Regisztráció Blogot indítok
Adatok
lcpacific

0 bejegyzést írt és 107 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Egy cikkben két témát is érintünk, a kiskerekű buszok létrejöttének pontos ismeretéhez szükséges az úgynevezett VÖV buszok történetét is áttekinteni. Ez utóbbi témára később még részletesebben visszatérünk. A történet a hatvanas évek végén kezdődött az NSZK-ban. A…..
  Miként a Városban blog is megírta, új látványtervek kerültek fel a Budapest Szíve programról (a korábbiakat itt tekinthetitek meg). Ott a Kiskörút látványterveiből szemezgettek, itt most a szintén frissen kikerült Március 15-e teret nézegethetjük.     Ami…..
  Soha ennyi kézen tesztautó még nem ment át nálunk. Pedig az elvakultak szemében csak egy francia hulladék. Na ők azok, akik sosem tudják meg, miért a Citroën DS3 az idei év meglepetése. Vélemények az azonos című írásunkról...
lcpacific 2010.05.12 09:19:02
 A "Vendégposzt" sorozatban a geopolitika, a futurológia, a világgazdaságtan, a klímakutatás, az energiakutatás területén kiemelkedő gondolkodók írásait szeretném folyamatosan közölni, másodközölni. Az alábbi posztot Hetesi Zsolt asztrofizikus küldte el nekem…..
  Idén májusban kezdődik a Szépművészeti Múzeum bővítése a Hősök tere alatt, ami gondolom elég nagy felfordulást, meg forgalomkorlátozást jelent majd. A múzeum főigazgatója most azzal állt elő, hogy mi lenne, ha ez így is maradna - mármint nem a felfordulás, hanem a…..
  Saját panellakó ismerőseimnek különös érzéke van ahhoz, hogy a mások által sivárnak, lehangolónak tartott tájakban, épületekben, tárgyakban is megtalálják a szépséget. Nyilván egyfajta önvédelmi reflex ez, hiszen a nem túl barokkos lakótelepi környezetet tényleg el…..
Az Urbanista másfél éves fennállása alatt már annyi csúnya dolgot bemutattam, hogy azt hittem immúnis vagyok a pofátlan értékromboló fejlesztésekre. Ez a legsötétebb kommunista időket idéző valósághamisítás azonban még engem is mellbe vágott. A lényeg: az Auchan…..
    Ha el is tekintünk Orbán Viktor kétségtelen felelősségétől, sosem értettem miért gondoljuk, hogy jól működnek és mintául szolgálnak azok a társadalmak, ahol az üzemszerű működés része, hogy egyesek lemészárolják a kollégáikat, az osztály vagy a…..
Blogom legaktívabb hozzászólója, Icpacific olvtárs, az elmúlt hetekben számos érdekes városfejlesztési, rehabilitációs gondolatot küldött be hozzánk kommentként. Úgy gondoltam, összegyűjtöm ezeket és egy önálló postként most közreadom. Egyrészt, hogy ne kallódjon el a…..
lcpacific 2009.04.27 08:21:18
Vari project gondolatok:
Praga Ovaros adja a jo otleteket nem Becs. A Pragai ovaros terei impresszivek. Olaszorszagban vannak meg ilyen szep, 17-ik szazadi terek, de a Pragaiak frissen vannak felujitva, ezert most jobbak. Szoval a pragai norc.cz seta uj otletekre inspiral, kulonben is mindenkit irrital az az egesz Szentgyorgy ter, rom mindenutt, romkert, romepulet, es a 3 snassz 2 szintes epulet.

A Buda Palota szep, szep, de jobb lett volna 4 emeletesre epiteni, 3 emelet nem az igazi.
De igy is jo szladi lesz belole.
Az uj terv
A szintek. Az egesz hobelebanc leasodik ameddig tud, 2-3 szintre, max. parkolo helyre megyunk, az egesz felashato terulet, egeszen a palota bejaratig. . 2000-2500+ auto elfer ott a fold alatt, ami nagyon nagy dolog, egyedulallo kompozicio a vilagon. Az autok lebuknak a a Szentgyor utcanal, egeszen el tudnak menni a Nagyszalloig, felszinen nem mennek ott autok, csak a fold alatt, ebben a comboban. Kifele a Szinhaz utcan mennek.
Feladjuk a borospincet az budai pincerendszerebn, vagy ha lehet kijebb rakjuk, ott lesz a parkolo
meg az ut is, felul megy a gyalog kozlekedes.
A nagyszalloba (ma valami konyvtar es keptar van ott) az ut alatt lehet bemenni autoval, ott lesz a lift, egy emelet fel, check in, borond ki, majd a boy elviszi az autot a parkoloba.
Szoval ott lehet fordulni is autoval.
A Szentgyorgy teren szeretnenk csinalni egy nagyon attraktive 1800 korabeli kozepkor vege teret, itt most templom nelkul. Esetleg egy szoborcsoport a kozepen. A korulvevo pompa palotak 4 szintesek, talan egy szintel fole mehetunk a Buda Palotanak, a Sando palota eleg messze vam ehhez. . Ez egy gond, 4-5 szint az idealis maximum attraktivitas szintje, 3 kicsit gyengebb. De varoskepi szempontbol meg talan jobb lenne a parkanyokat egyszinten tartani. Modellen megnezzuk hogy nez ki jobban.
Igy a szinhaz epulet, Sandor palota, romepulet mind-mind egy gazdagond diszitett, barokk palota lesz, es a negyedik meg ugyanez, de ez lehet maga egy 90 meter hosszu a varfallal hajlo palota is. Ide nagyon kellene a 4 szint, esetleg 5. Lehet ket 40 meteres epulet is, vagy egy 90 meteres, 57 meter szeles, ralehet eppen tenni a falra is, vagy par meterrel beljebb, belso attriumos.
Magan a ter design-on is erosen el kell gondolkodni, de kulonosen a foldszinti funkciokon.
A terrol lesz 3-4 lejaro is a parkolokba.
A funkcio: szalloda. A var atmegy egy 5000 szobas szallodava.
Omleni fognak az euro szazmilliok a kornyeken a projectekbe.
A Hadtorteneti is kap persze 2 szintet meg egy gazdag barokk homlokzatot.
Sztharomsag ter:
Itt is ra kene tenni egy lapattal.
Az a park ott nem tul jo, valoszinu a hazsor le lett bombazva..
Az uj ter: Nagyobb, attraktivabb Szentharomsag szobor.
A zold park alatt megnezzuk hany autot lehet eldugni, mondjuk egy Tarnok utcai lejaroval, kiassuk a tortenelmet ott is.
A Tarnok hazsor folytatasa egy palota, amely egyvonalban van a utcafronttal, de a Szemeben levo palota magassagu, bar az sem tul magas, 3 szinte megy ott.
A palota homlokzata viszont a volt Kolesszel parhuzamos es kb akkora, vele szembe nez. 35 meter korul. Ez zarja-csinalja-fejezi be a teret. . Igy ujra van egy szep terunk. Marad meg egy eleg szeles az ut a Halaszbastya fele..
Lehet hogy a kis modern epulet aldozatul esik a nagyzasi manianknak, mert ott kellene lemenni a garazsba, plusz nem oda valo, nagyon rontja a hangulatot.
Jo kis upgradenak tunik. .
A Tarnok utcaban is van egy ket nagyon gyenge egyszintes, ami nem tul jo, hogy ott van.
Kapisztrani ter: egy nagy, gyonyoru epulet a hadtorteneti helyen, a templom, a volt Leveltar epulete mar eleg attraktivitast general, az a kis egyszintes meg valami modern darab ott nem tul szerencses ket epulet. Lehet hogy ott kicsit rombolnunk kell.
lcpacific 2009.04.27 22:11:15
Tipikus orokseg korrecio:
Paulay Ede 6 ketszintes snassz, egy haromszintes szep epulet mellett
A 6-sz szam kap (egy sor lakas csak) emeletet es egy joval diszesebb homlokzatot. Csak upgrade.
8-10-szam detto ugyanez. .


Google:
Valahogy bejott egy tuzfal konvertalas, Google Street viewn
Cim:
3 Sharpless Hall St, Camden Town England
maps.google.com/maps?cbp=12,232.7348285220633,,2,9.998301630434783&cbll=51.540657,-0.157521&ll=51.540657,-0.157521&layer=c
Nem lehet rafogni, hogyt lelegzet elallito, de jo pelda. Nem kovetendo. .
A varosnak itt zsebebe kellett volna nyulnia kicsit.
Ha mar felvonulsz egy ilyen atalakitashoz, eltorlod azt a 400 eves tornyot, kiforditod a homlokzatot szepen, a tetovel egyutt es beraksz par parkolot. .

