Regisztráció Blogot indítok
Adatok
SZM

0 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Hiába kábít a jelenleg is zajló Detroiti Autószalon legtöbb kiállítója azzal, hogy szinte kész a működőképes elektromos autója, ez ordas hazugság. Vélemények az azonos című cikkünkről...
SZM 2009.01.16 17:02:57
Idézet a zseniális cikkből:
"Ami a valóságban nagyjából 10 mérföld lesz, ráadásul a Chrsyler megoldására azt se lehet ráerőltetni, hogy a benzinmotorja csak az aksikat tölti. Nem, ez de facto egy hibrid autó."
Tájékoztatnám a cikk íróját, hogy mindkét megoldás hibrid. Amit Ő "de facto" hibridnek nevez, az valójában ún. párhuzamos hibrid. Amikor pedig a "a benzinmotorja csak az aksikat tölti", azt hívják soros hibridnek.

Lehetne még szemezgetni, pl.
"A rendszerben egy apró, 74 lóerős elektromotor és egy négyhengeres, 194 lóerős benzinmotor dolgozik majd, így összesen 268 lóerő hajtja majd a hátsó kerekeket."
A villanymotor és a belsőégésű motor karakterisztikája teljesen eltér, adott esetben lehet, hogy ebben a kocsiban az "apró" 74 lóerős villanymotor az alsó sebességtartományokban egyedül is dinamikusabban mozgatja majd a kasztnit, mint a 194 lóerős belsőégésű.

Vagy például:
"Elméletileg 150-200 mérföldes hatótávolsággal, 5 másodperces gyorsulással és óránként 120 mérföldes végsebességgel büszkélkedhet a Dodge Cirquit EV. Persze ezeket az adatokat nem egyszerre tudja a kocsi: vagy tudja nagyjából a hatótávot, de ehhez papper stílusban kell vezetni, vagy lehet tiporni, de akkor pár mérföld alatt lemerül."
Egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt kocsira ez pontosan ugyanígy igaz. Aki a benzines Ferrarijával 4-5 másodperc alatt gyorsulgat százra, az is meg fog lepődni, hogy milyen gyorsan kiszárad a tank. Pontosan ezért szokták megadni, hogy a fogyasztást milyen körülmények között (városban, 90-nél, 120-nál, kombináltan, stb.) mérik.

Na, még egyet, ígérem, az utolsó:
"A legnagyobb amerikai gyártó azzal próbálja megvédeni az elektromos jelzőt, hogy benzinmotorjuk nem közvetlenül hajtja a kerekeket, csak az aksik minimálisan szükséges feltöltésére szolgál. És? Attól még ott van, fosszilis üzemanyagot éget el, és káros anyagot pufog ki."
Na, akkor ismétlésként mondom, hogy ez soros hibrid. És? És: egy átlagos autós naponta 10-20 kilométert vezet a munkahelyéig vagy a metróig meg vissza, ezt pedig még a mai akkumulátorok is bírják töltéssel, főleg ha nap közben és otthon konnektorból történik a feltöltés. Amikor valaki messzebb utazik, akkor pedig áramtermelésre beindítja a benzinmotort, ami a hétköznapi motorokhoz képest jóval egyszerűbb szerkezetű (akár kétütemű), jóval megbízhatóbb és mégis jóval gazdaságosabb, mert nem a teljes fordulatszám-tartományban kell jól teljesítenie, hanem csak néhány, előre beállított fordulatszám mellett. De a legszebb az egészben, hogy a tipikus autós ezt évente jó, ha mondjuk 5-10 alkalommal fogja használni. És? És.


De nem is ez a lényeg: az első szmogriadó és az első olajválság (tehát a 60-as, 70-es évek) óta nyilvánvaló, hogy az olajra alapozott közlekedés számos sebből vérzik. Ehhez képest egészen a mai napig csak tanulmányautók születtek, amelyeknek esélyük sem volt arra, hogy sorozatgyártásba kerüljenek. Ez volt az igazi kábítás. Ha viszont a mai koncepcióautó-dömpingnek csak a 10-20 százalékát gyártani kezdik, már az is kisebb forradalomnak tekinthető.

Kicsinyes dolognak tartom, ha valaki azon görcsöl, hogy 2 Teslaból 2 elromlott. Annak idején például a Lamborghini Miura is híresen megbízhatatlan autónak számított, de ettől még legendává vált és máig ott él minden Lamborghiniben, sőt, minden középmotoros sportkocsiban.

