Regisztráció Blogot indítok
Adatok
¿Qué tapas hay?

3 bejegyzést írt és 2427 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
DUPLA terjedelemmel itt a nyári ismétlőválogatás, a 2017-ben publikált képeinkből!. Egészen szeptember elejéig kaptok majd - nálunk meglehetősen régen megjelent - fotókat. Van miből válogatni, eddig a Napi érdekesben több mint 10 ezer képet láthattatok már! 1896. április 6. Az első modern…..
   Bizonyára sokaknak feltűnt már, hogy az amúgy egyszerűnek tűnő vágányszerkezetben vannak furcsa dolgok. A megfigyelés jó, a nagyvasúti vágány nem egy terepasztal. Nehéz terhek szállítására találták ki, és ezért a felhasznált alkatrészeket is a lehető legoptomálisabban kell alkalmazni annak…..
1899. Az első, Albert Marshall amerikai feltaláló által szabadalmaztatott elektromos hűtőszekrény..
¿Qué tapas hay? 2024.05.27 22:33:03
@Galaric: @molnibalage: Mindkettő. Az acél szívós-rideg átmeneti hőmérséklete túl magas volt a hidegben üzemelő hegesztett szerkezethez. Csak akkor ez még nem volt egyértelmű. A Liberty-hajók sorozatos hibái kellettek ahhoz, hogy rájöjjenek egyrészt, hogy milyen acélgyártás-technológia szükséges az anyag ridegtörési hajlamának megelőzéséhez, illetve, hogy hogyan lehet ezt megfelelő anyagvizsgálattal ellenőrizni.

(megjegyzem, Magyarországon még húsz évvel később is volt ilyen probléma, amikor az Erzsébet-híd útpálya-lemezének normalizálását elspórolták (csak papír-hőkezelés volt), aztán amikor a daru elejtette a lemezt összetört, mintha üvegből lett volna.)
1932. Oklahomai farmerek terményükkel. Balra a műtrágyázott, jobbra az anélkül termesztett kukorica..
¿Qué tapas hay? 2024.05.07 21:47:17
@molnibalage: Pár éve csináltunk egy elég részletes összehasonlítást a hatvanas-hetvenes évek fordulójának és a húszas évek elejének összevetésére. A számokból az jött ki, amit írtam. A dohányáru nem nagyon lehet vitatéma, mert annak az árát mesterségesen emelték, több ízben is, a mai szintre. A benzin 5%-on belül drágább most, a gázolaj kb. kétszerese az ötven évvel ezelőttinek. A tömközből a helyi közlekedés kb. 80%-kal drágább most, a távolsági kb. pariban van.

@konrada: Azért nem tudtuk, mert nem éltünk rosszul, a megelőző húsz-huszonöt évvel összehasonlítva, mert volt egy folyamatos, lassú fejlődés. A Nyugat (így nagy n-nel) nem volt viszonyítási alap, mert az egy másik koordinátarendszerben létezett, épp úgy mint a spektrum tulsó vége, az ázsiai és afrikai "baráti" országok. Ami összehasonlítás volt, az az európai KGST-országok; elrettentő példaként pl. Románia, vagy a Szovjetunió.
¿Qué tapas hay? 2024.05.08 21:15:30
@háromx: Ezért érdemes az előzményeket is elolvasni, ugyanis itt nem a forint nominális vásárlóértékének változásáról van szó, hanem az árakat hasonlítottuk össze átlagkereset-paritáson; azaz 1974-ben 2800,- Ft átlagkeresetből lehetett venni 1273 liter, 2,20 Ft-os gázolajat, míg 2024-ben a 405000,- Ft-ból lehet venni 642 liter 630,- Ft-osat. Azaz, az átlagkeresethez képest a gázolaj kétszer olyan drága.
¿Qué tapas hay? 2024.05.15 21:40:20
@geegee: Ismételten jelezném, hogy az előzményekben 1974 és 2024 összehasonlításáról volt szó. A gulyáskommunizmusra 1978-ban csukódott rá az ajtó, és került rá az ország a meredek lejtőre, aminek az alja valahol 96-ban volt és a '78-as szintre már csak 2003 körül jutott vissza. A szuperbenzin (ESZ-92) 1980-ban 11,60 Ft volt, 1983-ban meg már 20,- (összehasonlítva a '74-es áremelés előtti 4,- Ft-tal, illetve utáni 5,20-szal) Az olajválság volt a legnagyobb szög a KGST koporsójában, noha az önsorsrontáshoz aktívan hozzájárult a termeléintegráció és a bukaresti árelv alkalmazása, ami után Magyarországnak négy év kellett az államcsődig (amiből az IMF húzott ki - átmenetileg).
1890. Japán első "felhőkarcolója", a tokiói Ryounkaku. Négy évvel elkészülte után egy földrengés megrongálta, ekkor fémszerkezettel erősítették meg, de az 1923-as nagy kantói rengést már nem bírta ki ..
¿Qué tapas hay? 2024.04.30 06:53:16
@Terézágyú: Nem kifejezetten műszaki, hanem inkább gazdasági zsákutcák ezek, az olajárrobbanás után már nem voltak olyan gazdaságosak, vagyis inkább nem fizetődött ki a nagyobb sebesség.