Ezert pl Paulay paratlan oldal.
17,19,21 blokk:
A 21-es 4 emelet neoklassz a tobbi alacsonyabb es lerobbant, van egy ures telek is
19-lerombol, egy sor lakas combo, belul parkolo, also szint arkados es kocsibejaras az udvarba.
23-ures telek ugyanez: egysor lakas stb..
Ujdonsag: ha nullarol epitunk replika foghijat, akkor soha nem uj homlokzat szuletik, hanem a mellette levo masolodik, mert nagyobb epulet attraktivabb.
Minden epulet vegig 4 emeletre javul.
belvarosban Strip zonan, a homlokzatok is upgradet kapnak felujitaskor tobb diszlet megy rajuk. De nem az eredeti anyagokbol, hanem idotallo modern anyag, vagy kemeny ko, muko.
A kulonbseg a tobbihez kepest, a homlokzat mogott nem kovetjuk a K szegenyseg. Orokeseget, hanem javulunk kicsit.
  Ma egyetemen urbanisztikáról is szó volt, építészetről is. Ekkor került "gondolatkörömbe", hogy mi lenne, ha teljesen új alapra helyeznék a "Városháza - gondolatot". A terület, melyet a jelenlegi városháza lefoglal, sokan sokféle képen gondoltak, s e…..
lcpacific 2009.04.26 09:17:09
Varoshaza bontas
sadia-mintti.blog.hu/2009/04/21/varoshaza_egy_uj_gondolat
A Bp2100 Kr utan, tehat hogy hogyan fog kinezni Bp 2100-ban, de inkabb mar 2050-ben, az a snassz varoshazat lebontja es leirja a grandiozo epuletet oda. De a www.norc.cz Praga atnezese utan, ujra kell irni a tervet, mert keves az attraktivitas benne, tobbet kell belepumpalni. A civilizacios sorrend: Becs, Praga, Budapest, Belgrad, Bukarest. Ez a streetview dolog jobb mint egy varosi turista busz, ma voltam vagy 5 orat Pragaban, es par orat Bukarestben. Pragaban 5 ora alatt talaltam egy gyenge epuletet, amin latszott egy kis kopas, pici vakolat hullas, jo adag koromlerakodas. Bukarestben ket ora alatt talatam egyet ami valahogy kinezett mert most epitettek eppen. Bp a ketto kozott van, lehet talani sok Pragat, de sok Bukarest quality is van.
Pragaban kerem a varosi epitesz tudta a dolgat az elmult 300 evben. Ott nincs 6 emeletes epulet mellett egy foldszintes, nagy tuzfalak meredeznek mindket oldalon. Az utcakban a parkanymagassag mindenutt ugyanaz. Bukarestben mindenutt mas, nincs ket egyforma epuletmagassag egymas mellett. Bp a ketto kozott.
Az uj, atirt Bp2100 terv, a Kult. Orokseg szegeny reszebol tobbet fog lebontani. Az egyszintesek mind eltunnek a Belvarbol es Varbol es parkanymagas replikak lesznek helyettuk. A ketszintesek jovoje is ketseges, azaz ha felujitasra kerulnek, akkor mennek a mellette levok parkanymagassagaig, de csak egy sor lakas a homlokzati reszen, a belsejuk inkabb ki lesz szedve az autoknak meg levegonek, fenynek. .

A Varoshaza project is modosul, a mellette levo kis templom tunik el, mert az se nem attraktive, se nem sarmos, ugy nez ki mint egy kozepkori varborton. A szegenyseg oroksege. Az elettol elmegy az embernek a kedve ha ranez.
A Godor, az a viz dolog ott, meg a volan pu maradeka. Nagyon kicsi az attraktivitas szintje ott es tul nagy a ter. A jo belvarosi ter, pl. Vorosmarty, Szabadsag, Kossuth, Rosevelt vagy Szentharomsag, Battyany. Van boven sarm is meg attraktivitas is. Itt egyiks em eri el a kivant szintet.
A Bp2100, az Erzsebet terre egy Bellagio (las vigas) stilusu szokokutat tervez, computer vezerelte, de ugyanakkor attraktive mint a Romai … (na mondd mar ki, Trev vagy mi a fenenek hivjak)
A terre mar Bp ket legdragabb szallodaja nez, meg tobb fog, majd korulnezunk melyik mas terre nezo epuletet lehetne ott szallodava alakitani, a godor helyere meg egy Anker Palota magassagban (6 szint lehet) gazdag, replika, platina szladi epul, andrassy stilusban, alatta van hely parkolonak. Egy 70x130meter tomb elfer oda, ugyhogy egy szep, es mertanilag helyes ter formalodjon a Jozsef A, Barcy es Gerlocy utca kozott. Elvagolag legyenek a homlokzatok, egyvonalban.
lcpacific 2009.04.26 19:36:06
Most jut eszembe, hogy meg is van a replika szladi homlokzatterve:
forrasbp.freeblog.hu/tags/%C3%9Ajlip%C3%B3tv%C3%A1ros/

Az 1933-ban epult Pozsonyi uti epulet, Jakobik Gyula tervezte. Attraktive, de meginkabb a homlokzat anyaga erdekel minket, mert ez a Bp2100, replika epuleteinek homlokzat anyaga. A keprol nem lehet kideriteni, jo lenne ha valaki megnezne mi az, marvany, kemeny ko, vagy muko. Valoszinu mind a harom. Ugy tunik az az epulet 1933 ota ugy nez ki mint most, egy karcolas nincs rajta. Ilyesmi homlokzatokat kellene krealni felujitaskor. Ez elall 300+ evig.
Budapesten Alternatív gondolatok a zsidónegyedről (éf) Milyenek az agglomerációs outletek? (bp butik) Május végétől újra a forgalomé a Szabadság híd (index) Pusztulás szélén a Budai Parkszínpad (index) Tízmillióért építik át Bajnai…..
lcpacific 2009.04.24 07:15:10
Irodapiac posting
Mar regota szerettem volna egy jo valsag postingot gyartani, de a sok urban posting lefarasztotta az agyamat, kellett egy par rekreacios posting pihenesskepp, igy csinaltam par foci postingot.
De ez az iroda posting megint elohozta a valsag file-t az agyamba:

“A modern budapesti bérirodaállomány 2009. első negyedéve végére megközelítette a 2 150 000 nm-t. 48 429 nm új irodaterület került átadásra, miközben 64 867 nm irodaterület talált bérlőre. Ez utóbbi az előző negyedév rekord bérbeadási adataihoz képest alacsonyabb volumen, azonban a negyedév során újonnan piacra kerülő irodaterületeknél még mindig nagyobb volumen, melynek köszönhetően az kihasználatlansági ráta 31 bázisponttal, 16,5%-ra csökkent.:”

