Adatok
Fiskális
0 bejegyzést írt és 184 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Nemrég találtam egy levelet, amelyet Széchenyi István gróf írt szemereházi és taplószentpáli Palkovics Lászlónak Ferdinánd osztrák császár udvari fékmesterének, aki 1842-ben azt javasolta, hogy a Tudományos Akadémiát alakítsák át sertéshízlaldává.
...............................
…..
Nos, ez az olcsó chilei cabernet sauvignon, ez a kis spórias klasszikus annyira felizgatott, hogy olyan cikket írtam, ami esetleg egyeseket sértett volna. Össze is hívtam a Borrajongó szerkesztői bizottságát, hogy véleményezze az irományt. Amúgy ilyen bizottságunk nincs, nem is volt és soha nem is…..
Fiskális
2016.06.04 18:20:56
Akov tudja, hogy nálam ez régóta egy standard asztali bor, a szintén aldis Toscana-val együtt. Látom a neten, hogy a pincészet azért Chilében elég nagy név, a honlapjuk szerint 900 méter fölött és ma már 360 hektáron gazdálkodnak. Egyébként a fura név magyarázata, hogy a bácsi egy angol bevándorló unokája, s az alapítás csak a 90-es években volt, és pl. a CS első szürete pedig 1996-ban. A honlapon a Gran Reserva-k is ott vannak, s egy csomó jól sikerült évjárat különféle nemzetközi pontozása. Szóval lehet innen még jóval följebb is menni az LFE családnál... mondjuk én szívesen megkóstolnám a csúcsboraikat, ha ez náluk a legalsó szint :)
A honlapon a borászat képe: www.lfewines.com/pub/fotos/20/bodega_20.jpg
A honlapon a borászat képe: www.lfewines.com/pub/fotos/20/bodega_20.jpg
Egyre inkább elfog az, hogy a magyar bor ténfergése nem más, mint összecsapás kelet és nyugat között. Pont, mint annyi más dolog Magyarországon. Ezért topogunk egy helyben, ezért nem tudunk valós mennyiségben és értékben bort külföldre exportálni. Nem értjük a nemzetközi piac mozgatórugóit,…..
Fiskális
2016.03.07 17:01:19
@BZoltan: Így van! Ez kb. így igaz, a bor "kulturális beágyazódását" illetően.
Viszont a verzója is igaz: ha nincs a borivási kultúra, borismeret, bor-gasztronómia stb. beágyazódva a kultúrába, nem lehet állandó minőséget csinálni, idegen testként az ilyesmi nem jön létre.
Ezért nem is igen hiszek abban, hogy hosszabb távon a belpiac és a külpiac élesen külön válaszható. (Egyébként a fenti idézetekből is ez tanulható meg.)
Az, hogy magunkat borívó nemzetként definiáljuk, s egykor volt szép napokra hivatkozunk, azért is hamis, mert olyan szépek azok a napok tán sose voltak, másrészről meg most ez már végkép csalfa ábránd, hamis illúzió. Még talán annál is jobban az, mint pl. a lovas nemzet történelmi tény és a hazai lótenyésztés jelenjének összekapcsolása.
Azt hiszem, a történelmi nagyság árnyéka az nagyon jellemző ránk, hogy mindez hamis illúziókat kelt. S két hatása van, a reménytelenség vagy a túlzott önbizalom. Trianon óta ez főleg megerősödött. Mind a kettő. Azt meg, hogy volt előtte is, pont az idézett Széchenyi művei mutatják.
(Ha időutazóként visszamehetnénk mondjuk III. Béla, I. Károly, Nagy Lajos korába, akkor valószínűleg láthatnánk, hogy mi ezen "ábrándos" történelemszemléletnek és önértékelésnek a valódi alapja. Merthogy volt, ez kétségtelen tény. De az a XV. század végén -- azt hiszem -- mindez örökre elveszett, ha a dualizmus végén fel is villant aztán valami remény a felzárkózásra. Az meg - mint ismeretes -- nem sokáig tartott. S mindennek mentális alapjait vagy velejáróit a Horthy-rendszerből a Kádár-rendszer szépen ránk örökítette. S a rendszerváltás óta nemigen volt érvényes kísérlet ennek meghaladására, hiszen csak kollektív sikerélmény léphetne az illúzió helyére. S az nem nagyon jött...)