A szárnyashajók is léteznek még, tengeren is, folyamon is, csak mostmár semmi érdekes nincs benne. A Budapest-Bécs szárnyashajó meg kifejezetten rossz példa a szárnyashajó-forgalomra, lévén ennek folyón akkor van értelme, ha az adott két pont között nincs értelmes, egyenes szárazföldi összeköttetés. Budapest és Bécs között a közúti és a vasúti kapcsolat is rövidebb, mint a hajóút, tehát a szárnyashajó itt eleve hátrányban van mindkettővel szemben.

Amúgy a tengeren a nagysebességű kompoknál a nagysebességű katamaránok (HSC/WPC) vették át a szerepet, mert a hordképességük is, sebességük is nagyobb, mint akár a szárnyashajónak, akár a légpárnásnak. www.frs.es/en/about-us/our-fleet/tarifa-jet
1914. Balatonfűzfő és Kenese települések között 1914. május 11-én bekövetkezett földcsuszamlással a Balatonba sodort személyvonat MÁV 220 sorozatú mozdonya és kocsijai. Csodával határos módon senki sem halt meg a balesetben. Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti…..
¿Qué tapas hay? 2024.04.22 18:34:09
@Pályamágus, a sínész: A vasút régen a Gesztenyefa-sor vonalán ment. Az Openrailwaymap-on szépen be van rajzolva a régi nyomvonal.
Ismét tematikus válogatás jutott mára. Magyarország 100 éve, két tucat fotón! 1897. Vasúti híd építése Alsókubinnál..
¿Qué tapas hay? 2024.03.20 19:30:43
@Yaesu: Hát, itt feljebb a 13. képen egy MIX-es van.
Ilyen: https://maps.app.go*o.gl/7PAJwjtN4Mou9nep8
Az MVIII egy négytengelyes, középbejáratú vontató motorkocsi volt, a kép készítésének idején a 251-264 pályaszámtartományban. ilyen: villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/m257.jpg
¿Qué tapas hay? 2024.03.21 21:22:16
@geegee: Az egy közkeletű tévedés, hogy kevés nyugati autó volt a kép készítésének idejében Magyarországon. 1968-ban a kb. százhatvanezres autóállomány fele nyugati típus volt, azon egyszerű okból, hogy a KGST akkor még nem volt képes nagy mennyiségben, megfizethető autót szállítani.
'74-ben, már a Zsiguli-korszak negyedik évében, a 490 ezres autóállományból 861 BMW volt, melyek közül a képen látható 1600-as 71, a 2500-as 32 darabbal képviseltette magát. (a 2500-asok jórészt állami autók voltak) Persze a legtöbb a BMW népautójából, a 700-asból futott.
A nyugati típusokra visszatérve, a vezető márka a Fiat volt, mely márka darabszáma a szoc. időkben végig megelőzte pl. a Volgák, vagy a Zaporozsecek számát. '74-ben 20465 volt belőlük.
¿Qué tapas hay? 2024.04.15 22:00:50
@ferry999: Morzsának ugyan morzsa, de ahogy nézem, azon az egy fiókon horvát felirat van: MRVICE
1909 körül. Nemzetközi Ló-Show, Olympia-kiállítócsarnok, London..
¿Qué tapas hay? 2024.04.07 21:58:33
@amundsen: A kép arányai nem stimmelnek sem a 20 m, sem a 60' szélességhez. Egy sorban hét ló van, az lazán befogva mondjuk 7 m (bár inkább közelebb van ez a 6-hoz). A belinkelt videó oldaláról tovább lehet lépni a Fort Walla-Walla múzeum videójára www.youtube.com/watch?v=jCLQK8NqHfs , ott elmondják, hogy a harmincháromfogatú aratógép vágásszélessége 16', különösen sima, egyenletes talajnál 18' volt. Az így együtt legyen 12 m. Ez kb. jó is a képre. Itt egy fénykép, ahol tán jobban látszanak az arányok: cdn4.explainthatstuff.com/1902-combine-harvester.jpg

