Regisztráció Blogot indítok
Adatok
L K Gyula

0 bejegyzést írt és 15 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Már a hétfő rádiófelvételen is állandó téma volt a Sadia által felfedezett új látványterv a Ferenciek tere átalakításáról, melyet aztán végigrágtak a Budapest-bloggerek, majd végül az Index is felfigyelt rá. Már igazán illett volna nekem is alakítanom róla valamit, de…..
Valamikor a Lloyd palota és a Trieszti Általános Biztosító Társaság épületei álltak azon a telken, ahol most a Sofitel szállodája. A második világháborúban a régi épületek annyira súlyosan megsérültek a bombázások miatt, hogy a háborút követően mindkét épületet…..
Már napok óta másról sincs szó a tévében, rádióban, mint hogy az utóbbi évek legzordabb hidege közeleg, kemény mínuszok és a hétvégén hóesés is várható. Hogy ne csak a didergés, a gázszámla jusson eszünkbe a hírek hallatán, íme, egy kép a Fortepan.hu-ról, ahol a hajdan…..
  Amíg világ a világ, a Hatvan és Budapest közötti állítólagos 60 km-es távolság és a kapcsolódó helységnév-magyarázat örökzöld slágertéma marad. Nemcsak a Heves megye nyugati szegletén átutazók, hanem a két várost földrajzilag elhelyezni tudó érdeklődők is gyakran felteszik magukban a kérdést,…..
Jókai nem hazudott: létezett a "Senki szigete". A magyar-román-szerb hármashatár közepén elnyúló Ada-Kadeh szigete turisztikai attrakciónak számított jó klímája, vadregényes festői romjai és etnikai egzotikuma miatt, amely a Vaskapu I. erőmű építése miatt 40 éve tűnt el a Duna hullámaiban. Ada Kaleh…..
Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója négy olyan 2020-ig megvalósuló fejlesztésről beszélt a Heti Válasz mai konferenciáján, melyeket itt jelentett be először, s melyekre már rábólintottak Fellegiék is a Nemzeti fejlesztési Minisztériumban. Gyorsan idesorolom őket, a…..
Jelenleg 400 ezer ember él az egykori magyar-szerb határsávon felépített Duna-parti városban. Új-Belgrád a mai napig a Balkán félsziget legnagyobb lakótelepe. A "szerb New York"  Josip Broz Tito nélkül sohasem épült volna fel. A szerb sas megtöri…..
  Újabb Budapest- illetve országimázsfilm került a netre, ezúttal a Sanghaji Expo kapcsán. A Budapest Business Region imázsvideója is hasonló volt, és bár az is egyensúlyozott a kötelező közhelyek határán, de tökéletesen megtalálta az egyensúlyt. Nem véletlen, hogy óriási…..
Vannak, akik felelőtlenül színvonalas vasutat álmodnak a Balaton köré: körjáratot, tisztes pályasebességet, a XXI. századhoz illő járműveket, időrabló átszállás- és vontatócsere-mentességet. Itt az ideje leszállni a földre, és rácsodálkozni a valóságra: még a tegnapi…..
L K Gyula 2010.03.09 18:43:42
Idézet Cholnoky Jenő BALATON című könyvéből, melyből kiderül, hogy eleink nagyon is foglalkoztak a veszélyeztetett szakasszal, nem úgy mint a kortársaink:

"... A hegylejtő lába kifelé csúszik, a lejtő felső része utána rogy, elszakad az állva maradt faltól s
valósággal letottyanik kissé elferdülve. A suvadás helyén a lecsúszott keményebb részek mint
dombok vagy óriásrögök emelkednek ki. Ezeket tudományos nyelven hupának nevezzük. A
lesuvadt lejtőt újra megtámadják a hullámok s megint eltakarítják s egy idő múlva újra
megsuvad a lejtő. Régi suvadások hupái a tó fenekén mint lapos dombok maradnak meg s
ezeken nőlnek a kerek nádasfoltok. Utolsó emlékei hajdan hatalmas suvadásoknak.
Amikor a vasutat megépítették Akarattya és Kenese közt, akkor megbolygatták a lejtőt, nem
gondoskodtak róla, hogy a hullámok ne támadják a hegy lábát s a vasút mindenestől lesuvadt,
hatalmas omlás kíséretében. Dehát akkor még hazánkban ilyenféle tüneményekkel senki sem
foglalkozott.
A suvadás után a partot biztosították kőhányással, a lejtőt megkötötték akácfaültetvénnyel, de
nem egész tökéletesen. Mielőtt a vasút, Akarattya állomást elhagyva, befordult volna az
alagútba, olyan partszakadékok fölött ment el, amelyek nem voltak biztosítva. Ezért a hegy
lábánál nagyszerű suvadások kezdődtek. Aki a kenesei székesfővárosi üdülőtelepről az akarattyai fövenyfürdőhöz akart menni, annak ezen a suvadós, mozgó térszínen kellett átmenni.
Nem maradt ott meg tavaszra az előző nyáron kitaposott ösvény, lehetett látni, hogy darabokban mozog lefelé a hegyoldal.
A lesuvadt pannoniai rétegeket
a tó hullámai ismét megtámadják. 1934. (Szerző felvétele.)
Erdélyi tapasztalataim alapján jól láttam a jelenséget, fölismertem a veszedelmet, amely a vasút
akarattyai kanyarodóját s talán száz és száz utas életét fenyegeti, azért figyelmeztettem
levélben a MÁV igazgatóságát. A mérnökök csakugyan belátták a helyzet veszélyes voltát s a
szakadékos part lejtősítésével és a part biztosításával elejét vették a veszedelemnek. De azért
jó lesz a lejtő mozgását állandóan figyelemmel kísérni, mert a hullámok állandóan dolgoznak s
a partbiztosító kőhányás is lassan mozoghat a mély víz felé s bizony esetleg az egész alagút
mindenestől lesuvadhat.
Legjobb volna a pályát áthelyezni a kenesei völgykaréjba, ott ki lehet fejteni a pályát s
veszedelem nélkül le lehet hozni a partra. ..."

A veszély és a megoldási javaslat is benne van 1936 óta, és be is igazolódott. Magáért beszél az eset.
Olvasónk évente több tízezer kilométert vonatozik Európában, Magyarországon is. A vonalbezárásokkal kapcsolatban levélben fordult Hónig Péterhez. Levelében külföldi tapasztalatait, észrevételeit osztja meg a miniszterrel: Tisztelt Hónig Péter! A MÁV tervezett…..