A valsag egyik legfontosabb jellemzoje, mindegyik mas. Nincs ket egyforma valsag.
Eddig azt irtam, a valsag mindig valamilyne kapacitas visszavagas, kinalat csokkenes, elbocsajtas, de a posting hatasara probaltam rahuzni ezt torvenyt az iroda marketra, es maris megdolt ez az elmelet. Van olyan valsag is amely nem jar kinalat visszavagassal.
Megis hogy mukodik, irjuk le a tojas peldaval, a Gyermelyi tesztagyartok sitejarol.
Ezek azert kezdtek el tesztat gyartani mert tojastermelessel foglalkoztak, ami nagyon bizonytalan kenyer volt. Igy irjak, egyszer volt rajta profit egyszer nem. Egyszer magas volt a tojas ara, ekkor volt profit, egyszer alacsony, ekkor volt veszteseg, mindig hullamzott.
Inkabb csinaljunk tesztat.
A tojastermelo nem tudja mennyi a tojas kinalat es mennyi a fogyasztas. Pl. egy TSZ-ben van ezer tojo, nyomjak a tojast, van szep profit, es jon a hir, hogy a szomszed serteshizlalda bezart, a tulaj arulja az epuletet. Addig torik a fejuket, amig elhatarozzak, tojast fognak termelni, mert jol megy az uzlet. Beruhaznak, megduplazzak a tojastermelest. No a kinalat, a kereslet meg nem, a tojasfogyasztas evek ota darabra azonos Maon. Par honap mulva egy masik termelo duplazta meg a termeleset, addig addig, amig 1-2 termelo, hirtelen, nem tudta eladni a termelt tojast. A tyukok meg csak nyomtak tovabb. Raktarozas draga es limitalt. Mit lehet tenni, felhivtak a felvasarlot, 10% arengedmeny! csak vigye. All right, de igy egy masik termelo nem tudta eladni a tojast, felhivta a felvasarlot, 5% engedmeny, mire a felvasarlo, mar 10%- arengedmeny is keves. All right, 85% jobb mint semmi, itt az ajanlat, 15% arengedmeny. Es igy tovabb, elkezdodik egy alalicitalas.
Minden areses egy alalicitalasok sorozata, minden tultermelesi market segmens valsag eseten, ido kell amig vegiggyuruzik, a mai gyors kommunikacional ez neha par nap, regebben a fax elott, ez par honap is lehetett.
Tehat lemegy a tojas ar de meddig? Joval a koltsegek ala, mert jobb 30%-veszteseggel eladni, mint 100% veszteseggel kidobni. Elkezdodik a kick out, a veszteseges eladas, egy darabig mindenki tartja a tyukokat, majd egyszerre csak egy jo csomo termelo felveszi a telefont, es vagohidra kuldi a tyukokat. Valsag tort ki, sok tojastermelo bezar. Az arak meg ugyanugy elkezdenek felmenni. Most a Vevo telefonal: megrendelek 10 ezer tojast! Elado: sajnos mar eladtam a jovo havit is, nem tudok szallitani. Vevo: OK, legyen 10% premium az aron! Es az arak elindulnak felfele.
Igy jatszodik le egy market szegmens ciklus. Termek eseten, de minden termek mas, memoria chip ar, supply, fogyasztas, az egesz vilagon ugyanaz, tojasarak a szallitastol meg jo eg tudja meg mittol fuggenek, es regionkent valtoznak.

Szoval elkezdjuk csoportokba szedni a valsagot.
Egesz vilagot erinto es egesz gazdasagot erinto valsag
Csak egy regiora ervenyes, de egesz gazdasagot erinto valsag
Egesz vilagot erinto de csak egyetlen marketszegmensre ervenyes valsag. Pl hard disk valsag volt egy joi par.
Csak egy regiot eritno es csak egy market segmenset erinto valsag pl magyar tojasvalsag.

Ez eddig 4 vary. De lehet csoportositani maskepp is, pl. service szektor product szektor, minden market segment valsag mas. Sokszor osszekeveredik a ketto, meg nem indul el az arverseny, de mar megall az arnovekedes, es akkor pont jon egy general valsag, ami inditja a market segmens valsagot.

Az irodapiac erdekes mert a felesleges kapacitas fentartasa aranylag olcso, es foleg nem kivan labor fizetest. Azaz ha sok az iroda, akkor van 30-40% uresedes, de ennek a fentartasa, aranylag keves kis labor koltseggel meguszhato, mert a maradek 60% fen tudja tartani az iroda managert.
Los Angelesben vannak nagy torony irodahazak, amelyek jo ha 20% OR-al mukodnek.

Az iroda piac ma mar nem ugy mukodik mint a tojaspiac, joval intelligensebb! Nagyobb tudas van alkalmazva, a befektetok alaposan atnezik a piacot mielott beruhaznak egy irodaba.
Nagyon jo eset pelda, a regi gazd valasagok eloidezoje a piaci informaciok hianya, a gyenge kommunikacio!
MA a befekteto nezi a OR (Occupancy rate, foglaltsag) ami 16%. Utana megnezi, hogyan mukodott az iroda piac, az elmult 10 evben. Minden evben nott, 2-7%-al! OK, ez elbir egy befektetest! Felepul az iroda, NO a kinalat a piacon. De a kereslet is no.
Es itt kell bevezetni egy masik tenyezot, a novekedes sebesseget. A kinalatnak is meg a keresletnek is. A ketto ritkan egyforma.
HA a kinalat novekedes sebessege kisebb mint a kereslet novekedes sebessege, akkor nonek az m2 arak
Az IRODA nem szallithato, sot nem is egy regiora ervenyes, csak egy varosra! Tehat minden varos, mindig kulonbozik. Egyikben eppen valsag van a masikban eppen prosperitas.
Forditva pedig csokkennek. De mindig van ures iroda, az arak ilyenkor altalaban nem valtoznak, Bp-n mar evek ota 7-10 Euro egy m2, lokaciotol fuggoen.
Tehat a befekteto mar nem nyomja mint suket az ajtot, mint regen, hanem mielott elkezd egy iroda epitesbe megnezi az OR-t, az elozo tiz ev ar-mukodest, es a napi arat. 16%, ar OK, benyom 30 ezer m2 irodat a piacra. 3 ev mulva! Mert ennyi kell egy nagy iroda felepitesehez. Ugyhogy ez nem tojas.
Ez a 30 ezer m2, a 2.5 millio m2, hany szazaleka is? Mar megint elvitte valaki a kalkulatorom az asztalrol, igy legyen 25 ezer m2 az uj irodahaz, igy pont 1%-al nyomja meg a kinalatot. Elfelejtettuk, hogy a befektetes elott korulnezett, hogy mennyi uj iroda epul a varosban es mennyit terveznek epiteni. Mar ez az info is rendelkezesre all.
Na persze a teljes iroda piachoz hozza kell adni, a nem rent, hanem tulajdon iroda helyeket is, igy mar a 25K, csak fel szazalek, vagy annyi se.
Tehat bejon a hirdetes, office for rent, piacra kerul 25ezer m2 iroda, az OR vagy ures iroda rate, a 16.2347%-rol felmegy 16.4567%-ra, fillerre ki van szamolva minden, Internet, kalkulatorok, jol kepzett emberek, eredmenye: jo piaci operacio.
Na bejon egy kis kereslet lassulas, felmegy az Negative OR-20%-ra, no big deal, a kovetkezo befekteto jon, nezi a 20%-t, nem tunik tul jonak, ez nem egy jo hely befektetni, most es itt, keresunk egy masik varost.
Azaz ma a befektetok a novekedes sebesseget is nezik, nem elegszenek meg, hogy csak no vagy csokken a piac. Ha tul kicsi az OR, akkor csokkennek az iroda epitesek, megvarjak amig kozelebb megy a kereslet a kinaltahoz, es csak akkor lepnek a piacra ha jonak talaljak az aranyt es a sebessegeket. Sok grafikon vizsgalat eloz meg egy egy iroda befektetest manapsag.

Az autoipar sem ugy mukodik mint regen, amikor nyomtak az arut a piacra mint suket az ajtot.
vagy mint a tojastermelo, Gorombolytapolcan, vaktaban. A management darabra es orara tudja a raktarkeszletet, az egesz vilagra, amint egy fel szazalekot valamelyik model tullepi a NE TOVABB limited, azonnal lejjeb veszik a gyartast. Egy muszakot hozzaadnak, vagy levesznek, mikor mi kell. Vad arversenyt, mint a tojasnal, meg nem is lattam az auto piacon.
De erdekes modon, lakas piacon mar lattam.

Vissza az iroda piacra, irodapiacon is lattam mind a kettot. Californian keresztul soport egy nagy valsag, ugy 1989-korul, ki kellene logikazni mikor is. A lakas arak orak alatt 30-40%-ot estek, az iroda-rent is esett, de nem tudom mennyit mert nem figyeltem a piacot.
Bp-n, amikor keresztulsoport a rendszervalto altalanos gazdasagi valsag, lakasarak azonnal zuhantak egy nagyot, majd szinte honapok alatt vissza, meg az evi statisztikaba se volt idejuk bekerulni, de irodarent arak alig valtoztak, mert akkora volt a hiany a nagyon kicsi piacon, azaz meg alig volt iroda rent market.
Mara a nagyvarosok iroda piacait nagy cegek uraljak, egy jol eloszlatott portfolioval, 10 -40 varosban is operalnak. Egyszer egyszer egy egy varosban a befektetes negativba csap at. Semmi baj, megy iroda tovabb 20-30%-al, majd felmegy magasra, a masik varosban meg le. Ezek a nagy cegek konnyen atmanagelik ezeket a hullamokat, nem kell oket felteni.
Ha sokaig nem megy egy iroda, egy-egy helyen akkor eladjak, atalakitjak lakassa, vagy lebontjak, epitenek helyere mast. Egy ket ceg kis ceg neha bent eg a valtozasban.

