Regisztráció Blogot indítok
Adatok
outsider13

0 bejegyzést írt és 12 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Lassan tízedik éve dolgozom a papnevelésben – utóbb talán nem számít elbizakodottságnak, ha azt gondolom: van némi tapasztalatom. Nekem úgy tűnik, a mai papok legnagyobb kísértése abban áll, hogy abbahagyják az imádságot. A fiatalok közül sokan teljes lelkesedéssel vetik bele…..
outsider13 2014.03.12 16:28:13
Már régebben meg akartam kérdezni a belső imával kapcsolatban valamit, csak mert olyan sokszor elhangzik, hogy semmiképp ne legyünk önközpontúak az imában, meg egyes esetekben nem több ez, mint lelki maszturbáció stb. Amit@jabbok: mond, azt értem. Bár szerintem nem csak azt lehet elvárni az imától, hogy boldog legyek tőle, azt is lehet várni, hogy rosszabbul érezzem magam. Én egy időben úgy éreztem, lehet, hogy meg fogok őrülni, ha így folytatom, és szerintem belenyugodtam, és megijedtem, amikor már nem ezt tapasztaltam ima közben. Rengeteg a fájdalom is, nálam is, de gondolom, az lenne az énközpontú ima, ha bármelyiket ezek közül folyamatosan elvárnánk, nem? Viszont ha már ott vagyok, ha már tényleg sikerül jelen lennem, akkor már nincs különbség. Onnantól én nem értem a különbségtételt. Nem lehet jelen lenni magamnak vagy Istennek. Ha jelen vagyok, akkor ott vagyok neki, akkor jön, ha akar, és tud vezetni. Jó lesz vagy rossz lesz, nem tudni, de szerintem azt már nem lehet kétféleképpen csinálni.
@türkiz: amit most mondtál, már az elején is mondtad, ha jól értettem, gondolkoztam is rajta, csak aztán elterelődött a szó. Szóval nem az volna az ima lényege, hogy az kiterjedjen az életre? Hogy a jelenlét, amennyiben ott meg tud valósulni, folytatódjon az életben is? Fáj, vagy boldoggá tesz - egyre megy. Hogy ott legyen az ember akkor is, amikor hány, és érzi a tenyeret a homlokán. Most ugyanarról beszélünk?
outsider13 2014.03.12 16:33:04
@vigyüktúlzásbaadolgokat:
"Haha. Megengeded, hogy kacagjak? :( Annyira "nem bűnös" az elvált/újraházasodott a Kat. Egyház szerint, hogy nem is áldozhat."
Bocs, hogy nem válaszoltam. A másik poszt kommentjeit, amire utaltál, nem olvastam végig, csak belenéztem.
Szerintem rettenetes helyzet, hogy nem áldozhatnak, viszont nem szeretném a vitát itt újranyitni.
outsider13 2014.03.24 14:51:10
@türkiz: ""nem az volna az ima lényege, hogy a jelenlét, amennyiben ott meg tud valósulni, folytatódjon az életben is?" - már ha ez a jelenlét csakugyan jelenvalóvá/valóságossá válik a mindennapjaimban, és nem pusztán az imában próbálom azzá tenni vagy éppen meg nem történtté zsugorítani... "

Egyetértek. Azért nehéz válaszolnom, mert nem ismerem mások tapasztalatait az imában. Szerintem ez szükségképpen kiterjed az életre egy idő után. De persze nem kizárt, hogy van, akinél nem. Nyilván ha megismerek valakit vagy együtt vagyok valakivel, teljesen mindegy, hogy hány órát imádkozik naponta, az érdekel, hogy hogyan van jelen, hogyan van ott. Számomra is az a fontos, hogy ott tudjak lenni neki, és talán nem is számít, hogyan sikerül ide eljutni. Csak az én tapasztalatom az, hogy a belső ima megtanít a figyelemre és erőt ad ahhoz, hogy a másik számára jelen legyek. És ha már nem megy, mert nagyon kifáradtam, akkor az ülés (ima) segíteni tud. De van, akinek talán nem ez az útja. Nem biztos, hogy erőltetni kell. Nem az számít, hogy hogyan jutunk el oda, hogy a másikat meg tudjuk tartani és el tudjuk fogadni, hanem az, hogy ezt egyre többször sikerüljön megtenni. Talán ez a fajta együttlét az igazi ima.

"Bár azt nem értettem, hogy mit értettél azon, hogy "jó lesz vagy rossz lesz"?"
Azt, amit jabbok mondott még régebben, amikor azt részletezte, hogy sokan, amikor megszólította őket Isten, nem voltak éppen felhőtlenül boldogak. Vagyis, ha egyszer odaadjuk magunkat, és hagyjuk, hogy Isten úgy lépjen felénk, ahogy akar, akkor azt is vállaljuk, hogy nem lesz feltétlenül kellemes, sőt, esetleg rettentően fájni fog.

