Adatok
benyokaS
0 bejegyzést írt és 40 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Hitelt leggyakrabban bankok nyújtanak. A banki hitel jellegzetessége, hogy megszületésekor új pénz jön létre. Minden bank a hitelnyújtás során új pénzt hoz létre adósság formájában, a résztartalékos szabályozás (a jegybank hatásköre) alapján. Ez a pénz nem a banké, viszont…..
benyokaS
2011.12.04 16:56:25
@S. M.: és hogy jön ez a logikus gondolkodás szuverenitásához?
Az öngyilkosság egy nagyon emberi dolog.
Történetben éljük meg az életünket. Ha öregségben halsz meg, lassú halállal, életed során lemondasz arról, hogy életed egy történetet alkothasson.
Vitathatóan fogalmazok, de a különbséget megragadtam. Az ember történetet ír,…..
benyokaS
2011.12.02 22:59:11
@S. M.: Az örök élet hite nem arról szól, hogy összeszorított foggal kibírsz mindent, mert ha majd ha elkapartak, állítólag akkor majd minden szép és jó lesz.
Pontosan azt tudod átélni, amiről írsz, hogy az életed egy történetet alkot. Csak ennek a történetnek kitágul a horizontja. A halál nem vet neki véget, ezért az öngyilkosság nem elegáns, legfeljebb menekülés. Megtöröd vele a természetes ívet. Tákolás. Az örök élet nem a halál után kezdődik, hanem az életnek van egy halál előtti és egy halál utáni része. De ugyanaz az élet, együtt alkot egy egészet, és ha mesterségesen kiműtesz belőle egy kellemetlen szakaszt, azzal jót biztos nem teszel neki.
Pontosan azt tudod átélni, amiről írsz, hogy az életed egy történetet alkot. Csak ennek a történetnek kitágul a horizontja. A halál nem vet neki véget, ezért az öngyilkosság nem elegáns, legfeljebb menekülés. Megtöröd vele a természetes ívet. Tákolás. Az örök élet nem a halál után kezdődik, hanem az életnek van egy halál előtti és egy halál utáni része. De ugyanaz az élet, együtt alkot egy egészet, és ha mesterségesen kiműtesz belőle egy kellemetlen szakaszt, azzal jót biztos nem teszel neki.
Annak idején ez a film nagy port vert fel, és én nem írtam róla, pedig akartam. Most pótlom.
Amikor ezt a filmet láttam, keresztény voltam. A szegedi belvárosi moziban néztem, azt hiszem, a kis teremben játszották. Hátul ültem. Oldalt fény szűrődött be a terembe, ez eleinte…..
var v = document.getElementById("movie1"); v.onclick = function() { if (v.paused) { v.play(); } else { v.pause(); } }); Tavaly valamikor Pozsonyba kiruccantam egy cimborámmal egy hétvégére. Az egyik templomból kijőve az itt látható jegyzetet vettem fel a telefonomra. A videó…..
benyokaS
2011.03.10 22:03:48
@S. M.:
Jó. felesleges elhatárolódnom Czakótól, de akkor most ki nevében prédikálsz? (arról, hogy miért is kellene nekem, mint katolikusnak arcról ítélni?)
Az egész poszt zavaros, számon kérsz a keresztényektől egy olyan magatartást, amiről magad sem tudod, hogy helyes-e (lásd: utolsó bekezdésed). Te miért tudod ilyen biztosan, hogy mikor mit kell egy katolikusnak csinálni?
Csak remélni merem, hogy nem megmondta (vagy "bebizonyította" - ott úgy szokás :-)) valamelyik nagy ateista véleményvezér, mert akkor valóra válna a legtitkosabb félelmem.
Csak, hogy leteszteljük, mennyi konzisztencia van az elméleteben, tegyük fel a következőket:
- objektív tény, hogy a pápa a legcsúnyább öregember a világon, aki csak létezik.
- én egy olyan katolius vagyok, aki nem néz HírTV-t, nem olvas Igen-t, és nem tartja mértékadónak Czakó Gábort. (mint katolikus, mindegyiket megtehetem)
- az előző pont alapján, én nem ítélek arcról (mint ahogy az utolsó bekezdés alapján elvileg te sem), ezért nem vonom le azt a következtetést, hogy a pápa csúnya -> a pápa gonosz.
Mit csinálok rosszul, amit szerinted (!) egy igazi katolikusnak máshogy kellene csinálni? Melyik szememet csuktam be?
Visszatérve a feltételezgetések világából, én nem látom a pápát Palpatine szenátornak. Egy kiegyensúlyozott öregembert látok, ráncos bőrrel és derűs tekintettel. Persze vannak róla előnytelebb fotók, mint ahogy mindenkiről. (Mellesleg nincs is olyan, hogy Palpatine szenátor, az csak egy színész egy kosztümös mesében.)
Erre mondhatod azt, hogy hát igen, én is tipikus esete vagyok a birkalelkű katolikusnak, tudom, mikor kell becsukni a szememet, nem meglátni a nyilvánvaló igazságot. De mi is az a nyilvánvaló igazság? Hát a saját szubjektív véleményed. Megteheted saját magadat mércének, csak akkor hogy akarod kéviselni a józan észt, meg a racionalitást?
Jó, tegyük hozzá - amint írod is -, nem csak a saját szubjektív véleményed, hanem mások szubjektív véleménye is. Ha talán nem is az egész "mi", meg az egész "szociális web" véleménye, de biztosan nagyon sok internetező jóemberé. Tőlem akár millióké. És sok ember szubjektív véleménye egyszer csak objektív igazság lesz? Szerintem nem, de felőlem legyen. Viszont ha így van, akkor mit kezdesz egymilliárd keresztény ember véleményével, pl. arról, hogy van Isten?
Jó. felesleges elhatárolódnom Czakótól, de akkor most ki nevében prédikálsz? (arról, hogy miért is kellene nekem, mint katolikusnak arcról ítélni?)
Az egész poszt zavaros, számon kérsz a keresztényektől egy olyan magatartást, amiről magad sem tudod, hogy helyes-e (lásd: utolsó bekezdésed). Te miért tudod ilyen biztosan, hogy mikor mit kell egy katolikusnak csinálni?
Csak remélni merem, hogy nem megmondta (vagy "bebizonyította" - ott úgy szokás :-)) valamelyik nagy ateista véleményvezér, mert akkor valóra válna a legtitkosabb félelmem.
Csak, hogy leteszteljük, mennyi konzisztencia van az elméleteben, tegyük fel a következőket:
- objektív tény, hogy a pápa a legcsúnyább öregember a világon, aki csak létezik.
- én egy olyan katolius vagyok, aki nem néz HírTV-t, nem olvas Igen-t, és nem tartja mértékadónak Czakó Gábort. (mint katolikus, mindegyiket megtehetem)
- az előző pont alapján, én nem ítélek arcról (mint ahogy az utolsó bekezdés alapján elvileg te sem), ezért nem vonom le azt a következtetést, hogy a pápa csúnya -> a pápa gonosz.
Mit csinálok rosszul, amit szerinted (!) egy igazi katolikusnak máshogy kellene csinálni? Melyik szememet csuktam be?
