Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Father Merrin

0 bejegyzést írt és 150 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Irtsunk nagy bogarakat!  Paul Verhoeven kellett ahhoz, hogy ebből a lássuk be nem túlságosan acélos alapötletből készült alkotásból kultfilm legyen. Habár a bemutató idején hatalmas bukta volt ez a Robert A. Heinlein könyve alapján készült műremek, az évek során mégis…..
Eleinte voltak aggodalmaim a Hang nélkül kapcsán. Az alapfelvetés nagyon ígéretes, szerintem ez tipikusan az a történet, aminek a hallatán az ember csettint egyet, és azt gondolja magában, hogy "igen, ez érdekes lehet, meg kéne nézni". A negatív előérzeteim előidézője a rossz kivitelezéstől való…..
Father Merrin 2018.05.05 18:39:23
SPOILER!
Lassan félévhez közeledünk, így időszerű volt, hogy befusson az év első komolyabb csalódása. Pedig az alapötlet jó és viszonylag jól is működik, viszont valahol a film felénél-kétharmadánál olyan szinten törik meg az egész, hogy nem tudok nem arra gondolni, hogy Krasinski alapötlete nagyjából addig tartott és onnantól az írótársak hozzátoldottak egy teljesn másikat. Addig a pontig (egész pontosan a szülés megindulásáig) a film egész jól halad és a történet kiváló metaforaként szolgál a gyermeket-szülő viszonyra. A magzatvíz elfolyásával viszont mintha a filmkészítőkben is átszakadt volna valami, mert ezt követően egymás után jönnek a nagyobbnál nagyobb hülyeségek, írják át a történet által lefektetett szabályokat egészen addig a pontig, míg a film teljesen kifordul magából és a végén már köszönő viszonyban sem lesz önmagával, illetve az alapszituációval. Ha egészen őszinte akarok lenni, akkor már a kezdetektől fogva voltak jelei annak, hogy a koncepció nem egészen átgondolt, hogy a viszonylag minimalista megközelítés mögött bizony ott a Paramount keze - gondolok itt az olcsó jump scare-ekre, Marco Beltrami teljesen felesleges zenéjére (egyáltalán miért kell zene egy olyan filmbe, amiben MINDEN HANGNAK szerepe van? ja, persze...a közönséget irányítani kell - akkor mennyiben minimalista és szerzői film a Hang nélkül?), vagy akár a történet 1-2 korai hajmeresztő fordulatára (avagy egy 4 éves gyerek hogy képes beletenni az elemet egy játékba, ráadásul pont jól és miért akar egy felnőtt pár új gyereket egy olyan világba, ahol hangra támadó szörnyek mászkálnak, a csecsemő pedig az élete első 2 évében bármikor felsír - gondolom a gumi már elfogyott a film elején). Krasinskinek láthatóan csak egy jó alapkoncepciója volt, amit kb. 3/4 órányi anyagra tudott "kibontani", helyesebben szólva kinyújtani. Nem tudta, hogy mihez kezdjen a karakterekkel, hogy mit akar elmesélni azon túl, hogy a szülők bizony majd belehalnak abba, hogy megóvják a gyerekeiket az élet veszélyeitől. Kárpótolt ugyanakkor a remek rendezés és színészi játék - ezekre egyébként nem lehet panasz, mindkettő végig kiváló a filmben. De mint mondtam, a szüléssel már csőstül jön a baj, egyre több és nagyobb baromság ömlik a vászonról egészen a végéig - ott már fogtam a fejem. A megoldás annyira banális és ostoba, hogy az már fáj (avagy nyilván senkinek nem jutott eszébe, hogy a hangra érzékeny lények ellen magas frekvenciájú eszközöket használjanak), ráadásul sutba vágja a film korábbi koncepcióját, felvetéseit.
Sajnos a Hang nélkül egy masszív csalódás, remek színészekkel és rendezéssel. Krasinskiből ugyanakkor még jó filmes lehet, csak érdemes lenne összeszednie magát.
10/6
Antológiasorozat lévén nem teszek nagy megállapítást a Black Mirror kapcsán azzal, hogy a mű sosem adott egy egységes színvonalat, hiszen minden egyes epizódnak újra el kellett nyernie a nézők kegyeit, a számos különböző műfaj és megközelítés miatt pedig még az sem…..
Father Merrin 2018.01.31 22:07:01
@danialves: Igen, de ha csak adott attribútumokból állnak össze, akkor nincs értelme a szimulációnak, hisz elég a preferenciákat megnézni (avagy ki mit talál vonzónak és ki mivel rendelkezik) és az alapján rögtön kiderül, hogy a két ember egymáshoz passzol vagy sem. (Nagyjából ugyanezt mondtam feljebb, amikor arról beszéltem, hogy a társkereső oldalak és applikációk objektíve megfogható tulajdonságokat tudnak megfogni, ugyanakkor az, hogy ki kit talál vonzónak, pláne az, hogy ki kivel tud párkapcsolatot kialakítani, nem ezek alapján dőle el.) Arról nem is beszélve, hogy akkor az egész epizód romantikus felhangjának, pláne a hiperoptimista lezárásnak se lenne semmi értelme (lásd: a virtuális karaktere döntése az epizód egyik csúcspontja).

Ha a Hang the DJ 2 évaddal korábban készült volna el, akkor vagy folytatódik a történet a való világban, vagy nem kezd el blöffölni Brooker és az egészet beemeli a valós, fizikai világ keretei közé, és egy igazi görbe tükröt tart a társkereső applikációk és az emberek felé.
Father Merrin 2018.02.03 20:48:03
@danialves: Bocs a kicsit megkésett válaszért.
Akkor próbálom az eddigieket némileg összefogni, egyben áttekinteni, hogy mi is a gondom az egész virtuális személyekkel kapcsolatos kérdéskörrel.
Szerintem amikor Brooker virtuális személyekkel foglalkozik, akkor lényegében minden esetben ugyanolyan virtuális entitásokat szerepeltet. Ezen személyekben közös, hogy a személyiségük, a gondolataik, tapasztalataik, preferenciáik nem maguktól alakultak ki vagy maguktól szerezték, hanem egy fizikailag létező személytől, ergó ők maguk másolatok. A probléma szerintem ott leledzik, hogy Brooker bizonyos esetekben feláldozza a racionalitást a dramaturgia és főleg a nézői empátia kedvéért és túlzásokba esik. Ez történt pl. a San Junipero, a Hang the DJ vagy a Black Museum keretes epizódja vagy akár a macis történet esetében.
Kezdetben Brooker a kérdéskört nagyon is földhöz ragadtan, racionálisan kezelte, hisz a Be right back-ben (ahol nyilván nem teljesen ugyanilyen volt még a helyzet, de maga a karakter teljesen megfelelt a későbbi virtuális személyeknek) egy szoftver a rendelkezésre álló levelek, üzenetek, hangok, képek segítségével megalkotta annak a személynek a mását, akit a főszereplő elvesztett. Ott pont az volt a poén, hogy a főszereplőnek rá kellett jönnie, hogy kapott valamit, de annak köze nincs ahhoz a korábban létező személyhez, akit elveszített. Aztán a White Christmas-ban már némileg csúszkálni kezdett, hisz bár ott a vádlott elméjét kopizták le és egy trükkel vele vallatták be a bűncselekményt, de már a nézőnek a virtuális másolat iránt kellett szánalmat éreznie, amikor a végén a nyomozók elég rendesen elbántak vele. Csakhogy az, akit amúgy poénból megkínoztak, egy kódsor volt, nem több, ennélfogva a lezárás egy olcsó húzás volt nem több. Másrészt ezen a ponton még Brooker a földön állt, hisz a virtuális személy egy másolat volt; a harmadik évadban már merészebbet lépett.
A San Junipero ugyanis bár végig valós emberek "avatárjain" keresztül zajlik, ott vannak az irányítópultban az élő emberek, ergó a dráma és az érzelmi tartalom abszolút átélhető és valós. Onnantól viszont, hogy zárásként azt állítja, hogy az emberek tudata és teste elválasztható, Brooker már elrugaszkodott a földtől. Ha ugyanis így van, akkor a Black Mirror már nem szatíra, hanem egy szimpla fikció. Ha viszont úgy nézed, hogy az ember nem élhet tovább, a tudatának, emlékeinek másolata(!) viszont igen, az már sokkalta realistább megközelítés, akkor viszont az ember maga meghal, a tudata, emlékei pedig egy kódsor formájában egy szerveren "éldegélnek". Maga az ember meghal, a tudata pedig max. azok számára lesz fontos, akiknek az ember fontos volt. Szerintem a lezárás ilyen olvasata lenne az, ami igazán passzolna a Black Mirrorhoz (és a szatirikus hangvételhez), nem pedig az, amit sugallnak Belinda Carlysle-lal a háttérben. Ez persze azt jelenti, hogy az amúgy végtelenül pozitívnak tartott San Junipero korántsem olyan pozitív.
Innentől Brooker ezen a (téves) vonalon haladt tovább; elrugaszkodva a valóságtól és a Black Mirror eredeti szellemiségétől. A USS Callisterben a másolatok már megérdemlik a "szabad" létezést; ezzel szemben a Hang the DJ szerelmespárja már csak egy kísérleti eszköz - ezért kérdeztem, hogy ők akkor miért nem?; a Black Museum macis epizódjában már odáig merészkedik, hogy a tudat és a test elválasztható (mégis milyen alapon? itt szerintem a "jövőben bármi megtörténhet" magyarázat nagyon vékony lenne, egyben az egész BM szellemiséget húzná le azon a bizonyos porcelánon), majd ugyanezt viszi tovább a kerettörténetben, ahol már odáig jut, hogy egy virtuális személy elméjébe(??) is beültethető egy másik személy. Utóbbit pedig azzal csapja el, hogy a nézőben szánalmat ébreszt a karakter iránt. Az iránt, aki, ha racionálisan közelítjük meg a történetet, akkor lényegében nem valós, aki egy kódsor formájában létezik. Ha pedig Brooker többnek szánja, mint egy kódsor, akkor viszont ennek megint nem a BM-ben a helye, hanem mondjuk az Alkonyzónában.