Ez jutott minderről eszembe. (Ilyenkor kell egy pohár bor, s darvadozás-busongás a pince előterében... :) )
Viszont a verzója is igaz: ha nincs a borivási kultúra, borismeret, bor-gasztronómia stb. beágyazódva a kultúrába, nem lehet állandó minőséget csinálni, idegen testként az ilyesmi nem jön létre.
Ezért nem is igen hiszek abban, hogy hosszabb távon a belpiac és a külpiac élesen külön válaszható. (Egyébként a fenti idézetekből is ez tanulható meg.)
Az, hogy magunkat borívó nemzetként definiáljuk, s egykor volt szép napokra hivatkozunk, azért is hamis, mert olyan szépek azok a napok tán sose voltak, másrészről meg most ez már végkép csalfa ábránd, hamis illúzió. Még talán annál is jobban az, mint pl. a lovas nemzet történelmi tény és a hazai lótenyésztés jelenjének összekapcsolása.
Azt hiszem, a történelmi nagyság árnyéka az nagyon jellemző ránk, hogy mindez hamis illúziókat kelt. S két hatása van, a reménytelenség vagy a túlzott önbizalom. Trianon óta ez főleg megerősödött. Mind a kettő. Azt meg, hogy volt előtte is, pont az idézett Széchenyi művei mutatják.
(Ha időutazóként visszamehetnénk mondjuk III. Béla, I. Károly, Nagy Lajos korába, akkor valószínűleg láthatnánk, hogy mi ezen "ábrándos" történelemszemléletnek és önértékelésnek a valódi alapja. Merthogy volt, ez kétségtelen tény. De az a XV. század végén -- azt hiszem -- mindez örökre elveszett, ha a dualizmus végén fel is villant aztán valami remény a felzárkózásra. Az meg - mint ismeretes -- nem sokáig tartott. S mindennek mentális alapjait vagy velejáróit a Horthy-rendszerből a Kádár-rendszer szépen ránk örökítette. S a rendszerváltás óta nemigen volt érvényes kísérlet ennek meghaladására, hiszen csak kollektív sikerélmény léphetne az illúzió helyére. S az nem nagyon jött...)
Ez jutott minderről eszembe. (Ilyenkor kell egy pohár bor, s darvadozás-busongás a pince előterében... :) )
Fiskális
2016.03.07 20:50:14
@akov: Valahol az is egy tünet, amit írsz, hiszen pl. Dánia és Norvégia sincs kint, s Finnország is hiányzik, sőt mintha Hollandia is. Akik nemrég VB döntő környékén jártak még... s nem hiszem, hogy az ottlét vagy nem ottlét az nemzeti identitás kérdése.
Ezért vagyunk sérültek, mert ezeket az átlagos, mindennapi dolgokat csak baromi nagy búbánattal tudjuk kezelni. Az amit írtam.
Példabeszéd: Egy angol ismerősöm mondta, a londoni olimpia után gratulált egy magyarnak odakint, a szerinte szuper sikerhez. Az illető legyintett, s sorolta, mit nem nyertünk meg.
Mire ő: De hát a pontversenyben maguk lettek az egész világból a 9. helyezettek.
Válasz: Nézte már, hol voltunk Helsinkiben, 16 arannyal?
Angol: Jóember, az egy főre jutó éremtáblázatban elsők a világon.
Válasz: S nézze meg, mennyi nálunk az átlagfizetés egy angliaihoz képest ... :-) vagy :-((
Ezért vagyunk sérültek, mert ezeket az átlagos, mindennapi dolgokat csak baromi nagy búbánattal tudjuk kezelni. Az amit írtam.
Példabeszéd: Egy angol ismerősöm mondta, a londoni olimpia után gratulált egy magyarnak odakint, a szerinte szuper sikerhez. Az illető legyintett, s sorolta, mit nem nyertünk meg.
Mire ő: De hát a pontversenyben maguk lettek az egész világból a 9. helyezettek.
Válasz: Nézte már, hol voltunk Helsinkiben, 16 arannyal?
Angol: Jóember, az egy főre jutó éremtáblázatban elsők a világon.
Válasz: S nézze meg, mennyi nálunk az átlagfizetés egy angliaihoz képest ... :-) vagy :-((
Fiskális
2016.03.08 08:48:40
@BZoltan: Így van, nem is vitattam ezt, sőt...! :)
A Balti-tenger mélyén meglelt 170 éves Champagne-ok tartalmáról szóló, a borbulvár határterületét súroló, ámbár annál felületesebb híradásunkra következzen egy kis tudomány. Kevés olyan dobás van a borok világában, amely az írott (és íratlan) sajtó teljes vertikumát…..