Visszatérve a feltételezgetések világából, én nem látom a pápát Palpatine szenátornak. Egy kiegyensúlyozott öregembert látok, ráncos bőrrel és derűs tekintettel. Persze vannak róla előnytelebb fotók, mint ahogy mindenkiről. (Mellesleg nincs is olyan, hogy Palpatine szenátor, az csak egy színész egy kosztümös mesében.)
Erre mondhatod azt, hogy hát igen, én is tipikus esete vagyok a birkalelkű katolikusnak, tudom, mikor kell becsukni a szememet, nem meglátni a nyilvánvaló igazságot. De mi is az a nyilvánvaló igazság? Hát a saját szubjektív véleményed. Megteheted saját magadat mércének, csak akkor hogy akarod kéviselni a józan észt, meg a racionalitást?
Jó, tegyük hozzá - amint írod is -, nem csak a saját szubjektív véleményed, hanem mások szubjektív véleménye is. Ha talán nem is az egész "mi", meg az egész "szociális web" véleménye, de biztosan nagyon sok internetező jóemberé. Tőlem akár millióké. És sok ember szubjektív véleménye egyszer csak objektív igazság lesz? Szerintem nem, de felőlem legyen. Viszont ha így van, akkor mit kezdesz egymilliárd keresztény ember véleményével, pl. arról, hogy van Isten?
benyokaS
2011.03.10 22:27:34
@S. M.:
Lehet, hogy nincs ateista értékrend, erről nem akarok veled vitatkozni, ez a te térfeled.
Viszont amíg nincs értékrend, addig nem is látok racionalitást az ateizmusban.
Van egy csomó kérdés, amire a kereszténység (de az összes komolyabb vallás is) ad valamiféle választ. Hogy a legegyszerűbbet vegyük: minek akarunk élni? Ha ezekre adna választ az ateizmus, vagy annak bármelyik irányzata, akkor máris lenne értékrendje. De mivel azt mondod, nincs, ezért feltételezhetem, hogy nem ad.
Na most, itt vannak ezek az ateista aktivisták, időt, energiát nem kímélve írják a "leleplező" könyveiket, cikkeiket, blog posztjaikat arról, hogy miért is rossz, hibás a kereszténység, miért is lenne jó, ha egyszer végre eltűnne, az összes egyébként megválaszolatlan kérdésre adott válaszával együtt. Hogy aztán, ha véletlen sikerrel járnak, maradjon a nagy semmi, a fogalmunk sincs? Azért küzdenek, vívnak intelletuális keresztesháborút minden fronton, kezdve a régészeti leletektől odáig, hogy hasonlít-e a pápa a mesebeli Palpatine szenátorra, hogy a végén az élet legfontosabb kérdéseire végre kijelenthessék, hogy: "fogalmunk sincs"?
Akkor igen csak ráférne valami értékrend az ateizmusra.
Lehet, hogy nincs ateista értékrend, erről nem akarok veled vitatkozni, ez a te térfeled.
Viszont amíg nincs értékrend, addig nem is látok racionalitást az ateizmusban.
Van egy csomó kérdés, amire a kereszténység (de az összes komolyabb vallás is) ad valamiféle választ. Hogy a legegyszerűbbet vegyük: minek akarunk élni? Ha ezekre adna választ az ateizmus, vagy annak bármelyik irányzata, akkor máris lenne értékrendje. De mivel azt mondod, nincs, ezért feltételezhetem, hogy nem ad.
Na most, itt vannak ezek az ateista aktivisták, időt, energiát nem kímélve írják a "leleplező" könyveiket, cikkeiket, blog posztjaikat arról, hogy miért is rossz, hibás a kereszténység, miért is lenne jó, ha egyszer végre eltűnne, az összes egyébként megválaszolatlan kérdésre adott válaszával együtt. Hogy aztán, ha véletlen sikerrel járnak, maradjon a nagy semmi, a fogalmunk sincs? Azért küzdenek, vívnak intelletuális keresztesháborút minden fronton, kezdve a régészeti leletektől odáig, hogy hasonlít-e a pápa a mesebeli Palpatine szenátorra, hogy a végén az élet legfontosabb kérdéseire végre kijelenthessék, hogy: "fogalmunk sincs"?
Akkor igen csak ráférne valami értékrend az ateizmusra.
Vacskamati blog
A csodákról, avagy mennyi ideig fade-elt ki Jézus mennybe menetelekor?
2010.10.10 21:01:17
Jézus Krisztus felment a mennybe. Egy mezőre vonult ki tanítványaival, azok körülállták őt, ő pedig felment a mennybe. Ugye? Elemelkedett a talajtól, és folyamatosan mozgott felfelé.A kérdésem az, mennyi ideig tartott Jézus eltűnése? Angolul, és IT-s szaknyelvekben fade-elésnek…..
Múltkor írtam az ernyőfogalmakról.Nos, nem az ernyőfogalmakkal önmagukkal van baj, hanem azzal, ha nincs tisztázva, ha valaki ernyőzik.Kedves Olvasóim. Nem tudom, kik vagytok, és ez zavarba is ejt. Néha kapok visszajelzést innen-onnan, hogy olvassák a blogomat, a legkülönfélébb…..
Egy ateista egy vallásos szemszögéből olyan, mint akiből hiányzik valami. Mint akinek végtelen űr van ott, amit végtelen örömnek kellene betöltenie. Olyan, mint aki érzéketlenül eltol magától valami nyilvánvaló jót. Olyan, mint akinek rejtegetnivalója van.Aki szegény, aki…..
Előző posztom sajnos nem jutott el azokhoz, akiknek elsődlegesen szántam. Azért még nem adom fel. De ezzel kapcsolatban meg kell jegyeznem valamit. Amióta ateista lettem, folyton olyan vitahelyzetekbe kerülök, ami a múltat idézi bennem. Amikben a másik oldalt én valaha képviseltem.…..
Amikor Ágival ültünk a suliban, és beszélgettünk a vallásosságról, és ő megkérdezte, milyen vallásosnak lenni, hirtelen nem tudtam, mit mondjak. Aztán hozzátette: biztosan jó egy közösséghez tartozni. Itt már felvettem a fonalat, gyorsan helyeseltem is, hogy igen, ez pontosan…..
benyokaS
2010.04.10 21:54:55
@S. M.:
Azért én itt nem pedofil papok miatt magyarázkodom. Teljesen megértem, ha valaki irritálnak a pedofil papok, de annál sokkal kevésbé érthető számomra, ha valakit a "sunyin elintézett" keresztvetés irritál. Azt nem tudom máskén értelmezni, mint ellenszenvként. Remélem tévedek.
Egyébként az idézett cikken is nyakon csíphető, a sunyin, csúsztatásokkal adagolt egyházellenesség:
1. A pap nem antiszemitizmus miatt magyarázkodik. Azaz nem arról van szó, hogy a pap antiszemita és emiatt magyarázkodni kellene.
2. A pap egyáltalán nem magyarázkodott, hanem szimplán bocsánatot kért.
Ha csupán a cikket használom fel, mint forrást, abból is megállapítható, hogy a címe egyszerűen hazugság. (Csak zárójelben: ha hasonló objektivitást feltételezek fel a keresztényellenes indulatoktól vezérelt kutatóktól, tudósokról, az sokmindent megmagyaráz).
