Regisztráció Blogot indítok
Adatok
natuck

0 bejegyzést írt és 190 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Volt egy kormány, amelynek volt kedve építkezni. Volt előtte egy másik kormány, az is épííített: hét kilométer autópályát, a hétszázát! Hetet!   Nagyjából a realitás ezen színvonalán mozgó államférfi stand up comedy előadására tuszkolódtunk be…..
natuck 2010.02.25 17:09:41
@sanyix:
Igazad van. El kellene már felejteni az autópálya építést. A meglévő utakat és vasutakat kellene inkább karbantartani.
  Annak, hogy a Lehet Más a Politika pontosan mit is akar, még nem volt időnk részletesebben utánanézni. Mindenesetre az általuk választott zöld-fehér szín nyugtatólag hat a Nyakó–Szijjártó  csörtékben megfáradt lelkünkre – nem véletlenül festik ilyenre a…..
natuck 2010.02.24 08:25:14
@zoli vagyok:
A Jobbik a felgyülemlett indulatokat lovagolja meg. De ezek az indulatok elcsendesülnek egyszer. Amúgy meg valahonnan elég sok pénzük van, vidéken sokkal-sokkal több jobbik plakát van, mint LMP.
natuck 2010.02.24 08:30:51
@II.Briandrew:
Az LMP az egyetlen párt, amiben a meghatározó emberek többsége meggyőződésből zöld, akik évek óta részt vettek különböző zöld mozgalmakban. A többieknél élvonalban csak divatból lett álzöldek vannak. A többi párt zöldségei jobbára csak a szavazatszerzést szolgálják.
Két érzés viaskodik bennem az Audi új, a Super Bowl alatt debütált rekláfilmjét nézve. A reklámos énem örül, mert a kampány kifejezetten viccesre sikeredett. A környezetszennyezőkre lecsapó zöld rendőrség gondolata már eleve hatalmas, de a filmbe csempészett kis poénok tovább…..
natuck 2010.02.13 23:07:02
@dukeekud: Nagy méretekben a pénz nem konvertálható szabadon erre-arra. Napelemgyártó kapacitás korlátozott, és a napelemek gyártása is energiát fogyaszt, amit bele kell tenni, jelenleg még fosszilis formában. De tény, hogy a maradék készleteinket az utánpótlás építésére kellene/kellett volna fordítani.
A németeknél összefogott jópár tőkeerős nagy cég egy afrikai erőmű létrehozására, arra vállalkoztak 15 év múlva Európa elektromos energia igényének 20%-a menjen naperőműből. Roppant méretű világszintű összefogás esetén is évtizedekbe telne, mire a világ nagyjából átáll a napenergiára.
natuck 2010.02.13 23:20:29
@Rocko-:
Te magad is említed az autók szennyezésének egyik fő okát: a gyártásukkor rengeteg energiát és nyersanyagot temetünk beléjük.
Használatuk közben pedig egy igen jelentős ártó tényező a baleset. Ha volna Magyarországon egy terrorszervezet, amelyik évente 1000 embert megöl, 10000 embernek súlyos sérülést okoz, akkor joggal lenne közfelháborodás. A közúti közlekedés pedig ezt teszi. Nagyon drága ára az autókázásért...
Egy másik fontos tényező az utak, parkolók területfoglalása. Az utóbbi 20 évben megkétszereződött Magyarországon a beépített terület nagysága! (autópályák, körgyűrűk, logisztikai központok, áruházak, ...) Ezeken a helyeken zöld terület lehetne, élővilággal. Minden terület számít: vannak olyan védett növények Magyarországon, melyek tenyészterülete csak egy parkolónyi.
"az emberi lét környeztromboló, szóval aki nagyon agonizál ezen a környezetvédelmen, az magán kezdje"
Magán kezdi, hidd el. Bár nem nullázza le a környezetterhelését, de megfelezi, újra megfelezi...
Amúgy meg az elefánt is környezetromboló, csak nem áll neki, hogy mindent kiirtson, amiből nincs közvetlen haszna...
natuck 2010.02.13 23:32:23
@dukeekud:
