Regisztráció Blogot indítok
Adatok
LejoBaci(R)

23 bejegyzést írt és 36 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Annak idején, amikor oktatóként visszakerültem az egyetemre, sokaktól azt hallottam, hogy a levelezős hallgatók nagyon sötétek, de nekik mindent elnéznek az oktatók, mondván, hogy ők, szegények, munka mellett végzik az egyetemet... Ehhez képest nagyon meglepett, hogy az első…..
LejoBaci(R) 2009.05.19 22:09:14
@Balázs23:
Kedves Balázs!
Igen, tudom, az ösztöndíj neuralgikus pont... Azzal együtt, szeretném hangsúlyozni (mint ahogy azt már máskor megtettem):

- A Kar az ösztöndíjak felett nem rendelkezik - rajtunk csak annyi múlik, hogy a jegyek idejében le legyenek zárva (ezen mindig gőzerővel dolgozunk.)

- Az ösztöndíjak összege elvileg törvényben szabályozott. Bizonyos kvótát kap az Egyetem fejenként, az kerül az átlagok függvényében újraelosztásra, és az másra NEM használható. Az elosztás szabályait pedig a HÖK határozza meg - ez esetleg lehet eltérő más egyetemeken, vagy esetleg az átlagok voltak olyan kiemelkedők (bár ezt közepes esetén nem hinném), hogy ilyen kiugró ösztöndíjak szülessenek.

A Bamakó rallival kapcsolatban priváte egyetértek (higgyék el, ez nem csak a diákok, de az oktatók között is kiverte a biztosítékot), de hangsúlyozom: ezt semmiképpen sem a hallgatók ösztöndíjából finanszírozta az egyetem - ennek súlyos jogi következményei lennének.
LejoBaci(R) 2011.08.22 07:48:47
@bape73:
Kedves Péter!
Köszönöm, hogy leírtad ezeket a dolgokat. Mindenképpen elgondolkoztatóak.
Teljesen jogos az észrevételed a levelezősök kihagyásáról a hagyományokból. Az személyesen az én hibám, hogy nem köszöntöttünk Benneteket a kari vezetés részéről. A korábbi években ezt igyekeztem megtenni; tavaly, úgy látszik, nem jutottam el odáig - ami mindenképpen mulasztás.
Azt nem tudom, hogy hogy lehetne a levelezősöket jobban bevonni az egyetem hagyományaiba. Hogy kellene, az biztos, de a hagyományok felett, mint kari vezetés, nem diszponálunk. Talán Kornyik Kálmánnak lenne erre jó ötlete - illetve megpróbálok majd ezzel kapcsolatban megkeresni 1-2, a hagyományokban nálam jártasabb oktató kollégát.
Matek és fizika alapozó: hadd hívjam fel rá a figyelmet, hogy korábban még ezek sem voltak; a hallgatókat egyszerűen belevetettük a felsőfokú matematikába és fizikába! Ez ahhoz képest szerintem könnyebbség - bár kétségtelenül nehéz.
Menza: teljesen egyetértek. A menzát az egyetemtől függetlenül üzemelteti egy cég, szerintem is gyalázatosan. Az, hogy egyáltalán még működnek, annak köszönhető, hogy sok óvodába, iskolába szállítanak ebédet - nekik, szegényeknek még választási lehetőségük sincs. Nektek szerencsére van: menjetek a Nyugatba vagy a Greenbe inkább...
Annak mindenképpen örülök, hogy pozitívumokat is tapasztaltatok; és továbbítani fogom az elismerést az oktatók felé. Bár sokszor talán nem úgy látszik, de az egyetemi oktatók elhivatott emberek, akik nem csak a fizetésükért járnak ide, hanem igyekeznek tényleg sokat tenni azért, hogy a hallgatók másképp, a kihívásokkal szemben jobban felvértezve kerüljenek ki az egyetemről, mint ahogy idejöttek.
Még egyszer köszönöm a jelzéseket; mindent megteszek, hogy ne maradjon pusztába kiáltott szó...
A fenti kérdést az egyik hallgatónk tette fel Facebookon, akinek a nevét inkább elhallgatnám. A jelenlegi, katasztrófális mechanika eredmények tükrében a kérdés teljesen jogos - én most megkísérlem megválaszolni.Nemrégiben a hallgatók kérésére szerveztünk olyan…..
LejoBaci(R) 2011.03.16 15:29:04
@gyaros: Kedves Gyáros, Neked is nagyon sokmindenben igazad van, bár a megjegyzéseid valóban nem igazán kapcsolódnak szorosan a témához. Én ehhez csak annyit tudok hozzátenni, hogy mi mindenesetre igyekszünk a rendelkezésre álló "alapanyagból" (a hallgatókból, a jelenlegi lehetőségeinből) a lehető legtöbbet kihozni - ez a mi felelősségünk, aminek igyekszünk megfelelni. Ha ezek után mégis végképp lehetetlenné teszik a működésünket, a minőségi oktatást - mi mindenesetre megpróbáltuk... Ezért a siránkozás helyett megpróbáljuk inkább megtenni a tőlünk telhetőt.
LejoBaci(R) 2011.04.08 08:49:26
@Kornyik Kálmán:
Kálmi, köszönjük a hozzászólásokat.