Tehát szerintem azok a virtuális személyek, akik eddig a BM-ben megjelentek, ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkeznek, csak mivel Brooker más-más szerepet és sorsot szán nekik, úgy is játszik a nézővel, ahogy az neki éppen jó. És ez így szerintem nagyon tévút.
Father Merrin 2018.03.17 20:58:01
@danialves: ne haragudj, nemrég hallgattam meg a BM-podcastotokat, és kíváncsiságból felnéztem ide is. Megnéztem, amit linkeltél, lényegében azt boncolgatja, amiről beszéltünk.

Nem szeretnék túl nagy önismétlésbe fordulni, de én továbbra is kitartok amellett, hogy a digitális személyek csak kódsorok, amik egy ember rögzített tulajdonságai alapján futnak le. Ilyenformában pedig az, amit Brooker mondani akar a cookie-król vagy éppen magáról az emberről, nagyon is sovány. Például a podcast-ben is elhangzik, hogy a USS Callister Robert-je szerinted ugyanolyan elnyomó, zsarnok, csak ő virtuális térben, sőt az is elhangzik, hogy egy szociopata. Ezzel nekem alapvetően az a problémám, hogy amíg nem tisztázott, hogy a virtuális személyek Brooker szerint micsodák, addig ez egész egyszerűen nem releváns probléma. Mert ha szociopataként, zsarnokként szabadidejében kódsorokat sanyargat, akkor azzal senki sem foglalkozik, hiszen nagyon sok ember tesz már ma is így. Az viszont a BM szatirikus élét venné el, ha ezek a virtuális személyek önállóan létező entitások lennének. Tehát vagy Brooker beszél mellé, vagy szimplán elrugaszkodott a földtől.
A Robert zsarnoksága vagy szociopata mivolta akkor lehetett volna releváns, ha ebből a virtuális közegből kilépve, a valóságban is megjelenne ez a tulajdonsága. Mindaddig, amíg ez nem jelenik meg, addig egyike annak a jópár embernek, aki a mindennapi frusztrációit, feszültségét számítógépes játékok formájában vezeti le.

Ugyanezt le lehetne vezetni a többi esetben is, de nem akarom tovább növelni az így is hosszúra nyúlt posztot. :)

Köszi a videót, érdekes elemzés!
Tavaly megkezdett szokásunkhoz híven idén is listáztuk kedvenc újonc szériáinkat az elmúlt egy évből. Mivel 2017-ben sem volt kisebb merítés sorozatokból, mint egy évvel korábban, egyrészt idén is többen álltunk össze a szerkesztőség tagjai közül, hogy megosszuk veletek…..
Father Merrin 2018.01.12 18:35:17
Csak azokhoz fűzök véleményt, amiket láttam:

Atypical - tényleg a semmiből jött, engem is megfogott és lényegében tetszett .

GLOW - a pankrációért nem rajongok, ezt elsősorban a 80-as évekbeli felütés meg Alison Brie miatt kezdtem el. Jópárszor felmerült bennem, hogy mi a francért nézem, mert a szappanopera-jelleg nem egyszer elég irritáló volt, de valahogy mégis megkedveltem a figurákat és tetszett, hogy azért mert a komolytalan világ - valós dráma között táncolni.

The Deuce - számomra az év egyik csalódása (a ennél nagyobb csak a Taboo). Fantasztikus világ, díszletek, szuperjó színészi gárda (a legapróbb szerepektől a főszereplőkig mindenki fantasztikus), remek rendezés, mindez egy sablonokkal hevenyészetten teleszórt, de amúgy totál üres történetben. Sőt, igazság szerint történet sincs, csak elindulunk valahonnan, történik valami, aztán vége lesz.

13 reasons why - számomra az év meglepetése volt. Nem vártam semmi többet egy közepes tinidrámánál, ehelyett kaptam egy sokszor erősen manipulatív történetet, remek rendezéssel, zenével és nagyon jó színészekkel, mindezt olyan nyomasztó hangulattal nyakon öntve, amivel jó ha évente egyszer találkozok. Megérne egy misét a széria hatásmechanizmusa, ahogy a nézőt bevonja a Hanna-többiek és főleg a Hanna-Clay kapcsolatokba, körönként egyre nyomasztóbbá téve az eseményeket, majd a végén lényegében a nézőt is viktimizálja (pont úgy, ahogy Hanna is szemtanúja volt egy-két dolognak). Nekem ezért "tetszett" az első évad, de a folytatásban már nem bízom ennyire.
Father Merrin 2018.01.13 07:27:33
@Werewolfrulez: Az utolsó 2-3 rész nálam is nagyon nehezen csúszott le :D, de a legnagyobb bajom az volt vele, hogy a misztikum, amivel promózták, valahogy kimaradt a végeredményből.
Viszont idén az Alienist, de főleg a Terror (ezt várom inkább) bizonyíthat. :)
Emlékszem, a Budapest Noir volt az a film, amelyet a Saul fia győzelme után szinte már napokkal hazánk következő Oscar-esélyesként emlegettek - és nem magyar laikusok, hanem nemzetközi szaklapok. És igen, jó hírnek tűnt, hogy végre egy itthon szokatlan műfajt (sőt, egyáltalán, műfajt) próbálnak…..
Father Merrin 2017.11.03 22:21:57
@Könyveslány:
Nem mintha a blogtulajt nekem kellene megvédenem, de nem lehetne, hogy személyeskedés helyett esetleg rácáfolsz a kritikában megfogalmazott véleményre?
A véresen vicces The Babysitterrel kb. egy időben vált hozzáférhetővé az interneten a Better Watch Out című amerikai-ausztrál thriller. A két alkotás igen erős párhuzamosságokat mutat: mindkét filmben egy-egy sajátos mentalitású kisfiú marad összezárva egy vérgőzős éjszakára a felettébb dekoratív…..
Előzménynek tekinthető cikkek jelen blogbejegyzéshez: Lenézett műfajok: a horror; A horrorrajongók személyiségtípusai Drága Horrortestvéreim, hozzátok szólok! Igen, hozzátok, akik Stephen Kinget olvastatok éjszakánként a takaró alatt, és hozzátok, akik azért maradtatok fenn…..
Father Merrin 2017.10.27 07:04:20
Én ennyire sosem gondolkodtam el azon, hogy mi vonz annyira a horrorban, de tekintve, hogy nagyon fiatalon ismerkedtem meg a műfajjal (a Terminátor - bár nem horror, de bizonyos elemei 4 évesen azért ütnek -, a Cápát 5, A legyet meg olyan 6 évesen láttam), szerintem engem a tabu jellege vonzott igazán: olyat láttam, amit gyerekként nem láthattam volna és ez a megközelítés aztán később is megmaradt. A horror számomra a tabuk feszegetésének műfaja, ahol az alkotók kilépnek vagy kiléphetnek az általánosan elfogadottból, megszokottból és valami olyat adnak, adhatnak, amit máshol nem kapsz meg, valami meghökkentőt, valami sokkolót.