Fontos látni, hogy a pénz az fiktív dolog, a pénz semmit nem korlátoz. A természeti erőforrások, és hozzájuk történő hozzáférés a lényeges tényező. A mobiltelefon, internet azért nem jó összehasonlítás, mert alapvetően kis tömegű cuccok. Az energetika átalakítása szükségképpen hatalmas anyagmennyiség feldolgozását igényli. Napcellák már bőven voltak 30 éve is, mobil telefon meg nem volt. Napcellát még most is alig látni, mobesszal meg telítődött a világ. Más az időskála...
A világban látható problémákat a technika okozta, én nem hiszem, hogy egy problémát az fog megoldani, ami az oka.
Másrészt az olcsó energia komoly veszélyeket rejt, mert a tapasztalat szerint az energiáinkat a környezet tönkretételére használtuk...
  Káros-e a dízelek kipufogógáza? Hát persze. És melyik a rosszabb, a karbantartott öreg dízel fekete füstje vagy a szalonúj, részecskeszűrős dízel meleg levegője? Hát igen, jó kérdés. Vélemények azonos című írásunkról...
natuck 2010.02.10 19:20:32
@Gyurma73: Nehezen mérhető. De olvastam olyan becsléseket, amik szerint a teherautó forgalom esetében a károk közt jóval komolyabb tényező a tüdőrák, mint a baleset. De talán nem ez a lényeg.
natuck 2010.02.10 23:45:52
@Shadowbull:
Nem mondtál újat, ezért használtam az "elrontani" kifejezést. Olvasd el a cikket, rá fogsz jönni, hogy miért vetettem föl.
Arra pedig, hogy a motorizáció jelenleg több kárt okoz, mint hasznot, vannak egyértelmű felmérések.
De aki vak, az nem tudja megítélni, hogy mi a sötétzöld.
Ajjaj, nem akarom, hogy mindent elborítson a politika, még a végén az összes ifjúszoci kikér magának valamit a bögréért, de most ezzel azt hiszem, muszáj egy kicsit foglalkozni: zöldbank. Az Indexen olvastam először, hogy a Fidesz elnöke kormányra kerülése esetén létrehozna egy…..
natuck 2010.02.09 14:50:19
@Telepi János:
A felújításkor nem kell fizetni semmit, és a felújítás után sem többet, mint addig. Tehát maga a felújítás valóban egyetlen fillérjébe sem kerül a lakónak. Ilyen értelemben van ingyen. Tény, hogy a cikk "nem bontja ki az igazság minden részletét", de nem is hazudik.
Belsőség Anonim Alkoholisták 2010.02.06 11:14:00
Amióta a 95-ös a 310, helyenként a 320 forintos literenkénti árat verdesi, egyre többek fantáziáját mozgatja meg a 210-220 Ft körül mozgó E85, népszerű nevén a bioetanol. Mai cikkünk blogposztja...
Az LMP-nek mindenképpen szüksége lett volna egy olyan listavezetőre és miniszterelnök-jelöltre, akinek felépítésére nem kell energiát szánni, hiszen a választásokig hátralévő alig több mint két hónap nagyon kevés. Az LMP másként döntött. Schiffer András politikai marketing…..
Az utasok számára azért érdekes, mert az eddigieknél gyorsabban, 360 kilométer per óra maximális sebességgel fogja őket szállítani. A neve AGV, a TGV továbbfejlesztése (Automotrice à Grande Vitesse). Műszaki szempontból azért érdekes, mert igazi motorvonat, vagyis a hajtás a…..
natuck 2010.01.30 00:27:39
@18 316: Az aszinkront is lehet közvetlenül tengelyre tenni. A szinkron motor előnye, hogy jobb a hatásfoka. Az aszinkron forgórész vontatáskor szükségképpen lassabban forog, mint a mező (ez a szlip), a szinkronnál ez a veszteség elmarad.
... lett volna a címe annak a soron következő posztnak, amelyben a beérkező érdeklődő leveleiteket raktam volna ki IDE, és hozzá a válaszaimat is.Nos, ez a bejegyzés  az érdeklődés hiánya miatt maradt el, és most így utólag is csak a magyazázkodás végett veszem elő a…..
Belsőség Kis fogyasztás házilag 2009.12.30 09:39:21
  Drágállja az autógyárak blue/eco modelljeiért felszámolt borsos felárat? Legyen Önnek is takarékos autója! Vélemények azonos című írásunkról...
natuck 2009.12.30 16:20:26
A kagylódiagramról
A cikkben nincs részletesen elmagyarázva a kagylódiagram, sokan nem is értik. Megpróbálok érthetően fogalmazni.

