gondolom, te is találkozol például olyan kommentelőkkel a portálotokon, akiknek igazából jót tenne valamilyen PC-s érzékenyítés, vagy bármi egyéb módszer, amitől csökkenne az agressziójuk, szűklátókörűségük, ilyesmi. Ilyen az élet, emberek vagyunk...
"Egy óvodában meg is szüntették a szabad játékidőt, mivel a pedagógusok felfigyeltek arra, hogy ekkor a gyermekek maguktól „újratermelik” a „sztereotípiákat” és a hierarchiát – a szabad játék már csak ilyen, a gyerekeknek meg mint tudjuk, sosem volt érzékük a PC-hez. Veled most nem játszunk, téged most nem szeretünk. Ezért a felszabadítás nevében a gyermekek minden egyes percét szemmel tartják, hogy szabadon tartsák őket a hagyományos sztereotípiáktól."
Ritkán fordulhat elő olyan esemény, amely miatt az országgyűlés elnökének fegyelmit lehetne adni, de a Jobbik homofób, Alaptörvényt és egyéb jogszabályokat módosító javaslatainak befogadása és közzététele az Országgyűlés honalapján felveti a fegyelmi felelősség…..
everyday_normalguy
2012.04.12 21:13:25
Hát, nem hagyott nyugodni, ezért csak megkerestem az OGY (überciki) honlapján a házszabályt. Remélem, hogy a hatályos házszabályt sikerült megtalálnom, de igazából abban sem vagyok biztos.
Amit találtam, az a házszabály kifejezetten annak a bizottságnak a feladatául szabja az egyéni törvényjavaslat alkotmányosságának és többi törvénynek való megfelelésének a vizsgálatát, amelyik bizottságot az OGY elnöke kijelöl erre (felcseréltem a két idézett szakasz sorrendjét, mert így logikusabb elolvasni ezeket a kiragadott részeket):
3. Fejezet
Az Indítványok tárgyalása
(...)
98. § (1) A törvényjavaslatot az Országgyűlés elnökénél kell benyújtani.
(2) Az elnök a törvényjavaslat benyújtását az Országgyűlés következő ülésén bejelenti, megnevezve egyúttal a kijelölt bizottságot.
(3) A képviselő által benyújtott törvényjavaslat csak abban az esetben kerül az Országgyűlés tárgysorozatára, ha azt a kijelölt bizottság támogatja.
(4) A képviselő által benyújtott törvényjavaslatot az Országgyűlés elnöke kiadja a kijelölt bizottságnak, amely harminc napon belül - ha a képviselő sürgős tárgyalást kért, nyolc napon belül - határoz az indítvány tárgysorozatba vételéről. Ha a kijelölt bizottság a tárgysorozatba vételt elutasítja, az önálló indítvány címét, benyújtójának nevét és a bizottsági határozathozatal időpontját az Országgyűlés legközelebbi ülésén a jegyző bejelenti.
(...)
95. § (1) A kijelölt bizottság az Országgyűlés elnöke által a részére kiadott törvényjavaslathoz (…) ajánlást nyújt be az Országgyűlésnek.
(…)
95. § (3) A kijelölt bizottság a törvényjavaslat részletes vitájához készített ajánlásában azt is vizsgálja, hogy a törvényjavaslat, a határozati javaslat, illetve a bizottság által támogatott módosító javaslat
a) összhangban áll-e az Alkotmánnyal, továbbá más törvénnyel, illetve beilleszthető-e a hatályos magyar jogrendszerbe, (…)
net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=994h0046.ogy
Az elnök szerepéről annyit ír, hogy hozzá kell benyújtani az indítványt, és hogy ő azt eljuttatja az illetékes bizottsághoz.
Ez alapján nekem úgy tűnik, hogyha a megfelelő személy nyújt be egy indítványt, akkor arról legelőször egy bizottság jelentheti ki, hogy akkora hitvány, aljas szemét, amilyet csak egy idióta tud kitalálni... Remélem, ennek a törvényjavaslatnak ez lesz a sorsa.
Amit találtam, az a házszabály kifejezetten annak a bizottságnak a feladatául szabja az egyéni törvényjavaslat alkotmányosságának és többi törvénynek való megfelelésének a vizsgálatát, amelyik bizottságot az OGY elnöke kijelöl erre (felcseréltem a két idézett szakasz sorrendjét, mert így logikusabb elolvasni ezeket a kiragadott részeket):
3. Fejezet
Az Indítványok tárgyalása
(...)
98. § (1) A törvényjavaslatot az Országgyűlés elnökénél kell benyújtani.
(2) Az elnök a törvényjavaslat benyújtását az Országgyűlés következő ülésén bejelenti, megnevezve egyúttal a kijelölt bizottságot.
(3) A képviselő által benyújtott törvényjavaslat csak abban az esetben kerül az Országgyűlés tárgysorozatára, ha azt a kijelölt bizottság támogatja.
