Regisztráció Blogot indítok
Adatok
_zahnrad

253 bejegyzést írt és 319 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Egyre több helyen hódít teret az elektromos hajtás. Megnézzük milyen módszerekkel lehet hatékonyabb, kisebb és könnyebb hajtást készíteni...
_zahnrad 2021.01.29 21:51:30
@rezgaras: Ehhez képest hogy rendelik a több száz kiló akkuval megpakolt trolibuszokat? Gyenege hatásfokú aszinkron motorral és jó nehéz inverterekkel.
A nagyobb baj, hogy a legnagyobb buszgyártók sem törik össze magukat hatékony villamos hajtás összerakásában, tisztelet a kevéske kivételnek.
Mit hoz a jövő az aszinkron motorok után? Eltérő elveken működő motorokat nézünk meg...
_zahnrad 2020.11.09 22:13:48
@fifibá55: Valóban, köszönöm!
A Solaris már megint valami olyat mutatott, ami más gyártóknak még nincs. A piaca nem hatalmas, de nem is elhanyagolható...
Egyre több helyen hódít teret az elektromos hajtás. Lássuk hogyan működnek a motorok! Elsőre az aszinkron motorokról lesz szó...
_zahnrad 2020.10.20 07:35:15
@Walter_Dornberger: Az ajánlott irodalmakat érdemes lenne először elolvasni. Sőt, a beillesztett képen szépen látszik, hogy mezőgyengítéses tartományban csökken a nyomaték a fordulatszám növelése esetén. A mező az aszinkron gépben akkor állandó, ha az U/f arányt, azaz a fluxust a fordulatszám növekedésével állandó értéken tartom. Ha a frekvenciát növelem, de a feszültséget már nem tudom, az a mezőgyengítéses tartomány.
Még pár ajánlott irodalom: www.sze.hu/~szenasy/villhajt%E1s%20tananyagok/El%F5ad%E1sjegyzetek%20villamos%20hajt%E1sok/aszmothajt%201%20lecke%200710.pdf 13-14.oldal;
www.vgt.bme.hu/okt/atal_vh/ill_07/aszinkrn.pdf , 32. oldal ;
A csuklós busz régóta velünk van, . A tolócsuklós elrendezésre a padlószint csökkentése miatt volt szükség...
_zahnrad 2020.10.18 19:31:46
@rezgaras: Rosszul tudtam. Most más kapcsán utánanéztem és valóban kerekenként használnak egy invertert a kerékagymotoros megoldások.
Omnibusz Mercedes újdonságok 2020.09.26 21:22:59
Az IAA kiállítás idén elmarad, ezért a Mercedes is digitális úton mutatta be az újdonságait...
Omnibusz MAN újdonságok 2020.09.19 17:16:20
Az IAA kiállítás idén elmarad, ezért az MAN egy online videókonferencián mutatta be az aktuális újdonságait...
A közelmúltban jelent meg Mike Shellenberger új könyve: Apocalypse Never, magyarul: Soha el nem jövő világvége. Miért ártalmas a környezetvédelmi alarmizmus mindannyiunk számára alcímmel. A neves aktivista azzal döbbentette meg a zöld társadalmat, hogy bocsánatot kért a nevükben is a klímaváltozás…..
_zahnrad 2020.09.03 21:43:22
@atleta.hu: pedig igaza van. index.hu/techtud/2019/10/01/jol_jonnek_majd_a_fuzios_eromuvek_amikor_a_magyar_valogatott_vebedontot_jatszik/

,,Németországban az energia 40 százaléka már megújuló forrásokból - szél- és naperőművekből – származik, és a költségvetés évente 15 milliárd dollárral támogatja ezeket. "Ez hatalmas összeg, az ITER-projekt kerül ennyibe. Mindeközben, ha megnézzük a német energiapiaci számokat, azt látjuk, hogy az energiaexport nem csökkent. Miért? Mert a megújulók térnyerésével párhuzamosan csökkent az atomenergia részesedése, csakhogy a megújulók jelenleg nem tudnak stabil szinten energiát szolgáltatni."
Omnibusz Arrival, a startup busz 2020.06.19 20:22:03
Az elektromos buszok piaca sok gyártó és új belépő érdeklődését keltette fel, a brit startup ez utóbbiak táborát gyarapítaná...
Sokadik gyártóként érkezik a piacra az MAN az akkumulátoros csuklósával, lehet érdemes figyelni rá?..
Omnibusz Francia szabványbuszok 2020.05.09 11:54:08
Buszos körökben jól ismertek a német VÖV szabvány szerint készült buszok. Még az is lehet, hogy az ötletet a franciák adták...
Az első generációs hibrid buszok kudarcos szereplését követően feltűnnek a színen az újabb hibrid megoldások. Mi változott? A kudarcok után megéri még ezeket megvenni?..
Valószínűleg mindenkinek a jól ismert 280-as csuklós és a 260-as Ikarus ugrik be. De a történet nem ezekkel kezdődött...
Omnibusz Busworld 2019 előzetes 2019.10.17 23:56:35
Mit láthat az érdeklődő a buszos világ kétévente megrendezésre kerülő seregszemléjén? Az élő tudósítás előtt a sajtóképek segítségével nézünk szét...
Az Ebusco 3.0 olyan a busziparban, mint egy szent grál. Régóta egymásnak ellentmondó követelményeket valósít meg papíron...
Omnibusz UITP 2019 Stockholm 2019.06.11 23:46:50
Miközben itthon csak szájalás folyik a buszok cseréjéről, addig a valódi potenciállal rendelkező gyártók Stockholmban mutatják meg merre lesz az előre.....
3000 elektromos buszt venne a kormány még ebben a ciklusban. Az elektromos hajtásokat gyártó beszállítókon nem fog múlni.....
Omnibusz Busexpo 2019 2019.05.11 09:15:55
Szerdán lezajlott a huszonötödik Országos Személyszállítási Konferencia és a Busexpo 2019 rendezvény. Tudósításunk:..
Kínai? Magyar? Inkább globális. Komáromban készülnek az Európába szánt kínai villanybuszok. Megnéztük hogyan...
_zahnrad 2019.05.18 11:39:06
@mcfigyelo:

Hol kölekedik kérdéskör:
- Ne szőzözzönk kérem, ezt vetítették ki, a validáláshoz a google barátod.