Roppant mód érdekes vizsgálat eredményét közli a The Drink Business c. lap. Az írás röviden felidézi, hogy 2010-ben a Finnországhoz tartozó Åland-szigeteknél, 50 méterrel a víz felszíne alatt egy hajóroncsban összesen 168 üveg Champagne-t leltek meg élelmes búvárok. A cirka…..
Nem oly rég futottam bele ebbe a lengyel nyelvű, a lengyel borkultúra történelmi vetületeivel foglalkozó blogon megjelent cikkbe. Ami nagyon is felkeltette az érdeklődésemet, az a híres Fukier borkereskedés 1929-ben megjelent hirdetménye volt. A Fukierek (a német Fuggerek oldalági…..
Fiskális
2015.04.21 10:35:27
Köszi, csak röviden tudok írni (mobik/klinika/ágy), de annyit azért fontosnak tartok, hogy az általam művelt történeti diszciplinákban, csak helybenjárás volt addig, míg meg nem indult a levéltárak adattöredék-szintű átvilágítása. A 19. századtól meg ott a baromi nagy sajtó (még nagy része full text nem kereshető) és a több százezer aprónyomtatvány.Csak fragmentumaink vannak. Kőszeg azért érdekes, mert alig pár város teljes levéltára maradt meg. Bortermelő talán három. Ezekből: Kőszeg, Sopron, Kassa, Bártfa, Lőcse, Késmárk, Kolozsvár Szerintem.három ha szóba jön, a többi elpusztult, hódoltság sat.
Egyszer meg kellene csinálni.
A könyvtörténet az 35 éve megy. Olyasmi kellene a bor, bortermelés és borfogyasztás adatbankjának, mint a növekedő www.eruditio.hu a könyv és művelődéstörténetnek.
Egyszer meg kellene csinálni.
A könyvtörténet az 35 éve megy. Olyasmi kellene a bor, bortermelés és borfogyasztás adatbankjának, mint a növekedő www.eruditio.hu a könyv és művelődéstörténetnek.
Eljött az év vége, itt az ideje, hogy számba vegyük, mik voltak a legszebb borélményeink az elmúlt 12 hónapban. Következnek a már jól megszokott toplisták. A magyar borokkal kezdünk. Természetesen kíváncsian várjuk az olvasók listáit is! Egészségünkre!..
Még sokakban élénken él, amint tavaly a Lidl nyelt egy nagyot és új stratégia mentén fogott borválasztékának megújításához. Ezt megelőzően számoltam be arról, hogy a lengyel Lidlben már korábban megmozdult valami, és az örülten söröző-vodkázó lengyelek közé rengeteg neves francia bort vetettek. A…..
Fiskális
2014.09.26 10:55:00
@akov: Igen, kösz. Úgy látom tkp. mindig akkor ad pontot, ha az adott bor kb. 5p-os, vagy finomítva 4+ és 6- közt van. Persze tudom, hogy a jobb átlag borok pont itt vannak, de azért sok-sok bor nem kap pontot. Szerintem a tavalyi 80-ból talán 15 volt pontozva náluk. S mintha azért a figyelemreméltóbbak általában véve kapnának pontot. A fene tudja. De abban igaza van P@pecz: kollégának, hogy fura, ha valaki bevállal 7-9 ezer Ft-os borokat, s utána 80-82 pontokat ad rá a saját katalógusában. Akkor most a bal meg a jobb keze az hol járt...??? :-)
Châteauneuf-du-Pape-ba érve első dolgunk a Domaine du Vieux Télégraphe-hoz vezetett, ahol Leo Borsi főborásszal beszéltünk meg időpontot. A 19. század végén alapított Vieux Télégraphe ma a borvidék egyik legnevesebb termelője, kezdetek óta a megfontoltan bővítő Brunier család…..
A Borrajongó
Tegnap ittam – Varga Aranymetszés Badacsonyi Olaszrizling Késői Szüret 2012
2014.05.26 06:00:00
A kvantitatív piackutatási módszerek alapján magát az ország kedvenc borászataként jegyző Varga Pincészetről csak az nem tud, aki csukott szemmel és füllel járt az elmúlt húsz évben. A vállalkozás kronológiai áttekintésébe nem bonyolódnék bele még alapszinten sem, mert egyrészt túlmutatna a műfaj…..
