Regisztráció Blogot indítok
Adatok
kamov

0 bejegyzést írt és 73 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Walter sobchak jóvoltából van szerencsém bemutatni Nektek a US Navy egyik legismertebb hajóosztályát és egykori büszkeségét, az Iowákat. A hajók keletkezésének történetétől a műszaki részleteken át egészen a '90-es évekbeli szolgálatig sok mindenről lesz szó, sok…..
kamov 2015.04.03 16:56:29
@Cifu78: Egészen pontosan nulla értelme van a lövegek számán lovagolni. A KGV osztály esetén meg főleg...
kamov 2015.04.03 17:06:13
@Doe John: Önmagában az oldalsortűz tömege is kevés.
Kell még mellé a páncélátütés és a rombolóerő is.

Aztán jön még a megbízhatóság, ami a KGV osztály lövegeinek gyenge pontja volt.
Az ezredben nyugodtabb időszak következett, csak egyszer kellett kimennünk biztosítani a Szojuz űrhajó fellövését.  Egy másik nap a laktanyában körbevezettek egy rakás unott képű helyi középiskolást, nekik kellett bemutatnunk az ezredet. Előtte azért eligazítottak,…..
kamov 2014.09.09 23:37:41
@gaszton42: Úgy hogy a Szojuz indítóállás az Ariane-5 indítóállástól jópár kilométerre nyugatra, külön területen van. A Szojuz indítóállás területe már közelebb van Sinnamary-hoz, mint Kourou-hoz.

Így aztán a két indítóálláson egymástól függetlenül lehet dolgozni.

Az Ariane-5 indítóállásához a Vega rakéták indítóállása van viszonylag közel, kb.800 méterre.
Putyin május 15-én nyílt levélben fenyegette meg az EU-t, hogy június 1-én elzárja a gázt, ha Ukrajna nem fizeti ki tartozását neki és a Gazpromnak. A választások hétvégéjére, néhány kiszivárgott stratégiai dokumentum részleteiből következtetve az álláspontok egyre…..
kamov 2014.05.28 15:24:44
@becsmik: A lángoló szemű próféták által prezrentált szép színes reklámbrosúrák, és a mindennapi győzelmi jelentések mögött azonban egy fosszilisre, elsősorban szénre alapozott energiatermelés, és egy élősködésen alapuló fenntarthatatlan enegiarendszer van. Ezt valahogy kifelejtetted. Kevesebb GP-t és több IEA elemzést kellene olvasni.
kamov 2014.05.28 16:18:10
@becsmik: Javasolnám a 2013-as IEA adatokat a világ szénfogyasztésáról (pl Kína) és a Franhoufer intézet 2013-as német energiatermelési adatsorait. 2013-ban Németországban MWh-ban a legnagyobb növekedést az energiatermelésben a szén produkálta. Legnagyobbrészt a gáz kárára... A sokkal szennyezőbb forrás felé fordultak, mert a szakma érveit "zöld"alapon félresöpörve egy torz, fenntarthatalan energetikai struktúrát alakítottak ki.
kamov 2014.05.28 16:27:43
@becsmik: Ezek a szokásos kábító győzelmi jelentések, némi vágyvezérelt gondolkodással.

Az IEA elemzések szerint a fosszilisfelhasználás világszinten 2020-ig olyan ütemben növekszik, hogy az általad idézett "győzelmi jelentésként" betett megújuló növekménnyel együtt is egyszerűen esélytelen ennek a szennyezésnövekedésnek még a megtorpanása is.

Erre csak akkor van esély, ha a padlóig nyomott megújuló növelés mellett, padlóig nyomjuk a nukeáris és a vízi energiát is.

Ezek hiányában az energetikai alapú környezetszennyezés összességében növekedni fog.

2020-ra ott lesz 100% megújuló ahol már nagyjából most is van. Azokon a helyeken ahol ez legnagyobbrészt vizi energiával megoldható.
Két év múlva vége az orosz bérletnek, 2015-ben amerikai magánűrhajóval repülnek már az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra. A képen egy NASA űrhajósnő ismerkedik a Dragon magánűrhajóval. Talán Megan McArthur lesz az egyik utas két év múlva? A SpaceX amerikai…..
A NASA bevásárolt: 17,8 millió dollárért vesznek egy felfújható modult a Nemzetközi Űrállomásra a Bigelow Aerospace-től. A BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) egyelőre csak egy technológiai demonstráció lesz, konkrét feladatokat még nem rendelt a plusz térhez a NASA - de ha…..
kamov 2013.01.19 14:48:05
@bbandi: A amerikai és az orosz részegység közötti áramátalakitók (124v->28V átalakítás)teljesítőképessége pár kW. A Zvezda modul napelemeinek megtermelt energiája meg a modul fenntartására kell. Így ha az oroszok a későbbiekben több nagy teljesítményű kutatóberendezést akarnak felvinni, akkor növelni kell a napelemek számát az orosz részegységen.

