Regisztráció Blogot indítok
Adatok
szmog

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
autózz! Lustaság és szmog 2009.01.12 13:01:00
Tegnap már ugyan ejtettünk szót a szmogriadóról autós szemszögből nézve. Mivel nagyon aktuális témáról van szó ami ráadásul az újdonság erejével hat a magyar autósokra, sokan ki is fejtettétek a véleményeteket. Olvasói levelek is érkeztek a témában, amelyek közül Donor…..
szmog 2009.01.12 14:28:38
Vélemény a szmogrendelet kapcsán.
Eddig is létezett például a 48/1994. (VIII. 1.) Főv. Kgy. Rendelet a főváros köztisztaságáról. Amennyiben az ezekben foglaltak nagyobb hatékonysággal valósulnának meg, azaz a közutak, közterületek megfelelően lennének tisztán tartva és átfogó faültetési programmal (kisebb utcákat is bevonva, egységes faültetési-koncepció) társulna az intézkedés, kevésbé lett volna szükség a szmogriadó rendelettől várni a megoldást. (Budapest Főváros Közgyűlésének 69/2008. (XII. 10.) önkormányzati rendelete Budapest Főváros szmogriadó-tervéről.)

Egyrészt lehet üdvözölni a szmogriadóról vonatkozó rendeletet, másrészt pedig úgy érzékelhető, hogy a rendelettel akarja a Főváros megoldani, a korábbi rendeletek hiányos érvényesülését. A rendelet, az elmúlt években meg növekedett gépjárműpark mellett indokolható, ugyanakkor cinikus intézkedés is. Cinikus, mivel több év alatt sem sikerült elérni, hogy a belvárosi övezetbe ne gépjárművel utazzanak be az emberek, ne a fővároson keresztül (és ne nappal!) történjen jelentősebb árufuvarozás. (lásd, Üllői, Hungária, Szentendrei út pl.).
Ugyanakkor a szálló por koncentrációjáért az egyik legnagyobb felelős maga a Főváros a BKV-n és a Köztisztasági Vállalaton keresztül. Most nem a fővárosiak általános elégedetlenségéről van szó a tömegközlekedés kapcsán, mondjuk a járatritkítások kapcsán, hanem a villamosok környezetszennyezéséről. A villamos sínek takarítását rendszeresen nem végzi el a Főváros, miközben a villamosok a fékezéshez homokot használnak, melynek az összetakarítása nem megoldott. Pont a korlátozás alá eső területen található Hungária körúton az 1-es vagy a Nagykörúton a 4-6 villamos vonalán is megfigyelhető (lehet folytatni a felsorolást), hogy hihetetlen port vernek fel a villamosok. (Javaslom, hogy a hajnali órákban tekintsék meg pl. az Árpád hídon, ahogyan 4-5 méter magasan egybefüggő porfelhőt felverve halad át a villamos.) Nappali órákban ugyanez a jelenség ugyanúgy létezik, csak kevésbé látványos.
Ezzel egyidőben a belvárosban nem megoldott az utak megfelelő pormentesítése. Szintén tekintsünk el attól, hogy kutyafekália mekkora gondot okoz (megfelelő adópolitikával, 5-10 év alatt megszüntethető lenne egyébként a belvárosi kutyatartás is, amely elsősorban nem a cipőtalpak, hanem az ebek érdeke lenne). Nos a belvárosi utakat szennyezik a gépjárművek, viszont a közterületek tisztán tartása a fővárosi és a kerületi önkormányzatok közös feladata lenne. Az utcán parkoló autók alatt, mellett senki nem takarítja a várost, az építkezések környékén (csak egy példa a Corvin-Szigony projekt kapcsán a fél kerület porban úszik, sem a beruházók, sem a kerület nem takarítja, mossa fel az építkezést körülvevő utcákat, kritikátlan állapotok uralkodnak igen nagy területen) sem, a parkoló autók jól láthatóan őrzik a járda és az autó körül a szmogrendelet indikátorát a port.
A Fővárosi Köztisztasági Vállal nem képes jelenlegi kapacitásával érzékelhető módon tisztán tartani a közterületeket. Lehet, hogy a nagyobb munkaerőlétszám, megfelelőbb gépjárművek, mérhető köztakarítási rendszer esetén is a lakossági oldalt felelősségét, nemcsak a gépjárműhasználat korlátozásával, hanem a járdák társasházi kezelésbe történő átadása (lásd. Japán, ahol a járdák magán vagy üzleti tulajdonban vannak, mindenesetre ott takarítják), azzal az elvárással, hogy naponta – kétnaponta takarítsák fel, mellette az autótulajdonosok rendszeres gépjárműmosatását is feltételül lehetne szabni. (utóbbi a rendelet szerint tilos a közterületen. Viszont a rendszeres takarításról részletesen rendelkezik a 48/1994. (VIII. 1.) Főv. Kgy. Rendelet, csak senki nem tartja be )