Tisztában vagyok vele, hogy vajmi kevés embert fog érdekelni ez a cikk. De ha vannak néhányan, akik hozzám hasonlóan rá vannak kattanva a dél-francia borokra és ezt kielégítendő néha szoktak ilyesmiket rendelni innen-onnan, azok talán hasznát vehetik.
Az elmúlt több, mint fél évben fogyasztottam a…..
Ritka kegyben lehetett annak része, aki még időben asztalt foglalt az Olimpia étterem január végére meghirdetett Szimultán Borestjére. A vacsora különlegességét az adta, hogy a Szentesi József által élesztgetett régi magyar szőlőfajták végre nyilvánosan is főszerepet kaphattak. És nem is akármilyen…..
Fiskális
2014.02.07 15:08:18
@loading: "Jó néhány régi vagy ritka szőlőfajtából készített bor elfogyasztása után sem gondolom, hogy mindegyiknek helye lenne a mai korban." Ezt úgy érted, hogy szimplán versenyképtelenek a világfajtákkal vagy nem divatosak, vagy az előállítás nehézségei/bonyolultsága nem arányos az eredménnyel? Mert én pl. Isabelle Legeron magyar témájú filmjeiből azt tanultam, pont ez lehet a különleges, mással nem hasonlítható értékünk. Vagy csak az általános lelkesedést lohasztanád, s fókuszálnád néhány fajtára? (ez utóbbi tétel, valamilyen szelekcióban biztos igaz is, legfeljebb még idő kell, ami kihordja, hogy melyek is azok...)
Cornas-i kiruccanásunk következő állomása Vincent Paris, akit Franck Balthazarhoz hasonlóan a borvidék egyik fiatal csillagának tartanak. A ma negyven körül járó Paris pályája elején megfordult pár vezető Saint-joseph-i borászatnál, majd 1997-ben indította el saját birtokát.…..
Még el sem érkezett a furmintot a középpontba helyező februári rendezvények ideje, de tokaji borokból már januárban extra adagban részesültem. A Bortársaság 2012 decemberében hagyományteremtő célzattal tartotta meg első évjárat-bemutatóját, az aktuálisan piacra kerülő 2011-es tételekkel és a borokat…..
Tejbetökként vigyorgunk Szomjas Gödénnyel, ahogy a terepjáró platója időnként irdatlan nagyokat mér a hátsónkra. Igaz, a pelikán alatt jó szolgálatot tesz egy pihe puha microthiolos zsák, nekem csak a pőre fém jutott. Fülig ér a szánk, de nem csak azért, mert a pincében már…..
Fiskális
2014.01.24 10:44:47
Fiskális
2014.01.24 23:06:53
Olvasgattam, s látom, hogy van egy híres házasított bora a "Cuvée Casmir". Elsőre azt hittem, hogy a Casimir, de nem. Ez a név honnan jön? lehet, hogy a Kazimir egy másik francia alakja, vagy tényleg "Kashmir". Nem tudod? Vagy az orbitális titok nyitja, hogy egy csomó helyen egyszerűen elírják, elcseszik?? pl. www.astorwines.com/SearchResultsSingle.aspx?p=1&search=28473&searchtype=Contains Mert ha nem, akkor volna egy kissé pszichedelikus és Led Zeppelin alapú magyarázatom is :-))
Amúgy eszméletlen, hogy a kopott rövidnadrágos cserzett arcú franciának mekkora respektje van az Újvilágban pl., kaliforniai ritka-különleges típusú borbutikokban, hírlevelekben sorra értékelik, pontozzák... és árusítják.
Amúgy eszméletlen, hogy a kopott rövidnadrágos cserzett arcú franciának mekkora respektje van az Újvilágban pl., kaliforniai ritka-különleges típusú borbutikokban, hírlevelekben sorra értékelik, pontozzák... és árusítják.
Fiskális
2014.01.24 23:59:54
@akov: Persze olvastam a nagypapát, csak nem értettem, hogy lesz csomó helyen belőle a weben "Casmir Cuvée". Elsőre azt hittem, egy másik bor. Szerintem csak idétlen elírás, pedig amúgy az angolban is ez a helyesírása. Bocs.