Plusz mivel a Zvezda és a majdani Nauka modul napelemei csak egy tengely mentén forgathatóak, vannak időszakok amikor csak kis szögben éri őket napfény. Ezt a problémát oldanák meg a NEM modulok két tengely mentén forgatható napelemei.
Kilenc nap múlva, augusztus 6-án, magyar idő szerint 7:31-kor kell leszállnia a Mars Science Laboratory-nak, más néven Curiosity-nek a Marsra. Na az lesz az igazi körömrágás! A Marsnak pont annyi légköre van, hogy csak útban legyen: ahhoz elég sűrű, hogy az iszonyatos sebességgel…..
kamov 2012.07.29 13:40:25
@TetraB:
1. A hordozóeszközök nem bírtak el nagyobb tömeget.

2. Nem volt rá plusz pénz. Így is többszörös költségtúllépések után 2,5 milliárd dollárnál áll meg a program.

Ha lett volna tömérdek pénz akkor kettőt építettek volna, mint a MER-ekből. Nem volt.
kamov 2012.07.30 19:57:43
@Black Hawk: Azért választották ezt a módszert mert kisebb tömegű és kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, mint amikor három-négy teleszkopikusan kinyitható, másfél tonna leérkezését elbíró, böszme lökéscsillapító lábat kell összecsomagolt állapotban kinyitni.
Elég a gumi ízű űrételekből, a leendő űrhajósoknak irány a konyha. Főzni tanulnak a Mars expedíció földi szimulációjának űrhajósai. A hosszú távú űrutazásokra készülve a tervezők úgy gondolják, hogy az  űrhajósok nem ehetnek csak konzervet és készételt, a…..
kamov 2012.07.23 19:35:46
Az évszázad üzlete, az új aranyláz, a jövő nagy lehetősége... ilyen címeket olvasni a médiában arról, hogy a Planetary Resources nevű cég bejelentette terveit arról, hogy aszteroidabányászatba fog a jövőben.   Az olvasó ír: ezt a posztot Cifka Miklóstól (Cifu78) kaptam,…..
kamov 2012.04.28 12:09:06
@Cifu78: Az ISS jelenleg kb. 2 tonna vizet fogyaszt évente.

A koroljovi irányítóközpont honlapja szerint az utolsó öt Progressznél egyaránt megtalálható volt a "Rodnik" rendszernek szállított 420kg, víz amit átszivattyúznak a Progressz középső részében lévő tartályokból, a Zvezda tartályaiba.

Ami eltérés, az a hermetikus részben kisebb, átcipelhető tartályokban szállított ivóvíz, ami pártíz kilogrammos tartományban szokott mozogni.
kamov 2012.04.28 12:14:26
@flimo13: A folyékony oxigén sűrűsége 1140kg/m3. A folyékony hidrogén sűrűsége 68kg/m3 (igen ennyi, nem elírás).

1kg hidrogén elégetéséhet a rakétahajtóművek 5,5-6 kg oxigént használnak, mivel a fúvóka és az égőtér hűtése miatt enyhe hidrogéntöblettel mennek.

Ezekből az adódik, hogy 1m3 folyékony oxigénhez 2,8-3m3 folyékony hidrogén kell (plusz a párolgási veszteség). Ezért lehet az LH/LOX rakétafokozatot már egy metszeti rajz alapján kiszúrni.
Az űrszemét megfoghatatlan valami, és ez szó szerint értendő. Ráadásul egyre több lesz belőle. A helyzet komoly, és egyre inkább az lesz: ennek egyik kézenfogható bizonyítékaként a napokban evakuálni kellett a Nemzetközi Űrállomás (ISS) hatfős legénységét a…..
Négy űrrepüléssel foglalkozó pénzesember, Burt Rutan, Paul Allen, Elon Musk és Mike Griffin találta ki a Stratolaunch projektet, ami új szintre emelné a levegőből indított hordozórakéta koncepcióját. Ebből az eddigi egyetlen, ténylegesen működőképes megoldás az Orbital kis…..
kamov 2011.12.14 19:29:09
@teddybear01: Egy 2 mach sebességű hordozóval tömegben nem nyersz viszont a fejlesztési és az üzembentartási költségeket növeled meg.