Pl:
www.magyarkurir.hu/?m_op=view&id=31933
szintén a témához kapcsolódik:
www.magyarkurir.hu/?m_id=1&m_op=view&id=31982&rovat=1&sessid=Kjg3Nzg4NTUzMTI3MDkyOTE5NzkyNjg3NTk4
Azért én itt nem pedofil papok miatt magyarázkodom. Teljesen megértem, ha valaki irritálnak a pedofil papok, de annál sokkal kevésbé érthető számomra, ha valakit a "sunyin elintézett" keresztvetés irritál. Azt nem tudom máskén értelmezni, mint ellenszenvként. Remélem tévedek.
Egyébként az idézett cikken is nyakon csíphető, a sunyin, csúsztatásokkal adagolt egyházellenesség:
1. A pap nem antiszemitizmus miatt magyarázkodik. Azaz nem arról van szó, hogy a pap antiszemita és emiatt magyarázkodni kellene.
2. A pap egyáltalán nem magyarázkodott, hanem szimplán bocsánatot kért.
Ha csupán a cikket használom fel, mint forrást, abból is megállapítható, hogy a címe egyszerűen hazugság. (Csak zárójelben: ha hasonló objektivitást feltételezek fel a keresztényellenes indulatoktól vezérelt kutatóktól, tudósokról, az sokmindent megmagyaráz).
Pl:
www.magyarkurir.hu/?m_op=view&id=31933
szintén a témához kapcsolódik:
www.magyarkurir.hu/?m_id=1&m_op=view&id=31982&rovat=1&sessid=Kjg3Nzg4NTUzMTI3MDkyOTE5NzkyNjg3NTk4
benyokaS
2010.04.10 22:21:30
@S. M.:
"Hol van a ti tanúságtételetek?"
Konkrétan mit vársz? Milyen egy számodra emészthető tanúságtétel, ami Isten jóságáról nagyon konkrétan tanúskodik, de anélkül, hogy ezzel implicit lenyomná a torkodon azt az érvet, hogy Isten létezik?
"Amennyiben azt mondom, hogy a zsidók ugyanolyan emberek, mint bárki más, a hasonlatot el is fogadtam. A plusz csak az, hogy a keresztények azt hiszik, amint te is bizonyítod, hogy ők másak."
Itt van egy pontatlanság a részemről, amit szerettem volna korrigálni, de időhiány miatt nem tudtam megtenni. Egy lényeges szempontot lehagytam abból, hogy szerintem milyen egy jó tanúságtétel.
Alapvetően nem arról kell szólnia, hogy az illető, mivel hívő, mennyivel különb ember, mint a többiek. A tanúságtételnek, akár verbális, akár cselekvés, akár valaminek a csendes elviselése, Istenre kell mutatnia. Nem azt kell megmutatni, hogy mi keresztények különb emberek vagyunk a munka, a család, a barátok, vagy az élet bármilyen más terén (ami nem is feltétlen igaz), hanem azt, hogy Isten cselekszik az életünkben. Ennek lehet az eredménye az, ha adott esetben máshogy viselkedünk, mint az csupán emberi erővel elvárható lenne. Sőt egyáltalán nem is kell mutogatni, hogy Isten cselekszik az életünkben. Hagyni kell Istent cselekedni (lehetőséged van Őt kizárni az életedből), és valaki vagy észreveszi, vagy nem. Elvégre nem eladni akarunk valamit, hanem megosztani azokkal, akik készek rá, hogy befogadják.
Ha a tanúságtétel nem Istenre mutat, hanem az emberre (XY milyen kiváló, mert igazi keresztény), akkor az az ellenkező hatást éri el. Sokakban - jogosan - ellenszenvet fog kelteni, kirekesztésnek fogják fel, mert valójában az is. Akikben mégis szimátiát kelt, azokban sem normális, hanem egy torz, behódoló típusú szimpátiát.
"Hol van a ti tanúságtételetek?"
Konkrétan mit vársz? Milyen egy számodra emészthető tanúságtétel, ami Isten jóságáról nagyon konkrétan tanúskodik, de anélkül, hogy ezzel implicit lenyomná a torkodon azt az érvet, hogy Isten létezik?
"Amennyiben azt mondom, hogy a zsidók ugyanolyan emberek, mint bárki más, a hasonlatot el is fogadtam. A plusz csak az, hogy a keresztények azt hiszik, amint te is bizonyítod, hogy ők másak."
Itt van egy pontatlanság a részemről, amit szerettem volna korrigálni, de időhiány miatt nem tudtam megtenni. Egy lényeges szempontot lehagytam abból, hogy szerintem milyen egy jó tanúságtétel.
Alapvetően nem arról kell szólnia, hogy az illető, mivel hívő, mennyivel különb ember, mint a többiek. A tanúságtételnek, akár verbális, akár cselekvés, akár valaminek a csendes elviselése, Istenre kell mutatnia. Nem azt kell megmutatni, hogy mi keresztények különb emberek vagyunk a munka, a család, a barátok, vagy az élet bármilyen más terén (ami nem is feltétlen igaz), hanem azt, hogy Isten cselekszik az életünkben. Ennek lehet az eredménye az, ha adott esetben máshogy viselkedünk, mint az csupán emberi erővel elvárható lenne. Sőt egyáltalán nem is kell mutogatni, hogy Isten cselekszik az életünkben. Hagyni kell Istent cselekedni (lehetőséged van Őt kizárni az életedből), és valaki vagy észreveszi, vagy nem. Elvégre nem eladni akarunk valamit, hanem megosztani azokkal, akik készek rá, hogy befogadják.
Ha a tanúságtétel nem Istenre mutat, hanem az emberre (XY milyen kiváló, mert igazi keresztény), akkor az az ellenkező hatást éri el. Sokakban - jogosan - ellenszenvet fog kelteni, kirekesztésnek fogják fel, mert valójában az is. Akikben mégis szimátiát kelt, azokban sem normális, hanem egy torz, behódoló típusú szimpátiát.
Nem olyan rég beszélgettem valakivel arról, hogy az ún. „történelmi Jézus” léte tudományos konszenzus-e vagy sem. Ő azt mondta, az. Én azt mondtam, nem az. Nos, az alábbiakban közzéteszek egy fordítást, egy olyan szövegét, amely Jézus fizikai létét vonja…..
benyokaS
2010.03.13 23:35:26
Szia!
Megint pontokba szedem, mert több dologról is szó van.
1. Történelmi tények:
A wikipedia említ egy Josephus utalást Jézusra, aminek az eredetiségét a tudomány (a wikipedia szerint) nem vonja kétségbe.
en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus#Reference_to_Jesus_as_brother_of_James
A Tacitus-os linkeden ezt találtam:
(némi pro és kontra érv mellett)
"Christians [or Chrestians; see below] by the populace. Christus, from whom the name had its origin, suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators..."
A wikipedia itt azt fejtegeti, hogy a két legrégebbi példányból az egyikben egy i igazából egy átjavított e, ami nem tudom miért releváns, mert utána rögtön meg van említve Christus i-vel. Ezen kívül a lap megemlít egy bizonyos Suetonius nevű írót is, aki szintén ír Nero korabeli "Christian"-okról.