Többször készültem Egerbe az elmúlt 2-3 évben, azonban a legkülönfélébb akadályok – márciusi ítéletidő, betegség, egyéb váratlan események - mindig meghiúsították a tervezett utazást. A hétvégén derült égből villámcsapásként adódott egy lehetőség, hogy többedmagammal részt vegyek egy gyors…..
Samuel Tinon meglátogatását követően a Dereszla felé vettem az irányt. Egy másik nagy szürke folt a fejemben. Viszonylag kevés bort ittam tőlük, ezért nem is alakult ki semmiféle konkrét benyomásom a pincészettel kapcsolatban. Pedig a Bodrogkeresztúron található Dereszla nagy…..
Fiskális
2014.01.16 09:25:51
@szenvedély S.: hát a specialista az specialista... :-)
Fiskális
2014.01.16 15:49:53
@szenvedély S.: Hát nem értek hozzá, de ezek jó források, azt tudom, mert nagyjából ismerem őket (gasztro-összefüggésben):
- Fűszeres Eszter blogja: fuszereslelek.blog.hu/2008/06/26/koser_bor_1
ill.
- a Raj Tamás cikke: www.zsido.hu/receptek/bor.htm
- s egy igazi kóser igazolás:-)
www.galambospinceszet.hu/borminosites/kosersagi_igazolas2012.pdf
- Fűszeres Eszter blogja: fuszereslelek.blog.hu/2008/06/26/koser_bor_1
ill.
- a Raj Tamás cikke: www.zsido.hu/receptek/bor.htm
- s egy igazi kóser igazolás:-)
www.galambospinceszet.hu/borminosites/kosersagi_igazolas2012.pdf
A hétvégén két 2009-es évjáratú prémium kékfrankos szabadult ki a palackból. Különböző borvidékek, eltérő stílusok: egy késői szüretelésű tétel Szekszárd egyik feltörekvő pincészetétől, és egy válogatás a jól ismert és megosztó személyiségű fertőrákosi…..
Idejétmúlt, túlárazott, mazsolára szüretelt, egyensúlytalan – általában ezek a vádak érik a csúcsra szánt villányi borokat, a tapasztalat szerint legtöbbször nem alaptalanul. Szerencsére a hazai közízlés (remélhetőleg az internetes sajtónak köszönhetően is) sokat fejlődött az elmúlt tíz évben, így a…..
Fiskális
2014.01.15 22:37:43
@drbarta: Azért a "töredék" az harmada, nem? vagy gondolod, hogy még alatta? sajnos én olyanokba nem futottam bele...:-)
Fiskális
2014.01.16 09:32:29
@drbarta: Igen, az elvi mondanivalódat nem is vitattam, sőt magam is ezt tippeltem volna, még bort is tudtam volna mondani ilyesmit. Csak a "töredék" értelmezése nálam más, én ezt jóval olcsóbbnak értettem. De pont Languedocban 2007-ben egy kis pincészetben ittunk nagyon olcsón (5-7 euró/palack, igaz a pincéből) igen jó borokat, de azok azért még nem ebben a ligában fociztak, de jelezték, hogy már mondjuk kétszer ennyiért komoly dolgok is előkerülhetnek akár. Szóval igazad van :-)
Július idusán érkezünk Tain-l'Hermitage barátságos kisvárosába. Rendkívül takaros és kellemes kultúrhelynek tűnik, mint a vidéki Franciaország úgy általában. A turizmus fősodra most messze elkerül innen, zavaró tényező a fasorban sincs. Egy nappal korábban még a Szent…..
Fiskális
2014.01.13 11:22:42
@akov: @pinotnoir_777: Én is meg akartam köszönni, nagyon jó és megfontolandó gondokat írtatok. Sokat ismertem, s még többet igen csak el is tudok képzelni (falusi vagyok/voltam). Andris, az inkriminált "Ondrok gödre" (regény) is nagyon idekívánkozik, mindennek a tágabb történeti kontextusban való megértéséhez kiváló kulcs. Majd meglátod. Mindig ugyanoda lukadunk ki :-)
Mostanában egyre többször nyitok kedvtelésből, mindenféle koncepciót mellőzve palackokat, ezért úgy döntöttem, hogy felélesztem a réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban létezett sorozatot, és elkezdem megírni az eddig többnyire poszttalanul hagyott, amúgy remek borokat.…..
