Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Karvaly

0 bejegyzést írt és 588 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
  Azok számára, akik inkább a hangoskönyveket és animációt kedvelik a cikk anyaga videón, narrálva is elérhető. Bevezetés Az 1981 június 7-én végrehajtott izraeli légicsapás a Bagdad közelében levő iraki nukleáris létesítmény ellen egyszerre lepte meg és tett mély benyomást szerte a világon a…..
Karvaly 2022.02.14 19:40:08
@molnibalage: Köszönöm a választ!
egy csomót kerestem, mielőtt leírtam volna a kérdést, szóval nyilván mások a merev és mozgószárnyas repülés (mikor lesz végre ornitopter? :), de ilyen találatok voltak:
onemileatatime.com/news/airbus-a350-formation-flying/
stacks.stanford.edu/file/druid:dp147ff0571/thesis-augmented.pdf
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Kis mentegetőzéssel kell kezdenem: a mostani adás egy élő felvétel volt a XV. kerületi Csokonai Kulturális Központban, ami Csoki néven vált legendássá. A nyolcvanas években óriási másolópartik mentek itt, nem véletlen, hogy visszatérő vendégünk, Sakman is ide szervezi a retrokütyüs rendezvényeit. A…..
Karvaly 2021.10.12 20:40:53
@Morrow: Csak ez lehet az oka, nem hinném, hogy használták volna mosógép vezérlésre a 6502-t, de a MOS névből könnyen jöhet mosógépezés.
Hát ezt az adást nem terveztük, illetve terveztük majd valamikor, de azt nem sejtettük, hogy ilyen szomorú apropó miatt fogjuk végül megcsinálni. Szeptember 16-án elhunyt Sir Clive Sinclair, egyebek mellett a ZX81-et és a ZX Spectrumot megalkotó Sinclair Research alapítója, a brit informatika…..
Karvaly 2021.10.12 08:28:56
@Mester1202: Nekem pedig a Flight Simulationnel, és azzal a BASIC programmal, ahol alulról felfele jövő sorokban levő akadályok között kellett minél tovább lavírozni.
IDDQD Checkpoint 7x09: U. S. Gold 2021.08.31 22:11:07
Tavaly az Ocean-adással elkezdtünk egy új szálat a Checkpointban: miután a legfontosabb ma is létező kiadókról volt már szó a podcastben az évek során, elővettünk egy olyan óriásvállalatot is, ami már rég megszűnt. Folytatjuk most ezt a témakört, mégpedig a U. S. Gold történetével, ami az Oceanhöz…..
Karvaly 2021.09.05 18:47:42
@jed: Most látom, hogy a hangárajtó kinyitásához az F7 kellett, ráadásul utána egyből kezdte is visszacsukni. Én a Spectrum verziót próbáltam, ott a joystick LE nyitotta az ajtót, és az úgy is maradt. Nem is értettem, hogy mi a nehéz a kiszállásban :)
Szeretnék játszani egy játékot, ahogy Fűrész is mondta. Nem megijedni, csak ebből a négyesből kell kiválasztani azt aki kilóg a sorból: Bús Edina Michèle Mouton Pintér Marianna Szántó Nikolett Megvolt? Aki Michèle Mouton-t választotta, üljön le. A kakukktojás természetesen "Éden" Marianna;…..
Karvaly 2021.03.05 00:04:12
Hú, ez egy nagyon szerteágazó téma, talán túl sok is egyetlen bejegyzéshez.
Várkonyi Gábor mondott nagyon okos dolgokat, hogy miért is olyan rossz az európai flottaátlag-kvóta szabályozás, hogy csak pusztán a kibocsájtás számolása mekkora plusz terhet ró a gyártókra. És ezt a zöldek nyomása miatt hozták, ennyit arról, hogy a nagy cégek zsebrerakják a politikusokat.
