Adatok
Az Építész
0 bejegyzést írt és 54 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Csaba rendszeres szereplője a blog életének, A Facebookon is aktív. Most is az esztergomi vonalról ír, a beérkező panaszok és a Facebook-hozzászólások alapján úgy látjuk, az az egyik legproblémásabb vonal. A vonalat nyáron mi is kipróbáltuk Párkányba menet, s meg tudjuk…..
A Népszabadság kijött egy cikkel, melyben a magyar vasút (ez éppen a MÁV-Trakció Zrt.-hez tartozik) mozdonyait vették szemlére. Az eredmény lehangoló, a síneken futó 900 mozdonyból 780 darab (87%) 30 évnél idősebb, s mindössze 10 darab (1%) 10 évesnél fiatalabb. Öt évvel…..
Az Építész
2011.09.02 19:44:20
@Adani:
Ha már kb. tíz éve fokozatosan gondoskodtak volna a pótlásukról csak havonta egy géppel... Már 120 új gép lenne... Amik ára az üzemeltetésben visszajönne részben.
"de az ütjük amíg mozog ill. menjen oszt' jó' van":
Vagy amíg nem történik egy oltári nagy baleset az elöregedett szerkezetek miatt... Legyen az akár mozdony, személykocsi, metrókocsi vagy busz.
Egyébként igazad van, az idős szakiknak köszönhető, hogy még mennek a kohószökevények. Csak ők is előbb-utóbb nyugdíjba mennek, utánpótlásra meg senki nem gondol...
Ha már kb. tíz éve fokozatosan gondoskodtak volna a pótlásukról csak havonta egy géppel... Már 120 új gép lenne... Amik ára az üzemeltetésben visszajönne részben.
"de az ütjük amíg mozog ill. menjen oszt' jó' van":
Vagy amíg nem történik egy oltári nagy baleset az elöregedett szerkezetek miatt... Legyen az akár mozdony, személykocsi, metrókocsi vagy busz.
Egyébként igazad van, az idős szakiknak köszönhető, hogy még mennek a kohószökevények. Csak ők is előbb-utóbb nyugdíjba mennek, utánpótlásra meg senki nem gondol...
Tegnap barátnőmmel elhatároztuk, hogy felkeressük Esztergomot és ha már ott vagyunk, akkor átruccanunk Szlovákiába is a párkányi hídon keresztül. Zuglóból indultunk, s felszálltunk az első Nyugatiba tartó vonatra. Pár perc alat meg is érkeztünk. A Nyugati-pályaudvarnál…..
Az Építész
2011.08.12 22:51:24
@Nagymoli:
"A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a pályázatot a Pilisvörösvár-Piliscsaba és a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz elővárosi korszerűsítési munkáinak elvégzésére."
www.nif.hu/hu/hirek/Elovarosi_vasuti_fejlesztes_a_Pilisvorosvar-Esztergom_vonalszaka
Szerencsésebb lett volna a vonalat egyben felújítani. Valamint már a villamosítást is bele lehetne venni. De azért ezekkel a fejlesztésekkel is értékes perceket nyerhetnek az utasok, valamint megbízhatóbb közlekedést.
"A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a pályázatot a Pilisvörösvár-Piliscsaba és a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz elővárosi korszerűsítési munkáinak elvégzésére."
www.nif.hu/hu/hirek/Elovarosi_vasuti_fejlesztes_a_Pilisvorosvar-Esztergom_vonalszaka
Szerencsésebb lett volna a vonalat egyben felújítani. Valamint már a villamosítást is bele lehetne venni. De azért ezekkel a fejlesztésekkel is értékes perceket nyerhetnek az utasok, valamint megbízhatóbb közlekedést.
Kötött pálya
Jegyet ad a Bz-vezér, persze nem nálunk, hanem Csehországban - NKPK 79.
2010.07.09 01:23:00
Mostanában a cseh vasúthálózatot járom be, és egyre inkább rájövök, hogy számunkra a "dráhy" az igazi bezzegvasút, nem a svájci SBB/CFF/FFS (és a rétorománok kimaradnak?), mert utóbbit egy kőgazdag szuperország tartja fönn, a cseheket viszont hasonló méretű,…..
Az Építész
2010.07.09 17:46:08
@Az Építész:
Meg egyetértek a leszállásjelzős dologgal. 40-60km/h esetén megoldható. De szinte várom a megmagyarázást és a kifogásokat, miért nem lehet...
Meg egyetértek a leszállásjelzős dologgal. 40-60km/h esetén megoldható. De szinte várom a megmagyarázást és a kifogásokat, miért nem lehet...
Az Építész
2010.07.09 19:02:02
@erminavet:
Itt van egy fontos részlet is: részben alacsonypadlós. Nem értem nálunk miért erőlködnek a 100%-os alacsony padlóval. Feleslegesen bonyolítja a konstrukciót, illetve növeli a költségeket. És az eredményét látjuk például a Nagykörúton...
Itt van egy fontos részlet is: részben alacsonypadlós. Nem értem nálunk miért erőlködnek a 100%-os alacsony padlóval. Feleslegesen bonyolítja a konstrukciót, illetve növeli a költségeket. És az eredményét látjuk például a Nagykörúton...
Komárom-Székesfehérvár, Zirc-Veszprém, Pápa-Csorna, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét
A Kötött pálya úgy értesült nem hivatalos, de megerősített forrásokból, hogy napokon, heteken belül öt olyan vasútvonalon indulnak meg ismét a személyszállító vonatok, ahol a Bajnai-…..
