Regisztráció Blogot indítok
Adatok
ruba

137 bejegyzést írt és 682 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A koronavírus járvány második hullámának egyre súlyosabb számait látva a kormány novemberben újra szigorú intézkedések bevezetése mellett döntött. A sok érintett terület egyike a közlekedés volt. Bár a helyzet súlyos volt, komoly intézkedés helyett egy iszonyúan gyenge pótcselekvésre futotta csak:…..
A 2020-as retró hétvégén a Balaton északi partján találkozhattunk a 224-es pályaszámú Púpossal, mely aztán visszatért otthonába, Hatvanba. De nem ám rozsdásodgatni, hanem dolgozni! Nincs már túl sok működőképes M40-es: Záhonyban dolgozik három vagy négy, van két modernizáltja a GySEV-nek, van a…..
ruba 2020.08.24 14:06:47
@haromegesztizennegy: Vannak utasok ezen a vonalon, még ha nyilván nem is egy Bp-Győr a szint. Az Usgyik rendszeresen megtelnek (nyilván időszak függő is a dolog persze), sőt néha van, hogy csatolva közlekedik két Usgyi. Ráadásul a terhelés elég egyenletes a vonalon. Somoskőújfalu és Salgótarján között elég minimális, de Salgótarján és Hatvan között folyamatosan vannak. Tarjánban sokan felszállnak, akik ügyintézni, vásárolni, dolgozni, iskolában stb. voltak, ők a környező városokban falvakban szépen lassan fogynak el, de a helyükre folyamatosan jönnek olyanok, akik ugyanezen okokból Hatvan fele (esetleg tovább Budapestre) utaznak. Ezen felül van egy minimális távolsági közönség, akik Hatvanból Budapestre (ritkábban, Szolnok,Eger, Miskolc fele) utaznak tovább. És persze másik irányba is ugyanez játszódik le fordítva.
Ez a Falujáró Motorvonat blog, miről szólna, ha nem a mellékvonalakról és azok fejlesztési lehetőségeiről. Most azonban indokolatlan vonalbezárások következnek, és fontos tisztáznom, hogy nem a vasútromantikus énem írja ezeket a sorokat, hanem a közlekedési rendszer optimalizálását és a fejlesztési…..
ruba 2020.06.26 13:39:20
@gépzavar: Vonattípustól is függ, de mindössze pár utas (3-8 fő) általában már elég a vontatási költség fedezésére. Persze, ha kétszekciós dízelmozdonnyal húzol egy 20 kocsis vonatot fel a Bakonyba, akkor arra kevés lesz 8 ember, de egy modern villamos-motorvonattal az Alföldön már 4-5 utassal nullszaldós lehet a dolog.
ruba 2020.06.26 14:52:04
@énisfélek: "Egy vidéki vasútvonal éves fenntartási összköltsége sok-sok milárd forint, ennek kevesebb, mint egy százaléka a vontatási költség." Ez igaz, de amíg napi egy vonat megmarad egy vonalon addig mégis csak a vontatási költséget spórolta meg az állam, az összes többi költség megmarad.
ruba 2020.06.26 14:53:47
@énisfélek: Ez a modern gondolkodásmód annyira bejött pl. Los Angelesben, hogy a végén az emberek megszavazták a saját adójuk emelését, csakhogy több vasút épüljön...
Az elmúlt napokban nagy felháborodást keltett az az intézkedés, melynek keretében 34 vasútvonalon gyakorlatilag megszűnik a használható vasúti közlekedés (igaz a teljes képhez hozzá tartozik, hogy a 34-ből 12 vonalon eddig se volt használható közlekedés). Az intézkedésről sokan sok mindent leírtak…..
Itt a blogon ritkán foglalkozok magyarországi, aktuális eseményekkel, azonban most úgy döntöttem, hogy ezúttal kivételt teszek. Az ok pedig egyszerű: Ami most Salgótarjánban történik az nagyon jól mutatja, hogy mi is a valóság a vidéki közepesen nagy városokban közösségi közlekedési szempontból. A…..