Egyrészt fentiek miatt lett végül kedvenc szubzsánerem a szörnyes horror - ebből az alműfajból lényegében bármit meg tudok nézni a gyengébb daraboktól a minőségi filmekig. Piszkosul zavar, hogy ennyire alulkezelt az egész alműfaj és mindig várom, hogy valaki végre visszarántja az őt megillető helyre, hogy zombik meg vámpírok helyett végre a szó legszorosabb értelmében vett szörnyek is újra vadászhassanak a vásznon. Papíron ez az egyik legkönnyebb alműfaj, a megvalósítás tekintetében viszont rengeteg kreativitást és pénzt igényel, amivel mostanság igencsak fukarkovik Hollywood - nem véletlen, hogy szinte nem is erőltetik.

Másrészt ha pszichológiai oldalról vizsgálom, akkor azt mondom, hogy a szörnyeket - akárcsak az embert - alapvető szükségletek hajtják, csak amíg az emberek ezeket a szükségleteket egy társadalmi maszk mögé rejtik, a szörnyek meg sem próbálkoznak ezzel. A szörnyek szembesítik az embert a természeti valójával, azzal, hogy bár az ember szeretne a természet fölé lépni, többnek akar látszani, de ha leveszik ezt a kreált társadalmi maszkot, nem marad más, csak egy ugyanolyan, szükségletei által hajtott lény, mint a szörnyek.
Az ezredforduló után a mainstream, amerikai horror egy komoly krízisen ment át: a műfaj jóformán a kiirthatatlan franchise-ok egyre gyengébb folytatásaira és rebootjaira redukálódott (egyedül a Fűrész törte meg ezt a törvényszerűséget, hogy 2-3 részen belül éppen saját maga váljon eklatáns…..
Father Merrin 2017.10.17 21:55:52
@danialves: Mondjuk a narrációval tényleg az a baj, hogy van olyan narráció, ami egyáltalán nem szól ki a nézőhöz, és van, ami viszont igen (mintha a karaktert együtt nézné a filmet a nézővel). Tarantino feliratai viszont szerintem nem szólnak ki a nézőhöz, hanem egyszerűen információforrások. A The Babysitter-ben ugyanakkor a feliratok (bár nem volt benne túl sok) szerintem egyértelműen a nézőhöz szóltak ki.

Ez teljesen szubjektív, de szerintem a popkult utalásoknak önmagukban lehet olyan funkciója, hogy kiszóljanak a nézőhöz. Mert mi is történik? A film bizonyos elemei egy vagy több olyan dologra reflektálnak, amik a néző és a film világában egyaránt jelen vannak, közösek. Lényegében kapcsolódási pontot teremtenek a valóság és a fikció között, ami így szerintem értelmezhető kiszólásként (pláne akkor, amikor olyan dolgokat mondanak ki, amik mondjuk a nézők nagy részének véleményével megegyeznek).
Father Merrin 2017.10.18 21:21:58
@danialves: Szerintem annyira nem voltak azok a döntések racionálisak vagy ésszerűek, de még ha akként is tekintesz rájuk, az abszurd humor és fordulatok élét veszik az egésznek. Én pont azért érzem ezeket az elemeket kiszólásoknak, mert ha egyben nézed a filmet, akkor szerintem túl komolytalan ahhoz, hogy ezekben ne egy (burkolt) kifelé történő kommunikációt láss.

Ha már horrorfilm reális karakterekkel és döntésekkel (gondolom ismered, de azért belinkelem) :D
www.youtube.com/watch?v=olEbwhWDYwM
Father Merrin 2017.10.20 14:13:57
@danialves: tesztelésképpen bevezethetnéd, aztán ha kellően elterjedt, Hollywood újabb lehetőséget kapna, hogy a lusta és ötlettelen írók, vagy a kockázatmentes, biztos üzlet reményében a komfortzónából véletlenül se kimozduló saját maguk helyett újfent tudna másra mutogatni. Nem szokásom félbehagyni sorozatot, de pl. tavasszal elkezdtem a Trapped (Ofaerd) című izlandi krimit és a második rész végére annyira felmérgelt, amit láttam (mocskosul olcsó módon erőszakolták előre a sztorit), hogy képtelen vagyok rávenni magam, hogy folytassam, pedig a hangulata, a színészek és úgy az alapfelállás is tetszett. Mondjuk ilyen szempontból számomra a Híd (Bron/Broen) első két évada is egy mocsok nagy rejtély, mert végső indíték és a negatív hős által alkalmazott eszközök ismeretében mindkét évad története bőven belefért volna 1-1 1,5 órás részbe. De persze most filmekről beszéltünk, úgyhogy nem offolok tovább. :)
Végállomás / End of the Line (2007) Metróalagútban elszabaduló, tőrökkel hadonászó gyilkos szektások, néhány borzalmas rémlátomás, és egy maroknyi metrózó szerencsétlen, akik nem szeretnék átadni magukat a "feloldozásnak"... ez a Végállomás című alacsony költségvetésű kanadai horror…..
Szeretjük azt hinni, hogy a legtöbb filmes öntörvényű sznob, akik inkább a halált választanák, mint hogy hallgassanak nézőikre. A fesztiválkedvencek egyenesen büszkék arra, ha a pórnép utálja műveiket, a mainstream iparosokat pedig egyszerűen csak nem érdekli, amíg szépen csorog a pénz a kasszába.…..
Father Merrin 2017.06.06 21:39:05
@danialves: "szerintem nem az intézménnyel, hanem a megfelelő emberek hiányával van a probléma" - Hollywood az utóbbi évtizedekben iskolai szintre emelte a forgatókönyvírás oktatását, ugyanakkor ezzel kijelenthetjük, hogy az egész max. arra volt jó, hogy formalizálja az írók gondolkodását (és az írást), míg a kreativitást lecsavarja a stúdiók és/vagy a producerek igényeinek szintjére. A Suicide Squad szerintem az utóbbi évek egyik legnagyobb kihagyott ziccere, amire ha nem görcsöl rá a Warner és hagyja, hogy Ayer akár R-kategóriás akciófilmet csináljon belőle (és valljuk be, egy ilyen történethez bizony kellett volna a keményebb, sötétebb hangvétel), sokkal nagyobbat durranhatott volna. De ha " ha 6 hét van egy szkriptet megírni" akkor az nem film, hanem ipari termék lesz (tisztelet a kivételnek - lásd: Park Chan Wok)

Pedig él az a legenda, hogy Hollywoodban a producerek fiókjai tele vannak jobbnál jobb forgatókönyvekkel. Most képzeld el, hogy ha ez a felszín, akkor mi a lehet a mély! :D

"Alkotóként szerintem fontos lemérni külső szemlélőkön, hogy mi működik és mi nem" - most nem akarok sznobnak tűnni, de mi a helyzet egy Sergio Leone-val vagy egy Stanley Kubrickkal? Vagy ők inkább voltak alkotó művészek, mintsem olyan iparosok, akiknek történetesen rendező a szakmájuk? Számomra a tesztvetítés azt jelenti, hogy a rendező/producerek/stúdió nem rendelkezik határozott koncepcióval vagy szimplán "feszültség van" valamelyik főbb alkotó(k) között és így akarják eldönteni a kérdést.
"ha készítesz egy vígjátékot, amin nem röhögnek" - de érted: ott akkor valami nagyon félrement, ha közel sem azt a hatást éred el, amit vársz. Nem mellesleg visszautalnék az egyik korábbi hozzászólásra, ahol egyes filmek nem megfelelő fogadtatásáról és későbbi rehabilitálásáról váltottunk pár szót. :)
Ilyen alapon például el nem tudom képzelni, hogy a A:C a tesztvetítésein milyen visszajelzéseket kaphatott.