Fiskális
2014.01.08 18:22:02
@ungert: én is így voltam, az inkább az 1000-1200 Ft árkategóriához passzolt (volna), ezért lepett meg a 2012-es, szerintem min. egy egész ponttal jobb. De kíváncsi vagyok, más kóstolta-e?
Samuel Tinon egy igaz magyar bor-rejtély. Pedig megközelítőleg sem magyar, sőt francia és mégis Tokajra tette fel munkásságát. A Sainte-Croix-du-Mont-ban (Bordeaux) található családi birtok ellenére Olaszliszka „varázsát” választotta, amelyet gyermekei és felesége, Mathilde Hulot borszakíró is…..
Fiskális
2014.01.06 15:39:38
@szenvedély S.: Így van, én is simán a legjobb sherryk mellé teszem pl. aperitifnek, úgy, ahogy Akov mondja, hogy mégsem valami "sherry-féle", hanem eredeti és MÁS, s még kevésbé "mesterséges" is, ami szintén kedvezhet neki (marketingben is) a mai trendek mellett.
Fiskális
2014.01.07 09:22:11
@akov: @szenvedély S.: Persze én sem úgy képzelem, hogy most aztán minden CBA előtt reggel az építőmunkások száraz furmintot löttyintenek a torkukba :-)
DE: amit írtam a változásról, azt úgy értettem, hogy van néhány kitörési pontja nemzetközi színtéren talán a magyar borkultúrának, mint pl. a nemzetközi szakértők által is újra és újra felfedezett saját eredeti fajtáinkból való egyenletes színvonalú és új ízeket, árnyalatokat felmutató borok (ebben a furmint megint csak benne van), s a másik a szokásos vagy éppen új tokaji utak (s egykori csemege bor pozíciók valamilyen arányú visszaszerzése) mellet a "száraz" terület megmutatása Tokajból. (van még néhány ilyen "alternatíva" tudjuk, de most ez nem tartozik ide...) Ezek egyike sem sok százezer palackos történet, azokat a piaci részeket még sokáig fogják uralni a bordói világfajták (nálunk is). Viszont, a különlegességek, izgalmak piaca is nő és éhes is, mert minden tele van az "unalmas, megszokott" CS és CF fajtákkal stb. jó minőséggel, no és talán ezen az extrák piacán van keresnivaló ezekkel. Mert ezen a piacon viszont nem 3-5 eurós borokat keresnek és várnak föltétlenül, hanem újdonságokat, izgalmakat. De ez persze iszonyú marketing munka, s szerintem sok száz milliós tőke is (mármint ebben a piaci szegmensben feltűnni, megmutatkozni és ottmaradni.) No azt nem tudom van-e ehhez elég akarat, kitartás és főleg bevonható tőke? Az én lázam ilyen összefüggésekben "ment fel". (S persze lehet, hogy ez egy nagyon bölcsész és minden praktikus valós lehetőséget nélkülöző gondolat, de hát az ember vágyakozik... :-)
DE: amit írtam a változásról, azt úgy értettem, hogy van néhány kitörési pontja nemzetközi színtéren talán a magyar borkultúrának, mint pl. a nemzetközi szakértők által is újra és újra felfedezett saját eredeti fajtáinkból való egyenletes színvonalú és új ízeket, árnyalatokat felmutató borok (ebben a furmint megint csak benne van), s a másik a szokásos vagy éppen új tokaji utak (s egykori csemege bor pozíciók valamilyen arányú visszaszerzése) mellet a "száraz" terület megmutatása Tokajból. (van még néhány ilyen "alternatíva" tudjuk, de most ez nem tartozik ide...) Ezek egyike sem sok százezer palackos történet, azokat a piaci részeket még sokáig fogják uralni a bordói világfajták (nálunk is). Viszont, a különlegességek, izgalmak piaca is nő és éhes is, mert minden tele van az "unalmas, megszokott" CS és CF fajtákkal stb. jó minőséggel, no és talán ezen az extrák piacán van keresnivaló ezekkel. Mert ezen a piacon viszont nem 3-5 eurós borokat keresnek és várnak föltétlenül, hanem újdonságokat, izgalmakat. De ez persze iszonyú marketing munka, s szerintem sok száz milliós tőke is (mármint ebben a piaci szegmensben feltűnni, megmutatkozni és ottmaradni.) No azt nem tudom van-e ehhez elég akarat, kitartás és főleg bevonható tőke? Az én lázam ilyen összefüggésekben "ment fel". (S persze lehet, hogy ez egy nagyon bölcsész és minden praktikus valós lehetőséget nélkülöző gondolat, de hát az ember vágyakozik... :-)
Fiskális
2014.01.07 13:33:56
@akov: csak nem tűröd, hogy szárnyaljak, látom... mindig az a rohadt valóság... :-))
Picit rendhagyó, de talán hagyományteremtő módon vesszük most sorra az Úr kétezer tizenharmadik évének legelszomorítóbb „bortörténéseit”. De mivel félig tele a pohár, mellé a bizakodásra okot adó mozzanatokat is szemlézzük. Két szerzőnk már az Új Évre vigad, így olvassátok mindezt akov és ungert…..