Názáretről pedig egy új kutatást linkel a wikipedia, amely a korabeli Názáret meglétét látszik igazolni:
www.israel21c.org/briefs/house-from-jesus-time-excavated
A korabeli Názáret meglétének egyértelmű megcáfolása lett volna az egyetlen ütős érv a történelmi Jézus ellen, de úgy látszik, ennek is annyi.
Az elpusztult bibliai helyekre nem emlékszem, mert már régen olvastam, de gondolom Bethesda fürdő, Emmausz, Getszemáni kert. ilyenek lehettek. Ami Jeruzsálem környékén van, azt Hadrianus leromboltatta és római várost és templomokat éppítetett rájuk.
Lehet, hogy rá tudok majd kérdezni.
Mindenestre a hivatkozott Wikipedia a cikkek alapján az ateista cikk minden történelmi álláspontja cáfolható vagy kétségbe vonható.
2. Tudományos vs. vallásos gondolkodás
Lehet, hogy te nem tudományos műként tartod számon, mindenesetre az írás annak (illetve tudományos tényen alapuló racionális következtetéseknek) pozícionálja magát.
A vallással kapcsolatos posztjaidban gyakran ismétlődő motívum a racionálisan gondolkodó tudományos/ateista és az allegóriákkan, ködös csúsztatásokkal operáló vallásos gondolkodás közötti kontraszt.
Kíváncsian vártam a példát a az ateisták higgadt, tényekkel operáló racionalitására. Arra az érvelésre, ami nevetségessé teszi a hitünket, és amit ha valaki kellően megismer, akkor - állításod szerint - végérvényesen bezárja előtte a kaput a hit előtt. Hát ez a darab mindenesetre nem volt túl meggyőző.
Egyébéként ezt a kontrasztot eddig sem tartottam fair-nek, mert bizonyítéknak felhozott Barsi Balázs mondatok konferenciabeszédekből, széles közönségnek írt könyvekből származnak. Itt pedig az ember nem bizonyít tudományos módszerekkel, nem ad meg hivatkozásokat, hanem közérthető formában elmondja az álláspontját és feltételezi a hallgatótól/olvasótól területen való kompetenciája iránti bizalmat (tekintélyt), ezért nem bizonygat. Ez nem egy vallásos műfaj, ez egyszerűen ismeretterjesztő irodalom, és nem tudományos vitairat. Itt az ember "fogyasztásra" alkalmas eredményeket vár az adott szakterület képviselőjétől, és nem tudományos levezetéseket, és nem csak a vallásban van ez így. Barsi Balázs konferenciabeszédein számon kérni tudományos módszertant olyan, mintha a Mindenttudás Egyetemén vagy a Deltán kérnéd számon.
3. Mit értek teológiai fejtegetések alaltt?
Azt, hogy a történelmi Jézus létezésére bibliai idézeteket, ószövetségi próféták és Szent Pál önkényes magyarázatát hozza fel cáfolatnak. Ha a keresztények a Bibliából vezetnek le valamit, akkor az mese + ködös allegóriák, ha az ateisták, akkor az rögtön történelmi ténnyé avanzsál? Ez így igen csak kettős mérce.
4. Vallásszabadság, erkölcsi és egyéb alapelvek.
"Az ateisták nem azt mondják, hogy hogyan légy hívő, hanem hogy ne légy az. Azért mondják ezt, mert a bizonyítékok nélküli hitet nem tartják erénynek. Ha nem vallásról van szó, akkor te sem tartod annak. A bizonyítékok nélküli hit, ha a vallástól elvonatkoztatunk, mindenki számára az ignorancia és a tudományellenesség szinonimája."
- Ha valamiről megmondod, hogy hogyan ne, akkor azt is megmondod, hogy hogyan.
- Nem tartom korrektnek, hogy a keresztényeken számon kérik az erkölcsi törvényeiket, de az ateistáknak meg vannak engedve az ex-cathedra kijelentések és dogmák arra vonatkozóan, hogy mi a helyes és mi nem. Az ateizmusnak is megvannak a maga "dogmái" (értsd a szó hétköznapi értelmében: légből kapott, de egy bizonyos szekértáboron belül nem megkérdőjelezett állításai), ez egy példa rá.
- A gondolkodásod hasonlít egy régebbi irányzatra a katolicizmusban, ami - ha nem is olyan nagyon régen - de végleg elvetésre került. Ezen szemlélet szerint a vallásszabadság nem megengedett (csak valamiféle vallási türelem), ugyanis az igazságnak joga van tévedések velett, ezért a tévedéseken alapuló világnézeteknek (hosszú távon) nincs joguk létezni. Ugyanezen elv szerint gondolkodnak úgy látszik az ateisták is, csak náluk az igazság a saját igazukat jelenti, a tévedés pedig pl. a katolicizmust. A vallásszabadság nálunk az ember saját méltóságából adódik, és megengedi a téveszmékben való hitet (hiszen minden vallásnak egyszerre nem lehet igaza). Érdekes, hogy a katolicizmus ebben a tekintetben mennyivel toleránsabb, mint az ateizmus.
- Az érvelés feltételezi, hogy a bizonytékok vitathatatlan történelmi tények (ami viszont azt feltételezi, hogy a történelemtudomány elérte teljes potenciálját és mentes mindenféle egyéni érdektől, ideológiai és politikai befolyástól - ezek egyike sem igaz), vagy kísérletileg igazolható. Ez viszont Isten személytelen jellegét (automatikusan reagál) vagy ösztönlény jellegét (bizonyos ingerekre kiszámíthatóan reagál) feltételezi. Azaz elég erős (és önkényes) feltételekkel kezdi meg az Isten-kérdés tanulmányozását. Természetesen nem is találja meg Istent, mert olyan Isten, aki az önkényesen szabott feltételeknek megfelel, valóban nem létezik.
- Az érvelés kizárja a személyes Isten-bizonyítékok meglétét. Ha nekem vannak személyes Isten-tapasztalataim, akkor mi a logikus, ha hiszek Istenben, vagy ha nem?
- Ne felejtsd el, hogy az ateizmus is bizonyítékok nélküli hit egy csomó mindenben, pl:
1. Hit abban, hogy a semmiből létre tud jönni nem csak az anyagi világ. És itt ne csak az anyagra gondolj, hanem az anyagi világ - többek között az anyag spontán keletkezését megengedő - törvényeire. Azok sem léteztek Big Bang előtt (vagy legalábbis lehetetlen bizonyítani).
2. Hit abban, hogy az anyag bizonyos szerkezetet felvéve öntudatra ébred, érdekeltté válik ennek az állapotnak a fenntartásában (a materialista emberek miért törődnek az életükkel, amikor a halállal fizikai értelemben nem semmisülnek meg?) és kiemelten kezeli a hasonló szerkezetet felvett anyaggal (többi emberrel) való kapcsolatot.
A fizika az anyagi világ szerkezetére modelleket alkot, és ezeket a modelleket időnként kidobja, vagy módosítja. A jó fizikai modell ismérve, hogy belül konzisztens és minél több fizikai jelenséget megmagyaráz, kérdésre választ ad. Ha én egy fizikai modellt elfogadok és az alapján számításokat végzek, pusztán azért, mert konzisztens és jól megmagyarázza a megfigyelhető jelenségeket, azt hard science-nek szokták hívni, nem pedig ignoranciának. Akkor is, ha esetleg 100 év múlva az egész modell megy majd a kukába. Ha a vallást (konkrétabban a katolicizmust) csak mint a fenti kérdéseket megválaszoló modellt tekintem (persze a katolicizmusban ennél jóval több van), akkor miért vagyok ignoráns? Sokkal jobb válaszokat ad ezekre a kérdésekre, mint az ateista modell (ami nem egyszerűen Isten tagadása, hanem egy pozitív módon is meghatározható világ-modell, amelyben szintén csak hinni lehet).