A kagylódiagram csak a motort jellemzi, független a váltótól, járműtől, de erre mindjárt fény derül.

A belsőégésű motorok állandósult üzemállapotának legérdekesebb paraméterei:
Fordulatszám (n)
Nyomaték (M)
Teljesítmény (P, P~M*n)
Gázpedál állás (u)
Fajlagos tüzelőanyag fogyasztás (b)
Hatásfok (e, e~b)

Szokás szerint teljesítménnyel és a hatásfokkal a diagramon foglalkozunk, mert a többiek ismeretében meghatározhatók.

Ha a motor fordulatszáma és a gázpedálállás adott, akkor ez meghatározza a motor üzemállapotát, vagyis az összes többi jellemzőt. Ugyanígy meghatározza az üzemállapotot az is, ha a fordulatszámot és a nyomatékot adjuk meg. Tehát az n-M koordináta rendszer minden elérhető pontjához tartozik egy egyértelmű gázpedál állás, és egy egyértelmű fajlagos tüa. fogyasztás. Ez utóbbit ábrázolja a kagylódiagram szintvonalakkal és színezéssel.

A különböző sebességfokozatokban kialakuló munkapontokról:
Ha egy adott járművel adott sebességgel kívánunk haladni, akkor ehhez egyértelműen tartozik egy teljesítményigény. De ugyanazt a teljesítményt a motor többféle üzemállapotban is le tudja adni: kis nyomaték - nagy fordulatszám és nagy nyomaték - kis fordulatszám is ugyanazt a teljesítményt adja. A kialakuló n-M munkapont tehát a hajtásrendszer áttételétől, vagyis a sebességfokozattól is függ. Ez látható az ábrán. (Az adott sepességhez tartozó pontok P~M*n miatt egy hiperbolán vannak. Picit árnyalja a képet, hogy a váltó hatásfoka a különböző sebességfokozatokban különböző lehet.)
w Egyél hódot! 2009.12.11 06:30:00
Pár hétre távolabb lép az ember a szalagcímektől, és mindjárt nevetségesnek és kicsinyesnek látszanak a belpolitika vagy akár az unió vitái, kampánylózungjai, hazugságai. Hiszen bazmeg elpusztul a Föld! A bálnák! A méhek! A káposztalepkék! Mert az ember disznó módra él,…..
  Az ökoterror nem kívánt mellékhatása, hogy ha sok vezetőt sikerül megtéríteni az energiatakarékos vezetésnek, megfordul a trend, és egyre kevesebb lesz az udvarias sofőr. Vélemények azonos című írásunkról...
natuck 2009.12.08 09:30:51
@szamok ember:
Igen... És a zebránál sem az ökobunkók a szabálytalanok...
Amúgy sok esetben a zebra megállás nélkül megoldható: messziről hagyni kell kigurulni, fölkészülve arra, hogy jönni fog valaki. Ha van valaki, távolabb meglassítani egy kicsit az autót, és mire odaérünk, a gyalogos már át is ment.
A gyalogátkelőhely tábla az azt jelenti, mint az elsőbbségadás kötelező tábla. Alárendelt útról mégsem hajtunk be a kereszteződésbe gázelvétel nélkül.
  Autókat írunk meg, amikről már senki nem akar, mert csak útban vannak. Fókuszban egy megfáradt Samara. Vigyázat, nem teszt! Vélemények azonos című írásunkról...
Idén júniusban a debreceni fideszes többségű közgyűlése elfogadott egy olyan bérletkonstrukciót, amely a helybeli családoknak éves szinten akár egy átlagfizetésnyi 100–120 ezer forintos többletköltséget jelent. A debreceni közgyűlés június 25-i döntésének értelmében…..