A beszámoló második részében térjünk tehát át a vörösekre. Kezdjük rögtön sógorékkal, lévén Bécsben vagyunk, volt mit szemlézni Burgenlandból. Az első átütő élményt a cabernet-kékfrankos-tannat alapú Gager Tycoon 2009 képviselte. Jó sav, kirobbanó intenzitás, emberes mennyiségű fa és hosszú…..
Beaujolais hivatalosan Burgundia része, azonban az arrafelé gamay-ból készülő borok nemigen hasonlítanak a borvidék többi részén döntően pinot noir-ból készülő vörös nedűkre. A klasszifikáció is hasonló valamelyest (a B. Nouveau-tól most tekintsünk el): az alapborok…..
Fiskális
2013.12.17 12:03:55
@starless: köszönöm! Bevallom én a beaujolais-t úgy képzeltem, hogy tipikusan újbor, ezért csodálkoztam is, hogy a "nagyok" közt is előfordul, mert még nem futottam bele. Vszínüleg azért, mert a média (mármint, ami ilyesmivel foglalkozik) ezt a "friss" mozzanatot szokta a témában jobban megragadni. Persze azt érzékeltem, hogy ez, meg a cikkben írottak más liga, de a valódi okot valóban nem tudtam. Ennek ellenére még számítok arra, hogy a "primeur"-ből is van jobb, mert ez nem tetszett. De lehet, maga a műfaj nem jön be nekem.
Fiskális
2013.12.19 14:51:49
@Szegediszomelijé: Persze ez az újbor téma, pláne ott, ahol óriási kulturális és gazdasági jelentősége is van s századok óta, sok tekintetben rituális vagy spirituális kategória. magyarán egy ünnep, hogy az Úristen idén is megadta, szüretelhettünk s lám már borunk is van, s még milyen lesz... no erre igyunk. Kb. erről szólt ez eredetileg. S a Beaujolais ennek egy különleges, a médiában kiemelt szereplője. De valójában a bor minősége -- attól tartok ebben a kontextusban nem olyan fontos. Ezért is érdekes nekem ez a cru kategória, mert nem lehet egyszerű Burgundián belül nagy borokkal is versenyezni (még, ha mint látom eléggé önálló karakterek is azok), miközben egy másik vegyértéket, az újbort is nyomjuk a médiában, s a világpiacon. Lám, engem is hogy megkevert mindez :-)
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
----------------------------------------------------------------------------
Hochgeborene Majestät!
Ezen denunzifikátori paprikajancsikolással telvén telt hamiskodása Tekegyelmed blogbeli barátjának Udvarhű embereként lelkömet olybá csavargatsa, hogy azon nyomban az kancelláriara küldettem, hogy az nevezet magyari graf Sz. I. Döblingába való mielőbbi betsukásáról cs. kir. intézkedés tétessék.
Ritkán kivirágzó mélyültségű és magasságú azmint tsakúgy elfogulatlan megítélesem szerént való azt hinnöm, hogy ezen birodalmi köpönyegforgató pernahaiderek egy nemes tekintető és messzehangzó látással megáldott Palkovits uramhoz képest az történelem szemétdombján kötendnek ki, melyet kegyes urunk, az orosz czarral együtt fog lehugyoztatni méltóztatni az hazának felserdült romjainak közepette...
UFF ahogyanis az vad-indiánusok mondjak...
Szeögyény-Marich Ladislaus alias Desseffy Tewrewk Aristild
felsőházi udvaros gróf, ezüst fokozatú
segédkormányos-tolattyú tartó segédtiszt
(az Palkovits msgos megbizásibul)