P. S.: Bocs a hosszú reakcióidőért!
A fides és a ratio viszonya a felvilágosodás óta klasszikus téma a teológiában. Most persze kicsit gyakorlatiasabban szeretném megközelíteni a dolgot. De hadd kezdjem messziről, talán egy személyes mozzanattal. Ugyan most nem ez a fő munkám, időnkét azért tartok lelkigyakorlatokat…..
Most elsősorban a szerzetesnőknek és a szerzeteseknek szeretnék mondani valamit. Persze mások is elolvashatják, de érdemes szem előtt tartaniuk, hogy most ki a „célközönség.” :) Mert miben is különbözünk? Az evangélium mindenki számára azt javasolja, hogy ne gyűjtsön földi…..
outsider13 2014.02.06 12:08:31
@pacsy: Azért tényleg van különbség. Ha nem is a ti-miben, hanem az önkéntességben. Az minőségi különbség, hogy valaki önként adja magát és az életét, vagy hadakozik kézzel-lábbal. Nem úgy értve, hogy bármiféle ítéletet érdemelne, különösen, hogy szerintem az is előfordul, hogy szeretnénk, akarjuk adni magunkat, és mégsem megy, nem sikerül. De ha megy, akárcsak egy pillanatra is, az valami gyökeresen más.
Nekem az a tapasztalatom, hogy a hozzám közelállókat - nagyon sajnos - önkéntelenül könnyebben megítélem azért, mert éppen nem tudnak továbblépni. Ezt utólag igyekszem korrigálni, de nem mindig megy, pedig különösen igazságtalan, amit teszek, hiszen gyakran azért ítélek hirtelen, amire magam sem vagyok képes. Az ismeretleneket, akiket csak meghallgatok, ugyanilyen helyzetben tökéletesen el tudom fogadni. Még csak tragikusnak sem látom a helyzetet, mert hiszen most itt van, most ez van, lesz másképp, mi ezzel a baj? Lehet, hogy ez ugyanaz, mint amikor te túl komolynak ítéled meg a renden belüli "hiányosságokat", és kevésbé súlyosnak a világiakét.

