Adatok
_zahnrad
254 bejegyzést írt és 319 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A Busworld meghatározó újdonságai mellett nem mehetünk el szó nélkül. Terítéken a ZF, a Hübner és a BRIST új megoldásai...
Egyre több helyen hódít teret az elektromos hajtás. Megnézzük milyen módszerekkel lehet hatékonyabb, kisebb és könnyebb hajtást készíteni...
Mit hoz a jövő az aszinkron motorok után? Eltérő elveken működő motorokat nézünk meg...
_zahnrad
2020.11.09 22:13:48
@fifibá55: Valóban, köszönöm!
A Solaris már megint valami olyat mutatott, ami más gyártóknak még nincs. A piaca nem hatalmas, de nem is elhanyagolható...
Egyre több helyen hódít teret az elektromos hajtás. Lássuk hogyan működnek a motorok! Elsőre az aszinkron motorokról lesz szó...
_zahnrad
2020.10.20 07:35:15
@Walter_Dornberger: Az ajánlott irodalmakat érdemes lenne először elolvasni. Sőt, a beillesztett képen szépen látszik, hogy mezőgyengítéses tartományban csökken a nyomaték a fordulatszám növelése esetén. A mező az aszinkron gépben akkor állandó, ha az U/f arányt, azaz a fluxust a fordulatszám növekedésével állandó értéken tartom. Ha a frekvenciát növelem, de a feszültséget már nem tudom, az a mezőgyengítéses tartomány.
Még pár ajánlott irodalom: www.sze.hu/~szenasy/villhajt%E1s%20tananyagok/El%F5ad%E1sjegyzetek%20villamos%20hajt%E1sok/aszmothajt%201%20lecke%200710.pdf 13-14.oldal;
www.vgt.bme.hu/okt/atal_vh/ill_07/aszinkrn.pdf , 32. oldal ;
Még pár ajánlott irodalom: www.sze.hu/~szenasy/villhajt%E1s%20tananyagok/El%F5ad%E1sjegyzetek%20villamos%20hajt%E1sok/aszmothajt%201%20lecke%200710.pdf 13-14.oldal;
www.vgt.bme.hu/okt/atal_vh/ill_07/aszinkrn.pdf , 32. oldal ;
A csuklós busz régóta velünk van, . A tolócsuklós elrendezésre a padlószint csökkentése miatt volt szükség...
_zahnrad
2020.10.18 19:31:46
@rezgaras: Rosszul tudtam. Most más kapcsán utánanéztem és valóban kerekenként használnak egy invertert a kerékagymotoros megoldások.
Az IAA kiállítás idén elmarad, ezért a Mercedes is digitális úton mutatta be az újdonságait...
Az IAA kiállítás idén elmarad, ezért az MAN egy online videókonferencián mutatta be az aktuális újdonságait...
A kiló nem százat jelent.
Michael Shellengerger betiltott Forbes-cikke: A környezetvédők nevében, bocsánatot kérek a klímariogatásért
2020.09.03 15:13:28
A közelmúltban jelent meg Mike Shellenberger új könyve: Apocalypse Never, magyarul: Soha el nem jövő világvége. Miért ártalmas a környezetvédelmi alarmizmus mindannyiunk számára alcímmel. A neves aktivista azzal döbbentette meg a zöld társadalmat, hogy bocsánatot kért a nevükben is a klímaváltozás…..
_zahnrad
2020.09.03 21:43:22
@atleta.hu: pedig igaza van. index.hu/techtud/2019/10/01/jol_jonnek_majd_a_fuzios_eromuvek_amikor_a_magyar_valogatott_vebedontot_jatszik/
,,Németországban az energia 40 százaléka már megújuló forrásokból - szél- és naperőművekből – származik, és a költségvetés évente 15 milliárd dollárral támogatja ezeket. "Ez hatalmas összeg, az ITER-projekt kerül ennyibe. Mindeközben, ha megnézzük a német energiapiaci számokat, azt látjuk, hogy az energiaexport nem csökkent. Miért? Mert a megújulók térnyerésével párhuzamosan csökkent az atomenergia részesedése, csakhogy a megújulók jelenleg nem tudnak stabil szinten energiát szolgáltatni."