- A Busexpón látható volt a midi, itt nem. LE kocsi, semmi különös, centrális hajtása van és elég hangos.

- A befogadóképesség specifikáció függő, mivel többféle méretű akkuval és két-háromféle hajtásal kérheted. Tól-ig számokat nem adtak meg,. és az összegyúlt szakújságírók efféle kérdéseket nem tettek fel... Az ajtók tiszta nyílása: 1200mm és ennyinek is érződik. A belmagasság is rendben van.

- Nem készülnek csuklósok, két részben van elvi lehetőség az itteni gyártásra a helyiek szerint. Ezzel több probléma is van. Nincs elég emelő a végszerelésnél a csuklóshoz, a végátadó pedig egyértelműek csak a 12 méteres szólóra készült. Azaz a tengelyterhelés mérés kéttengelyes, a 12 méteres tengelytávolságával és nem fér rá hosszabb busz, ahogy a fékbeállításhoz és az esőztető kamrába sem, tehát ez egy szöveg volt, de a csuklóshoz még kéne beruházás. A csuklós ideúsztatása Kínából egyelőre lehetőség az európai elektromos buszoknak.

- Az ülőhelyeket meg lehet számolni a képekről ;)

- Nem SORT 2 szerint, hanem BYD szerint 0,6-1,1 kWh/km a fogyasztás, a visszatáplálási képesség 8%, ami azért az előző számokat nem biztos, hogy nagyon alátámasztaná.

Töltőoszlop: - Nem tudjuk, de gyártmányfüggetlen a töltési lehetősége a BYD buszoknak, ha Siemens, ABB vagy egyéb a töltő, akkor lehet az is.
A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport május 8-án, a zsámbéki Busexpón bemutatja többfunkciós autóbusz típuscsaládjának új generációját, amelynek korábbi változataiból már több száz üzemel Magyarországon...
Omnibusz Wiesbaden nem aprózza el 2019.04.10 23:03:31
A Mercedes az eddigi legnagyobb megrendelést kapta az elektromos eCitaro buszra, 56 darabosat. Nézzük milyen az, ahol nem stratégiákat, hanem buszt gyártanak...
Egy helyen és egy időben a 25. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia és a 7. BUSEXPO kiállítás..
Volt több is, de nagy sorozatban csak egy készült. A Rába-MAN motornak jelentős része volt az Ikarus sikerében. Az Ikarusszal együtt már csak a magyar járműgyártás múltjának része. Miért volt szükség licensz motorra és mi vezetett a felemás utódláshoz?..
_zahnrad 2019.03.10 20:06:12
@Pénzes Tamás: Köszönöm az észrevételeket és a kiegészítéseket. Sok ellentmondó információ is volt a cikk írása során, néha nehéz volt szűrni. Egy dologban nem értenék egyet, a típuskód feloldásában: 21, igen a furatra utal, mert 100+21, de az 5 a löketre, mégpedig x*10+100, ahogy itt is, a lap alján: de.wikipedia.org/wiki/MAN-Motoren
A D2146-osnak 140 mm-es volt a lökete, a lökettérfogata pedig csak 9660 cm3.

A D2155 5 hengeresek elvileg kerültek protó Ikarusokba is: 210, 220, 230 típusokba, de az zavaros, hogy tényleg így volt-e nem Csepel motor került beléjük, vagy miért nem indult meg az 5 hengeres motorok gyártása.
Omnibusz A trolibuszgyár 2019.02.11 23:29:03
TrolZa, azaz trolibuszgyár. A korábban Ziu néven ismert szovjet gyár nem jutott az Ikarus sorsára, Trolza néven ma is termel. A gyár történetéből kiragadunk pár érdekességet, és megnézzük mit csinálnak manapság...
Az október végi 25 fokok után elkerülhetetlenül az éghajlatváltozásra gondol az ember és ezért is egyre több helyen sláger az elektromobilitás. De tudjuk-e milyen is az az egyre népszerűbb lítium-ion akksi?..
_zahnrad 2019.01.05 11:10:40
@Aron_son: Köszönöm, javítom.
_zahnrad 2019.01.10 22:16:00
@rezgaras: Tessék parancsolni:

electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

Ebből az látszik, hogy nem mindegy a kémia. A Tesla esetén 100 ezer kilométer esetén 5% a kapacitásvesztés és 300 ezer után 10%. Ha években nézzük, akkor fórumos infók alapján 6% / 5 év a veszteség.

A Nissan Leafben a régi, LMO akku 5 év alatt 20%-ot veszít a kapacitásából, az új NMC akku ezt már 2,5 év alatt tudja. :(
_zahnrad 2019.01.10 22:23:15
@_zahnrad: Illetve még valami: a cellák töltéskiegyenlítése, a balanszírozás mikéntje nagyon nem mindegy egy-egy jármű akkutelepének élettartamánál. Ezt lehet kvázi pótolni nagyobb kapacitástartalékkal, de akkor feleslegesen nehéz és kisebb hatótávolságú járművünk lesz. Esélyes, hogy a Tesla ilyen téren még jóideig borsot fog törni a többiek orra alá, de ez majd csak idővel derül ki.