Egyébként meg értem, de tényleg tisztának tűnik - mindennel együtt :)
Sok évvel ezelőtt történt az eset. Még kezdő papként Németországban beszélgettem egy fiatalasszonnyal, akiről kiderült, hogy kilépett az egyházból. Arrafelé ez egyáltalán nem ritka jelenség; nem is ütköztem meg rajta. Ám amolyan jószándékú-tájékozatlan…..
outsider13 2013.10.23 11:03:32
Nő vagyok.
Van gyerekem.
Nagyon-nagyon remélem, hogy nem vetetnék el egy magzatot sem, mert úgy gondolom, hogy az élet a fogantatástól kezdődik. Bízom abban, hogy "könnyedén" megtartanám, ha közölnék, hogy Down-kóros, nyitott a gerince, esetleg többes ikrek és az egyik veszélyezteti a többi életét, vagy bármi hasonló. Szeretném, ha tudnám, hogy erre egész biztosan van erőm, és engedni tudom, hogy az élet folyjon, amerre folynia kell. De nem tudom. Nem biztos, hogy menne. Ahogy nem tudom, hogy menteném-e az üldözötteket, amikor a családom a tét, vagy csak nagyon félek, nem tudom, hogy egy hülye kísérletben megráznám-e árammal a rosszul válaszolókat - bárcsak biztos lehetnék benne, hogy nem.
Ha lett volna abortuszom, szerintem, ha elmennék gyónni, már régen tudnám, hogy egy személyről volt szó, nem nagyon kellene engem ráébreszteni. De lehet, hogy ez a szertartás segít - elhiszem, hogy segíthet, bár nagyon durva így meghallgatva. Azt nem tudom, hogy is van, hogy egy pap aztán közli, hogy ez halálos bűn, és a következő esetben súlyos következményei lesznek? Ugye ilyet nem mond?
Nem értem azt az érvelést, hogy a gyerek elvetetése súlyos házassági problémákat okozhat. Persze, ahogy a megtartása is, egy beteg gyerek is, sok minden. Nem hiszem, hogy ez lenne az érv ellene.
Vannak ismerőseim, akiknek volt abortuszuk. Soha nem segített rajtuk és senkin sem, ha elítélték őket.
Mivel nem vagyok jogász, szeretnék egy jogi abszurdumot mondani: a gyerek, amikor a pocakban van, külön személy, de mégsem az. Nem elválasztható a teste az anyjáétól, nem elválasztható a lelke sem, és szerintem a jogai sem. Egyértelműen az élet pártján vagyok, de mégsem értem azt az érvelést, hogy "ezt a gyereket meg kell szülnöd, ha belepusztulsz is". Vannak abortuszok, amelyek olyan sérülésekből erednek, amiket ha meghallgatunk, kiderül, hogy az anya képtelen lett volna anyaként funkcionálni a gyerekének.
Pacsy, olyan, mintha szétszakadnál a személyes szint meg az egyházi szint között. Én outsider vagyok :) - nagyjából, arra megyek, amerre a szívem visz, vagy - jobb esetben - amerre irányt mutat az Istennel való párbeszéd. De nem értem, hogy lehet elküldeni - egyházi szempontból - ilyen helyzetben levő embereket. Tudom, te nem teszed... (Egyszer egy ismerősöm nem áldozhatott, mert elvált, és volt partnere - "vadházasság", ugye.) Ez nekem olyan, mintha Jézus elől elrugdosnák azt, aki hozzá igyekszik. Egyszerűen nem értem.
Gyakorló lelkipásztor vagyok, már majdnem 20 éve, nem pszichológus. Talán ezért is van, hogy lelki beszélgetésekben, gyóntatószékben gyakran fordulnak hozzám erkölcsi/teológiai kérdésekkel. Köztük olykor kényesekkel is. Ilyen például az önkielégítés „esete”. Hogyan? Hát ez előkerül a…..
outsider13 2012.07.16 10:57:39
Hát, akkor én most beállnék déméter mellé, csak még fokozom egy kicsit.
Én… igazán úgy érzem, hogy az életem Krisztus felé halad, és most mégis megint max. „jóindulatú laikus” vagyok.
Mert tényleg nem értem. Hogy mi van? Annyit értek, hogy ha ez bűntudatot okoz, az probléma, akkor jó lehet elmenni gyónni. De nem túl nagy fakszni ez? Nem generálja csak a rossz érzést?
Mi van akkor, ha valaki maszturbál?
Mit jelent az, hogy „nem előre megfontolt szándékkal”? Hogy egyszer csak elveszti az öntudatát, és már ott is találja magát az önkielégítés helyzetében? Szerintem van olyan, hogy az ember már öt-tíz perccel vagy többel előre tudja, hogy most akkor kielégíti magát. És?
És ha valaki házasságban csinálja? Értem, ez utalhat meg nem oldott problémákra a pár életében, de lehet, hogy erről szó sincs, hanem a házasélet mellett egyik vagy mindkét fél még maszturbál is. So what?
Bocs, hogy idáig fokozom, de, horribile dictu, vannak, akik egymás előtt maszturbálnak, és ez része a szexuális életüknek. Nálam még mindig nem veri ki a biztosítékot, de már én is várom a köveket.
Egyébként nekem is megmondta az atya kiskoromban, hogy ez bűn. Meg is gyóntam, amikor még gyóntam, ezer éve. Szerintetek nem abszurd, hogy egy tíz éves kislány (még nem is serdül), azt gyónja, hogy „atya, paráználkodtam (= maszturbáltam)”?. Én azt a kegyelmet kaptam, hogy elmúlt a bűntudatom. Vagy csak a lelkek megkülönböztetésének képességében satnyulok egyre inkább? (Ismerek egy férfit, akinek az egész fiatal felnőtt kora ebben a rettenetes bűntudatban telt, ami főleg azért volt rossz, mert a későbbi párkapcsolati szexualitására is rányomta a bélyegét, mert végül már azt is bűnösnek, kicsit undorítónak találta. Ez azért okozhat gondokat egy kapcsolatban.)
Önfertőzés? Most komolyan. Ez ennyire undorító dolog lenne, hogy így kell nevezni? Azért, mert az ember valamennyi gyönyört szerez magának? Vagy azért, mert a saját testéről van szó? De hát az a teste, az nem undorító. Azért, mert nem a kölcsönös szerelemben teljesedik ki? Hát, nem tudom… Minden házastársi együttlét abban teljesedik ki egyébként?
És már csak egy utolsó kérdés: nyilván vannak nők, akiknek ez bűntudatot okoz, akik szeretnék meggyónni. Nem végtelenül unfair, hogy ezt egy férfinél kell megtenniük?
Ezekben az órákban Barack Obama elnök látogatása zajlik az Egyesült Államok egyik leghíresebb, Notre Dame nevű katolikus egyetemének tanévzáró ünnepségén. Amint azt hírforrásokból már rég tudni lehetett, az ellentétes vélemények és a két táborra oszlottak szembenállása…..