Viszont másrészről ott van az, hogy a kínaiak egyből ugranak az elektromos autókra, Amerikában is ez a trend, ha Európában nem váltanak, akkor tíz év múlva eladhatatlan lesz a belsőégésű, ha az itteni cégek (VW, PSA és társai, illetve a beszállítók) meg akarnak maradni, akkor rá kell venni őket arra, hogy ők is kezdjenek elektromos autó gyártásba, hiába ez a pénz égetése, azért, hogy később kevesebb hasznuk legyen rajta (a kevesebb alkatrész és kisebb szervizigény miatt mindenképpen) Szóval kell saját akkumulátorgyártás (és fejlesztés), mert most a legnagyobb gyárak mind távol-keletiek (plusz a Tesla, bár a gépsorok ott is leginkább Panasonicok)
A viszont viszontja viszont az, hogy nem egyeztetnek a gyártókkal a kibocsájtás csökkentéséről, akkor itt szét fogják büntetni a gyártókat, arra fog menni a haszon, nem az áttérésre. (egyébként szerintem, ha túl bonyolult a rendszer, akkor más megoldást kell keresni - például a legegyszerűbb megoldás, plusz adót tenni a benzinre. Ez sokkal jobban csökkentené a kontinens kibocsájtását, mint bármi más (annál biztosan jobban, amikor húsz év mérnöki munkája után tényleg sokkal jobban fogyasztanak a benzinesek, és akkor szaladnak az emberek SUVot venni, hiszen még az is éppen csak egy kicsivel eszik többet, mint a régi szedán) És persze lehet mondani, hogy de akkor mi lesz szegény emberekkel, de húsz éve alig volt forgalom a maihoz képest, egy jót nem lehet autózni hétköznap, csak max este tizenegy után, mert amúgy dugó van mindenhol. Valahogy akkor is odaértünk mindenhova, és gyanítom, hogy ez szép fokozatos benzináremelés ugyanilyen fokozatosan hozná a megoldásokat is. Azonkívül a használt benzinzabálóknak nem lenne ára, tehát hobbiautónak fillérekért lehetne venni V6-V8-as autót :) ). Ha mondjuk van plusz adó a benzinen, akkor azt lehetne például elektromos és hibridautók támogatására, vagy töltőhálózat építésére fordítani, így a támogatás végső soron eljutna a gyártókhoz, és kiépülne a rendes töltőhálózat (ami nélkül semmit nem ér egy elektromos autó, ahogy a benzines sem benzinkutak nélkül)
Az akkumulátorok szerintem normál felhasználásra már most is elég jók (az átlagember napi közlekedése 2x15km, ennyit még egy negyvenéves Puli is vidáman teljesített), persze egy Budapest - Amszterdam távot lassabban lehet megtenni, mint dízellel, de ez nagyon kevés embernek szempont. Ők tovább használnák a dízelautókat. 100 dollár/kWh környékére becsülik azt, ahol nagyjából egy árban lennének a hasonló képességű elektromos és belsőégésű autók (nyilván a száz egy nagyon szép kerek szám, azért mondják, igazából lehet, hogy 110 vagy 90). Most elvileg 120 dollár környékén veszi például a GM, tehát ezek szerint csak pár százalék különbségnek kellene lennie az árak között - miközben látjuk, hogy nem. Talán az az oka, hogy nem tudnak elég akkumulátort gyártani, keresleti a piac, a gyártók hülyék lennének olcsón adni - tehát, ha a most épülő gyárak is felépülnek (közben pedig a fejlesztések miatt ha az energiasűrűség nem is lesz nagyobb, de lemegy 80 dollár környékére az ár - egy grafikonon ilyen becslések voltak az eljövő pár évre), az autógyártók, mint mondjuk a VW is átjut a kezdeti szakaszon, méretgazdaságos lesz a gyártás - nos, akkor egy nagyon gyors áresés indul meg. Azaz most, ha nem muszáj, kidobott pénz elektromos autót venni. Addig pedig, szerintem sokkal több értelme lenne, ha a jelenlegi akkumulátorgyártást kisebb pakkal több autóba osztanák el, mondjuk olcsó taxikba vagy városi bérautókba tennék, egy ID.3 helyett elég lenne négy, szinte egész nap használt autónak - ha már a kibocsájtás csökkentése a legfontosabb.