Ráadásul a Monarchia legkietlenebb szegletébe. És mi, a hőn szeretett alattvalói csúful cserbenhagytuk, közeledését visszautasítottuk, szolgálatát megtagadtuk. Értem én, hogy a nagytermészetű, szapora utódnemzésről álmodozó császár megunta a karcsú és kényeskedő…..
Az Építész
2010.03.05 15:22:32
@1116001:
Osztom a véleményed. Problémás sorozatot nem kell erőltetni. Műszaki, gazdasági érvek ellene szólnak, érzelmeket háttérbe kell szorítani. Hiába újabb, mint szinte a teljes gépparkunk, megint csak egy kis sorozat lenne, ezért karbantartása, üzemeltetése nem gazdaságos. Tudomásul kell venni, el kell fogadni.
Osztom a véleményed. Problémás sorozatot nem kell erőltetni. Műszaki, gazdasági érvek ellene szólnak, érzelmeket háttérbe kell szorítani. Hiába újabb, mint szinte a teljes gépparkunk, megint csak egy kis sorozat lenne, ezért karbantartása, üzemeltetése nem gazdaságos. Tudomásul kell venni, el kell fogadni.
Az Építész
2010.03.05 18:38:22
@Jermann Kálmán:
MÁV állagba vétel esetén azt tudtam volna elképzelni, hogy karbantartást is vásárolt volna hozzá, mint a FLIRT esetében. Elismerem, ezt a lehetőséget nem vettem figyelembe...
MÁV állagba vétel esetén azt tudtam volna elképzelni, hogy karbantartást is vásárolt volna hozzá, mint a FLIRT esetében. Elismerem, ezt a lehetőséget nem vettem figyelembe...
Mi olyan ország, sőt, olyan világrész polgárai vagyunk, akik elképednek, ha egy több rendszerváltozáson túlesett ország vasútjának mai utódját hat-hét évtizeddel az utóbb az értelmes emberek által bűnösnek tekintett deportálások után beperlik. Pedig lehet, bennünk…..
Kötött pálya
A MÁV-nak fogalma nincs arról, milyen vonatai léteznek - Visszásságok vasutunk világából 63.
2010.01.31 14:00:00
Nemhogy azt nem sikerül eltalálni, mi nem jár a hó miatt, azt se, hogy mi van amúgy a menetrendben.
Ismét tél van, sok hó esett, ez gondokat okoz a vasúti közlekedésben.
A magam részéről hajlamos vagyok pozitívumként értékelni, hogy a MÁV-csoport rendkívüli menetrend…..
Az Építész
2010.01.31 23:35:31
Az utasok számára azért érdekes, mert az eddigieknél gyorsabban, 360 kilométer per óra maximális sebességgel fogja őket szállítani. A neve AGV, a TGV továbbfejlesztése (Automotrice à Grande Vitesse).
Műszaki szempontból azért érdekes, mert igazi motorvonat, vagyis a hajtás a…..
Az Építész
2010.01.30 10:46:16
@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX:
Egyetértek. Nálunk megfelelő lenne a stabil 160km/h is, de akkor az szinte végig az legyen! (De a domborzati és a beépítettségi korlátokat nem mindig lehet felszámolni ugye.) Meg merném kockáztatni, hogy az Alföldön a 100-as vonal lehetne 200-as is, illetve a miskolci 80-as is. De ehhez minden szintbeli kereszteződést meg kell szüntetni, ami jelentős költségeket jelent. Bár nem irreálisan nagyokat. Leginkább a 160-as fővonali hálózat jöhet szóba, mivel a gépparkunk igen kicsiny része erre alkalmas (és a beszerzések is ezt veszik figyelembe, lásd TRAXX, FLIRT). De én megfejelném a fentebb említett szintbeli kereszteződések megszüntetésével is. Eredményképpen jelentősen csökken a baleseti kockázat és ezáltal a vonal forgalma sem lesz akadályoztatva.
Egyetértek. Nálunk megfelelő lenne a stabil 160km/h is, de akkor az szinte végig az legyen! (De a domborzati és a beépítettségi korlátokat nem mindig lehet felszámolni ugye.) Meg merném kockáztatni, hogy az Alföldön a 100-as vonal lehetne 200-as is, illetve a miskolci 80-as is. De ehhez minden szintbeli kereszteződést meg kell szüntetni, ami jelentős költségeket jelent. Bár nem irreálisan nagyokat. Leginkább a 160-as fővonali hálózat jöhet szóba, mivel a gépparkunk igen kicsiny része erre alkalmas (és a beszerzések is ezt veszik figyelembe, lásd TRAXX, FLIRT). De én megfejelném a fentebb említett szintbeli kereszteződések megszüntetésével is. Eredményképpen jelentősen csökken a baleseti kockázat és ezáltal a vonal forgalma sem lesz akadályoztatva.