5. Urban legend
Szerintem nem túl életszerű feltételezni, hogy egy bizonyos vallási csoport túl év 100 évet kemény üldöztetések közepette, majd végül leülnek és felteszik a kérdést: "Fiúk, most már találjunk ki rá valamit, hogy kik is vagyunk egyáltalán, hogy az utóbbi 100 évben minek is jöttünk össze minden vasárnap, minek irritáljuk itt a császárt, mert ez így mostmár gáz."
Megint pontokba szedem, mert több dologról is szó van.
1. Történelmi tények:
A wikipedia említ egy Josephus utalást Jézusra, aminek az eredetiségét a tudomány (a wikipedia szerint) nem vonja kétségbe.
en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus#Reference_to_Jesus_as_brother_of_James
A Tacitus-os linkeden ezt találtam:
(némi pro és kontra érv mellett)
"Christians [or Chrestians; see below] by the populace. Christus, from whom the name had its origin, suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators..."
A wikipedia itt azt fejtegeti, hogy a két legrégebbi példányból az egyikben egy i igazából egy átjavított e, ami nem tudom miért releváns, mert utána rögtön meg van említve Christus i-vel. Ezen kívül a lap megemlít egy bizonyos Suetonius nevű írót is, aki szintén ír Nero korabeli "Christian"-okról.
Názáretről pedig egy új kutatást linkel a wikipedia, amely a korabeli Názáret meglétét látszik igazolni:
www.israel21c.org/briefs/house-from-jesus-time-excavated
A korabeli Názáret meglétének egyértelmű megcáfolása lett volna az egyetlen ütős érv a történelmi Jézus ellen, de úgy látszik, ennek is annyi.
Az elpusztult bibliai helyekre nem emlékszem, mert már régen olvastam, de gondolom Bethesda fürdő, Emmausz, Getszemáni kert. ilyenek lehettek. Ami Jeruzsálem környékén van, azt Hadrianus leromboltatta és római várost és templomokat éppítetett rájuk.
Lehet, hogy rá tudok majd kérdezni.
Mindenestre a hivatkozott Wikipedia a cikkek alapján az ateista cikk minden történelmi álláspontja cáfolható vagy kétségbe vonható.
2. Tudományos vs. vallásos gondolkodás
Lehet, hogy te nem tudományos műként tartod számon, mindenesetre az írás annak (illetve tudományos tényen alapuló racionális következtetéseknek) pozícionálja magát.
A vallással kapcsolatos posztjaidban gyakran ismétlődő motívum a racionálisan gondolkodó tudományos/ateista és az allegóriákkan, ködös csúsztatásokkal operáló vallásos gondolkodás közötti kontraszt.
Kíváncsian vártam a példát a az ateisták higgadt, tényekkel operáló racionalitására. Arra az érvelésre, ami nevetségessé teszi a hitünket, és amit ha valaki kellően megismer, akkor - állításod szerint - végérvényesen bezárja előtte a kaput a hit előtt. Hát ez a darab mindenesetre nem volt túl meggyőző.
Egyébéként ezt a kontrasztot eddig sem tartottam fair-nek, mert bizonyítéknak felhozott Barsi Balázs mondatok konferenciabeszédekből, széles közönségnek írt könyvekből származnak. Itt pedig az ember nem bizonyít tudományos módszerekkel, nem ad meg hivatkozásokat, hanem közérthető formában elmondja az álláspontját és feltételezi a hallgatótól/olvasótól területen való kompetenciája iránti bizalmat (tekintélyt), ezért nem bizonygat. Ez nem egy vallásos műfaj, ez egyszerűen ismeretterjesztő irodalom, és nem tudományos vitairat. Itt az ember "fogyasztásra" alkalmas eredményeket vár az adott szakterület képviselőjétől, és nem tudományos levezetéseket, és nem csak a vallásban van ez így. Barsi Balázs konferenciabeszédein számon kérni tudományos módszertant olyan, mintha a Mindenttudás Egyetemén vagy a Deltán kérnéd számon.
3. Mit értek teológiai fejtegetések alaltt?
Azt, hogy a történelmi Jézus létezésére bibliai idézeteket, ószövetségi próféták és Szent Pál önkényes magyarázatát hozza fel cáfolatnak. Ha a keresztények a Bibliából vezetnek le valamit, akkor az mese + ködös allegóriák, ha az ateisták, akkor az rögtön történelmi ténnyé avanzsál? Ez így igen csak kettős mérce.
4. Vallásszabadság, erkölcsi és egyéb alapelvek.
"Az ateisták nem azt mondják, hogy hogyan légy hívő, hanem hogy ne légy az. Azért mondják ezt, mert a bizonyítékok nélküli hitet nem tartják erénynek. Ha nem vallásról van szó, akkor te sem tartod annak. A bizonyítékok nélküli hit, ha a vallástól elvonatkoztatunk, mindenki számára az ignorancia és a tudományellenesség szinonimája."
- Ha valamiről megmondod, hogy hogyan ne, akkor azt is megmondod, hogy hogyan.
- Nem tartom korrektnek, hogy a keresztényeken számon kérik az erkölcsi törvényeiket, de az ateistáknak meg vannak engedve az ex-cathedra kijelentések és dogmák arra vonatkozóan, hogy mi a helyes és mi nem. Az ateizmusnak is megvannak a maga "dogmái" (értsd a szó hétköznapi értelmében: légből kapott, de egy bizonyos szekértáboron belül nem megkérdőjelezett állításai), ez egy példa rá.
- A gondolkodásod hasonlít egy régebbi irányzatra a katolicizmusban, ami - ha nem is olyan nagyon régen - de végleg elvetésre került. Ezen szemlélet szerint a vallásszabadság nem megengedett (csak valamiféle vallási türelem), ugyanis az igazságnak joga van tévedések velett, ezért a tévedéseken alapuló világnézeteknek (hosszú távon) nincs joguk létezni. Ugyanezen elv szerint gondolkodnak úgy látszik az ateisták is, csak náluk az igazság a saját igazukat jelenti, a tévedés pedig pl. a katolicizmust. A vallásszabadság nálunk az ember saját méltóságából adódik, és megengedi a téveszmékben való hitet (hiszen minden vallásnak egyszerre nem lehet igaza). Érdekes, hogy a katolicizmus ebben a tekintetben mennyivel toleránsabb, mint az ateizmus.
- Az érvelés feltételezi, hogy a bizonytékok vitathatatlan történelmi tények (ami viszont azt feltételezi, hogy a történelemtudomány elérte teljes potenciálját és mentes mindenféle egyéni érdektől, ideológiai és politikai befolyástól - ezek egyike sem igaz), vagy kísérletileg igazolható. Ez viszont Isten személytelen jellegét (automatikusan reagál) vagy ösztönlény jellegét (bizonyos ingerekre kiszámíthatóan reagál) feltételezi. Azaz elég erős (és önkényes) feltételekkel kezdi meg az Isten-kérdés tanulmányozását. Természetesen nem is találja meg Istent, mert olyan Isten, aki az önkényesen szabott feltételeknek megfelel, valóban nem létezik.