Karvaly 2021.03.18 17:41:46
@Make Valamit: Persze, viszont ha azt mondjuk, hogy a politika egy mocskos valami, ami nem méltó arra, hogy leereszkedjünk hozzá, akkor viszont ellenvélemény nélkül beleszólnak az életünkbe a politikusok :)
@Untermensch4: igen, akár az is működne, mondjuk ronda lenne, mint a lóharapás, de megoldaná a tankolási és a hatótáv problémákat, amíg nincs jobb akkumulátor technológia.
Karvaly 2021.03.25 12:01:18
@Untermensch4: Erre az önvezető autók elterjedése garantáltan megoldást jelentene, mert ott egyrészt minden út előtt lehet tudni, hogy mekkora távot akar menni a tisztelt utas, illetve szinte senki sem fizetne többet azért, hogy _szép_ legyen az autó, ami elviszi az úticéljához.
Persze, hogy mikor lesznek valóban piackész önvezetők, az már egy másik kérdés.
Előző rész Odaértünk tehát a '80-as évek elejére azzal hogy a klasszikus amerikai hierarchia az autósok között megszűnt, a szomszéd már nem csettintett ha beálltál a vadi új Caddy Sedan de Ville-vel a behajtóra mert tudta, hogy a saját Chevy Caprice Broughamjában ugyanaz a beltér és felszereltség…..
Karvaly 2021.02.22 13:30:35
Azért a szakszervezetek is megérnének egy bővebb témát - teljesen ráépült a maffia (az igazi, az olasz származású amerikai), azaz ami béremelést kiharcoltak a dolgozóknak, azt ment is a szervezett bűnözésbe. Természetesen egy feddhetetlen embert nehéz megzsarolni (mert megy a rendőrségre), de amiket fentebb lehetett olvasni (szex, szerencsejáték, pia a gyár területén), nem meglepő, hogy a szakszervezeti vezetők "meggyőzhetőek" voltak. (és az sem meglepő, ha például a Wal-Mart nem csak magasabb bérek miatt nem hajlandó hallani semmilyen szakszervezetről, sőt, inkább bezárja a teljes boltot, ha mégis megalakulna egy)
Innen meg már következett az, hogy a magas bérek miatt (amiből a munkások nem sokat láttak) olcsóbb volt kitelepíteni a gyártást Kanadába és Mexikóba, megalapozva ezzel a rozsdaövezeteknek - miközben az import márkák gyártói pedig gyárakat építettek az Államokban, így csökkentve az eladási árakat (felteszem, náluk sem volt se maffia, se szakszervezet)
A GM-ben mindig is el tudott képeszteni az a hozzáállás, ami a mamutcégekre jellemző - túl nagy a szervezet, nincs átfogó stratégia, mindenki a saját pecsenyéjét sütögeti. Sikerült elkergetni a cégtől DeLoreant, aki megalkotta a muscle carokat, és ezzel felpörgette az eladásokat, az egyes altípusok nyíltan küzdöttek egymás ellen, minden vezetőt csak a saját részlege sikere érdekelte, magasról tett arra, ha ezzel a saját cégének is ártott, miközben egy idő eltűntek a műszaki különbségek, badge engineering folyt már csak. Ebbe teljesen belefér az, hogy nincs műszaki minőségbiztosítás, ujjnyi rések vannak a szétfutó illesztések között - még szerencse, hogy a műszaki alapok eleve erősen túl voltak méretezve.
Sajnos ma sincs vége a folyamatnak, elég megnézni azt, hogy három amerikai gyártó lényegében nem kínál személyautót (kivéve a retrómodellek), csak suvot és truckot - lényegében lemondtak erről a piacról.