(4) A képviselő által benyújtott törvényjavaslatot az Országgyűlés elnöke kiadja a kijelölt bizottságnak, amely harminc napon belül - ha a képviselő sürgős tárgyalást kért, nyolc napon belül - határoz az indítvány tárgysorozatba vételéről. Ha a kijelölt bizottság a tárgysorozatba vételt elutasítja, az önálló indítvány címét, benyújtójának nevét és a bizottsági határozathozatal időpontját az Országgyűlés legközelebbi ülésén a jegyző bejelenti.
(...)
95. § (1) A kijelölt bizottság az Országgyűlés elnöke által a részére kiadott törvényjavaslathoz (…) ajánlást nyújt be az Országgyűlésnek.
(…)
95. § (3) A kijelölt bizottság a törvényjavaslat részletes vitájához készített ajánlásában azt is vizsgálja, hogy a törvényjavaslat, a határozati javaslat, illetve a bizottság által támogatott módosító javaslat
a) összhangban áll-e az Alkotmánnyal, továbbá más törvénnyel, illetve beilleszthető-e a hatályos magyar jogrendszerbe, (…)
net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=994h0046.ogy
Az elnök szerepéről annyit ír, hogy hozzá kell benyújtani az indítványt, és hogy ő azt eljuttatja az illetékes bizottsághoz.
Ez alapján nekem úgy tűnik, hogyha a megfelelő személy nyújt be egy indítványt, akkor arról legelőször egy bizottság jelentheti ki, hogy akkora hitvány, aljas szemét, amilyet csak egy idióta tud kitalálni... Remélem, ennek a törvényjavaslatnak ez lesz a sorsa.
Székely János segédpüspök úr levele fontos hivatkozási alapja lett a világháló kormánnyal szimpatizáló felhasználói körében. E-mailben terjed, jámbor emberek jóakaratú egyleteinek levelezőlistáin. Az írás lényege, hogy a világ gyűlöl minket, mert mi, magyarok az…..
everyday_normalguy
2012.01.17 13:24:49
@bbjnick:
Ne csigázzon már engem se! Árulja már el, legyen olyan jó, hogy mit művel nénike. Ha maga nem teszi meg, Dobray interpretációjában is szívesen elolvasnám.
Ne csigázzon már engem se! Árulja már el, legyen olyan jó, hogy mit művel nénike. Ha maga nem teszi meg, Dobray interpretációjában is szívesen elolvasnám.
everyday_normalguy
2012.01.17 13:47:40
@bbjnick: Hát, akkor Dobrayn a világ szeme...
„Meg tudom érteni, hogy valaki hazautazik, és nem Budapesten várja a Jézuskát” – hangzott Lázár János reakciója az IMF-delegáció idő előtti távozását firtató kérdésre. „Sem korábban, sem a jövőben nem a kormány vette el ezeket a forrásokat,…..
everyday_normalguy
2011.12.21 23:27:05
A céges karácsonyi partikon mindig elszabadul a pokol. Olyan emberek engedik el magukat egymás előtt, akik addig azért valamennyire képesek voltak egy normális munkakapcsolat viszonylatait fenntartani egymás közt. Ez nem olyan, mint amikor berúgsz az évfolyamtársaiddal, vagy a…..
everyday_normalguy
2011.12.17 23:19:11
Tanulságos és sokat mondó esetről számol be a Magyar Kurír című katolikus weblap. Egy, a hivatalos vatikáni álláspontot képviselő neves amerikai katolikus gondolkodó nem ért egyet az angol püspöki kar szerinte megengedő stratégiájával az azonos nemű párok élettársi…..
Ma nemcsak Máté nap van, hanem egyben Szent Máté apostol és evangélista ünnepe. A katolikus templomokban ma az alábbi evangéliumi részletet olvassák: Amikor Jézus továbbment, látott egy Máté nevű embert, amint ott ült a vámnál. Szólt neki: "Kövess engem!" Az…..
everyday_normalguy
2011.09.23 16:11:13
@kaleidoscope:
Valóban nem lehet egy analógia 100%-os, mert hisz akkor nem is analógiáról, hanem azonosságról lenne szó. Ugyanakkor a Bibliában ott vannak az önhibájukon kívül számkivetett szereplők, akiket Jézus a nélkül emancipál, hogy az érintetteknek bármilyen szokásukon vagy gyakorlatukon változtatniuk kéne. Mondjuk a nem zsidók en bloc.
Szóval vannak olyan példák, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy a többség vagy egy elit igaztalanul is ki tud közösíteni egy közösséget, és ez bűn. Ezért én még mindig úgy érzem, hogy nem jó, ha Máté történetét (meg a bűnösök elfogadásának többi történetét) azzal állítják párhuzamba, ahogyan egyes befolyásos keresztény egyházak hozzám viszonyulnak a melegségem miatt. Épp ez a hivatkozási pontja a katolikus katekizmusnak, és az ex-gay mozgalomnak is: ahogyan Mátét is ki kellett menteni a bűnből, úgy a melegeket is, nem szabad a bűnöst elítélni, csak a bűnt, stb.