Sokszor megesik velem, hogy várok valamilyen jelre az életemben. Várok arra, hogy kapjak valamilyen iránymutatást arra vonatkozóan, hogy merre menjek tovább, milyen döntések mentén éljem az életem. Az iránymutatások valahogy a 2019-es évben összesűrűsödtek és nagyon sok új ismerőssel, talán…..
Az egyik kábeltévén nagy erőkkel reklámozza magát egy utazási iroda, csupa Kanári-szigeteki utakkal - a neve nem fontos, mellesleg egy spanyolországi székhelyű cég magyarországi leányvállalat nélkül. Megnéztük, mit tud, és igencsak meglepődtünk. Ekkora haszonkulcsot felszámolni a gyakorlatilag…..
Az elmúlt években ismét fellángolt a vita azzal kapcsolatban, hogy hol is legyen új híd Budapesten. Konkrétabban arról van szó, hogy kell-e nekünk a Galvani híd, vagy sem, de a probléma persze ennél jóval tágabb. Hogy egy látványos központi folyóval rendelkező városban a hidak építése/felújítása…..
Még ha a XXI. század reggelén is sokan próbálnak hinni az ellenkezőjében, a Föld gömbölyű, és a Nap körül kering... és a dolgok változását sem lehet mindenféle természeti hatalmakra fogni. Ezekre is tény, hogy megint eltelt közel 365 nap - a vasutas naptárban azonban mindig kerek hetekben számolnak,…..
ruba 2019.12.17 12:29:10
@Ellátott utas: Ukrajna felől a Krím felé nyitva vannak a határátkelők (ukrán terminológiában ezek "csak" katonai ellenőrzőpontok), azonban szervezett, menetrendszerinti közlekedés nincs, buszok, vonatok nem mennek át. Hivatalosan közúton ukrán állampolgárok kellhetnek át, illetve egyéb országok állampolgárai külön engedéllyel, melyet a megfelelő indokok alapján adnak ki (pl. temetésre megy valaki, rokonai élnek ott, saját háza/telke stb. van a félszigeten, segélyszervezetnek dolgozik stb.). Ettől még persze a kisbuszos Szergej lehet, hogy megy naponta két fordulót Szimferopol és Melitopol között, ilyen félillegális átjutási lehetőségek vannak. A Minszk-Novoalekszejevka járat létét több dolog indokolja: Egyrészt a közös szovjet múlt miatt Belaruszban is vannak olyanok, akiknek akár nyaralója, telke van a Krímen, akár rokonai vannak, ők biztosan kapnak engedélyt az átkelésre az ukránoktól. Ezen túl pár %-ban lehet, hogy ukrán állampolgárok is vannak a Belaruszban élők között, ők aránylag egyszerűen át tudnak kelni, és lehet, hogy közülük páran továbbra is szívesen nyaralnak a Krímen. Az ukránok emellett igyekeznek felfuttatni a Krím helyett a közeli Genicsevszket, és környékét, amely szintén legkönnyebben Novoalekszejevszkától érhető el. Bizonyára a korábban Krímen nyaralók egy része oda szokott át. Összességében ők adhatják ennek a vonatnak az utasforgalmát.
Moldova keleti felén található a szakadár, senki által el nem ismert Dnyesztermenti Moldáv Köztársaság (röviden: PMR). A kicsiny ország két legnagyobb városa Tiraszpol és Bender, melyek egymástól alig 8km-re találhatók. Tiraszpol kb. Szeged méretű város, 159 ezer lakossal , míg Bender kb.…..
ruba 2018.04.01 17:30:56
@buszrajongó: Köszi, javítva :)
ruba 2019.08.15 07:20:51
@Albu: A "csúcsra járatott SZU" az legfeljebb a felületes szemlélőben élő kép, egy-két szimbólum megtartásán kívül nem sok köze van a Szovjetunióhoz a mai PMR-nek. Igazi vadkapitalista paradicsommá vált, ahol ez a "Szovjeutnió" imidzs is csak egy turisztikai termék.