A Covenant-ből tavaly ősszel két jelenetet adtak be: a MediCab-es, meg a fürdős jelenetet (hogy lehessen cikkezni a filmben folyó vérről). Nem mellesleg ha belegondolok, hogy az Alien előzetesében villanások és sikolyeffektek váltották egymást...egy picit erős a kontraszt a mai előzetesekehez képest. Az A:C promója meg egyértelműen a túlkompenzálásra épült és kiváló példája annak, hogy mit nem szabad és lehet megtenni.
A trailer teaserét meg már felfogni se bírom, de ebből látszik, hogy öregszem. :D

Közben én is belekeveredtem a Xénia-lázba :D. Szóval a rendszerváltás utáni magyar mainstream kultúra egyik mélypontja volt az Űrgammák (a Xénia-láz a széria köré épített cirkusz volt). Ebben voltak a drachwulfok vagy drakvúfok - 10:30k láthatod:
www.youtube.com/watch?v=8oawDMztAOM

Amúgy hamár lopás: az Űrgammák intrója meg az Alien3 intróját koppintotta le, azt meg a videó elején láthatod, rögtön Kovács P József intrója után. :D

Ma amúgy láttam az Oats Studios új előzetesét is, de kb. ugyanazt érzem mint korábban: nem rossz, de majd meglátjuk egészében. Másrészt viszont felmerül az 5 forintos kérdés, hogy ha ennyire jó, akkor egy Netflixet mondjuk nem érdekelné dolog (urambocsá' nem érdekelte)?
Father Merrin 2017.06.11 09:16:01
@danialves: Kubrickkal és Leonéval én is sarkosítottam. Kubrick soha az életben nem változtatott volna a filmjein csak azért, mert a közönségnek nem tetszik (erre ugye a Ragyogás a legjobb példa), másrészt Kubrick tudta, mit akar, plusz ő is és Leone is olyan rendezők voltak, akiknek ilyen megoldásokra "nem volt szüksége" (amúgy ha már Leone, az lett volna az igazi, ha Harmonicat az állomáson az eredeti terveknek megfelelően a Cleef-Eastwood-Wallach hármas fogadja, csak épp ők nem akarták "tönkretenni" a karaktereiket; ráadásul ha emellé még hozzáteszed, hogy Henry Fonda keresztüllő egy gyereket, az tényleg a vadnyugattal való leszámolás).
"10-ből 9 film valószínűleg olyan, hogy jobb lett volna, ha a rendező hallgat másra is saját magán kívül" - De mit lehet kezdeni egy olyan filmmel, ami már alapjaiban problémás? Most láttam A martfűi rémet, amit a többségében pozitív visszajelzések alapján (meg mert horror-thriller vonalon a magyar film sehol nincs) piszkosul vártam. Elkezdtem nézni, de 15 perc után már ott jártam, hogy kikapcsolom: helyenként bármiféle kohézió nélkül egymás után dobált jelenetek, tele ugyanazzal a maníros, mű színészi játékkal, ami miatt szinte minden magyar film totál hiteltelen (a többit majd a saját kritikája alatt). A martfűi rémen speciel nagyon látszódik, hogy Sopsits Árpád képtelen volt eldönteni, hogy mit akar kihozni a történetből, egyáltalán ki legyen a főszereplője és így mindenféle szempontból kudarcot vall. Ezt a filmet egy recut se tudná megmenteni.
Azt érzem egyébként, hogy lényegében egyetértünk, csak te más irányból közelítesz. Ha határozott alkotói koncepció van, ami a szükséges szakmai tudással párosul, akkor a film is egységet alkot és szükségtelen szondáztatni a közönséget.

"a jelenlegi közeg pont nem a bátor és eredeti koncepciók megvalósulását támogatja" - a Netflix vs filmstúdiók harctól pont azt várom, hogy ez némileg megváltozzon. De amíg Hollywood nem éri fel ésszel, hogy nem a "sikeresnek szánt, de elhasaló" nagyfilmekre kellene elszórnia több tízmillió dollárt, hanem mondjuk ugyanabból a pénzből 2-3-4 kisebb, esetleg bátrabb projektet kellene megfinanszírozni (adott költségvetésen belül szabad kezet adva az alkotóknak), addig maradnak a kisebb stúdiók filmjei.
Father Merrin 2017.06.14 20:51:00
@danialves: Tudom, talán túlságosan is idealista a hozzáállásom a filmkészítéshez (ebből is látszik, hogy én inkább nézem a filmeket, nem készítem), viszont abban biztos vagyok, hogy ha tesztvetítések után koncepciót kell módosítani (vagy akár egy karaktert kell átalakítani), akkor vagy a rendező fogta meg rosszul az alapanyagot vagy maga az alapanyag nem jó (legalábbis a papír=>film konverzió nem működik), de ez korrigálható, viszont akkor a végeredmény már egy teljesen más művészeti termék lesz, mint ami papíron elindult. Tökéletes filmet szerintem nem lehet készíteni, mert ez egy teljesen szubjektív kategória, de közel tökéleteset igen (lásd pl. Keresztapa II.). Másrészt a tesztvetítéssel felmerül az a kérdés, hogy akkor a néző maga is részt vesz a film megalkotásában? Nem tudom hallottál-e róla, de pár éve felmerült ötletként egy olyan film-, illetve mozitípus, ahová a nézők bekapcsolt mobillal ülnek be, elkezdődik a film és bizonyos pontokon valamelyik néző megkapja a lehetőséget, hogy a film és a karakter történetét maga alakítsa. Ez bizonyos értelemben posztmodern moziélmény, másrészről viszont mivel a közönség, így az alkotók összetétele változik, így újabb és újabb változatok, de akár önálló filmek is készülnek. Ezzel összehasonlítva akkor meddig terjed a tesztközönség kompetenciája? Másrészt a tesztközönség így maga is alkotóvá válik?

Igen, a Netflix politikájával tényleg vannak problémák (ezek mostanság kezdenek látványosan megszaporodni, sőt ezeket a hibákat már a NF is érzékeli - lásd pl. Sense8 kasza), ugyanakkor a NF-nek főleg arra kellene csak figyelnie, hogy megfelelő projektekre bólintson rá, mert ezeken túlmenően, a megadott anyagi kereteken belüli szabad mozgástér nagyon vonzó. Én főleg erre gondoltam, amikor változást említettem.

Értem, hogy a mid-bugdet se igazán nyereséges, de ha ezt befektetői szemmel nézed és összekapcsolod mondjuk azzal, hogy egy rendező mondjuk a NF-nél kis költségvetés mellett tud bizonyítani, akkor ebben a költségkategóriában (ahol az esetleges veszteség mértéke is kisebb), talán könnyebben bólintanak rá a nagy stúdiók is egy bátrabb filmre. Ebben piszok sok a ha, de pont ezért mondtam, hogy remélem, hogy ebből a kis NF vs stúdiók szurkálódásból egyszer majd ebbe az irányba indulnak el (vagy legalábbis megpróbálnak elindulni). Hollywood ne harcoljon a közösségi médiával, hanem próbálja meg kihasználni azt, hogy a nézők szondáztathatók, a nézői igény felmérhető és próbálja a saját javára fordítani.

A cikket köszönöm; később elolvasom!
A különböző véleményeket és kritikákat olvasva szinte napok alatt terjedt el az a narratíva, hogy Ridley Scott-tól a rajongók szinte kikövetelték a Prometheus beszántását és egy klasszikus Alien-filmet, a rendező pedig a szerző szemléletének függvényében hol készséggel, hol sértődötten állva a…..
Father Merrin 2017.05.21 23:31:14
@danialves: "[...] Alienben semmi olyan mitológia lefektetve, ami túlmutatja az adott filmen. [...]" - ez így van, viszont a széria fokozatosan kijelölt egy utat, amihez illendő lenne tartania magát mindenkinek, aki ebben a világban gondolkodik (igen Blomkampnak is). És még ha most Scott inkább visszafelé kacsintgat is, legalább arra oda kellene figyelnie, hogy az újabb utak kitaposásával ne tegye tönkre a többit.

"az Alien vagy az Aliens sem más, mint a Covenant" - ezzel határozottan vitatkoznék. A mozi másnapján egy pár pillanat erejéig elgondolkodtam, hogy ha esetleg Scott kihozna az A:C-ből egy rendezői változatot, amiben helyre tesz bizonyos dolgokat, megválaszol kérdéseket, akkor kalapálhatna az összképen (ahogy mondjuk a Mennyei királyság DC-je egyenesen a legjobb történelmi témájú kalandfilmek közé emelkedett, a közepes moziverzióhoz képest), de aztán rájöttem, hogy nem. Félretéve a az Alien-vonalat ugyanis olyan blőd baromságok mentén halad a film, amiket egész egyszerűen kibővítéssel, újravágással nem lehet orvosolni. Az Alien és az Aliens papíron is stabilan álltak, az A:C-nek már papíron el kellett volna véreznie.