Csak azért, mert meleg vagyok, nem vagyok "beteg", akinek "orvos kell". Én mondjuk szamaritánus vagyok, akinek az élete még jobban is tetszhet Istennek, mint a kirekesztő elitistáké. Nem kell velem foglalkozni, csak békén kell hagyni és nem kell elítélni, aztán csókolom.
Valóban nem lehet egy analógia 100%-os, mert hisz akkor nem is analógiáról, hanem azonosságról lenne szó. Ugyanakkor a Bibliában ott vannak az önhibájukon kívül számkivetett szereplők, akiket Jézus a nélkül emancipál, hogy az érintetteknek bármilyen szokásukon vagy gyakorlatukon változtatniuk kéne. Mondjuk a nem zsidók en bloc.
Szóval vannak olyan példák, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy a többség vagy egy elit igaztalanul is ki tud közösíteni egy közösséget, és ez bűn. Ezért én még mindig úgy érzem, hogy nem jó, ha Máté történetét (meg a bűnösök elfogadásának többi történetét) azzal állítják párhuzamba, ahogyan egyes befolyásos keresztény egyházak hozzám viszonyulnak a melegségem miatt. Épp ez a hivatkozási pontja a katolikus katekizmusnak, és az ex-gay mozgalomnak is: ahogyan Mátét is ki kellett menteni a bűnből, úgy a melegeket is, nem szabad a bűnöst elítélni, csak a bűnt, stb.
Csak azért, mert meleg vagyok, nem vagyok "beteg", akinek "orvos kell". Én mondjuk szamaritánus vagyok, akinek az élete még jobban is tetszhet Istennek, mint a kirekesztő elitistáké. Nem kell velem foglalkozni, csak békén kell hagyni és nem kell elítélni, aztán csókolom.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Másrészt igazából semmi meglepő nincs a Breivik ügy lezárásában. Bármi másnak lett volna hírértéke, Norvégia viszont a papírformát hozta: a jogszabályok alapján lefolytatott eljárás keretében ítélte meg Breivik tettét. Minden más kimenet a jogszabályok megerőszakolását, utólagos, visszamenőleges hatályú törvényalkotást, egyéb elhajlásokat feltételezett volna, ami nyilván túl nagy ár.
Az a kérdés releváns lehet, hogy adekvát-e a norvég jogrend a tömeggyilkosság kezelésére? Nyilván senki nem számított olyan mértékű elvetemültségre, mint amit Breivik produkált. Ilyen szempontból, az adott kultúrában és politikai közösségben elképzelhető cselekmények halmazán ilyen mértékben kívül eső gaztett esetén az igazságszolgáltatás meg a politikai rendszer egy kicsit csapdába esik. Az a nyugodt professzionalizmus, amellyel az elképzelhetetlen, égbekiáltó gonoszságot is a "mezei" emberölésekre szabott szabályok alapján ítélik meg (mi mást tehetnének), egyszerre két különböző, egymással ellentétes dologról szól. Egyrészt nem engedik Breiviknek, hogy kizökkentse az országot a saját értékrendjéből. Másrészt az is igaz, hogy egyszerűen nem tudnak mást csinálni, még akkor sem, ha az egész történet és a törvényes eljárás, annak következményeivel sérti az igazságérzetüket. Valószínűbb, hogy a norvégok attitűdjét az első, méltóságteljes, megrendíthetetlen hozzáállás jobban írja le.
Itt megint több dolog felmerül. Egyrészt ez az egész jelenség nyilván egy sajátos történeti fejlődés, kultúra és gazdasági helyzet együttállásának a terméke. Valóban irigylésre méltó, ugyanakkor az előbb említett elemek nélkül másokon nehezen számon kérhető.
Ami ennél is érdekesebb, az a bűn és bűnhődés morális és praktikus kérdéseinek témaköre. Elveszíti-e az állam a büntetés jogának morális alapjait az emberi méltóságot sértő büntetések alkalmazásával? Milyen dolgoktól lehet megfosztani az egyént, és milyen dolgokat kell a számára elérhetővé tenni, ha bűncselekményt követ el? Van-e értelme egy olyan büntetésvégrehajtási rendszer fenntartásának, amelyik bűnözőket alakít át kevesebb alternatívával rendelkező, agresszívabb, elvetemültebb bűnözőkké? Van-e a közösségnek joga a revansra, bosszúállásra, és ezt milyen mértékben erkölcsös/célszerű érvényesíteni? Milyen egyéb társadalmi dinamikákhoz vezet, ha ennek teret engedünk, és ezek hasznosak vagy veszélyesek-e? Működik-e az elrettentés, mi a morális és pszichológiai kapcsolata ezekkel a kérdésekkel, illetve létrehozható-e egy optimális egyensúlya ezeknek az egymásnak ellentmondó törekvéseknek?
A norvég ítéletet nyilván a fenti kérdésekben konzervatívabb álláspontot elfoglaló emberek bírálják. Ebben az esetben a konzervativizmus egybeesik a tömegek ítéletével. Szerintem ebben az esetben (is) téves ez az álláspont.