Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Szabó Ernő

0 bejegyzést írt és 28 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Qui legis hunc titulum, mortalem te esse memento. Ki olvasod ez írást, emlékezz arra, hogy halandó vagy. Több tucat (szinte kizárólag) római, többségükben latin nyelvű sírfeliratot fogok bemutatni a Kr. e. 2. század és a Kr.u. 3-4. század közötti időszakból. Ez valójában csupán egy nagyon szerény…..
Carissimi! Megérte siránkoznom, mert többen is jelentkeztek, hogy írnak nekem posztot, ha már ennyire el vagyok kámpicsorodva. Így egy szép feliratelemzést olvashattok alant, Sz. E. olvasónktól, benne néhány izgalmas kérdéssel. Ja és írjatok posztot Ti is! Brühühü! :)…..
Szabó Ernő 2012.08.04 11:11:48
@Stephanus Nugator: Elnézést a késői reakcióért (nem volt internetem)… Lettich valószínűleg egy lanuviumi egyesület (collegium salutare Dianae et Antinoi) kőbe vésett törvényéből (lex collegii) indult ki, amely részletesen szabályozza az egyesület temetkezési tevékenységét. Ennek egyik passzusa így szól: Item placuit quisquis ex quacumque causa mortem sibi adsciveri[t] eius ratio funeris non habebitur. – „Ugyancsak elhatároztuk: bárki bármilyen okból öngyilkosságot követne el, temetésének számlája nem kerül kifizetésre.” Ugyanakkor a fennmaradt néhány collegiumi törvény egyikéből sem következtethetünk arra, hogy mi történt abban az esetben, ha valaki „visszavonult a tagságból”. Ha a tárgyalt síroltár esetében erről van szó - szerintem igen -, akkor egy igen fontos forrással van dolgunk.
Szabó Ernő 2012.08.04 12:05:17
@G.d.Magister: A kivésést illetően szükség lenne jobb fotókra... szerintem nem biztos, hogy arról van szó. A sírok és feliratuk megsértését, megrongálását a római törvények bűntették, a sírok szent helynek (locus religiosus) számítottak. Csak a damnatio memoriae ("az emlékezet elítélése") büntetéssel sújtottak neveit lehetett
kitörölni a feliratokból (abolitio nominis). Az "emlékezet elítélése" igen súlyos büntetésnek számított, rendszerint a "haza ellenségévé" nyilvánított személyek esetében alkalmazták.
Ha nem kivésésről van szó, több megoldás is szóba jöhet:
Elképzelhető, hogy Fortunatus (16. sor) ugyanazt a praenoment (Marcus) és gentiliciumot (Calidius) viselte, mint a fölette lévő sorban (15.) szereplő személy. Talán mert az ő felszabadítottja (libertusa) volt? Esetleg még a rabszolgája (ezért egytagú a neve)? Talán mert mindketten ugyanazon személy felszabadítottjai voltak és a kőfaragó csak meg akarta spórolni a név ismétlését?
Mindkét ilyen esetben (9. és 16. sor) a Fortunatus név szerepel, ezért gondolom, hogy a felettük lévő személyeknek közük kellett hogy legyen ehhez a 2 emberhez. Ha nem így lenne és két rabszolga állapotú személyről lenne szó, akkor valahogy megkülönböztették volna őket egymástól.
Vagy: a két személy a kő felállítása idején még nem volt szabad, de joggal remélte, hogy hamarosan felszabadítják, ezért hagyott a kőfaragó üres helyet.
De ha mégis kivésésről van szó, miért hagyták meg a cognoment?
Ha láthatnánk eredetiben a követ, okosabbak lennénk...
Szabó Ernő 2012.08.04 13:06:25
@Kisszolyva: Én is így gondolom, a tömörség mellett (abból következően) az egyértelmű, világos fogalmazás is alapkövetelmény. Ha öngyilkosságról lenne szó, valószínűleg más kifejezést használt volna a szövegező.
(a képre kattintva eredeti méretében látható, letölthető, terjeszthető) Néhány éve sikerült lefényképezni a levegőből egy Pécstől nem messze fekvő, jelentős római kori villagazdaságot. A légirégészeti kutatás mellett többféle roncsolásmentes régészeti módszerrel is…..
Eme esti órán csak nagyon röviden vázolom a helyzetet. Egy szakmai honlapon felmerült, hogy az abasári templom tornyába beépített római szarkofág-töredék 3. királyunk, Aba Sámuel sírjának egy részlete lehetett egykor. (A miniatúra nem túl előnyös szemszögből mutatja be: itt…..
A római határvédelmi rendszer magyarországi szakaszának világörökségi nevezési programja során jutottam el az almásfüzitői római katonai tábor, Azaum feldolgozásához. Szegény tábor története rémmesébe illő, de a hideg veríték sajnos nem csak az eltávozott római…..
Mindössze tíz centiméterrel egy modern gázcső alatt került elő az a jó állapotú, késő római sírépítmény, amely szeptember elején találtunk Pécs belvárosában, a Széchenyi téren. A területen végzett közműcserékhez (gáz, telefon és víz) a Janus Pannonius Múzeum…..
Az etruszkok architektúráját nem lehet a görög, avagy a római építészet mértékével mérni. Míg a legtöbb antik civilizáció számára az építészet volt a legfontosabb kifejezési forma, addig az etruszkok nem hagytak ránk monumentális építészeti emlékeket. Ennek alapvető oka…..
Szabó Ernő 2009.08.25 09:34:59
@mig8, @Rasz: A cikk szerzőjeként nem tudok érdemben hozzászólni a kérdésekhez, mivel nem vallom magaménak a magyarság állandó Kárpát-medencei tartózkodását ill. az etruszk-magyar rokonságot firtató elméleteket.