natuck 2009.12.04 10:48:19
@Pityorka1:
Nagyon igazad van: az autók árát is figyelembe kellene venni. A legtöbb ember csak a benzinnel számol, pedig az jó esetben is csak fele a _saját_ költségeinek. És ott van még a másoknak okozott kár: nagyobb balesetveszély, dugó, légszennyezés... Ha a tömegközlekedési vállalatok is csak az energiahordozók árával számolnának, akkor mostani töredéke lenne a viteldíjuk.
Szóval az autózás egyértelműen sokkal drágább, mint a tömegközlekedés, csak a legtöbb ember még a saját költségeit sem képes figyelembe venni. Amit másoknak okoz, azt pedig nem is tudja, de nem is nagyon akarja figyelembe venni. Arról, hogy az emberek ilyenek, arról nem a DKV tehet.
hirdetés Meg volt 350 lóerős majdnem kilencven éves, illetve 4450 lóerős ötven éves is. Rekordautókról van szó, melyek mind a brit Nemzeti Gépjárműmúzeumban laknak most, ismertebb nevén Beaulieu-ban. Szép sorban, színesen Négy kocsiról van szó, értékük felbecsülhetetlen.…..
Akik ott voltak a szeptemberi Balassagyarmati utcai veterán motorversenyen, máig lelkesen rajonganak a feltámasztott kezdeményezésért. Mi sajnos lemaradtunk róla, cserébe archív képekkel próbáltuk pótolni az élményt: a Nógrád Megyei Levéltár gyűjteménye lett a segítségünk. A…..
Belsőség Egy korszak margójára 2009.11.18 06:21:00
Nem is olyan régen, a GTS megjelenésekor mondhatta el kommentelőink nagy hányada, hogy mekkora hülyeség is 115 ezer eurót kiadni egy ilyen autóért, mikor azon a pénzen már mennyi mindent lehet venni, mennyit nyaralhat az ember, hány gyereket felnevel stb. Értelmetlen? Nos, sajnos ők…..
nem a pék jóindulatától Busz 2009.10.23 09:07:00
Küszöbön áll a BKV elavult buszparkjának megújítása. Érthető, hogy a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a szervezetbe tömörült buszgyártók érdekeinek képviseletében azt szeretné, ha a várható nagy megrendeléseket magyar termelők elégíthetnék ki. Érvelése…..
natuck 2009.10.23 14:21:26
@Scaramella va alla guerra:
Biztos, hogy jót tett a technológia-intenzív megoldások elterjedése?

A Kínaiak már bő 20 éve komoly eredményeket értek el a szaporodás visszafogásában. Amennyire én tudom, ott sincs pozitív összefüggés a jólét és a szaporulat között. Indiával viszont igazad lehet, ott vallási alapon nem gátolják a lelkeket a testet öltésben.

Többek szerint hiába nő az élelemtermelés, az emberiség mindig az éhezésig szaporodik.

A technológiai és tudományos fejlődés eddig növelte az eltartó kapacitást, csak nem fenntartható módon. Kőolajból, fajok kiirtásával, élőhelyek tönkretételével. Annak pedig nem sok jele látszik, hogy a világ képes lesz fenntartható technológiákra átállni. Inkább csak lohol az energia- és élelmiszerigények után, emellett nem futja hatékony átalakításokra.
natuck 2009.10.23 14:23:12
@Scaramella va alla guerra:
Sok bennük a kukac? ...bocs...
natuck 2009.10.23 17:57:52
Bocs, ez témán kívüli lesz.