Az Építész
2010.01.30 10:50:33
@erminavet:
Ez jó gondolat, csak ehhez politikusaink és a szomszéd országok politikusai sem biztos, hogy felnőttek már... :S
Ugyanígy mehetne Debrecenen keresztül Románia felé is nagysebességű vasút. :)
Ez jó gondolat, csak ehhez politikusaink és a szomszéd országok politikusai sem biztos, hogy felnőttek már... :S
Ugyanígy mehetne Debrecenen keresztül Románia felé is nagysebességű vasút. :)
Az Építész
2010.01.30 11:15:23
@zulunation:
Majd ha olcsóbb lesz kiépíteni, üzemeltetni, karbantartani, akkor majd azt építenek. Energia hatékonyság szempontjából erősen megkérdőjelezem a maglev gazdaságosságát. S azon is gondolkodj el, hogyan vezeted be a maglevet a belvárosokba. A nagysebességű vasút haladhat a normál pályán egészen a belvárosi pályaudvarokig. Egyébként ha lenne fogalmad arról, hogy már ez is mekkora mérnöki teljesítmény, nem nyilatkoznál ilyeneket.
Majd ha olcsóbb lesz kiépíteni, üzemeltetni, karbantartani, akkor majd azt építenek. Energia hatékonyság szempontjából erősen megkérdőjelezem a maglev gazdaságosságát. S azon is gondolkodj el, hogyan vezeted be a maglevet a belvárosokba. A nagysebességű vasút haladhat a normál pályán egészen a belvárosi pályaudvarokig. Egyébként ha lenne fogalmad arról, hogy már ez is mekkora mérnöki teljesítmény, nem nyilatkoznál ilyeneket.
Vasútközeli forrásból az alábbiról értesült a Kötött pálya: Először 8:15-kor Kőbánya-Teher állomáson felsővezeték-szakadás, utána zárlat a Nyugatiban is, sőt a pestszentlőrinci alállomás is rendetlenkedik. A 70-71-es csak Palotáig jön, a 100a Kőbánya-Kispestig. Elvileg…..
Nagyon sokszor írt már az Index és a Kötött pálya is az új Traxx mozdonyokról, amelyekből 25-öt vásárol a MÁV (ugyanekkora mennyiségre van még opciója). A gazdasági válság miatt ugyanis nehezen jött össze a járművek finanszírozása, az erről szóló tender egy évvel…..
Az Építész
2010.01.23 18:42:34
@Thales99:
Utána kellene olvasni, mennyi ebből a tényleges saját fejlesztés és mennyi a licensz benne. Nem lehet 100%-ban függetlenedni a 3 multitól ebben a témában...
Utána kellene olvasni, mennyi ebből a tényleges saját fejlesztés és mennyi a licensz benne. Nem lehet 100%-ban függetlenedni a 3 multitól ebben a témában...
Az Építész
2010.01.23 18:59:21
@egynagy0:
Az ütközéscsillapítás előírás, követelmény. Az ergonómia is az. Rossz munkakörülmények között dolgozni életveszély. Ez nem csak a mozdonyvezetőre nézve az. Az utasokra, meg mindenkire, aki a vasút környezetében tartózkodik. Figyelemkiesés balesetet okozhat, méghozzá igen súlyosat. Szóval igenis fontos mindkét tényező.
Az ütközéscsillapítás előírás, követelmény. Az ergonómia is az. Rossz munkakörülmények között dolgozni életveszély. Ez nem csak a mozdonyvezetőre nézve az. Az utasokra, meg mindenkire, aki a vasút környezetében tartózkodik. Figyelemkiesés balesetet okozhat, méghozzá igen súlyosat. Szóval igenis fontos mindkét tényező.
Az Építész
2010.01.23 19:00:25
Mit csináljon az ember, ha vasútbarát, van egy ilyen témában működő, szinte egyszemélyes lap- és könyvkiadója, és tudatosul benne, hogy létezik egy csomó érdekes fotó a magyar vasút történetéből? Hát kiadja a képeket (a képekből készült válogatást) egy hatalmas…..
Végre megjött ma a rendes hó, ilyenkor a legjobb dolog a meleg lakásból kifelé bambulva nézni az időt, a legrosszabb meg közlekedni. Reggel arra ébredtem, hogy a szomszédasszonyom kért segítséget megcsúszásilag, pedig van téli gumija. Most meg Vomit kolléga dobta be ezt a videót…..
Bevégeztetett. Vasárnap óta 24 magyar vasútvonalon nem járnak személyvonatok. (Jellemző a szaktárca hozzáértésére, hogy közleményeiben – mostanáig – nem sikerül eltalálnia a helyes számot.)
A kormánypropagandának bedőlő, vagy a kormánnyal szimpatizáló, esetleg az…..
Az Építész
2009.12.14 16:59:11
Az Építész
2009.12.15 10:17:25
@záporjózsi:
Az addig rendben van, meg természetesen nem elsősorban személyszállításra épültek. Hanem üzemeket, uradalmakat szolgáltak ki, amik mára már szinte nem is léteznek. A mai üzemeltetést is állami támogatással lehet csak megoldani, mivel a személyszállítás minden esetben veszteséges. A volánokba is tolják a pénzt. Szóval a lényeg abban van, hogy ha kisebb társaságok kapják az államtól a támogatást, akkor ők konkrétan ott tudják és arra felhsználni, amire kell. Mert egy MÁV méretű vállalatban elfolyik útközben és soha nem fog eljutni oda, ahol a legszükségesebb. Ismételem csak magam: kisebb vállalat, nagyobb hatékonyság.
Az addig rendben van, meg természetesen nem elsősorban személyszállításra épültek. Hanem üzemeket, uradalmakat szolgáltak ki, amik mára már szinte nem is léteznek. A mai üzemeltetést is állami támogatással lehet csak megoldani, mivel a személyszállítás minden esetben veszteséges. A volánokba is tolják a pénzt. Szóval a lényeg abban van, hogy ha kisebb társaságok kapják az államtól a támogatást, akkor ők konkrétan ott tudják és arra felhsználni, amire kell. Mert egy MÁV méretű vállalatban elfolyik útközben és soha nem fog eljutni oda, ahol a legszükségesebb. Ismételem csak magam: kisebb vállalat, nagyobb hatékonyság.