Az elmúlt évek során nagyon sok országban jártam, és ahol lehetett igyekeztem egy-két képen megörökíteni a helyi közösségi közlekedést is. Ennek része a városi közlekedés (metró, busz, villamos stb.) és a távolsági közlekedés is, így esett, hogy nem egy ország, nem egy vasútállomásán fotóztam már.…..
ruba 2019.07.08 09:52:55
@szepipiktor: Nem értem mire gondolsz, így nem tudom, hogy furcsának tartom-e a nem tudom mit.
A MÁV belföldi vonatain hosszú évtizedes (ha nem évszázados) története van az étkezőkocsiknak. Azonban ahogy a rendszerváltás után a vasút egyre inkább vesztett vonzerejéből, és elfogytak a fizetőképes utasok, egyre kevésbé érte meg az étkezőkocsikat üzemeltetni. Ehhez képest egész sokáig…..
ruba 2019.06.17 07:07:57
@bloggerman77: Miért, a Wagon Lits étkezőkocsijai nem Magyarországon (is) közlekedtek?
ruba 2019.06.17 07:08:50
@FogarasiArpi: Természetesen nem volt ilyen gondunk.
Kijev és Harkov után Ukrajna harmadik városa nagy kedvencem. Lassan itt a nyár, ha valaki szeretne olcsó de szép és tartalmas helyen nyaralni, bátran ajánlom Odesszát, nem fog csalódni. Ha érdekel a poszt-szovjet régió, csatlakozz facebook csoportunkhoz! Itt felteheted a kérdéseidet a térséget…..
ruba 2019.05.29 18:50:24
@bandigyerek: A közbiztonság kiváló.
Múlt héten a Budapest-Belgrád vasúti forgalom leállása kapcsán írtunk arról, hogy a szerb fővároson túl még tragikusabb a helyzet, ha az ember Bulgáriát, Macedóniát, Görögországot vagy éppen Törökországot célozza meg… és az sem segít sokkal többet, ha Románia felé indul el. Nem lenne azonban teljes…..
ruba 2019.02.22 06:39:31
@cradbox: Érdekes okfejtés, hogy a vonatra azért nincs szükség, mert most se használja senki. Ez olyan érvelés, mint Tarlós elhíresült fejtegetése arról, hogy a 3-as metróra azért nem kellenek liftek, mert azt most sem használják kerekesszékesek...
ruba 2019.03.09 09:14:54
@Benbe: Ezt értem, de a horvátok hozzáállása sem válasz mindenre. A Belgrád-Banja Luka-t pl. a szerbek megfinanszírozhatnák nacionalista alapon, hogy lám kapcsolatot teremtünk a boszniai szerbek és az anyaország között. De kelet-Boszniába Horvátország kikerülésével is közlekedhetne vonat, ha Tuzla és Szabács között rendbetennék a pályát.
Moldova fővárosa a kb. félmilliós Kisinyov. A város tömegközlekedését már több írásban is feldolgoztam (ezeket a korábbi cikkeket itt és itt olvashatjátok, ha érdekel titeket), azonban az elmúlt majd 2 évben annyi változás történt a trolibusz ágazatban, hogy ideje ismés billentyűzetet ragadnom. A…..
ruba 2019.02.28 17:58:44
@Vándorember: A fővárosra 2-3 nap elég, de érdemes a vidéket bejárni, ott vannak az igazi látnivalók. Egy hét simán kell az országra, de akár másfél-két hétig is el lehet lenni.
Megegyeztek az Európai Parlament és a tagállamok tárgyalói a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdítását szolgáló irányelv módosításáról. Az irányelv újabb változata kötelezővé teszi majd a helyi tömegközlekedési buszbeszerzésekben a villany- és gázbuszok vásárlását 2025,…..
A múlt héten egy barátom felhívott, hogy ugyan ugorjak már el, és nézzem meg, min dolgozik mostanság. Ő hivatásos modellező - építészeti modellek, vasút, de díszleteket is szokott építeni - gondoltam megint valami jó terepasztalt épít. De nem… egy komplett éttermet, ahol vasútmodellekkel…..