@Scaramella va alla guerra:
Ha összehasonlítunk egy emberkét egy tibeti kolostorból és egyet egy plazmatévé elöl, akkor nem biztos, hogy az intellektus és a technológiai szint között összefüggést találunk. De az persze igaz, hogy ha fejlődik a technológia, akkor vannak olyan embercsoportok, akiknél hatalmas tudás halmozódik fel.
A természettudomány hozzám is közel áll, gépészmérnök volnék, kutatóféle , de valahogy nem tudok hinni benne, hogy a technológia önmagában meg fogja oldani a problémákat. Gondolkodásbéli váltás nélkül szerintem nem megy.
Pl. járműveknél évtizedes fejlesztésekkel lehet 10% nagyságrendű fogyasztáscsökkentést elérni. Míg ha az emberek belátnák, hogy nem mindenhova autóval kéne menni, vagy legalább nem a legnagyobb batárral, amit 10éves hitelre meg bír venni, akkor sokszorosát lehetne spórolni annak, amit a mérnökök hatalmas fejlesztési munkával kínkeservesen össze tudnak hozni.
Az F1-főnök az egyik legismertebb brazil újságnak adott interjút. Botrány van. "Ayrton Senna halála nagy szomorúságot okozott, de végül jót tett a Forma-1-nek. Sok ember, aki addig nem is hallott róla, a brazil balesetének köszönhetően kezdett…..
Belsőség Low battery 2009.10.11 05:33:00
  Egy 80-100 km hatótávolságú elektromos autó lítium-ionos akkumulátora mai árakon számolva legalább négymillió forint, és ennyiért még kereke sincs. Vélemények az azonos című írásunkról...
natuck 2009.10.11 12:53:31
@Mioporfeszosz:
Teljesen egyetértek, hogy a "szennyező fizet" elvet messzemenően érvényesíteni kellene a közlekedésben.

"Mindeképpen az első lépésnek kellene lenni... közérthető tévésorozatok indítása, szórólapok és füzetek közcélú terjesztése."
Szerintem a fő kérdés nem is a tudás, hanem a motiváció. Érdekes volna fölmérni, hogy egy átlag magyar (vagy akár átlag amerikai) mekkora személyes áldozatot, lemondást volna hajlandó vállalni kizárólag azért, hogy a bolygónk élhetőbb maradjon.
Sok nyilvánvaló dolog van: ha kisebb autót veszek, tömegközlekedéssel megyek, stb... kevesebbet szennyezek. De az emberek többsége nem mond le semmiről önként, amit megtehet. Hiába rendelkezne mindenki lékörkutató-biológus-kémikus-fizikus-műszaki kandidátusi tudással, a sokan ugyanúgy a saját kis állati késztetéseinek engednének, birtokolni és uralkodni akarnának, feltűnősködni a V8-as benzinnyelőjével, amíg csak megtehetik.
natuck 2009.10.11 18:05:04
@acsa77:
A modern nagyüzemi mezőgazdaság energetikai szempontból a ma nagy tömegben termesztett növényeknél energetikai csőd. A földművelés, a műtrágyagyártás kb. 10x annyi energiát fogyaszt, mint amennyit a növényi termés tartalmaz. Ebből a szempontból sokkal hatékonyabb volt az ásóbotos növénytermesztés. Energianövényeknél biztosan jobb az energiamérleg, de a monokultúrás növénytermesztés teljesen természetes, és csak folyamatos energiaigényes emberi beavatkozással tartható fönn. Kétségeim vannak, hogy bármilyen energianövény termesztése hatékony lenne.
Jó, valóban nem attól fognak éhen halni Afrikában, mert itt mi nem búzát termelünk, hanem energianövényt. De ez csak azért van, mert tojunk rájuk, és eszünk ágában sincs búzát adni nekünk. Ha energianövényt termelünk, azt mi füstöljük el, legalább nekünk van hasznunk belőle. Inkább olcsóbb legyen itt a benzin 10Ft-tal, mint hogy Afrikában ne haljanak éhen. Vagy nem?