Nagy valsagnal, amikor nagy darab gazdasag bontodik le, pl. Bp. Az egesz Csepel bezart, nagyot esik az eletszinvonal, Bp-n.kb.30%-t, de kb. ugyanakkor Svedorszagban is esett 15%-t,
Mindket helyen nagy lakas ar eses volt. A legtobb nagy, altalanos valasagra igaz, hogy 15-40-os lakasardroppal jarnak. Telekarak megnagyobbat esnek, mert nem kezdodik uj epites.
Az biztos, hogy a nagy 1930-as vilagvalsag utorezgesei vegigszantottak a vilagon, es mint a vihar, minden teruleten kulombozo kepp viselkedtek. Sok adatok kellene osszegyujteni hogy lassuk a kepet. USA-ban kettot lattam, egyet Californiaban, egyet vagy 10 eve, de mindketto moderalt hullam volt. Ny-Eu-ban Sved valsag nagy volt, Kelet Europat ismerjuk, egesz region soport vegig, az NDK-ban pl. par honap volt szinte az egesz, mert a NSZK-sok kifizettek a szamlat, pl. az Opel atvette a Wartburgot, elbocsatasok nelkul ment tovabb egy az egyben az egesz, kis reorganizacio, par modern gep, dupla fizetesekkel.
Maon eleg nagyott utott a rendszervaltas, mostanaban gondolom vegig az egeszet, az biztos, hogy uj nagy rombolast okozo jelenseg lett felfedezve, amit a kettos PEG pofonja, cimmel illetunk.
Köztér Kelenföld városközpont 2009.04.08 07:00:00
Egy-egy élhetetlen városi helyzet megváltozását sokszor egy infrastrukturális beruházás által okozott kényszer generálja. Valaminek történnie kell, különben őrült ciki van. Egy közlekedési eszköz végállomása mindig kapcsolódik valamihez, nagyobb tömegek mozognak. A köz- (a…..
lcpacific 2009.04.18 20:18:19
Kelenfoldi Pu. Fejlesztese, Bp orszagos nyiltpalyazat.
A terulet bogyeben van a varosnak, az elmult 30 ev alatt legalabb tiz orszagos nyiltat irtak ki, 2006-ban, ha jol emlekszem Finta nyerte, persze akkor mar regen el volt vetve a 4-es metro. 2007-ben nem volt palyazat, ez a hir kacsusnak tunik, mert a Fintae meg eleg friss volt. Vegul is nindegy, mert az osszes palyazat ott vegezte ahol koll: a szemetkosarban.
A terulet doglott, ket okbol, ott a vasut. A vasut 3 helyen tud atmenni a Dunan, Eszaki hid (doglott), Baja es itt. A forgalom 90-95%-a Deli Vasuti hidon megy at, igy minden vonat Kelenfoldon is atmegy. Emiatt a terulet ertektelen, rosszabb mint a Nyugati vagy Keleti mellett, a kb. 100szor nagyobb vasuti forgalom miatt. A masik baja, arnyekban fekszik. A Dozsa Gyorgy-Hungaria a OriasKorut (Van kis, nagy ez aharmadik, az orias) mertanilag ugyannyira van a centertol mint a Kelefold, es mar regen beepult. Ez az Orias Korut nem tud tovabbmenni, mert a Hamzsabegen meg mindig vonat jar, autout helyett. Eszak fele, a Budai Oriaskorut nem letezik a hegyek miatt.
Ugyhogy itt nem lehet nyero tervet csinalni, a rozsda meg a topologia miatt.
A Bp2100 AD terv megoldja a problemat.
Vasut nullaval, ugyanugy mint az M0 kiviszi a teherautoforgalmat a varosbol, a vasut nulla kiviszi a meg mindig jelentos vasuti teherforgalmat a varosbol, mert ez mar abszolute nulla lett a varoson belul.
Amig a kamion forgalom jo reszenek be kell jonni a varosba, mert hozza az ellatast, a vonat teherforgalom 100%-at el lehet terelni, mert egyetlen tehervonat sem szallit arut a varosban, az osszes vonat a varoszelen levo Bilknel atrakodik teherautora. A szemelyforgalom meg a vasut kor 4 pontjan levo (Vac, Godollo, Ullo, Tarnok) metro-vasut-volan intermodalon atszall a kozponta vivo metro csap vonalakra.
A vonat kivivese megoldja a Gordiuszi csomot, bar sin marad ott, a Szekesfehervarrol jovo Metroszerelveny, Tarnoknal felszedi a nyugat felol erkezo vasut utasait, es a mostani sineken berobog az Ajnacsko utcai felszin alatti uj Metro allomasra, ahol az M2-kanyarodik a kereg alatt a vasut vonalan a Nepliget Centerig.
Oda ont, kb. 10-12 tph-t, vagy 10K csupo-t. (Train per hour, csucs utas/ora)
A kek buszok legalabb ugyanennyi utast. Nagy intermodal csomopont lesz a BKV Kelenfoldi buszgarazsa helyett. (Egy resze ennek a garazsnak felmegy R-Palota MAV telepre! a masiknak meg nem keritett helyet a Bp2100 Krisztus utan terv.
Kelefoldon a Sz-Metro a kereg alatt fut , meg nincs eldontve, hol bukik ala. Kelenfoldon, kb. 1100 meterre all meg a vegallomastol. A megallo 400 meteres korzeteben Irodablokk keletkezik,
a tobbi helyi celokat szolgalo bevasarlokozpont vagy park.
Az irodahazak es egyeb business dolgok, azon a reszen az M7-es mellett epulnek fel.
Köztér Reitter Ferenc álma 2009.04.06 07:00:00
Reitter Ferenc a XIX. században elkészítette a mai Nagykörút helyén kialakítandó hajózható csatorna terveit. Erről tartotta akadémiai székfoglalóját is 1867-ben A pesti Duna-csatorna s a hozzá kapcsolt minden remények valósítására alkalmas utak és módokról címmel. Terveit a…..
lcpacific 2009.04.17 18:51:06
A tortenelemkonyvek szamara:
A vizi szallitas szerepe a civilizacio fejlodeseben
Atfutunk a civilizacio teteje pontokon, az emberi fejlodes hol es mikor volt a legmagasabb fokon. Fejunkbe tartjuk a kepletet: civilizacio=productivitas+ kereskedelem, ahol kereskedelem e = communikacio plusz szallitas
Start: Irak, a bolcsoje, Mezopotamia, szigetkoz, ket folyo kozott. Itt kezdodott a vizen valo aru szallitas is.
Egyptom: Nilus, komoly kereskedelmi flotta hordta az arut a Niluson
Fonicia: Tengeri szallitas nyomja elore a fejlodest
Gorog: meg tobb tengeri szallitas, szigeteken valo operacio, csatorna asas
Roma: nagy tengeri flotta
Majd kb. 1000 ev szunet, a Dark Age a fejlodesben, Velence no ki eloszor a romokbol.
Velence: Tengeri szallitas es varosi csatorna szallitas.
A csatorna szallitas lenyege: a csatorna uszaly, lovontatassal, 30tonna arut tud vinni egy loval, amig egy szeker 2 loval kb. egy tonnat, de csak rovid tavra. Hosszura inkabb 500kg aru.
Pl. Tokajbol vittek fel bort Krakkowba. Kepzeljuk el az idot, es a ket lovas szeker napi 50kg szena uzemanyagot.
Velence a csatorna rendszerenek koszonhette hogy a Civilizacio csucsan tudott lenni par szaz evig.
A szallitas adta Velencenek a csucsot, a szallitas vette el, Amsterdam, ami ugyanaz mint Velence, a folyodeltaban tudtak csatornakat epiteni es kore a varost, tehat megvan a helyi szallitas, plus a folyami, a tengeri szallitasnal meg olcsobban tudtak a fuszert Indiabol Europaba szallitani mint a Velenciek, mert ott volt egy nagy szakasz, ahol karavanok vittek az arut Indiabol Alexandriaba, ami 30-50-szor dragabb volt mint hajoval. Ez szaritotta ki Velencet, es tette Amsterdamot a civilizacio tetejere.
London vette at Masterdam szerepet, valoszinu a sziget hatas miatt, Amsterdamnak reszt kellett venni a nagy Europai haborukban, amig Londonban Cromwell utan mar nem volt nagy haboru, nagy rombolas. London ugyanaz mint Amsterdam, folyo delta, nagy csatarnakkal.
Ide tesszuk a civilizacio recovery-idejet, amikor a csatornaepitesek kezdodtek Angliaba, es oriasi halozat epult ki. 4000 merfold, 6400 km hosszu volt a brit csatorna halozat, amig 1996ban az autpalya hossza 2000 merfold, 3200km volt.
Behellyettesitve a civilizacio kepletebe, a brittek tudtak szallitani az egesz orszagban, az olcso szallitokapacitas tobbszorose volt az Europainak, ez vitte oket fel a vilag tetejere.
LATJUK: a Civilizacio teteje mindig a viz mellett van, Mezopotamiatol kezdodoen,.
London utan Ney York lett a civlizacio teteje, szinten tenger mellett, szinten folyodelta, mint London es Amsterdam, de itt mar belepett a vasut es a kozut is a szallitasba.
De a viz maradt tovabbra is az iranyito a fejlodesben, a top-civilizacio atugrott az Amerikai kontinensen, es San Francisco (szinten folyo delta) Silicon Valleyben ert a kovetkezo csucsra.