Az elmúlt hetekben az V. kerület többször is címlapra került a közterületi parkolást favorizáló intézkedéseivel. A Reáltanoda utca ,,sikeres, XXI. századi felújításáról” mi is megemlékeztünk, míg a múlt héten újabb ,,előremutató” fejlesztéseknek lehettünk szemtanúi az Erzsébet téren és a Dorottya…..
ruba 2019.02.22 06:59:00
@NAR: Igazából mindkét állítás hülyeség, mert abból indul ki, hogy valaki vagy autós, vagy tömegközlekedik/gyalogol/kerékpározik. Pedig ezek nem ilyen merev kategóriák. Persze van egy kis százalék, aki a sarki boltba akkor is autóval menne, ha 10.000Ft lenne egy liter benzin, mert minden más olyan proli, és van olyan, aki mínusz 20-ban orkán erősségű szélben is átkerékpározik a városon, mert ő annyira kőkemény arc, de az emberek nagyobb része azért nem sorolható fixen egyik vagy másik kategóriába. Tehát hiába van X autós, ezek egy részének biztosan szempont lehet a jó tömegközlekedés.
Még 2011-ben utaztam a moldáv-ukrán határon többször is átkelő Csernyivci-Ocnita vonatjárattal. A blogon 2015-ben az első cikkek egyikében mutattam be a vasútvonalat (az a cikk ide kattintva olvasható). Akkor már nem lehetett végigutazni a vonalat, azonban most úgy tűnik, hogy van remény az…..
Az előre gyártott elemekből gyorsan összerakható házikó alig több mint 6 négyzetméter, de minden szükséges megtalálható benne. Ennek megfelelően minimális összegből kihozható. Mondjuk táncolni nem fogunk benne…..
A Szerb Vasút viselt dolgairól már megemlékeztem pár alkalommal itt a blogon. Volt szó az ingatlan mutyi miatt egy félkész állomásra átköltöztetett belgrádi főpályaudvarról (erről bővebben itt olvashattok ), vagy épp az ellehetetlenített macedóniai vonatközlekedésről (erről pedig itt írtam ).…..
ruba 2019.02.05 14:59:58
@dieter: Állítólag nincs, bár ez engem is meglep. Ha Újvidékig megmaradt volna a közlekedés, akkor akár még az ésjzakai vonatnak is lett volna létjogosultsága (de dízelvontatással az akár Titel felé kerülhetett volna, meghagyva ezzel egy közvetlen, buszozás nélküli kapcsolatot Belgrád felé).
ruba 2019.02.05 15:04:42
@bikmakk: És mégis a vonaton általában elég sokan vannak. Az a 2-szeres árkülönbség azért nem kevés. A hosszú menetidő valóban zavaró volt a nappali vonatoknál, néha én is legszívesebben lekapartam volna az arcomat, miközben 10-el vánszorogtunk valahol Topolya környékén. Viszont az éjszakai vonattal teljesen vállalható volt az eljutás, alvás közben nem igazán zavart, hogy mennyivel mentünk :).
ruba 2019.02.05 15:48:35
@Weißkopf: Ja persze, a kínai csodavasút :)
Magyarországon viszonylag kevéssé ismert az éjszakai vonatközlekedés, nálunk ugyanis kevés éjszakai vonat jár, azok is kizárólag nemzetközi forgalomban, ami ma már, a fapados repülők, és a filléres buszok korában egyre inkább rétegműfajnak számít. Így a legtöbben, akik egyáltalán ismerik is ezt a…..
ruba 2018.12.05 16:27:30
@Zabalint: Sajnos az ilyen vidék-vidék viszonylatokon, melyek nem esnek Budapest felé fő irányba valóban nagyon rossz a mindenféle tömegközlekedés.
ruba 2018.12.05 16:28:52
@Zabalint: Igen, általában a Balkánon a vasút erősen vergődik, a buszos szolgáltatók pedig élnek-virulnak. Horvátországban nem olyan rossz a helyzet, mint mondjuk Szerbiában, vagy Macedóniában, de azért ott is ez a helyzet.
ruba 2018.12.05 16:29:39
@dieter: Pontosan ezt írtam én is :)
Metsamor városát 1969-ben alapították Örményországban. A települést egyfajta szocialista mintatelepülésként, a munkások utópiájaként, a dolgozók ideális otthonaként hozták létre a közeli atomerőmű mellett, elsőként a térségben. Története elgondolkodtató, miként jelen…..