,,Németországban az energia 40 százaléka már megújuló forrásokból - szél- és naperőművekből – származik, és a költségvetés évente 15 milliárd dollárral támogatja ezeket. "Ez hatalmas összeg, az ITER-projekt kerül ennyibe. Mindeközben, ha megnézzük a német energiapiaci számokat, azt látjuk, hogy az energiaexport nem csökkent. Miért? Mert a megújulók térnyerésével párhuzamosan csökkent az atomenergia részesedése, csakhogy a megújulók jelenleg nem tudnak stabil szinten energiát szolgáltatni."
Az elektromos buszok piaca sok gyártó és új belépő érdeklődését keltette fel, a brit startup ez utóbbiak táborát gyarapítaná...
Sokadik gyártóként érkezik a piacra az MAN az akkumulátoros csuklósával, lehet érdemes figyelni rá?..
Buszos körökben jól ismertek a német VÖV szabvány szerint készült buszok. Még az is lehet, hogy az ötletet a franciák adták...
Az első generációs hibrid buszok kudarcos szereplését követően feltűnnek a színen az újabb hibrid megoldások. Mi változott? A kudarcok után megéri még ezeket megvenni?..
Valószínűleg mindenkinek a jól ismert 280-as csuklós és a 260-as Ikarus ugrik be. De a történet nem ezekkel kezdődött...
Mit láthat az érdeklődő a buszos világ kétévente megrendezésre kerülő seregszemléjén? Az élő tudósítás előtt a sajtóképek segítségével nézünk szét...
Az Ebusco 3.0 olyan a busziparban, mint egy szent grál. Régóta egymásnak ellentmondó követelményeket valósít meg papíron...
Miközben itthon csak szájalás folyik a buszok cseréjéről, addig a valódi potenciállal rendelkező gyártók Stockholmban mutatják meg merre lesz az előre.....
3000 elektromos buszt venne a kormány még ebben a ciklusban. Az elektromos hajtásokat gyártó beszállítókon nem fog múlni.....
_zahnrad
2019.04.27 23:28:14
_zahnrad
2019.05.18 11:49:31
@mcfigyelo: Nem volt cél a teljes körkép, csak az újdonságokat hozók picit részletesebb bemutatása.
Hogy melyik motor milyen arról még lesz szó, csak idő kérdése. ;)
Hogy melyik motor milyen arról még lesz szó, csak idő kérdése. ;)
Szerdán lezajlott a huszonötödik Országos Személyszállítási Konferencia és a Busexpo 2019 rendezvény. Tudósításunk:..
_zahnrad
2019.05.18 11:46:10
Kínai? Magyar? Inkább globális. Komáromban készülnek az Európába szánt kínai villanybuszok. Megnéztük hogyan...
_zahnrad
2019.05.18 11:39:06
@mcfigyelo:
Hol kölekedik kérdéskör:
- Ne szőzözzönk kérem, ezt vetítették ki, a validáláshoz a google barátod.
- A Busexpón látható volt a midi, itt nem. LE kocsi, semmi különös, centrális hajtása van és elég hangos.
- A befogadóképesség specifikáció függő, mivel többféle méretű akkuval és két-háromféle hajtásal kérheted. Tól-ig számokat nem adtak meg,. és az összegyúlt szakújságírók efféle kérdéseket nem tettek fel... Az ajtók tiszta nyílása: 1200mm és ennyinek is érződik. A belmagasság is rendben van.
- Nem készülnek csuklósok, két részben van elvi lehetőség az itteni gyártásra a helyiek szerint. Ezzel több probléma is van. Nincs elég emelő a végszerelésnél a csuklóshoz, a végátadó pedig egyértelműek csak a 12 méteres szólóra készült. Azaz a tengelyterhelés mérés kéttengelyes, a 12 méteres tengelytávolságával és nem fér rá hosszabb busz, ahogy a fékbeállításhoz és az esőztető kamrába sem, tehát ez egy szöveg volt, de a csuklóshoz még kéne beruházás. A csuklós ideúsztatása Kínából egyelőre lehetőség az európai elektromos buszoknak.
- Az ülőhelyeket meg lehet számolni a képekről ;)
- Nem SORT 2 szerint, hanem BYD szerint 0,6-1,1 kWh/km a fogyasztás, a visszatáplálási képesség 8%, ami azért az előző számokat nem biztos, hogy nagyon alátámasztaná.
Töltőoszlop: - Nem tudjuk, de gyártmányfüggetlen a töltési lehetősége a BYD buszoknak, ha Siemens, ABB vagy egyéb a töltő, akkor lehet az is.