Az utolso csucs: del-California 10 millios Conurb, Los Angelestol San Diegoig, vegig az oceana parton. Mindig a viz mellett, indulaskor folyo, kesobb csak a tenger-ocean parton.
A csatorna szallitas Nyugat Europaban eleg jelentos volt, nagy francia es nemet csatorna rendszerek maradtak eletben, de van nagy csatorna rendszer Texasban is.
Kelet Europaban, inkabb Eszak Europaban, Szentpetervar erte el magas szintet, ami szinten folyodelta, es van meg egy elony, ugyanaz mint London Amsterdam, a Golf aram melegeti a vizet nem fagy be, egesz evben lehet hajozni. A Hanza varosok is idetartoznak, van koztuk folyodeltas is, amelyek magas szintre jutottak a fejlodesben.
Belváros-Lipótváros http://vker.intermap.hu/forte5/Terézváros http://87.229.26.89/webterkep/index.htmlErzsébetváros http://www.mszp007.hu/modules.php?name=ReviewsJózsefváros http://www.mszp8.hu/modules.php?name=ReviewsJózsefváros http://www.jozsefvaros.hu/seta/doom.html Belvárosi…..
lcpacific 2009.04.15 23:09:25
A Kismetro es kornyeke kozlekedes
Kozlekedesfejlesztest nem eleg egyszer tervezni, egy nagyobb valtozason evekig kell gondolkodni, tobb tucat variaciot atszamolni, majd amikor kesz vagy kezd elolrol. Jo pelda az Ulloi-Ecseri uti palyaudvar, $10 milliard “megoldas” helyett 1 millioval jobbat lehet csinalni.
Kozlekedes alapkeplete Bp-n, idealis eset:
Busz vagy troli: 5000 cs-upo (csucsido, utas per ora, egy irany, reggel 6.30-tol 7.30-ig,) 1.
Villamos: 5000-15,000 cs-upo, nincs mas, hosszu Combino viszi az utasokat
Metro: 15K csupo,
Ezek metro epitesi szamok, metro nyujtas, vagy mai uzem 5000 csupo-nal mar OK, sot ezalatt is ha mar megvan. Metro zart palyan futo, gyors gerinc. Villamos, meg a HEV, lassu uzemu nagytomegu eszkoz.
Az idealis kozlekedes Bp-n, es a tobbi korkoros nagyvarosban, metro es villamos a belso gerinc, alapkorokon, mint a 2-4-es, vagy az uj BP-Metrokor, par metro sugarcsap, majd erre a csapra, a koriveken futo busz es trolik hordanak ra.
A Kisfoldalatti idealis upgradje, kivinni Vac vasutallomas, Dunakeszi remizzel. De ehhez tul kicsi, a 300 fos szerelvenyek nem birjak a forgalmat, meg ott az M3-is. Bar ez is egy combo, mert azert tud ez 10 ezer csupo-t, ami talan eleg. De ott az M3-as erre. Viszont jo lenne hosszabitani, mert 2-3 metro megallot tudnank tenni a Rakosrendezora, ahova 6-9K munkahelyes irodablokkokat tudnank rakni, idealis helyre, a Belvar felol TK-val toltodne a 2-3 iroda blokk, a tobbihelyrol meg foleg autoval. Egyik combo Istvantelekig felvinni a Kismetrot, , es oda a tenni a remizt. Hatranya, tul kozel van az M3, ket gerincvonal egymas mellett nem jo hatekonysagu.
A 3-ik combo, ott a MAV Rakoskorvasuti uresen allo remize, oda tenni a kismetro Remizt. Most ezt a combot gondoljuk at.
Mexico megallo:
400meter gyaloglasig johet Iroda, igy jobbra es egeszen a Teleko Blankaig lehet egy 10-12K+ iroda munkahely blokk. Autoval az elerese ennek a blokknak az egesz Bp+Aglo Skala 1-10-en, 9-es, nagyon jo. TK eleres ugyszinten 9-es. Nagyforgalmu blokk, ket VAP is fut ott, ide jobb iroda mint gimi.
A Gimit feltesszuk a masodik megallo, 900 meterre a Sportpalyakhoz. Negy evszakon, 2.5 honap nyari szunettel, alig jut ido szabadban sportolni, ide teremsport kell, keves szabadpalyaval, 2 teniszpalya, 2-3 kispalyas foci, 3-5 kosar, plusz nagy udvar eleg. De kell sok tornaterem, Futsalhoz (amit sokkal jobb lenne hoki modjara, palankkal jatszani, ugy hogy a labda soha sincs kint) badmington, es lanyoknak terem aerobic, tanc fele tornahoz. Ide elferne egy 2-2500 fos supergimi.
A masik oldalan a megallonak meg egy 6-7ezer fos iroda blokk. Metro kozepen, mellette ketszer 6 savos VAP, plusz 2 sav fasitott tartalek.
Ettol 900meterre a Tahi utca, Rakospatak fole jon a kov. Megallo, igy az egesz Rakosrend blokk, a Rona park magassagaig, irodablokk lehet mert 400meteren belul kellene gyalogolni a Metro megallotol mindegyik epuletbe, nem kell meg egy buszra szallni.
Egy kis belvaros lenne, 50 ezer iroda munkahelyet toltene ez a 3 Kismetro allomas. Kb. 20%-at, azaz ~8-10 ezer ember vinne oda a metro belvaros felol minden nap.
A kovetkezo megallo nagy kerdes, mert nem erdemes ritkan lakott suburban metro megallo csak nagyon ritkan, itt buszok gyujtik az utast, es jo helyre tervezett metromegallokra hordjak.
A Csomori ut vegere tennenk egyet Metromegallot, vagy meginkabb a Lipotvar utcahoz, mert ott is ugyis meg kell allni mert eles kanyar jon, itt van a Remiz is. A vegallomast a Zsokavar utcahoz tesszuk, a 40 ezer lakosu UjpalotaiLakotelep vegere, vagy benyomjuk a lakotelep kozepebe, a Paskomliget utcaba, mert mar ugy is ott a sin, zart palya, hely van boven.
tehat Indulunk a Paskomligetnel, 800 meter mulva megallunk mert eleg suru ez a lakotelep egy metro megallohoz, majd megint 800 meter, a kanyarba egy megallo. Az itteni megallo kore megint lehet egy 400meter sugaru felkorben Iroda blokkot tenni, mert mind autoval, mind TK-val jo az eleres, pl. a Deak terrol ez a metro 30 perc alatt ott van.
Az iroda blokk kore pedig egy surubb condo lakotelepet teszunk nem csaladi hazasat, mert ott a jo eleres.
Total bovites hossz 9000 meter, foleg kereg alatt fut, de vannak felszini zarpalyas szakaszai is, azaz hullamzik, megallok fennt, majd le, de nincs sem auto, sem gyalog kereszt, persze kivetel mindig van a kozlekedesben, egypar gyalog atjarot azert elbir. A forgalom, 300 fos kocsik, 12-14 tph (train per hour) biztosan tele lesz, csucsidoben lehet hogy elmegy a maximum 30 tph is. Kivalt ket draga es lassu villamosjaratot es jo eg tudja hany buszt. Ha 20 tph van, akkor efolott mar nem lehet maszkalni a sineken at, mert tul veszelyes lenne.
lcpacific 2009.04.16 20:23:18
Tovabbi szamok a Kismetro hosszabitasrol.
A hossz nem 9000m, hanem pont 6500 meter, ugyanannyi mint a 69-es villamos. Itt latni a kulonbseget. A kismetro hossza 4500m, 11 perc, a hosszabitas, kb. 36km/o-t tud, 650 sec, 11 perc legyen 13, tehat 25 perc alatt atszallas nelkul beerunk Ujpalota kozeperol a Deak terre, a mostani 35perc, plusz atszallas, 40-45 perc. Jo improvement, de emiatt nem koltenek ennyi penzt a hosszabitasra, csak akkor ha 30-50 ezer iroda munkahely megepul Rakosrendezon. Ekkor mar megeri, mert nagy az idonyereseg.
A 62-62A villamosok megszunnek, latni lehet a gerinc sugar- korut rahordas, itt pl. egy busz vagy troli, indul a Forgach utcai M3 megallo, majd Kismetro ujelsomegallo, majd Nagy Lajosonon az Ors vezerig, majd megint belecsap az M3-ba az Ecseri utnal es a vege az Rackeve Metro csap lesz. Erint 4 metrocsapot. ( Igy megszunik a 3-as villamos is.) Latjuk a logikat Bp-tkban. Indul (Lakas) busz- metro – busz- Erkezik, a Minden pontbol minden pontba eljutas foarama.
Pontosabban leirva, a rendszer, 800x800 meteres raszterral probaljuk lefedni Bp TK-jat, sugarirany-es iv iranyban, es a rendszerben vannak nagyforgalmu 10-15 csupo-s singericek.
Meg nincs vege a Bp2100-ban, mert a Korbusz megy tovabb, atmegy a RacDunan, eleri Csepeli 2-es villamosmeghosszabbitast, (A HEV-et ott a 2-es villamos meghosszabitasa valtja le), es egy tovabbi Duna hiddal eleri a Szfeherva-Tarnok-Ajnacsko metrocsapot is. Korbe lehet menni ezzel a busszal, ugyanugy mint a 2-4-esen a Combinoval, csak nagyobb sugarban.
A 14-es villamos is megszunhet, mert ott a sugariranyu gerincforgalmat a M3-Kismetro bonyolitja, a helyi sugariranyra meg eleg egy troli, meg csuklos sem kell.
Igy 5 villamos jarat valtodik le Metrora es buszra, 3,14, ,62, 62A.es 69.
Az uj BKV remizben Ujpalotan van hely egy uj Troli remizre is, jo helyen van es par remiz meg nagyon rossz helyen van.