Az utolsóra reagálnék leginkább: egyes oktatóknak valóban elég 'sajátságos' a humoruk - ezt én is tapasztaltam a vizsgán. Volt olyan hallgató, aki utólag azt mondta, hogy 1-1 ilyen poén után sokaknak fizikai erőfeszítésükbe kerül, hogy ne mossanak be neki egyet...

Én ezt teljesen megértem, és beszélgettünk is vele erről. Ő erősen meglepődött rajta - ő ugyanis ezeket tényleg humornak szánja.

Hadd engedjek egy kis betekintést a tanári pszichébe: hiszitek, vagy sem, de ezek az oktatók tényleg nem élvezik, hogy orrba-szájba kell nyírbálniuk a társaságot. Ha az ember beszélget velük, akkor férfiasan csak vállat rándítanak, és közlik, hogy már régen beletörődtek, hogy ők a rossz fiúk, de vállalják a színvonal megőrzése érdekében. Ugyanakkor, tudat alatt mégis zavarja őket, hogy ilyen kép alakul ki róluk, és próbálják egy kicsit oldani a feszültséget saját magukban, és kicsit lazítani a róluk kialakult fekete képet, ezekkel a humorkodásokkal.

Sajnos ez sokszor visszafelé sül el. Nemrég egy volt hallgatóm nekem is elmesélte, hogy egy ilyen viccem mennyire rosszul esett neki - akkor esett le, hogy amit én humorosnak gondolok, az a hallgatók szemében nem mindig az.

(Megjegyzem, a viccet nagy elődömtől, Szabadhegyi tanár úrtól loptam - neki valahogy jobban állt...)

A lényeg: csak azt szeretném mondani, hogy a tanár is ember. Nagyon kevesen élevezik, hogy a diákjaik megutálják őket, és higgyétek el; sokszor csak a frusztrációjukat szellőztetik, és a feszültséget igyekeznek oldani ezekkel a félresikerült poénokkal... Ne vegyétek véresen komolyan.
Amikor dékánhelyettes lettem, csak halvány sejtéseim voltak, hogy mire vállalkozom... Sokféle nehézségre készültem, persze véletlen sem azokra, amelyekkel végül szembetaláltam magam...Egy dékánhelyettes élete tele van meglepetésekkel. Sokszor nagyon idegesítő, néha felemelő és…..
LejoBaci(R) 2011.01.21 11:42:55
@bape73: Kedves Péter!

Sajnos, hosszú ideje egyszerűen nem volt lehetőségem írogatni - és újraindítani nyilván nehezebb, de talán valamikor lesz még rá energiám. Egyenlőre szunnyadozik...
LejoBaci(R) 2011.02.02 10:03:45
@bape73: Úgy néz ki, kicsit felpörögtek az események, így hamarosan születhet újabb bejegyzés is... lenne miről.
Már javában tart a Reformáció hónapja egy olyan évben, amikor a Károli-féle bibliafordítás éppen 420 éves. De vannak, akik nem elégednek meg ennyivel: a Magyar Evangélikus Egyház már a reformáció 500. évfordulójának megünneplésére készül. A megemlékezésekhez…..
LejoBaci(R) 2010.10.28 12:41:39
@Tralfamador: Tudod, egy igazán jó fordítás nem szóról szóra, hanem kifejezésről kifejezésre fordít. Nem arra megy rá, hogy minden szót pontosan, tükörben lenyomjon, hanem arra, hogy aki olvassa, az pontosan megértse, és, a lehetőségek keretein belül ÚGY értse a szöveget, ahogy az az író szándéka volt.