Több mint egy éve húzódik a MÁV-csoport új mozdonyainak beszerzése, de úgy tűnik, hogy most már nem sokáig. A MÁV igazgatósága csütörtöki ülésén jóváhagyta a 25 Bombardier Traxx villanymozdony finanszírozását, így a mozdonyos leányvállalat, a MÁV Trakció felveheti a…..
Néhány napja ebben a rovatban is utaltunk már röviden arra az Indóház nyomán, hogy rossz hírek jönnek a nyíregyházi kisvonatról. És valóban, a MÁV közleményéből az derült ki, hogy mától erősen rövidített útvonalon járnak a szerelvények a keskenynyomközű vasúton. Bár…..
Az Építész
2009.09.19 11:07:09
Sajnálom a kisvasutat, én is végigutaztam még rajta. De ebben a formában csak kínlódás (volt?). Csak pályafelújítás, járműpark korszerűsítés jelentheti a jövőt. De nem ebből fog milliárdokat spórolni a máv. Itt a lista a vezetők alapbéréről:
www.mav.hu/res/vezeto_munkavallalok.pdf
Ha összeadjuk őket, akkor egy évben több, mint fél milliárd forintot visz haza 29 ember. Ebben nincs benne a prémiumok (ami természetesen mindig jár, hiába milliárdokkal károsítják az országot), a kefetéria meg egyéb jogcímen kapott juttatások. De ez csak a vízfej csúcsa. Na ezen kellene elgondolkozni, hogy ér-e a közszférában egy ember munkája több, mint 1 millió forintot. Mert szerintem ilyen emberek nincsenek... De cáfoljatok meg.
www.mav.hu/res/vezeto_munkavallalok.pdf
Ha összeadjuk őket, akkor egy évben több, mint fél milliárd forintot visz haza 29 ember. Ebben nincs benne a prémiumok (ami természetesen mindig jár, hiába milliárdokkal károsítják az országot), a kefetéria meg egyéb jogcímen kapott juttatások. De ez csak a vízfej csúcsa. Na ezen kellene elgondolkozni, hogy ér-e a közszférában egy ember munkája több, mint 1 millió forintot. Mert szerintem ilyen emberek nincsenek... De cáfoljatok meg.
Különleges, szép és kedves kisvasút az almamelléki. 600 milliméteres nyomközű, ilyenből pedig csak kettő működik Magyarországon. (A másik a kemencei.) A szám sajnos alighanem megfeleződik a közeljövőben, lehet, hogy már a nyár végén. Almamelléket ugyanis a hírek szerint nem…..
Ezidőszerint az EU-ban alighanem csak Görögország kreténebb hazánknál, és ez alighanem igaz a nemzeti vasúttársaságokra is. Viszont a görögök elhitették a világgal, hogy ők Homérosz és Periklész népének leszármazottai (pedig antropológiailag sokkal inkább derék délszláv…..
Az Építész
2009.07.08 17:08:36
@Mokele-Mbembe:
A váci oldal esetében miért feledkezel meg a BDV illetve BVh motorvonatokról? Az első tárcsafékes motorvonatok voltak, gumirugózással, elektromechanikus toló-lengőajtókkal. Mai napig a Duna keleti oldalán a legkorszerűbbek (elővárosi forgalomban), bármily hihetetlen. Bár félmegoldás, de ott vannak a posta Bhv-k is. Na igaz, komfortemelkedést nem hozott... De ha lehet hinni a terveknek, akkor a FLIRT flotta bővülésével kerülnek majd oda új motorvonatok zónázó fordákra. Betétjáratként BDV-k maradnak. Nem értem a MÁV döntését, ennyi erővel a ceglédi vonalra is tehetné a FLIRT-eket, mivel ezen utaznak a legtöbben, itt termelné ki leghamarabb az árát. A BDVmot típusú vonatokra ráférne már egy emelt szintű főjavítás, többek között a klímaberendezés jelentős javulást eredményezne. Reméljük hamarosan rájuk kerül a sor... Szóval csak győzd kivárni! :)
A váci oldal esetében miért feledkezel meg a BDV illetve BVh motorvonatokról? Az első tárcsafékes motorvonatok voltak, gumirugózással, elektromechanikus toló-lengőajtókkal. Mai napig a Duna keleti oldalán a legkorszerűbbek (elővárosi forgalomban), bármily hihetetlen. Bár félmegoldás, de ott vannak a posta Bhv-k is. Na igaz, komfortemelkedést nem hozott... De ha lehet hinni a terveknek, akkor a FLIRT flotta bővülésével kerülnek majd oda új motorvonatok zónázó fordákra. Betétjáratként BDV-k maradnak. Nem értem a MÁV döntését, ennyi erővel a ceglédi vonalra is tehetné a FLIRT-eket, mivel ezen utaznak a legtöbben, itt termelné ki leghamarabb az árát. A BDVmot típusú vonatokra ráférne már egy emelt szintű főjavítás, többek között a klímaberendezés jelentős javulást eredményezne. Reméljük hamarosan rájuk kerül a sor... Szóval csak győzd kivárni! :)
Az Építész
2009.07.08 18:12:33
@erminavet:
1 db 4 részes FLIRT adatai: 211 ülőhely, 120t szolgálati tömeg, max. 150 t
1 db ingavonat adatai (V43+6Bhv+BDt): szolgálati tömeg: 80t+35tx6+35t=325t, max: 80t+40tx6+43t=363t, ülőhelyek száma: 79x6+52=526
tehát: 2 db FLIRT esetén 422 ülőhelyünk van és max 300tonnát cipelünk magunkkal.