Az európai nyelvcsaládokról:
kepfeltoltes.hu/090825/K_p1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szabó Ernő 2009.08.26 00:36:42
@Vérnűsző Barom: Valóban, mindenképpen beszélhetünk kapcsolatról a vaskorban Etruria és a Kárpát-medence között. Az Adria és a Balkán vaskori népeinél egyértelműen kimutatható az etruszk hatás (halomsírok). De ha a vaskeresztesi sírkamrában valaki etruszk építészeti hatást vél felfedezni (ha közvetítéssel is), szerintem nem hibázik nagyot. Azonban a "kapcsolat" nem a vaskor újdonsága. Itália már a neolitikum időszakától szimbiózisban élt a Balkánnal és közvetve a Kárpát-medencével.
A Kárpát-medence vaskorával kapcsolatban ajánlom Fekete Mária e témában most megjelenő ill. korábbi munkáit (pl. Bevezetés a Kárpát-medencei vaskor tanulmányozásába 2007).

Házurnák, fogadalmi modellek: Nyilván valamennyire stilizáltak, leegyszerűsítettek, de pont az volt a lényegük, hogy hasonlítsanak a valós házformákra, hiszen az elhunyt "ebben folytatta életét". Olyannyira így gondolták ezt, hogy a házurnába nemcsak a halott hamvai kerültek bele, hanem miniatűr használati tárgyakat, felszereléseket (kerámiát, fegyvereket) is belehelyeztek, amire szükség lehet a túlvilágon. Továbbá a régészek által feltárt maradványok és az urnák-modellek kölcsönösen igazolják egymást, ahogy magad is láthatod a képeken.
(Az ilyen modellek fontos emlékek számunkra, hazai példaként hirtelen az égetett cserépből készült dunapentelei római kapumodell jut eszembe:
www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/Dunaujvaros/pages/Dunaujvaros_tortenete/images/kepek_1_clip_image002_0021.jpg
Segítségével elképzelhetjük, milyen lehetett Intercisa városkapuja.)
Szabó Ernő 2009.09.02 08:43:39
@währenßhöhleigkeitigchen: Ha meglenne Claudius császár latin-etruszk szótára...
A 8. század végén földindulásszerű változás indult el egész Európában. A vikingek kimozdultak a skandináv területeikről és a korábbiakhoz képest gyökeresen új módszereket alkalmaztak. A forrásokban ebben az időszakban már elkülöníthetők a norvégok, a dánok és a svédek. Az első kettő működési tere…..
Szabó Ernő 2009.08.04 10:42:22
@A nép fia: Ráéreztél, a folytatásban a mozifilm sem marad el!
Szabó Ernő 2009.08.04 10:43:39
@FPéter: nagyon hasznos a térkép, köszönjük!
Szabó Ernő 2009.08.07 15:34:12
@bloggerman77: Etnikumok, népek, nemzetek jelölésével valóban vigyázni kell. Azonban annak tisztázására, hogy mit értünk ezen fogalmak alatt, külön posztot kéne indítanunk... Kizárólag nyelvi szempontok alapján nem határozható meg egy-egy etnikum kialakulása. A vizsgált időszakban területi elkülönülésről már mindenképpen beszélhetünk, a svéd-vikingek esetében pedig a 8. századtól már szervezett hatalommal kell számolnunk. Ezek alapján úgy érzem, hogy az svéd, norvég, dán megkülönböztetés nem alaptalan. Ennek ellenére az észrevételed teljesen jogos.
Magyarország története címmel indított sorozatot a Magyar Televízió vasárnap esténként 18:55-től. Egy kicsit kommersz, egy kicsit érződik rajta a szocialista múlt közszolgálatisága, de legalább színes, és könnyen fogyasztható. A sorozat számos olyan újítással élt,…..