A T2, meg a hőzöngő kisebbség
Az interneten kvázi névtelenül hőzöngő emberekre valójában egy gyógyír van: a kesztyűt nem szabad felvenni és jó filmet kell csinálni. Ma már ott tartunk, hogy az emberek legalább felszínesen, de utána olvasnak a filmeknek (rotten és imdb gyakorlatilag alap), így ha ott jókat olvasnak, akkor az pozitív hatással lesz a nézőszámra függetlenül attól, hogy milyen hangosan hőzöng az a bizonyos kisebbség. Ha viszont csúnyákat olvas mindkét oldalon, akkor meg elkerüli a mozikat. Nem véletlen, hogy pár hónapja valaki odáig vetemedett, hogy be kellene zárni a rottentomatoest, mert a tevékenységével árt a filmeknek. Talán jó filmeket kellene gyártani és akkor több néző lesz, nem?
A Szellemirtók buktája véleményem szerint több rossz döntés eredményeként jött össze és ezek között nincs ott az, hogy a főszereplők nemét kicserélték. Ez most OFF lenne, ha érdekel a véleményem, majd leírom az ott megfelelő helyen.
John Carpenter ugyanakkor tudna mesélni arról, milyen amikor a "horror mesterének" tartják, ehhez képest a filmjei alig termelnek valamit. Gyakorlatilag az Apokalipszis-trilógia egyik darabja, vagy már A köd se volt a maga korában siker és csak később, 5-10-15 év múlva kezdték felfedezni őket és alakult ki a rajongói körük. Viszont azt se felejtsd el, hogy ezek a filmek önállóak voltak és nem egy sorozat darabjai, tehát ilyen szempontból az alkotókon nem is volt nyomás. Ahol viszont egy bejáratott széria újabb részét készítették el és nem tetszett a közönségnek, amit kapott (Star Wars-előzménytrilógia, A Good Day to Die Hard stb.), ott bizony nem kímélték az alkotókat.
A Prometheust véleményem szerint az idő helyre fogja tenni, de az A:C szerintem a széria egyik fekete báránya lesz. Jelen pillanatban két nagy kérdés van: történet szintjén mit tervez Scott és ebből lesz-e valami? Ha tud valami nagyot durrantani a hátralevő 1 (2? - szerintem max. 1) részben, az az A:C Alien-mitológiával kapcsolatos megoldásait helyreránthatja és így a film megítélése összességében, a rendszerben nézve javulhat. De ha nem, akkor nem látok túl sok esélyt arra, hogy érdemben rehabilitálják.

"a többség képtelen belátni, hogy a kedvenceik sem voltak megkérdőjelezhetetlen darabok" - ez abszolút így van, egyetértünk. Sőt, ahogy fentebb írtad, nem vagy nem úgy értette meg a saját koruk, ahogy mondjuk egy eggyel későbbi generáció.

"nem látta értelmét, hogy Ripley vagy Ripley-hasonmások hatodszorra is megküzdjenek a xenomorffal" - akkor majd az új Terminátor kapcsán is gondolkodjunk el azon, hogy mennyire érdemes erőltetni, hisz maga a formula az első két résszel ki is fújt (nem véletlen, hogy Cameron olyan könnyen elengedte élete addigi legnagyobb szakmai és közönségsikerét, tudta, hogy amit lehetett, kivett belőle).

@Mr.Straw:
"miért kell nekünk egyáltalán tudni, hogy hogy jöttek létre az xenomorph-ok" - ez az a kérdés, amire Prometheusig nem akartak választ adni és igazság szerint nem is lett volna szabad megválaszolni sosem, mert max. csak ilyen közhelyekre futná. :)
Father Merrin 2017.05.22 22:37:35
@danialves: A T:S alapötlete (áthelyezni az egész történetet a jövőbeli háborúba) nagyon jó volt (gyakorlatilag előtte és azóta is van ilyen igény), sikerült egy jó színészt fogni John Connornak, plusz a második sorban is egész jó nevek voltak. Kerültek bele jó ötletek, meg hajmeresztő baromságok de összességében az egész átment bazári látványosságba és szerintem ezen csúszott el igazán a próbálkozás. Plusz az volt az első PG-13-as Terminátor-film és ez meg is látszott rajta. Azok után, hogy az első két részben a nukleáris télről meg brutális harcokról szóltak a flashback-ek, most kaptunk egy javarészt világosban játszódó soft háborús filmet. Az irány jó volt, csak a megvalósítással voltak gondok.

Közben egy privát beszélgetés során felmerült, hogy mi van akkor, ha - mivel az alien részben átveszi a gazdatest genetikáját - királynő csak olyan idegenből lehet, ami egy nőből kel ki? Felmerült az is, hogy David nem csak poénból akarta megcsókolni Danielst, hanem ő maga akart áttolni egy embriót a testébe (persze a film végén azok az embriók facehugger-ök voltak, szóval a kérdőjel ettől még áll).

Az A:C bevételi eredményeinek kérdése megint olyan, hogy mérlegelni kellene, hogy a nézők mivel kapcsolatban fogalmaztak meg kifogásokat. Ha végigfutsz az IMDB-véleményeken, akkor láthatod, hogy a többség nem is a mitológia formálgatásán problémázott, hanem a forgatókönyv hibáin (karakterek, döntések, racionalitás stb.). Ezért írtam neked, hogy Scott az A:C mitológiával kapcsolatos most problémásnak tűnő részeit némileg kikalapálhatja a későbbiekben, de mint film az A:C nagyon komoly problémákkal küzd és emiatt a rehabilitációjára is elég kevés esély van. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy mi van akkor, ha az egész dugába dől és az egész sztori a levegőben lógva marad.

OFF: láttam, hogy kiraktad a cikket, amit említettél. El fogom olvasni még a héten és reagálok, de mivel elkezdődött a vizsgaidőszak, így a napirendem némileg átalakult.
Father Merrin 2017.05.25 16:10:46
@danialves: Látva az A:C-t a Fox jobban tette volna, ha Blomkamp-ot engedi egy kb. ekkora büdzsével a kamera mögé. 100 millióból simán kihozott volna egy normál Alien-filmet, esetleg hozhatott volna be 1-2 nem túl radikális újítást és ha nem rontja el, akkor tuti a siker. Véleményem szerint egyébként itt nem elsődlegesen a fan service-en van a hangsúly, hanem azon, hogy ez a filmes zsáner (sci-fi horror, akció horror, sci-fi akció) majdnem halott, mert drága és R-kategóriás. De pont ezért lehetett volna sikeres.
Közben volt egy kis időm és elolvastam azt a kritikát is, amit a twitteren linkeltél. Ez alapján végiggondolva a filmet, elismerem, több is lenne benne, csak jelen állapotában az A:C két szék között a pad alá tipikus esete. David történetszálának nem jut elég hely, mert a sekélyes-kötelező Alien-szál elveszi az időt. De akkor kérdem én: ha ennyire fix elképzelés volt az alien-mentes sci-fi szálról, akkor miért kellett ennyire korán belekeverni a xenokat? Ha tényleg ezt akarta elérni Scott, akkor már a Prometheust se arra kellett volna építeni, hogy az egy Alien-előzményfilm lesz és talán az emberek se úgy álltak volna a kérdéshez. Az A:C esetében dettó ez a helyzet, ráadásul ha kihagyják az erőlködést, akkor egy sor dramaturgia csapdától is megmentették volna a filmet - máris jobb lenne az összkép.

Mi a konklúzió? Azt majd eldöntik a fejesek. :) Most, hogy nézem, talán nullszaldós lesz Amerikában, ami azért kemény, de valahol érthető. Én bízom abban, hogy ezektől függetlenül most már nem hagyja a Fox, hogy a történetszál a semmibe vesszen és Sir Ridley ha nem is két filmre, de egy filmre megkapja a bizalmat, így az összeköttetés az Aliennel meglesz.

Kinti vélemények vs. itthoni vélemények
Szerintem a kinti és az itthoni helyzet kb. ugyanaz. A kritikusok nagyjából egyformán adnak neki közepes értékelést (Scott dicséretét speciel nem értem), kb. ugyanazokkal a véleményekkel. A nézőknél viszont egyértelműen borul a mérleg a negatív irányba, mind odakint, mind itthon (és ezeknek csak kis része foglalkozik azzal, hogy az Alien-mítoszt mennyiben bolygatja a film, sokkal inkább akadnak fenn az ostoba forgatókönyvön). Elég, ha az IMDB adatlap vélemény rovatában belenézel és láthatod, hogy a nagy többség inkább van róla rossz, mint jó véleménnyel. Végigfutva a hazai blogokon, a helyzet kb. ugyanez. Az, hogy nálunk egy körben jól teljesített, szerintem semmit nem jelent. Odakint is összeszedett az első hétvégén 36 milliót, most szűk 43 millánál tart, vagyis alig kúszott fentebb. Persze hétköznap meg miegymás, de véleményem szerint ezen a hétvégén már 18-20-nál többet nem fog összeszedni és végeredményben éppen hogy nullszaldós lesz.