Azzal hogy egy 6 tonnát LEO-ra állítani képes rakétát 260m/s sebességű gép helyett 560m/s sebességről indítasz a rakéta indulótömege kb 16 tonnával lesz könnyebb (mondjuk 171t helyett lesz 155t) csakhogy mire egy ekkora terhet legalább hordozni képes legalább teherrel összesen legalább 450t felszállótömegű gépet hat kisebb kétáramúsági fokú hajtóművel, de leginkább utánégetővel jó esetben 5-6 perc alatt felgyorsítasz 260m/s-ról 560m/s-ra addig ez a hat hajtómű húsz tonnánál több kerozint fog becsókolni...
A múlt héten végigfutottunk a NASA által javasolt négy kilométer átmérőjű mágikus körök mentén, amiket az űrhivatal az Apollo és a Surveyor missziók tárgyi emlékeinek védelme érdekében jelölt ki köréjük. A becsapódott holdszondák – például: Rangerek – körül ennél…..
kamov 2011.12.05 21:59:22
@bastian: Elmondom neked mi szokott ilyenkor lejátszódni.

Jó néhány magyar és külföldi Moon-hoax fórum létezett már...

Három Holdutazás-tagadó típus létezik:

A hívő, a logikus érveket mindig elutasítja, tehát meggyőzhetetlen.

A provokátor, célja a bosszantás, a fórumozó hívő általában provokál is.

A tudatlan, ő általában felvilágosítással, logikával meggyőzhető.

Hogyan működik a hívő:
Amint egy magyarázatot kap egy jelenségre egyből talál valami mást a fotón, és az utolsó porszemre is magyarázatot követel.
Végigmegy az összes fotó összes pixelén/filmszemcséjén és mindre magyarázatot követel.
Ha ezt egy idő után megunja az ember akkor hatalmas elégedettséggel konstatálja hogy igaza volt.
Ja és természertesen mindegyik profi fotós, még akkor is hogyha alapvető fizikai, optikai törvényszerűségeket sem ismer fel, és fogalma sincs a fotók készítésének körülményeiről, módszereiről...

Hiába jön neki az ember a Holdkőzetekkel, rakétatechnikával, távérzékeléssel, logikával, mert ugye nem csak fotók vannak a témában.
Mindre azt fogja mondani hogy az nem volt, hogy megrendezték.
Elkezd összeesküvés elméleteket gyártani. Fantomstúdiókat , fantomeszközöket, fantomműholdakat talál ki.
Végül gyárt egy logikátlan , következetlen, ezer sebből vérző elméletet, ami persze nem áll meg.
Ekkor terel, mellébeszél, deduktív érveléssel próbálkozik.
Miután ezen eszköztár elemei kimerülnek, személyeskedni kezd.

Meddig akarsz eljutni ebben?
Ma hajnalban egy igen fontos startra került sor: az első Szojuz űrhajó indult útnak az űrsiklók nyugdíjazása és a Progressz-44P balsikerű küldetése óta. Nagy volt az izgalom, ugyanis az ISS-en lévő legénység csak november 22-ig maradhat, vagyis ha addig nem sikerült volna ezt a…..
kamov 2011.11.19 18:18:20
@scientia: A Szokol KV-2-es ruha külső rétegét 2db V alakban elhelyezett cipzárral kell felvenni, miután a cipzáros rész alatti sliccként használható részen összefűzték és összekapcsozták. Ezt a részt egy felhajtható védőlap takarja, amit a cipzárok felhúzása után kell felhajtani.

A ruha felvétele súlytalanságban: www.youtube.com/watch?v=7kOvQsjBNYw&feature=player_embedded
Van az ISS-en egy kamera, mely kifejezetten gyenge fényviszonyokhoz készült. Ezzel az űrhajósok a Föld éjszakai oldaláról készítenek felvételeket: a városok, viharok, aurórák fényeit örökítík meg. Emellett a légkör saját fénylését, az airglow-t, és kellően érzékeny…..
Nem éppen mai hír, de azért térjünk vissza rá (főleg MTom kitartó ösztönzésére). Azt már régóta tudjuk, hogy Elon Musk célja a SpaceX-el nem elsősorban a minél jövedelmezőbb üzlet elérése volt, hanem az űrrepülés megreformálása, hogy az emberiség közelebb jusson a…..
kamov 2011.11.07 19:40:44
@MTom:
- Ha lesz kereslet azokra a napelemekre akkor majd fennthagyják, addig csak felesleges macera.