104-gyel kevesebb ülőhelyünk van. De 63 tonnával kevesebbet viszünk, és az is egyenletesebben oszlik el. Lényeg a lényeg, ülőhelyek tekintetében a posta bhv szerelvény győz. Azonban ha belevesszük azt, hogy a posta bhv-n mekkora hely van és mekkora a FLIRT-en, akkor már nem csodálkozunk a százzal több ülőhelyen. Állóhelyeket figyelembe véve azért csökkenhet az ingavonat előnye. A FLIRT előnye még a visszatápláló fékezés is, de ettől nem kell hasraesni, nem világmegváltó dolog, tizen valahány százalék visszatermelés már jónak számít. Az energiafogyasztásban a mozgó tömegek számítanak leginkább ebben az esetben. A motorvonatok (nem csak a FLIRT) előnye a sokszori kigyorsítás-megállás esetén jelentkezik igazán. (Ezt csak a kevésbé jártas olvasók kedvéért írtam bele.) Szóval igazából nehéz kijelenteni kinek melyik jobb, a komfortért feláldozott ülőhelyek, vagy az ülőhelyekért feláldozott komfort. Mindenesetre számomra a Bhv-val 100 km (pont ennyit vagyok néha kénytelen utazni vele) megtétele már kényelmetlen. Döntse el mindenki kinek mi a jobb. Végszóra, igazad lehet, hogy csúcsidőben lehetnének kapacitásproblémák, de viszont a napi forgalom ingadozást könnyebben le lehetne követni a motorvonatokkal (pár perc az össze és szétkapcsolódás). Míg ingavonatot napközben nemigen bontanak meg, csak ha nagyon muszály. Felesleges kapacitást viszünk, felesleges tonnákat, felesleges megajoule-ok mennek kárba. Kihasználhatnák az új pálya magasabb sebességét is (Albertirsa-Szolnok), továbbá jelentősebb zajcsökkenést is elérhetnénk (különösen fontos ez, ahol ilyen sűrű a vonatközlekedés, bár ez a váci vonalra is elmondható). Nem okoskodni akartam, csak számszerűsítettem valamennyire a dolgokat. Jó cikkeket írsz, folyamatosan nyomonkövetem őket. Jó, hogy van valaki, aki ebben a témában is friss híreket közöl. Így tovább!
1 db 4 részes FLIRT adatai: 211 ülőhely, 120t szolgálati tömeg, max. 150 t
1 db ingavonat adatai (V43+6Bhv+BDt): szolgálati tömeg: 80t+35tx6+35t=325t, max: 80t+40tx6+43t=363t, ülőhelyek száma: 79x6+52=526
tehát: 2 db FLIRT esetén 422 ülőhelyünk van és max 300tonnát cipelünk magunkkal.
104-gyel kevesebb ülőhelyünk van. De 63 tonnával kevesebbet viszünk, és az is egyenletesebben oszlik el. Lényeg a lényeg, ülőhelyek tekintetében a posta bhv szerelvény győz. Azonban ha belevesszük azt, hogy a posta bhv-n mekkora hely van és mekkora a FLIRT-en, akkor már nem csodálkozunk a százzal több ülőhelyen. Állóhelyeket figyelembe véve azért csökkenhet az ingavonat előnye. A FLIRT előnye még a visszatápláló fékezés is, de ettől nem kell hasraesni, nem világmegváltó dolog, tizen valahány százalék visszatermelés már jónak számít. Az energiafogyasztásban a mozgó tömegek számítanak leginkább ebben az esetben. A motorvonatok (nem csak a FLIRT) előnye a sokszori kigyorsítás-megállás esetén jelentkezik igazán. (Ezt csak a kevésbé jártas olvasók kedvéért írtam bele.) Szóval igazából nehéz kijelenteni kinek melyik jobb, a komfortért feláldozott ülőhelyek, vagy az ülőhelyekért feláldozott komfort. Mindenesetre számomra a Bhv-val 100 km (pont ennyit vagyok néha kénytelen utazni vele) megtétele már kényelmetlen. Döntse el mindenki kinek mi a jobb. Végszóra, igazad lehet, hogy csúcsidőben lehetnének kapacitásproblémák, de viszont a napi forgalom ingadozást könnyebben le lehetne követni a motorvonatokkal (pár perc az össze és szétkapcsolódás). Míg ingavonatot napközben nemigen bontanak meg, csak ha nagyon muszály. Felesleges kapacitást viszünk, felesleges tonnákat, felesleges megajoule-ok mennek kárba. Kihasználhatnák az új pálya magasabb sebességét is (Albertirsa-Szolnok), továbbá jelentősebb zajcsökkenést is elérhetnénk (különösen fontos ez, ahol ilyen sűrű a vonatközlekedés, bár ez a váci vonalra is elmondható). Nem okoskodni akartam, csak számszerűsítettem valamennyire a dolgokat. Jó cikkeket írsz, folyamatosan nyomonkövetem őket. Jó, hogy van valaki, aki ebben a témában is friss híreket közöl. Így tovább!