Van egy ilyen önfejlesztő előadásokra tervezett demonstráció, melynek során megkérsz egy résztvevőt, hogy a két tenyerét felemelve nyomja a tiédnek, afféle kétkezes pacsi tartásban, majd próbáljon eltolni téged, te pedig próbálsz ellenállni. De valójában nem ellenállsz, hanem úgy engeded magad…..
Karvaly 2021.02.16 08:52:38
Az első részhez szólnék hozzá, mert mostanában hasonló dolgokon gondolkoztam, leginkább az amerikai elnökválasztás kapcsán:
A hatalom mindig is vonzza a gátlástalan embereket, egy idealista, az emberek jóindulatára alapozó rendszer szükségszerűen bukásra
van ítélve. Lásd a kommunizmust, ami csak papíron működött, de ott legalább ideális volt (most tegyük félre, hogy eleve egy agresszív rendszer volt, és a papíron ideális rendszer is csak a marketing volt)
Ahhoz, hogy egy választás ne fulladjon bohózatba, két dolog közül az legalább egyiknek kell teljesülnie:
- az induló politikusoknak legyen értékrendje, ezeknek legyen közös metszete a többi indulóéval. Ha ez teljesül, akkor van esély arra, hogy kialakuljon valamiféle fair play hozzáállás, ne a kiskapuk kereséséről és a csalásról szóljanak a választások. Nyilván minden üres hely egy lehetőség, ahova valaki be fog nyomulni, szóval egy ilyen rendszer előbb-utóbb kinevelné a saját gazembereit, aki szóban betartja a fair playt, sőt, ő az élharcosa a szabályok szigorú betartásának, miközben ő minden lehetőséget megragad a csalásra.
- a szavazók elég műveltek vagy tapasztaltak ahhoz, hogy ne lehessen őket szeméttel megetetni. Ezt vagy cenzussal lehet elérni (a humán szavazógépek kizárásával) vagy egy általános tudásszint kialakításával és fenntartásával.
Előbbi nyilván ismét utópia (mindig lesz olyan politikus, aki hangzatos szólamokkal bevonná a cenzus által kizártakat - amennyiben biztos benne, hogy ők rá szavaznának)
Utóbbi hatalmas utópiának tűnik, de normális oktatással, illetve egy olyan környezettel, amelyik megkívánja a mindennapi gondolkodást, lehetséges - ha az állam nem gondoskodik feleslegesen az emberekről, illetve nem szervezi ki magának a közösségek feladatát, azaz léteznek az államtól független közösségek, akkor a szavazókat nem lehet átverni populista szólamokkal.
Szerintem ilyen volt az Alkotmány születési korának Egyesült Államoka és a jelenlegi Svájc (persze, valahol rendőrállam, de rengeteg a népszavazás, és meglepően jó hatásfokkal utasítják el a versenyt csökkentő, tutujgató államot építő kérdéseket)
Nagyon nehéznek tűnik, ez egy állandó feladat.
Ronald Reagen pedig egy zseni volt, amikor ezt mondta (pontosan követve az alapító atyák szellemiségét): “Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same, or one day we will spend our sunset years telling our children and our children's children what it was once like in the United States where men were free.”
Más kérdés, hogy amikor ezt mondta, a neokommunisták éppen vették át a hatalmat a médiában és az egyetemeken. Persze lehet, hogy látta, és figyelmeztetésnek szánta.
Mivel szerda van, így a szokásos katalógusos napot tartjuk meg a blogon. Ahogy azt a múltkor már említettem ezúttal nem tematikusan egy-egy játékgyártó kiadványait veszem sorba, hanem igyekszem változatosan megosztani veletek a régi kiadványokat.Ezúttal az 1980-as Tonka katalógust tudom megosztani…..
