Regisztráció Blogot indítok
Adatok
aradszki

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A magyar politikai berendezkedés a rendszerváltás után nem alakított ki elég, és jó mechanizmusokat a hatalom megosztására és ellenőrzésére. A magyar politikai elit 1990 óta nem gondolt ennek a kérdésnek utána, és hagyta, hogy a például a magyar iskolarendszer alapvetően…..
aradszki 2010.01.04 12:23:06
Általában élvezettel olvasom Fóti Péter írásait. Időnként valóban magával ragadó az a hit és energia, amely a klasszikus demokratikus-humanista értékek mindennapi elterjesztését, hangsúlyozását, javítását szolgálja.

Van-e épeszű ember, aki nem ért egyet ezzel: "Közösen tudnánk igazán jó dolgokat művelni. Ehhez demokratikusnak kellene lennie a családnak, az iskolának, sőt a munkahelynek is. Minden lépés, amely ebbe az irány visz, csökkenti a félelmet. Ilyen kis csoportot toborzok magam a demokratikus iskolákkal kapcsolatba Internet oldalaimon, ilyen iskolákról írok, ezekbe az iskolákba utazom el, innen merítem az erőt legyőzni a félelmet, amit Magyarország mai állapota bennem kivált."?

De van-e, aki nem tartja reménytelenül sziszifuszinak? Én annak tartom. (könnyű lenne most ellamentálni egy másik bibó-i kijelentésen, a hamis realistákról és a megfeszült lényeglátókról, de nem teszem, mivel ez nem kevésbé lenne tévút, mint Fóti Péter véleménye a magyar iskolarendszer megváltoztathatóságáról)

A bajom az, hogy békés körülmények között, porosz környezetben, amikor minden porosz, vajon mekkora sikere lehet egy, az angolszász modell elveit követő, mégoly részleges iskolai kísérletnek? (Őszintén szólva, a mai Magyarországot szemlélve már annak is örülnék, ha mondjuk az iskolarendszerben valóban a porosz és nem a bizánci oktatási elvek érvényesülnének.) A kérdés persze költői.

Jól mutatja a helyzetet a "Bolognai folyamat" sorsa. Ugyanis függetlenül az eredménytől, az eredeti célokat érdemben nem vitatta senki. (nem is hiszem, hogy sok vitatható van rajtuk) Ezzel szemben ami létrejött, az finoman szólva is vitatható. Lényegében nem történt egyéb, mint a hivatalosan deklarált célokat a rendszer meghatározó érdekcsoportjai a saját képükre formálták.

Vajon miért gondoljuk azt, hogy bármilyen más alrendszer esetén nem ugyanez történne? (lásd még: érettségi átalakítása, felvételi stb., mind arról szól, hogy a nyomásgyakorlásra kevéssé képes csoportok érdekeinek az elnyomásával, az egyébként pozitív célok ellenére, az eddig is hátrányos csoportok további hátárányokat szenvedtek.)