- Az érvelés kizárja a személyes Isten-bizonyítékok meglétét. Ha nekem vannak személyes Isten-tapasztalataim, akkor mi a logikus, ha hiszek Istenben, vagy ha nem?
- Ne felejtsd el, hogy az ateizmus is bizonyítékok nélküli hit egy csomó mindenben, pl:
1. Hit abban, hogy a semmiből létre tud jönni nem csak az anyagi világ. És itt ne csak az anyagra gondolj, hanem az anyagi világ - többek között az anyag spontán keletkezését megengedő - törvényeire. Azok sem léteztek Big Bang előtt (vagy legalábbis lehetetlen bizonyítani).
2. Hit abban, hogy az anyag bizonyos szerkezetet felvéve öntudatra ébred, érdekeltté válik ennek az állapotnak a fenntartásában (a materialista emberek miért törődnek az életükkel, amikor a halállal fizikai értelemben nem semmisülnek meg?) és kiemelten kezeli a hasonló szerkezetet felvett anyaggal (többi emberrel) való kapcsolatot.
A fizika az anyagi világ szerkezetére modelleket alkot, és ezeket a modelleket időnként kidobja, vagy módosítja. A jó fizikai modell ismérve, hogy belül konzisztens és minél több fizikai jelenséget megmagyaráz, kérdésre választ ad. Ha én egy fizikai modellt elfogadok és az alapján számításokat végzek, pusztán azért, mert konzisztens és jól megmagyarázza a megfigyelhető jelenségeket, azt hard science-nek szokták hívni, nem pedig ignoranciának. Akkor is, ha esetleg 100 év múlva az egész modell megy majd a kukába. Ha a vallást (konkrétabban a katolicizmust) csak mint a fenti kérdéseket megválaszoló modellt tekintem (persze a katolicizmusban ennél jóval több van), akkor miért vagyok ignoráns? Sokkal jobb válaszokat ad ezekre a kérdésekre, mint az ateista modell (ami nem egyszerűen Isten tagadása, hanem egy pozitív módon is meghatározható világ-modell, amelyben szintén csak hinni lehet).
5. Urban legend
Szerintem nem túl életszerű feltételezni, hogy egy bizonyos vallási csoport túl év 100 évet kemény üldöztetések közepette, majd végül leülnek és felteszik a kérdést: "Fiúk, most már találjunk ki rá valamit, hogy kik is vagyunk egyáltalán, hogy az utóbbi 100 évben minek is jöttünk össze minden vasárnap, minek irritáljuk itt a császárt, mert ez így mostmár gáz."
Miután megírtam a keresztény vallásból és általában a vallásosságból való kitérésemről szóló posztot, többen azt mondták nekem, vallásosak: ők sohasem tudnák elképzelni, hogy ha valaki egyszer igazán elfogadja Jézust (vagy Istent vagy akárki mást, a sor nyilván…..
benyokaS
2010.01.28 06:28:27
@S. M.:
"A másik gyenge pont a harmadik bekezdés. Minden konkrétum furcsán hangzik itt, mintha magyaráznám a bizonyítványt. Ugyanakkor nem tudom, hogy hogyan is bizonyíthatnám valójában másképp, e konkrétumok említése nélkül, hogy milyen keresztény is voltam én. A hitünk átéltségéről nyomokat hagyunk, tanújelenet, amik konkrét dolgok."
Ezek konkrét dolgok, de mégis potenciális tünetei valami mélyebb dolognak. Pl. ha lázas vagy és köhögsz, még nem biztos, hogy influenzás vagy. Lehet rá gyanakodni persze. Itt is alapvetően egy A -> B viszony van, amit nem lehet egyszerűen B -> A -ra kifordítani.
"Igazából természetes dolog egy kereszténytől kétségbe vonni a kitértek korábbi őszinteségét, viszont nagyon problematikus is."
Én legalábbis (mások nevében nem tudok nyilatkozni) nem az őszinteséget vonom kétségbe, hanem valami nagyon mélyen gyökerező beállítottság meglétét.
"Hogy ki mitől jó keresztény, az szintén jó példa a keresztények felől érkező kettős beszédre.
Ezt ugyanis minden keresztény másképp fogalmazná meg. Ha általánosító irányba mész, tkp. meg sem kell állnod a kereszténységnél: minden jó akaratú ember jó keresztény. Konkrét irányba megy ugyanakkor az, amikor azt hirdetik, hogy a vasárnapi mise előfeltétel (l. Barsi B. stb.). Ez tehát kettős beszéd."
Mért kettős beszéd az, hogyha két kereszténynek más a véleménye bizonyos dolgokban? Ezt teljesen normális dolog. Nem kell agymosott droidnak lenni és bemagolt igazságokat szajkózni a keresztényeknek az élet minden apró kis részletére kiterjedően. Vagy ez egy elvárás tőlünk, hogy ilyenek legyünk? Miért ne szabadna (és kellene) nekünk gondolkodni?
"Nagyon nehéz értelmezni, amit mondasz, mert egyfelől megkülönbözteted a nem eléggé hívőt az igazi hívőtől, másfelől ennek mindenféle konkrét mérhetőségét elutasítod. Ugyan melyik az a keresztény, legyen a leghitványabb is, amelyik ne fogadná el a pontjaidat?"
Itt nem elfogadásról vagy nem elfogadásról van szó, hanem egy mély, belső egyetértésről. Önmagában ha csak elfogadsz valamit, lehet, hogy belül nem értesz vele egyet, vagy nem is érted mi az, de elfogadod, mert hát ez van.
Egyébként nem jó dolog az embereket önkényesen "hívőkre" és "nem igazi hívőkre" osztani. Nagy bátorság kell egy ilyen ítélet kimondásához. Amellett, hogy nem is jogos, PR szempontból is butaság. Rögtön azzal kezdeni a bemutatkozást, hogy mi még annál is fragmentáltabbak vagyunk, mint ami kívülről látszik (egyházszakadások). Másrészt a szakadások valahol itt kezdődnek.
Az én szóhasználatom sem volt ebből a szempontból szerencsés, mert hordoz valami pejoratív töltést magában. Nem az a célom, hogy a hívőket gyenge minőségű, hitvány és igazi, minőségi példányokra osszam fel.
Ugyanakkor tény, hogy bizonyos emberek életük végéig hívők maradnak, és bizonyos emberek pedig elvesztik a hitüket.
(Mellesleg, ha nem feltételezném, hogy a háttérben valami lényeges különbség húzódik, akkor valami mást kellene feltételeznem. Pl. azt, hogy a hit egy egyszerű kultúrális forma, amit a környezet változásával sokan egyszerűen levetkőznek. Vagy azt, hogy a hit egy közbülső tudatállapot és az ember végleges tudatállapota a felvilágosult, mindenhez természettudományos /azaz mindent a fizikai világ vizsgálatára alapozó és így szükségképpen materialista/ módon viszonyuló tudat. Mindnek megvan a maga pejoratív töltése.)