Az Építész
2009.07.11 22:15:36
@SzarkaTarkaFarka:
A békéscsabai gyorsvonatokkal én is szoktam menni (min. heti 2x). A tisztasággal és állapotával eddig mindig meg voltam elégedve. Jah és pici luxus a MÁV-tól: víz, szappan és olykor papirtörülköző a mosdóban. A pesti kiemelkedő rongálásban is egyet értek. Vidéki ember mindig kevesebbet kap, de mégis megbecsüli jobban azt.
A békéscsabai gyorsvonatokkal én is szoktam menni (min. heti 2x). A tisztasággal és állapotával eddig mindig meg voltam elégedve. Jah és pici luxus a MÁV-tól: víz, szappan és olykor papirtörülköző a mosdóban. A pesti kiemelkedő rongálásban is egyet értek. Vidéki ember mindig kevesebbet kap, de mégis megbecsüli jobban azt.
Szerencsére a Múzeumok éjszakáját idén kicsit félreszervezték, az eredeti időpont ütközött volna a vasfüggönybontás ünneplésével, ezért egy héttel előrehozták. Viszont egy-két helyen már nem változtattak az időponton, így június 20-án és 27-én éjjel is lehetett…..
Kötött pálya
Bő két hét múlva már vasúton utazhatunk a szentendrei skanzenben (vagy -ban, de sajnos nem -be vagy -ba!)
2009.03.22 20:00:00
Csütörtökön a HÉV végállomásáig saját lábán, onnan közúton érkezik a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumba egy Ganz motorkocsi, hogy április 8-tól a skanzenben addigra elkészülő vasútvonalon szállíthassa a látogatókat.
Megszokhattuk már sajnos, hogy az igazi…..
Az Építész
2009.04.01 08:46:30
@vwxyz:
"Kéretik a vasúti iránt érzett forró érzelmeket nem összekeverni a pénzügyi szempontokkal. És kéretik a közpénzt nem érzelmekre költeni, ha azok pénzügyileg nem megnyugtatóak."
Kéretik nem mindent gazdasági alapokra helyezni.
"Ilyen érdeklődés mellett nemhogy a beruházás költségei nem fognak sosem megtérülni"
Dejó, hogy látod a jövőt.
Ilyeneken való kötözködés, meg hogy spórolni kell, meg válság blabla. Ez duma. Nem ilyen volumenű EU pénzeken kellene síránkozni, hogy pazarlás. Sokkal nagyobb projektek értelmén kellene elgondolkozni. Továbbá akkor ne költs egészségügyre, ne költs személyszállításra, mert az soha nem lesz nyereséges. S kultúrára sem. Elvégre minek. Igazad van, ez a világ csak a pénzről szól. De engem, meg még sok embert gondolom, nem kizárólag csak ez érdekel. Mert leülök egy felújított parkba, nekem nem az jut eszembe, hogy na ez ennyi meg ennyibe került. Hanem az, hogy szép és ezzel is növeli az adott terület értékét és vissza fogok ide jönni. Persze ezt, ahogy láttam, nem kell figyelembe venni... S ha már közgazdászi vénádat villogtatod, akkor elemezd multikritériumos módszerrel a dolgot.
Ez nem személy szerint ellened szólt, hanem azoknak is, akik csak egy oldalt néznek. További szép napot!
"Kéretik a vasúti iránt érzett forró érzelmeket nem összekeverni a pénzügyi szempontokkal. És kéretik a közpénzt nem érzelmekre költeni, ha azok pénzügyileg nem megnyugtatóak."
Kéretik nem mindent gazdasági alapokra helyezni.
"Ilyen érdeklődés mellett nemhogy a beruházás költségei nem fognak sosem megtérülni"
Dejó, hogy látod a jövőt.
Ilyeneken való kötözködés, meg hogy spórolni kell, meg válság blabla. Ez duma. Nem ilyen volumenű EU pénzeken kellene síránkozni, hogy pazarlás. Sokkal nagyobb projektek értelmén kellene elgondolkozni. Továbbá akkor ne költs egészségügyre, ne költs személyszállításra, mert az soha nem lesz nyereséges. S kultúrára sem. Elvégre minek. Igazad van, ez a világ csak a pénzről szól. De engem, meg még sok embert gondolom, nem kizárólag csak ez érdekel. Mert leülök egy felújított parkba, nekem nem az jut eszembe, hogy na ez ennyi meg ennyibe került. Hanem az, hogy szép és ezzel is növeli az adott terület értékét és vissza fogok ide jönni. Persze ezt, ahogy láttam, nem kell figyelembe venni... S ha már közgazdászi vénádat villogtatod, akkor elemezd multikritériumos módszerrel a dolgot.
Ez nem személy szerint ellened szólt, hanem azoknak is, akik csak egy oldalt néznek. További szép napot!
A MÁV szerint nem kell külön funkció a fogadócsarnoknak
Örömömre szolgál, hogy a MÁV-kommunikáció válaszolt egy korábbi blogbejegyzésre. Nemrég azt tettem szóvá, hogy a Keleti pályaudvaron a gyönyörűen felújított Lotz-teremnek nincs igazi funkciója. A MÁV válaszának…..
Az Építész
2009.02.05 08:50:32
@Dr Milton:
Én is ezt tenném. Csak nincsenek már kakastollas csendőrök. Kiknek tekintélyük volt, tisztelték őket az emberek. Ja és akkor nem a bűnözőt védték... :(
Továbbá azon a véleményen vagyok, hogy a Keleti régi patináns arculatát kellene visszaállítani, a mai kor igényeinek figyelembe vételével.