@MIG-31: Egy ló teljesítménye vontatásnál kb. 0,65-1 LE, kerekítve SI-ben kb. 500-750 W.
¿Qué tapas hay? 2024.04.09 16:43:26
@MIG-31: A ló teljesítményére vonatkozó adat dr. Pattantyús Á. Géza: Gépek üzemtana c. könyvének a "Kézi hajtás, az élő motor, mint erőgép" c. szakaszából való. A technikai lóerő, mint mértékegység, csak nevében kapcsolódik a lovakhoz, egyszerűen 75 kp˙m/s teljesítmény (hogy a korábbi klnf. lóerő-mértékekhez nagyságrendjében hasonló legyen) (l. uott. "A teljesítmény és mértékegységei" szakasz, a II. fejezetben).
¿Qué tapas hay? 2024.04.12 21:26:33
@gigabursch: "A ló vontatóteljesítménye (az állat súlyától függően): N = 0,65÷1 LE" (Dr Pattantyús Á. Géza: A gépek üzemtana p12 , Mérnöki Továbbképző Intézet, Budapest, 1948.) www.tothem.hu/MISC/PUBLIC/Patyi.pdf
szerintem érdemes Pattantyús professzor úr becslését elfogadni, lévén amikor a könyvét írta, az élő erőgépek használata általános volt; tehát egy gépészmérnöknek illett tudni, hogy egy munkaló állandó hasznos teljesítménye mekkora.

Ha az indexes újságíró végigolvasta volna a belinkelt Nature-cikket, akkor neki is egyértelmű lett volna, hogy az a bizonyos 15 LE nem állandó, hanem csúcsteljesítmény (Watt's measure of power output is clearly based on a rate that horses could maintain for a full day, not a peak performance.
As to the second possibility, Collins and Caine list data from the horse pulling contest at the 1925 Iowa State Fair showing that peak mechanical power output of a horse is 12-14.9 HP. This effort lasted only a matter of seconds and is probably a realistic estimate of peak performance.)
1860. A pápai áldásra várók tömege a Vatikánban a Szt. Péter bazilika előtt..
¿Qué tapas hay? 2024.03.25 23:54:02
@amundsen: Ez szép levezetés, csakhogy nem sok gyakorlati jelentősége van a vasúti járművek vonatkozásában. A vasúti járművek járműszekrényét szilárdságilag a fő terhelési irányokban (hosszirány és függőleges) ható erőkre méretezik. A passzív biztonsági/törésállósági követelmények hosszirányú ütközésekre vannak meghatározva, mint jellemző baleseti igénybevételre (ha eltekintünk a közúti vasúti járművekre vonatkozó C-IV törésbiztonsági osztály sarokütközéses forgatókönyvére, de az egy egészen más mese). Eleve, a szabvány a siklásos baleseteket ki is zárja a passzív biztonsági követelmények terjedelméből.
Másik fele a dolognak, hogy lehet a képen látható ütközési forgatókönyvet kellő biztonsággal túlélő járművet tervezni és gyártani, csakhogy ennek viszonylag kevés értelme van. Egyrészről borzasztó nehéz és drága szerkezet lesz, másrészről a járművet tudjuk erre méretezni, de a benne üllő/álló utasokat nem. A képen látható ütközést egy jól kimerevített jármű még így-úgy elviselt volna, de az utasokat a saját tehetetlenségük tömegereje lapította volna palacsintává.
¿Qué tapas hay? 2024.03.30 10:53:20
@amundsen: Nem teljesen értem, hogy hogyan jön ide az eschedei ICE kereke, de legyen.