-Saját becslések alapján: A leváláskor az első fokozat kb. 250-300km-re van a starthelytől kb. 3km/s vízszintes sebességgel távolodik és kb 1 km/s sebességgel emelkedik. 4km/s-al kell visszalökni ami egy kb másfél perces indítás, majd a ballisztikus pálya végén a légköri lassítás után, olyan 300m/s lassítással kell letenni. Amikor végigszámoltam, hogy mennyivel kell ehhez megnövelni az első fokozatot, érdekes mód a Falcon Heavy első fokozata jött ki végeredménynek...

-Igen ez a terv most.Az OPSEK viszont jelenleg egy ködös távoli valami, érdemi pénz nélkül.

- Azért igyekszik a Staged Combustion felé mert kerozinnal tizedannyi alkatrészből és töredékáron megvalósítható (RD-180 10millió$) mint hidrogénnel (SSME 60millió$) és ugyanúgy újrafelhasználhatóan. Újrafelhasználás esetén megéri a drágábban gyártható hajtómű is, ha kicsivel nagyobb teljesítmény nyújt.
Már odafönt kering és a mai nap folyamán találkozik a Tiangong-1 miniűrállomás és a Sencsou-8 (Shenzhou) űrhajó, hogy végrehajtsák az első kínai dokkolást. Ilyesmit eddig csak az amerikai és szovjet/orosz űreszközök, valamint az európai ATV hajtott végre, illetve a japánok egy…..
kamov 2011.11.03 20:19:40
A legfrissebb info itt:
www.orbital.com/CargoResupplyServices/files/Oct_Update.pdf

2011 első negyedévében lesz a Taurus-II tesztrepülése, ezt követi a második negyedévben (május vége-június) a Cygnus első demorepülése az ISS-hez (COTS); a harmadik negyedévtől indulhatnak a tényleges szállítórepülések (CRS). Ez persze még csúszhat.

AZ ATV és a HTV első példánya is az első demorepülésén az ISS-hez ment.
kamov 2011.11.03 21:13:12
@MTom: Az első Taurus-II tesztrepülésen csak egy Cygnus makett lesz a rakomány. Ez alatt még zajlani fog az első Cygnus integrációja a COTS repüléshez.
Bővebb info itt:
www.floridatoday.com/article/20111021/NEWS02/310210016/Flight-test-Orbital-s-Taurus-II-delayed

Az első japán HTV indítása egyben a H-2B rakéta első tesztrepülése is volt.
Ma délelőtt hibátlan startot produkált a Progressz M13-M űrhajó, és úton van az űrállomáshoz az ellátmánnyal. A logisztikai kérdéseknél sokkal fontosabb, hogy ezzel elhárult az akadály a Szojuz űrhajók elől, amik le voltak tiltva a legutóbbi Progressz hibája óta, és így…..
kamov 2011.11.01 22:35:45
@MTom: Mert az ejtőernyő pontatlan és a földetéréshez további kiegészítő elemeket igényel (rakétákat vagy légzsákokat). Ezek nélkül korrozív sósvízbe kell vele leszállni. A rakétás leszállás az a módszer, amivel egy űrkabin pontosságban és kényelemben versenyezni tud az olyan kifutóra leszálló tervekkel mint a Dream Chaser. Az Orosz PTK (PPTSz) tervben is a pontosabb leszállás igénye miatt szerepel rakétás leszállás.
A Boeing és a Bigelow Aerospace emberei kivonultak a sivatagba egy kamionnal meg egy űrhajó-modellel kicsit dobálódzni. A CST-100 az amerikai űrhajóknál eddig alkalmazott vízre landolás helyett szilárd talajra érkezne, de a szovjet/orosz és kínai módszerrel szemben nem…..
kamov 2011.10.27 00:14:42
@KGyST: A CST-100 felépítését elsősorban az határozta meg, hogy az OSP és később CEV-programba szánt konstrukciót vették újra elő. A SpaceX meg múltbeli költöttségek nélkül, tiszta lappal indított fejlesztést (a Glock csinált hasonlót a nyolcvanas években a kézifegyver piacon).