Jó példa erre az angol "it's raining cats and dogs" kifejezés. Teljesen hibás fordítás lenne azt mondani, hogy "kutyákat és macskákat esik az eső", vagy akár az is, hogy "kutyák és macskák potyognak az égből". Én azt mondanám, "szörnyen zuhog." Az eredeti mondathoz semmi köze, a szavak száma sem egyezik meg, mégis ez a helyes fordítás.

Minden tiszteletem pl. a Csiha és Vida féle fordításoké, de a mai köznyelvben semmi értelme nincs az olyan kifejezéseket, mint a "hústest", és ehhez hasonló. Csak azért, mert pontosan ugyanannyi szót használtam, mint az eredeti szöveg, vagy minden szót a legpontosabban adtam vissza, nem lesz jó a fordítás - a legtöbb esetben épp ellenkezőleg.
El Mondo blog Sztereotípiák 2010.10.26 09:30:00
Nemrégiben néztem meg az Oscar díjra jelölt Egek ura előzetesét. Van egy jelenet mikor a tapasztalt, nagy utazó tanítja a nála fiatalabb kezdőt, hogy melyik sorba kell beállni a reptéri biztonsági ellenőrzésen. A tanulság: az ázsiaiak mögé, mert az a leggyorsabb. A hamvas…..
Természet szerint irtózom a fenyegetőzéstől és a dörgedelmes hangvételű megnyilatkozásoktól - sokkal jobban szeretem a párbeszédet, a konszenzust, vagy legalábbis a kompromisszumos megoldásokat. Néha viszont sajnos rákényszerülök az erélyességre.Balekoktatás, neuralgikus pont.…..
LejoBaci(R) 2009.11.18 13:45:46
@Tilc:

1. A múlt hétvégén volt a 30 évvel ezelőtt végzett hallgatók évfolyamtalálkozója. Ott nyilatkozott úgy az egyik faipari mérnök, hogy majdnem fogta és hazavitte a gyerekét, amikor megtudta, hogy mi történik a balekhéten. Nem én beszéltem vele, nem tudom, hogy mi volt a probléma, de ez egy olyan valaki volt, aki jól ismerte a diákhagyományokat, még 30 évvel ezelőttről - szerintem jobban, autentikusabban, eredetibben, mint Ti, vagy akár én. Valami nincs rendben. Ez biztos.

2. Már két évvel ezelőtt is voltak problémák, sőt, öt évvel ezelőtt is, csak eddig senki nem próbált semmit tenni. Szerintem a dolgok szép lassan, fokról-fokra csúsznak lefelé. Nem a legutóbbi balekhét volt olyan kirívóan szörnyűbb mint a többi - egyszerűen csak fokozatosan egyre inkább átmegy egyfajta gólyatáboros-szivatósdiba, az értékes, értelmes hagyományok helyett. Mostanára a problémák kibukkantak a felszín alól, és próbálunk valamit tenni velük.

3. Első körben én is inkább azt támogatnám, hogy tartsunk egy a Kishaver által javasolthoz hasonló fórumot. A régi firmák jelenléte a balekhéten szerintem gyakorlatilag is kevéssé megvalósítható (ki fog ezért 1 hét szabadságot kivenni?), és valóban zavaró lehet a firmaévfolyamnak - bár szerintem az, ha ők tiszteletet mutatnak az ur-ur-...grosse-firmák iránt, inkább csak bemutat valami pozitívat a legendás firma-balek kapcsolatból, ezáltal inkább erősítve a selmeci szellem (és ezen belül a firmák) iránti tekintélyt.
A hallgatóknak sokféle elképzelése van arról, hogy hogyan kellene osztályoznia az oktatónak. Van, aki szerint teljesen a véletlen műve, mások szerint pofára megy, és ezt meg kellene változtatni. Egyesek szerint a tudást kellene osztályozni, megint mások szerint az órára járást is…..
LejoBaci(R) 2010.08.30 16:56:38
@guberlad: (megj.: ez a komment itt offtopic, egy másik poszthoz illene.)