Nem tudom mi a baj alapvetően a 854-es kopáshatárral egy 920 mm-es keréknél. Szabványos tömbkeréknél a 920-as kerék kopáshatára simán leengedhető 840 mm-re (ha szigorúak vagyunk és a késztermék mérettűrését is beleszámoljuk, akkor 843 mm-ig) tárcsás fékezésnél, tuskós fékezésnél meg 30 mm maradó koszorúvastagságig (ami vastag kerékkoszorújú típusoknál (pl. BA319) 840 mm, vékony koszorújúaknál (BA002, BA004) 855-860 mm kerékátmérőt jelenthet) tuskós fékezésnél. A hiba itt az volt, hogy az adott, vékony kerékkoszorúra határoztak meg veszélyesen alacsony legkisebb átmérőt.

A bochumiakat önmagában tényleg nem érdemes hibáztatni, a DB választott egy viszonylag olcsó, de rossz megoldást; noha nagyvasúti használatra alkalmas rugalmas kerekek már vagy ötven éve léteznek (SAB nyírt gumirugós kerék, 176 km/h, 21,5 t tengelyterhelés; ahol a kerékkoszorú a mélyen lenyúló gerincgyűrű miatt nem tud úgy letekeredni, mint a bochumi Eschedénél).
Soha akkora vihart nem kavart a dolgozó nép körében vers, mint Weöres Sándor Antik eklogája, amely az Új Írás 1964/2. számában jelent meg. Háborgó levelek, telefonok ezrei zuhantak rá a pártszervekre, a szerkesztőségre. Kádár Jánosnak is jutott belőlük. A nép másik része a versre vetette magát…..
¿Qué tapas hay? 2024.02.22 21:41:59
@gigabursch: Épp' ugyanez jutott eszembe: mediahack/gerillamarketing, akármi. De legalább sikerült elérni, hogy az Új Írást a szerzők családtagjain és egy maroknyi álmatlanságban szenvedő értelmiségin kívül a széles tömegek is megvegyék. (l. még Örkény István: Csillag, itt: shortstoryproject.com/original_lang/valogatott-egyperces-novellak/ az oldal alján)

Mindamellett, a hatalom sem lehetett szomorú: amíg a tömegek a két költő intellektuális önkielégítésein csámcsognak, addig sem foglalkoznak kényesebb témákkal.