Abban igazad lehet, hogy a rendszerváltásig bizonyos nyugati filmeknek egész kultusza alakult ki, így teljesen másként állnak hozzá itthon, mint odakint. Viszont ebben a relációban szerintem válasszuk el egymástól a fanboyizmust és a normál mértékű rajongást, mert te szerintem ebben a bekezdésben a kettőt összemostad. Nyilván van, akinek a szíve csücske az Alien-széria Ripleystől, facehuggerestől, mindenestől és ő minden alternatív próbálkozást személyes sértésnek vesz (fanboy). És vannak azok, akik szeretik a szériát és kb. tudják, hogy mit várnak tőle, így pozitív reményekkel ülnek le a vászon elé (különböző mértékű rajongók). Az vitathatatlan, hogy ma már az interneten boldog boldogtalan leírja, leírhatja a véleményét, amivel nem csak a saját álláspontjukat közlik egy adott műről, de két pillanat alatt akár véleményvezérré is válhat bárki. Kérdés, hogy ezeknek az embereknek a véleménye milyen mértékben mérvadó? Ki lehet-e jelenteni, hogy amit kritizálnak az amúgy jó avagy sem? Hogy a kritikájuk releváns-e vagy szimpla szardobálás, tehát alaptalan? Te mit gondolsz: ha egy hívő keresztény előtt besározod a Szent Grált, az nem fog felháborodni? :)

Ezzel már picit áteveztem a másik posztba, inkább majd ott folytatom.
Szinte napra pontosan egy éve emlékeztem meg a The Perks of Being a Wallflower-ről, úgyhogy stílszerűen sikerült most kezembe kaparintanom az idei év coming-of-age sztárját. A Sundance fesztiválon bemutatkozott, és azóta mérsékelt közönségsikert arató film azonban nem csak…..
Father Merrin 2017.05.09 17:27:38
SPOILER!

Sajnos nem tudok veled egyetérteni és olvasva a cirka 3,5 évvel ezelőtti gondolataidat és a mostanság írt kritikáidat, szerintem ma már te sem így vélekednél a filmről.

Maga az alaptörténet (menő srác összejön a csúnyának tartott, de amúgy szép és nagyon érdekes lánnyal) szögegyenes és klisés. Ezt érezték az írók is, ezért megpróbáltak csavarni egy keveset a sztorin, ezért a két főszereplő családi hátterét egy kicsit megkavarták, de éppencsak annyira, hogy úgy érezze a néző, hogy most valami mást lát. Közben viszont elfeledkeztek a karakterekről (Sutter mitől is olyan jó fej, hogy mindenki imádja, miért megy el mindenki a teljesen nyilvánvaló alkoholizmusa mellett (ami lényegében egy az egyben az apja életútja), a családon belüli konfliktusai miért csak most jönnek elő, megint csak a főszereplő(k) közvetlen környezetére jut idő és energia, de a karakterek ott is biztonságos középszerben lubickolnak stb.) és végeredményben csak a közhelyre futja (plusz én nem vagyok róla meggyőződve, hogy a befejezés ill. a konklúzió jellemfejlődésre utalna). Sajnos el kellett volna dönteni, hogy egy romantikus tinifilmet vagy egy keményebb drámát akarnak, mert ez így sajnos a "két szék között" tipikus esete. Ugyanakkor a két főszereplő közötti kémia működik, a film remekül mutatja be az első szerelmét és párkapcsolatát megélő lány szinte feltétlen rajongását (lásd az első szexet vagy a baleset utáni szinte behódoló ragaszkodását), mindezt két remek színész tolmácsolásában.

Részemről ez közepes. 10/6
A The Edge of Seventeent kritikái az utóbbi évek egyik legjobb felnövéstörténeteként és indie-filmjeként harangozták be, és aki látta remek előzetesét (amelyet pont azért nem ajánlanék megnézésre, mert borzasztó sokat lelő belőle), azok maguk is meggyőződhettek arról, hogy…..
Father Merrin 2017.05.01 16:44:04
Többé-kevésbé egyetértünk, én viszont lefelé kerekíteném az értékelést, hetesre. A legnagyobb problémám a filmmel pont az volt, ami egy rakás hasonló témájú filmmel: hogy hiányzik belőle a dráma vagy szimplán egy műdráma viszi előre a cselekményt (ellentétben a Perks...-el, ahol viszont kemény, húsba vágó drámát kapunk, de említhetnénk akár a Breakfast club-ot is). A főszereplő lány (aki újfent a tipikus pocsékul öltöztetett és sminkelt, de amúgy az átlagnál szebb lány) belsőjéről semmi nem derül ki azon kívül, hogy baja van a családjával, meg úgy általában a világon mindenkivel. Ezt megfejelik azzal, hogy magáról a világról, illetve a lány környezetéről se tudunk meg semmit (lásd össz-vissz egy tanárt látunk az egész filmben, vagy hogy az osztálytársai csak díszletek). Az apjával való kapcsolata elmaszatolt, annak halála pedig egy takaró, semmi más (ebből a szempontból a Woody Harrelsonnal való egyik jelenete remekül összefoglalja a fő problémát, mikor a tanár közli, hogy az apja halálának indoka max. egy évig elfogadható indokként). Az egész film lényegében kommunikációra képtelen emberek botladozása egyik jelenetről a másikra, mígnem az író rá nem unt az egészre és az utolsó jelenetre a főszereplő egy 180 fokos fordulattal kedves, problémamentes tinédzserré válik, míg az anyja hirtelen lenyugszik és meg tud bízni a lányában. I think we can do better than that...
Megmondom őszintén én egy erős, drámai befejezést vártam, ehhez képest, olcsó, rózsaszín happy end lett a vége, ahogy hiányoltam azt is, hogy az apapótléknak odakent Bruner-rel való kapcsolatát is mélyítik, de ebből se lett semmi.

Akkor miért a hét? Egyrészt a rendezés, másrészt a színészek miatt. Kelly Fremon Craig elsőfilmesként igen impozáns munkát végzett, remélem ezen a vonalon marad és később tisztességesebb forgatókönyvvel támogatják meg. Hailee Steinfeld remek Nadine szerepében. nekem kicsit Ellen Page-re emlékeztetett. Woody Harrelson még ha robotpilótán is, de meggyőzően hozza a kissé cinikus tanárt. Miattuk szerethető és élvezhető a film és miattuk ajánlható.
A Nagy Fal /The Great Wall/ (2016) Az abszolút középszer mintapéldánya lett ez a mozi. Hiába hangzik jól a rendező Yimou Zhang (Hős, A repülő tőrök klánja) és a főszereplő Matt Damon (Bourne-filmek) neve, hiába tűnik egzotikusnak a környezet, és érdekesnek a Kínai Nagy Fal fantasybe mártogatott…..
Father Merrin 2017.01.24 21:25:06
@Werewolfrulez: Én a Borderlands-en elvoltam és ennek megfelelően a vége nálam is fentebb vitte az összképet. A BW-ben az jutott eszembe, hogy ha Wingard is bedobja ugyanezt a poént, akkor kikapcsolom és végig se nézem. :D
Father Merrin 2017.01.28 08:37:20
@Werewolfrulez: Ezen nem is lepődök meg! :D
Az egyre gyakrabban felmerülő kérdést, miszerint a néhány év leforgása alatt a popkultúra egyik meghatározó részévé vált zombimitológiát meddig lehet még facsarni, rendre azzal a válasszal zártam rövidre, hogy a kreatív alkotók mindig meg fogják találni, hogyan lehet még…..
I Am Not a Serial Killer (2016) Segítő szándékú olvasóink a 2016-os év top 10 horrorfilmjét összegző posztom kommentszekciójában említették meg nekem ezt a filmet, amelyet rohanvást pótoltam is. Meg kell mondanom, nem bántam meg a produkció megtekintését, hiszen egy szokatlan…..
Ahogy Werewolfrulez kolléga is megfogalmazta, 2016 nem a horror éve volt, legalábbis ahogyan azt megszokhattuk, nem a mainstreamben. Az amerikai függetlenek, illetve az európai, ázsiai alkotók ugyanakkor megbízhatóan szállították a jobbnál-jobb gyöngyszemeket, év végére pedig befutott a két…..
Father Merrin 2016.12.30 17:43:21
SPOILER!