lcpacific 2009.04.17 05:48:19
Kis beepitesi eloiras korrekcio kell.
Hirdetes:
www.oc.hu/ingatlan/T004997
"A XV. kerület Rákospalotai részén kínáljuk ezt a 13 lakásos társasházból, 3 üzletből és 16 mélygarázsból álló projektet építési és kivitelezési tervekkel.""
Mara, az auto es a tk vilagaban, a lakotelepeken-lakoparkokban, de a szimpla lakoovezetekben is, mint ez itt a XV-ben, uzleti es kereskedelmi tevekenyseg NEM megengedett. A boltok a bevasarlo kozpontokba gyulnek, az irodak meg az irodakozpontokba. Lakotelepen csak egy iroda van, a Lako-MANAGEMENT (hazmester) irodaja.
Ezert az ilyen project helyes topologiaja: 13 lakas, 13 garazs es 13 parkolo-zold combo, ami ha kell parkolo, ha kell zold fu. Idealis esetben a garazshoz tarolo is tartozik, azaz a garazs 30-40m2 korul van.

Ebből a házból hurcolták el Kossuth Lajost Eladó a zuglói Törley-villa Tálas, perzsaszőnyeg és Hiperkarma-plakát Borkóstoló a közös költségből "Brazil dió svédpadló". De jól néz ki Zenekari próbaterem pingpongasztallal…..
lcpacific 2009.04.16 07:55:51
@kispista:

Ezert kell kovetni a Bp2100-as tervet. Azon a szakaszon tul sok a sinkapacitas, 30 ezer csupo (csucsforgalom utasperora, de eleg a 7-8K csupo.
A HEV 15 percenkent jar ott, de az sem kell.
A terv szerint a Rackeve HEV, (ami metrora van cserelve)vegallomasa a Lagymany Pesti Hidfo, itt talalkozik az M2 metroval, ami a Delibol jon, kereg alatt, es megy tovabb a KKalmanon, a Nepligetig, kereg alatt az M3-ig. A Belvar felol jon a 2-es villamos, es lemegy Csepelre a HEV helyett a vegallomasig. Idealis improvement, nagy koltsegsporolas.
Jo kis csomopont lesz ott, 20-30 ezer ember legalabb megfordul minden reggel.
Csak az idetlen epitesz tolta ra MUPA-t a hidra, nehogy konnyen menjen a kozlekedes.
BudapestenMég annál is nagyobb futballstadion kell (sportgéza) Visszacsempészik a rakparti sztrádát (index)Mocsár bűzlik Budapest közepén (blikk)Kiemelten lerobbant zöldterületünk: a Margitsziget (homár)Drabális kátyúk az építkezések miatt (naphegy)Benyomások Szegedről…..
lcpacific 2009.04.15 23:25:36
Nepstadion vary:

Regen sokat tele volt, ma is megtellik egy evben parszor. Foci is neha megtolti..
A problemaja, hogy tul nagy a palya a futo es az atletikai resz, es nem maximummon van a lealtok lelatok szoge.
A jo futball stadionoknal a partvonaltol 3 meterre kezdodik a nezoter, Angliaban csak ilyenek vannak, es maximum meredeksegu, azaz az elotted ulo feje teteje a terdednel van. A masik az idojaras.
De Angliaban langyos a tel, Januarban is lehet jatszani. Ny-Europa egy jo resze ilyen,
Spain, Italy, Fr, NSZK, Portugal, Turkey, Greece, meg a Skandinavok is tudnak telen focizni.
A kontinentalis zonaban rovid a jatekra a jo ido.
Pesten mar Nov. Dec-Jan-Feb-March nem erdemes szabadban jatszani, de Okt, es Aprilis sem tul jo. Futesi szezon 6 honapos, de a jo ido a szabadteri jatekokhoz csak ugy Maj-jun-Julius, Aug, 120-140 nap, a 365-bol.
Egy Combo vary, ugy 2020 kornyeken, amikor a nagy epitkezesek lemennek, penz mar van boven:
A legjobb stadion combo: Ami nem jo az nem jo, legjobb lebuldozerezni es egy fedettet epiteni. Nem erdemes tolotetossel bajlodni, plane nem ahol sok ho esik, mert nagyon draga a szerkezet. Sok stadion van a Bp-i kliman a vilagon, es ezek foleg fedettek. Pl. Vancouver, 55K seat, fedett stadion.
A meccsek nagyreszet ma mar este jatszak. Bp-n, van 10-15 nap meleg egy evben amikor tul meleg a stadion, de focit ugysem jatszanak julius 15-Aug 5 kozott. 100-130 napig meg elmegy a nyitott, de utana mar csak fedett.
A Vanc stadion beszedett $58 milliot egy evben, jo managent eseten Bp be tudsz szedni $30 millio folott. Egy stadion ritkan tud annyit beszedni, hogy az epitesi toke mondjuk 10%-al megteruljon, 15 ev alatt. A szamolas, mondjuk 2%-t per ev, ha hoz akkor mar jo, a tobbi jon, a sokfajta mas adobol. Jegyeladas utan, reklam utan beszedett Afa-bol stb..