Szóval feltételezem, hogy valami mély beállítottság kérdése, hogy valaki minden körülmények közt megőrzi a hitét.
Az embert élete során érik mindenféle impulzusok, amik lehetnek a hitet megerősítőek, vagy avval ellenkezőek. Vallásos családban gyermekkorban a hitet megerősítő impulzusok dominálnak, így az ember gyermekkorában vallásos. Régebbi időkben felnőtt korban is a megerősítő impulzusok domináltak, ezért a társadalom nagy része felnőtt korában is gyakorló vallásos maradt. Ma nem ez a helyzet, az ember kinő a család védő burkából és találkozik a hitével ellentétes imulzusokkal. Nálad ez a tudományos szemlélet (érdekes, nálam ez nem probléma), de lehetnek furcsa dolgokat csináló haverok, első (testi értelemben) komoly kapcsolat, vagy akármi. Ezekre a dolgokra az addig hívő ember alapvetően kétféle képpen reagál:
1. elveszti a hitét
2. nem veszti el a hitét
Ez már, ha úgy tetszik mérhető. Amit állítottam, hogy az idáig vezető út viszont nem feltétlen mérhető. Azaz független az illető kívülről látható (és saját maga számára érzkékelhető!) vallási cselekényeitől és azok intenzitásától ("elszántság"-tól). A független talán pontatlan volt, inkább arról van szó, hogy nem lehet a kövekteztetést megfordítani.
"A másik gyenge pont a harmadik bekezdés. Minden konkrétum furcsán hangzik itt, mintha magyaráznám a bizonyítványt. Ugyanakkor nem tudom, hogy hogyan is bizonyíthatnám valójában másképp, e konkrétumok említése nélkül, hogy milyen keresztény is voltam én. A hitünk átéltségéről nyomokat hagyunk, tanújelenet, amik konkrét dolgok."
Ezek konkrét dolgok, de mégis potenciális tünetei valami mélyebb dolognak. Pl. ha lázas vagy és köhögsz, még nem biztos, hogy influenzás vagy. Lehet rá gyanakodni persze. Itt is alapvetően egy A -> B viszony van, amit nem lehet egyszerűen B -> A -ra kifordítani.
"Igazából természetes dolog egy kereszténytől kétségbe vonni a kitértek korábbi őszinteségét, viszont nagyon problematikus is."
Én legalábbis (mások nevében nem tudok nyilatkozni) nem az őszinteséget vonom kétségbe, hanem valami nagyon mélyen gyökerező beállítottság meglétét.
"Hogy ki mitől jó keresztény, az szintén jó példa a keresztények felől érkező kettős beszédre.
Ezt ugyanis minden keresztény másképp fogalmazná meg. Ha általánosító irányba mész, tkp. meg sem kell állnod a kereszténységnél: minden jó akaratú ember jó keresztény. Konkrét irányba megy ugyanakkor az, amikor azt hirdetik, hogy a vasárnapi mise előfeltétel (l. Barsi B. stb.). Ez tehát kettős beszéd."
Mért kettős beszéd az, hogyha két kereszténynek más a véleménye bizonyos dolgokban? Ezt teljesen normális dolog. Nem kell agymosott droidnak lenni és bemagolt igazságokat szajkózni a keresztényeknek az élet minden apró kis részletére kiterjedően. Vagy ez egy elvárás tőlünk, hogy ilyenek legyünk? Miért ne szabadna (és kellene) nekünk gondolkodni?
"Nagyon nehéz értelmezni, amit mondasz, mert egyfelől megkülönbözteted a nem eléggé hívőt az igazi hívőtől, másfelől ennek mindenféle konkrét mérhetőségét elutasítod. Ugyan melyik az a keresztény, legyen a leghitványabb is, amelyik ne fogadná el a pontjaidat?"
Itt nem elfogadásról vagy nem elfogadásról van szó, hanem egy mély, belső egyetértésről. Önmagában ha csak elfogadsz valamit, lehet, hogy belül nem értesz vele egyet, vagy nem is érted mi az, de elfogadod, mert hát ez van.
Egyébként nem jó dolog az embereket önkényesen "hívőkre" és "nem igazi hívőkre" osztani. Nagy bátorság kell egy ilyen ítélet kimondásához. Amellett, hogy nem is jogos, PR szempontból is butaság. Rögtön azzal kezdeni a bemutatkozást, hogy mi még annál is fragmentáltabbak vagyunk, mint ami kívülről látszik (egyházszakadások). Másrészt a szakadások valahol itt kezdődnek.
Az én szóhasználatom sem volt ebből a szempontból szerencsés, mert hordoz valami pejoratív töltést magában. Nem az a célom, hogy a hívőket gyenge minőségű, hitvány és igazi, minőségi példányokra osszam fel.
Ugyanakkor tény, hogy bizonyos emberek életük végéig hívők maradnak, és bizonyos emberek pedig elvesztik a hitüket.
(Mellesleg, ha nem feltételezném, hogy a háttérben valami lényeges különbség húzódik, akkor valami mást kellene feltételeznem. Pl. azt, hogy a hit egy egyszerű kultúrális forma, amit a környezet változásával sokan egyszerűen levetkőznek. Vagy azt, hogy a hit egy közbülső tudatállapot és az ember végleges tudatállapota a felvilágosult, mindenhez természettudományos /azaz mindent a fizikai világ vizsgálatára alapozó és így szükségképpen materialista/ módon viszonyuló tudat. Mindnek megvan a maga pejoratív töltése.)
Szóval feltételezem, hogy valami mély beállítottság kérdése, hogy valaki minden körülmények közt megőrzi a hitét.
Az embert élete során érik mindenféle impulzusok, amik lehetnek a hitet megerősítőek, vagy avval ellenkezőek. Vallásos családban gyermekkorban a hitet megerősítő impulzusok dominálnak, így az ember gyermekkorában vallásos. Régebbi időkben felnőtt korban is a megerősítő impulzusok domináltak, ezért a társadalom nagy része felnőtt korában is gyakorló vallásos maradt. Ma nem ez a helyzet, az ember kinő a család védő burkából és találkozik a hitével ellentétes imulzusokkal. Nálad ez a tudományos szemlélet (érdekes, nálam ez nem probléma), de lehetnek furcsa dolgokat csináló haverok, első (testi értelemben) komoly kapcsolat, vagy akármi. Ezekre a dolgokra az addig hívő ember alapvetően kétféle képpen reagál:
1. elveszti a hitét
2. nem veszti el a hitét
Ez már, ha úgy tetszik mérhető. Amit állítottam, hogy az idáig vezető út viszont nem feltétlen mérhető. Azaz független az illető kívülről látható (és saját maga számára érzkékelhető!) vallási cselekényeitől és azok intenzitásától ("elszántság"-tól). A független talán pontatlan volt, inkább arról van szó, hogy nem lehet a kövekteztetést megfordítani.
28 éves vagyok. Katolikus családban nőttem fel.
Gyerekkoromban sokat imádkoztam azért, hogy Istennek a "seprűje", "katonája" vagy akármije legyek. Úgy képzeltem, hogy valami hőst fabrikál majd belőlem, aki ide-oda vetődik a világban, sehol sincs otthon, s…..