Hol kölekedik kérdéskör:
- Ne szőzözzönk kérem, ezt vetítették ki, a validáláshoz a google barátod.
- A Busexpón látható volt a midi, itt nem. LE kocsi, semmi különös, centrális hajtása van és elég hangos.
- A befogadóképesség specifikáció függő, mivel többféle méretű akkuval és két-háromféle hajtásal kérheted. Tól-ig számokat nem adtak meg,. és az összegyúlt szakújságírók efféle kérdéseket nem tettek fel... Az ajtók tiszta nyílása: 1200mm és ennyinek is érződik. A belmagasság is rendben van.
- Nem készülnek csuklósok, két részben van elvi lehetőség az itteni gyártásra a helyiek szerint. Ezzel több probléma is van. Nincs elég emelő a végszerelésnél a csuklóshoz, a végátadó pedig egyértelműek csak a 12 méteres szólóra készült. Azaz a tengelyterhelés mérés kéttengelyes, a 12 méteres tengelytávolságával és nem fér rá hosszabb busz, ahogy a fékbeállításhoz és az esőztető kamrába sem, tehát ez egy szöveg volt, de a csuklóshoz még kéne beruházás. A csuklós ideúsztatása Kínából egyelőre lehetőség az európai elektromos buszoknak.
- Az ülőhelyeket meg lehet számolni a képekről ;)
- Nem SORT 2 szerint, hanem BYD szerint 0,6-1,1 kWh/km a fogyasztás, a visszatáplálási képesség 8%, ami azért az előző számokat nem biztos, hogy nagyon alátámasztaná.
Töltőoszlop: - Nem tudjuk, de gyártmányfüggetlen a töltési lehetősége a BYD buszoknak, ha Siemens, ABB vagy egyéb a töltő, akkor lehet az is.
A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport május 8-án, a zsámbéki Busexpón bemutatja többfunkciós autóbusz típuscsaládjának új generációját, amelynek korábbi változataiból már több száz üzemel Magyarországon...
A Mercedes az eddigi legnagyobb megrendelést kapta az elektromos eCitaro buszra, 56 darabosat. Nézzük milyen az, ahol nem stratégiákat, hanem buszt gyártanak...
Egy helyen és egy időben a 25. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia és a 7. BUSEXPO kiállítás..
Volt több is, de nagy sorozatban csak egy készült. A Rába-MAN motornak jelentős része volt az Ikarus sikerében. Az Ikarusszal együtt már csak a magyar járműgyártás múltjának része. Miért volt szükség licensz motorra és mi vezetett a felemás utódláshoz?..
_zahnrad
2019.03.10 20:06:12
@Pénzes Tamás: Köszönöm az észrevételeket és a kiegészítéseket. Sok ellentmondó információ is volt a cikk írása során, néha nehéz volt szűrni. Egy dologban nem értenék egyet, a típuskód feloldásában: 21, igen a furatra utal, mert 100+21, de az 5 a löketre, mégpedig x*10+100, ahogy itt is, a lap alján: de.wikipedia.org/wiki/MAN-Motoren
A D2146-osnak 140 mm-es volt a lökete, a lökettérfogata pedig csak 9660 cm3.
A D2155 5 hengeresek elvileg kerültek protó Ikarusokba is: 210, 220, 230 típusokba, de az zavaros, hogy tényleg így volt-e nem Csepel motor került beléjük, vagy miért nem indult meg az 5 hengeres motorok gyártása.
A D2146-osnak 140 mm-es volt a lökete, a lökettérfogata pedig csak 9660 cm3.
A D2155 5 hengeresek elvileg kerültek protó Ikarusokba is: 210, 220, 230 típusokba, de az zavaros, hogy tényleg így volt-e nem Csepel motor került beléjük, vagy miért nem indult meg az 5 hengeres motorok gyártása.
TrolZa, azaz trolibuszgyár. A korábban Ziu néven ismert szovjet gyár nem jutott az Ikarus sorsára, Trolza néven ma is termel. A gyár történetéből kiragadunk pár érdekességet, és megnézzük mit csinálnak manapság...
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
A nagyobb baj, hogy a legnagyobb buszgyártók sem törik össze magukat hatékony villamos hajtás összerakásában, tisztelet a kevéske kivételnek.