Egy szó mint száz, az elektromos autónak sosem volt még ekkora esélye a tényleges elterjedésre, mint most. Amíg pedig az elektromos energia tárolása (akár akkumulátorral, akár üzemanyagcellával, stb.) nem megoldott, átmeneti megoldásként a (soros vagy párhuzamos) hibrid autó ideális.

Ez persze csak egy vélemény. De a hozzászólásom elején felsorolt tévedések tények. Nem mondom, hogy csak a műszaki egyetem professzorai írjanak ide cikket, de azért legalább az alapismereteket be kellene szerezni, mielőtt valaki az egyik legolvasottabb magyar autós oldalon közli az írását.

Ja, és az akksi az akkumulátor kifejezésből jön, két k-val kellene írni . . .
SZM 2009.01.16 23:13:25

Kopi3.14:
OK, igazad van, ne állapítsuk meg konkrétan az átlagot, ahogy írtad is, ez felhasználástól függ. Ennek alapján kell megválasztani az akku és a belsőégésű motor méretét, mennyiségét, kapacitását, típusát (akárcsak a mai, szokványos belsőégésű motoros kocsiknál). A lényeg: szerintem a soros plug-in hibrid indul középtávon a legjobb esélyekkel. Most még sokaknak szokatlan, később meg biztosan lesz jobb megoldás, de addig . . .

Shadowbull:
Ha tényleg így van, akkor ez ellen tűzzel-vassal küzdeni kell, ez a fogyasztók megtévesztése, hazugság. De én a küzdelmet úgy képzelem, hogy a demagógiára nem demagógiával válaszolok, hanem józan észérvekkel, pontos tájékoztatással. Hogy idealista vagyok? Néha én is ezt hiszem, de – látva pl. a Ti építő jellegű hozzászólásaitokat – hiszem, hogy ez a helyes módszer.


Az a helyzet, hogy én (meg gondolom, Ti is, esetleg a cikkíró is) már jó párszor meghallgattam a régi nótát, hogy tudni illik ez az egész villanyautó meg üzemanyagcella csak egy sci-fi, egy parasztvakítás, mert valójában a belsőégésű motornak még komoly fejlesztési tartalékai vannak, pl. kerámia alkatrészek, bio-üzemanyag, stb-stb.

A VW még nem is olyan rég a Lupo 3L-lel akarta megmutatni, hogy a jövő nem az elektromos autóé, hanem az okosan megépített belsőégésű motoré. Hát, a forradalom megbukott (vagy talán inkább csak elmaradt), helyette pl. a GM visszatért az alulvezérelt motorhoz, és eladja ma is, mint csúcstechnikát. Innen kezdve nincs miről beszélni.

Mindannyian megszoktuk és megszerettük már a takarékos soros 4-est, a kompakt V6-ost, az izmos V8-ast, a pörgős V10-est, a nemes V12-est vagy a különc Wankelt, és még hosszú a sor. Persze, hogy fáj mindezt egy húzással kidobni a kukába és helyette megbarátkozni az egyen- és váltóáramú, a szinkron- és aszinkron motorokkal.

De ha most végre komolyan gondoljuk ezt az elcsépelt környezetvédelmi, energia-függetlenségi stb. szöveget, akkor – ahogy mondani szokták – ha meg akarunk változtatni valamit, akkor meg is kell változtatni valamit.

OK, aláírom, nem tökéletes a villany/hibridautó, vagy legalábbis ma még biztosan nem az.
De akkor mi/ki fog a belsőégésű motor helyébe lépni?

Vagy akkor mi lesz, ne is változtassunk, marad minden a régiben?


Köszi a kiegészítéséket!
SZM 2009.01.17 00:27:22
Hrzrasn,
idézek Neked egy szintén TOTALCAR-os cikkből a Lupo 3L-ről:

„A jellegzetes részletek, amelyek szerethető személyiséget kölcsönözhetnének neki, teljesen hiányoznak - nem csoda, hogy a Lupo annak idején orbitális bukást hozott a Volkswagennek.”

Forrása:
totalcar.hu/tesztek/lupo3l/

Nem én mondtam . . .

Egyébként legfeljebb használtként lehet ma a legkeresettebb, mert ugyebár 2005 óta már nem gyártják. Megérkezett helyette a Fox, ami a 2008. nov. 20-ai auto motor und sport szerint a 42. helyen áll a német eladási listákon, miközben pl. az 5-ös BMW a 13., az Audi A6 a 18.

Hát, nem tudom, hogy áll a Mars-benépesítési projekt, de ha a VW szerint ez a csodafegyver, ami megmenti a Földet, akkor én inkább kezdek csomagolni . . .