Mondjuk a Cs. Szabó-féle Weöres-interjúra kiváncsi lettem volna, ha nem is Weöres, hanem Cs. Szabó miatt. Ő volt annyira eredeti figura, hogy az itt idézett bugyutaságnál többet is kihozzon a beszélgetésből.
¿Qué tapas hay? 2024.03.11 19:23:45
@gintonic.azigazi: Onedin Line, de végülis lényegtelen. Ami fontosabb, hogy Hacsaturján nem a filmzenét szerezte, hanem filmzeneként Hacsaturján II. Spartacus-szvitjének I. tételét használták fel. (amiért ek. Hacsaturján már 1954-ben Lenin-rendet kapott).
Muzsika: www.youtube.com/watch?v=-Og-345WTsg
1890. Két ainu nemzetiségű nő a népükre jellemző ajaktetoválással. Az ainuk elsősorban Japán legészakibb szigetein és az orosz fennhatóságú Szahalinon és Kuril-szigeteken élnek. Történelmük szerint a japánok megjelenése előtt már legalább félezer évvel már a térségben voltak. A nők is könnyen…..
¿Qué tapas hay? 2024.02.05 22:27:23
@GFO: @Piszkos Alfréd: A helikopter ott épp' valószínűleg folyékony műgyantát szór a kihullott porszerű szennyeződés megkötésére. Ugyan szórtak bórt is, de nem ide, lévén a bórt neutronelnyelőnek szánták, az erdőben meg nem nagyon van mit elnyelnie. A rekatorban még lett is volna haszna, ha sikerül beletalálni.
Amúgy az ápr. 29-i dátummal egy kicsit Tamás vagyok. Aznap kezdődött az intenzív helikopteres dobálás, de akkor még elsődlegesen a sérült reaktora. Másrészről, úgy látom a harkoviak piros Mercije már kinn áll az udvaron, azt meg valamikor máj. 6. után vitték ki.
1880-as évek. Vadnyugati kocsma..
¿Qué tapas hay? 2024.02.03 01:24:25
@Efrajim Canuck: Hm. A carbon black magyarul korom. A gumiiparban töltőanyagként használják, a késztermék mechanikai tulajdonságainak javítására. A cinkoxid aktivátor, a természetes kaucsuk térhálósodását segíti elő vulkanizáláskor.
A szovjet katonai járművek kerekei közönséges fekete gumiból voltak, csak az oldalfalait festették fehérre, esztétikai okokból.
20 fotó a mai tematikus válogatásban. A közel hetven évet élt kommunista birodalom pillanatképei. 1919. Kommunistaellenes (antibolsevista) kozák harcosok az orosz polgárháborúban..
¿Qué tapas hay? 2024.01.21 20:11:08
@gigabursch: BAM: a kép Vanyinóban készült. Persze lehet azon vitatkozni, hogy a Japán-tenger mennyiben a Csendes-óceán; de a propagandában ez mindenképp így szólt. Földrajzilag Oroszország a Kuril-szigetek külső oldalán és Kamcsatka déli részén határos a Csendes-óceánnal.
Magyarországon a "szovjet mikró" az Elektronyika SzP-01-es volt, azt árulta a Keravill is 10000,- Ft körüli áron. Valami 35 kg volt a szerkezet.
¿Qué tapas hay? 2024.01.22 17:28:57
@Guillam: Holmszk. https://www.google.com/maps/place/Holmszk,+Szahalinszki+r%C3%A9gi%C3%B3,+Oroszorsz%C3%A1g/@47.0494739,142.0359446,1723m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x5f19155b41ae3d3b:0x7c87a19f93636eae!8m2!3d47.0614761!4d142.0540332!16zL20vMDV5eDhw?entry=ttu
1935. Varsói taxisofőr. Az a bőrkabát, kesztyű, pipa és fejhallgató.....
1962. Egy helyi földműves csókolja meg Mohammad Reza Pahlavi sah cipőjét egy uralkodói látogatáson. Isfahan, Irán..
¿Qué tapas hay? 2024.01.08 22:03:34
@ZON: Igen. Ez a kis gázgenerátor városi gázt állított elő szén kihevítésével. Efféle hordozható gázgenerátorokat az angolok már a II. vh. idején is használtak. kép: 4.bp.blogspot.com/_k0B_dQ8jnXE/S_146XsDZdI/AAAAAAAABZ4/ypicUR8I7cU/s1600/Coal+Gas+Generator.jpg
A (szokatlanul enyhe) télből és a karácsonyból tegyünk egy kirándulást a forró és kegyetlen sivatagba, ahol megismerhetjük egy nem éppen " jó kislány" sorsát! - DDQ A képen egy B-17-es látható A  Lady Be Good történte 1958-ban a líbiai sivatag legelhagyatottabb részén egy kutatócsoport…..
Az ünnepi félezredik, DUPLA Napi érdekest látjátok. Kis híja volt, hogy nem esett egybe a 10. szülinap az 500. Napival, de sebaj, így kétszer lehet ünnepelni legalább. ;) Köszönöm az eddigi támogatóknak a felajánlásaikat! Kérlek benneteket továbbra is, hogyha megtehetitek támogassátok a blogot…..
¿Qué tapas hay? 2023.12.17 16:07:33
@fareszjó: SS Holderness (Official No 137788) 599GRT, 295NRT, 763DWT, 180'3"×28'1"×12'11˙1/2"
Már amennyiben a Lloyd's Register 1955-56-os adatainak hinni lehet.
¿Qué tapas hay? 2023.12.24 15:34:11
@LvT: Kenilworth Castle (Warwickshire) https://www.google.com/maps/@52.3477648,-1.592892,3a,75y,257.55h,96.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_cy3uapWw83dF2YDe9Fo1g!2e0!7i13312!8i6656?hl=en&entry=ttu