A jatek: ha most szerveznenk. MLSZ nem sorsol a focibajnoksagra hanem iranyit.
A fordulok nyaron videken zajlanak, Szept 15 -tol jatszak a fovarosi meccseket, jobbara,
Ugyhogy szept 15-tol, a Stadionba minden napra esik egy esemeny, jobbara egy foci meccs, 4-5 bajnoki meccs/het.
Alacsony aron van a stadion berbeadva, nyilvan, ezekre a meccsekre.
A palya mufuves, mert sokat van gyotorve.
Huteni nem kell, mert eleg draga, de azert ki kell hagyni a klimanak helyet.
Futeni kell, egesz evben uzemelo stadion.
Eleg kozel lehet egy break even bevetelhez egy ilyen stadion, ilyen szervezessel, azaz
A fenttartato szemelyzetet boven el tudja tartani, plusz felujitashoz tud alapot kepezni.
Akkor meg mar egy CEP majdnem megeri. Azok a CEP-ek rosszak, amelyben az uzemelteto Labor fizeteset fentartasi uzemeltetoi koltsegeket nem tudjak kitermelni.
Egy 3 millios Bp. Conurb 2020-tol mar boven el tud egy ilyen stadiont tartani, ha nem elobb.
Tehat a legerosebb stadion a mai Nepstadion helyett, egy 50-60 ezres fedett muvfuves stadion, ahol minden forduloban van 2-3 NB1-es merkozes. Azaz pentek,szombat vasarnap, es egy a hetkozi fordulobol.
lcpacific 2009.04.16 05:50:43
Budai rakpart autopalya
Kiepitese a Bp2100-ban szerepel, mert Budan csak egy korut van ugyebar, a Margitkorut a budai Kiskorut. A budai nagykorut nem tudott epulni mert ott vannak a hegyek. A ket masik E-D utvonal, a rakpart es az M0. Ma csak a rakparton tudnak rendezodni az autok, Pesten erre sok korut van es lesz a korvasutak helyen ket autout s. Az M0 befejezo negyede sokat lefog vennni a mai budai rakpart forgalombol, mert az egesz Dunakanyar M7 forgalom ott megy most, mert tul nagy kerulo nekik az M0. De azert meg az ujrakpart is kell, mert az auto vilagaban a varosreszek kozotti utak tomodnel el mindig. Ez pedig egy ilyen ut..
Az iskolai konyvekben nem igy epul egy rakpart, mint a kepeken van, hanem ugy mint a hidpiller. Lezsaluznak egy jo nagy szakaszt, van erre vizzaro standard zsaluzat, kiszivjak a vizet es epitik mint a tobbit. Bar ott nyaron van 3-4 hetuk, ahol zsalu nelkul fel tudnanak huzni egy tamfalat. A BP-2100 ban a Citadellat kellene oda lehordani. Well, a Citadella kovek ujra felhasznalhatok az ujtamfal epitesre ott, inkabb akkor jobb, leszeded a C-Ellat, felrerakod, majd a Gelazs tetejerol hordod le a rakpart toltest.
A Bp2100 Rakpart, indul az uj Aquincum hidtol, a Gazgyar utca mar erre le van foglalva, es megy a Lagymany VAP-ig a maximalis szelesseggel.
A Duna kicsit gyorsabban fog folyni, de a keresztmetszet ott kb. 2000-2500 m2, magas vizallasnal, amibol levesz az uj rakpart kb 24m2-t, 1%-t nem merheto gyorsabb folyast okoz. Kulonben is csak jo ha 60 napot/ev magas ott a Duna amikor ez szamit. Inkabb arviznel a Romain emelkedik par extra centit a vizszint.
Jelen posztban kedvcsinálót szeretnék nyújtani Szekfű Gyula Három nemzedék című írásához. Egész pontosan ahhoz, hogy minél többen olvassuk el Szekfű ezen munkáját. Miért érdemes levenni a polcról a jó öreg Három nemzedéket? Először is azért, mert ez a jó öreg Három…..
lcpacific 2009.04.12 09:45:05
felkutassa a Trianonhoz vezető okokat.

“Felkutassa a Trianonhoz vezeto okokat”
Egy oriasi tevedes van a magyar tortenelem tudasaban. A magyar tortenelem Trianon felfogasa, hogy nagyhatalmak igazsagtalan bekediktatuma elvett Maogyarorszagtol 2/3 resznyi teruletet.
Ez igy volt es van tanitva az iskolakban, 45 elott, 45-atkos es a mai demokraciaban is.
Trianon inkabb adott mint elvett.
Talan a legerthetobb ut elmagyarazni ezt: Mi volt a 48-as szabadsagharc celja? Mindenki fujja, a fuggetlen Magyarorszag. Tehat Mao nem volt fuggetlen, azaz el volt foglalva, azaz a terulet mase volt nem a magyaroke. Magyarok is laktak ezen a teruleten, de meg abban sem lehetunk biztosak, hogy tobbsegben, meg a mai magyarorszag teruleten is, azaz voltak nagy teruletek, foleg a Dunantulon, ahol sok nemet es horvath elt.
Budapest helytortenetet olvasgatva, feltunik hogy pl. az osszes epitesznek nemet neve van, es akiknek epitettek azok 90% is nemet nev.
A Király utca az 1740-es években kapta első nevét, a Mittermayerische Gassét. Akkor ez a név a mai Jókai (akkor Gyár) utcáig volt érvényes, onnan a Lövölde térig terjedő utca szakaszt pedig Lerchenfeld Gassénak, azaz Pacsirtamező utcának hívták. Az ezt követő Englische Gasse, vagyis Angol utca neve 1786 körüli időre tehető. Az utca névadója az Országút sarkán állt, Angol királyhoz cégérezett fogadó volt.
1837. augusztus 22-én nyílt meg Pesten a közadakozásból felépített Pesti Magyar Színház Bajza József igazgatásával. A magyar nyelv pallérozása és az erkölcs nemesítése mellett a színház vezetőinek fő célja volt a magyar dráma felvirágoztatása. A Pesti Magyar Színház, amely az 1840-es országgyűlésen a Nemzeti Színház nevet kapta, otthont adott a zenés műfajoknak is, hiszen a város egyetlen magyar nyelvű színháza volt.

Budapest hivatalos nyelve a nemet volt, es osztrakok laktak, csakugy mint a torok idokben a torokok.
A kronologia, roviden.
Egyetlen Triaononhoz vezeto ok, a neve Mohacs. Itt lett elvesztve a fuggetlenseg, az orszag nyugati reszet az osztrakok urlatak, kozepet a torokok, keleten maradt meg ugy 1/3-resz az eredetibool.
Amikor a torok birodalom meggyengult, (szokas szerint mint minden orszag, birodalom) akkor az osztrak nevu nemetek (az akkori keletnemetek, szoszerint) elfoglaltak, es eszuk agaban sem volt ingyen visszadni a magyaroknak es kivonulni. Semmi nem valtozott, azaz a keletnemetek a torok kiuzesevel egy kalap alatt elfoglaltak meg a maradek magyar reszt is, ami eddig nem volt az uralmuk alatt. Ezt probalta Tokoly es Rakoczi visszafoglalni.
Tehat a nagy megallapitas, hogy elbukott a 48-as szabadsagharc, ami azt jelentette, hogy az orszag nem nyerte vissza a fuggetlenseget, azaz egy osztrak tartomany volt, mostmar az egesz terulet. Csak kicsit nagy volt a beka, az osztrakok nem tudtak lenyelni egyben, azaz folyamatosan telepitettek at a nemet ajku lakossagot. Hasonloan mint ma a zsidok teszik Palesztiniaban, telepitenek telepeseket.
Probaltak lecserelni a magyar nyelvet nemetre. Az egesz fovaros el lett nemetesitve, a hivatalok nemetul mukodtek, az utcaknak nemet nevuk volt stb Mi kell meg? Bp egy nemet varos lett. Erre jott a forradalom, ami elbukot. Nem sikerult visszaszerezni.
A kiegyezes. Valamit hasznalt a forradalom, mert az “osztrak tartomany” nagyobb onallosagot kapott.
1900-ban mekkora volt ez a tartomany, es mennyire volt magyar.
Ez nem nagyon van kutatva, pl. mi koze volt Horvatorszagnak Magyarorszaghoz a monarchia alatt. Matyas alatt Bp-nek fizetett adot, mar ameddig a roman szarmazasu Matyas Becsbe nem tette at a szekhelyet.
Nagyon jo jellemzo, mi a magyar mi az osztrak, hogy az egyes teruletek hova kuldtek az adot.
Pl. Ujvidekrol hova ment az ado, Bp-re vagy Becsbe. Valoszinu mindket helyre, de Becsbe biztosan. Egy nagy kusza dzsungel volt az egesz, sok kombinacio letezett. Vagy Zagrab fizetett-e adot Bp-nek. Valoszinu semmit, de Bp fizetett nagy adot Becsnek. A lakossaga a teruletnek nagyon kevert volt, nyelvek, nepek keveredtek. Az hogy az osztrakok hogyan rajzoltak a terkepre a kozigazgatasi hatarokat, nem sokat szamitott.
Szoval elbukott a szabadsagharc, nem lett onallo magyar kormany, egeszen addig, amig Trianonbol nem jott az ukasz, OK, ez a terulet, itt lehet megalakitani a fuggetlen magyar kormanyt.
Igy pontos:
Trianon elvette a vesztes osztrakoktol a birodalmuk 80%-t es birodalom nepeinek fuggetlenseget adott. .
Hat hogy hol huztak meg a hatorokat, azon lehet vitatkozni, az alapelv, hogy senki nem volt elegedett vele, mert mindenki tobbet akart, nyilvanvaloan. De a szabaly itt, az emberiseg tortenelmeben, az elso naptol kezdve, a gyoztes joga a dontes, es a gyoztes, tobbe kevesbe az etnikai hatarokon huzta meg. Nyilvan valo az is, hogy voltak vitathato teruletek, de az is nyilvanvalo, hogy a dontes mindig a vesztes hatranyara tortenik, az elso napjatol az emberi tortenelemnek igy van. Magyaroszag a vesztes oldalan volt, bar mondhatta hogy kerem minket belerangattak ebbe a haboruba, mert a dontes az osztrakok kezeben volt, de hat ilyenkor ez keveset szamit, mert megis a vesztes oldalan harcoltal.
Melyebben, Darwin szerint, a sik teruletek nehezebben vedhetok, itt nagyobb a populacio csere sebessege mint a hegyvidekeken. A magyar lakossag nagy resze sik es enyhen dombos teruleten elt, ezert az elso alkalommal amikor meggyengult, jol meg lett ritkitva ez a nepesseg, amig a hegyvideken kevesbe, az ott elok jobban tudtak szaporodni, es amikor alkalom volt lejonni a hegyekbol es elfoglalni teruleteket.
Menjunk vissza Romai birodalom bukasa utani idokre: a Szlavok es nemetek a kornyezo hegyekben eltek a Romai birodalom alatt is, es utana is, de maga a sik medence a magyar honfoglalasig tobbszor is cserelt gazdat, mind Keletrol jovo nepek, csereltek egymast.
Magyarorszag is ki lett soporve a tatarok altal, alig 2000 evvel az elfoglalas utan, csak valami oriasi szerencse folytan a tatarok kivonultak, es a kornyezo nepek nem foglaltak vissza, hagytak idot a magyaroknak a recoveryre.
Egy romai csoport is a hegyekben elte tul a romai birodalmat, ebbol lett Romania.