Kedves guberlad!

Köszönöm az információkat. Mint egyike azoknak, akik ezekkel a problémákkal kapcsolatban már régóta kongatják a vészharangot, hadd mutassak most rá egy kicsit a másik oldalra is (és elnézést, ha a konkrét problémához képest ez most kissé filozófikus lesz):

1. A selmeci hagyományok nem voltak (és reményeim szerint nem is lesznek) mindig ilyenek, mint most. Természetesen az alkoholfogyasztás, a diákcsínyek, és a balekok finom de határozott "helyre tevése" ennek mindig részét képezte, de régebben (és még az én időmben is) ez elég moderált formában történt.

2. Bár Ön nyilván csak a negatívumokról hallott, de azért ennek az egész "balekoktatásosdinak" megvannak a nagyon pozitív oldalai - a legtöbb érinett legalábbis erről számolt be egy tavalyi felmérésben, ld. oktdh.blog.hu/2009/11/16/balekhet_ertekeles.

3. Az nem igaz, hogy erről a vezetés semmit sem tud - mind egyetemi, mind kari szinten tisztában vagyunk a legtöbb problémával. Jogos a kérdés, hogy akkor miért nem teszünk semmit? Erre a válasz az, hogy egyrészt teszünk - többek között ezért születtek az ezzel kapcsolatos blogbejegyzések is. Mi a karon sokat beszélgettünk, sőt, helyenként veszekedtünk, fenyegetőztünk is a firmákkal - a Faipari Mérnöki Kar esetében úgy tűnik, hogy talán nem is eredménytelenül; idén legalábbis a mi hallgatóinkra sokkal kevesebb és enyhébb panasz érkezett, mint a korábbi években.

Másrészt azért nem lép fel ez ellen határozottabban az Egyetem vezetése, amit a 2. pontban is leírtam, ti. hogy a botrányos problémák mellett nagyon sok a pozitívum is a balekoktatásban - olyan pozitívumok, amik miatt a legtöbb hallgató inkább jónak, mint rossznak tartja ezt a hagyományt. Ezért igyekszünk a szankciók helyett inkább helyes mederbe terelni - vissza a nagyon pozitív gyökerekhez.

4. Ami a kötelező jelleget illeti: itt teljesen egyetértek Önnel. Személy szerint legszívesebben nemcsak, hogy nem tenném kötelezővé, de előre figyelmeztetném az elsőéveseket, hogy mire számíthatnak - a pozitívumokra és negatívumokra egyaránt -, és aztán mindenki döntse el, hogy kíván-e benne részt venni. (A kötelező jelleget egyébként nem az Egyetem, hanem a Selmeci Társaság írja elő - egyetemista nyugodtan lehet valaki, ha nem vesz részt ebben a hagyományban.)

5. Ami a folytatást illeti: természetesen a Balekhét után sokkal visszafogottabban megy tovább, bár sokak szerint ez is túlzó...