A kommunizmusnak ha más előnye nem is volt, az mindenképpen, hogy gyönyörű indulószerű melódiákat termelt ki magából. Ez persze nem tudom, mennyit árnyal a rendszer megítélésén, mint ahogy a történelem egyik legnagyobb gonosztevőjéén, Joszif Visszarionovics Sztálinén az, hogy…..
benyokaS
2009.05.18 23:01:42
A családunkban volt egy ember, aki öngyilkos lett. A legkisebbik fiú volt, apám öccse.Elég sokszor vetítettünk egy rövid 8mm-es filmet, amelyen apám és anyám az újszülött bátyámmal a babakocsiban valami vicces jelenetet adnak elő. Egy részeges nótát játszottak el. Sokszor…..
Mivel évek óta senki nem kérdezte tőlem, hova járok templomba, megmondom kérdés nélkül: ide a szomszédba. De hát ez nem is templom, csak egy blog, mi? Az igaz, de a templomnak nem is az a lényege, hogy felül hegyes és belül hideg, alul meg ki van rakva a miserend. Hanem hogy oda megy…..
benyokaS
2009.04.14 22:57:19
@Tóta W. Árpád: Még egy picit fársztalak. Ez nem pascali érvelés, mert nem is érvelés akart lenni. Csak egy ötlet arra, ha előre szeretnél lépni.
Mert feltételezem, érdekel a kérdés, és azért irsz rendszeresen a témában post-okat már évek óta. Ha tényleg érdekel és nem akarsz évekig ugyanott megrekedni, akkor érdemes tenni egy kisérletet ebbe az irányba.
Elhiszem és megértem, hogy még soha nem találkoztál a tuti lehengerlő Isten-érvvel, ami előtt a legnyakasabb pogánynak is illene meghajtani a fejét. Ha létezik is, én magam sem találkoztam még vele, pedig gyakorló katolikus vagyok, szabad elhatározásból.
Egyáltalán, a missziónnak nem a vita a lényege, hanem a tanúságtétel az Evangéliumról.
Amit aztán vagy elfogadtok, vagy nem. Mi nem az a csapat vagyunk (normális esetben), akik valami brilliáns érvelés (vagy megtévesztés) hatására meghajtottuk a fejünket és elviselhetetlen terheket veszünk a vállunkra, valami kusza, megfoghatatlan túlvilági igéretért cserébe. Kár, hogy ennyire hülyének néznek minket, mert ha valami, ez biztosan megneheziti a párbeszédet. Természetesen a józan eszünket használjuk, azért van, de amit Istenről tudunk, az elsősorban kinyilatkoztatás, aminek a hitelességéről személyesen megbizonyosodtunk (többek között az értelmünk is tanúskodik róla, de nem akarok ebbe az irányba elmenni).
Visszatérve az eredeti témához: a másik oldalról, a te ateizmusod vagy agnoszticizmusod is egyfajta hit. Arra sincs
tuti, tudományos igényű bizonyitékod, hogy nincs Isten. Ha lenne, nem is itt blogolnál, hanem hires nyugati egyetemeken vendégprofesszoroskodnál. Észérvek alapján csak annyit mondhatsz, hogy nem tudod eldönteni hogy vagy van-e Isten, vagy nincs. Az, hogy van-e 100 milliló forintod, tényszerűen eldönthető, viszont ha azt mondod, hogy nincs Isten, akkor az a személyes meggyőződésed, ami semmivel sem racionálisabb, mintha azt mondanád, hogy van. Egyszerűen abba az irányba hajlik az értelmed, amerre a szived húz. Nyilván a két eset közül afelé, amelyik a szebb jövő képét festi eléd. És ha már szeretsz agyalni a témán, annyira, hogy keresztény blogokat olvasgatsz és néha egy-egy Új Ember-re is ráfanyalodsz, akkor érdemes azon is eltöprengeni, hogy miért szebb jövő a "nincs Isten", mint a "van Isten".
Üdv
Bence
Mert feltételezem, érdekel a kérdés, és azért irsz rendszeresen a témában post-okat már évek óta. Ha tényleg érdekel és nem akarsz évekig ugyanott megrekedni, akkor érdemes tenni egy kisérletet ebbe az irányba.
Elhiszem és megértem, hogy még soha nem találkoztál a tuti lehengerlő Isten-érvvel, ami előtt a legnyakasabb pogánynak is illene meghajtani a fejét. Ha létezik is, én magam sem találkoztam még vele, pedig gyakorló katolikus vagyok, szabad elhatározásból.
Egyáltalán, a missziónnak nem a vita a lényege, hanem a tanúságtétel az Evangéliumról.
Amit aztán vagy elfogadtok, vagy nem. Mi nem az a csapat vagyunk (normális esetben), akik valami brilliáns érvelés (vagy megtévesztés) hatására meghajtottuk a fejünket és elviselhetetlen terheket veszünk a vállunkra, valami kusza, megfoghatatlan túlvilági igéretért cserébe. Kár, hogy ennyire hülyének néznek minket, mert ha valami, ez biztosan megneheziti a párbeszédet. Természetesen a józan eszünket használjuk, azért van, de amit Istenről tudunk, az elsősorban kinyilatkoztatás, aminek a hitelességéről személyesen megbizonyosodtunk (többek között az értelmünk is tanúskodik róla, de nem akarok ebbe az irányba elmenni).
Visszatérve az eredeti témához: a másik oldalról, a te ateizmusod vagy agnoszticizmusod is egyfajta hit. Arra sincs
tuti, tudományos igényű bizonyitékod, hogy nincs Isten. Ha lenne, nem is itt blogolnál, hanem hires nyugati egyetemeken vendégprofesszoroskodnál. Észérvek alapján csak annyit mondhatsz, hogy nem tudod eldönteni hogy vagy van-e Isten, vagy nincs. Az, hogy van-e 100 milliló forintod, tényszerűen eldönthető, viszont ha azt mondod, hogy nincs Isten, akkor az a személyes meggyőződésed, ami semmivel sem racionálisabb, mintha azt mondanád, hogy van. Egyszerűen abba az irányba hajlik az értelmed, amerre a szived húz. Nyilván a két eset közül afelé, amelyik a szebb jövő képét festi eléd. És ha már szeretsz agyalni a témán, annyira, hogy keresztény blogokat olvasgatsz és néha egy-egy Új Ember-re is ráfanyalodsz, akkor érdemes azon is eltöprengeni, hogy miért szebb jövő a "nincs Isten", mint a "van Isten".
Üdv
Bence
A mennyországnak is megvan az emberképe. A mennyországban polgárok menetelnek. Ha a mennyországban elesel, nem segítenek fel, hanem komolyan és megértően fognak nézni. Nem várják, hogy felkelj, és nem szeretnék, hogy ott maradj. Menni fognak tovább. Nem is segíthetnek, ez meg van…..
Ez egy nagyon egyszerű film. Azért örülök, hogy 2005-ben az amerikai filmakadémián az Aviátor és a Millió dolláros bébi párharcából az utóbbi győzött, mert hiába zseniális az Aviátor, monumentális, és kell hozzá harminc évnyi érése egy mesterkezű rendezőnek, nem…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
lexikon.katolikus.hu/J/J%C3%A9zus%20csal%C3%A1df%C3%A1ja.html