A jelenlegi tervek szerint az űrállomás APASz dokkolóit 2014 után átadapterezik IDSS-re, vagy más néven NDS-re. Ez a LIDS ás az APASz hibridje.
Jó hosszú huzavona után végre hivatalosan is itt van az új óriásrakéta-projekt, a Space Launch System, ami első ránézésre szimplán a Saturn-V és az űrsikló zabigyerekének tűnik - és bizonyos szempontból az is. És itt nem csak a Saturn-V-öt másoló festésre gondolok, amire az…..
kamov 2011.09.18 23:36:23
@KGyST: Kiegészítő lakóegységgel (DSH), felderítő járművel (MMSEV) és az ezekhez kellő rakétafokozatokkal együtt.
A SpaceX jelenleg nem kevesebb, mint nyolc Dragon űrhajót épít illetve birtokol, amiket be is mutattak egyesével twitteren. Íme hát a nyolc űrhajó:   1.)  Az első még csak modell volt, az űrhajó felépítését, berendezését vizsgálták vele. Jelenleg az asztronautáknak…..
kamov 2011.08.19 21:02:29
@AWS_aerospace: Nyomásálló test, vagy hermetikus rész(egység).
kamov 2011.08.19 21:05:35
@lacalaca: Nem is kell dokkolni tudnia hisz csak passzív CBM csatlakozója van.
Majd ha kiírják a CCP programot és felviszik az új NDS dokkolóadaptereket az ISS-re (leghamarabb 2014), na majd akkor.
Az SLS (Space Launch System) lenne a NASA következő nagy dobása, amivel majd Föld körül pályán túlra indulhatnának az űrhajósok, kisbolygókat meg hasonlókat felderíteni. A Constellation eltakarítása után találták ki, hogy mégis csak legyen a NASA-nak naaagy rakétája,…..
Május végén, miután a Szojuz TMA-20 levált az űrállomásról, az űrhajósok még megálltak félúton, és visszanéztek: eddig ugyanis soha nem készültek még felvételek az űrállomásról olyankor, mikor egy shuttle is csatlakozott hozzá. Ezért hát Paolo Nespoli visszamászott a…..
kamov 2011.06.08 20:20:31
@Amanitin3: Igen.
kamov 2011.06.10 19:21:07
@scientia: 2008-ban a 16. személyzet tagjai egy űrséta során kidobtak egy hajtóművédő burkolatdarabot a Zvezda modulról, ami nekiütközött a radiátornak.
Hol van már a tavalyi hó, meg az az idő, mikor azon drukkoltunk, hogy valamelyik Falcon 1 végre sikeres repülést hajtson végre, a héten ugyanis Elon Musk bemutatta a Falcon Heavy-t, ami nagyobb teljesítményű lesz a jelenleg elérhető bármely más hordozórakétánál. Sőt, igazából a…..
kamov 2011.04.20 17:32:17
@lacalaca: Nem jön ki. A Constellation cuccai az elavult tervezési elvek miatt túlsúlyosak.

Ha nézzük a FH 53t LEO kapacitását:

Orion + Altair, EOR+LOR 4db FH indításból jön ki.

Orion + Lockheed DTAL lander, LOR, EOR nélkül, 3db FH indításból jön ki.

TEI visszatérésre hízlalt Dragon (16t) + Lockheed DTAL Lander, LOR, EOR nélkül. Na ez jön ki két FH indításból.

Ezért is van a Space Review-s cikk végén az a rész, hogy itt még pár NASA hardverre célkereszt kerülhet...
Csütörtök délután sikeresen végrehajtotta a dokkolást az űrállomáshoz a második európai teherűrhajó. Persze ez nem pont úgy történik, mint a legtöbb scifiben, hanem jóval lassabban és körültekintőbben. A start után az ATV 260 km-es, az űrállomásnál alacsonyabb pályára…..
Orbital, Sierra Nevada Corporation, Bigelow Aerospace: Lori Garver, a NASA igazgatóhelyettese számos, az űrügynökséggel együttműködő űrvállalkozást végiglátogatott az elmúlt hetekben. A Sierra Nevada pedig az alkalomra kiállította saját (illetve a céghez tartozó SpaceDev által…..
kamov 2011.02.07 13:47:03
@Cifu78: Az Atlas-V-nél mivel a hajtóművek (RD-180, RL-10A) minősítése már megvan, ezért az egész rakéta alkalmassá tételéhez egy szenzor/interface rendszer telepítésére és az ehhez tartozó szoftvermódosításra van csak szükség. Ez egy év és pártízmillió dollár ami aprópénz...

A Delta-IV-nél ez már egy több éves sokkal drágább folyamat lenne, mert a minősítéshez az RS-68 hajtómű teljes vezérlését át kell tervezni.

Egyébként a megboldogult OSP program űrhajóiból jött vissza a Dream Chaser is meg az Orbital Prometheus siklója is.
kamov 2011.02.07 19:45:34
@Cifu78: A Falcon-9 gyártósor 2015-ig már most le van kötve, így maradt az Atlas.