Az előző bejegyzésemben kitértem röviden az automatika kérdésére is, és menet közben megfogalmazódott bennem pár gondolat, amit nem szívesen engednék el. Az automatika az épületek agya. Ahogy arra körbe nézve sok példát láthatunk, agy nélkül is lehet élni, de azért hatékonyabb a működés, ha némi…..
Nagyon-nagyon régi adósságot törlesztek most. Évekkel ezelőtt, még bőven a pre-podcast érában kaptam egy lelkes levelet egy olvasótól, aki jelezte, hogy ő eléggé képben van a repülőgép-szimulátorokat illetően, és erről van egy elég terjedelmes anyaga, amit akár az IDDQD-ra is kitehetek. Örömmel…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Karvaly 2019.11.08 11:40:34
@Majdénmegmondom: számomra meg az egyetlen olyan játék, amit képes vagyok művészi alkotásként értékelni. Komoly érzelmeket kelt, elgondolkodtat, a történet többről szól, mint a történet maga, át akar adni valamit, amit az író fontosnak gondol, de úgy, hogy nem rágja a szánkba, hagyja, hogy magunk jöjjünk rá. Ugyanúgy, mint egy jó könyv vagy színpadi darab.
De persze nem vagyunk egyformák, nem kell mindennek mindenkiből ugyanazt a hatást kiváltania.
IDDQD Checkpoint Mini #106: Dune 2019.08.19 22:26:12
(Disclaimer: valami hiba volt a felvételnél, amit utómunkában sem tudtam kiszűrni, ezért az első öt perc picit recsegős. Elnézést a technikai malőrért.) Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja.…..
IDDQD Checkpoint 5x11: E3 2019 2019.06.16 23:49:47
Igen, én is tudom, hogy 9 után nem 11 jön, a tizedik adás is meg van vágva (sőt, earlyben kint is), de ez a tizenegyedik aktuálisabb, ezért most ezt lövöm el, aztán pár nap múlva a tizediket is. Az 5x11 adás témája ugyanis az E3, ami - mivel pár perccel vasárnap éjfél előtt megy ki a poszt, még…..
Karvaly 2019.07.09 16:37:11
@Malch: Ó, tényleg, köszönöm!
A Maxis nevét elsősorban Will Wright designer játékairól ismerjük: kortól és ízléstől függően a SimCity, a Sims vagy a Spore jut a legtöbb ember eszébe a színes logo láttán. Pedig a Maxis ezen sikerprogramok mellett temérdek egyéb játékot is kiadott - és ezek jókora része ugyancsak…..
IDDQD Így készült a Warcraft 2019.04.06 17:46:49
Többen is kértétek, hogy a Retro.Landen megjelent cikkekről itt is adjunk hírt, szóval tessék: a hosszú játékcikkeinket gyűjtő oldalon már olvasható az első Warcraft története, benne a Blizzard megszületésének és sok változással járól első éveinek krónikájával, benne a Silicon & Synapse és a…..
Növekszik a gazdag dinasztiák összvagyona – derül ki egy friss jelentésből. A Forbes 400-as listáján szereplő 15 legtehetősebb família összesen 618 milliárd dollár fölött rendelkezhet. De kik is ők? A Koch-testvérek 100 milliárd dollár fölötti vagyonnal sincsenek a csúcson..
Van ez a magyar gémersajtót feldolgozó sorozatunk, amiben volt már szó a Zedről, a Gamestarról és a PC-X-ről, és persze fájó hiány még egy (vagy akár kettő) adás a Gururól, az 576 Kbyte-ról és persze a Commodore Világról. Most ugyan nem ezekről lesz szó, de a CoV-ot kicsit azért érintjük, ugyanis…..
A vaj az egyik legrégebbi tejterméke az emberiségnek. Markáns ízt ad a szendvicseinknek, vajban párolva még finomabbak lesznek a zöldségek, míg a szakácsok a barnított vagy épp a tisztított vajjal teszik teltebbé az ételek ízét. Egyik leggyakoribb élelmiszerünk, ezért is teszteltünk most 24…..