Az én véleményem valahol a két kritika között helyezkedik el, de alapvetően én is danialves kritikájához állok közelebb. Ovredal mesterien építkezik, nagyon bölcsen mellőzi az olcsó jump scare-ket (lásd ellenpéldaként James Want vagy Adam Wingard-ot) és az atmoszférateremtésre helyezi a hangsúlyt. Brian Cox zseniális választás volt az öreg kórboncnok szerepére, Emile Hirsch pedig meglepően jól asszisztált az egészhez.
Ez egészen a film 2/3-ig működik is, ám a liftes jelenetnél borzasztóan megtörik a film. Az addig mértékkel adagolt feszültséget mintha kapkodás váltaná fel, beesik pár megjósolható, olcsó ijesztgetés és a színészeket is mintha nem instruálták volna kellőképpen vagy éppen hogy félreinstruálták volna (gondolok itt Emile Hirsch elképesztően gyenge gyászára vagy éppen Jane Doe háttértörténetének megfejtésére és annak meglepően könnyed fogadtatására). Éppen ezért sajnálom, hogy az, ami az első egy órában épült, a másodikban ennyit zuhant. Összességében mégis az év legjobbjai között van, sőt, megkockáztatom, hogy egy bővebb (25-ös vagy 50-es) listán az évtized horrorjai között is lesz helye. 10/7

@Werewolfrulez: Szerintem Ovredal nagyon bölcsen csak annyit szán a karaktereire, amennyi tényleg szükséges, kikerülve vele egy komoly csapdát (kapjanak egy részletesebb, ámde sablonos háttérsztorit vagy kezdjenek el mélyebb háttértörténetet írni, amikor ez nem is lényeg a történet szempontjából). A macskával kapcsolatos reakciót sem éreztem gyengének. Az a macska volt az egyik utolsó dolog - a fia mellett - ami még az öreg mestert a feleségéhez kötötte. Szerette a macskát, a gyásza sokkal inkább az ő saját reakciója (tagadás) az elvesztésére (lásd még a macska hamvasztását). Az meg, hogy nem foglalkozott vele, hogy mi ölte meg: tudták, hogy vannak patkányok és hogy a seriffnek reggelre kell a boncolás eredménye, nem volt idő patkányok után mászkálni.

Mindkét írás korrekt lett!
Father Merrin 2016.12.30 21:35:44
@Werewolfrulez: az elhunyt anya beemelése egy üres sablonra lett volna elég és az összkép most még rosszabb lenne. :) Ráadásul a lánynak nem ez volt a célja, hanem hogy átadja azokat a kínokat, amiket neki is el kellett szenvednie általuk. Ugyanez a helyzet az általad említett apa-fiú kapcsolattal is: a liftnél ez esetleg beemelhető lett volna, csak épp azt se felejtsd el, hogy a srác teljesen az apjára ütött és így logikusan következett az, hogy nem kezdett el a témán pörögni. Nem véletlen, hogy ott maradt vele este és nem a barátnőjével ment "mozizni". :)

Macska: szerintem nézd meg újra a jelenetet, Brian Cox arcára kiült minden. Én feleslegesnek érzem, hogy bármit is motyogjon akár a macska megtalálásakor, akár a hamvasztásakor.

Hozzáteszem ezek olyan dolgok, amik egy tisztán amerikai filmben 100%, hogy előjöttek volna. De hát Ovredal norvég, a film meg amúgy brit. :D
Father Merrin 2017.01.01 15:49:34
Elnézést a kissé megkésett válaszért, de a vizsgák meg szilveszter eléggé lekötött az elmúlt két napban. :)

@Werewolfrulez: @danialves: a "macska-kérdéshez", meg az apa-fiú kapcsolathoz többet sajnos nem tudok hozzátenni. Én továbbra is fenntartom, hogy Ovredal szándékosan nem kezdett el mélyebbre ásni a két szereplő kapcsolatrendszerében, mert az csak feleslegesen törte volna meg a filmet és egy sablonos megoldásnál többre nem biztos, hogy futotta volna. Egyébként ha meg kibontják az egészet, akkor most azon morognánk, hogy a kevesebb több lett volna. :)

Az, hogy a film amerikai vagy brit: a wikipedia szerint amerikai, az IMDb szerint meg brit. :) A produkciós cégek alapján valóban inkább amerikai, viszont Londonban forgott, javarészt brit stábbal.
2016 nem volt a horror éve, legalábbis nálam nem. Személyes okokból fakadóan sajnos kevés időm és energiám jutott a horrorfilmekre, ami meg is látszik az éves kultnaplómon (finoman szólva nincsenek túlsúlyban a horror kategóriájú alkotások benne). Az a tény is ráerősít az…..
Father Merrin 2016.12.27 21:20:16
Gyorsan végigszaladok a listán:
The Forest - részemről kimaradt, talán egyszer pótolom.
Train to Busan - ódzkodom a zombi (szub)zsánertől, ezen jól elvoltam, bár számomra pont az hiányzott belőle, hogy ne akarjon annyira "amerikai ízű" lenni.
The Invitation - az év egyik legjobb thrillerje. Feszült, kellemetlen és sikerül pont annyi információval ellátnia, hogy a főszereplővel együtt támolyogjunk mi is az egyik teóriától a másikig. L-M. Green a "szegény ember Tom Hardy-jaként" külön tetszett.
Green Room - alapvetően tetszett, Yelchin és Stuart remek volt, de én enyhén túlértékeltnek érzem.
Hush - M. Flanagan méltó Carpenter-utód lehet, remélem nem bicsaklik meg a karrierje valami idétlenségen. Ami biztos, hogy az eddigi legjobb filmje.
Don't breathe - Fede Alvarez viszont méltó Sam Raimi-utód lehet, persze ha fekete humor vonalon egy kicsit ráerősít.
The Conjuring 2. - szerintem a Top10-ben semmi keresnivalója. Wan semmilyen szinten nem ért a horrorhoz, a filmje túl hosszú, a színészek meg csak téblábolnak a díszletek között. A gagyi CGI ráadásul felesleges és nevetséges.
The VVitch - nálam az év legjobbja. Minimalista megközelítés, remek színészekkel, hátborzongató atmoszférával. Sajnálom, hogy nem moziban láttam.
Under the Shadow - "iráni Babadook", bizonyos szempontból helytálló, de míg Jennifer Kent filmje kellemetlen pszichohorrorba csap át, addig Babak Anvari túlságosan nyíltan hagyja meg az egész horror-vonalat egy metaforának. Drámaként sokkal jobb lehetett volna.
A girl with all the gifts - eddig kimaradt.
The Wailing - attól függetlenül, hogy az év legjobb és a filmtörténelem egyik legjobb zombis jelenete ebben a filmben van, szerintem erősen túlértékelt film. Alapvetően bírom a dél-koreai műfajváltásokat, de a sámánharc és a végletekig szétcsavart befejezés totál elkedvetlenített.
Southbound - lehetett volna jó (hozzáteszem a kórházas jelenetet önmagában is érdemes megnézni), de ahhoz értelmesebb koncepció kellett volna.
Before I Wake - elvoltam vele, Mike Flanagan drámában is jól megállja a helyét, de lényegében semmi extra.

----
Említésre méltó még:
Ouija - The Origin of Evil - szintén Mike Flanagan. Véleményem szerint messze jobban sikerült, mint a The Conjuring 2.
I am not a serial killer - a régies stílusa annyira jól áll neki, hogy ha nem lenne benne okostelefon, simán elmenne egy 80-as években készült horrornak. Hangulatos darab, csak kár, hogy sok szálat hagy parlagon, a megoldása meg annyira blőd, hogy sírni támadt kedvem.
The autopsy of Jane Doe - remek, tanítani való rendezés, szuper színészekkel, fantasztikus atmoszférával, de aztán a 2/3-nál megtörik a film és Ovredal már nem tudja azt hozni, amit az első órában. Ezzel együtt is érdemes megnézni, az év egyik legjobbja.

Én egy filmet emelnék ki az évből, az pedig a VVitch, utána (nem sorrendben): The autopsy of Jane Doe, The Invitation, Hush, Don't breathe, I am not a serial killer.
Father Merrin 2016.12.27 23:21:36
@danialves: Igen, ezzel kapcsolatban (is) vitatkoztunk. :D Moziban kimaradt, így egyelőre várok egy alternatív lehetőségre, aztán majd visszatérünk rá. :)
Father Merrin 2016.12.28 14:05:48
@Werewolfrulez: Az The Autopsy of Jane Doe-kritikát kíváncsian várom! :) Viszont a Wailing-gel kapcsolatos kérdésedre: tekintve, hogy augusztusban láttam nem hiszem, hogy túl konstruktív tudnék lenni a részleteket illetően.