A polgárháborúban kicsit elhasználódott, azóta nem volt senkinek pénze/szándéka újjáépíteni.
Boldog Karácsonyt és Áldott Ünnepeket kívánok minden Kedves Olvasónak! A támogatóknak pedig ezúton, külön szeretném megköszönni adományaikat!  1962. Karácsonyi forgalom Oslo belvárosában, Norvégia..
1920-as évek. Szövetségi ügynökök egy lefoglalt földalatti illegális szeszfőzdével Detroitban, a szesztilalom időszakában..
¿Qué tapas hay? 2023.12.03 19:04:15
@amundsen: A legnagyobb tisztelettel, de én semmi ilyet nem írtam, a képre vonatkozóan; pusztán a képaláíráshoz tettem egy megjegyzést. Annyiból jó a megjegyzés, hogy egy szám kimaradt gépeléskor, az ellenség zászlajával, hadijelvényeivel és egyenruhájával való visszaélést a II. hágai egyezmény 23. cikke (f) pont) tiltja.
¿Qué tapas hay? 2023.12.04 23:28:03
@queenagi: Az innsbrucki poliglotton - a sapka alapján - 63M osztrák rendőregyenruha van.
¿Qué tapas hay? 2023.12.05 22:05:11
@manyokipeter: Tessék parancsolni, Németország által aláírt és ratifikált nemzetközi szerződések a témában:
ihl-databases.icrc.org/fr/ihl-treaties/treaties-and-states-parties?title=&topic=274,265,18644,258,263&state=DE&from=&to=&sort=state&order=ASC

Az általam hivatkozott II. és IV. hágai egyezmények sorrendben a 12. és 15. helyen. Az 1929. évi I. és II. genfi egyezményt Németország elsőként írta alá, és az elsők között cikkelyezte be:
1929 I. GE ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gc-wounded-1929/state-parties?activeTab=undefined
1292 II. GE ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gc-pow-1929/state-parties?activeTab=undefined
1895. A híres baleset a párizsi Montparnasse állomáson, egy ritkán látható szögből fotózva..
¿Qué tapas hay? 2023.11.14 19:52:48
@Androsz: Annak, hogy a vasút az utcaszint fölött érkezett a városba annyi értelme volt, hogy a vasúti pályát így nem keresztezi szintben közút.
¿Qué tapas hay? 2023.11.21 23:29:10
@Androsz: Párizs már a vasutak kialakulásának korában elég sűrűn beépített volt, ráadásul elég gazdagok is voltak, hogy megcsinálják. Nincs ebben semmi különös, a nagyvárosokban (Berlin, London) ugyanígy volt. Budapesten is először a Nagykörút-Népszínház utca sarokra akarták a központi pályaudvart felépíteni úgy, hogy Fiumei úttól ugyanígy, magasvezetésben jön be a körútig. Ebből nem lett semmi, de Budán, a Délivasút pályaudvara már a kezdet kezdetétől jóval a térszint felett volt, és odáig is szintben elkülönítve (alagúton, illetve magasvezetéssel) jutott be.