Én is ezt tenném. Csak nincsenek már kakastollas csendőrök. Kiknek tekintélyük volt, tisztelték őket az emberek. Ja és akkor nem a bűnözőt védték... :(
Továbbá azon a véleményen vagyok, hogy a Keleti régi patináns arculatát kellene visszaállítani, a mai kor igényeinek figyelembe vételével.
Az Építész
2009.02.05 09:16:34
@Az Építész:
Például ez nekem nagyon tetszik, így kellene az összes állomásnak kinéznie:
www.nif.hu/multimedia/gallery/744
Például ez nekem nagyon tetszik, így kellene az összes állomásnak kinéznie:
www.nif.hu/multimedia/gallery/744
Kötött pálya
A MÁV múzeumot játszik szolgáltatás helyett - Visszásságok vasutunk világából 50.
2009.01.21 21:00:00
A gyönyörű csarnoknak nincs feladata a felállványozott rompénztár mellett. Ezt a posztot nyár óta akarom megírni. Akkor számolt be a MÁV örömmel arról, hogy – a tervezett költségvetésnél olcsóbban! – befejeződött a Keleti pályaudvar úgynevezett Lotz-termének…..
Az Építész
2009.01.22 08:58:28
@Az Építész:
Kimaradt: szóval jó a poszt, szükség van rá, hogy felhívjuk a figyelmet, valamit kezdeni kellene a díszteremmel.
Kimaradt: szóval jó a poszt, szükség van rá, hogy felhívjuk a figyelmet, valamit kezdeni kellene a díszteremmel.
Az Építész
2009.01.22 09:05:11
Vác felé is megjelennek hétvégén a Stadler Flirtjei
Határidő előtt megérkezett a második 30 darabos Flirt-rendelés első két járműve a MÁV-hoz. A svájci Stadler több mint két hónappal az eredeti határidő előtt szállított. A Kötött pálya információ szerint a 30. (vagy…..
Az Építész
2009.01.21 11:03:38
@tompysoft:
Szerintem gazdasági oka van neki főként. Ha egy méregdrága járművet vásárolsz, akkor az a célod, hogy minél hamarabb behozza az árát. Ezért csúcsra kell(ene) járatni. És azt legfőképp az elővárosi forgalomban tudja megtenni, mert ott utaznak a legtöbbet. De hozzá kell tenni, hogy itt az amortizáció is nagyságrendekkel nagyobb! Ahogy láttunk már fentebb példákat, van olyan vonal, ahol néhány hét alatt gallyra vágnak friss fővizsgás járműveket is. A Balaton kérdése teljesen jogos. Legalább nyáron lenne annyi esze a MÁV bácsinak, hogy csoportosítson oda minőségi járműveket. Bár lehet az ex NDK-s vendégeket pont a "retro" vonzza... Szóval északi partra Desiro-kat Székesfehérvártól Keszthelyig, a délire FLIRT-eket, Székesfehérvártól Keszthelyig. Hihetetlen, hogy nem lovagolja meg a turizmus lehetőségeit. Visszatérve a vidékre. Ott az amortizáció sokkal kisebb, kevesebb az egy főre jutó vandálok száma, illetve a kultúra is másabb. Sokan a vidékieket parasztozzák le, nagy pesti úrinép, miközben nézzünk már szét a saját háztájunkon is... Egyszóval vidéken jobban megbecsülnék a járműveket, de kérdéses, mikor térül meg az áruk... Szóval pénz, pénz, pénz.
Szerintem gazdasági oka van neki főként. Ha egy méregdrága járművet vásárolsz, akkor az a célod, hogy minél hamarabb behozza az árát. Ezért csúcsra kell(ene) járatni. És azt legfőképp az elővárosi forgalomban tudja megtenni, mert ott utaznak a legtöbbet. De hozzá kell tenni, hogy itt az amortizáció is nagyságrendekkel nagyobb! Ahogy láttunk már fentebb példákat, van olyan vonal, ahol néhány hét alatt gallyra vágnak friss fővizsgás járműveket is. A Balaton kérdése teljesen jogos. Legalább nyáron lenne annyi esze a MÁV bácsinak, hogy csoportosítson oda minőségi járműveket. Bár lehet az ex NDK-s vendégeket pont a "retro" vonzza... Szóval északi partra Desiro-kat Székesfehérvártól Keszthelyig, a délire FLIRT-eket, Székesfehérvártól Keszthelyig. Hihetetlen, hogy nem lovagolja meg a turizmus lehetőségeit. Visszatérve a vidékre. Ott az amortizáció sokkal kisebb, kevesebb az egy főre jutó vandálok száma, illetve a kultúra is másabb. Sokan a vidékieket parasztozzák le, nagy pesti úrinép, miközben nézzünk már szét a saját háztájunkon is... Egyszóval vidéken jobban megbecsülnék a járműveket, de kérdéses, mikor térül meg az áruk... Szóval pénz, pénz, pénz.