Az első Ouija amennyire hallottam pocsék, de ne abból indulj ki!

Általában nincs időm mindenhová kommentelni, emiatt ha egyszer leülök írni, akkor abból jó eséllyel szóf***s lesz. :D
Az American Horror Story idei évadának kivégzése után arra jutottam, hogy kénytelen leszek egy kritika keretein belül rávilágítani a sorozat újra meg újra felbukkanó hiányosságaira. Álláspontom szerint  Ryan Murphy és Brad Falchuk hatodik felvonását taposó alkotása már évek…..
Father Merrin 2016.12.07 20:34:13
Én a sorozat egyik legnagyobb problémájának azt érzem, hogy több akar lenni, mint ami tud. Falchuk és Murphy azt hiszi, hogy tud jó drámát írni. Az első két évadban nagyon minimális dráma volt és annak lényegében megvolt a maga helye. A harmadik évadtól viszont szignifikánsan megnövelték ezt az arányt, a negyedik évadra meg már egy dráma széria lett, horror elemekkel. Lehet, hogy ez is működne, de 1. az AHS nem ennek indult 2. az a dráma, amit nyújtanak közhelyes, gyenge és unalmas. Ezért volt, hogy a negyedik évad oltári blöffje (azért a Freaks-et ilyen pofátlanul feldolgozni nem semmi) után, egy részt kapott tőlem az 5. évad, ami után úgy éreztem, hogy felesleges folytatni.

Azzal egyetértek, hogy az évadonként felvetett szálakat nem tudták kibontani. A leglátványosabban szerintem a második évadban lehet ezt észrevenni, ahol az emberi kísérletek, a démonok meg a földönkívüliek történetszálai (de említhetnénk a harmadik évad boszorkányvadász rendjét is, amivel aztán tényleg nem kezdtek semmit) egyik pillanatról a másikra elsorvadtak.

Amit a fentiekhez még hozzátennék, hogy az évadokon belül a részek szerkesztése borzasztóan aránytalan. Az utolsó részekre mindig látványosan elfogy a szusz és amolyan tessék-lássék módon lezárják az eseményeket. Nincs semmilyen íve az évadoknak.

Ami pozitívum: Alfonso Gómez-Rejon. A fickó stílusa (fent halszem optikaként emlegeted) szerintem nagyban hozzájárult, hogy a harmadik évad nézhető és szórakoztató maradt. (Az már más tészta, hogy horrorban azért nem a legígéretesebb rendező; az AHS stábjával két évad között összerántott The town that dreaded sundown-remake-nek is inkább a vizuális megoldásai emlékezetesek, amúgy erős közepes darab.)

Még egy mínusz: Alexandra Breckenridge méltatlan mellőzése a további évadokban. Ha csak egy okot kellene mondani, amiért megéri megnézni az első évadot, akkor az a fiatal Moira lenne. :)
Elöljáróban szeretném megköszönni a rendezőnek, tehát Gallai Józsefnek, hogy rendelkezésemre bocsájtott egy premier előtti változatot jelen recenzió tárgyából. Az A Guidebook to Killing Your Ex című alkotásról a film facebook oldalán olvashattok folyamatosan frissülő információkat. Az év elején azt…..
Father Merrin 2016.11.26 04:48:17
@Werewolfrulez: Igazán nincs mit. Viszont annyit pontosítanék a hozzászólásomon, hogy slasher és áldoku keverék.
Hányszor láttad már a filmet? Nem elégszer! A 80-as évek egyik ikonikus alkotása több évtizeddel a bemutatója után sem tud kimenni a divatból, melynek legfőbb oka, hogy nemcsak igazi tesztoszteronbomba, hanem thrillernek is kiváló (horrornak azért nem nagyon titulálnám, mert én a műfaj…..
Father Merrin 2016.10.31 09:05:11
@danialves: ebben a formában részben tényleg igazad van, ezt belátom. Ugyanakkor én ezt nem érzem olyan dramaturgiai buktatónak, mint te. Mégis az osztrák tölgy filmjéről van szó...:D

A második részhez meg annyit, hogy az Intern-t még ennek ellenére is jobb filmnek értékeled. Az almát a körtével nem lehet összehasonlítani, ugyanakkor a kritikák végén akkor is ott egy pontszám, ami alapján sorba tudod állítani a filmeket egy objektív skálán. Tehát akkor össze lehet őket hasonlítani vagy sem? :)
Father Merrin 2016.10.31 14:29:14
@danialves: Hogyne értékelhetnéd jobbnak, csak éppen más szemszögből vizsgálod a két filmet és nekem alapvetően ezzel van gondom. Azért írtam a fenti kritikádra, hogy sznob, mert úgy érzem, hogy a Ragadozót túl mereven (ha úgy tetszik, mint egy filmszakos bölcsész) közelíted meg és kiragadod azokat a momentumait, amit negatívumként fel tudsz nagyítani, majd ezekre alapozva kihozol egy közepes akciófilmet belőle. Most ez kb. olyan, mintha az Aliens-t lehúznánk a grammra kimért forgatókönyvéért, a helyenként beleerőszakolt fordulataiért (lásd a szállítóűrhajó lezuhanását, az anyakirálynő megmenekülését [ami eleve ahhoz kellett, hogy a film nyitóötletét adó power suite - anyakirálynő összecsapás létrejöhessen!] vagy Ripley sikeres küzdelmét az űr vákuumával hogy csak néhányat említsek) és azért, mert az első rész szimbolikáját James Cameron zu sammen kidobta az ablakon csak azért, hogy egy tökös akció-sci-fit csináljon. Én ezt a fajta következetességet hiányolom, vagy ha az egyik oldalon engedünk, akkor engedjünk a másikon is. :)

Olyan szempontból meg mindenki sznob legalább egy kicsit, hogy vannak olyan filmek, esetleg (szub)zsánerek, amik közelebb állnak hozzá. :)
Father Merrin 2016.11.01 09:04:20
@danialves: egy picit túlszaladt ez az egész, úgyhogy szerintem is tegyünk pontot a végére.

A két stílus (akció és vígjáték) kellékei nem azonosak, de az, hogy ezekkel a kellékekkel eléri-e a kitűzött célt (illetve, hogy mit ér el vele) már objektíven vizsgálható és összehasonlítható. Legalábbis szerintem, mert én mindig abból indultam ki, hogy egy kritika és a kritika végén található pontszám összefüggésben van egymással.
A másik dolog, amivel problémám van - és amiért sznobnak tituláltam a látásmódodat - az, hogy hogyan nyúlsz egyik vagy másik filmhez. A Ragadozónak felrovod, hogy egy összességében túlértékelt és buta akciófilm, gyenge forgatókönyvvel és színészi alakításokkal, miközben meg se próbálsz még említés szintjén se a filmben végigvonuló szimbólumokon megemlékezni (Vietnam-trauma, bajtársiasság, az akciófilmeken belül elfoglalt helye stb.). Az Intern esetében, ami egy rettenetesen rózsaszín, mű és steril világban próbál(!) aktuális kérdéseket feszegetni helyenként borzasztó humorral (lásd masszázsjelenetek), az első két harmadban robotpilótán tébláboló főszereplőkkel és klisé mellékszereplőkkel, majd a végén nem ad semmilyen érdemleges választ - mégis azt mondod, hogy az egy feelgood mozi és ezért objektíve jobb.

Az Aliens-t azért hoztam fel, mert az akció-sci-fi (a Ragadozó szerintem sosem volt horror) és a vígjáték nem összehasonlítható - ezért bedobtam egy zsáneren belüli példát. Az Aliens-t is lehet úgy nézni, hogy abból egy közepes sci-finél több ne legyen és lehet úgy is, hogy egy tempós, szórakoztató akciófilm, az egyik legjobb folytatás, ami valaha készült.

Eredetileg nem téged tituláltalak sznobnak, hanem a kritika látásmódját, azt, ahogy megközelíti a filmet.

Én elmondtam mindent, amit szerettem volna, tehát én sem akarom ezt a vitát folytatni. A kritikáiddal amúgy általában egyetértek (főleg azért, mert próbálsz tényleg kritikusan hozzáállni a filmekhez), azzal viszont nem, hogy bizonyos filmeknél jobban megnyomod a virtuális tintát, máshol meg valamiért lazábban kezeled a filmeket.