Mindezekről a problémákról ezen az őszön egyetemi szintű egyeztetést kívánunk kezdeményezni, ami remélhetőleg a nagyon szükséges megoldás felé fogja terelni a kérdést.
Elnézést kérek, amiért kissé sokáig tartott (nagyon sok volt a dolgom), de végül is sikerült kiértékelni a balekoktatással kapcsolatos felmérést. A balekhéttel kapcsolatban összesen 83 elsőéves adott le értékelhető véleményt. Az értékelő lapon – a szak megjelölése…..
Mint megtapasztaltam, ez nem igaz. Elég sok pofont kaptam már, de még soha olyat, mint nemrégiben egy hallgatótól... Sajnálom, ezt most muszáj kiírnom magamból.Először is, hadd kezdjem azzal: nem akarok érzéketlen lenni a hallgatók ösztöndíj-nyűgeivel szemben. Igen, a tavaszi…..
LejoBaci(R) 2009.10.19 10:23:03
@Tilc: Sajnos egyelőre nincs információm - megpróbálok mihamarabb utána nézni.
Nem vagyok jó előadó. Az utóbbi években, úgy érzem, feltornáztam magamat csapnivalóból gyenge átlagos szintig - maximum. Mindenesetre igyekszem minden évben fejlődni - és ennek részeként folyamatosan figyelem, hogy mikor és mitől sikerül jól vagy rosszul egy-egy előadásom.Ma…..
LejoBaci(R) 2009.04.30 14:01:07
@Mazsolyka: én továbbra is úgy gondolom, hogy az egyetemi előadások esetében a katalógus kissé dedós módszer - én nem tartom katasztrófának, ha a diákok nem jönnek be, inkább tényleg olyasmiket elmondani, amire a vizsgán valóban szükségük van.
Egyébként a fent említett új módszereken most dolgozunk, a képzést igyekszünk a gyakorlati (és valóban személyes jelenlétet igénylő) képzés irányába elvinni, legalábbis az alapképzéseinket, és az önálló labor tárgyak is sok tekintetben ezt szolgálják.
LejoBaci(R) 2009.08.29 08:53:21
@Kornyik Kálmán Faipari mérnök 2009: örülnék, ha ez a dolog mindig ilyen egyértelmű lenne - sajnos, mint ahogy már korábban is írtam, nem lehet mindig egyértelműen levezetni a nagybetűs Életben tanusított sikerességet az egyetemen mutatott lelkiismeretességből és érdeklődésből - ennek nagyon sok további tényezője van (pl. van, aki bár lusta, de nagyon jó képességű, és a maga helyén akkor is jól szerepel, ha az egyetemen ez nem volt igaz, de sajnos sokszor nem is a képességek vagy a lelkiismeretesség, hanem a "ki kit ismer" alapelv számít...) Azért én bízom benne, hogy ha egyértelmű kapcsolat nem is, de legalábbis korreláció van a két dolog között, és általánosságban érdemes tisztességesnek, lelkiismeretesnek, szorgalmasnak és érdeklődőnek (szóval, Kornyikkálmánosnak, Alfrédesnek, Mazsolykásnak :-) lenni.

u.i.: erről az egészről - sajnos - Zoránnak az Élet dolgai c. száma jut eszembe:

"Mért van ez így?
Mondom: tanulj fiam, csak a tudással érsz tovább!
Mért van ez így?
Hogy olyan magasról néz le a bukott, a hülye diák?"
No, erről az utóbbi időben rengeteget vitáztunk - oktatókkal, hallgatókkal, az iparral, kívülállókkal. A kérdés teljesen jogos: mi szüksége van egy felsőfokú végzettséggel rendelkező szakembernek, akár egy mérnöknek is matekra, fizikára, mechanikára? Főleg: mi…..
Adrian Plass Irány a gumivár! című kötetében a rá jellemző szabadsággal és iróniával dolgozza fel a tékozló fiú hazatérésének a történetét. Az általa leírt – hipotetikus? – helyzet szerint a tékozló elindul hazafelé, de félúton találkozik valakivel, aki, a…..
Ebben a félévben, többek között a kifutó képzések miatt, úgy esett, hogy 5 tárgyból is vizsgáztatnom kell (leszámítva a CV-s kurzusokat), összesen több mint 150 hallgatót. Én elég régimódi vagyok, szeretek szóban vizsgáztatni (főleg azért, hogy ne puskázza már folyton…..
A fenti kérdés a kedvenc könyvemben található (bónuszpontért lehet találgatni, hogy melyikben...), de bennem is sokszor felmerül ebben a vizsgaidőszakban...Egyszerűen felfoghatatlan a számomra, hogy valaki hogy jöhet el úgy vizsgázni, hogy gyakorlatilag egymás mögé tudja…..
LejoBaci(R) 2009.06.12 07:52:58
@nevemsenki!: Hát, most erre mit mondjak? Teljesen igazad van, de egyvalamit elfelejtettél megírni: mi lenne erre a megoldás? Merthogy:
1. A levelezősöknek egyszerűen sehova sem fér be a műhelygyakorlat (sem az ő órarendjükbe, sem a mi tanműhelyünkbe)
2. A nappalisoknak lehet, hogy kevés ennyi tanműhelygyakorlat, de még mindig több, mint a mi időnkben az okleveleseknek volt. Emellett mostantól 6 hetes kötelező egybefüggő gyakorlatot is teljesíteniük kell, méghozzá a valóságban, általunk is ellenőrzött módon. Ha van további javaslatod, örömmel várom
3. Sajnos az általános és középiskolai oktatás lezüllése és -züllesztése ellen keveset tudunk tenni. Az új tantervünkben próbáljuk ezt, amennyire tudjuk, kezelni, de határai vannak annak, hogy az egyetem mit tud bepótolni abból, amit korábban nem tanultak meg.