Osszegezve, Trianon eleg jol sult el, mert itt kapta vissza, veszteskent, ingyen, az orszag a fuggetlenseget, amit Mohacsnal elvesztett es 400 evig nem tudott fegyverrel visszaszerezni.
Csak nem kapott annyit amennyi Mohacs elott volt, nyilvanvaloan, mert akkor sem volt talan meg 50% sem a magyar nepesseg aranya. Akkor a tarotmanyok magyar uralom alatt voltak, amelyek elvesztek. Miert adtak volna vissza a magyaroknak? Adtak amennyit adtak, ahol sok volt a magyar.
Kosovo hasonlo story, nagyhatalmak adtak ingyen a szerbeknek, nagyhatalmak vettek el toluk, mert nem voltak kepesek jol managelni. Problemat okoztak a nagyhatalmaknak, az egy millio ember kilakoltatasaval. Easy come, easy go. Ritka kivetel a tortenelemben Jugoszlavia.
BudapestenVizsgálat indul a lakókat elfalazó V. kerületi hotel miatt (index)Terv a fővárosi közigazgatás reformjára (sadia)A felfele bővülő Corvin Mozi látványterve (8ker)"Melyik épületet utálod a legjobban?" (városképp)Több ezer lakás épül az Újpalotai lakótelep…..
lcpacific 2009.04.10 22:21:25
@retekblog: Kicsit furcsallom ezt a hirt, mert az en Bp2100 tervemben duplaszintu fas parkolo es homlokzatkiforditas szerepel, es eddig meg nem tapasztaltam elterest ettol a tervtol.
A Hungaria furdo: a varosi furdok nem a mai, rekreacio-szorakozas-sport celra lettek epitve, hanem tisztalkodasra, mert a lakasok nagy reszeben nem volt furdoszoba. Egy ilyen furdoszoba szolgaltatas volt a Hungaria furdo is, oda jartak az emberek a heti (vagy havi) tisztalkodasra. Mara a lakasok nagy resze furdoszobas lett, ezert ez a szolgaltatas kihalt. Igy uj kozfurdok epitese biztos bukas, a meglevok kihasznaltsaga is nagyon alacsony.
Szallodakat inkabb a Bp-Stripre tesszuk, tucatnyi jo epulet van hoteleknek, pl. Tulipanos Lada muzeum (volt Neprajz) Foldmuv-PM-BM-IM miniszterium, MTA szekhaz, TV palota, Liszt Zenemuveszti, Vajdahunyad, es a Szechenyi furdo mogott resz egy nagy hotel-thermal Spa-ra.
Bp-Stripnek hivjuk a fo turista reszeket, igy a Var, Vizivaros, Kis-Belvar, Andrassy-Varosliget. A Bp-Strip egy nagyon jo marketing nev, Las Vegasbol atveve.
Ez a Erzsebetvarosi resz ott Strip-2 zona, igy hivjuk a Strip-hez kozeli reszeket, itt is hasonlo a policy mint a Strip-en, csak nem akkora intenzitasu. Pl. itt is replica-kat epitunk modern epuletek helyett, de itt sok kivetel lehet.
Sok jo blokk-rehab lehetoseg van, azon a reszen pl a Kertesz utcaban. A reszrol ugy tunik a Fotaxi mar kivonult, de ott van meg egy nagy operacio, a BKV. Nem idealis helyen van, fokozza a stadion hatast.
A legerosebb folyamatsor:
BKV kozpont atalakul nagypolgari lakasokka. Az operacio kivonul az Ors vezer terre, a Feher uti epulet helyere epitett uj irodahazba. A Feher uti jarmujavito, kimegy Dunakeszire, a Bombardier helyere, ahol a Vacig kijaro M3-as uj remize is van, es a BKV uj jarmujavitoja. A 3-400 eft/m2 belvarosi lakaseladasok fedezik az akcio nagy reszet. A Bombardier vasut operacio lemegy idealis esetben miskolci MAV Jarmujavito helyere, az pedig bemergel a debreceni MAV jarmujavitoba. Jo kis atrendezodes megy vegbe a hatekonyabb operacio erdekeben.

lcpacific 2009.04.12 02:17:45
@Sadia: Ha lenne Leghulyebb otletek Bp kozlekedesre blogom, akkor a pu-kat osszekoto vasuti alagut kapna az Oskart. Mert a videkrol Bp-re jovo utasok nagyon kis resze megy tovabb, 90-99%-kuk Bp-re jon. Tehat pl egy Miskolc-Bp jaratrol jo ha egy ember akar tovabb menni Gyorbe.Ezert epits egy alagutat, hogy ne kelljen atszallnia. A rohej, ezen felul, hogy a Miskolci vonat a Keletibe jon be, es a Gyori onnan indul, mert a legtobb vonat a Keleti erkezik es onnan indul. A MAV is elismeri hogy Bp-nek boven eleg lenne egy pu.
De a pelda jo, kozlekedesmernokoknek kellene bemagolni, hogy mennyire bonyolult a kozlekedes, el lehet kolteni a GDP 10%-t totalis hulyesegre, ugy hogy eszre sem veszik.
Ezt mar leirtam egy parszor, a mai posting lenyege, elmeleti pelda tananyag a BME-nek.
Hogyan oldana meg, ha Miskolc+Debrecen vonalon napi 100 ezer ember jon be Bp-re es ebbol 70 ezer ember tovabb akar menni, Szeged, Pecs, Sopron es Gyor iranyaba.
Vasuti alagut varos alatt: koltseg 5% de inkabb 10%-a a GDP-nek.
A megoldas: Egy palyaudvar!
Espedig ahol a korvasut keresztezi az Ulloi utat az Ecseri uti megallonal. Pu-nak kell metro megallo. Oda tennenk egy atmeno pu-t, mert ott minden jaratot at lehet kuldeni, olyan a vasuti topologia. Jon a vonat Miskolcrol, all 3-4 percig, majd megy tovabb Gyorbe, Fehervarra, Pecsre. Nem kellene forgatgatni a hosszu hernyokat, 20-30 perccel rovidulnenek az utazasi idok.
Egy 5 peronos pu boven eleg lenne, az osszes tobbi pu bezarhatna.
NA ez akkor lenne ha csak tomegkozlekedes lenne csak, auto semmi.
Ma mar kell a vasuti palya az autopalyaknak, ezert csinalunk Vasut Nullat, amit mar leirtam az Index forumon. Bar a varosi epiteszet legnagyobb formalo tenyezoje a kozlekedes, azert jobb kulonvenni a blogokat, ez epitesz blog nem kozlekedeses.
A Hungari Furdo tervedet sajnos nem tudom belevenni a BP2100, Unokaink is Latni Fogjak tervpalyazatomba, mert oda csak azok kerulnek amelyek Unokaink, 2100 AD-ben is latni fognak, azon a teruleten meg nem tud megelni egy mar doglott szolgaltatas 90 evet.
De nem akarlak elbatortalanitani, csak postingolj tovabb, hatha sikerul bekerulnod egy jo otlettel a Bp 2100-ba. .