Az Építész
2009.01.21 15:05:31
@Daniel M.:
A posta Bhv sem új kocsi, 3 évtizede talán az volt, ezt ne felejtsük el. Ha már rekonstrukcióba fogtunk és a célok között szerepelt a modernizálás, akkor kicsit át kellett volna gondolni ezt a dolgot. Egyedüli pozitívumként a központi vezérlésű ajtókat tudom megemlíteni. Már ha működnek. Ennyi pénzért már illett volna tárcsaféket szerelni a járművekre s nem pedig meghagyni a tuskóféket. Igen nagymennyiségű vasport szór a környezetbe, nem tudom miért nem más összetételű tuskót alkalmaznak. Voltak próbálkozások, miszerint kompozit tuskóval szerelik őket. De van egy hátránya: sokkal drágább, mint a vas... S a pénzügyi összehasonlítás: a halberstadti kocsik sokkal különb és komolyabb felújításon estek át. Egységáruk nem volt 15M ft-nál több. (Más kérdés, hogy azok sem szellőznek megfelelően.)
Másik: a 100a vonal belátható időn belül nem lesz 140km/h-ás végig. Albertirsa-Kőbánya-Kispest között 120km/órás a vonalvezetés is. Amennyiben el tudod intézni, hogy ledózeroljanak néhány száz lakóházat, hogy ívkorrekciókat hajtsanak végre, úgy megoldható a sebesség emelése is. Szolnok - Cegléd között alkalmas a 160km/h-ra a pálya: a biztosítóberendezés támogatja ezt, nagysebességűek a térközkiosztások, az átjárók terelőszigettel és dupla csapórúddal vannak ellátva. Cegléd - Albertirsa között is nagysebességű a térközkiosztás, de valamiért "csak" 140km/h-át engedélyeztek. Más kérdés az, hogy jelenleg semmi nem használja ezt ki. A felépítmény UIC60-as, 22,5 t tengelyterheléssel, műszakilag minden adott, a felsővezeték is. Ha nem hiszed el, látogasd meg a www.nif.hu oldalt, ők az illetések, s ott lehet olvasni a további fejlesztésekről is.
A posta Bhv sem új kocsi, 3 évtizede talán az volt, ezt ne felejtsük el. Ha már rekonstrukcióba fogtunk és a célok között szerepelt a modernizálás, akkor kicsit át kellett volna gondolni ezt a dolgot. Egyedüli pozitívumként a központi vezérlésű ajtókat tudom megemlíteni. Már ha működnek. Ennyi pénzért már illett volna tárcsaféket szerelni a járművekre s nem pedig meghagyni a tuskóféket. Igen nagymennyiségű vasport szór a környezetbe, nem tudom miért nem más összetételű tuskót alkalmaznak. Voltak próbálkozások, miszerint kompozit tuskóval szerelik őket. De van egy hátránya: sokkal drágább, mint a vas... S a pénzügyi összehasonlítás: a halberstadti kocsik sokkal különb és komolyabb felújításon estek át. Egységáruk nem volt 15M ft-nál több. (Más kérdés, hogy azok sem szellőznek megfelelően.)
Másik: a 100a vonal belátható időn belül nem lesz 140km/h-ás végig. Albertirsa-Kőbánya-Kispest között 120km/órás a vonalvezetés is. Amennyiben el tudod intézni, hogy ledózeroljanak néhány száz lakóházat, hogy ívkorrekciókat hajtsanak végre, úgy megoldható a sebesség emelése is. Szolnok - Cegléd között alkalmas a 160km/h-ra a pálya: a biztosítóberendezés támogatja ezt, nagysebességűek a térközkiosztások, az átjárók terelőszigettel és dupla csapórúddal vannak ellátva. Cegléd - Albertirsa között is nagysebességű a térközkiosztás, de valamiért "csak" 140km/h-át engedélyeztek. Más kérdés az, hogy jelenleg semmi nem használja ezt ki. A felépítmény UIC60-as, 22,5 t tengelyterheléssel, műszakilag minden adott, a felsővezeték is. Ha nem hiszed el, látogasd meg a www.nif.hu oldalt, ők az illetések, s ott lehet olvasni a további fejlesztésekről is.
Az Építész
2009.01.21 15:13:33
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
www.nif.hu/hu/hirek/Nagyberuhazas_kereteben_fejlesztik_az_elovarosi_esztergomi_vasut
Sajnálatos tény viszont, hogy villamosítás továbbra sem szerepel a napirenden.
A Desiro-k műszaki állapota a MÁV hozzáállását tükrözi. Könnyelműen nem betartani a kezelési, karbantartási utasításokat, szervizperiódusokat kitolni "megy ameddig megy alapon". Ez felelőtlenség. Egyrészt az utasokat bizonytalanságnak teszi ki, a személyzetet problémákkal állítja szembe, valamint a járművek műszaki állapotának romlásához vezet, akár súlyos szerkezeti károsodást is okozva. Tehát karban kellene tartani, előírás szerint, valamint ellenőrizni kell, hogy ez megtörtént-e és követelni a szerződésben rögzített műszaki állapotot.
Miért nem működik együtt, külön-külön meg igen? A szinkron üzemben a két motorvonat számítógépe egymással folyamatosan kommunikál. Lehet ebben volt hiba.
Miért nem tudja egy dízelmozdony elvontatni egy állomásig? Mert ahhoz kellene a közelben lennie tartalék dízelmozdonynak. Ez nem mindig akad, mert kevés a hadra fogható kohószökevény már. Ha lenne is, ahhoz külön adapter kellene, mivel a Desiro központi ütköző-vonókészülékes és nem rendelkezik hagyományos ütközőkkel, mint a dízelmozdony. Mozdonyvezetőt meg nem tudom hogyan lehetne az adott állomásra csakúgy teremteni...