Szóval, várom a kreatív javaslatokat!
Kedves Mindenki!Hosszas érlelés után elkészült a faipari mérnöki szak új tantervjavaslata, amely sok problémára próbál választ adni. A javaslat még nem végleges; nagyon várjuk a véleményeket, jobbító szándékú javaslatokat! Az új tanterv és az azzal kapcsolatos…..
A múlt félév végén bejött egy diák az irodámba - elmondta, hogy két tárgyat már harmadszor vett fel, és egy harmadikat negyedszer, dékáni engedéllyel - és úgy néz ki, most sem tudja teljesíteni őket. Amikor elkezdtem kicsit kérdezgetni, hogy ennek mégis mi az oka, azt…..
LejoBaci(R) 2009.05.11 09:19:18
@nevemsenki!:
Kedves nevemsenki, és mindenki más!

Természetesen mindig, minden dolog esetén lehetnek kivételek, nehéz általánosítani. Az viszont tény, hogy túl sok olyan hallgató van, aki a tanulmányait sok esetben kérvényeken keresztül igyekszik elintézni, ahelyett, hogy hajlandó lenne tanulni. És az is tény, hogy általában nem a közgazdaságtan, vagy a faanyagismerettan, hanem a matek és mechanika tárgyakkal szokott ez megtörténni - pedig éppen ezekre kellene koncentrálni, és mihamarabb letudni őket (hogy másképp fogalmazzak: hogy lehet, hogy a faanyagra és egy csomó más tárgyra van idő, a matekra pedig nincs?)

De, még egyszer: nem akarok általánosítani, tudom, hogy mindig vannak kivételek.
Pár évvel ezelőtt Karácsonykor a keresztény házicsoport, amelyet látogattam, elment felköszönteni egy-két ismerős nem keresztény családot. Kis ajándékokat vittünk, énekeltünk, és próbáltuk elmondani nekik, hogy szerintünk miről is szól ez szép ünnep. Mindenhol örömmel…..
Diákhagyományok. Haj, azok a régi szép selmeci hagyományok! Had idézzek valamit egy nagy klasszikus tollából, aki szerint ezek "az ország legszebb, legrégibb diákhagyományai, melyek egymás segítésén, kölcsönös tiszteleten, és persze sok-sok vidámságon, diákos…..
Ezt gondolom a mai fiatalokról::-)))))..
Azok az egyetemek, amelyeken ma mérnökképzés folyik, nincsenek egyszerű helyzetben. Kevés a jelentkező, kevés a hallgató, beszűkülőben vannak a lehetőségek.Ebben semmi csoda nincsen. Az utóbbi években-évtizedekben a magyar felsőoktatást liberalizálták. Sorra alakulnak az új…..
Felelőtlen esszék A mentőcsónak 2009.03.11 21:21:00
 Tízen állták körül a mentőcsónakot a luxushajó fedélzetén. Szép csendes idő volt, felettük sirályok lebegtek. A matróz éppen a csónak vízrebocsátásával kapcsolatos tudnivalókat magyarázta az utasoknak. – De hiszen ez a csónak kicsi! Ebben alig lehet elférni! Én…..
Felelőtlen esszék Mijeza blog? 2009.03.11 21:02:46
Időnként kiszakadnak belőlem ezek az írások, a lehető legvegyesebb témakörökben (hitélet, apologetika, evangélium, stb.) Ezeken a területeken különösebb kvalifikációkkal nem rendelkezem, ezért túl sok súlyt nem lehet tulajdonítani a gondolataimnak; próbáltam már…..
A félév eleje az az időszak, amikor a dékániba hegyekben érkeznek a hallgatói kérvények. Néha elgondolkodom, hogy indítok egy szabadon választható tárgyat kérvényírásból - nagy sikere lenne...A kérvényeknek számos különböző vállfaja létezik, íme néhány érdekesebb…..