Ha mindehhez az intézkedés sorozathoz, egy átfogó faültetési program is kapcsolódna, amelybe a lakosságot és a társasházakat is megfelelően bevonnák, talán lehetne valamit javítani a helyzeten. A társasházak a belvárosban egy dologhoz járulnak hozzá, hogy a meglévő fákat is közös erővel a téli időszakban megpróbálják a sózzással kipusztítani. Ezt a környezetszennyezést kellett volna már korábban egy rendelettel megszüntetni. A faültetések elenyészőek a városban, a Főkert honlapja arról siránkozik, hogy mennyi a vandál, pedig ők kis pipacsokat is kiültetnek és lám valaki beleugrott a virágágyásba. A kis pipacsok nem segítenek a levegő javításában, összefüggő fasorokra van szükség, ahol csak lehet megfelelő sövényekkel kegészítve mindenhol a belvárosban. A parkolóhelyek kárára még a szűk belvárosi utcákban is szükséges lenne ezeket megoldani. Tényleg a közpénzek elherdálása és nagyfokú dilletáns beruházás volt a Király utca felújítása, ahol a két köztörvényes polgármester Zöld oázisoknak nevezte a kiültetett pár csemetét, melyek azóta gyújtós fává száradtak). De a rendszeres gondozás, öntözés stb. lakossági részvétele elengedhetetlen lenne egy átfogó program esetében is. (gondozza a társasház a ház előtt lévő fákat, és ne ,,kisózza onnan” ehhez pedig nyújtson segítséget az önkormányzat.)

E sorok írója a ’90-es évek elején egy évig egy Trabant tulajdonosa volt, 2 éve pedig egy 100 kilométeren 4,5 liter üzemanyagot fogyasztó autó tulajdonosa. Igaz dízel, amely a szmogrendelet kapcsán a veszélyesebb kategóriának tartott gépkocsik között van számon tartva. Vidékre jár, mert ott keresi a kenyerét, elfogadva a tényt, hogy máshogyan nem jutna el a munkahelyére. E sorok írója kedveli az autókat, de nem kedveli az öncélú, felesleges használatukat. E sorok több kerékpárja van, mert nem mászkál a belvárosban az autójával és nem szeret a BKV-val utazni, mert nem elégedett a szolgáltatásaival. E sorok írója szeret kerékpározni, de utál a városban biciklizni. Utálja, mert nem fér el a nagykörúton a gépkocsik mellett, néha csak a koszos villamossínek között, utálja, mert büdös, utálja, mert olyan koszosak az utak, hogy a rendelet szerint ,,csak az egyedüli” környezetszennyező gépjárművek felverik azt a port amit senki nem takarít össze, utálja mert amikor leszáll a kerékpárjáról belelép egy kutyaszarba, nem talál egy fát, de inkább egy kerékpár rögzítőt amelyhez odaláncolná a kerékpárját.

A végén kicsit elkanyarodtam, környezetmérnök sem vagyok, hogy a mikro port jobban elemezzem, viszont szeretettel üdvözlök mindenkit a blogon: Szmog
szmog 2009.01.12 17:02:32
@Devil: Köszönöm. A fórumban a néhol enyhe anyázás ellenére is úgy tűnik, hogy mindenki a zöldre, ha lehet ilyet írni nagy szavak nélkül,,élhetőbb városra" és arányos és logikus intézkedés sorozatra szavazna.